Chinchillani omituinen käytös

chinchun_omistaja

Omistan chinchillapariskunnan. 3vuotias standard uros on ollut minulla 2vuotta. Ja ongelma koskeekin juuri tätä uros chinsua.

Muutama päivä sitten kiinnitin huomiota chinchillan omituiseen ääntelyyn. En osaa ääntä kuvailla, mutta se ei ole chinchilloille tyypillistä säksätystä, eikä myöskään sitä "kalkkunan ääntelyn" tapaista ääntä jota chinchillat pitävät usein esim. nukkuessaan ja nähdessään pahaa unta.
Ääntelyn aikana chinchilla alkaa täristä voimakkaasti koko ruumiillaan holtittomasti, ja näyttäisi kuin se hyppisi ikäänkuin pienesti ylös alas, mutta se varmasti johtuu vain voimakkaasta tärinästä. Tällöin chinchillan syke on todella voimakas ja kiihtyneen sydämenlyönnin huomaa helposti katsomalla, ja se käpälillään hieroo vimmatusti viiksiään tälläisen kohtauksen aikana.
Tuollainen kohtaus kestää kerrallaan 10-30sekuntia, harvoin tulee useampaa kohtausta perä jälkeen.
Kohtauksen jälkeen chinchilla on taas ihan normaali oma itsensä.


Chinchilla liikkuu muuten normaalisti, juo normaalisti ja syö ihan normaalisti, uloste on normaalia, silmät ovat normaalin näköiset ja muutenkin vaikuttaa olevan ihan normaalin oloinen kaikinpuolin.

Mistähän mahtaa olla kyse?
Chinchillapari asuu yhdessä samassa häkissä, ja naaraan kanssa ei tälläistä ongelmaa ole. Ja painotan, että koskaan en ole chinchillan kuullut tuollaista ääntä pitävän saavan tuollaista tärinäkohtausta, joten ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse.

3

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outojuttu1

      Suosittelen soittamaan eläinlääkärille. Jos chinchillasi kärsii jostain sydän tai aivoihin liittyvää sairautta.

    • chinchufani

      Kannatan eläinlääkäriä, chinchillalla voi olla jokin aivo ongelma, eläinlääkäri voi antaa siihen sopivia lääkkeitä, toivottavasti kyseessä ei ole mitään vakavaa :)

    • chinchillan_omistaja

      Ajattelin nyt kertoa tänne kumminkin tilanteen. Eli käytin chinchua lääkärissä. Joudun lähtee ajamaan yli 100KM päähän lääkäriin kun muualta en saanut aikoja. Alkoi olla hätä kädessä, sillä chinchilla ei juonut eikä syönyt enää edes rusinoita ja hengitys alkoi naksumaan ja chinchillan äänet muuttuivat sellaisiksi vaimeiksi pihinöiksi.
      Otettiin rötgenkuvat ja todettiin nestettä keuhkoissa. Kuvassa sydän ja rintaontelo jäi epäselviksi, mutta näytti siltä että sydän olisi hieman laajentunut ja rintaontelossakin olisi nestettä.
      Sen päivän iltana kun tultiin lääkärille, chinchilla meni tosi huonnoon kuntoon ja olin jo varma, että kävisi huonosti. Chinchilla ei pystynyt syömään edes tarjoamaani rusinaa ja kuulosti kuin se tukehtuisi eikä saisi henkeä. Chinchilla ei enää liikkunut ja kun nostin sen sohvalle, makasi siinä reporankana pari tuntia yrittämättä kertaakaan lähteä lipettiin (mikä sille on hyvin ominaista).
      Aloitin lääkärin määräämään antibioottihoidon ja nesteenpoistolääkityksen.

      Nyt chilla voi paremmin, pistää hieman jo vastaan ja on vähän syönyt heinää ja näkkileipää. Tiistaina olisi uudet röntgenkuvat eläinlääkärillä ja kamalasti mietityttää mitä kuvista näkyy. Ei ola aavistustakaan mistä voisi olla kyse, eikä lääkärikään tiennyt, mistä neste keuhkoissa ja rintaontelossa voisi johtua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2693
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      72
      1452
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      30
      1208
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1141
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1089
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe