Miten parantaa itsetuntoa?

kettu98

Moi! Mull on tosi huono itsetunto, miten sitä vois parantaa?! Tiien, näit keskusteluit on varmaa miljoona, mutt kuitenkin.
Mull on keskivaikee masennus ja olis siitäkin kiva parantua. Ei muuta, kiitos jo etukäteen kaikille, jotka vastaa♥

25

346

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm tee asioita joista pidät? Vaikee kysymys kyl :D

      • Joo, niitä mie teenki ja kyllähän sekin piristää(:


    • Saa kommata lisää(: On kiva kuulla muidenki mielipiteitä.

      • Emotyttö_01

        Tuo masentuneisuus on mulle tuttua, sitä on ollut paljon ja on vieläkin. Pääsen siitä kuitenkin eroon tekemällä jotain hauskaa. Kannattaa miettiä, että tykkäisitkö jostain urheilulajista, soittimen soittamisesta tai vaikkapa piirtämisestä, lukemisesta tai kirjottamisesta. Mulla ainakin helpottaa paljon musiikin kuuntelu ja haaveilu. Tiedän, ettei suurinosa niistä ole mahdollisia toteuttaa, mutta se on silti kivaa. Luen usein myös itseäni kiinnostavia kirjoja, joiden aihepiiri on psykologia, mytologia ja filosofia. Heti kun on lukenu jostain aiheesta paljon, itsetunto kohenee kun tietää olevansa jossain hyvä. Valitse joku sellainen joka sua kiinnostaa. Toimii ainaki mulla :)

        Tunteista puhuminenki voi helpottaa. Jollekkin luotettavalle aikuiselle vois kertoo että oot alakulonen. Vanhemmille voi puhua tai jollekkin muulle sukulaiselle. Ite puhun kaverin faijalle :D Luotan siihen ja se on tosi kiva, viisas ja osaa sentää auttaa. Sunki kannattaa löytää joku sellanen henkilö.
        Pienistä asioista kannattaa nauttia, kuten kauniista säästä, linnunlaulusta, musiikista, hyvästä ruuasta.... Kaikesta mahdollisesta :) Kavereiden kanssa olo voi helpottaa oloasi, mutta joillakin, kuten esim. minulla on suuri yksinoon tarve,en viihdy isossa porukassa vaan ihan omissa oloissani. Kannattaa ottaa selvää kumpi tuntuu mukavemmalta. Tunteista voi myös kirjottaa paperille tai tänne nettiin. Hyvä että sait purettuu tunteita tänne :)

        Itsetunto riippuu kokonaan asenteesta. Tuossa vuosi tai pari sitten mäki tunsin itteni muita huonommaks, rumaks ja läskiks. Nyt se on kuitenkin parantunu huomattavasti, vaikka kyllähän vieläkin jotkut ihmiset saa mut tuntemaan alentuvuutta. Ei kukaan ole muita parempi, et sinä, etkä minä. Kaikki ovat ihan yhtä arvokkaita kun muut. Useinhan ne koulun suosituimmat ja "kauneimmat" ovat suoraan sanottuna kusipäitä. Ne vaan yleensä luulevat olevansa parempia kuin muut, eikä kukaan nyt sellaisen kaa haluaisi olla kaveri. Lukuunottamatta niitä, jotka haluavat suosioon olemalla jonkun suositun kaveri. Hyvän itsetunnon saamisessa menee kauan aikaa. Kerronpa sulle yhen esimerkin omasta asenteesta:

        Meidän yks luokkalainen poika haukku mua läskiks, ja ajttelin vain, että en mä tollasen paskiaisen takii rupee laihuttaa. En siis kiloakaan. Oon millanen haluun. Kannattaa ottaa mun ajattelutyylistä mallia, koska sillon on paljon helpompaa kun rypee itsesäälissä kun joku on haukkunu sua. Kiusaajien tarkotuksena on saada sulle paha mieli, ja ne sitte sanoo mitä sattuu, meittimättä onko se edes totta. Kunhan vaan tunnet itses huonoks. Joten niistä ei kannata välittää.

        Tossa oli ehkä kaikki miten osaan auttaa sua. Kannattaa noudattaa noita niin elämästäsi tulee varmasti kivempaa ;) Usko pois. Tsemppii ja hyvää kesää!


