Vaitiolovelvollisuus rikottu?

Mollittu ja kunnolla

On tietoa että mulle tuntematon ihminen on puhunut perheeni asioita ulkopuoliselle henkilölle ja kyseessä mahdollisesti sosiaalialalla työskentelevä.Nimeä ei tietenkään kerrottu mutta paikkakunta on pieni ja tuntomerkit olivat erittäin hyvät...Niin miten saan selville onko potilastietojani urkittu?Mulla todisteina vain viestinä kerrottu asia moneen kertaan.Kaiken lisäksi asia on valetta..Jos hän ei ole potilastietojani katsellut niin voinko silti vaatia asian selvittelyä?Eihän ammatti-ihminen saa edes vapaalla puhua toisten asioista mitään kun laki kieltää..Vai?Tapauksesta kylläkin jo yli 3v mutta nyt on kyse periaatteesta ja perheeni kunniasta.Kiitos jo etukäteen fiksuista vastauksista:)!

12

388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 918

Ei sosiaalialan ihminen potilastietoja näe.

• Voi olla hankallaa

Terveyden huollon ammattilainen näkee tietosi ja kaikista mitä sinun tietoihin tehdään jää lokitietoihin merkintä. Sitä kautta on mahdollista selvittää.

Nyt tulee vaan yksi asia, minä en muista kuinka kauan kyseisiä lokitiedostoja säilytetään. Eli ei niitä säilytetä ihan mahdottomia aikoja.

Lisäksi, jos on todella vahna asia, eikö kannattaisi yritää unohtaa asia.

Sosiaaliviranomaiset eivät näe terveydenhuollon tietoja ja toiste päin.

Ja pienellä paikkakunnalla on aina ollut ongelmana tuo, kun kaikki tuntee toisensa ja saadaa vääriä käsityksiä asioista. Joten voi olla ihan eri tapauskin, mutta joku on vaan osanut yhdistellä asioita.

Jos haluat voit tehdä kirjallisen pyynnön tähän paikkaan ja pyytää saada nähdä mitä sinusta on kirjoitettu esim. potilastietojärjestelmään ja kuka on tietojasi käsitellyt ja katsonut. Tämän tieto sinun on saatava muistaakseni kahdessa viikossa siitä, kun pyyntö on tullut ko. viranomaiselle. Mutta sinun täytyy pyytää tätä kirjallisesti ja vielä hiukan eritellä pyyntösi. Eli mitä tietoja pyydät. Itse olen joskus tarkistanut omat potilastietoni. Jos tiedoissasi on virheitä on sinulla oikeus tehdä myös oikaisupyyntö heille. Tämäkin täytyy tehdä kirjallisesti.

Sinulla on oikeus pyytää tietojasi kerran vuodessa ihan ilmaiseksi. Ja joskus jotkut paikat varaavat sinulle ajan ja paikan jossa voit käydä lukemassa tietosi. Lisäksi heillä voi olla myös työntekijä siinä jonka tehtävä on myös auttaa sinua ymmärtämään mitä siinä lukee.

Jotkut paikat lähettävät tietoisi tulostettuna paperille kotiin.

Jos menet paikanpäälle sinulla on oikeus tehdä muistiinpanoja tiedoistasi ja joissakin paikoissa saat ottaa kopoita.

Itse olen työskennellyt sosiaalitoimistossa ja siellä annettiin paperit luettavaksi ja kopoit mukaan. Mutta ei lähetetty tietoja tai kopiota kotiin (Nämä olivat lapsenhuostaanotto paperit ja siihen liittyvät asiakirjat. Näitä täytyy kuulemma säilyttää 50 vuotta, jotta huostaanotettu pystyi lukemaan paperit halutessaa aikuisena).

• Mollittu ja kunnolla

Tämä perätön potaska on tullut nyt tietooni luotettavalta taholta,selkään puukottajalta eli tieto on varmaa.Niin siis tämä mahdollinen henkilö työskentelee juuri potilastietojen parissa sairaalassa..Eikös keskusteluni lääkärin kanssa luulisi ainakin osittain löytyvän epikriiseistä?Löytääkö vain nimen perusteella potilaan tietoja?Tämä sonnanjauhaja ex-ystäväni ystävä.Kaikkien muiden mollimiseen osallistuneiden nimet sain mutten juuri tämän henkilön..epäilen suojelua ammatin takia.

• Voi olla hankalaa

Lääkäri ei välttämättä laita kaikkia tietoja epkriisiin.

Itsekin keskustelimme viimeksi erään toimenpiteen tekemisestä ja se tehdään poikkeuksellisesti nukutuksessa, joka on oma toiveeni.

Epikriisissä ei ole mainintaa, että tämä toimenpide tehdään nimen omaan minun toiveesta nukutuksessa, vaan siinä todetaan että potilas nukutetaan ja tehdään tämä toimenpide.

Lisäksi kun mainitsin, että hampaisiin on jouduttu tekemään todella iso remontti kaatumisen vuoksi on tästä maininta. Eli ei kaikkia lääkäri kirjoita epikriisiin, vaan sellaiset asiat, jotka on hänestä oleellisia asian hoitoon tai sairaudenhoidossa ja erittäin tärkeää tietoa esim. anestialääkärille. Anestialääkärin on hyvä tietää, jos potilas on esim. kuuro.

Tosin, jos siitä on kolme vuotta on sinulle tullut epikriisi kotiin, joten voit tarkistaa siitä, mitä siihen on kirjoitettu.

Minulle ainakin on tullut kaikki epikriisit vuodesta 2005 postissa kotiin ja olen säilyttänyt ne, en toki sillain, että kuka tahansa voi lukea ne täältä. Jos joku lukee ne täältä täytyy hänen pönkiä yksi iso asiakirja kaappi ja sen kyllä huomaan.

Kyllä sairaanhoidossa on erilaisia hoitajia ja tässä ammatissa on myös suojelua. Ja joidenkin rutiini toimenpiteiden tekemisen suhteen ei edes tarvitse lukea potilastietoja. Sama koskee vakiintunutta hoitokäytäntöä.

Se on sitten eri asia, jos sinulle on tehty toimenpide huomattavasti eri tavalla, kun normaalisti toimenpide tehdään ja et ole kertonut sitä kenellekään.

Minulle on siis korjattu poskiontelot nukutuksessa ja jouduin olemaan yötä sairaalassa. Normaalisti kuulemma tehdään puudutuksessa ja päästään kotiin viiden tunnin päästä toimenpiteen jälkeen.

• Pyydä ihmeessä
        Voi olla hankalaa kirjoitti:

Lääkäri ei välttämättä laita kaikkia tietoja epkriisiin.

Itsekin keskustelimme viimeksi erään toimenpiteen tekemisestä ja se tehdään poikkeuksellisesti nukutuksessa, joka on oma toiveeni.

Epikriisissä ei ole mainintaa, että tämä toimenpide tehdään nimen omaan minun toiveesta nukutuksessa, vaan siinä todetaan että potilas nukutetaan ja tehdään tämä toimenpide.

Lisäksi kun mainitsin, että hampaisiin on jouduttu tekemään todella iso remontti kaatumisen vuoksi on tästä maininta. Eli ei kaikkia lääkäri kirjoita epikriisiin, vaan sellaiset asiat, jotka on hänestä oleellisia asian hoitoon tai sairaudenhoidossa ja erittäin tärkeää tietoa esim. anestialääkärille. Anestialääkärin on hyvä tietää, jos potilas on esim. kuuro.

Tosin, jos siitä on kolme vuotta on sinulle tullut epikriisi kotiin, joten voit tarkistaa siitä, mitä siihen on kirjoitettu.

Minulle ainakin on tullut kaikki epikriisit vuodesta 2005 postissa kotiin ja olen säilyttänyt ne, en toki sillain, että kuka tahansa voi lukea ne täältä. Jos joku lukee ne täältä täytyy hänen pönkiä yksi iso asiakirja kaappi ja sen kyllä huomaan.

Kyllä sairaanhoidossa on erilaisia hoitajia ja tässä ammatissa on myös suojelua. Ja joidenkin rutiini toimenpiteiden tekemisen suhteen ei edes tarvitse lukea potilastietoja. Sama koskee vakiintunutta hoitokäytäntöä.

Se on sitten eri asia, jos sinulle on tehty toimenpide huomattavasti eri tavalla, kun normaalisti toimenpide tehdään ja et ole kertonut sitä kenellekään.

Minulle on siis korjattu poskiontelot nukutuksessa ja jouduin olemaan yötä sairaalassa. Normaalisti kuulemma tehdään puudutuksessa ja päästään kotiin viiden tunnin päästä toimenpiteen jälkeen.

Näitä tietourkintoja ollut. Asialla ollut hoitajien ja sihteerien lisäksi myös lääkäreitä. Eräässäkin tapauksessa naapuririidan yhteydessä lääkäri läväytti riitapukarille potilastietoja päin naamaa. Käry kävi.
        Pyydä ihmeessä lokitiedot sairaalasta/terveyskeskuksesta. Jos tällaisia terveystietovihjailuja kerran ollut. Jos on katsottu, vaadi kärsimyskorvausta ja tietysti rangaistusta. Virallinen syyttäjä ajaa asiaa, jos epäillään rikosta.

• Voi olla hankalaa
        Pyydä ihmeessä kirjoitti:

Näitä tietourkintoja ollut. Asialla ollut hoitajien ja sihteerien lisäksi myös lääkäreitä. Eräässäkin tapauksessa naapuririidan yhteydessä lääkäri läväytti riitapukarille potilastietoja päin naamaa. Käry kävi.
        Pyydä ihmeessä lokitiedot sairaalasta/terveyskeskuksesta. Jos tällaisia terveystietovihjailuja kerran ollut. Jos on katsottu, vaadi kärsimyskorvausta ja tietysti rangaistusta. Virallinen syyttäjä ajaa asiaa, jos epäillään rikosta.

Nimimerkki pyydä ihmeesssä.

Tästä on ollut joo julkisuudessa. Minä en ole ketjun aloittaja ja en siis pyydä omia tietojani.

Minulle on ihan sama lukeeko joku, että minut on nukutettu ja korjattu poskiontelot. Se toimenpide oli siis tehtävä, koska minulla oli koko yksi vuosi jatkuvasti tulehduksia ja punteeraus on ihan kauhistus neuloja pelkäävälle ihmiselle.

Mutta jos aloittaja epäilee on hänellä tietenkin siihen oikeus. Mutta laitoin vaan siis esimerkkejä, kuinka niitä epikriisiä kirjoitetaan. Ja jotkut ovat siis todella rutiini toimenpiteitä, ettei tarvitse siis ollut välttämättä lukenut, kun tietää jo kuinka toimenpide tehdään.

Itselleni on siis tehty paljon erillaisia toimenpiteitä, koska olen kuulovammainen ja hiukan liikuntarajoitteinen tehdään näitä joitakin toimenpiteitä hiukan eri tavalla. Mutta ei kaikissa papereissa lue aina kaikkien sairauksieni nimiä, vaan ne olennaisimmat sen asian hoitoon. Nukutuksen tekijän on hyvä tietää, että hampaita on korjattu isolla remontilla tai että potilas on kuuro ilman kuulokojeita. Vaikuttaa siis siihen, että herättäminen ei välttämättä onnistu juttelemalla, vaan täytyy hiukan toisella tavalla lähestyä minua.

Ja hampaiden kunto on myös leikkauksessa olennainen tieto. Suusta voi mennä bakteereja verenkiertoon ja sitä kautta vaikuttaa sydämmen toimintaan ja siksi yleensä isojen leikkausten yhteydessä on hampaiden oltava kunnossa (suunniteltu lonkkaleikkaus tai joku yms.).

• Potaskaa?

"Tämä perätön potaska"

No sittenhän kyseessä ei voi olla vaitiolovelvollisuuden rikkominen. Eihän toki missään virallisissa tiedoissa ole potaskaa ja vaikka olisikin niin eihän se paikkaansapitämättömänä kuulu vaitiolovelvollisuuden piiriin.

• Mollittu ja kunnolla

Aion jatkaa asiaa,kävi miten kävi.Vaikka olin silloin hankalassa elämäntilanteessa niin siitä huolimatta tietooni tullut asia on täyttä potaskaa eikä todellakaan positiivinen.Siitä oikeasta totuudesta ei tiennyt kuin minä ja poikani sekä ryhmä joka meitä auttoi eteenpäin.Tämä puhuja ei kuulunut tähän ryhmään millään tavalla emmekä koskaan edes ole tavanneet mutta"tiesipä"silti asioita mitkä eivät totta ole olleet.Mulla näyttää fakta tiedot tilanteesta.Hänellä ei.
      On eri asia puhua epäilyksiä ja huhuja mutta hänellä on vaitiolovelvollisuus myös vapaalla.
      Kiitos kaikille asiaan kommentoineille :).Mä teen tämän asian tutkinnan myös jokaisen heikompiosaisen vuoksi.

• Voi olla hankallaa

Siihen sinulla on täysi oikeus ja kannustan etsimään totuus ihan itsesi vuoksi.

Yksi asia on kuitenkin.

Oletko ihan 100 % varma, ettei joku tuosta auttavasta ryhmästä joku ole kertonut jotain jollekin? Onko heillä myös ollut vaittiolo velvollisuus?

Itse olen siis työskennellyt sosiaalitoimistossa ja myös sairaalaympäristössä.

Ammattini on siis sellainen, että pystyn työskentelemään monessa paikassa. Itse asiassa minulla on kaksi ammattia, joissa kummassakin on ehdoton vaittiolo velvollisuus.

Ja en tietenkään puolustele tai epäile ketään, mutta halusin siis tuoda julki, ettei aina ole tarvinut kertoa yhtään mitään, kun joku voi arvata kuinka todellisuus on, vaikka ihmiset puhuisi linja-autossa mitä.

Kuten sellainen asia, kun haet sosiaalitoimistosta toimeentulotukea vuokran maksuun, saatat saada päätöksen, että se myönnetään ja ensimmäisellä kerralla voidaan jopa maksaa hakijan tilille. Jos hakija ei maksa vuokraa, vaikka on saanut rahat toimeentulotuessa, ei sosiaalitoimisto yleensä maksa toista kertaa samaa laskua. Puhelimessa voidaan kertoa kaverille, ettei sosiaalitoimi maksanut vuokraa...

Vaan seuraavalla sosiaalitoimisto ottaa ko. laskun ja maksaa vuokran asiakkaan puolesta. Tämä tulee joissain tapauksissa halvemmaksi sosiaalitoimistolle. (Se yksi lasku on sitten rastissa ja on asiakaan oma asia kuinka hoitaa sen laskun).

Ja nykyään yritetään opettaa asiakkaat siihen, että maksaisivat itse laskunsa. Eri kunnilla voi olla erilaisia käytäntöjä.

Eli aina se totuus ei ole välttämättä niin mustavalkoinen ja ei kaikkia tarvitse olla juoruttu kenellekään.

Mutta kuten laitoin tähän sinulla on oikeus pyytää ja pyydä. Pyyntö on vaan tehtävä kirjallisesti tähän paikkaan, josta pyydät ja joidenkin asioiden säilyttämisen ajoissa tulee lainsäädäntö vastaan. Ja sinun täytyy siis varautua siihen, että et saa kaikkia kotiin vaan voit joutua käymään paikanpäällä lukemassa.

Voit siis pyytää omia tietoja ja tienkin alaikäisen lapsen, mutta et muiden asioihin voi tehdä pyytöä.

• 711

Jos ne huhut ovat täyttä potaskaa, niin miksi epäilet vaitiolovelvollisuutta rikotun? Jos sitä olisi rikottu, niin eikös silloin huhut olisi totta?

• Mollittu ja kunnolla
        711 kirjoitti:

Jos ne huhut ovat täyttä potaskaa, niin miksi epäilet vaitiolovelvollisuutta rikotun? Jos sitä olisi rikottu, niin eikös silloin huhut olisi totta?

"711"Moi!Sitähän olen miettinyt saako sosiaalialan ihminen puhua edes potskaa ihmisestä.Eikös alan ihmiseen pitäisi voida luottaa ettei puhu kenenkään yksityishenkilön asioista yhtään mitään edes vapaalla?Minut henkilönä tunnistettiin ja yhdistettiin perättömään muka tietoon.Vai tarkoitatko että alan ihmisillä on oikeus puhua loukkaavia ja vakavia valheitakin kenestä vaan?Eikö ihmisellä ole intimiteettisuojaa?
        Saisiko sinusta esim sairaanhoitaja puhua vaikka vakavista oikeasti olemattomista intiimivaivoista sinulle tutulle ihmiselle?Etkö itse haluaisi oikaisua?
        Pitäisikö minun nyt vain tyytyä siihen että minusta ja läheisistäni on lupa puhua valheita ammatti-ihmisen suusta?Jos ihmisen tiedot ja"tiedot" on lupa puida lähikapakan baaritiskillä niin metsään mennään,toivottavasti oikeuteen kuitenkin.
        Miksi on olemassa vaitiolovelvollisuus laki jos sitä ei noudateta?

• Elämää tämä vaan on
        Mollittu ja kunnolla kirjoitti:

"711"Moi!Sitähän olen miettinyt saako sosiaalialan ihminen puhua edes potskaa ihmisestä.Eikös alan ihmiseen pitäisi voida luottaa ettei puhu kenenkään yksityishenkilön asioista yhtään mitään edes vapaalla?Minut henkilönä tunnistettiin ja yhdistettiin perättömään muka tietoon.Vai tarkoitatko että alan ihmisillä on oikeus puhua loukkaavia ja vakavia valheitakin kenestä vaan?Eikö ihmisellä ole intimiteettisuojaa?
        Saisiko sinusta esim sairaanhoitaja puhua vaikka vakavista oikeasti olemattomista intiimivaivoista sinulle tutulle ihmiselle?Etkö itse haluaisi oikaisua?
        Pitäisikö minun nyt vain tyytyä siihen että minusta ja läheisistäni on lupa puhua valheita ammatti-ihmisen suusta?Jos ihmisen tiedot ja"tiedot" on lupa puida lähikapakan baaritiskillä niin metsään mennään,toivottavasti oikeuteen kuitenkin.
        Miksi on olemassa vaitiolovelvollisuus laki jos sitä ei noudateta?

No, eikös maailmaan ole sopinut juoruja.

Itselleni on siis ihan sama mitä muut puhuu, pää asia, että itse tiedän totuuden. Muulla ei minulle ole merkitystä.

Oletko miettinyt miten suhtaudut, jos ei mitään löydy. Eli ei ole kukaan ylimääräinen katsonut tietoja???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      340
      2103
    2. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      37
      1906
    3. Voi minkä rikoksen teki

Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis
      Kuhmo
      64
      1386
    4. Torniolainen Tiiliä lukemaan

Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1195
    5. Mitä haluaisit

Sanoa minulle nyt? En ole tätä kysynytkään pitkään aikaan🤔
      Ikävä
      77
      1147
    6. Mitä olen tehnyt

Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet
      Ikävä
      85
      1117
    7. Pitkään kestänyt ihastuminen

Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      95
      1071
    8. Tuon sinulle jännitystä

Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.
      Ikävä
      114
      1051
    9. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      193
      965
    10. Kumpa kaikkeen vois palata

Askelia taaksepäin. Siihen hetkeen kun olit aitiopaikalla mielestäsi. Kaiken oli kuitenkin tarkoitus mennä näin
      Ikävä
      10
      943
    Aihe