Viimeneinen solu

Jarkko___

Jos on esim. solut A1,B1,C1, jne.. Millä kaavalla saa tietoon mikä on viimeinen solu joka sisältää tietoa? kaavarivillä ei makrona.

9

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pikanäppäin

      En ymmärtänyt ihan tarkoitustasi, mutta....
      Valitse solu A1 ja sitten Ctrl nuoli oikealle.
      Jos esim viimeinen dataa sisältävä solu on G1, näkyy tämä "Nimiruudussa", siinä "Kaavarivin" vasemmassa reunassa.

    • ...

      =SIIRTYMÄ($A$1;0;LASKE.A(A1:Z1)-1)

    • kumpikin vastaus toimii ekaan tyhjään soluun,. mutta jos välissä onkin tyhjä solu tai useampi ei kumpikaan palauta oikeaa soluja ja jälkimmäinen palauttaa arvon eikä solun osoitetta kuten kysyjä pyyteli....
      Odotellaan korjauksia ;-)

    • Pikanäppäin

      Allaoleva kaava laskee monennessako rivin solussa on viimeinen arvo, vaikka välissä on tyhjiä. Siitä voisi kehittää vaikka PHAKU-funktiolla erillisestä taulukosta hakemalla, mikä numero vastaa mitäkin Sarake-kirjainta ja perään &1 ja vastaus olisi esim. G1.
      =MAKS(SARAKE(1:1)*(1:1"")) - HUOM! Matriisikaava. Hyväksy Ctrl Vaihto Enter

      Tämmöinen kaava löytyi joka antaa tarkan soluosoitteen (esim. $A$10). Mutta se toimii vain Sarakkeella alaspäin. Se huomioi myös tyhjät solut, mutta tupla-arvoilla se antaa osoitteeksi 1. tupla-arvon osoitteen. En saanut toimimaan sitä rivittäin. Jospa joku osaa.
      =OSOITE(VASTINE(HAKU(10^10;A:A);A:A;0);1)

    • Apurivi

      Nimeä (esimerkiksi) rivi 2 nimellä Apu
      Kirjoita soluun A2 seuraava kaava ja kopioi sitä riittävän pitkälle oikealle:
      =IF(AND(ISBLANK(A1);B2="");"";1)

      Ensimmäisen rivin viimeinen tietoa sisältävä solu on:
      =COUNT(Apu)

      • Apurivi

        Solun osoitteen saa selväkieliseksi:
        =ADDRESS(2;COUNT(apu);4)
        Kolmannen parametrin merkitys:
        1 : $G$1
        2 : G$1
        3 : $G1
        4 : G1


      • Apurivi kirjoitti:

        Solun osoitteen saa selväkieliseksi:
        =ADDRESS(2;COUNT(apu);4)
        Kolmannen parametrin merkitys:
        1 : $G$1
        2 : G$1
        3 : $G1
        4 : G1

        kumma kun aina pitää olla apurivejä tai apusarakkeita...
        kyllä EXCEL taipuu kaavoihin ilman niitäkin... ;-)

        piilota sarake/rivi
        tee apusarake jne..
        tai sit VBA, joka tekee ihan saman, kuin sisäänrakennetut EXCELin omat funktiotkin?
        Miksi pitäs vierastaa VBA?
        Jos kirjoitat soluun SUMMA(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx) tai esim. mun tekemän funtion SUMMAX (xxxxxxx) niin , mikä tekee siitä niin vaikeen?...
        Mun funktionhan voi tallentaa templateksi, jolloin se aina käytössä ?...
        mutta vastausta odotellen yhä...
        Keep EXCEling
        @Kunde


      • Väärin sammutettu?
        kunde kirjoitti:

        kumma kun aina pitää olla apurivejä tai apusarakkeita...
        kyllä EXCEL taipuu kaavoihin ilman niitäkin... ;-)

        piilota sarake/rivi
        tee apusarake jne..
        tai sit VBA, joka tekee ihan saman, kuin sisäänrakennetut EXCELin omat funktiotkin?
        Miksi pitäs vierastaa VBA?
        Jos kirjoitat soluun SUMMA(xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx) tai esim. mun tekemän funtion SUMMAX (xxxxxxx) niin , mikä tekee siitä niin vaikeen?...
        Mun funktionhan voi tallentaa templateksi, jolloin se aina käytössä ?...
        mutta vastausta odotellen yhä...
        Keep EXCEling
        @Kunde

        > Miksi pitäs vierastaa VBA?

        Eí mitään antipatiaa sitä kohtaan. Apusarakkeita ym. käytetään, kun ei heti keksitä muuta. Toiseksi, tuo ratkaisu toimii Excelin lisäksi myös muilla alustoilla.

        > mikä tekee siitä niin vaikeen?...

        Ainut ongelma tekemäsi funktion käytölle on tietämättömyys siitä, millaisen funktion olet tehnyt.


      • Väärin sammutettu? kirjoitti:

        > Miksi pitäs vierastaa VBA?

        Eí mitään antipatiaa sitä kohtaan. Apusarakkeita ym. käytetään, kun ei heti keksitä muuta. Toiseksi, tuo ratkaisu toimii Excelin lisäksi myös muilla alustoilla.

        > mikä tekee siitä niin vaikeen?...

        Ainut ongelma tekemäsi funktion käytölle on tietämättömyys siitä, millaisen funktion olet tehnyt.

        Apusarakkeita ym. käytetään, kun ei heti keksitä muuta. Toiseksi, tuo ratkaisu toimii Excelin lisäksi myös muilla alustoilla.

        Mitas sitten kun keksitaan muuta 1min? Onko noin kiire?
        Jos tuhansia riveja ja sarakkeita ja niilla kaavoja alkaa Excel hyytya ja kahvilla kerkii kaymaan...
        VBA ja se on siina. Kohtuullinen ero.
        Mutta valintahan on vapaa apusarakkeet ja kahville valilla - vaiko muutama sekunti ja VBA ja tiedostokoko pieni

        MAI PEN RAI UP TO YOU
        Keep EXCELing
        @Kunde


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      139
      2679
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1524
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1377
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      356
      1305
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1218
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1105
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      815
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      800
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      759
    10. 55
      744
    Aihe