Hei kaikki uudet ja kokeneemmatkin motoristit. Kertoisin vain tarinani, varoittavana esimerkkinä. Ensimmäinen ajokauteni oli täynnä upeita kokemuksia oman pyörän kanssa seikkaillessa ja tuntui, että tämä on sitä, mitä en ikinä jätä. Alun ylivarovaisuuden jälkeen meno alkoi olla sujuvampaa joka liikkua etukäteen miettimättä, sain joka reissulla lisää itsevarmuutta, pääsin sinuiksi pyörän kanssa, tilanteidenhallinta automatisoitui ja aloin jo luottavaisesti nauttia kaarreajosta, vauhdistakin.Aloin jo LUULLA hallitsevani pyörän, vaikkei yhtään äkkitilannetta eteeni ollut tullutkaan. Kunnes tuli, silkka oma ajovirhe. Moottoripyörä kun harvoin antaa anteeksi pieniäkään fiboja. S-mutkassa vauhtia liikaa, eikä toiseen kaarteeseen ehtinytkään valmistautua. Hiuksenhieno ajolinjan väärinarviointi.Sen enempiä selittelemättä ulosajon seurauksena kaksi lannenikamaa murtui ja nyt olen seuraavat 3 kk jäykässä tukikorsetissa viettäen erittäin rajoittunutta elämää aikaisempaan verrattuna, peläten vielä, toivunkokaan koskaan ennalleen. Sanovat, että minulla oli onnea, alaraajojen halvaantuminen ei olisi ollut kaukana.
Se, miksi kerron tätä, lienee viestiä muille aloitteleville: ole realisti taitojesi arvioimisessa ja nöyrä pitää olla ajamisen suhteen, yllättäviä tilanteita tulee aivan varmasti ja silloin ei todennäköisesti osaa toimia oikein ilman vankkaa kokemusta ja moottoripyörän tuntemusta. Toinen huomioitava asia; kun ajat porukassa, jossa mukana jo kokeneempia kuskeja, tulee helposti ajettua eritavoin kuin yksin olisit ajanut, kovempaa, hieman riskialttiimmin...Se on aina oltava varman päälle! Myös te kokeneemmat, älkää viekö keltanokkaa heti kaikkein parhaimmille mutkapätkille.
Nyt, kun tapahtunesta on vasta vajaa viikko, tuntuu haikeasti siltä, etten ehkä koskaan enää aja.(menihän se pyöräkin lunastukseen). Kukaan ei onneksi ole tullut nokitteleen, tyyliin "pitihän se arvata"...tms. Etenkin naisena näitä puheita varmasti tulenkin vielä kuulemaan.
prätkä vaihtui tukikorsettiin
16
4130
Vastaukset
- Obt
Ei meikäläiselle ihan noin huonosti käynyt. Ensinmäinen kausi 22 vuoden jälkeen, kostea tie ja uusi asfaltti ja reippaampi jarrutus, heittelehtimään, sain rauhoittumaan ja uudestaan jarruttamaan ja pyörä kumoon. Onnena onnettomuudessa oli taajama-alue ja siitä johtuva nopeus ( 50 ) pyörää säpäleiksi ja toista viikkoa podetaan olkaa ja käsivartta. Ei kyllä mitään verrattuna sinun onnettomuuteesi, Eikun pää pystyyn ja menoksi, hommaa vaan uusi pyörä heti, kun on mahdollista. Kaikenmaailman jeesustelijoita varmaan löytyy, mutta koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
- Soolo ja purkkari
.........kun ajat porukassa, jossa mukana jo kokeneempia kuskeja, tulee helposti ajettua eritavoin kuin yksin olisit ajanut, kovempaa, hieman riskialttiimmin .........
Tässä tulee paikka missä kokeeneemmat voivat kantaa vastuunsa paremmin.
Yleensä kokenut lähtee johtamaan letkaa. Hän tuntee tien ja ajolinjat. Perässä tulee sitten kokematon joka yrittää pitää välit sovittuina,
JA vetää pusikkoon, vastaantulevan kaivurin etukauhaan, auton alle j.n.e.
Siksi että Vetäjä menee sellaista vauhtia että se ylittää kokemattoman taitoja ja kykyjä.
Sanoisin että letkassa Vetäjällä on puolet perässä tulevien vastuusta oman lisäksi.
Miettikää tätä.
Pyörättömälle sanoisin että rautaa sa joka kaupasta. Pidä huolta itsestäsi. Tiedän että tulevaisuudessa sinä kannat vastuuta kanssapyöräilijöistä kokemuksiesi kautta.
Lycka Till. - Mopomimmi
Eikun lykkyä pyttyyn.Kyllä sinä siitä toivut. Elämä on elämistä varten, minäkin sitä porhallan vaik välin on "turvallaan" oltu. Nytkin on takana yx kaatuminen ja itteäni syyttelen, onneksi meni vain peltiä ja rautaa....
Paskat noitten puheista, jos on vakuutukset kalliita niin ne on mikä täällä ois halpaa.
Ja kerran eletään.....- born again
"kerran eletään"
mutta jos uskoo uudelleen syntymiseen??
mitäs siihen sanot?? - mopomimmi
born again kirjoitti:
"kerran eletään"
mitäs siihen sanot??Joo mä totta puhuakseni uskon siihen uudelleen syntymiseen se on sitten eri juttu missä ja milloin?
- Kari
born again kirjoitti:
"kerran eletään"
mitäs siihen sanot??Elämästä ei kuulemma saa rahojaan takaisin. Eli nyt se on elettävä koko rahalla!
- Mikkosetä
Pikaista toipumista ja koita jaksaa sen tuen kanssa! Jätä noiden "vakuutusvouhottajien" kommentit sikseen! Äläkä liikaa syytä itseäsi tai hyvää harrastustasi tapahtuneesta. Elämä sisältää riskejä ja vaikka kuinka olisimme harjoitelleet ja/tai kokeneita aina silti jotain tapahtuu. Liikaa jos varot, päädyt elämään elämättömän elämän. Eli uutta pyörää keväällä ja moikataan, kun tullaan vastaan! (paitsi jos liikennetilanne vaatii pitämään molemmat kädet tangossa kiinni. ;-))
- motoristi 2
Anna todellakin noiden vakuutusmaksu-puheiden mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!
Takaisin satulaan vaan ja mukaan joukkoon mukavaan. Pikaista parenemista Sinulle!
- pyörän koosta
On kahdenlaista ilmaa: Isolla tai ainakin tehokkaalla pyörällä turvallisempi ajaa kuin ei tarvitse ajaa kaarteessa niin lujaa. Voipi revitellä suorilla.
Toisen näkemyksen mukaan pienemmällä, helpommin hallittavalla pyörällä oppii paremmin ja selviytyy helpommin tukalista tilanteista joihin kokeneempi motoristi ei itseään edes saata.
Mitä mieltä olet tapahtuneen jälkeen edellä mainitusta? Minkälaisella pyörällä ajoit?- pyörätön taas
Kiitos kannustavista sanoista teille! Minulla oli 500 custom, sanoisin, että helppo ensipyörä. Hidas reagoimaan kaasunkääntöön molempiin suuntiin eikä kaarreajo-ominaisuudet varmaankaan parhaimmasta päästä. Ei ole paljon kokemuksia eri pyöristä, mutta kokeiltuani vähän sporttisempaa mallia huomasin juuri sen, että moottorijarrutuskin on paljon tehokkaampi, vauhti pois pelkällä kaasun löysäämisellä. Ei minulle koskaan se suuri nopeus ollutkaan tärkeintä, mutta tietysti sitäkin piti kokeilla. Ja moottoripyörällä ajamisen nautinto tulee jokatapauksessa pitkälti siitä kaarreajosta, suoraa aika tylsä puotattaa menemään. Itse asiassa, jos vain oli mahdollista välttää moottoritieosuuksia, ajelinkin pienempiä ja hiljaisempia teitä.
Syitä mietin yhä edelleen ja sitä, miten olisin voinut estää tapahtuneen, mutta siinä on kai enää aika vähän tehtävissä, kun renkaat on jyrkällä pientareella. Jälkiviisaus ei auta yhtään.
- Jönsse
... mutta onni onnettomuudessa, että et halvaantunut. Hoida itsesi nyt kuntoon kaikessa rauhassa ja ensi keväänä sitten uudella pyörällä liikkeelle.
Mulle tuli heti mieleen, että sun kannattaisi ehkä osallistua Moottoripyöräilyn Tuki ry:n ajoharjoitteluihin joita järjestetään moottoriradoilla mm. Ahvenisto, Alastaro jne. Siellä voi kaikessa rauhassa harjoitella pyörän hallintaa omien kykyjensä rajoissa. Suljetulla radalla, kun ei ole niitä peltikotiloita häiritsemässä ja tilaakin on ruhtinaallisesti. Harjoitteluissa ajetaan kolmessa ryhmässä (hidas, keski ja nopea)joista kannattaa ja pitääkin mennä tuohon hitaaseen ryhmään aluksi.
Käy kurkkaamassa http://www.mp-foorumi.com/
Pikaista paranemista =) - jiijii
odotas kun kevätaurinko alkaa paistamaan niin
siitä se kuume taas alkaa (tiedän sen näin -
kävi itselleni selkä operoitu 2-kertaa)ja myös
2-kertaa olen joutunut opettelemaan kävelemään
istuminen vieläkin tuskallista,vaati vain aikaa tehdä itselle asiat selviksi siitä se lähtee taas
homma liikkeelle,sitten tämä ryhmässä ajo ei
kannattaisi jäädä jonon hännille koska siellä
joutuu ajamaan "kahden edestä"eli kuminauhaliike
kertautuu hännillä ,palaan asiaan myöhemmin.......jos tarvetta on (eipä kai) - vikke nilo
Moi..!
Kun luin tuon tekstisi tuli mieleen oma juttu
olen vuonna -79 vammautunut työtapaturmassa
putosin noin 20m josta seurauksena th 12 L 1
sekä L 2 murtumat..kuitenkin vuonna -81 ostin
pyörän enkä ole katunut sitä tekoa koskaan
jälkeenpäin, sillä elämäni on ollut erittäin antoisaa sen jälkeen..taistelu oli kova että
pääsin käveleen, mutta tein sen..!on vaan vieläkin
noin 80% alapään osalta toiminta kyvytön,mutta
se ei ole estänyt pyöräilyä, koska sitä olen
halunut..ajoin viime keväänä sen 1000 mailin
rautaperseajonkin joten, kun ei jää suremaan omaa
kohtaloaan niin voi tehdä mitä haluaa..
minä aijon ajaa niinkauan kuin saan jalkani satulan yli ja ehkä vielä sekin jälkeen, jos vaan
joku sen yli laittaa..tällekkin kesälle on jo
tullut 12000 km joten eikun menoksi vaan..
Elämä voittaa....- Mopomimmi
Ompa ilo lukea sitkeistä "sisseistä"
Ei elämää pidäkkään kesken jättää, vaikka se joskus koville ottaakin itse kullakin. Kenellä mättää pienet kenellä suuret asiat.Eikun menoksi vaan.......ja iloa pollaan. - Pöllö
Mopomimmi kirjoitti:
Ompa ilo lukea sitkeistä "sisseistä"
Ei elämää pidäkkään kesken jättää, vaikka se joskus koville ottaakin itse kullakin. Kenellä mättää pienet kenellä suuret asiat.Eikun menoksi vaan.......ja iloa pollaan.Juu koetehan terveytyä,mä kohelsin hieman eritavalla,hurautin karvaa vaille 200 poliisin haaviin, eli mullahan kyse on vain ajokiellosta ja rahanmenosta.Katsotaan paljonko tulee saldoo ja keveneekö oikenpuoleinen kahva käsi.Onko muuten kohtalotovereita tästä tilanteesta.
- Hondatar
sieltä kuntoudut ja lähdet keväällä taas kimppaan! Usko pois, kun kevät aurinko sulattaa tiet, niin kyllä sinunkin kaasukättäsi kutittaa. Opetellaan sitten taas yhdessä sitä ajamista, ruosteessa se on itse kullakin talven jäljiltä. Kovasti voimia sinulle sen korsetin kanssa. Ja muista, miten hauskaa sinulla (ja meillä) on ollut kuitenkin tämän lajin kanssa. Älä sitä unohda vaikka kipeää sinne selkään nyt ottaakin.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383829Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362964Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81865Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51598Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41079- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708