      • Emotyttö_01 kirjoitti:

        Tuo masentuneisuus on mulle tuttua, sitä on ollut paljon ja on vieläkin. Pääsen siitä kuitenkin eroon tekemällä jotain hauskaa. Kannattaa miettiä, että tykkäisitkö jostain urheilulajista, soittimen soittamisesta tai vaikkapa piirtämisestä, lukemisesta tai kirjottamisesta. Mulla ainakin helpottaa paljon musiikin kuuntelu ja haaveilu. Tiedän, ettei suurinosa niistä ole mahdollisia toteuttaa, mutta se on silti kivaa. Luen usein myös itseäni kiinnostavia kirjoja, joiden aihepiiri on psykologia, mytologia ja filosofia. Heti kun on lukenu jostain aiheesta paljon, itsetunto kohenee kun tietää olevansa jossain hyvä. Valitse joku sellainen joka sua kiinnostaa. Toimii ainaki mulla :)

        Tunteista puhuminenki voi helpottaa. Jollekkin luotettavalle aikuiselle vois kertoo että oot alakulonen. Vanhemmille voi puhua tai jollekkin muulle sukulaiselle. Ite puhun kaverin faijalle :D Luotan siihen ja se on tosi kiva, viisas ja osaa sentää auttaa. Sunki kannattaa löytää joku sellanen henkilö.
        Pienistä asioista kannattaa nauttia, kuten kauniista säästä, linnunlaulusta, musiikista, hyvästä ruuasta.... Kaikesta mahdollisesta :) Kavereiden kanssa olo voi helpottaa oloasi, mutta joillakin, kuten esim. minulla on suuri yksinoon tarve,en viihdy isossa porukassa vaan ihan omissa oloissani. Kannattaa ottaa selvää kumpi tuntuu mukavemmalta. Tunteista voi myös kirjottaa paperille tai tänne nettiin. Hyvä että sait purettuu tunteita tänne :)

        Itsetunto riippuu kokonaan asenteesta. Tuossa vuosi tai pari sitten mäki tunsin itteni muita huonommaks, rumaks ja läskiks. Nyt se on kuitenkin parantunu huomattavasti, vaikka kyllähän vieläkin jotkut ihmiset saa mut tuntemaan alentuvuutta. Ei kukaan ole muita parempi, et sinä, etkä minä. Kaikki ovat ihan yhtä arvokkaita kun muut. Useinhan ne koulun suosituimmat ja "kauneimmat" ovat suoraan sanottuna kusipäitä. Ne vaan yleensä luulevat olevansa parempia kuin muut, eikä kukaan nyt sellaisen kaa haluaisi olla kaveri. Lukuunottamatta niitä, jotka haluavat suosioon olemalla jonkun suositun kaveri. Hyvän itsetunnon saamisessa menee kauan aikaa. Kerronpa sulle yhen esimerkin omasta asenteesta:

        Meidän yks luokkalainen poika haukku mua läskiks, ja ajttelin vain, että en mä tollasen paskiaisen takii rupee laihuttaa. En siis kiloakaan. Oon millanen haluun. Kannattaa ottaa mun ajattelutyylistä mallia, koska sillon on paljon helpompaa kun rypee itsesäälissä kun joku on haukkunu sua. Kiusaajien tarkotuksena on saada sulle paha mieli, ja ne sitte sanoo mitä sattuu, meittimättä onko se edes totta. Kunhan vaan tunnet itses huonoks. Joten niistä ei kannata välittää.

        Tossa oli ehkä kaikki miten osaan auttaa sua. Kannattaa noudattaa noita niin elämästäsi tulee varmasti kivempaa ;) Usko pois. Tsemppii ja hyvää kesää!

        Kiitti vastauksest!! Toi kyll autto(: Hyvää kesää sullekin!


    • just5

      http://www.youtube.com/watch?v=1zeb-k-XzaI katso tuo video. yksi ystäväni ei pitänyt itseään minään ja vihasi vartaloaan ja itseään mutta tuon videon jälkeen hän oli kuulemma piristynyt ja tajunnut että sellainen itsensä vihaaminen ei ole normaalia. toivottavasti tuosta nyt oli apua :)

      • Joo, no miepä käyn kattomassa :)


    • minun kokemukseni

      Minulla oli masennusta 2012 lopulla, mutta sitten elämääni tuli yksi hyvin ihana ihminen. Sinunkin elämääsi ilmestyy varmasti joku hyvin ihana ihminen melkein huomaamatta, joka ei välitä oletko lihava/laiha/epäsuosittu/suosittu/kaunis/ruma, hän välittää sinusta sellaisena kuin olet ja kehuu sinua. Joten älä IKINÄ luovuta, huomenna saattaa tapahtua jotai hyvin ihanaa.
      Minä en ole mikään super liikkuja mutta kun minua masensi, liikkuminen auttoi ja se samalla kohottaa itsetuntoa kun pääsee hyvään kuntoon. Musiikin kuuntelu auttoi myös paljon.
      Usko huomiseen ja ajattele positiivisesti vaikka se saattaa tuntua hankalalta

      • Kiitos sullekin, ku vastasit. Oot oikees, huomen voi tapahtuu jotain hienoo, sillä asenteella koitan mennä eteenpäin (:


      • laizalove
        kettu98 kirjoitti:

        Kiitos sullekin, ku vastasit. Oot oikees, huomen voi tapahtuu jotain hienoo, sillä asenteella koitan mennä eteenpäin (:

        Tiedätkö, mulla on ihan sama ongelma, mutta kuuntelen musiikkia, ja jos sinulla on kamera, niin sitähän vois vaikka lähteä luontoon ottamaan luontokuvia :) mua on nuo 2 asiaa auttanut :) ja myös novellien ja romaanien kirjoitus ja haaveilu auttanut myös :)


      • laizalove kirjoitti:

        Tiedätkö, mulla on ihan sama ongelma, mutta kuuntelen musiikkia, ja jos sinulla on kamera, niin sitähän vois vaikka lähteä luontoon ottamaan luontokuvia :) mua on nuo 2 asiaa auttanut :) ja myös novellien ja romaanien kirjoitus ja haaveilu auttanut myös :)

        No vois tota haaveiluu kokeilla :D


    • ts3mp

      Tässä mun suosikkivinkit, toivottavasti auttavat! Tärkeintä on tehdä paljon asioita ja antaa rento vaikutelma, niin itselle tulee itsevarmempi olo. Kukaan ei koskaan tunne itseään täysin varmaksi, kaikilla on epävarmuuksia.

      Kehonkielestä ym:
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2013/06/vieraskyna-paa-ylos-kiusallisuus-alas.html
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2011/04/peltoperspektiivi-ujot-snobit.html

      Tässä jotain tarkempia vinkkejä ujoudesta:
      http://jaanmurtajat.blogspot.fi/2012/02/vieraskyna-kuinka-paasta-ujoudesta.html
      http://elaparemmin.fi/blogi/vieraskyna-nain-harjoittelet-rohkeaksi-onnistujaksi/

      • Miepä käyn vilkasemassa :)


    • _menoa_

      Tee paljon asioita porukoissa ja kodin ulkopuolella. Kotona olo veltostuttaa mieltä ja kehoa. Syö myös oikein, nuku ja urheile, koska nekin vaikuttavat tosi paljon.

    • vitalis

      Ruokavaliolla oli itelleni iso vaikutus! Terveempi keho on terveempi mieli. Ei maitoa tai gluteiinia, ja sitten maitohappobakteereja ja d-vitamiinia. Noi auttoi kaiken muun lisäksi itseä =)

    • auttaamua

      Englanniksi kannattaa kans googlaa, koska niin löytyy niin paljo enemmän materiaalia!

    • sortt
    • Sante420

      Ekana alat vetää röökii ja juomaan ni tulee aikuinen olo ja itsevarmuutta. Kannabista kannattaa myös kokeilla, saat risbegtii ja katu-uskottavuus hipoo pilviä (haha, tajusiks :DDd) ja pian jengi hipoo sua

      • joskusonpaikalla7

        Hyvä pointti, siitä pisteet moninkertaset sulle joka tarjoot nesteitä!

        RÖÖKI TAAS ON SAVUTTAVAA joten tumppaa ne perseeseen ja heitä sytkärit veks.

        Hyvää KESÄÄ ?


    • gameofgames
    • MikaelOnTämäKirjoittaja

      Lukiosta ei jäänyt paljoa muistettavaa sllä urheiluun keskityin parhaani mukaan käymällä lukion kaikki kurssit ja kirjoittamalla ylioppilaaksi vasta neljäntenä vuotena. Kuitenkin samassa lukiossa oli vielä muutamia henkilöitä jotka urheilivat aktiivisesti keskittymällä tuleviin peleihin päivittäisillä harjoituksilla joita olivat lenkkeily, kuntosali ja erilaiset pallopelit ulkona ja halleissa. Koulun ohella kävin aktiivisesti kilpailemassa ja ollessani itse samassa tilanteessa kuin monet muut joukkuepelaajat. Olin kasvuiässä vielä kyseisinä lukukausina jolloin yritin parhaani mukaan menestyä monissa lajeissa muita kovemmin ja yrittää parhaani aina silloin kuin se minua kiinnosti eniten.
      Esimerkkinä urheilulajit kuten koripallo missä olin hyvä pelaaja monien mielestä mutta parhaimpia pelaajia en ollut luokallani koska silloin muistan että moni ikäiseni oli kova pelaamaan jääkiekkoa tai jalkapalloa jopa joukkueissa. Tasona verrattakoon jo silloin Suomen mestaruudesta taistelut urheilukisoissa myös koulun ulkopuolella joissa olin mukana koulun alkuvuosista lähtien aina innostukseni mukaan.

      • Sellosensetä

        Jäi taas lause kesken saatanaa .....

        No nyt kerron sen asian lyhyesti joka oli nyt mielessä. Tai enpä kerro sittenkään koska käyn juomassa sitruunamehua ja yritän saada nestetasapainoni kuntoon koska nyt ei toimi mikään tämänkään valvotun vuorokauden ja niin sanotusti valtion mukaan tai mistä lie Aatamin ajoista lähtien keksityn Juhannuksen viettoon PERKELE LÄHEN HUOMENNA KUN EI TÄNÄÄN KIINNOSTA KUIN ISTUA VAIN JA KOPUTTAA PUUTA. tai no ei oikeastaan ollutkaan mitään asiaa joten Taidan sittenkin lähteä keskustelemaan musiikista.

        https://www.youtube.com/watch?v=p47fEXGabaY

        Yeah !


    • img.hauka

      Vastaus ap:lle. Tule alkoholipalstalle trollaamaan.

    • hikimerkki

      Tuo itsetunto varmaan loppupeleissä liittyy paljon siihen että on jotain mitä haluaa salata tai pelkää tilannetta. Esm. jos hoitaa wc käynnit aina tosi yksityisesti voi siitä tulla iso ongelma jos tarviikin joskus vaikka käydä wc:ssä jossa käy miehet ja naiset (unisex). Itsellä ongelmia tuottaa jo pelkät miesten wc:n pisuaarit joissa ei yksityisyyttä käytännössä ole. Käytännössä heikot ratkaisee asian alkoholilla tai huumeita vastaavilla lääkkeillä, vahvat vain psyykkaa/asennoi itsensä harjoittelemaan asiaa ihan rauhassa hiljakseen ja itsetunto paranee sitten tällä harjoittelulla kun saa uskoa että pystyykin tekemään juttuja mihin kuvitteli ettei pysty.

      Ehdotan että käy paikoissa joissa pääsee jollain syyllä lähemmäs juomattakin jos selvinpäin haluaa edetä, esm tanssit. Laskujeni mukaan ehkäpä pahin tapaus on että joudut tapaamaan ~400 lähes samanikäistä että löytyy yksi molemminpuolinen kiinnostus. Eli lähde heti oletuksella että tulee 399 hylkyä niin et sitten pety. Jos urheilet, et käytä dödöä ja peset juuri ennen kuin lähdet ulos niin että "hiki" haisee niin voi käydä myös niinkin että karkotat ne 399 ja se 1 oikea löytää sinut kauempaakin. Kannattaa perehtyä rentoutumisharjoituksiin joita voi tehdä joka tilanteessa muuten ja asennoitua siten että "kyllä sieltä se oikea tulee ihan etsimättä vastaan" .. vielä parempi olisi "ja ihan sama miltä näyttää ja mitä tekee kun ei tässä nyt mitään elämänkumppania haeta vaan parempaa itsetuntoa joka syntyy tekemällä asioita joita on vältellyt". Jos pitää jotain kriteereitä voi se näkyä ulospäin siten että tulee torjuneeksi ihan huomaamattaan. Jätä torjunnat vasta siihen kun on jotain todella pahasti vialla (esm: ei osaa sopia jotain asiaa niin että kumpikaan ei tunne mitään painostusta, ei kumeja tai haluaa laueta suuhun, molemmissa hyvin korkeat riskit)

      Varmista myös suuhygienia niin ettei hengitys haise - makeat leipomotuotteet, toffeet ym väleihin jäävät vaatii purukumia, huuhtelua ja hammalankaa ... Kannattaa myös kokeilla gluteenin ja maitotuotteiden pois jättöä ~3 viikkoa jos mahdollista ja verrata oloa, näiden sokerin yhteiskäyttö synnyttää olosuhteita elimistössä jotka sotkevat systeemit. Vaikutukset on hyvin vaikea huomata alkuun etenkin jos niihin on jo ehtinyt tottua ja koska ne ovat varsin lieviä niitä ei ole "virallisesti" juuri noteerattu. Tämä siitä ikävä että voi tuntea itsensä varsin terveeksi mutta haittavaikutukset tulevat hyvin salakavalasti vuosien myötä joten mitkään tutkimukset eivät ole tarpeeksi pitkäkestoisia että ns "tiede" pystyisi hirveästi niistä kertomaan. Muita kummallisuuksia on esm kalsiumin tuputtaminen kaikille ilman mitään tietoa mikä olisi normaali taso suvussa joka ei maitotuotteita käytä ja sitten rakentaa mahdollinen "puutos" tuon perusteella eikä verraten ryhmään joka saa kalsiumia elintarvikkeista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe