Romanit ja musikaalisuus

Ei-musikaalinen

Kulkeeko musikaalisuus jo romani-geeneissä kun minusta tuntuu, että kaikki romanit ovat musikaalisia ja erittäin hyviä laulajia. Aikoinaan Tenavatähti-kisoissa romanilapset olivat suosikkejani juuri siksi, että he olivat välittömiä, luontevia esiintyjiä ja ennen kaikkea se ihana vibraatto ja äänen väri, joka on tyypillinen romaneille. Laulavatko romaniäidit mahdollisesti lapsilleen enemmän kuin valtaväestö-äidit? Kouluaikoinani muistan muutamat romanilapset, jotka eivät välittäneet lukea läksyjään, mutta olivat esiintymässä niin koulun näytelmissä kuin laulamassa kuorossa ja erikseen, he olivat koulun parhaita musikantteja ja muutenkin pärjäsivät taidelajeissa erittäin hyvin. Tämä minua kiinnostaa. Ilmeisesti romaniäideillä- ja isillä on lapsilleen aikaa enemmän. Perhesiteet ja sukulaisuus-siteet käsittääkseni ovat kiinteämmät kuin valtaväestöllä.
Naapuriini muutti romaniperhe keväällä; isä, äiti ja neljä pientä lasta ja lapset ovat mukana kaikessa mahdollisessa mitä vanhemmat tekevät. Edelliseen perheeseen verrattuna (valkolaisia) tämä perhe on hoitanut puutarhan kuntoon; pensasaita on leikattu, nurmikot ajeltu ja perheen isä rakentanut leikkimökin tontin nurkalle, ikkunoissa siistit verhot ja erittäin ystävällinen nuori pari muutenkin; tulevat juttelemaan ja esittelivät itsensä jo heti muuttopäivänä ystävällisesti, joten se siitä laiskuuden syyttelystä ym. käytöshäiriöistä.

8

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zzz

Totta hem... on aikaa lauleskella ja rakenenlla leikkimökkejä kun ei ole päivätyötä missä itteesä rasittaisi.

• Sari

tiedät ettei ole työssäkäyviä ihmisiä?

• romanitar

Voi sua.....

Töissä käydään ja laulu raikuuu, ettäs kyllä meidän kelpaa

• Tytä

Sullekkaan ei mikään kelpaa!Miksi otat vaivaa tuommoisesta asioista jotka ei sinulle kuulu?Ei kukaan varmaan sinun jääkaapilla käy!Häpeisit et edes tunne kyseisiä ihmisiä ja tuomitset suoralta kädeltä anna rauha heille ei se varmaan sinulta paljon ole vaadittu,tai mistä sen tietää

• juuli
        Tytä kirjoitti:

Sullekkaan ei mikään kelpaa!Miksi otat vaivaa tuommoisesta asioista jotka ei sinulle kuulu?Ei kukaan varmaan sinun jääkaapilla käy!Häpeisit et edes tunne kyseisiä ihmisiä ja tuomitset suoralta kädeltä anna rauha heille ei se varmaan sinulta paljon ole vaadittu,tai mistä sen tietää

jos ei sulla oo mitään muuta kun haukkua niin oo hiljaa

• tytä
        juuli kirjoitti:

jos ei sulla oo mitään muuta kun haukkua niin oo hiljaa

En minä haukkunut minä vaan totesin et ei tartte ottaa vaivaa toisten asioista ja siitä oli kysymys oisit lukenut kunnolla

• juuli
        tytä kirjoitti:

En minä haukkunut minä vaan totesin et ei tartte ottaa vaivaa toisten asioista ja siitä oli kysymys oisit lukenut kunnolla

Tarkotin tota joka yrittää lietsoa riitaa kun muka oltaisiin erilaisia ja haukkuu naapurinsa kun on tullut romaneita ja ei voi sietää niitä naapureina tuo ensimmäinen kirjoittaja niin sitä tarkotin, en sua.

• vastaus

Kyllähän yleisesti ottaen musikaalisuutta löytyy,laulavaa ja soittavaa väkeä ollaan,musiikki kuuluu osana kulttuuria.

Huonojakin laulajia meistä löytyy(allkirjoittanut),valkolaiset eivät rohkene niin helposti laulamaan vaikka osaisivat(ehkä)jos ei ole tottunut itseään ilmaisemaan kai kynnys silloin on korkea.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe