Helvetti/kadotus ei ole ikuinen kärsimys Raamatussa.

annihilaatio

Monet ymmärtävät väärin Raamatun tekstit iankaikkisesta rangaistuksesta ja iankaikkisesta tulesta. Jos kuitenkin ymmärtäisi Raamatun teksteistä enemmän niin tajuaisi mistä todellisuudessa on kysymys. Annihilaatio eli hävitys olemassaolosta on iankaikkinen rangaistus koska siitä ei ole paluuta. Ja iankaikkisella tulella tuhottiin Raamatun mukaan Sodoman ja Gomorran kaupungit, vaikka ne eivät palaneet ikuisesti. Iankaikkisen tulen tekemä tuho on iankaikkinen mutta itse tuli ei pala iankaikkisesti.

Monet Raamatun kohdat puhuvat aivan selvästi jumalattomien hävittämisestä eikä ikuisesta kiduttamisesta. Esimerkiksi Jeesus puhui Gehennaan joutumisesta missä mato ei kuole eikä tuli sammu. Gehenna oli kaatopaikka jossa eläinten ja rikollisten ruumiita hävitettiin polttamalla ja jossa myös madot hajottivat mädäntyneitä ruumiita. Jeesus siis puhui joutumisesta tuhottavaksi kaatopaikalla, eikä todellakaan ikuisesta kärsimyksestä.

Tässä on useita Raamatun kohtia joissa puhutaan aivan selvästi jumalattomien hävittämisestä olemattomiin:

2.Piet.3:7
"Ja sen saman sanan varassa ovat nykyiset taivaat ja nykyinen maa tulen tuhoa odottamassa. Niitä säilytetään sitä päivää varten, jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan."

Mal.4:1-3
"Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi. Ja kaikki
julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa. Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, jonka minä teen, sanoo Herra Sebaot."

Joh.15:6
"Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat."

Matt.13:40
"Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa."

Ilm.20:13-14 "Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan. Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi."

Kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Tarkoittaa sitä että sen kärsimyksen määrä, joka tulisessa järvessä on kärsittävä ennen tuhoutumista, määrätään ihmisen elämässään tekemien syntien mukaan. Ikuisen kärsimyksen puolustajat väittävät että tämä tekojen mukaan tuomitseminen tarkoittaa sitä että kullekin määrätään erilainen tuomio jota kärsitään ikuisesti. Tämä ei kuitenkaan sovi Jeesuksen puheisiin.

Luuk.12:45-48 "Palvelija saattaa kuitenkin ajatella: 'Isäntä ei tule vielä pitkään aikaan!' Niin hän alkaa piestä palvelijoita ja palvelustyttöjä, syödä ja juoda ja juopotella. Mutta päivänä, jota tuo palvelija ei arvaa, hetkenä, jota hän ei tiedä, hänen isäntänsä tulee ja hakkaa hänet kuoliaaksi, ja niin palvelija saa saman kohtalon kuin epäuskoiset. Jos palvelija tietää, mitä hänen isäntänsä tahtoo, mutta ei varaudu siihen eikä toimi hänen tahtonsa mukaan, hän saa monta raipaniskua. Jos taas palvelija tietämättään tekee sellaista, mistä rangaistaan raipoin, hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu, siltä paljon vaaditaan, ja jolle on paljon uskottu, se pannaan paljosta vastaamaan."

Eli siis hakataan KUOLIAAKSI. Ennen kuolemaa toista hakataan enemmän, toista vähemmän. Kukin saa kärsiä tulessa tekojensa mukaan.

Jokainen kuollut saa ylösnousemuksen aikanaan. Tulisessa järvessä koittaa toinen kuolema. Siitä toisesta kuolemasta ei ole ylösnousemusta jolloinka se on lopullinen kuolema.

39

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11 + 1

      Hyvä teksti :) Tunnet näköjään raamatun hyvin.

    • ihmiset on kokeneet

      Jos helvetti ei ole ikuinen kärsimys niin miksi monet ihmiset ovat sitten kokeneet helvetin kauhut jotka Jumala on heille näyttänyt ja varoittanut helvetin iankaikkisuudesta? Esim. Mary K Baxter koki helvetin kauhut.

      http://www.tv7.fi/vod/player/?program=6409

      • difofoffp

        Ei ihmisten kertomukset mene tässä asiassa Jumalan sanan edelle.


      • foksmalder

        Kai tiedät, että ihmisillä on vaikka minkälaisia ihmeellisiä kokemuksia. Osa kristinuskon mytologian mukaisia, suurin osa ei.


    • alottaja eksyttää

      Tuo alottajan teksti ei ole totta, koska Raamattu puhuu nimenomaan iankaikkisesta elämästä ja iankaikkisesta rangaistuksesta., Matt 25:46. Molemmissa käytetään samaa kreikan kielen sanaa kuvaamaan tilanteen loppumattomuutta.

      • 098809809

        mikään rangaistus ei voi olla ihankaikkinen koska iankaikkisuudessa kaikki teot tulisi ennen pitkään rangaistuksi ja sen jälkeen alkaisi väärintekeminen rankaisijan puolelta. kysymyksessä on paremminkin kosto tai sadismi


      • alottaja eksyttää
        098809809 kirjoitti:

        mikään rangaistus ei voi olla ihankaikkinen koska iankaikkisuudessa kaikki teot tulisi ennen pitkään rangaistuksi ja sen jälkeen alkaisi väärintekeminen rankaisijan puolelta. kysymyksessä on paremminkin kosto tai sadismi

        Matt 25:45-46
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

        46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

        Ilm 14:9-11
        9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,

        10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

        11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

        Ja kun on kaksi samansisältöistä todistusta, niin asia on varma ja pätevä, kuten 2. Kor 13:1 asian ilmaisee.
        "Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava." joten lopputulos on, että hel-vetti on ikuista kärsimystä niillä, jotka sinne joutuvat.


      • ddildkld

        Annihilaatio on iankaikkinen rangaistus koska siitä tuhosta ei ole koskaan paluuta.


      • udillld
        alottaja eksyttää kirjoitti:

        Matt 25:45-46
        45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.

        46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

        Ilm 14:9-11
        9 Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä,

        10 niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä.

        11 Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin.

        Ja kun on kaksi samansisältöistä todistusta, niin asia on varma ja pätevä, kuten 2. Kor 13:1 asian ilmaisee.
        "Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava." joten lopputulos on, että hel-vetti on ikuista kärsimystä niillä, jotka sinne joutuvat.

        Ja edelleen se ikuinen kuolema on iankaikkinen rangaistus koska siitä ei ole ikinä paluuta. Tuossa vaivan savu kohdassa kerrotaan että kärsimys tapahtuu Karitsan, eli Kristuksen ja pyhien enkelien edessä. Tuon kärsimyksen katselu ei ole se tapa jolla Kristus ja pyhät enkelit haluavat ikuisuutensa viettää jotenka se ei kestä ikuisesti. Siinä käytettävä sana "ikuisuus" tarkoittaa alkuperäisessä merkityksessä määräämätöntä aikaa, eikä ikuisuutta. Jokaisen syntisen kärsimys on määräämätön/tuntematon aika, koska jokainen kärsii eri ajan, sen mukaan mitä ansaitsee.


    • uigglgl

      Tässä ketjussa on raamatullista totuutta, joten nostetaan vähän ylemmäksi tätä...

    • EL.ak:IM

      annihilaatio

      Uutta ei voi syntyä, jos vanha ei kuole. Tätä en muista tarkasti. Mutta muistaakseni Per-ke-leen-kin rangaistus on määräaikainen. Ei lopullinen.

      • 92902020

        Jopa Saatanankin rangaistus on tulla poltetuksi tuhkaksi. Saman rangaistuksen saavat jumalattomat ihmiset.

        Hes.28:14-18
        "Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
        15. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.
        16. Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä.
        17. Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden sinä kadotit viisautesi. Minä viskasin sinut maahan, annoin sinut alttiiksi kuninkaille, heidän silmänherkukseen.
        18. Paljoilla synneilläsi, tekemällä vääryyttä kaupoissasi, sinä olet häväissyt pyhäkkösi. Niin minä annoin sinun keskeltäsi puhjeta tulen; se kulutti sinut. Ja minä panin sinut tuhaksi maahan kaikkien silmäin edessä, jotka sinut näkivät."

        Iankaikkisen tulen rangaistuksesta jää vain tuhkaa jäljelle kuten kävi Sodoman ja Gomorran kaupungeille. Jumalattomat hävitetään polttamalla iankaikkisella tulella.

        Juud.1:7
        "7. samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta."

        "Iankaikkinen tuli" ei ole iankaikkinen palamisessaan, mutta sen tekemä tuho on iankaikkinen. Se on Jumalan rangaistus jumalattomille ja se on iankaikkinen rangaistus josta ei ole koskaan paluuta.

        Mal.3:19-21
        "19 -- Katso, se päivä tulee
        liekehtivänä kuin tulinen uuni.
        Kaikki röyhkeät ja pahantekijät
        ovat silloin oljenkorsia.
        Se päivä tulee
        ja sytyttää ne liekkiin
        -- sanoo Herra Sebaot --
        eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta.
        20 Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni,
        on nouseva pelastuksen aurinko,
        ja te parannutte sen siipien alla.
        Te astutte ulos, hypitte riemusta
        kuin vasikat laitumella.
        21 Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät tomuksi, sanoo Herra Sebaot."

        Raamatussa kuitenkin sanotaan että Sodoma ja Gomorra pääsivät vähemmällä kuin miten käy tuomiopäivänä. Näin onkin koska Sodoma ja Gomorra tuhottiin heti, mutta tuomiopäivänä kukin ihminen tuomitaan tekojensa mukaan ja saa kärsiä tekojensa mukaan määrätyn rangaistuksen, ennen kuin hänet poltetaan olemattomiin ja hän saa rangaistukseen iankaikkisen kuoleman.


      • EL.ak:IM
        92902020 kirjoitti:

        Jopa Saatanankin rangaistus on tulla poltetuksi tuhkaksi. Saman rangaistuksen saavat jumalattomat ihmiset.

        Hes.28:14-18
        "Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle; sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
        15. Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin, siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.
        16. Suuressa kaupankäynnissäsi tuli sydämesi täyteen väkivaltaa, ja sinä teit syntiä. Niin minä karkoitin sinut häväistynä Jumalan vuorelta ja hävitin sinut, suojaava kerubi, pois säihkyväin kivien keskeltä.
        17. Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden sinä kadotit viisautesi. Minä viskasin sinut maahan, annoin sinut alttiiksi kuninkaille, heidän silmänherkukseen.
        18. Paljoilla synneilläsi, tekemällä vääryyttä kaupoissasi, sinä olet häväissyt pyhäkkösi. Niin minä annoin sinun keskeltäsi puhjeta tulen; se kulutti sinut. Ja minä panin sinut tuhaksi maahan kaikkien silmäin edessä, jotka sinut näkivät."

        Iankaikkisen tulen rangaistuksesta jää vain tuhkaa jäljelle kuten kävi Sodoman ja Gomorran kaupungeille. Jumalattomat hävitetään polttamalla iankaikkisella tulella.

        Juud.1:7
        "7. samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta."

        "Iankaikkinen tuli" ei ole iankaikkinen palamisessaan, mutta sen tekemä tuho on iankaikkinen. Se on Jumalan rangaistus jumalattomille ja se on iankaikkinen rangaistus josta ei ole koskaan paluuta.

        Mal.3:19-21
        "19 -- Katso, se päivä tulee
        liekehtivänä kuin tulinen uuni.
        Kaikki röyhkeät ja pahantekijät
        ovat silloin oljenkorsia.
        Se päivä tulee
        ja sytyttää ne liekkiin
        -- sanoo Herra Sebaot --
        eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta.
        20 Mutta teille, jotka pelkäätte minun nimeäni,
        on nouseva pelastuksen aurinko,
        ja te parannutte sen siipien alla.
        Te astutte ulos, hypitte riemusta
        kuin vasikat laitumella.
        21 Sinä päivänä, jonka minä määrään, te poljette jumalattomat maahan, tallaatte heidät tomuksi, sanoo Herra Sebaot."

        Raamatussa kuitenkin sanotaan että Sodoma ja Gomorra pääsivät vähemmällä kuin miten käy tuomiopäivänä. Näin onkin koska Sodoma ja Gomorra tuhottiin heti, mutta tuomiopäivänä kukin ihminen tuomitaan tekojensa mukaan ja saa kärsiä tekojensa mukaan määrätyn rangaistuksen, ennen kuin hänet poltetaan olemattomiin ja hän saa rangaistukseen iankaikkisen kuoleman.

        92902020

        Jos savenvalaja on tehnyt viallisen kupin. niin se valetaan uudestaan. Vanha hävitetään, ja tehdään uutta. `Särkynyttä sydäntä sinä et hylkää`...

        Valaja valaa kunnes valettu on valmis. Ja ihan knoppitietona. Savimassa tehdään ihan helvetillisissä lämmöissä. Ja joissa epäkelpo tehdään uudestaan.


    • ....

      Tämä on totta. Itsekin ajattelin vuosikymmeniä sitten helvettiä ikuiseksi kärsimykseksi mutta aloin sittemmin tutkikaan ko. aihetta. Huomasin että kyseessä on iankaikkinen tuho eikä iankaikkinen kärsimys.

    • Luento aiheesta

      http://www.youtube.com/watch?v=iqtqaZPs_dI

      Tässä on tunnin pituinen luento jolla tämä asia käydään Raamatusta läpi hyvin perusteellisesti. Helvetti/kadotus on kuluttava ja hävittävä tuli ja täydellinen hävitys olemassaolosta.

      • -------

        kunpa palstan lukijat jaksaisivat katsoa tuon. he tulisivat niin PALJON viisaammaksi tästä helvettiasiasta.


    • YleisinVäärinkäsitys

      Tämä helvettiasia on kaikkein yleisin väärinkäsitys liittyen kristinuskoon. Ikuisen piinahelvetin oppi sai vahvan jalansijan keskiajalla eikä siitä ole sen vuoksi voitu luopua vaikka Raamatun tekstis opettavat paljon selvemmin annihilaatiota eli jumalattomien tuhoa, kuin heidän ikuista kärsimystään, ja heille tekojensa mukaan määrättyä kärsimystä, ei ikuista kärsimystä.

      Kaikista kristittyjen seurakunnista ainoastaan yksi hyväksyy virallisesti annihilationismin, ja he ovat adventistit. Silti moni muidenkin seurakuntien jäsen on tajunnut annihilationismin Raamatun oikeaksi opiksi ja annihilationismi saa paljon kannatusta juuri kunnolla Raamatun tuntevilta teologeilta, mikä sekin kertoo siitä että se on Raamatun oikea kanta.

    • Minna Rosenbom

      Mielestäni paras todiste koko Raamatussa tyhjiinraukeamisen puolesta on Ensimmäisessä kirjeessä korinttolaisille. Aikanaan ylösnousemuksessa ainoastaan vanhurskaat saavat kuolemattomat ja katoamattomat ruumiit, muut eivät saa.

      15:20 Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. 21 Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. 22 Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi, 23 jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus ja sen jälkeen Kristuksen omat, kun hän tulee.

      50 Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.

    • KARMEA TOTUUS

      HELVETTI ON IKUINEN KÄRSIMYS. RIKKOMUS IANKAIKKISTA JA TÄYDELLISEN HYVÄÄ JUMALAA VASTAAN ANSAITSEE IANKAIKKISEN JA TÄYDELLISEN PAHAN RANGAISTUKSEN. HELVETTI ON MAAPALLON SISÄLLÄ JA SIELLÄ IHMISIÄ POLTETAAN TULELLA IKUISESTI VALTAVASSA TUSKASSA!

      http://www.youtube.com/watch?v=yItJpd0VeAU

    • Bill Wiesen todistus
      • ...

        höpö höpö


      • Bill Wiesen todistus
        ... kirjoitti:

        höpö höpö

        Itse valitset että missä ikuisuutesi vietät. Haluatko viettää sen maapallon sisällä hirvittävässä kivussa, piinassa ja ahdistuksessa vai riemussa ja ilossa Jumalan luona.


      • EL.ak:IM
        Bill Wiesen todistus kirjoitti:

        Itse valitset että missä ikuisuutesi vietät. Haluatko viettää sen maapallon sisällä hirvittävässä kivussa, piinassa ja ahdistuksessa vai riemussa ja ilossa Jumalan luona.

        Bill Wiesen todistus

        Mistä teitä oikein sikiää?

        Eikö toi billikin temmattu vain hetkeksi kadotukseen. Omien puheidensa mukaan. Ja muutko sitten kokisivat sen ikuisuutena, vastoin kuin toi mulkero. Klara vappen.

        Vit-tu joku järki kerjätessäkin.


      • adventisti45522

        Ikuinen kärsimys on paholaisen keksintö ja sielunvihollinen on tuonkin näyn takana. Ikuisen kärsimyksen opilla ihmiset saadaan ajattelemaan Jumala sadistina eikä nähdä Jumalaa rakkautena ja oikeudenmukaisuutena joka hän on.


      • foksmalder
        Bill Wiesen todistus kirjoitti:

        Itse valitset että missä ikuisuutesi vietät. Haluatko viettää sen maapallon sisällä hirvittävässä kivussa, piinassa ja ahdistuksessa vai riemussa ja ilossa Jumalan luona.

        Jos ihminen heitettäisin maapallon sisään, niin hirvittävä kipu ja piina ja ahdistus kestäisi hyvin lyhyen ajan :D
        Mieluummin se kuin ikuinen kärsimys tylsyydessä palvoen narsistia.

        Onneksi mitään syytä uskoa moisia kohtaloita ei ole.


    • Kui

      Useat eivät näköjään/ilmeisesti näe syytä uskomiselleen lainkaan, mikäli siitä poistetaan mieletön piinaoppi?

    • Bill Wiese
    • ruireror

      usko sielun kuolemattomuuteen on hiipinyt kristinuskoon pakanuudesta. kristinusko opettaa nimenomaan että ikuinen elämä on saavutettavissa vain Jumalan yhteydessä. Helvetissä ei ole iankaikkista elämää vaan karmea tuho jonka tuli tekee.

      • adventisti45522

        Totta. Mutta jokainen tuomitaan tekojensa mukaan ja joutuu kärsimään tulessa tekojensa mukaan määrätyn ajan.


    • aiik1

      Aloittaja on oikeassa! Otetanpa seuraavassa mielenkiintoinen Raamatun teksti.

      "Edomin purot muuttuvat pieksi ja sen multa tulikiveksi; sen maa tulee palavaksi pieksi. Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen." Jes.34:9-10

      "Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu;"

      Kun matkustaa Edomin maahan katsomaan iankaikkista tulta ei näe siitä enää jälkeäkään? Tuli teki tehtävänsä niinkuin tutkijat ovat havainneet. Samanlaisia esimerkkejä iankaikkisesta ja sammumattomasta tulesta Raamatusta löytyy muitakin.

      Tämä on toinen kuolema, ei toinen elämä tulisessa järvessä sanoo Raamattu.

      Mitä tulee ihmisten kokemuksiin käynnistä helvetissä ne ovat sieluvihollisen antamia petollisia näkyjä. Raamatun mukaan tuomiopäiväkään ei vielä ole ollut.

    • Anonymous777

      Linkki aloittajan aiheeseen. Toivottavasti on apua mietelmiin. Klassinen oppi

      helvetistä on kristinuskolle vieras eikä sitä Juutalaisuudestakaan löydä. Jos ei lue

      apogryfi kirjallisuuta. Helvetti kirjan kirjoittaja Francis Chan. Perusteli kristillistä

      helvetti käsitystä juutalaisilla juurilla. Ja hänenkin täytyi myöntää että oppi täytyi

      kasata kaikista muista kirjallisuuksista kuin vanhan testamentin kanoonista.

      MInusta Helvetillä on liian keskeinen rooli joidenkin uskovaisten elämässä ja

      julistuksessa, että se lähinnä oksettaa.

      Terve ja raitis usko ei tarvitse pakanallista inspiraatiota. Eikä eksklusiivista

      lokerointia. Helvetin olemassaolo perustuu vain ihmisten tunteisiin. Ei Raamatun

      kirjoituksiin.


      http://www.gladiumspiritus.blogspot.fi/search/label/Helvetti

    • 12+8

      Ikuisen piinahelvettiharhaopin kannattajille luettavaa

      Mitä tarkoittaa ikuinen tuli?

      http://www.helltruth.com/q-a/everlasting-fire.aspx

      Mitä tarkoittaa aina ja ikuisesti?

      http://www.helltruth.com/q-a/forever-and-ever.aspx

      Mitä tarkoittaa kertomus Lasaruksesta ja rikkaasta miehestä?

      http://www.helltruth.com/q-a/the-rich-man-and-lazarus.aspx

      Mistä on kyse madoista jotka eivät kuole?

      http://www.helltruth.com/q-a/their-worm-dieth-not.aspx

      Onko ihmisellä kuolematon sielu?

      http://www.helltruth.com/q-a/undying-immortal-soul.aspx

      Koittakaa nyt hyvät ihmiset tajuta että Raamattu opettaa annihilationismia eikä ikuista kärsimystä. Ikuisen kärsimyksen oppi on saanut paljon valtaa historiassa siksi että sillä on niin mainio ihmisten pelottelemiseen.

    • Luettavaa
    • vaisiässsä

      Aurinko kärventää maapallon jossain vaiheessa joten jos maan sisällä olisi helvetti se ei silloin ole ikuinen.

    • rrpp44
    • kkww777

      Sinä sekoitat asioita sillä on erikseen uskovaisten tuomio ja iankaikkinen tuomio jumalattomille ihmisille.

      Tuo kohta, jossa puhutaan palvelijoiden rankaisemisesta lyömällä, koskee laiskoja uskovaisia, jotka eivät ole hoitaneet hommiaan maan päällä.

      Jumalattomat ihmiset menevät iankaikkiseen tulee, joka ei koskaan sammu.

    • xyyz

      HYVÄ KYSYMYS

      "Jos ******** ei ole ikuinen kärsimys niin miksi monet ihmiset ovat sitten kokeneet helvetin kauhut jotka Jumala on heille näyttänyt ja varoittanut helvetin iankaikkisuudesta? Esim. Mary K Baxter koki helvetin kauhut."

      Pääpettäjä osaa antaa tällaisia petollisia näkyjä. Hän hyötyy suunnattomasti nistä. Antamalla ihmisille täysin epäoikeudenmukaisen ja tyrannin kuvan Jumalan luonteesta, saa-tana saa ihmiset vihaamaan ja pelkäämään Jumalaa joka on Rakkaus.

    • kktt55

      Roomalaiskirje:
      5:6 Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
      5:7 Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.
      5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
      5:9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.

      Efesolaiskirje:
      1:18 ja valaisisi teidän sydämenne silmät, että tietäisitte, mikä on se toivo, johon hän on teidät kutsunut, kuinka suuri hänen perintönsä kirkkaus hänen pyhissään
      1:19 ja mikä hänen voimansa ylenpalttinen suuruus meitä kohtaan, jotka uskomme -

      Jumalan hyvyys ja armo kohdistuu selvästi vain uskovaisiin. Pelastus kuuluu niille, jotka uskovat Jeesukseen ja ovat ottaneet Hänet Herrakseen.

      On väärin väittää, että Jumala hyvyytensä tähden jättäisi jumalattomat rankaisematta.

    • xyyz

      "On väärin väittää, että Jumala hyvyytensä tähden jättäisi jumalattomat rankaisematta."

      Ei totisesti jää rankaisematta, kun kuolevat tulisessa järvessä koskaan enää henkiin heräämättä.


      Helvet-ti asiassa on kristikunnassa pääsääntöisesti kaksi, eri harhaan johtavaa opetusta. Ensimmäisen mukaan Jumala antaa täysin epäoikeudenmukaisen tuomion kadotukseen joutuville. Toisen äärilaidan eksytyksen mukaan Jumala on lopulta niin armollinen, että päästää kaikki taivaaseen.

      Jos tällainen mielikuvituksellinen piinahelvetti olisi olemassa, kukaan todellinen Jumalan lapsi ei nauttisi taivaassa olemisesta vaan rakastavaa Jumalaa palveltaisiin siellä pelosta.

      Toisaalta jos kaikki otettaisiin taivaaseen pian siellä olisi samanlainen sotku ja helvetti kuin nyt on tämän maan päällä.

      Itse asiassa Jesaja pohti tätä aikanaan, kun hän sanoo Raamatun sivuilla; "Jos Jumalaton pääsisi oikeuden maahan, ei hän vanhurskautta oppisi"

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      242
      2184
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      156
      1419
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1290
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1045
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1019
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe