IT ja ICT ala?

saara

Heipä hei te IT-alan ammattilaiset!
Teen päättötyötäni IT-alan työllisyydestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä ja kyselisinkin hieman tyhmänä, että mitä It-ala pitää täysin sisällään... olen yrittänyt etsiä tietoa, mutta missään ei suoraan sanota mitä kaikkea siihen kuuluu.. sain sen käsityksen että se on osa tuota ICT-sektoria? onko näin? olisiko joku toinen tehnyt tutkielmaa tuosta kyseisestä aiheesta?! Jos joku kiltti ihminen voisi vähän valaista tästä asiasta niin s-postia saa laittaa..kiitos! :)

23

12406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhastelija

      Moi
      Päättötyön kannalta en osaa aivan syväluotaavia kannanottoja antaa, mutta alaa seuranneena seuraava tulee ensin ajatuksiin: ict-ala on seksikkäämpi kuin it-ala.

      • tyhmä

        mitä on ict?


      • tarkootetaan
        tyhmä kirjoitti:

        mitä on ict?

        Tosissasiko kyselit? Korkea tuntuu olevan palstan lukijoiden sivistystaso. Kiva juttu. ict on lyhenne sanoista Information and Communications Technology eli informaatio ja tietoliikenneteknologia.

        Kysykää seuraavaksi mitä tarkoitetaan kun joku ammattiala on seksikäs? Minä vastaan jos kukaan muu ei vastaa.


      • ATK
        tarkootetaan kirjoitti:

        Tosissasiko kyselit? Korkea tuntuu olevan palstan lukijoiden sivistystaso. Kiva juttu. ict on lyhenne sanoista Information and Communications Technology eli informaatio ja tietoliikenneteknologia.

        Kysykää seuraavaksi mitä tarkoitetaan kun joku ammattiala on seksikäs? Minä vastaan jos kukaan muu ei vastaa.

        silloin joskus, kun omaa atk-uraani aloittelin, niin puhuttiin atk:sta. Sitten tuli it ja nyt on tullut siis ict. Kiitos vastauksesta.


      • atk
        ATK kirjoitti:

        silloin joskus, kun omaa atk-uraani aloittelin, niin puhuttiin atk:sta. Sitten tuli it ja nyt on tullut siis ict. Kiitos vastauksesta.

        Intiassa ym. sitä kutsutaan nimellä 'IT'.

        Suomeksi se on 'ATK' - automaattinen tietojenkäsittely.

        Kerropa tämä noille Frontpage-ammattilaisille...


      • oulu
        tarkootetaan kirjoitti:

        Tosissasiko kyselit? Korkea tuntuu olevan palstan lukijoiden sivistystaso. Kiva juttu. ict on lyhenne sanoista Information and Communications Technology eli informaatio ja tietoliikenneteknologia.

        Kysykää seuraavaksi mitä tarkoitetaan kun joku ammattiala on seksikäs? Minä vastaan jos kukaan muu ei vastaa.

        "...informaatio ja tietoliikenneteknologia"

        Osaatko muuten yhdys sanat?


      • ASSIIAA
        tarkootetaan kirjoitti:

        Tosissasiko kyselit? Korkea tuntuu olevan palstan lukijoiden sivistystaso. Kiva juttu. ict on lyhenne sanoista Information and Communications Technology eli informaatio ja tietoliikenneteknologia.

        Kysykää seuraavaksi mitä tarkoitetaan kun joku ammattiala on seksikäs? Minä vastaan jos kukaan muu ei vastaa.

        Niinpä. Seksikkyydestä. Kysymys. Sanotaan, että it-ala on seksikäs, mutta metalliala ei ole seksikäs. Mitä tällä sanonnalla tarkoitetaan?


      • Saara
        tarkootetaan kirjoitti:

        Tosissasiko kyselit? Korkea tuntuu olevan palstan lukijoiden sivistystaso. Kiva juttu. ict on lyhenne sanoista Information and Communications Technology eli informaatio ja tietoliikenneteknologia.

        Kysykää seuraavaksi mitä tarkoitetaan kun joku ammattiala on seksikäs? Minä vastaan jos kukaan muu ei vastaa.

        No kyllähän minä tiedän että lyhenne It-ala tarkoittaa informaatio- ja teknologia alaa ja ICT on tuo informaatio ja tietoliikenne teknologia.... sitähän minä kyselinkin että mitä tuo ala pitää sisällään... ja että onko it-ala yhtä kuin ICT-ala?!


      • mitään sillä
        ASSIIAA kirjoitti:

        Niinpä. Seksikkyydestä. Kysymys. Sanotaan, että it-ala on seksikäs, mutta metalliala ei ole seksikäs. Mitä tällä sanonnalla tarkoitetaan?

        tarkoiteta, ainakaan mitään oleennaista.


      • IT_alalla
        Saara kirjoitti:

        No kyllähän minä tiedän että lyhenne It-ala tarkoittaa informaatio- ja teknologia alaa ja ICT on tuo informaatio ja tietoliikenne teknologia.... sitähän minä kyselinkin että mitä tuo ala pitää sisällään... ja että onko it-ala yhtä kuin ICT-ala?!

        IT-ala on informaatioteknologia-ala.


      • Parempimyöhään66
        IT_alalla kirjoitti:

        IT-ala on informaatioteknologia-ala.

        Olet vasta 12 vuotta myöhässä vastauksellasi.... Tämän päättötyöntekijä lienee jo tohtorinhatun saanut tai sitten eläkkeelle siirtynyt.


      • nörttiäaskarruttaa
        ASSIIAA kirjoitti:

        Niinpä. Seksikkyydestä. Kysymys. Sanotaan, että it-ala on seksikäs, mutta metalliala ei ole seksikäs. Mitä tällä sanonnalla tarkoitetaan?

        Mitä on seksikäs


      • Anonyymi
        oulu kirjoitti:

        "...informaatio ja tietoliikenneteknologia"

        Osaatko muuten yhdys sanat?

        En


    • Imppa

      Työssäsi varmaankin kannattaa vapaasti pohtia sitä mitä ICT käsite pitää sisällään. ICT kun ei ole mikään täysin loppuun mietitty käsite. Tuossa alla on jotain hyvää luettavaa. Tekesin sivuilta löytyy myös mainioita julkaisuja. Melkein kaikkia niitä voi myös tilata ilmaiseksi.

      Suosittelen seuraavia:
      - Paija, Laura 2001. Finnish ICT -cluster in the digital economy. Helsinki: Taloustieto Oy.
      - Leppimäki, Sami, Meristö, Tarja, & Tammi, Mari 2002. ICT -osaaminen 2010. Helsinki: Sähkö-, elektroniikka- ja tietoteollisuus ry. - http://www.ficom.fi/linked/old/ICT-osaaminen_loppuraportti_04042002.pdf
      - Toimialaluokitus 2002 - http://tilastokeskus.fi/tk/tt/luokitukset/index_talous_keh.html -> Toimiala


      Mitä tuli eteen:
      - http://www.teknologiateollisuus.fi/files/6447_ICTurapolut100604lopullinen.pdf

    • Vanhaope

      IT-ala = YT-ala, YT neuvotteluja pukkaa vaan tulemaan ja tulemaan. Toivottavasti itse tutkit alaa ulkopuolelta, oma etusi nimittäin on, että et itse ole alalla.

      • andsfads

        Suosittelen kouluttautumaan pakolaisalalle, se näyttää olevan ainoa hyvin työllistetty ja hyviin tuloihin nopeasti mahdollistama ala. Tai jokin siihen liittyvä, kuten vaikka rakennusala, pitäähän pakolaisille tuottaa asuntoja. Ja paljon. Ei liene yllätys, että pörssin viimeaikaiset rajut nousijat ovat juurikin rakennusalalta.


      • webbidevaaja

        Myös ohjelmointi kuuluu IT-alaan ja siellä etenkin webin puolella on ollut huutava pula osaajista jo ennen vuotta 2016. Että faktat on hieman pielessä. YT-neuvotteluita kyllä IT-alalta löytyy (kuten 95% muitakin aloja, myös kunnalliselta sektorilta), mutta sillä ei ole mitään tekemistä "oma etusi nimittäin on, että et itse ole alalla" kanssa. YT:t ei tarkoita, etteikö IT-alasta kiinnostunut ja sitä seuraava hyvä työntekijä sais heittämällä uutta työtä ja yleensä myös paremman. Pitkälti vaan omasta asenteesta kiinni.


    • kakstoistvuottaSitte

      onkohan Saaralle jo selvinnyt näiden 12 vuoden aikana, että mikä se it-ala on? :D

      • JormaJurmujäärä

        Toivotaan tosiaan, että Saara tähän kiehtovan kysymykseen saisi vastauksen nyt 14 vuoden jälkeen. Itsekin äsken hiljennyin asiaa filosofisesti miettimään.


      • hajoo.paska

        Ime persetttä, pulunnussija.


      • vanhatkysymykset
        JormaJurmujäärä kirjoitti:

        Toivotaan tosiaan, että Saara tähän kiehtovan kysymykseen saisi vastauksen nyt 14 vuoden jälkeen. Itsekin äsken hiljennyin asiaa filosofisesti miettimään.

        Joo aika vanha kysymys, yhtä vanha kuin opettajat jotka kutsuivat opettaessaan ATK:ta AKT:ksi :D

        Kummitus kymmenien vuosien takaa.


    • JormaEräjussi

      Kiitos, mutta ei minun tarvitse. Sinunkin kaktusmaisen piikikkään ulkokuoresi sisältä löytyy varmasti mukava nallekarhu, kunhan et anna vihalle valtaa. <3

    • Anonyymi

      Joko on töitä löytynyt, ohjelmisto-kauppiaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2088
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      155
      1616
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe