uroksen leikkauttaminen? Epäsosiaalinen?

Neepis

koskakohan olisi paras aika leikkauttaa poika?
seuraavaksi täyttää 10kk ja mietin, että eikö kohta voisi leikkauttaa?
Pallit ovat laskeutuneet ja muutenkin alkaa löytymään "äijäilyn" merkkejä,
merkkailua, isottelua, haastamista.. Kotona pienempi koira, uros myös,leikattu, enkä tahtoisi mitään riitoja. Tällä hetkellä pienempi on pomo, mutta selvästi pentu alkaa hakemaan pomon paikkaa. Leikkiminen alkaa menemään rajuksi, eikä välttämättä lopeta kun vanhempi koira komentaa. Sitten loppuu kun itse komennan. En kumminkaan voi koko ajan vahtia leikkejä pihalla, tarhassa kun ovat päivisin muutamia tunteja keskenään hyvällä ilmalla.

Ja ihan mielenkiinnosta kysyisin myös, että katoaako sellainen "turha" arkuus ja epäluulo iän kanssa, vai onko hermoissa koiralla vaan vika? Ihan pikku pennusta poika ei meillä ole ollut, joten sosiaalistaminen ei ollut sieltä parhaimmasta päästä. :( Hihnassa kaupungilla ei ole ongelmia, todella nätisi sivulla menee, ei kisko eikä mäyhää.ihmisitä ei välitä. Mutta kotona sisällä ei pidä uusista ihmisistä, käy haistamassa mutta sitten taaksepäin ja murina/ulvonta,( siihen olen sanonut ettei välitä koirasta, eikä anna huomiota ) ja ulkoilu kotopuolessa maaseudulla.. Yksittäinen ihminen,koira tms tulee vastaan niin niskakarvat pystyssä haukutaan,muristaan.. Ei anna silittää ihmisten,mulkoilee alta kulmien ja kääntää päätä pois. Olenkin sanonut ihmisille, ettei tarvitse tulla lääppimään, kun ei poika tykkää. Sitten kuulen kuinka on päävikainen yms! :( Koitan selittää että tässä sitä opetellaan pikkuhiljaa, siedätetään uusiin tilanteisiin yms. koiran omilla ehdoilla. Kosketuksiin pikku hiljaa sitten kun koira on rento uusien ihmisten lähellä ja niin edelleen.. Käskyt ottaa hyvin vastaan, sivulle, istu,maahan yms. Metsälenkit ovat parasta, varasinkin kun saadaan koirakavereita mukaan.

Korjaantuuko ajan kanssa, vai menikö hyvä koira pilalle pentuajan takia? :(
itse valmis tekemää ntöitä, jotta pojan saisi kuntoutettua..

2

97

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rotskuli

Moi.Ota yhteyttä koirankouluttajaan ja näytä poikaasi hänelle.Hinnat kohtuullisia kun ajattelee hyötyä ja saat myös vinkkejä samalla.Hyvää kesää!

• Neepis

ollaan käyty pari kertaa nytten, mutta aikalailla samoja ohjeita ja käyttäytymismalleja olen saanut kuin olen tähänkin asti saanut. Itsellä ei ole lapsia, mutta tuttava piirissä on. Lasten kanssa ei ongelmia ole, ei minkäänlaisia. Enemmänkin todella varovainen, esim liikkuessa vierellä, ettei tönäise yms lasta. Lelut antaa hellästi, ja namit ottaa myös todella nätisti.

Hieman ollaan edistytty ihmisten tapaamisessa, poika vähän enemmän jo luottaa minuun ja rentoutuu, kunhan ihminen ei heti tuppaa iholle.

Eilen lenkillä kyllä taas kuulin, koita Rotikka on vaarallinen, päävikainen ja pitäisi lailla kieltää.. En ymmärrä ihmisiä tässä suhteessa ollenkaan. Jokaisessa rodussa on omat ongelmat, ja joissain roduissa ne tulevat herkemmin esille, mutta eikös ihminen ole loppupelissä se, joka määrittelee millainen koirasta tulee? juurikin pentuaika,sosiaalistaminen, uusien,yllättävien asioiden opettaminen, tapakasvatus yms asiat tekevät koirasta sen mikä se aikuisena tulee olemaan.. Tässä omassa tapauksessa harmittaa, etten ole voinut alusta asti päässyt vaikuttamaan, mutta eiköhän kovalla työllä,kurilla,liikunnalla ja rakkaudella saada pojasta vielä kunnon kelpo koira kansalainen. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe