Olen 13-vuotias tyttö ja olen haaveillut kanista jo kauan!
Netin kautta olen löytänyt paljon hyvää tietoa kanin hoidosta yms.
Mutta ongelmana on äitini!
En tiedä miten kertoa hänelle tästä.
Viime vuonna kerroinkin toiveestani, mutta vastaus oli suurin piirtein tälläinen: "No olisihan se söpö ja varmasti tosi kiva, mutta meillähän on kissa ja ei ole järkevää ottaa riskiä."
No, nykyään ei ole enää kissaa (onnettomuus) joten ei ole myöskään sitä riskiä että saalistaja ja saalis kohtaisivat.
Niin että nyt olisi oikein hyvä ottaa kani, kun perheessä ei ole muita lemmikkejä.
Jotenkin tuntuu ettei äiti vaan halua kania, koska se kakkii joka paikkaan ja jyrsii kaikki huonekalut, häkki vie paljon tilaa ja äiti joutuisi kuitenkin siivoamaan häkin kun minä kyllästyn heti.
Minä en kyllästy! Lupaan, että antaisin kaikkeni jotta kani voisi hyvin. Satun myös tietämään, että kanin voi opettaa käyttämään "vessaa". Ja vaikka meidän kani ei sitä oppisi ja kakkisi kaikkialle niin minä kyllä lupaan että siivoaisin!
Miten saisin äidin suostumaan?
Äiti, mä haluaisin kanin!
35
656
Vastaukset 35
- Muista lupauksesi
Sano tuo äidillesi: "Lupaan, että antaisin kaikkeni jotta kani voisi hyvin".
Ja muista myös toteuttaa se!
Kani voi elää jopa 10 vuotta eli sitoudut pitkäksi ajaksi tuohon lupaukseen.
Huomio että esimerkiksi hauska illanvietto ystävien kanssa ei onnistu, koska sinun täytyy huolehtia lemmikistäsi;) - 2x luppakorva
Olin 2 vuotta sitten samassa tilanteessa,
halusin kanin mutta vanhemmat estivät.
No, nyt meillä kuitenkin on kaksi kania:3
Toimi näin:
-Ole mahdollisimman ystävällinen vanhemmillesi
-Pidä huoneesi siistinä
-Auta kotitöissä
-Älä tuhlaa rahojasi turhuuksiin
Eli pointtina on, että käyttäydyt hyvin ja silleen. Näin äitisi ehkä uskoo että pystyt huolehtimaan kanista;)
Toivotan onnea!- Lupaan antaa kaikkeni
Kiitos tosi paljon vinkeistä!
Menenkin heti tyhjentämään tiskikonetta ja siivoan huoneeni:) Pyykitkin voisin ripustella, äiti kyllä yllättyy kun tulee kotiin:)
Luulisin että tämä toimii.
- Perusteluja ja pohdintaa
Voisit kerätä rahaa (ellei jo ole) ja maksaa ainakin osan kanin hinnasta ja hoitotarvikkeista. Oletko jo miettinyt mihin häkki laitetaan ja mikä olisi turvallinen huone vapaalle loikkimiselle?
Vaadi äidiltäsi tarkkoja perusteluja miksi hän ei tahdo kania. Luulisin että 13-vuotias osaa jo huolehtia kanista tarpeaksi hyvin. - Karu totuus:(
Lemmikin hankinta on vanhempien päätös. Tietty kannattaa yrittää saada vanhempien mielipide muuttumaan, mutta aina se ei vain onnistu! Sinun on lapsena tyydyttävä kohtaloon.
- kanin omistaja
Eihän tytön vanhemmat ole vielä sanonut mitään! Ihan hyvin hän voisi saada kanin. Aluksi kun kysyin äidiltä saanko kanin hän vastasi suunnilleen näin: 'Ei todellakaan, älä edes kuvittele!' Sanoin 'Jooko! Mä haluun kanin!' mutta isäni ja pikkuveljeni halusivat kanin koska meillä ei ollut mitään lemmikkiä. Lopulta äitikin suostui koska lupasin hoitaa kaneja hyvin. Aluksi minun piti saada yksi kani... No kaverini sai 'uroskanin' ja todettiin että se oli kantava. Hän ei saanut pitää kania. Sitten minä sain kanin. Suunnitelma oli että otan sen poikueesta kaksi urosta mutta kuukaudessa kiinnyin kaniin enkä voinut luopua siitä. Sitten minun piti silti pitää poikueesta sen lisäksi kaksi kania. Haluamani kanit olivatkin molemmat uroksia :(. Se sai heti poikasten olleen 1 päivän päästä luovutusikäisiä vahinkopoikueen.. Sitten tutuillani oli syntynyt kaneja ja kävin sieltä hakemassa kanin. Sain toisesta poikueesta yhden kanin. Äitikin aluksi sanoi etten missään tapauksessa saa kania mutta puhuin vaan kaneista ja olin kiltisti :) Nyt on sitten 3 kania :)Ja ehkä senkin takia sain kaneja koska olen sitä ennen vuosia halunnut ponin.
- Lupaan antaa kaikkeni
Juttelin tänään äitini kanssa.
Kerroin, että kaipaisin jotain lemmikkiä ja olen jo tutustunut hyvin tarkasti kanin hoitamiseen yms. Äiti vaikutti hyvin kiinnostuneelta ja lupasi harkita asiaa:)
Minulla on suht suuri huone, joten ajattelimme sijoittaa kanin häkin sinne.
Huoneeni on myös turvallinen kanille;)
Tiedän että se saattaa öisin vähän meluta, mutta kyllä siihen tottuu!
Kiitos tosi paljon avustanne, teidän ansiostanne kani on jo harkinnassa!!:) - Moiiiiiiiiiiiiiiiiii
Mutta muistas, minullakin oli kani, mutta se jouduttiin antamaan pois heinäallergiani takia.
Jos kenelläkään perheestä on, älä ota.- Lupaan antaa kaikkeni
Kenelläkään perheestämme ei ole heinä allergioita, eläin allergioita tai ruoka-aine allergioita. Ei siis yhtikäs mitän allergioita kenelläkään. Joten voimme ihan hyvin ottaa;)
Kanit eivät ole kovin seurallisia eläimiä, niitä ei voi verrata koiriin jotka kiikkuvat koko ajan perässä. Totta kai riippuu yksilöstä että kuinka paljon kani kiintyy sinuun mutta jos haluat kanin kiintyvän sinuun, sinun pitää viettää paljon aikaa sen kanssa. Jos sen kanin hankit niin mielellään poika (tytöt ovat vaikeampia, valeraskaudet yms.) ja itse hankkisin sellaisen löytöeläinkodista, jotta tulee hyödyllinen olo. Itse hankin kanini löytöeläinkeskuksesta, ja tuli hyvä olo kun ''pelasti'' kaverin hengen (oltaisiin lopetettu jos ei olisi löytänyt kotia. Oli myös heitteille jätetty) ja antoi sille toisen mahdollisuuden. Loppujen lopuksi tää meiän pupu eli onnelliset 5 vuotta meillä ja on nyt pupujen taivaassa :)
Onnea pupunhankintaan! :)- 1722
Lapset; lopettakaa vinkuminen ja uskokaa vanhempianne. He kyllä osaavat parhaiten arvioida onko teistä huoltamaan kanin kaltaista lemmikkiä vai jääkö kani vanhempien vastuulle. Lähes 95% lapselle hankituista kaneista luovutaan tai ne lopetetaan kyllästymisenne vuoksi..
http://www.youtube.com/watch?v=m4z_Mrg-lpc- Bunbunbun
Olen osittain samaa, mutta osittain myös eri mieltä kanssasi. Tuo video on hyvä ja se kannattaa katsoa kaikkien kania hankkivien. Minä sain ensimmäiset kanini 12-vuotiaana ja vaikka ne olivatkin periaatteessa "herätehankinta" (eivät maksaneet mitään, eikä meillä ollut edes häkkiä vielä siinä vaiheessa), en koskaan kyllästynyt. Ystäväni jonka kanssa ne kanit aluksi jaoin kyllästyi tosin sitäkin nopeammin.
Siivosin häkin joka päivä, ja pidin hyvää huolta molemmista, ja kun molemmat paljastuivat pojiksi ja alkoivat tappelemaan ja asiat hankaloituivat, ne leikattiin, ei lopetettu. Ei vaikka isäni oli kovin niitä vastaan vielä tuossa vaiheessa. Elivät hyvän elämän loppuun asti minun hoivissani, vaikka eivät enään toimeen keskenään tulleetkaan.
Nyt yhdeksan vuotta myöhemmin molemmat ovat ikävä kyllä kuolleet, mutta huoneessani loikkii nyt erilainen kani. Ja koko perhe sitä rakastaa. Enkä vaihtaisi pois yhtäkään hetkeä jonka kanieni kanssa olen jakanut, en edes niitä joissa monet johdot päätyivät palasiksi.
Eli parhaimmassa tapauksessa lapsi saa itselleen harrastuksen joka vie mukanaan koko perheen ja rakkauden kaneja kohtaan joka kestää koko loppuelämän.
Tietenkin on myös sellaisia jotka kyllästyvät heti, mutta en sanoisi että kanista ei kannata haaveilla ollenkaan jos sellaisen tosiaan haluaa ja sille on valmis omistamaan jopa vuosikymmenen.
- Kanin haaveilia
Itsekkin olen tuota samaa kysymystä kysynyt monia kertoja mutta aina on ollut sama vastaus "Meillä on jo koira ,eikö muka se ole tarpeeksi? Jospa nyt ei"
Omaa rahaa olisi kyllä jo omaan kaniin hoito tarvikkeisiin mutta ei :( - kyllästynyt.siltionkanit
Nolo totuus...
Mä otin 2 pupsua viime vuoden syksyllä.
Olihan ne aluks ihan järkyn söpöi ja ihanii ku pentui oli.
Mut sit ku ne alko kasvaa isoiks niihin kyllästy...
Mut mä lupasin hoitaa niitä siihen asti ku ne elää :) tosin mulla on pieni ajanpuute jos nyt vielä taloon tulee poni,mutta mä lupasin.
(Sori kiinnostus :) oli pakko kertoo oma elämän tarinani)- help:)
Mä haluisin kans kanin.
Mutta ongelma on äiti .
Meillä on kissoja mutta kani saisi asustella huoneessani ja kissamme ovat hyvin kilttejä eli voisin totuttaa kanin kissoihimme . Muttaäiti sanoo että en saa mutta olen lukenut paljon kaneista ja tiedän melkeen kaiken perus tiedon mutta äitini sanoi että jos saan todistuksessa kaikki kympit niin saan kanin .mutta minulle se on hyvin haastavaa eli vinnkejä pliis:)
- Mooomiinn<3
Itse sain kanin, kun sinnikkäästi yritin, siivosin huoneeni, ja lupasin maksaa kanin itse :) Nyt on sitten hermeliini poika kotona ;)
- help:)
Kiitos tiedosta mutta en voi millään saada kaikkeja kymppejä ja huoneeni on AINA SIISTI ja viikkoraha en saa ja ei oo muutenkaa rahaa et
- yritän auttaa:)
help:) kirjoitti:
Kiitos tiedosta mutta en voi millään saada kaikkeja kymppejä ja huoneeni on AINA SIISTI ja viikkoraha en saa ja ei oo muutenkaa rahaa et
Mäkin halusin parivuotta sitten yhtäpaljon kania, kuin sinäkin, noh, lupauduin juuri samalla asenteella kuni sinäkin, että lpaan siivota ja huolehtia kanista aina yms. Mutta haluan vain ihan auttamisen tahdosta sanoa, sis tottakai kanit ovat ihania ja niistä on seuraa ja tykkään paljon omasta kanistani ja huolehdin siitä hyvin, mutta ensinnäkin kanin häkki on oltava suuri ja yksin sen siivoaminen jokaviikko ei ole kivaa (kokemuksesta voin sanoa) kyllä minä alussa innoissani jaksoin, mutta nyt muutaman vudoen jälkeen sen siivoaminen on todella kauheaa ja en usko, että kukaan jaksaisi iloiesti häkkiä siivoilla jopa 10 vuotta! Lisäksi kanit purevat kaikkea mahdollista, ne voivat myös olla tosi arkoja, että ne eivät totu ihmisiin koskaan, mitäpä silloin haluat tehdä pupullesi, jos sen hoidossa on iso työ, mutta kani viettää kaiken aikaa jossakin häkin tai lattian nurkassa, eikä tule sieltä oskaan pois? Tottakai kanista on hyviäkin puolia ja uskon, että huolehtisit kanistasi hyvin, eli en sano tätä sinua vastaan, mutta ajattelin kaninomistajana mainita tästä kuitenkin:) Joten älä ota loukkauksena, koska toivon, että kani tulee sinulle :)!
- Kaneista
Sun kannattaa ainakin ensiksi kerätä paljon rahaa, koska häkki ja tarvikkeet tietenkin maksaa. Ota myös selvää eri roduista (tai perehdy ainakin siihen, minkälaisen haluaisit siis hankkia) ja näin saat tietää minkäkokoinen häkki pitää kanilla olla. Meillä ainakin leijonalupalla on 120x70cm kokoinen häkki ja sekin toimii pelkästään kanin "turva ja vessapaikkana", eli päivän saa olla vapaana huoneessa, mutta yöksi otetaan häkkiin.
Parasta kanitietoa saat pupublogeista (ja vlogeista), esim tosi hyvää tietoa on mielestäni blogissa: http://pupuninjat12.blogspot.fi/
Onnea kanin hankkimiseen!- halpahäkki
häkkejä kannattaa etsiä, jostais mistä saisi käyyettyjä paljon halvemalla! oman kanin häkki maksoi käytettynä mutta hyväkuntoisena vaikn 20 € ja kaikki tarvikkeet tuli samassa paketissa ja häkki oli hyväkuntoinen ja oikean kokoinen :)
- miksainapitäänimioll
halpahäkki kirjoitti:
häkkejä kannattaa etsiä, jostais mistä saisi käyyettyjä paljon halvemalla! oman kanin häkki maksoi käytettynä mutta hyväkuntoisena vaikn 20 € ja kaikki tarvikkeet tuli samassa paketissa ja häkki oli hyväkuntoinen ja oikean kokoinen :)
vähänkö halvalla saatu häkki (y)
- :):):):)
Meillä on 2 leijonaharjaskania tyttö ja poika, kummatkin on todella siistejä eli jäyttävät vessapaikkaa eikä kakkaa tai pissaa ´muuhun paikkaan. mutta se jyrsiminen huonekaluja tai tapetin syöminen on ehkä tylsyyttä tai jtn muuta.. mutta meillä oli eka se poika se repi tapettia jne.. mutta vimeviikolla tuli se tyttö niinkiinnostus on siirtynyt siihen:) joten kaneilla saattaa olla myös tylsää ilman kumppania. Jajos hankit kanin sitä pitää lähes joka pv harjata koska niistä lähtee tajuttomasti karvaa ja ettei suolistot mee tukkoo níistä:) ja nii kani nuolee itteään PALJON jos sillä on tylsää, toisin sanoen niille tullaa laikkuja k joissai paikoissa ei oo paljon karvaa:)
- Epätoivoinen
Olen halunnut noin seitsemän vuotiaasta asti kania, mutta äitini ei suostu. Olen nyt 13-vuotias. En tiedä, eikö äitini luota minuun vai mistä siinä on kyse, ettei kaninhankintaa voisi edes harkita. Olen nimittäin allerginen kissoille ja koirille, jotka kuuluvat lempieläimiini. Tarkoitan, että ne ovat myös äitini lempieläimet, ja jos en olisi allerginen, meillä varmasti olisikin kissa tai koira. Miten saisin äitini ymmärtämään, että osaisin huolehtia kanista, ja että lupaisin pitää siitä huolta?
- PUPUTAREBEST♥♥♡
Valitettavasti mä en voi auttaa koska mulla on sama ongelma :(
- Kaninoppi
Mä tahtoisin kanssa ihan hirveesti kania. Olenkin tutustunut hieman varttuneisiimpiin lemmikkeihin. Haluasin venäläis rotuisen kanin mutta äitini sanoo että meillä on tarpeeksi jo rahan menoa ja aktivitteettäjä. ( minulla ei ole muita harrastuksia kuin ratsastus joten huolehdin kanista. Meillä on jo koira ja kissoja mutta huolehdin niistäkin) mutta minua pelittaa yksi asia kaikkein eniten kanin hankkimisessa minun pitää lähteä opiskelemaan 2 vuoden kulluttua siirränkö siis hankintani opiskelujen jälkeen vai? Mietin myös jos joku voisi linkata paikkoja joissa olisi ilmoituksia sijoitus kotia kaipaavia kaneja? Auttakaa!
Riippuu vähän mitä aiot opiskella ja missä. Soluihin ei voi yleensä ottaa lemmikkejä. Esim,HOASin kaverikämppiin taas saa, kun löytää jonkun kämppikseksi, tai sit vuokraa yksityiseltä oman asunnon. Kalliimmaksi tulee kuin solut, mut ei lemmikit ja opiskelu mikään mahdoton yhtälö oo :)
Sijotuskoteja? Mitä meinaat?- Kaninoppi
tulikirahvi kirjoitti:
Riippuu vähän mitä aiot opiskella ja missä. Soluihin ei voi yleensä ottaa lemmikkejä. Esim,HOASin kaverikämppiin taas saa, kun löytää jonkun kämppikseksi, tai sit vuokraa yksityiseltä oman asunnon. Kalliimmaksi tulee kuin solut, mut ei lemmikit ja opiskelu mikään mahdoton yhtälö oo :)
Sijotuskoteja? Mitä meinaat?Tarkoitan sellaista kun jotku kasvattajat antava sijoitukseen kanejaan? Ainakin itse olen löytänyt pari tälläistä ilmootusta.
Kaninoppi kirjoitti:
Tarkoitan sellaista kun jotku kasvattajat antava sijoitukseen kanejaan? Ainakin itse olen löytänyt pari tälläistä ilmootusta.
Okei puhutaan siis ehkä samasta asiasta :D varmaan kannattaa katsella kasvattajien kotisivuilta esim ilmoituksia poikasista, tai kysellä lähiseudun kivan oloisilta kasvattajilta oisko niillä sijoituskodin tarvetta.
- Varoitus <3
Hei, sain ihanan hermeliiniherrani viime vuonna ku olin 15, varoitan vaan että vaikka kani onkin pieni ja vähän höpsö niin se vie sun sydämmen kokonaan
- Liina
Luovutaan kanista.Kani on 8kk. Kuka haluaa ota vaan.
- nor22
Mulla on kissa ja kani. Toisiinsa tutustuttuaan ne ovat nukkuneet vierekkäin. Meillä on ollut aikaisemmin myös marsu ja hamsteri eikä kissa ole mitään tehny.
- Mila pupu
Lupaa maksaa kaiken itse, se auttaa aina, kunhan muistat pitää myös lupauksesi
- tyttöjollaon14pupa:)
Heh, mulla oli 2 vuotta sitten sama toive, ja isä sano vaan et ne kuitenkin karkaa ja sit en jaksa siivota niitten häkkejä. Mutta, kappas vain, niitä löytyy 14 meiltä ja isäkin pitääkin jo niistä. Älä lannistu, unelmat käyvät 99% varmuudella toteen. Niin ja
OSTAKAA, OSTAKAA!! - Nipsutahtookanin
Hei olen 12v. tyttö! Tahtoisin kanin mutta ongelmana on äitini. Hän ei kuulemma halua lisää vaivaa taloon. (meillä on jo kilpikonna jota siskoni hoitaa) :( Toinen syy on kuulemma se että kanit ovat niin allergisoivia (olen itse JOILLEKKIN koirille allerginen mutta en kaikille).
En ymmärrä miten siitä aiheutuisi vaivaa jos minä ja siskoni hoitaisimme sitä. :(
Ja en usko että siitä kanista mitään allergiaa aiheutuu kun kaverillanikin on kani ja siitä ei ikinä tule mitään... Mutta joka tapauksessa, HELP ME!!!!!!!!!!!!! :(((
PS. On kohta tulossa synttäritkin :) - Anonyymi00032
mä oon 10 vuotias tyttö ja mä oon pyytänyt marsua jo kaksi vuotta mutta mun äiti sanoo aina näin et voi saada koska et varmaan huolehdi siitä silloin kun minulla oli marsu se jäi äidin huollettavaksi eli mun mummin ja mun äiti on heinä allerginen vaikka mä siivoisin sitä ja pitäisin ikkunaa auki käyttäisin niitä ulkona ja niin edespäin ja mulla on pikku sisko niin se sai oman KOIRAN ja mä sain (akvaarion) ja mulla on jo häkille paikka ja on jo mietitty minkä laisen häkin mä haluan vuosi sitten äiti sano että mä saan marsun jos osaan pitää huonetta siistinä niin saan marsun no kului vuosi ja ei ole vielä marsua että en ennää tee lupauksia oman äitini kanssa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061271
Salaisuudet paljastuu
Viimeiset hetket meneillään ottaa yhteyttä. Kertoa totuus ja selvittää asioita. Viimeiset hetket meneillään jos joku94888Poliisi pamputti Variskankaalla
Mistä lie alkanut ja miksi poliisit kutsuttu, mutta mielestäni hyvin toimittu. Jos haluaa rähistä eikä rauhoitu puheella31794- 66693
- 32635
Karita Tykkä mennyt kihloihin.
Onnittelu kuuluu hänelle ja tulevalle aviopuolisolleen.93632S-ryhmän ihmisoikeuslinja ei kestä omaa hankintaketjuaan
S-ryhmän Israel-boikotin suurin uskottavuusongelma löytyy yllättävän läheltä, SOK:n omien tuotemerkkien hankintaketjuist16584- 18568
Haavoittuvuutesi on aseista riisuvaa
Harmi, etten voi osoittaa sinulle tunteita. Hyvää yötä miehelle. Naiselta43523- 10476