Miten kala tapetaan ja muita neuvoja?

Kesäkalat ongella

Ajattelin herätellä vanhaa harrastustani näin kesälomalla. Olen kalastanut viimeksi monta kymmentä vuotta sitten... Nyt olisi taas kiva saada evästä tuosta lähijärvestä, mutku...

Silloin aikaa sitten 70-luvulla pikkukalat tapettiin niskat vääntämällä. Sormi kalan suuhun, napakka taitos taakse ja ruts! Isommat hauet täräytettiin hengiltä nuijalla, johon isä oli taitavasti kiinnittänyt puukon terän. Kops niskaan, ja henki pois! Nykyään hirvittää tuo niskojen rusauttaminen. Tappamisesta on tullut jotenkin kynnyskysymys tuossa kalastamisessa!

Löysin täältä jonkun uudemman keinon, jossa leikataan saksilla kidukset auki? Eli sieltä kurkusta kidusten alta vai? Olen viimeaikoina kuullut, että kalasta pitäisi valuttaa veri pois säilymisen ja maun vuoksi? Ei sellaista tehty ennen ja silloin ei maussa ainakaan ollut mitään vikaa. Muutenhan kala säilyy mielestäni aika huonosti. Onko tuo kidusten leikkaaminen kuinka nopea keino? En haluaisi rääkätä kaloja yhtään ylimääräistä. Onginkin vain omaan tarpeeseen, syön siis itse kaiken. Köyhällä työttömällä on aikaa, ja onkikalat ovat ilmaisia... :-)

Mitä keinoja teillä on pikkukalojen säilyttämiseen? Onko vesiämpärissä elossa pitäminen ok kalastuksen ajan? Ihan onkiahvenia ajattelin saalistaa, ainakin näin aluksi. Jokamiehenoikeus.

Katkaravut ovat kuulemma hyviä syöttejä! Maroi on vaikka kuinka pihat täynnä, eikä niiden pujottaminen tee heikkoa, mutta toi yksi katkisvinkki oli aikas mainio. Taikinalla olen joskus nuorena kalastanutkin.

Onko kaloihin tullut viime vuosina jotain tauteja, joka voisi estää kalan syömisen? Matoiset kalat jätettiin ennen syömättä, muistaakseni. Entäs nykyään?

Onko jotain hyvää nettilinkkiä?

Sori tyhmät kysymykset! On vaan vähän avuton ja epävarma olo, kun en ole kalastanut aikoihin ja näemmä tavat ja keinot muuttuvat kun aika kuluu! Ihan siis peruskeinoja ja tietoja olen vailla! Kiitos ja anteeks jo etukäteen!

Ps. Silloin ennen sylkäistiin aina syöttiin. Nyt sain haukut siitä vanhasta tavasta, se vaan tuli niin luonnostaan. ;-)

14

4546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IhminenMaapallolta

      Itse puukolla hellästi pari kertaa lyön niskaa nii kuolee ja jos ei kuollu nii kovenmpaa siihe asti et kuolee mut ei nii kovaa et kuolee :D

    • mephs

      Kova napakka isku haukea päähän papilla tai mitä nyt käteen sattuu osumaan.
      Sen jälkeen vetästään "kaula" auki hauelta ja annetaan sydämmen pumpata veret ulos. Eli siis vatsan puolelta saksilla vaikka katkasee sen niin sanotun kaulan.
      Pitäisi olla kohtuullisen humaani tapa päästää isompi kala hengiltä, toimii muidenkin siis isompien kalojen kanssa. Itse lyön puukolla päähän pari napakkaa iskua ja kurkku auki, nopea myös. Pienet kalat ovat paras vain taittaa niska, verta en ole itse ikinä laskenut pienemmistä mutta suuremmista kaloista se olisi syytä laskea.

      Ämpärissä kalat eivät kauan säily kesäisellä säällä koska happi loppuu, mutta olisi hyvä ne säilyttää jotenkin. Hyvä olisi pussi kylmälaukkuun ja sinne kylmäkallet, niska nurin ja pussiin. Paras kuitenkin taitaa olla ihan sumppu mihin kalat sujautetaan, ne voi viellä vapauttaakkin sieltä jos kalat ovat pirteitä.

      Kun kalasta valutetaan veret pois säilyvyys todellakin paranee ja huimasti.
      Kaupoista saatavilta kaloilta ei ole poistettu veriä ja ne ovat 1 - 2 päivässä pilalla.
      Valutat veret kalasta niin jääkaapissa menee kevyesti suolattuna 2 - 3 päivää, mutta suositeltavaa olisi aina tuoreena kala paistaa. Paistettu kala sitten säilyy toiset mokomat noin 2 - 3 päivää jääkaapissa. Huom. saattaa säilyä pidempäänkin raakana sekä paistettuna kun kalan käsittelee oikein ja mahdollisimman nopeasti saa kylmään.

      • Anonyymi

        Millä papilla? Tarkoitatko klapilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä papilla? Tarkoitatko klapilla?

        Kalapamppu, eli kalapappi, eli pappi.


    • Niinanmei

      Kala kärsii aina, tapettiin se miten vain. Ymmärrättekö että te lopetatte siinä elämän? Murhaatte elävän ja tietoisen olennon.

      • namnam

        Ei maha mittään maistuu nii hiton hyvälle


    • mephs

      Murhataanhan me kasvitkin jos tuolle linjalle lähdetään, revitään ne brutaalisti irti maasta!
      Ne peruna raukat jotka revitään kodistaan mullasta. Riuhdotaan irti ilman myötätunnon hiventäkään !
      Kyse on nyt siitä miten tappaa kala mahdollisimman kivuttomasti ja humaanisti.
      Paras on tosiaan kova isku päähän ja kurkku auki.

      Enkä tiedä miten tietoinen nuppineulan kokoisilla aivoilla on. Hauki toimii vaistojensa varassa puhtaasti, jotain osuu kohdille niin se yrittää syödä sen. Oli se sitten lajitoveri tai pieni sorsan poikanen. Se popsii kaiken.
      Sääli niitä sorsia, sammakoita, käärmeitä jotka se kala saattaa syödä, repii ne veden alle ja raatelee hampaillaan haavoille ja nielee elävänä.

      Se mitä kalastaja tekee kalalle on moninkertaisesti humaanimpaa kuin se mitä eläimet tekevät toisilleen.

    • Onkimaan vaan

      Ei kalastus oikein ole millään tavalla muuttunut sitten 70 luvun. Rehevöityminen on lisääntynyt vesistöissä kun maataloudessa käytettiin paljon fosforia ja myös virtaavien vesien patouttaminen. Tämä lisää särkikalan elinvoimaisuutta joka siis tällä tavoin edistää sen lisääntymistä. Hyviä syötäviä särkikaloja on Lahna, Säynävä särki. Säynävä on erityisen hyvää konjakki graavissa ja lahna uunissa tehtynä. Napakka isku päähän papilla ja veret pois ja kylmään.

      Ahvenen ja hauen kalastaminen ei ole muuttunut kalastuksen saralla minnekkään, on tullut vain enemmän kalastusmuotoja (Jigaus, vertikaali jigaus, jerkkaus ym.)

      Onkimisella voi saada todella hyviä saaliita jos jaksaa vain paneutua ja alkuun voi katsoa oheisen opastusvideon:
      http://www.youtube.com/watch?v=VwfrBq1158I

    • Anonyymi

      Veneessä pitää olla aina kalikka millä kala tainnutetaan tee vaikka pajusta tai koivun oksa 35 milliä paksu ja 45 senttiä pitkä . toimii ja on halpa .

    • Anonyymi

      Jos on pientä kalaa niin riittää 20 milliä vahva kepakko .

    • Anonyymi

      Kalapihdeillä,nyrkeillä tai puukon kannalla lyö siihen silmien välliin tai vähän taakse.Verestys hoituu kidusten välissä olevasta kohdasta puukolla puukko alle ja vedä ylöspäin.

    • Anonyymi

      Isompia kaloja kalapampulla silmien väliin ja puukolla kurkku auki tai kidukset poikki, niin veri tulee pois. Pilkillä olen heittänyt kalan jäätä vasten.

    • Anonyymi

      Mitenkäs jos saa troolilla sata kiloa muikkua? Pitääkä jokainen erikseen pamputtaa?

    • Anonyymi

      Eipä noita pikkukaloja erikseen tapeta, käytännössä ehtivät kuolla ennen kuin ehtii käsittelemään. Jos esim muikkuverkoista irroittelee kalat verkkoa nostaessa, luunappi niskaan riittää. Yleensä kuitenkin verkko nostetaan veneeseen ennen kalojen irroittelemista. En osaa sanoa mikä on käytäntö isompaa kalaa kaupallisesti troolatessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe