CM 400 ja kolinat

amatööriveteraani

vuoden -81 cm 400 honda n moottri pitää kolinaa. kylmänä tyhjäkäynnillä sen selvimmin kuulee, ja kun satasta päästelee niin aika parkuminen koneesta lähtee. siis ei pakoputkista vaan moottorista. enpä tiedä onko vaarallista, mutta vähän arveluttaa pidemmälle lähteä.

MItenkähän yleisiä nämä kolinat oikein on? pyörä on mulla ollut vasta hetken niin ei ole omia vertailukohtia moisesta. Viiime kesäinen 250cc käy kyllä hiljaisesti, mutta onkin vähän ajettu. venttiilit on säädöissään eikä mitään käyntihäiriöitä ole, öljyä ei kulu eikä vuoda. mittarissa 53tkm, jos nyt pitä paikkansa.

hauska vehje muuten, jos vaan tietäisi joku kertoa että onko tää nyt leviämässä vai koliseeko nää aina näin?

6

140

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Museopyörä?

      Vuosimallista päätellen tuolla on jo kilometrejä takana... Eli normaalia jos kolisee. Mutta se mikä siellä kolisee, on hankala arvailla. Nokkaketju kiristimineen on yleisin äänen lähde. Venttiilikoneistosta saattaa tulla mekaanisia ääniä ja väljässä koneessa männän helmat pitävät ääntä. Vauhdissa vaihelaatikostakin tulee ulinaa loppunsa edellä olevista laakereista tai hammasrattaat on kuluneet. En kyllä itse lähtisi tuollaisella mitään euroopan kiertuetta tekemään, mutta eiköhän se pelitä päivälenkkejä kotikylän ympärillä.

      Jos tuo on muuten hyvässä kunnossa, kone kannattaa remontoida ja pyörä museokatsastaa.

    • tee koneremppa

      Kolina, sellainen vähän raskaampi ja syvempi kuuluu yleensä väljistä kiertokangen laakereista, ehkä myös väljä männäntappi, tai molemmat yhdessä. Näissä osissa edestakainen liike ja väljyys saavat aikaan äänen. Koneessa on täystuhon riski kovilla kierroksilla.
      Venttiilien naputus on kevyempää sorttia, ei varsinaisesti kolinaa.

    • amatööriveteraani

      Kiertokangen laakerit ja männäntapit kävi minullakin mielessä, ei tämä venttiileistä tule, ne on just säädetty. Nokkaketjun kiristimestä on säätövara lopussa, mutta sen kolkatuksen sain just ja just rauhottumaan.

      Kun tämä ei nyt ihan mahdotonta mekkalaa pidä niin taidan ajella varovammin ja kuulostella paheneeko. Ei nyt just ole aikaa remontille, syksymmällä sitten. kiitän vinkeistä.

      • ghjkjbvcxvbn

        Paksut öljyt moottoriin ja vältä korkeita kierroksia, voipi hyvin kestää kesän.


    • Museopyörä?

      itse ajelin autolla vajaa 100 tkm vaikka siinä oli selvä männän tappi vika. Varsinkin kylmänä ihan kuin olisi ollut takomo konepellin alla. :D Mutta silti se ei hajonnut. Eli saattaa kestää hyvinkin pitkään tai sitten ei...

    • tuuttiputkee

      Mulla on -82 cb 400 n ja vissiin sama moottori.Kuulin jostain että näissä kuluu losoksi kiertokangen alapää. Saakohan ees osia mistään helpolla? Mulla ei vielä kuulu sivuääniä 40tkm ajettu saksan tuonti tää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe