Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Piti oikein kaivaa Kirkko ja kaupunki-lehti koiran vesikupin al-

ta, jakatsoa,

minkälaisia ovat protu-leirit, joista nyt pojan 14-v. kaverit meuhkaavat.

Tämä löytyi:

Protuleirillä kunnioitetaan jokaisen vakaumusta 17.06.2013

Anna Veijalainen asetti kolumnissaan (K&k; 29.5.) riparin ja protuleirin tiukasti vastakkain. Protun puheenjohtaja Aatu Komsi vastasi mielipidekirjoituksellaan (K&k; 12.6.). Haluaisin tuoda esiin myös rivijäsenen näkökulman.

Olen itse koulutukseltani teologi ja ollut ohjaamassa sekä rippi- että protuleirejä. Koskaan en ole kokenut, että protupiireissä omaa tai kenenkään toisenkaan maailmankatsomusta olisi arvosteltu tai väheksytty ”vääränlaisena”. Ihmisen omaa vapautta päättää vakaumuksestaan on kunnioitettu, ja keskustelu eri katsomusten välillä on ollut hyvin hedelmällistä. Eräänkin kerran olen ollut leirillä, joka on pidetty baptistiseurakunnan tiloissa, ja yksi seurakunnan jäsenistä otettiin vastaan leirille kertomaan omasta uskostaan.

Veijalainen oli huolissaan 14-vuotiaan kyvystä päättää omasta vakaumuksestaan ja antoi esimerkin omasta itsestään, kuinka oli riparilla enemmän keskittynyt hiusten laittoon kuin sisällölliseen asiaan. Olen huomannut saman trendin ohjaamillani rippileireillä.

Sen sijaan protulle tulevat ovat olleet keskimäärin valmiimpia pohtimaan omaa vakaumustaan. Syyksi arvelen juuri sitä, että he ovat joutuneet näkemään vaivaa päästäkseen leirille, kun taas riparille mennään, kun ”kaikki muutkin menevät”, kuten Veijalainen sanoi. Poikkeuksia toki löytyy puolin ja toisin. Missään tilanteessa en kuitenkaan ole kokenut protua ja riparia uhkana toisilleen.

Essi Avela
teologian maisteri

1

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Niinpä.

      Miettisit maisteris-ihminen, mitä tavallisilla "riparireileiiä tapahtuu.

      Tyypillistä uskisten pullistelua koko juttu. Se nyt vaan on niin, että ei uskislöpinät enää ole tätä päivää. Ihmiset ajattelevat aivoillaan. Ja kyllä, 14 vuotias on jo kykenevä muodostamaan oman näkemyksensä asioista. Vastasyntynyt ei voi, jos se pakkokastetaan johonkin uskontoon tai uskonlahkoon.

      Lähdekritiikki, missä oli muut mielipiteet, kuin uskovaisten lehdestä peistattu juttu?

      Lukases edes perusasioita asiasta. Pitäisi maisterisihmisen tietää laajemmin asioista, eikä kirjoitella mitä sattuu epämääräisille nettipalstoille

      http://www.vapaa-ajattelijat.fi/

      Sitäpaitsi, erehdyit portaalista. Uskisportaali ei ole suoli24, uskisportaali on kotimaa24.fi

      Eikä kyse ole mistään uhlailusta, muitten kuin jäsenkatoon joutuneitten evankelisluterilaisten mustamaalauksesta muita vakaumuksia kohtaan. Saa siinä kirkko ihmetellä, kun jäsenmäärät romah´tavat. Vikako jäsenissäkö?

      =DW=

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe