ulkomaa vai ei?

???????-???

Tämä on varmasti tyhmä ja täysin tarpeeton kysymys, mutta otan nyt puheeksi kun en juhannuksen alla muutakaan tekemistä keksi.

Täällä ja muuallakin kuulee ja näkee aina sellaisen toteamuksen että "Ruotsi ei ole mikään ulkomaa" tai että "Ei Tallinnan matka ole mikään ulkomaanmatka". En ryhdy väittämään vastaan siihen suuntaan että Ruotsi ja Viro ovat ulkomaita (mikä tietysti monilla kriteereillä on fakta) vaan oikeastaan päinvastoin. Mikä muissa (Euroopan) maissa sitten on niin eksoottista että ulkomaan raja jonkun mielestä kulkee Ruotsin ja Tanskan tai Viron ja Latvian välissä? Kielitaidosta ei voi olla kyse, sillä ei tavallinen Tallinnan kävijä puhu viroa yhtään sen enempää kuin latviaa tai liettuaakaan (ellei sitten itse luule niin). Sekö tässä on ratkaisevaa, että Ruotsiin ja Viroon pääsee laivalla, jolloin siis mikä hyvänsä laivalla saavutettavissa oleva maa lakkaa olemasta ulkomaa? Vai se että molempiin matkustettaessa matkaseurana on yleensä suuri lauma toisia suomalaisia? Vai siitäkö se johtuu, että matka maksaa niin vähän? Jossain Ruotsissa itsessään ei kuitenkaan ole mitään sen tutumpaa tai vieraampaa kuin vaikka Saksassa, joten jos väittää ettei Ruotsi ole ulkomaa, olisi johdonmukaista olla sitten sitä mieltä, ettei Saksa tai vaikka Hollanti myöskään ole ulkomaa.

Perimmäiseksi syyksi itse asiassa epäilen sitä, että jotkut kokemattomat matkailijat yksinkertaisesti rehvastelevat sillä, miten pikkujuttu jokin Ruotsin matka heille on, vaikka todellisuudessa heistä ei olisi lähtemään omin päin yhtään sen kauemmas.

7

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laku18

      Itse kokisin sen niin, että kun kärjistetysti sanottuna jokainen on käynyt Ruotsissa ja Virossa, ja kun niissä pääsee päiväseltään pyörähtämään ja monet käyvätkin näissä maissa todella usein, ei sitä koeta ulkomailla käymiseksi. Ulkomailla käynnin pitää kenties sisältää tuntien matkustamista, pitempään kuin päivän tai kaksi viipymistä ja vähän eksoottisempaa maisemaa kuin Tukholma ;)

      • Näinhän se on

        Kuulostaa järkeenkäyvältä, ja selitys toimii muissakin maissa kuin Suomessa. Asun itse Belgiassa ja täältähän pääsee muutamassa tunnissa autolla tai junalla Ranskaan, Hollantiin, Saksaan, Luxembourgiin ja Iso-Britanniaan. Itsekin olen tehnyt ihan päivämatkoja Lontooseen ja Pariisiin, eli aamulla aikaisin liikkeelle, koko päivä nähtävyyksiä, shoppailua tai joku tietty näyttely (muutaman kerran olen Lontoossa käynyt vain jonkun tietyn taidenäyttelyn tai teatteriesityksen takia) ja illalla myöhään kotiin.

        Ei se kyllä tunnu ulkomailla käymiseltä. Kai se on joku psykologinen juttu että "oikean" ulkomaan reissun pitää sisältää lentomatka, ja pitempi viipyminen.


      • aloittaja.
        Näinhän se on kirjoitti:

        Kuulostaa järkeenkäyvältä, ja selitys toimii muissakin maissa kuin Suomessa. Asun itse Belgiassa ja täältähän pääsee muutamassa tunnissa autolla tai junalla Ranskaan, Hollantiin, Saksaan, Luxembourgiin ja Iso-Britanniaan. Itsekin olen tehnyt ihan päivämatkoja Lontooseen ja Pariisiin, eli aamulla aikaisin liikkeelle, koko päivä nähtävyyksiä, shoppailua tai joku tietty näyttely (muutaman kerran olen Lontoossa käynyt vain jonkun tietyn taidenäyttelyn tai teatteriesityksen takia) ja illalla myöhään kotiin.

        Ei se kyllä tunnu ulkomailla käymiseltä. Kai se on joku psykologinen juttu että "oikean" ulkomaan reissun pitää sisältää lentomatka, ja pitempi viipyminen.

        Järkevää analyysia molemmilta. Lisäisin itse vielä sellaisen seikan, että näillä Tukholman- ja Viron-risteilyillä ei myöskään tarvitse olla juuri minkäänlaisessa kontaktissa ulkomaisiin viranomaisiin tai edes palveluhenkilökuntaan (edes paluumatkan lähtöselvityksiä yms. ei tarvitse tehdä kuten lentomatkalla), joten sikälikään tunnetta ulkomaanmatkasta ei synny.

        Itse asiassahan kyse näyttää olevan siitä matka Tukholmaan tai Tallinnaan ei ole oikea ulkomaanmatka eikä siitä, etteivätkö Ruotsi ja Viro voisi olla ulkomaita.


      • 16+17
        Näinhän se on kirjoitti:

        Kuulostaa järkeenkäyvältä, ja selitys toimii muissakin maissa kuin Suomessa. Asun itse Belgiassa ja täältähän pääsee muutamassa tunnissa autolla tai junalla Ranskaan, Hollantiin, Saksaan, Luxembourgiin ja Iso-Britanniaan. Itsekin olen tehnyt ihan päivämatkoja Lontooseen ja Pariisiin, eli aamulla aikaisin liikkeelle, koko päivä nähtävyyksiä, shoppailua tai joku tietty näyttely (muutaman kerran olen Lontoossa käynyt vain jonkun tietyn taidenäyttelyn tai teatteriesityksen takia) ja illalla myöhään kotiin.

        Ei se kyllä tunnu ulkomailla käymiseltä. Kai se on joku psykologinen juttu että "oikean" ulkomaan reissun pitää sisältää lentomatka, ja pitempi viipyminen.

        EU, Schengen ja Euro ovat kyllä tehneet manner-Euroopassa lähimaihin matkailun niin yksinkertaiseksi, että aina ei edes huomaa vaihtaneensa maata. Suomessa sentään ulkomaille menemiseen liittyy pohjoisen Ruotsin rajaa lukuunottamatta aina laiva- tai lentomatka tai sitten Venäjän rajan byrokratia. Tosin ehkä se täälläkin vie hieman matkailun fiilistä, kun matkaan ei liity passintarkastuksia, tulleja ja rahan vaihtamista. Tosin ainakin itse olen kokenut noita asioita ihan tarpeeksi, joten voin nauttia kohteesta ilmankin.


    • 15+8

      Ulkomaa on ulkomaa, mutta eivät kaikki ulkomaanmatkat ole minkään erityisen kehuskelun arvoisia. Itse käyn Helsingistä työn ja huvin perässä eri paikoissa Keski-Eurooppaa niin usein, että matka Suomen Lappiin on ihmeellisempi elämys kuin vaikka matka Saksaan. Mutta jokaisen oma asia on, että minkälaisia matkoja pitää kehuskelun arvoisina. Ja hienoja matkakokemuksia löytyy läheltä ja toiselta puolelta maapalloa. Harvoin tosin samanlaisia.

      Eikä etäisyyksillä muutenkaan ole niin väliä. Itse pidän enemmän matkailuihmisenä sellaista, joka on kiertänyt vaikka Pohjoismaissa vähän muutakin kuin Tukholman-risteilyn, kuin sellaista joka käy kerran talvessa Thaimaassa ja tuhisee lähempänä matkaileville, että ne eivät ole oikeita ulkomaita. Mutta onko se ylipäänsä fiksua edes pullistella egoaan matkailukokemuksilla, varsinkin jos pelkästään vähättelee toisten matkaa, joka on niille itselleen hieno kokemus. Kunnon matkailijat ottavat kaiken irti siitä paikasta minne sattuvat päätymään.

    • .....

      Eihän juuri mikään maa ole enää ulkomaa, kun rahaakaan ei tarvitse enää vaihtaa! Eli siinä kriteerit: passintarkastus ja rahanvaihto, kielestä viis (Ahvenanmaalla ei pärjää suomella).

      • aloittaja.

        "Eihän juuri mikään maa ole enää ulkomaa"

        No juu, tätähän minä oikeastaan hainkin. Ne jotka hokevat matkalta tultuaan ettei Ruotsi ole ulkomaa ovat niitä, jotka eivät ole missään kauempana uskaltautuneet käymäänkään eivätkä siksi ole tuota asiaa huomanneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe