Vanha kaunis mustalaislaulu....

metsästä tielle astuvi vanhus, viulua kantaen kainalossaan. Soittaja muinoin kansalle tuttu... Miten sanat oikeesti jatkuu, siitä epäselvyyttä? Ja mikä on laulun oikea nimi? Kiitos vastauksista,jo etukäteen!

8

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strativaari

      Laulu on nimeltään Vanha Mustalainen ja sen on esittänyt Berit ja Dallape-orkesteri. Levytysvuosi-77.
      Laulu alkaa: Helmassa metsän mustalaisvanhus viettävi päiväänsä köyhänä vaan. Soittonsa muinoin riemulla kuultu kaikilta jäänyt jo on unholaan. Taas kevät saapuu lintujen laulu kertoo kun jälleen nuortuvi maa. Sottajan sielussa tuska ja kaipuu vaimolleen silloin hän lausutuks saa: Tänne mun viuluni tuokaa kevät mun rinnassa soi, kaupunkiin tahdon mä käydä, tänne en jäädä voi, vielä mä tahtoisin koettaa, tunteeni tulkita nuo, soittoni kaikki on mulle, yksin se rauhan suo, kuolohonkin lohtua luo.....se oli ensimäinen värssy. Toinen alkaa näin: Metsästä vanhus astuvi tielle viulua kantaen kainalossaan, heikko on jalka horjuen astuu, elpyvi tuoksuista kukkivan maan. Kaupunkiin vihdoin vaivoin hän ehtii rikkaitten linnat ne eessänsä on. Soittaja vanha kuuluisa muinoin joutuvi muistojen hurmiohon. Anteeksi herrani suokaa, kenties jo outo mä oon. Paljon mä soitellut täällä iltainne riemuks oon, vielä mä tahtoisin koettaa, tunteeni tulkita nuo, soittoni kaikki on mulle....jne

    • 16+12
      • Kiitos teille molemmille! Mulle tämä laulu on muisto jostain 70-luvulta, paljon myöhemmin ovat monet artistit näköjään sen levyttäneet.


    • strativaari

      Tästäpä tuli oivallinen "aasinsilta" : Kaksi laulajaa, joiden ääni ja laulaminen yleensä muistuttavat hyvin paljon toisiaan: Tämä nyt mainittu Berit ja kuubalaislaulaja Omara Portuondo. Kuunelkaa ja vertailkaa!

    • Mulla on tässä pien tarina takana,miks mä kysyin sitä. Tapahtui jonakin vuonna 71 - 73 paikkeilla. Taisto Tammi oli ollut Turus palokuntatalol keikalla,ja kansaa paljon paikalla. Eihän sitä Tammea päässyt edes lähelle, kun jotkut tanssi ihan lavassa kiinni koko ajan. Tanssit päättyi ja Tammi poistui sekä tanssijat. Myöhemmin aamuyöllä, me mentiin Shellin huoltsikan baariin kahveille. Istuttiin pöydäs kun yks porukka työntyi äänekkääst sisälle. Tilasivat tiskilt kaiken laist ja menivät peräpöytiin istuun. Silloin huomasin et Taisto Tammi istui siin joukossa. Ajattelematta enempää kävelin suoraan hänen viereen ja pyysin nimmaria. Joku niis miehist käski mun häipyä ja ystävät pyys mua takaisin meidän pöytään. Muistan kun alahuuli mulla alkoi väpättään mielipahasta ja sekin vielä piti tapahtua,kaikkien nähden! Mä ryntäsin ulkoovelle,jolloin mun mies tempas mun syliinsä etten päässyt ulos. Mun mies sanoi vaan koval äänel et: Onneksi on vain herrasmiehiä tähän aikaan yöstä liikenteessä,täällä. Tammi nousi pöydästään ryminäll', oli "maistissaan"huomasin sen vast silloin, ja tuli viereemme. "tyttö hei, tyttö älähän nyt! .. laulan sulle! " ja lauloi kans. Metsästä tielle astuvi vanhus,viulua kantaen kainalossaan tai jotain sinne päin. Sain muuten viel mustavalkoisen kortin Taisto Tammesta, nimikirjoituksella. On mun aarre. Oli sillä miehellä ääni joka lumos.Kaikesta mielipahasta, tuli mulle kuitenkin lopulta kultainen muisto!

      • strativaari

        Hienoa!


      • H.J,

        Olipa mukavaa luettavaa Mirja-Maija ja sinulla ihana muisto Taisto Tammesta. Kylläpä Taisto teki kauniisti ja osoitti olevansa todellinen herrasmies.Tammi oli todella hyvä laulaja. Ikävä vain, kun niin nuorena joutui lähtemään täältä maan päältä.


    • Anonyymi

      Vanha mustalainen

      Helmassa metsän
      Mustalaisvanhus viettävi päivänsä
      Köyhänä vaan
      Soittonsa muinoin riemulla kuultu
      Kaikilta jäänyt jo on unholaan
      Taas kevät saapuu lintujen laulut
      Kertoo kuin jällehen nuortuvi maa
      Soittajan sielus' on tuska ja kaipuu
      Vaimolleen silloin hän lausutuks' saa
      Tänne mun viuluni tuokaa
      Kevät mun rinnassa soi
      Kaupunkiin tahdon ma käydä
      Tänne en jäädä voi
      Vielä mä tahtoisin koettaa
      Tunteeni tulkita nuo
      Soittoni kaikki on mulle
      Yksin se rauhan suo
      Kuolohonkin lohtua tuo
      Metsästä vanhus astui tielle
      Viulua kantaen kainalossaan
      Heikko on jalka, horjuen astuu
      Elpyvi tuoksusta kukkivan maan
      Kaupunkiin vihdoin vaivoin hän ehtii
      Rikkaitten linnat ne eessänsä on
      Soittaja vanha ja kuuluisa muinoin
      Joutuvi muistojen hurmiohon
      Anteeksi herrani, suokaa
      Kenties jo outo mä oon
      Paljon mä soitellut täällä
      Iltainne riemuks oon
      Vielä mä tahtoisin koettaa
      Tunteeni tulkita nuo
      Soittoni kaikki on mulle
      Yksin se rauhan suo
      Kuolohonkin lohtua luo
      Kaikki on vaiti
      Yksi vain huutaa:
      "Mustalaisukkoa tarvita ei!
      Näättepä herrat, kun minä hänelle kyytiä näytän
      Se lystiä, hei!"
      Vanhuksen poies huoneesta heittää
      Viittoen ilkkuen maantielle päin
      Soittaja kuolleensa vaimonsa löytää
      Yölle hän itkevi huolensa näin
      Ihmisten julmuus on suuri
      Hänet se kuolohon vei
      Viulunsa ainaaks on vaiti
      Konsaan se vaiu ei
      Varjohon metsikön tuonne
      Soittajan haudan he loi
      Riemua soittonsa hälle
      Elämän ilta soi
      Riemua soi
      Kuolonkin toi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe