Onko sekasaunominen sivistynyttä?

Löylynheittäjä

Jos kutsutaan sekasaunaan, niin onko hyvä pitää joku pyyhe tms. rätti yllä? Miten sekasaunassa käyttäydytään? Entä jos joku muu ei siellä osaa käyttäytyä oikein niin miten häntä ojennetaan? Vai onko koko sekasauna-systeemi sivistymätön?

http://www.hs.fi/sunnuntai/Vajaa puolet suomalaisista pitää sekasaunomista luonnollisena/a1305690330159?ref=hs-art-new-2

39

5210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerran ollut

      Sekasaunaan voi laittaa pyyhkeen yllensä, mutta sekasaunan pitää olla neutraali sukupuolisuuden suhteen. ketään ei aleta himoitsemään, ketään ei tuijoteta, ollaan ihan normaalisti kuin vaatteet päälläkin, paitsi että ollaan alasti ja saunassa. Haaroja ei levitellä, ei naiset eikä miehet, eikä pyllistellä. Sitä vain istutaan lauteilla, nakellaan löylyjä, jutellaan normaaleja asioita.

      Pyyhkeen voi tosiaan laittaa, jos vähänkään ujostuttaa. Pitäsi kuitenkin muistaa, että sekasaunaan mennään mielellä, että alastomuuskin on luonnollista ja me jokainen ollaan sellasia kuin ollaan. Luojan luomia.

      • Very good!

        Tosi hyvä vastaus! Tuossa oli kerrottu kaikki tarpeellinen. :) Ainiin no päihteet kannattaa jättää pois, varsinkin jos mukana on lapsia.


      • Ite useamman kerran sekasaunoneena täytyy todeta, että kyllähän se on jopa epäkohteliasta, jollei kenelläkään miehellä viisari värähdä sekasaunassa!! ;)
        Ite oon ollu kaveriporukalla aina niin, että kaikki ovat enemmän tai vähemmän tuttuja, joten haittaakos se sit tuttujen seurassa, jos vähän levittelee ja/tai pyllistelee... :P EI TODELLAKAAN! :)
        Eikä saunaan kuulu mennä pyyhe päällä!!! :D


      • uifugh
        friends4life kirjoitti:

        Ite useamman kerran sekasaunoneena täytyy todeta, että kyllähän se on jopa epäkohteliasta, jollei kenelläkään miehellä viisari värähdä sekasaunassa!! ;)
        Ite oon ollu kaveriporukalla aina niin, että kaikki ovat enemmän tai vähemmän tuttuja, joten haittaakos se sit tuttujen seurassa, jos vähän levittelee ja/tai pyllistelee... :P EI TODELLAKAAN! :)
        Eikä saunaan kuulu mennä pyyhe päällä!!! :D

        No hyi :(


      • 20+5
        friends4life kirjoitti:

        Ite useamman kerran sekasaunoneena täytyy todeta, että kyllähän se on jopa epäkohteliasta, jollei kenelläkään miehellä viisari värähdä sekasaunassa!! ;)
        Ite oon ollu kaveriporukalla aina niin, että kaikki ovat enemmän tai vähemmän tuttuja, joten haittaakos se sit tuttujen seurassa, jos vähän levittelee ja/tai pyllistelee... :P EI TODELLAKAAN! :)
        Eikä saunaan kuulu mennä pyyhe päällä!!! :D

        Juuri näin! Itselläni ainakin värähti viisari heti.


    • aaaaaapina

      Jos aloittaja on ulkomaalainen, hämmästelen, kuinka hyvää suomenkieltä kirjoittaa.. Jos taas suomalainen, niin hämmästelen vielä enemmän, ettetkö edes tiedä, miten saunassa käydään?

      • beepina

        Ei sekasauna ole mikään suomalainen perinne, vaan viime aikoina syntynyt uusi hömpötys. Perinteisesti suomalaiset ovat saunoneet miehet ja naiset erikseen, paitsi jos kyseessä on lapsiperhe tms.


      • suomen_______kieli

        Minua aina vaan jaksaa hämmästyttää, kun suomalaiset kirjoittavat "suomen_kieltä" yhdyssanana...


