Rotikan käytösongelma

Muilla vinkkejä

Kysyisinkin, missä vaiheessa pitäisi olla TODELLA huolestunut.

Meidän leikattu uros rotikka, reilu 4v muuttui jossainvaiheessa sellaiseksi, ettei se siedä riehuvia lapsia, ääniä, kiljumista ja juoksemista. Se rupeaa haukkumaan eli komentaa, saattaa tarrata vaatteista kiinni ja näykkäistä takapuolesta tai ottaa käden suuhun. Se pitää lapsista jos on on hiljaa eivätkä hillu :). Rotikka ei myöskään pidä koirista, jotka hilluu ja häslää..Sillä palaa käämit ja mm. murisee. Tutulla on pentukoira, 8 viikkoinen ja se sitäkin on vältellyt jos meillä käy ja murisee jos se tulee lähelle ja näyttää vihaiselta. Pentu ei tajua väistyä vaan saattaa silti jatkaa sitä häsläämistä.
Pihalla ollessaan rotikka "kävi kiinni" toisen niiden koiraan ja murahti
( se oli mulla siis kiinni hihnassa kun ei voi pitää irti, kun rotikka ei osaa varoa pienempiä ), kun se haukkui siinä ja en tiedä tarrasiko rotikka korvasta vai mitä se teki..mutta tulimme siihen tulokseen, että se tavallaan hyökkäsi siihen ehkä ärsyyntyessään siitä toisen koiran haukusta (se toinen haukkuu kun sitä ärsyttää joku tilanne) Ei purrut eikä tullut jälkiä koiraan.
Yksi päivä estin sitä juoksemasta meidän pienemmän koiran "päälle" ulkona, kun se juoksee sitä päin ihan täysiä eikä varo ollenkaan leikkiessä ja se ehti napata minun kädestä sen verran, että jäi pieni mustelma hampaanjäljestä käteen..Ei siis purrut mutta "tarttui kiinni".

Minä en oikein osaa tulkita tuota käytöstä..Yksi päivä saattaa olla tosi kiva ja kuuliainen ja toisena päivänä se kyttää kävellessäkin kaikki vastaantulijat ihan kummallisesti..Sitä se ei ole tehnyt ennen leikkausta. Ihmiset ei kiinnosta mm. lenkkeillessä jos niitä ohitellaan.

Pentuna siis tälläistä ongelmaa ei ollut ja ehkä tuo ongelma on tullut puolen vuoden sisällä???Tai kehittynyt kahden vuoden aikana...??? Sisällä se siis makoilee ja toki haukkuu ovikellon tms soidessa mutta mm. tuon pennun vieraillessa todella levoton, pakoili, tuli mun selän taakse jne..

Huomasin myös eräs kerta, kun meillä oli lapsen kaveri yökylässä niin lapsi vain käveli olohuoneeseen niin rotikka ottaa sitä hihasta kiinni..

Toki vähän huolettaa, että missä viiraa. Onko koira stressaantunut jostain vai toki, onko joku kipu mikä aiheuttaa "mieliala"vaihdoksia...
Saa liikuntaa , luita, hellimistä, huomiota, tekemistä, on koirakaveri kotona jne..

28

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä teet tai miten reagoit kun tekee tollasta, kuten käy esim lapsen hihaan kiinni ?

    • muillavinkkejä

      Sanon "ei" ja se lopettaa sen. Uskoo kyllä jos lapset itsekin kieltää . Ei kait siihen muuten osaa reagoida...

    • ööömmmm

      "haukkuu ovikellon tms soidessa mutta mm. tuon pennun vieraillessa todella levoton, pakoili, tuli mun selän taakse jne.."
      Tuli tuosta kohdasta mieleen että voisko johtua pelosta.
      Jos se ei oikeen osaa suhtautua vilkkaisiin koiriin ja sen takia hakee susta turvaa ja yrittää murisemalla tms. saada toisen koiran perääntymään.
      Jos toinen koira reagoi koirasi toimintaan väistämällä/perääntymällä/alistumalla koirasi on saanut palkinnon->pelottava asia perääntyi.
      Jos luulet että koirasi reaktiot johtuvat pelosta voit yrittää muuttaa koirasi mielleyhtymää ja tehdä pelottavasta mukavan asian,
      palkkaamalla koiraa esim. vieraita ihmisiä ja koiria ohittaessa, aina kun koira on rauhallinen. Lasten ja koirien suhteen olisi hyvä jos ensin voisi harjoitella niin kaukana että koira ei reagoi ja siirtyä sitten hiljalleen lähemmäs. Vaatii kärsivällisyyttä. Myös vieraiden ihmisten olisi hyvä palkita koiraasi esimerkiksi vieraillessa koiran ollessa rauhallinen..... : )

    • herää jo

      1. kuonokoppa, käy vielä pahasti koska lapsilla on oikeus juosta ulkona.
      2. kuonokoppa, koska muilla koirilla on oikeus haukkua, sinun koirasi ei saa ottaa kiinni
      3. Anna koira osaavaan kotiin tai vie piikille.

      • Näin..

        Älä nyt ainakaan piikille koiraasi vie. Ihan liikaa nykyään lopetetaan koiria niiden käytösongelmien vuoksi. jos on koiran ottanut niin siitä kantakoon vastuun, toisen hengen riistämisen pitäisi olla viimeisin vaihtoehto. Ota mieluummin yhteyttä eläinlääkäriin, ja sen jälkeen ongelmakoirakouluttajaan.

        joitakin neuvoja:

        -Kiinnitä huomiota siihen miten koira käyttäytyy ennenkuin nappasee hihasta kiinni, ja pyri kieltämään koiraa jo silloin.

        -kannattaa olla jo huolestunut, tuon kokoinen koira voi vahingoittaa lapsia/koiria jo suurella koollaan melko helposti


      • herää jo
        Näin.. kirjoitti:

        Älä nyt ainakaan piikille koiraasi vie. Ihan liikaa nykyään lopetetaan koiria niiden käytösongelmien vuoksi. jos on koiran ottanut niin siitä kantakoon vastuun, toisen hengen riistämisen pitäisi olla viimeisin vaihtoehto. Ota mieluummin yhteyttä eläinlääkäriin, ja sen jälkeen ongelmakoirakouluttajaan.

        joitakin neuvoja:

        -Kiinnitä huomiota siihen miten koira käyttäytyy ennenkuin nappasee hihasta kiinni, ja pyri kieltämään koiraa jo silloin.

        -kannattaa olla jo huolestunut, tuon kokoinen koira voi vahingoittaa lapsia/koiria jo suurella koollaan melko helposti

        No, se piikille vieminen on viimeinen vaihtoehto, tosin jos ei heti tee jotain, vaikka pidä kuonokoppaa ja etsi uutta kotia = poliisi vie piikille. Minä ainakin ottaisin heti yhteyttä poliisiin jos rotikka kävisi yhteenkään lapseen kiinni, edes hihaan. Usassa 2,2 %:a rotikoista on tappanut ihmisen. Uros rotikka varsinkin on iso ja vaarallinen lapsille ja toisille koirille.


      • Näin..
        herää jo kirjoitti:

        No, se piikille vieminen on viimeinen vaihtoehto, tosin jos ei heti tee jotain, vaikka pidä kuonokoppaa ja etsi uutta kotia = poliisi vie piikille. Minä ainakin ottaisin heti yhteyttä poliisiin jos rotikka kävisi yhteenkään lapseen kiinni, edes hihaan. Usassa 2,2 %:a rotikoista on tappanut ihmisen. Uros rotikka varsinkin on iso ja vaarallinen lapsille ja toisille koirille.

        Mutta kun en usko että purevalle aikuiselle urosrotikalle löytyy uutta kotia. Todella hankalaa sellaisen etsiminen ainakin on. Kannattaa nyt vain kannustaa kouluttamaan koira ja mahdollisimman pian.


      • herää jo
        Näin.. kirjoitti:

        Mutta kun en usko että purevalle aikuiselle urosrotikalle löytyy uutta kotia. Todella hankalaa sellaisen etsiminen ainakin on. Kannattaa nyt vain kannustaa kouluttamaan koira ja mahdollisimman pian.

        Valitettavasti, siksi ehdotinkin ensimmäisenä kuonokoppaa, ei ole niin vaarallinen ympäristölleen. Toisten lapsia on vaikea "kouluttaa", siten että osaisivat ottaa huomioon koirat, lapsetkin juoksee ja riehuu, voivat tulla yhtäkkiä koiran tykö juoksemalla jne. se on vaarallista purevan koiran kanssa. Eli tarkoitus oli, että ensimmäisenä kuonokoppa, sitten koulutus, jos ei tehoa, koira uuteen kotiin lapsettomaan perheeseen jossa on kokemusta ongelmakoirista, jos ei löydy piikille. Koska tosiasia on, jos tai kun tehdään ilmoitus, se on poliisi joka vie koiran ja piikille sen jälkeen, koska käy kiinni.

        ps. jos kuonokoppaa ei tähän hätään ehdi hommaamaan = illalla, aamuvarhaisella yöllä lenkitykset.


      • Näin..
        herää jo kirjoitti:

        Valitettavasti, siksi ehdotinkin ensimmäisenä kuonokoppaa, ei ole niin vaarallinen ympäristölleen. Toisten lapsia on vaikea "kouluttaa", siten että osaisivat ottaa huomioon koirat, lapsetkin juoksee ja riehuu, voivat tulla yhtäkkiä koiran tykö juoksemalla jne. se on vaarallista purevan koiran kanssa. Eli tarkoitus oli, että ensimmäisenä kuonokoppa, sitten koulutus, jos ei tehoa, koira uuteen kotiin lapsettomaan perheeseen jossa on kokemusta ongelmakoirista, jos ei löydy piikille. Koska tosiasia on, jos tai kun tehdään ilmoitus, se on poliisi joka vie koiran ja piikille sen jälkeen, koska käy kiinni.

        ps. jos kuonokoppaa ei tähän hätään ehdi hommaamaan = illalla, aamuvarhaisella yöllä lenkitykset.

        No hyvä kun vaivauduit selventämään vielä ajatuksiasi, olikin melko kärjistettu tuo ensimmäinen kommenttisi :D


      • pöljä ! lapsilla toki oikeus olla lapsia mutta kuonokoppaa ei tarvi jos muuten terve koira. Jotenkin soisin sulle sen kopan. Mulla ei rotikka kakaroista välitä, on iso ja ystävällinen, tyhmät kommentit pois..mutta sellainen koira ku isäntä...


      • heliujih
        herää jo kirjoitti:

        No, se piikille vieminen on viimeinen vaihtoehto, tosin jos ei heti tee jotain, vaikka pidä kuonokoppaa ja etsi uutta kotia = poliisi vie piikille. Minä ainakin ottaisin heti yhteyttä poliisiin jos rotikka kävisi yhteenkään lapseen kiinni, edes hihaan. Usassa 2,2 %:a rotikoista on tappanut ihmisen. Uros rotikka varsinkin on iso ja vaarallinen lapsille ja toisille koirille.

        "Usassa 2,2 %:a rotikoista on tappanut ihmisen. Uros rotikka varsinkin on iso ja vaarallinen lapsille ja toisille koirille."

        Ihan oikeasti järki käteen. Rotikka on vahva rotu a tarvitsee vahvan johtajan itselleen.
        Mikään koira ei ole vaarallinen ihmiselle taikka lapselle jos sillä on määrätietoinen johtaja ja se on koulutettu hyvin. Eli nämä prosentti luvut roduista jotka ovat tappaneet ihmisiä voi heittää saman tein roskiin. Vika on hihnan päässä eikä koirassa. Voihan tietenkin olla aivokasvaimia tms minkä takia ongelmia mutta se viittaa yleensä agressiivisuuteen ja sekin on mahdollisuus 1 tuhannesta ! Mua niin suututtaa ihmiset jotka huutaa että hullu koira vie piikille... Huutakaa sille omistajalle ja syyttäkää sitä että on kasvattanut koiransa epätasapainoiseksi. Koira on luonnostaan rauhallinen ja tasapainoinen eläin eikä agressiivinen.

        Itse sanoisin että tässä tapauksessa koiran viettejä ei ruokita. Rottweiler tarvitsee paljon liikuntaa ja paljon aktiviteetteja !

        Minulla on 4 vuotias rotikka uros ja vuoden ikäinen lapsi. Lapsi retuuttaa koiraa minkä kerkiää mutta ei tuo mun koira siitä välitä.

        Myssy päähän ja omistaja miettii omaa käyttäytymistä, energiaansa, täyttääkö koiran tarpeet? Vai purkaako se nyt energiansa muihin lapsiin sekä koiriin kun ei saa tarpeeksi omien aivojensa stimuloimista.


    • rusettirinta

      Miten kauan siitä, kun koira on leikattu? Menee ainakin vuosi, ennen kuin hornoomitoiminta tasaantuu.
      Tuo käytös on peruskoulutuksen puute. Koiralle ei ole tullut selväksi, ettei ihminen/lapsikaan ole sen leikkikalu. Nyt pitäisi alkaa tiukka valvonta, ettei koira pääse tilanteisiin, jossa saa käyttää valtaa. Heti, kun käy hihaan, niin torumisten myötä yksikseen, vaikka WC:hen. Lapset, mikäli ovat tarpeeksi isoja, myös opetetaan, etteivät luo tilanteita. Lapset ei siis juokse, telmi koiran nähden. Koiralle on kehittynyt vahva saalisvietti. Se on kokenut mielihyvää päästessään tavoitteeseensa, hihaan. Tämä kaikki pitäisi nyt estää, ettei anna mahdollisuutta. Ympäristön ärsykkeet pitäisi minimoida. Koirilla on onnesksi suotu taito tukahduttaa sellainen vietti, jota kukaan ei vahvista.

      Sitten lenkillä otetaan koulutusasiat mukaan, istu, maahan, paikalla, tänne, kepistä irti, ym. Ja vaaditaan aina, että tottelee.

      Paljon riippuu tulevaisuus siitä, miten koira oppii olemaan käskyn alla. Ja siitä minkälainen koiran perusluonne on. Toruttaessa alistuuko helposti, tottelee, luimistelee. Jos näin on, niin koulutus/estäminen kyllä antaa tulosta.

      • rozweiler

        Veit taas jalat suustani...
        Sen verran täytyy ärsyttää, että minkävuoksi otetaan uroskoira ja sitten viedään siltä pallit jotta se olisi helpompi käsitellä?
        Eikös silloin ole jo alunperin otettu vääränlainen koira?

        Itselläni on ollut pelkästään uroksia koska natujen kanssa en välttämättä tule toimeen.


      • terveterve
        rozweiler kirjoitti:

        Veit taas jalat suustani...
        Sen verran täytyy ärsyttää, että minkävuoksi otetaan uroskoira ja sitten viedään siltä pallit jotta se olisi helpompi käsitellä?
        Eikös silloin ole jo alunperin otettu vääränlainen koira?

        Itselläni on ollut pelkästään uroksia koska natujen kanssa en välttämättä tule toimeen.

        Siihen voi olla kyllä muitakin syitä. (vai onko täällä sanottu että joltain on viety pallit jotta se olisi helpompi käsitellä?)

        Ehkä halutaan että koira pysyy aitaamattomalla pihalla. Koira kun ei kuule eikä nää mitään, oli kuinka hyvin vain koulutettu, jos se haistaa nartun jolla on juoksut.

        Joku voi haluta ehkäistä kivessyöpää.

        Jotkut ajattelevat ettei koiran sitten täydy kärsiä useaan kertaan vuodessa siitä että ei pääse astumaan.


      • rozweiler
        terveterve kirjoitti:

        Siihen voi olla kyllä muitakin syitä. (vai onko täällä sanottu että joltain on viety pallit jotta se olisi helpompi käsitellä?)

        Ehkä halutaan että koira pysyy aitaamattomalla pihalla. Koira kun ei kuule eikä nää mitään, oli kuinka hyvin vain koulutettu, jos se haistaa nartun jolla on juoksut.

        Joku voi haluta ehkäistä kivessyöpää.

        Jotkut ajattelevat ettei koiran sitten täydy kärsiä useaan kertaan vuodessa siitä että ei pääse astumaan.

        Nuo kaikki luettelemasi syyt tähtäävät helpompaan käsiteltävyyteen.
        Kuka pöljä poistaa terveeltä eläimeltä osia vain sen vuoksi että se SAATTAA sairastua?
        Olen myös omistanut koiran jolla oli kivessyöpä, eläinlääkäri ei ryhtynyt leikkaamaan koska eläin oli jo suhteellisen iäkäs jolloin narkoosi olisi ollut vaarallisempi kuin itse tauti...


      • terveterve
        rozweiler kirjoitti:

        Nuo kaikki luettelemasi syyt tähtäävät helpompaan käsiteltävyyteen.
        Kuka pöljä poistaa terveeltä eläimeltä osia vain sen vuoksi että se SAATTAA sairastua?
        Olen myös omistanut koiran jolla oli kivessyöpä, eläinlääkäri ei ryhtynyt leikkaamaan koska eläin oli jo suhteellisen iäkäs jolloin narkoosi olisi ollut vaarallisempi kuin itse tauti...

        Jotkut näin tekevät, itse en ole näin tehnyt kun en uroskoiraa omista.

        Omasta mielestä on kuitenkin väärin ettei koira saa koskaan päästä astumaan, jolloin se turhautuu, ja siitä on koiralle itselleen haittaa. En sitten tiedä oikein poistaa tämä ongelma leikkaamalla siltä ruumiinosa?

        En tiedä mitä itse ajttelet sitten siitä.. Toivottavasti et ainakaan päästä omia uroskoiriasi astumaan (jos uroksen omistat), ellet ole kasvattaja, sillä kodittomia ja käytösongelmaisia koiria on jo ihan tarpeeksi. Koiria kun lopetetaan kodittomuuden vuoksi maailamassa niin valtavia määriä.


      • rozweiler
        terveterve kirjoitti:

        Jotkut näin tekevät, itse en ole näin tehnyt kun en uroskoiraa omista.

        Omasta mielestä on kuitenkin väärin ettei koira saa koskaan päästä astumaan, jolloin se turhautuu, ja siitä on koiralle itselleen haittaa. En sitten tiedä oikein poistaa tämä ongelma leikkaamalla siltä ruumiinosa?

        En tiedä mitä itse ajttelet sitten siitä.. Toivottavasti et ainakaan päästä omia uroskoiriasi astumaan (jos uroksen omistat), ellet ole kasvattaja, sillä kodittomia ja käytösongelmaisia koiria on jo ihan tarpeeksi. Koiria kun lopetetaan kodittomuuden vuoksi maailamassa niin valtavia määriä.

        "kun en uroskoiraa omista."

        Tuolla "astumisfiksaatiomielipiteellä" on parempi ettet koskan urosta hankikkaan...
        Tutustuppa koirien laumakäytökseen hieman syvällisemmin.


      • teidän väittely..
        rozweiler kirjoitti:

        "kun en uroskoiraa omista."

        Tuolla "astumisfiksaatiomielipiteellä" on parempi ettet koskan urosta hankikkaan...
        Tutustuppa koirien laumakäytökseen hieman syvällisemmin.

        Mikäköhän mahtaa olla oma mielipiteesi asiasta. Voisit kyllä kertoa oman kantasi asiaan ja auttaa muita ymmärtämään miksi koiran ei tarvitse päästä koskaan astumaan. On melko tyhmää keskustelun kannalta ja toisen tietämättömyyden kannalta vain todeta että "on parempi ettet koskaan urosta hankikkaan" ja "tutustuppa koirien laumakäytökseen hieman syvällisemmin". Tämä ei edistä asiaa ollenkaan vaan kuulostaa enemmänkin että yrität nostattaa itsesi toisen yläpuolelle, eikä itse koirien hyvinvoinnilla ole sinulle sen suurempaa merkitystä.


      • rozweiler
        teidän väittely.. kirjoitti:

        Mikäköhän mahtaa olla oma mielipiteesi asiasta. Voisit kyllä kertoa oman kantasi asiaan ja auttaa muita ymmärtämään miksi koiran ei tarvitse päästä koskaan astumaan. On melko tyhmää keskustelun kannalta ja toisen tietämättömyyden kannalta vain todeta että "on parempi ettet koskaan urosta hankikkaan" ja "tutustuppa koirien laumakäytökseen hieman syvällisemmin". Tämä ei edistä asiaa ollenkaan vaan kuulostaa enemmänkin että yrität nostattaa itsesi toisen yläpuolelle, eikä itse koirien hyvinvoinnilla ole sinulle sen suurempaa merkitystä.

        "Tämä ei edistä asiaa ollenkaan vaan kuulostaa enemmänkin että yrität nostattaa itsesi toisen yläpuolelle, eikä itse koirien hyvinvoinnilla ole sinulle sen suurempaa merkitystä."

        Tuosta uroskoirien "astumistarpeesta" on jauhettu aikaisemminkin, joku älypää on jopa ehdottanut koirien ilotaloa... joten en näe tarpeelliseksi alkaa selittelemään "mielipidettäni" sen enempää, vaan kehoitan tutustumaan koirien peruskäytökseen
        ennemin kuin kinaamaan uutta "juupas-eipäs-olet tollo" ketjua.


    • rotskuli

      Raaka mielipide:Luulot pois vaikka niskasta kiinni ottamalla ja kehuminen joka hitsin pienestäkin hyvästä.Kyseessä iso ja luupäärotu.Vaarallinen jos ei johtajaa ole ja se ei ole koiran vika.Näytä poikasi koirankouluttajalle niin tiedät onko käytös normaalia.Mulla erittäin dominoiva narttu mutta kaikki työ kannatti.

    • rotskuli

      AP!Käytä rottispoju lääkärillä.Joskus käytöksen takana voi olla joku elimellinen juttu.Mäkin käytin meidän tytön ja käynti oli varsin hyödyllinen;nivelvaivoja löytyi.Kaikkien kamppailujen jälkeen voin sanoa että aikas unelma luonne saatiin kaivettua pintaan.Saan nykyään viliskanttineidin talomme vilkkaalle nurmikolle lähes nirvanaan sivelyllä ja rauhoittavalla puheella.Tyttö jopa itse tekee aloitteen asiaan mutta minä päätän koska.saattaa istuksia loputtomia aikoja vain muitten touhuja seuraillen kiinnostuneena,eikä välitä toisista koirista.Ja voin sanoa että töitä todella tehtiin ja kauan.Johdonmukaisuus,toistot ja kehumiset.Näitä uudestaan,uudestaan ja uudestaan.Joka ikinen päivä,koiralla ei ole vapaapäiviä säännöistä.Älä luovuta sinäkään!

    • muillavinkkejäAP

      Koira leikattiin sen vuoksi koska sillä oli aivan ylivilkas seksuaalivietti ja vie suurinpiirtein kuulon ja näön. Jaksoin katsoa ja yrittää kouluttaa koiraa läpi tuon 4v..sitten riitti ja vein leikkaukseen (aijemmin ei mies oikein tykkännyt ajatuksesta) Koira nylkytti kaikkea, nuoli jokapaikkaa ja stressaantui lisää. Siksi se leikattiin, että koira voi paremmin ja kaskas...pari viikkoa niin kaikki nylkytys ohi jne..
      Kastroimisesta on nyt 4kk.
      En ole viemässä koiraa piikille, ei se ole mikään ongelmatapaus. Ihme kärjistelyä täällä.. :O
      Meillä on välillä todella luupää koira mutta nyttemmin rauhoittunut leikkauksen myötä kuuntelemaan. Joskus riittää pelkkä "tuleppa tänne" joskus se on PERKELE KUULO PÄÄLLE, TÄNNE!!!"

      Itsekin olen miettinyt noita niveljuttuja, pienestä asti kaikenmoista ongelmaa on koiralla ollut liikkumisessa ja ELL käytetty pentuna tuon takia. Vaivat parani joksikin ajaksi mutta edelleen aika ajoin pitkien lenkkien (vaativa maasto tai asfaltti) laittaa koiran nilkuttamaan etujalkaa. Voihan toki olla, että on joku vika on ja siksikin ahdistuu tai sitten ei vain yksikertaisesti kestä meteliä ja riehumista. ns. stressiherkkä ja jostainhan se on saanut alkunsa-> olisiko syynä se mieletön seksuaalivietti?

      Koira on oikein symppis lasten kanssa ja ei ole koskaan näyttänyt merkkejä siitä, että se nyt HYÖKKÄÄ niiden päälle. Jos näin olisi, en kyselisi täällä kokemuksia.

      • vai ei ongelmaa

        "En ole viemässä koiraa piikille, ei se ole mikään ongelmatapaus. Ihme kärjistelyä täällä.."
        1. "Huomasin myös eräs kerta, kun meillä oli lapsen kaveri yökylässä niin lapsi vain käveli olohuoneeseen niin rotikka ottaa sitä hihasta kiinni.."
        2."Pihalla ollessaan rotikka "kävi kiinni" toisen niiden koiraan ja murahti
        ( se oli mulla siis kiinni hihnassa kun ei voi pitää irti, kun rotikka ei osaa varoa pienempiä ), kun se haukkui siinä ja en tiedä tarrasiko rotikka korvasta vai mitä se teki..mutta tulimme siihen tulokseen, että se tavallaan hyökkäsi siihen ehkä ärsyyntyessään siitä toisen koiran haukusta (se toinen haukkuu kun sitä ärsyttää joku tilanne) Ei purrut eikä tullut jälkiä koiraan.
        Yksi päivä estin sitä juoksemasta meidän pienemmän koiran "päälle" ulkona, kun se juoksee sitä päin ihan täysiä eikä varo ollenkaan leikkiessä ja se ehti napata minun kädestä sen verran, että jäi pieni mustelma hampaanjäljestä käteen..Ei siis purrut mutta "tarttui kiinni"."
        Ja teillä ei ole ongelmaa ? Koirasi käy kiinni, koiriin/lapsiin ja jopa omistajaansa. lasten pitää olla osata olla hiljaa paikallaan kun sinun koirasi ei siedä heitä muuten ? Muut koirat eivät saa haukkua, kun sinun koirasi käy kiinni ? Ja ei siis ole ongelmaa ? Ohhoh sanon minä.....


    • muillavinkkejäAP

      Lisään vielä, että koiran seksuaalivietti teki sen että se nylkytti tuttujen leikattuja uroksia, ahdisteli niitä, "kuulo pois", oksenteli, läähätti, vahtasi minua tai lapsia- ihan vaikka olimme vain paikalleen niin se tuli siihen ja yritti nylkyttää. Kaikki tuo loppui kuin seinään leikkauksen jälkeen.

      Tilanne on sinänsä ollut hankala koska alunperin mies oli paljon rotikan kanssa ja minä toisen koiran..Nyttemmin vastuu siirtynyt minulle ja tottakai olen joutunut tekemään enemmän töitä koiran kanssa, että se kuuntelee samallalailla minua kuin miestäni.Tuloksia on toki tullut ja kyllä se koira huomaa, milloin olen tosissani jotain teettämässä kuin että "voisitko nyt" tyylillä...

      Meidän koiralla on ainakin todella vahva vartioimisvietti eikä ole mikään pelkuri missään tilanteessa. Ei sitä palkita riehumisesta eikä siitä, jos vieraat ottaa liian iloisena vastaan..sitten saa mennä silitettäväksi kun osaa olla rauhallisemmin. Osaa odottaa ruokakuppiaan, käskystä syömään, istua, mennä maahan..Ei vain ole aina niin miellyttämisen haluinen koskaan ollut, joten todellakin on teettänyt töitä :)

    • jaaa

      Kysymys kuluu saako koira tarpeeksi liikuntaa? Panosta siihen ja kuriin.

    • Koiralla on kipuja

      Pikkupaimeneni käytös muuttui juuri samanlaiseksi 3-4 ikävuoden paikkeilla. Vein sen röntgenkuvattavaksi. Sain Kennelliitolta hilpeää postia:

      koirallanne on D-lonkat ja II asteen nivelrikko.

      Glukosamiini auttaa kipuihin.

    • Dxcbvc

      Miten ei ihmetytä yhtään että rotikan omistajalla on koiran kanssa ongelmia... Varsinkaan ekaksi koiraksi en suosittele kellekään, itsellä ei ole ollut mutta tunnen koirarotuja aika hyvin. Yhdellä tutulla oli aikanaan rotikkanarttu joka oli nuoresta asti arvaamaton. Vuodesta eteenpäin rupesi aina murisemaan kun edes omistaja silitti sitä, ei sietänyt minkäänlaista kosketusta enää. Pelotti oikein käydä kylässä vaikken koiria yleensä pelkää (itsellä ollut 3 koiraa), kun koira tuli aina läähättäen ja muristen tervehtimään. Liittyi sairaalloiseen epävarmuuteen kaikkia ihmisiä kohtaan.

      Omistaja kävi jossain koirapsykologilla koiran kanssa muttei se auttanut, koira vietiin piikille kun arki oli jo liian raskasta sen kanssa. Koira oli tämän henkilön ensimmäinen, sen jälkeen onkin siirtynyt boksereihin jotka onkin taas ihan erilaisia ja iloisia (omistanut 3kpl).

      En halua haukkua rotikoita, mutta toivoisin niin paljon että ihmiset perehtyisivät paremmin siihen rotuun minkä aikovat hankkia koska liian paljon näkee niitä ketkä hommaavat vaikka berhandilaisen ja yllättyvät kun siitä tuli niin iso...

    • Siirityttö 08

      Enpä osaa tuohon sanoo muuta kuin itelläni nyt 5.5 v rottistyttö. Opetin sille perusasiat ihan kotona ja rakkaudella. Se on pennusta asti leimaantunut vain minuun joten on mustis. Luonne on ihana, rakastaa muita koiria mut kissoi ei. Ei pidä lapsista mutta kulkee lastenkin ohi ongelmitta. Joku on sanonut että harvassa on näin kilttiä ja ystävällistä rotikkaa.
      Toivon aloittelijalle jotain ratkaisua ja pian koska ei koira saa näykkiä. Pentunakaan en antanut omani leikkiessä purra. No hyvää syksyy kaikille koirafaneille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe