Koirani on reilu parivuotias narttu ja alkanut lapsen syntymän jälkeen olla todella vihainen toisille koirille. Varsinkin vaunulenkillä remmissä ollessaan alkaa ihan vimmatusti räyhäämään, varsinkin pikkukoirille, ja varmasti hyökkäisi kimppuun jos en saisi pideltyä koiraa. Muuten ei kyllä erityisemmin lasta vahdi, enkä ole edes antanut "paimentaa" lasta.
Luonteeltaan koira on muuten todella kiltti ja alistuva, mutta erittäin vilkas. Eikä ole kenellekään ihmiselle koskaan ollut vihainen. Ja tietää kyllä oman paikkansa perheessä. Muutenkin peruskoulutus on kunnossa ja tottelee hyvin, ainut on vaan tuo räyhääminen.
Pentuna ollessaan on sosiaalistettu ja sillä on koirakavereita, joiden kanssa tulee hyvin toimeen, vaikkakin on välillä aika dominoiva niitä kohtaan.
Ja tosiaan ennen lapsen syntymää ei vieraille koirille räyhännyt ollenkaan, päinvastoin.
Pentuna sattui pari kertaa niin, että yksi pikkukoira pääsi antamaan koiralleni turpaan, joten siitä varmaan johtuu viha pieniä koiria kohtaan. ?
Myös liikuntaa ja aivotyötä koira saa tarpeeksi. Ja ohitustilanteet olen hoitanut ns. oikeaoppisesti, eli hihnaa olen pitänyt löysällä, kun koira muuten kulkee hihnassa nätisti (tietysti pakko silloin kiristää kun näyttää että kohta hyökkää toisen koiran kimppuun jne.) ja hermoilematta ohitan toiset koirat, sekä yritän myös kiinnittää koiran huomion keppiin/nameihin, mutta ei mikään tunnu auttavan.
Koira on ihan kuin kiihkon vallassa kun näkee toisen koiran, eikä kuule tai näe silloin mitään muuta. Kun tilanne menee ohi, on ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Tulipas pitkä teksti.. Mutta siis neuvoja kaipaan kipeästi, jos joku osaa auttaa? Pelottaa että joskus ihan oikeasti pääsee jonkun koiran kimppuun.
Perheelläni on ollut useita saksanpaimenkoiria, eli mikään ihan ummikko sakujen kanssa en kuitenkaan ole.
Sakun aggressiivisuus toisia koiria kohtaan, mitä teen?!
3
1433
Vastaukset
- sakemann
joo, mullaki mun saksanpaimenkoira on ihansamanlainen, perheen muiden koirien kanssa, meidän narttumme tulee hyvin toimeen, lukuunottamatta meille vuosi sitten tullutta toista sakunarttua, narttumme eivät synny olemaan, mutta meidän pienelle koirallemme meidän narttu ei ole moksikskaan, lenkillä sitten kun toinen koira tulee vastaan niin narttumme hyökkäilee ja vetää, rähinöi, ei melkkein pysy ennää käsissä. itse olen yrittänyt saada koiran aisoihin ottamalla namupaloja ja kepin mukaan(koira tykkää järsiä keppejä/noutaaa), mutta ei, ei auta. mutta kerran sitten rannalla sinne tuli eräs koira ja toki alussa oli todella paljon ärhäntelyä, ja haukkumista, meidän narttumme sekoaa kun toinen koira tulee, mutta onneksi meillä oli keppi mukana ;) ja RANTA, koska meidäntypy tykkää uida! joten huomio keskittyi lopultakin alkurähinöiden jälkeen keppiin ja kahlimiseen! toki narttumme välillä '' vahti '' sitä toista koiraa.
toivottavasti nyt meidänkin koira lopettaisi sen hirveän rähinän ! mutta jos jollakin muita keinoja, kun tämä meidän '' herkkupalat ja jokin lempilelu/keppi mukana '' :) niin otetaan mekin mielellämme vinkkejä vastaan ! - ennakoihei
Toistoja. Paljon toistoja.
Ennakoi hyvissä ajoin.
Yleensä ihmiset sanovat tekevänsä asiat oikein, maltillisesti ja koiraa ajatellen. Totuus on ihan toinen.
Hermot kireänä, ennakkoluulot ( tuolta tulee koira, apua, kohta räjähtää), väsymys, hidas reagointi yms. Vaikuttavat lopputulokseen.
Anna koiralle päivittäin aikaa ulkona ja menkää paikoille missä paljon muita koiria.
Jos mahdollista, ota mukaan joku joka työntää vaunuja, jotta pystyt itse keskittymään kokonaan koiraan.
Tutki sen eleitä hyvin niib voit nopeasti oppia reagoimaan tarpeeksi ajoissa ja näin ehdit sivuuttaa tilanteen, saamaan sen koiran huomion itseesi. - maritis5
moi!
Itsellä ollut 6 sakemannia ennen nykyistä narttua, Roosaa. otin Roosan
siis ihan puskista n 1,5 v iässä. Ilman mitään peruskoulutusta.
Jouduin tekemään tosi paljon hommia et sain edes ohittamaan toisen koiran . 8
kk.tta. Roosa nousi aina kahdelle jalalle uhoamaan, eikä siinä todellakaan
auttanut kääntyä toiseen suuntaan, niinkuin toiset tekee. Itse olen sitä mieltä et
en kyllä rupea suuntaa vaihtamaan!! Sit rupesin kotona tekemään sitä et
kiinnitin koiran huomion makupalaan ja annoin käskyn sanallisesti eli `HÄR´´
ja tein sitä 2 vkoa ennenkuin siirsin sen ulos. Älä Käytyä sellaista sanaa jota
käytät joka pvä eli muutoinkin. Sit siirsin sen ulos ja pikkuhiljaa alkoi mennä paremmin! Nyt ollaan jo monta vuotta menty vaikka 100 koiran ohi samalla kertaa eikä haittaa. Tosijn olen sitä mieltä et pidä vitja kuitenkin korkealla kaulalla kaiken varalta, Juu ja niille jotka on sitä mieltä et vitja löysällä ohittaminen onnistuu niin se on aikas paljon myöskin koirasta kiinni.
Eli Usko koiraas. usko itseesi ja ota yhteyttä jos haluat tarkempia ohjeita!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t907286- 353851
- 453460
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2192518
- 402393
- 1292309
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292209Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191943- 451902