    • Oyutta

      Sekasauna voi muuttua seksisaunaksi, hih. Bimssit alkaa kostumaan ja kalut jöpöttämään. Tietäähän mitä siitä silloin seuraa...;) 40-50 naisten kanssa on kaikkein mukavin sekasaunoa =)

      Mutta aivan vakavasti ottaen: mitäs sitten, jos kalu tosiaan alkaa jöpöttään. Eikö se muka nolostuttaisi itseä tai muita ...??????? Kuinka sellainen tilanne käsitellään? Ollaanko se kokonaan noteeraamatta?

      • Oyutta turha haaveilla, sauna ei ole bordelli! Saunojat tuskin noteeraa "salon nostajaa" jos ei muuta häiritsevää käytöstä ole! Itseäs ehkä nolostuttais poikkeava käytös,siks olis suotavaa olla se pien pyyhe edes mukanas. Tai huopamyssy päässä jota voi vaikka sylissä pitää kriittises paikas. Huopamyssy=saunojien asuste,(kätevä, ei kaljuákaan polttele kovassa löylyssä),myyvät tavarataloissa.


      • hoödhöoÖF

        Kyllä nolointa on jos alkaa jöpöttämään miestensaunassa!


      • 2+9

        Silloin vedetään kuivat lauteiden alla.


      • mirja-maija kirjoitti:

        Oyutta turha haaveilla, sauna ei ole bordelli! Saunojat tuskin noteeraa "salon nostajaa" jos ei muuta häiritsevää käytöstä ole! Itseäs ehkä nolostuttais poikkeava käytös,siks olis suotavaa olla se pien pyyhe edes mukanas. Tai huopamyssy päässä jota voi vaikka sylissä pitää kriittises paikas. Huopamyssy=saunojien asuste,(kätevä, ei kaljuákaan polttele kovassa löylyssä),myyvät tavarataloissa.

        Minusta olisi kyllä parempi, kun miehet saunoisivat keskenään ja naiset keskenään, mikäli aviopareja lapsineen ei oteta lulkuun. Itse olen saunonut viimeiset 30 vuotta vain äitini, mummoni tai puolisoni kanssa: Jo minun ollessani pikkutyttö lakkasimme saunomasta koko lapsuuden perheen voimin. Perheen naisvki saunoi omalla vuorollaan ja miesväki omallaan.


    • Luulempa et nykyisin suurin osa sekasaunojista käyttää pyyhettä myös löylyssä. Siis meren tai järvien rannoilla on kunnilla saunoja joita lämmitetään. Saunaan mennään joko uimapuku päällä tai pyyhe ympärillä;ottamaan löylyjä. Saunassa ei saa peseytyä,se on tehtävä järvessä tai meressä. Jos kyse on näistä sekasaunoista. Yksityisissä saunoissa joissa on sekasaunominen on omat sääntönsä varmaan. Mut mailla joskus ennenvanhaan kun oli seka sanomiset niin niihin pätee ensimmäisenä vastanneen( Kerran ollut nimimerkin) selkeä vastaus. Niin ja nudisti rannalla tuolla etelä Savossa,on nudistien sauna;missä varmaan kaikki osaa käytös säännöt saunoessaan.(Olen vain kuullut, en edes tiedä tarkkaan missä siellä. Karavaanarit kyllä tietää!)

      • Saunomiskulttuureissa on eroja, mutta muutama asia kaikkeen saunomiseen aina liittyy.
        1) Sauna on sillä tavoin pyhä puhdistautumispaikka, että siellä ei kiroilla, puhuta uskonnosta eikä politiikasta eikä harrasteta seksiä.
        2) Jokaisella on oltava oikeus valita saunaseuransa, sukupuoleen katsomatta. Siis öykkärin kanssa ei kenenkään pidä lauteille mennä, ellei itse sinne halua.
        3) Missään tilanteessa ei missään saunassa pidä käyttää muita vaatteita kuin korkeintaan huopaista saunahattua. Uikkarit ovat rikos (ja sitäpaitsi äärimmäisen epähygieniset), pyyhe voi ujolla ihmisellä mennä.

        Riemukkaita saunomishetkiä, yksin tai porukassa, sukupuolijakaumaan katsomatta!


      • 4+15
        moxu kirjoitti:

        Saunomiskulttuureissa on eroja, mutta muutama asia kaikkeen saunomiseen aina liittyy.
        1) Sauna on sillä tavoin pyhä puhdistautumispaikka, että siellä ei kiroilla, puhuta uskonnosta eikä politiikasta eikä harrasteta seksiä.
        2) Jokaisella on oltava oikeus valita saunaseuransa, sukupuoleen katsomatta. Siis öykkärin kanssa ei kenenkään pidä lauteille mennä, ellei itse sinne halua.
        3) Missään tilanteessa ei missään saunassa pidä käyttää muita vaatteita kuin korkeintaan huopaista saunahattua. Uikkarit ovat rikos (ja sitäpaitsi äärimmäisen epähygieniset), pyyhe voi ujolla ihmisellä mennä.

        Riemukkaita saunomishetkiä, yksin tai porukassa, sukupuolijakaumaan katsomatta!

        Kyllä meillä ainakin saa saunassa puhua mitä mieleen tulee, eikä kukaan loksauta korvaansa vaikka kiroilisi kuin merimies. Edellyttäen toki että ollaan aikuisten kesken. Vaimon kanssa tulee seksiä harrastettua oikeastaan joka kerta kun kahdestaan saunomme. Jos ei penetraatioon asti, niin vähintäänkin esileikit tulee hoidettua saunan puolella.

        Kakkoskohdasta olen samaa mieltä. Jos joku ei halua sekasaunoa, ei siitä tule tehdä mitään numeroa eikä varsinkaan yrittää puoliväkisin könytä sinne samalle lauteelle. Meillä ainakin onnistuu ihan hyvin miesten ja naisten vuorot halutessa niin että kuitenkin porukka on yhdessä. Toinen puoli istuu terassilla rupattelemassa - ja kenties vähän juopottelemassa jos ei lapsia ole mukana - kun toinen puoli saunoo ja sitten vaihdetaan.

        Uikkareita saa tai saa olla käyttämättä kukin ihan oman halunsa mukaan, itse en kyllä pysty ymmärtämään miksi joku haluaa verhoutua muovikankaaseen saunassa. En kyllä keksi mitään sen epämukavampaa asustetta saunan lauteille.


      • ei pyyhe kuulu suomaliseen saunaan..


      • ....

        Saunan pesutiloissa pitää peseytyä. Sitä ei kuulu tehdä järvessä tai meressä, sillä shamppoot ja saippuat ei niihin kuulu.


      • että ihan rikos:DD
        moxu kirjoitti:

        Saunomiskulttuureissa on eroja, mutta muutama asia kaikkeen saunomiseen aina liittyy.
        1) Sauna on sillä tavoin pyhä puhdistautumispaikka, että siellä ei kiroilla, puhuta uskonnosta eikä politiikasta eikä harrasteta seksiä.
        2) Jokaisella on oltava oikeus valita saunaseuransa, sukupuoleen katsomatta. Siis öykkärin kanssa ei kenenkään pidä lauteille mennä, ellei itse sinne halua.
        3) Missään tilanteessa ei missään saunassa pidä käyttää muita vaatteita kuin korkeintaan huopaista saunahattua. Uikkarit ovat rikos (ja sitäpaitsi äärimmäisen epähygieniset), pyyhe voi ujolla ihmisellä mennä.

        Riemukkaita saunomishetkiä, yksin tai porukassa, sukupuolijakaumaan katsomatta!

        Muuten olen samaa mieltä, mutta:

        "3) Missään tilanteessa ei missään saunassa pidä käyttää muita vaatteita kuin korkeintaan huopaista saunahattua. Uikkarit ovat rikos (ja sitäpaitsi äärimmäisen epähygieniset), pyyhe voi ujolla ihmisellä mennä."

        Eipä yksityisissä saunoissa mitään pukeutumissääntöjä ole, uikkarit saa laittaa tai pyyhkeen, jos vaan silta tuntuu. Itse olen käynyt saunassa ihan kokopukeissa. Myös ei-ujot saavat pitää pyyhettä saunassa.


      • Mie vaan kerroin
        .... kirjoitti:

        Saunan pesutiloissa pitää peseytyä. Sitä ei kuulu tehdä järvessä tai meressä, sillä shamppoot ja saippuat ei niihin kuulu.

        Meneppä kertomaan se esim: Vehmaan kunnantalolle.
        Vehmaalaisille on kaksi kunnan saunaa,jotka keväästä-syksyyn lämmitetään. Pyyhe tai uimapuku päällä saa ottaa löylyjä,mut pesulle pitää mennä uimarantaan! Toinen sauna on meren rennalla ja toinen metsäisän lammen.Siellä on oikein tiedoite asiasta, ulkopuolella saunan ovessa.
        On asia vähän ihmetyttänyt,mut niin vaan toimitaan!


    • Etiketti.

      Sekasaunassa pukeudutaan pellavakankaiseen pukuun, eli paitaan ja housuihin. Vältetään keskustelua ja saunomisen päätteeksi poistutaan vähin äänin. Tämä on vanha latvialainentapa jo n. 1100 luvulta. P.s vältetään myös vihtomista puku päällä,mutta jos oikein haluttaa vihtoa voi vihdalla läimiä selkäpuolta.

      • aarne2

        Ei kyllä liity mitenkään tämän päivän saunakulttuuriin.


    • ei provo

      -ja niikuin huomataan edellisestä viestistä, on monia tapoja saunoa. Jokaisella omansa, mutta itse suomalaisena kannatan sekasaunaa ainoastaan perheen kesken. Itse ollut viimeeksi perheen kesken lauteilla lapsena.

    • Saunaekspertti

      Kyllä sekasaunassa on ihan normaalia, että alkaa haarojen välissä pullottamaan ja seuralaiset kostumaan muutenkin, kuin vain hiestä. Riippunee toki saunaseurastakin, Rupsahtaneiden, ylipainoisten ja selluliittiperseisten akkojen seurassa edellä mainittujen ilmiöiden esiintulo saattaa olla enemmän kiven alla, mutta laattukaampien yksilöiden länsäollessa kaikki realistiset edellytykset siihen on olemassa. Tilanteen voi ottaa haltuun ryhtymällä tuumasta toimeen tai vaihtoehtoisesti juosta lauteilta pakoon. Tämä siis miesnäkökulmasta katsottu ja käymässä olevalle vuosikymmenelle päivitetty totuudenmukainen käyttäytymismalli.

    • suomi on alasomuuden maá ja ihan oikien on tulla alastomana saunaan niinkuin on aina tultu.

    • saunamies

      ruotsissa ainakin naiset kutsu saunomaan ihan nature :) oisko ne edellä saunakultuurissa?

      • edellä?

        Edellä? Kuuluuko saunakulttuurin edetä johonkin? Millainen sen kuuluisi mielestäsi olla vaikka 300 vuoden päästä?


    • saunoja1

      Ite sekasaunassa ollu viime vkl ja sitä ennen juhannuksena jne. Toisella kerralla naisten keski-ikä n. 50 (itse 28v) ja toisella reilu parikymmentä. Hyvin meni, juteltiin kaikkee paskaa saunottiin, uitiin ja vaikka mitä muuta :) humalatila tosin lähenteli jo siinä vaiheessa kahta promillee mutta homma toimi hyvin :DDD Sekasaunaan alasti vaan, suosittelen!

    • marsa2112

      Sauna merkitsee muualla ihan muuta kun Suomessa.Jopa saunä-instituutiosta on luovuttu aikoinaan seksitautien leviämisen takia.
      Naurettavaa väittää,että saunaan ei liity mitään seksuaalista.
      Jos isä saunoo murkkuikäisten tyttäriensä kanssa, herää epäilys,että kyse on VL-uskovaisista.
      Itsensäpaljastelijat harrastavat yhteissaunomista.

    • sikasaunoja

      Hiuksia pestessä ei kannata mennä kutittelemaan kiveksiä, jos ei ole varma, että ukko on oma.

    • Aromipesä2013

      Luulis jokaisen tietävän korviensa välissä, mikä on sopivaa ja mikä ei mutta ei kaikki tiedä ja siksi onkin hyvä kysyä. Tämä nyt VAIN minun mielipide: Sekasauna ei ole mikään panosauna ellei erikseen niin sovita. Sekasaunaan mennään "puhumaan säästä" ja KYLPEMÄÄN, ei hakemaan hekumaa tai tekemään tuomiota kenenkään rungosta tai muistakaan ominaisuuksista. Jos noin realistisesti mietitään, miksi saunaan YLEENSÄ mennään, niin kaitpa se pääosin on sitä löylyn nakkelua. Jotain perustyperää smaltalkkiahan voi yrittää viljellä jos siltä tuntuu tai olla sitten vaikkapa ihan hiljaa ja keskittyä olemiseensa...

    • nudistit erikseen

      Mitä eroa on istua sekaporukalla iltaa alasti olohuoneessa vai saunassa= Mun mielestä ei mitään eli kun en istu alastomana tuttujen enkä vieraidenkaan seurassa niin en tajua miten se seinän toisella puolella on luonnollista.

      Sekasaunassa on puhtaasti kyseessä tirkistelystä. Olen kuullut useita tarinoita, jossa homma on johtanut sekaseksin harrastamiseen ja joissakin tapauksissa jopa rinnakkaisuhteisiin ja avioeroihin.

      • 19+11

        No justiinsa. Minäkin olen kuullut tarinoita, jopa sellaisia jossa syntyminen on päättynyt aikanaan kuolemaan. Ja mitä on "sekaseksi"? Eikö seksiä yleensä harrasteta nimenomaan "sekaisin", mies ja nainen?

        Enkä tiedä miten te taloanne lämmitätte, mutta itse en ainakaan koe millään tapaa tarpeellisena pitää olohuoneessamme 60 asteen lämpötilaa, tai edes niin lämmintä että ilman vaatteita olisi viihtyisää. Saunassa taasen tuppaa olemaan sitä lämpöä ja kosteutta sen verran että on fiksuinta jättää vaatteet sinne saunan ulkopuolelle.

        Ei ollut kyllä järjen häivääkään tuossa viestissäsi...


    • Mies 40v

      No ilman muuta,eli oikessa olet hehe.Onneksi ei mennyt läpi tämä trolli.......Totuus on kyllä toinen,siis vai miten se menikään.........

    • WTFtukka

      Moi :3

    • Konnamonni

      Mitenköhän tämä liittyy tälle palstalle? Ruoka ja juoma -->etiketti etc.?

    • 20/5,5 cm kovana

      Jouduin köyräisemään naapurin naista sekasaunan jälkeen,sen verran kiihottava kokemus.

    • Intiimi asia

      Miks ihmeessä pitää mennä sekasaunaan. Pitää pyyhkeitä ja peitellä ja yrittää liikkua harkiten ja varoa seksuaalisia näkymiä ja mielteitä, nykyisin kun ne ovat aina pinnalla. Eihän se ole rentouttavaa eikä saunan idean mukaista. Paras on ihan itsekseen tai jos on pakko niin todella läheisten samaa sukupuolta olevien kanssa joille muutenkin näyttäytyy kokonaan.

    • Anonyymi

      Tykkään sekasaunomiseta olen keskisuuressa putkialan yrityksessä töissä meitä on neljä naista n.parikyppisiä.Miehiä on15-17.Työtilateesta riippuen.Firmalla on meren rannalla mökkityypinen isohko sauna.Noin pari ketaa kuusa,menemme vittämään sauna iltoja,minusta on parasta kun ollaan alasti eri kokoisten ja näköisten miesten kassa.Meillä naisilla on silmän ruokaa ja iloa ,näistä illoista.Ties vaikka jokun saisi omaksi.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe