tiedätkö mitä maksaa 1 kananmuna?

kesämökki.

minä en tiedä siksi kysyn.

12

1948

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • * * *

En tiedä, enkä tiedä mitä kana maksaa.
      Jääkaapissa on 20 keitettyä munaa.

• Niiden pahvi-kuori maksaa 15 senttiä.
      Joten uskon että yksi muna vaatii viljelijältä raskasta raadantaa.
      Tai halpaa, geeni-muunneltua Soijaa.
      Pitää myös muistaa sulkien mukana menetetty sato.
      MTK tietää varmaan siitäkin.

H.

• k.ukko

jotain 10 senttiä tuossa lähikanalassa

• i_a*'*

No joo...

Ennenhän munitettiin telkkää jotta saatiin tuoreita munia.

Tuossa ystäväni kanssa hymy mielessä päätimme kokeilla "vanhaa aikaa". Rannassani on kolme telkän pönttöä. Moisista "ryöstimme" kuusi tuoretta munaa. Maittavia olivat paistettuina. Eivät ilmaisia kuitenkaan kun pöntöt olen salvanut hirsitalon tyylliin. Kai arvostavat moisia yksiöitä kun kaikki ovat asuttuja. :)

• ...

Liian vähän.

Ei hajuakaan, paljonko rahaa liikkuu jossain munien kasvatuksessa. Se kuitenkin selvää, kuluttajien(mys mun) mielestä ruuan pitää olla kaupassa mahdollisimman halpaa, veronmaksajien maksamana, vaikka munia ei edes söisikään. suoraa, ainoastaan välillisesti.

Kait muistanut mainita. Kotimaista uutta perunaa saa pikapuoliin kaupoista. Muutaman eke kilo. Nyt on saanut jotain espanjalaista uutta pottua, reilut parikymppiä kilo. Maassa yks, nopea kasvukausi. Siis meillä. Ja ruuan pitäisi olla ilmaista.Sitä vois tuumailla talvella, kun ostaa panaaneja euron kilohintaan osulasta.

=DW=

• Vapaa kukko

tiedätkö sinä mikä kauppa enää myy yhden kananmunan? Ovat tainneet kuolla sukupuuttoon nuo pikkukaupat joista ammoin sai vaikka munia yksittäin.

Tuottajalta ostettuna hinta voisi olla jotakin 20-30 senttiä/kpl, tuttavankauppaa saa varmaan halvemmallakin...

• halvemmallakin saa

Eihän kaupassa maksa 10 kpl pahvilaatikko mukana kun 1,59 euroa

Joten ei ku kimppa ostos, niin yhden munan hinta on silloin 16 senttiä.

• vapaakana.

kuopiossa, Petosen s-marketissa voi ostaa irtomunia, vaikka yhden. olen ostanut, pakannut ne muovipussiin. hyvin kestävät, ovat ilmeisesti vapaan kanan munia ja halvempia kun pakkaukset.

• Oletko koskaan lukenut kirjan Tusinoittain halvemmalla? Mie luin sen jo lapsena. Siitä oppi aikoinaan, että tukkuhinta on eri asia kuin yksittäismyyntihinta.

Kimppaporukankin kerääminen maksaa (vähintäänkin aikaa ja aika on rahaa arvokkaampaa), ja jos yrität ostaa yhden munan joltakin joka on kymmenestä maksanut tuon 1,59€, joudut neuvottelemaan hinnan uudestaan. Tyhmähän tuo olisi jos ei lisäisi hintaan omia kulujaan ja pientä katettakin...

• ...

Pikkasen lisäkommenttia.

Meillä kun oli kanalakin, kun olin kakara. Kotitarpeiksi, syötiin munat, niin kauan kuin kanat munivat, sitten ostettiin uudet kananpojat ja syötiin vanhat kanat. Äkänen kukko oli kyllä aina. Ja joskus jäi munia ylitsekin, niitä myytiin sitten paikalliseen kauppaan. Sitä paljon puhuttua lähiruokaa ja kanat oli oikeasti vapaita, niitä oli kesäisin vähän joka paikassa, samaten munien etsiminen oli kiintoisaa hommaa.

Mutta kana on luonnostaan erittäin hyvä hyötysuhteinen elukka. Syö melkein mitä tahansa ja tuottaa kananmunia. Mun muistin mukaan niille ei juurikaan ostettu erikseen ruokaa, ne söi kaikkea mahdollista, perunankuorista alkaen. Ja kaikki kastemadot jne pihalta.

Nykyaika eriaika. Mä en kannata tehomaataloutta. Sellaista se kuitenkin on nykyisin. Ei hajuakaan, kuinka suuret kanalat suomessa pyörii, mutta isoja ne varmasti on. Tää systeemi muuttunut muutamissa kymmenissä vuosissa täysin.

Sitä piti mainitsemani. Nykyisin muotia pitää lemmikkikanoja kaupungeissa. Kiintoisa juttu. Kanan pitämistä kerrostaloasunnossa ei oikein voi kieltääkkään. Eikä siitä paljoa hyötyä ole. Mutta tuore kananmuna päivässä, se kuulostaa kyllä hyvältä. Sitä en tiedä, miten lemmikkikanojen omistajien naapurit suhtautuvat asiaan. Kanat kotkottaa ja kukot kiekuu. Sitäpaitsi, mulle käsitys, että kana tekee tarpeensa silloin ja siihen, kun on tarpeen tekemisen aika.

Koitin katella netistä, saako kaupungissa kasvattaa sikaa. Tuore joulukinkku kiinnostaisi. Ei löytynyt estettä, onhan niitä lemmikkisikoja. Ongelmaksi tulee teurastaminen. Direktiivit kieltävät kotiteurastuksen, tai ainakin pitää olla joku karmean kallis laitos, missä hygeenipassit ja muut. Ei sellaiseen oli rivariasukkaalla varaa, että jos teettää teurastuksen jne muualla, saattaa tulla melkoisen hintavaa joulukinkkua.

=DW=

• ...

Ai niin, unohtui.

Olen kerran onnistunut ostamaan jostain kaupasta irtomunia 1000 grammaa. Mukana oli kyllä paperipussikin. Irtomunia saa edelleen aina jostakin, vaikkapa toreilla. Mutta irtomunien myyminen ei ole kannattavaa, logistiikan ja kaupan kulujen kannalta. Munat olisivat aivan eri hintaisia, jos niitä myytäisiin irtona lähikaupassa.

Kumma juttu muuten. Kananmuniasaa kasvatella ties millä fosforeilla ja rehuilla. Mutta luonnosta ei saa keräillä lintujen munia, koska kaikki linnut rauhoitettuja pesimisaikaan. Lintu se mun mielestä kanakin on...

=DW=

• Äsken oli Siwassa luomu-vapaa-iloinen-läpä-lässyn-läp-läp-lää-muna-kotelo 2,38€.
      Munat sai mukaan, joten laitoin paperi-pussiin Mansikka-Viinerin 2,50€
      Mansikat ovat tietenkin vanhoja ja viime-vuotisia, muovin alta kuitenkin vapautettuja.
      Vaan paperi-tehtaan jätöksiin viinerinkin pakkasin siis.
      Viinerin piti olla Juhannukseni huipennus, mutta aaton-aattona jäljellä oli vain pari kuivaa munkkia ilman hilloa, ja kolme liha-piirakkaa, tuskin luomua tai edes nautaa sisällä.
      Nautin viinerini ajatuksella: Parenpi myöhään....toivoen että se vie viimeisen sanani kielen mennessään.
      Eipä nyt sit tarvi mennä Lintsillekään, kun tässä tuli jo hattara-huttua tarpeeksi.
      H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe