Kenen kuuluu poistua puistosta?

kiltin vai tuhman?

Menin puistoon kiltin bichon frisee urokseni kanssa. Se on leikattu, 10v ja tullut koko ikänsä kaikkien kanssa toimeen, on rauhallinen mutta jaksaa myös leikkiä ja juosta. Omasta mielestäni ihanteellinen koirapuistokaveri muille koirille =)
Nyt kuitenkin puistossa oli jo kolme nuorta koiraa omistajiensa, nuorten tyttöjen, kanssa.
Nämä nuoret koirat alkoivat porukalla ahdistella pienempää ja vanhempaa koiraani, yhdellä niistä oli jopa niskakarvat pystyssä. Vain yksi tytöistä koitti komentaa omaansa pois, mutta tuloksetta, toiset eivät edes yrittäneet.
Hätistelin niitä pois koirani kimpusta ja sanoin tytöille, että itse en koskaan anna oman koirani ahdistella puistossa muita, vaan lähdemme pois jos oma koirani ei osaa käyttäytyä - minulla on nimittäin toinenkin koira, suurikokoinen uros, joka ei tykkää kaikista uroksista. Kukaan tytöistä ei tehnyt elettäkään ottaakseen koiransa kiinni, saati että olisivat älynneet poistua.
Kyllä harmitti, nyt kun olin todella kiltin koirani kanssa siellä, jouduin silti itse poistumaan, sillä oma kiltti koirani ei pärjännyt kolmea isoa ahdistelijaa vastaan.

40

764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämmöisiä

      No jos ei mitään tappeluita tullut, niin mikä on ongelma ? Eikö sinun koira osaa ärähtää ? Se on kuule leikattujen koirien ongelma, että nuoret uroot varsinkin "ahdistelevat" kun eivät saa selvää kumpaa sukupuolta on. Kyllä minunkin nuori uros on haistelemassa koko ajan leikattuja, ja kyllä saattaa alistaa/astua, mutta onpa nuo tähän asti puolensa pitäneet, varsinkin vanhemmat koirat. Minun koirani tajuaa mitä ärähdys meinaa, samoin osaa itsekin ärähtää ahdistelijoille.

      • tätä

        kummaa kettuilua?


    • parkano8

      Eipä sieltä kai kummankaan kuulu poistua. Mutta kannattaa poistua, varsinkin jos kokee tilanteen epämiellyttäväksi.

    • Reilukerhosta päivää

      Nuoret koirat ja nuoret omistajat ovat usein puistohäirikköjä tajuamatta sitä itse. Nuoret ihmiset ovat ajattelemattomia ja usein yksinkertaisesti tyhmiä, ja nuoret koirat nyt ainakin ovat rajuja ja toohottavat. Ainakin se jolla oli niskakarvat pystyssä olisi pitänyt viedä pois sieltä.

      Kiltin koiran kanssa joutuu usein poistumaan puistosta, sillä tyhmät ja välinpitämättömät omistajat kouluttamattomine koirineen eivät välitä muista ja hiljainen koira jää jälkoihin. Teit oikein kun poistuit etkä alkanut turhaa väittelyä niiden tyttöjen kanssa. Se ei olisi johtanut mihinkään. Nyt koirasi ei ainakaan loukkaantunut, kun poistuit ajoissa. Eihän se reilua ole, mutta mitäpä siinä muutakaan voi tehdä.

      • vanhakin oppii

        No, minulla on kiltti koira, joka on oppinut itseään puolustamaan. Turha sen takia on poistua kenenkään, kun koirat nuuskivat toisiaan vaikka näyttää ahdistelulta. Se on totuus että leikatut vetävät kuonoja puoleensa, eivätkä toiset saa selvää, kyllä koira ärähtää sitten kun ei enää itse jaksa. Mitä oppii sellainen koira joka viedään aina pois, kun omistaja ahdistuu ? Ei yhtään mitään.


        ps. millainen aloittajan koira oli ennen leikkausta ? Samanlainen vai ärhäkkä, joka oli aina toisten kimpussa ?


      • puisto
        vanhakin oppii kirjoitti:

        No, minulla on kiltti koira, joka on oppinut itseään puolustamaan. Turha sen takia on poistua kenenkään, kun koirat nuuskivat toisiaan vaikka näyttää ahdistelulta. Se on totuus että leikatut vetävät kuonoja puoleensa, eivätkä toiset saa selvää, kyllä koira ärähtää sitten kun ei enää itse jaksa. Mitä oppii sellainen koira joka viedään aina pois, kun omistaja ahdistuu ? Ei yhtään mitään.


        ps. millainen aloittajan koira oli ennen leikkausta ? Samanlainen vai ärhäkkä, joka oli aina toisten kimpussa ?

        miksi aloittajasta haetaan vikoja? et ole nähnyt tapausta, turha arvuutella. eikä kaikki koirat osaa pitää puoliaan?


      • puisto kirjoitti:

        miksi aloittajasta haetaan vikoja? et ole nähnyt tapausta, turha arvuutella. eikä kaikki koirat osaa pitää puoliaan?

        Mulle tai siis mun koiralle kait, sano joskus joku nainen,jolla oli keskikokonen "naku", että sano sä sille että se uskoo, kun se hyppäs samantien ton niskaan hampaat irvessä.
        Mitä siitäkin olis seurannut ?
        Hullu rotikka, kun eihän sen tarvii kun ärähtää, niin voi jo karvattomalle tulla reikiä jos hammas vahingossa kolahtaa. Yleensä vain ärähtää ja kattoo että menes siitä natisemasta, mutta vanhinkoja sattuu.

        Sitä paitsi EN halua, että koirani alkaa kouluttamaan toisten rakkeja, kun niiden omistajien pitäisi tehdä se itse.


    • srhshtt

      Koirapuistot tietää ongelmia, aina. Ei ole koirapuistoa jossa joku koira ei olisi käynyt toisen päälle, näin tapahtuu kun vieraat laumat yhdistyvät. Turha valitella palstoilla jos käy huonosti, kun jokaisen koiranomistajan vastuulla sitä omaa koiraa purraan.

      Jos koirat saisi itse valita, ne kiertäisivät koirapuistot kaukaa.

      • Koi_ruus123

        Olen samaa mieltä. Itse käyn puistossa vain tuttujen kanssa tai yksin. Jos jotain sattuu, ei varmaan hirveästi lohduta se, vaikka vastapuoli olisikin syypää. Kun katsoo täällä näitä keskustelun aiheita, niin huh huh. Parempi pysyä pois puistoista, kun jokaisella on oma mielipide siitä kenen kuuluu poistua ja miten muutenkin tulee käyttäytyä. Itse en ainakaan tietentahtoen halua altistaa koiraani puremille ja tappeluille.

        Mieleeni jäi kerran erään ongelmakoirakouluttajan luennolta, kun hän kertoi, että suurin osa hänen asiakkaistaan joutui hakemaan häneltä apua juuri huonojen koirapuistokokemusten takia.


      • Koi_ruus123 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Itse käyn puistossa vain tuttujen kanssa tai yksin. Jos jotain sattuu, ei varmaan hirveästi lohduta se, vaikka vastapuoli olisikin syypää. Kun katsoo täällä näitä keskustelun aiheita, niin huh huh. Parempi pysyä pois puistoista, kun jokaisella on oma mielipide siitä kenen kuuluu poistua ja miten muutenkin tulee käyttäytyä. Itse en ainakaan tietentahtoen halua altistaa koiraani puremille ja tappeluille.

        Mieleeni jäi kerran erään ongelmakoirakouluttajan luennolta, kun hän kertoi, että suurin osa hänen asiakkaistaan joutui hakemaan häneltä apua juuri huonojen koirapuistokokemusten takia.

        Toi on tosi harmi, että se tilanne on mikä on.

        Periaatteessa en suosittelisi koirapuistoa, jossa ei pysty koko ajan valvomaan ketä tulee sisään, kenellekään. Ikinä.
        Noh, olen koettanut tossa lähipuistossa käydä, kun siellä yllättäen on aika paljon fiksujakin koiranomistajia ;)
        Mutta aina on ne spedet, jotka saa sisääntulollaan koko puiston sekaisin eikä koirilla ole enää korvia eikä omistajalla mitään "valtaa".

        Toiset eivät vaivaudu edes pennusta asti kieltämään dominoivaa käytöstä, mikä pitäisi karsia puistossa hallinnan kautta HETI.


      • Luki.
        Koi_ruus123 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Itse käyn puistossa vain tuttujen kanssa tai yksin. Jos jotain sattuu, ei varmaan hirveästi lohduta se, vaikka vastapuoli olisikin syypää. Kun katsoo täällä näitä keskustelun aiheita, niin huh huh. Parempi pysyä pois puistoista, kun jokaisella on oma mielipide siitä kenen kuuluu poistua ja miten muutenkin tulee käyttäytyä. Itse en ainakaan tietentahtoen halua altistaa koiraani puremille ja tappeluille.

        Mieleeni jäi kerran erään ongelmakoirakouluttajan luennolta, kun hän kertoi, että suurin osa hänen asiakkaistaan joutui hakemaan häneltä apua juuri huonojen koirapuistokokemusten takia.

        Älkää viekö koirapuistoon koiria jotka voi todennäköisyydellä aiheuttaa ongelmia muille.

        Itselläni keskiaasialainen laumanvartija suurikoinen vartijakoira,en käytä sitä enään juuri sen takia ettei tule yhteen ottoja,mielestäni vain pienet seurakoirat olisi etuoikeuttetuja koiratarhoihin ja kenties suuremmille roduille eri kellon ajat esim:myöhemmin illalla.

        Seurakoirat pienet jotka paljon ovat huoneistoissa tarvitsevat kaupungissa irtioloa juuri noilla alueilla kipeasti,näin ollen katson suurempien rotujen ja näiden omistajien ymmärtävän ettei sinne sekaan päästetä jos mahdollisuus on toisen koiran vahingoitumiseen myös henkisesti.

        -Yleisimpiä rotuja joista saattaa olla häiriöä on saksanpaimenkoira ja rotikka ,näitä on aika paljon kaupungeissa.

        Tälläiset koirat mm:voivat aiheuttaa psyykkisiä vaivoja pienille koirille eritoten pentukoirille.

        Monikaan teistä ei nää jos suurempi koira vain leikkii pienemmän koirankanssa,sellainen koira voi aiheuttaa luustoon ongelmia eli koiran rakenteeseen erikoisesti pentuvaiheessa (kasvuiässä) jo pelkällä tassun painalluksella,omistaja jää jopa tietämättömäksi mistä mahdollinen vika on tullut pentuu tai pieneen koiraan,vamma on elinkautinen.


      • Luki.
        Luki. kirjoitti:

        Älkää viekö koirapuistoon koiria jotka voi todennäköisyydellä aiheuttaa ongelmia muille.

        Itselläni keskiaasialainen laumanvartija suurikoinen vartijakoira,en käytä sitä enään juuri sen takia ettei tule yhteen ottoja,mielestäni vain pienet seurakoirat olisi etuoikeuttetuja koiratarhoihin ja kenties suuremmille roduille eri kellon ajat esim:myöhemmin illalla.

        Seurakoirat pienet jotka paljon ovat huoneistoissa tarvitsevat kaupungissa irtioloa juuri noilla alueilla kipeasti,näin ollen katson suurempien rotujen ja näiden omistajien ymmärtävän ettei sinne sekaan päästetä jos mahdollisuus on toisen koiran vahingoitumiseen myös henkisesti.

        -Yleisimpiä rotuja joista saattaa olla häiriöä on saksanpaimenkoira ja rotikka ,näitä on aika paljon kaupungeissa.

        Tälläiset koirat mm:voivat aiheuttaa psyykkisiä vaivoja pienille koirille eritoten pentukoirille.

        Monikaan teistä ei nää jos suurempi koira vain leikkii pienemmän koirankanssa,sellainen koira voi aiheuttaa luustoon ongelmia eli koiran rakenteeseen erikoisesti pentuvaiheessa (kasvuiässä) jo pelkällä tassun painalluksella,omistaja jää jopa tietämättömäksi mistä mahdollinen vika on tullut pentuu tai pieneen koiraan,vamma on elinkautinen.

        Niin ja jatkan vielä.

        Jos joku nyt moittii kirjoitustani että miksi juuri sakemanni tai rotikka,

        Mainitsin että mm:onhan paljon muitakin,mutta edellinen koirani oli sakemanni suuri sakemanni 60kg ,sekin oli koulutettu vartijaksi,tälläinen koira harvoin soveltuu muiden koirien kanssa leikkiin,leikki muuttuu rajuksi ja voi loppua suruun.


    • pöistö

      Hmm.. niinhän se taitaa olla että koirapuistossakin se röyhkein pärjää. Hiljaiset ja muut huomioivat saavat häipyä, kun röyhkeät jyrää.
      Miksi rauhallinen ja säyseä on huono koirapuistoilija, ja ärähtelevä ja toisia ahdisteleva hyvä puistoilija? Sellaisen kuvan tästä keskustelusta nimittäin saa.
      Itse puistoilen paljon mieluummin rauhallisten leikkivien koirien ja niiden fiksujen omistajien kanssa.

      • Kiltti saa jäädä

        Samaa mieltä. Miksi muka vihainen muita alistava koira on pustossa ok, mutta rauhallinen ja muille ystävällinen joutuu lähtemään. Lukekaa nyt ne puiston säännöt uudlleen ja puhukaa sitten vasta.

        Aloittaja, olisit jäänyt vaan ja käskenyt ne ärisevät koirat omistajineen hemmettiin sieltä.


      • Valitettavasti totta
        Kiltti saa jäädä kirjoitti:

        Samaa mieltä. Miksi muka vihainen muita alistava koira on pustossa ok, mutta rauhallinen ja muille ystävällinen joutuu lähtemään. Lukekaa nyt ne puiston säännöt uudlleen ja puhukaa sitten vasta.

        Aloittaja, olisit jäänyt vaan ja käskenyt ne ärisevät koirat omistajineen hemmettiin sieltä.

        Sellainen koira kuin omistaja. Yleensä niiden häirikkökoirien ja aggressiivisten omistajat ovat aivan samanlaisia. On yksiselitteistä, että vihaista koiraa ei saisi tuoda puistoon ja että muita kiusaavan pitää poistua. Ei se kuitenkaan niillä yhtä häiriköillä ja aggressiivisilla omistajilla yleensä mene jakeluun. Vähemmällä pääsee, kun jatkaa matkaansa parempaa seuraa kohden.


    • Hoh...

      Järjestyssääntöjen mukaan sen kuuluu poistua joka ei saa pidettyä koiraansa "kurissa", eli tässä tapauksessa niiden nuorten.

      Olen itsekin joutunut muutaman kerran poistumaan kun muiden koira/koirat ovat alkaneet ahdistelemaan omaani. Väärinhän se on, mutta minkäs teet...

      • liipalaa

        jos "kurissa" pitäminen tarkoittaa sitä, että toisia koiria ei saa lähestyä, niin miksi koirapuistoja on ylipäätään olemassa? Olisiko parempi, että puistossa olisi ajanvaraus niin saisivat ne "kiltitkin" koirat siellä emäntineen seisoskella ihan rauhassa? Koirat kyttäävät ja ottavat toisistaan selvää, jotkut tulevat toimeen paremmin kuin toiset ja -kyllä- arvoasemaa haetaan koirien kesken. Jos sinua, arvon aloittaja, ahdistaa koirasi puolesta, olet inhimillistänyt koirasi.

        Eri asia on aggressiviset, vahingoittamistarkoituksessa kimppuun käyvät koirat.


      • Miten vaikeaa?
        liipalaa kirjoitti:

        jos "kurissa" pitäminen tarkoittaa sitä, että toisia koiria ei saa lähestyä, niin miksi koirapuistoja on ylipäätään olemassa? Olisiko parempi, että puistossa olisi ajanvaraus niin saisivat ne "kiltitkin" koirat siellä emäntineen seisoskella ihan rauhassa? Koirat kyttäävät ja ottavat toisistaan selvää, jotkut tulevat toimeen paremmin kuin toiset ja -kyllä- arvoasemaa haetaan koirien kesken. Jos sinua, arvon aloittaja, ahdistaa koirasi puolesta, olet inhimillistänyt koirasi.

        Eri asia on aggressiviset, vahingoittamistarkoituksessa kimppuun käyvät koirat.

        Alistaminen ei myöskään kuulu koirapuistoon. Koirat tuodaan sinne viihtymään, ei kärsimään. Alistettavan koiran ei ole kiva olla, sen varmaan jokainen normaaliälyinen tajuaa. Ei, muiden tehtävä ei myöskään ole opettaa sinun koirallesi rajoja. Koirat tuodaan puistoon leikkimään ja sosiaalistumaan. Jos koirasi aiheuttaa toisille (jatkuvaa) epämukavaa oloa, täytyy teidän poistua, vaikkei koirasi olisikaan "vahingoittamistarkoituksessa aggressiivinen".


      • Miten vaikeaa?
        Miten vaikeaa? kirjoitti:

        Alistaminen ei myöskään kuulu koirapuistoon. Koirat tuodaan sinne viihtymään, ei kärsimään. Alistettavan koiran ei ole kiva olla, sen varmaan jokainen normaaliälyinen tajuaa. Ei, muiden tehtävä ei myöskään ole opettaa sinun koirallesi rajoja. Koirat tuodaan puistoon leikkimään ja sosiaalistumaan. Jos koirasi aiheuttaa toisille (jatkuvaa) epämukavaa oloa, täytyy teidän poistua, vaikkei koirasi olisikaan "vahingoittamistarkoituksessa aggressiivinen".

        Ja koirista n. 1/30 on tällaisia alistajakoiria, joilla on taipumuksena pyrkiä vahvasti dominoimaan muita ja alistamaan. Näiden omistajat sitten jotenkin pitävät sitä normaalina, luonnollisena käytöksenä, arvoasetelmien hakemisena, jota muiden täytyisi vain sietää. Oma koirani haluaa puistossa vain leikkiä ja haistella muita, ei hakea arvoasetelmia.


      • voi teitä poloisia
        Miten vaikeaa? kirjoitti:

        Alistaminen ei myöskään kuulu koirapuistoon. Koirat tuodaan sinne viihtymään, ei kärsimään. Alistettavan koiran ei ole kiva olla, sen varmaan jokainen normaaliälyinen tajuaa. Ei, muiden tehtävä ei myöskään ole opettaa sinun koirallesi rajoja. Koirat tuodaan puistoon leikkimään ja sosiaalistumaan. Jos koirasi aiheuttaa toisille (jatkuvaa) epämukavaa oloa, täytyy teidän poistua, vaikkei koirasi olisikaan "vahingoittamistarkoituksessa aggressiivinen".

        No luetteko aloitusta ? Vai kommentoitteko ilman lukemista ? Nämä nuoret koirat haistelivat toista, joo yhdellä jopa niskakarvat pystyssä, mutta eivät tapelleet. Onneksi täällä on sellaisia ihmisiä puistoissa jotka tajuavat, että koirat eivät pärjää keskenään jos toiset koirat eivät opeta koiraksi, se on totuus. Ensin huudellaan, että koira on laumaeläin, mutta sitten eivät saisi toisiaan opettaa.


      • dafuq?
        voi teitä poloisia kirjoitti:

        No luetteko aloitusta ? Vai kommentoitteko ilman lukemista ? Nämä nuoret koirat haistelivat toista, joo yhdellä jopa niskakarvat pystyssä, mutta eivät tapelleet. Onneksi täällä on sellaisia ihmisiä puistoissa jotka tajuavat, että koirat eivät pärjää keskenään jos toiset koirat eivät opeta koiraksi, se on totuus. Ensin huudellaan, että koira on laumaeläin, mutta sitten eivät saisi toisiaan opettaa.

        Niin, me polpoiset halutaan että oma koira saa olla rauhassa puistossa, ilman että kolme isoa koiraa ahdistelee pienempää. Eikös ollakin kauhean tyhmiä?

        Lue tämä vielä kerran: kolme isoa koiraa, yhdellä niskakarvat pystyssä, ahdistelee yhtä pientä eikä isojen omistajat puutu asiaan.
        Sinun mielstäsi se on ihan ok? Toivottavasti emme käy samassa puistossa....


    • ota muut huomioon

      Eikös yleensä koirapuistoissa ole pienille ja isoille koirille tarkoitetut puolet erikseen?Miksi viedä pieni koira isojen koirien puolelle? Isoilla koirialla kun aina tuppaa olemaan ne leikit hieman rajumpia kuin pienillä koirilla ja siinähän aina välillä sattuu vahinkoja.
      Jos toiset koirat alkavat käyttäytymään aggressiivisesti niin heidän pitäisi kylläkin lähteä pois puistosta!Itselläni on iso narttukoira joka ei tule toimeen kaikkien koirian kanssa.Varmistan että puistossa on tutut koirat tai sitten puisto on tyhjä kokonaan.Ja jos olen ollut puistossa ja sinne tulee joku tuntematon koira niin kyllä poistun ihan mielelläni koska en halua että kenellekään sattuu vahinkoa.Jos näyttää siltä että koira tulee toimeen toisen koiran kanssa niin tottakai annan leikkiä.Varmistan vain toisen koiran omistajalta että sopiiko jos saavat leikkiä.Ja kun nuo leikit tuppaavat tosissaan olemaan aika rajuja niin en anna leikkiä kaikkien kanssa.Koirallani kun on tuota massaa jolla voi pienen koiran vahingossa satuttaa pahastikin.
      Mutta aloittajalle siis kannustuksena että seuraavalla kerralla olet vain napakka ja käsket heidät pois puistosta jos alkaa tilanne näyttää siltä että koirat alkavat näyttää aggressiivisuuden merkkejä ja omistajat eivät saa koiriaan tottelemaan!! :D
      Kyllähän niissä puistonkin säännöissä lukee"varmista että koirasi tulee toimeen muiden koirien kanssa".

      • aloittaaaajaa

        Mukavaa että vastauksia on tullut :) Vastaan tässä muutamaan:

        Ensinnäkin kyseessä olevassa koirapuistossa ei ole erikseen isojen ja pienten puolta, siellä ollaan kaikki samassa tilassa.

        Toiseksi, jos koiralla on niskakarvar pystyssä, se saattaa silloin olla vihainen ja se kuuluu poistaa puistosta. Ja jos koira ei osaa jättää altapois pyrkivää koiraa rauhaan, vaan jatkaa ahdistelua, niin sekin tulee poistaa puistosta.

        Puistossa saa olla kaikki ne koirat, jotka osaavat leikkiä ja touhuta muiden kanssa alistamatta ja rähisemättä. Ei ole mitään rakettitiedettä tämä, vaan ihan simppeliä arkiviisautta. Kunpa vaan olisi fiksuja ihmisiä enemmän...


    • teeeeeeeeeeee

      Niin voi sitä kilttiä pikku tuijottelijaa ? :D Piski Frisbee ?? Voi kun se on kiltti, kun eihän se , kun vaan tuijottaa riidan aikaiseks :D !!!! Pienillä suloisilla nappi silmillään. Voiiiihhhh etttäähhh, kunh se on suloihnenh, ja se vaannnh tuijottaahhhh !! Ei muuta :D ! Joskus kun kohdalle osuu isompi koira joka riuhtasee niskat nurin siltä , ehkä sit opit ymmärtämään mitä koirasi teki vikaan ? :).

    • Kyllä se vain niin taitaa olla, että koirapuistojen suurin ongelma on ihmisten ajattelemattomuus ja ymmärtämättömyyskin.

      Pysähdyttiin yks päivä lenkin päätteeksi tohon lähipuistolle ja tervetuliaisiksi sieltä ampaisi pari vinttaria suoraan päälle. Hutkin ja potkin ne siitä helkuttiin, vaikka niiden omistajan kiellot (kaikki ei edes yritä kieltää, propsit siitä) auttoivatkin aina sen verran, että toinen lähti ja sitten toinen hyökkäsi... noh, laitoin sitten koiran remmiin ja lähdin menemään, mitäs muutakaan.

      Toinen tapaus toisena päivänä ; kaksi uroscollieta ukolla ja niin kauan tervehdysrituaalit meni ookoo, kunnes se mies jostain syystä koski siihen toiseen koiraansa ja sitä seurasi välitön hyökkäys. Sama toistui toisella kerrallakin ja varmasti myös siksi, että omistaja oli jo niin varuillaan ja hermostunut kun "ei se ennen koskaan...".
      Siltikin, vaikka hän näkee että ollaan siellä hyvässä hengessä, se vain tunkee sinne tarhaan sisään ja kuljettaa sitä toista urosta remmissä (!) mikä on pahinta mahdollista käytöstä.
      Ja taas osa tarhalaisista poistuu.

      Ne on niin helvetinpaikkoja välillä, mutta oon koettanut välillä käydä koiraa leikittämässä ja olen tehnyt jumalattomasti töitä sosiaalistaakseni sitä, mutta eipä se auta kun nämä anteeksi vain kädettömät tumpelot vaan väkisin tunkee sinne sisään myllyttämään koiriaan.
      Olipas tilitys, mutta sen verta välillä veetuttaa ;) !

    • Hullut omistajat

      Meidän koirapuistoa terrorisoi yksi aivan saamarin rasittava koira nuoren emännättärensä kanssa. Koira ulvoo ja haukkua louskuttaa tulijat jo puolen korttelin päästä, yrittää kiivetä toisten koirien päälle ja syöksyy pelokkaita koiria suoraan kohti hullunkiilto silmissä. Minulle omistajatar sanoi: "No kun tuo meidän X on niin kovin leikkisä!". Ihmettelin silmät pyöreinä tytön kyvyttömyyttä lukea koirien sosiaalista käytöstä.

      Kerran vein oman koirani samaan aikaan tämän häirikön kanssa, ja koirani pelästyi niin paljon, että olen nyt joutunut pitkään uudelleensiedättämään sitä koirapuistoon (istutaan puistossa kaikessa rauhassa aamulla kun siellä ei ole ketään, jos puistossa on koiria, mennään toiseen aitaukseen katselemaan mikäli se on tyhjillään, puistoon vain, jos siellä on pienikokoisia koiria/muita melkein pentuja).

      Pahinta on, että tuo terroristikoira on puistossa lähes aina. Ilmeisesti omistaja ei ulkoiluta sitä mitenkään muuten.

    • Nuorikoiranomistaja

      Itse vien oman koirani pois, jos tämä alkaa ärhennellä muille koirille.. Ja nykyään kysyn jo portilta onko uroksia koirapuistossa. Näin vältän itselleni nolot tilanteet ja takaan rauhan muille koirapuistolaisille. Varsinkin kun koirani painaa 70kg, joten mikään pieni kaveri ei ole kyseessä.

      • sisäänvaanvaikkeisei

        Portilla ei kysellä yhtään mitään. Tuliko selväksi?


    • Simonoc

      Sakemannit ja belggarit pahimpia rähisijöitä (tietty jotkut pitbullit vois olla mutta niitten omistajat onkin sen verran fiksuja, ettei niitä puistoon edes vie.)
      Sakut ja belggarit kävi mun pentu-kaukkariin kiinni hampaat irvessä heti kun se puistoon meni. Belggarilla oli turkintupsu hampaissa.
      Nyt mun kaukkari päätti, että sinä päivänä kun hän saavuttaa 80 kilon normipainonsa hän tekee schäfer-muhennosta ja belgialaista jälkiruokaa ja tarjoaa myös isännälle. Sanoin sille, että "syö vain ite evääs, mulle riittää mäkkärin pikaruoka."

      • Koiraparka =(

        Todella ikävää, että koirallasi on noin nolon imbesilli isäntä =( Toivottavasti se itse ymmärtää olla menemättä koirapuistoon, kun on epäonnekseen koulutettu aggressiiviseksi sen täysin urpon isännän toimesta.


      • Simonoc
        Koiraparka =( kirjoitti:

        Todella ikävää, että koirallasi on noin nolon imbesilli isäntä =( Toivottavasti se itse ymmärtää olla menemättä koirapuistoon, kun on epäonnekseen koulutettu aggressiiviseksi sen täysin urpon isännän toimesta.

        Ei kaukkaria kouluteta aggressiiviseksi. Se toimii vaistojen ja geenien varassa. Et taida tietää koirista mitään.
        Mäkin näin imbesillin poliisin. Kävin sen päälle kepin kanssa niin se alkoi käyttäytymään väkivaltaisesti. Sääli että joku imbesilli oli kouluttanut sen niin väkivaltaiseksi. Toivottavasti se itse ymmärtää olemaan menemättä kadulle.... :))


      • miksiootnointyhmä?
        Simonoc kirjoitti:

        Ei kaukkaria kouluteta aggressiiviseksi. Se toimii vaistojen ja geenien varassa. Et taida tietää koirista mitään.
        Mäkin näin imbesillin poliisin. Kävin sen päälle kepin kanssa niin se alkoi käyttäytymään väkivaltaisesti. Sääli että joku imbesilli oli kouluttanut sen niin väkivaltaiseksi. Toivottavasti se itse ymmärtää olemaan menemättä kadulle.... :))

        Hei, Simonoc! Kuka kirjoittaa sanelusi mukaan ja lukee sinulle vastaukset? Joku kiltti hoitaja suljetulla osastolla? Vai ystävällinen vanginvartija?


      • oikein se sanoi
        miksiootnointyhmä? kirjoitti:

        Hei, Simonoc! Kuka kirjoittaa sanelusi mukaan ja lukee sinulle vastaukset? Joku kiltti hoitaja suljetulla osastolla? Vai ystävällinen vanginvartija?

        Asiallisia tuo näytti kirjoittelevan.


    • joobax

      Eipä niinkään, et kenen kuuluu sieltä lähteä vaan kenen kannattaa lähteä... Auton kuuluu väistää suojatiellä käveleviä, mut kävelijän kannattaa silti olla valppaana ja tarvittaessa väistää, kun siinä jää itse aina kakkoseksi. Ittellä on toinen koira varsin vahva ja sanoo kyllä takaisin, jos joku alkaa sille äristä. Siitä koituu ongelmia. Joten katson tarkkaan, milloin menen puistoon, jotta onko siellä äriseviä koiria. Itse se ei ole koskaan aloittanut kahakkaa.

    • Ei tarvi hötkyillä

      Ei puistosta tarvi pois lähteä, ja sinne saa tulla aina. Ellei kaupungin ohjeistuksessa muuta ole sanottu.

    • vuoroin uhri/riesa

      Vaikea kysymys. Minullakin on melko arka pikkukoira, joka on nöyrää poikaa isompien edessä, mutta silti se välillä yllättää pyrkimällä oman kokoisten tai pienempien selkään, sukupuoleen katsomatta. Ei viitsi jättää kokonaan puistoissa käyntiä, ettei sosiaalistuminen kärsi, kun toisilla kerroilla kuitenkin menee hyvin. Kai tuo on nuoren uroksen hormonimyrskyä, korvat hukkuvat hajujen viedessä täysin, ja sen saa lopettamaan vain hihnassa pois viemällä.

    • 20+13

      Muistakaahan hyvät ihmiset että koirat on koiria joilla on koirien vaistot ja käyttäytymissäännöt. Jos puistossa on useampia nuoria uroksia niin helposti tulee ärinää/karvojen nousua koska koirien hierarkiaan kuuluu juuri se että jokainen löytää paikan laumasta ja silloin kun koirien kanssa ollaan puistossa syntyy puistossa ns. oma lauma jossa saatetaan etsiä paikkaa jne.
      Se kuuluu koiran luonnolliseen käyttäytymiseen! Ja eiköhän koirat tutustu toisiin koiriin juuri haistelemalla...

      • mynameisjesus

        "..koirat on koiria joilla on koirien vaistot ja käyttäytymissäännöt."

        Joo, siksi omistajien vastuu koiransa käytöksestä on tärkeää. Älä anna koirasi häiriköidä ja alistaa toisia koiria. Siellä pitää kaikkien voida viihtyä, eikä voida mennä "koirien säännöillä".


      • koira on koira
        mynameisjesus kirjoitti:

        "..koirat on koiria joilla on koirien vaistot ja käyttäytymissäännöt."

        Joo, siksi omistajien vastuu koiransa käytöksestä on tärkeää. Älä anna koirasi häiriköidä ja alistaa toisia koiria. Siellä pitää kaikkien voida viihtyä, eikä voida mennä "koirien säännöillä".

        Ei kannata käydä koirapuistossa, jos ei koirien normaalia kanssa käymistä kestä. Siellä on tietyt säännöt, eli tappeluihin pitää mennä väliin, mutta muuten koirat ei opi koiraksi, jos toinen koira ei opeta. Ja sitten koittakaa pentujen omistajat katsella pentujenne perään, koirat ei ota vieraiden pentuja avosylin vastaan ja ajattele että onpas lutunen, päinvastoin. Suomeksi, ottakaa pentunne kiinni, kun sille on jo ärähdetty että menee muualle, pennuille kun on sellainen tapa että sitten madellaan jaloissa ja saadaan vanhempi ärsytettyä kunnolla = selkäsauna.


    • näinjuuri:

      Agressiivinen koira joutuu toki poistua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1872
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1387
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1238
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      65
      1138
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      984
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      969
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe