Kroatiasta naapurimaihin?

etetdfs

Miten onnistuu matkustelu maan sisällä ja erityisesti naapurimaihin (esim. Bosnia, Montenegro, ehkä Albaniaan asti)? En halua itse ajaa, joten ei vuokra-autoa. Onko paikallisia matkatoimistoja ja mitä luokkaa hinnat? Tarvitaanko jotain muita matkustuspapereita kuin passi?

Kiitti jo etukäteen.

12

1433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri palannut

      Valmisretkiä esim Dubrovnikista löytyy paljon eri toimistoilta. Itse teimme 3 kansainvälistä retkeä eliten kautta, loistavat oppaat ja kohteet, suosittelen lämpimästi. Kävimme Mostarissa, Montenegrossa sekä Korculan saarella. Myös bussilla omatoimisesti pääsee helposti näihin paikkoihin, mutta paluu samana päivänä ei aina onnistu. Retket maksavat eri toimistoilla suunnilleen saman verran, koko päiväretki n 50 - 60 euroa, sisältää mahd. opastetttujen kohteiden pääsymaksut mm Mostarissa tai Korculan retkellä viininmaistelun. Passi riitti naapurimaihin, rajoilla meni tovi, kun passit kerätiin ja leimattiin - ehkä helpottuu heinäkuussa, kun Kroatiasta tulee Schengenmaa - tai sitten alkukankeutta tiedossa. Albaniasta en osaa sanoa mitään.

    • hönö8273

      Taksilla pääsee halvalla. Albaniaan ei kannata mennä. :) Vain passi tarvitaan.

    • zzz76

      Kyllä Albania on näkemisen arvoinen!

    • gotorille

      Unohda albania. Sotkunen paikka, jokien varsilta kaikki jätteet kipataan virran vietäväksi. Sianruhot roikkuvat teiden varsilla auringossa. Autohajoittamoita muutaman kilometrin välein. Itse kävin Tiranassa ja asuin Tirana hotellissa. Bussiimme tuli rajalta paikallinen "vartija" joka piti huolen että emme poikkea reitiltä, lisäksi vaati bussikuskiamme vaihtamaan albanian radiokanavan. Pankkien ja kalliimpien kauppojen edessä konekiväärein varustetut vartijat. Vähän takapajuinen kommunistivaltio: Itse sain luultavasti sieltä keuhkokuumeen. Sanoivat, että siellä on eniten mersuja muuhun autokantaan nähden. Heidän mainonnassa sanottiin: Tervetuloa Albaniaan autosi on jo täällä. Vihjattiin siihe että Albaanit salakuljettavat autoja muista maista.Vähän jännitti tuleeko oma auto vastaan. Vuokra-autoa et luultavasti saa viedä Albaniaan.

    • hönö7474

      Montenegrossa moni taksikuski sanoi, ettei sinne kannata missään nimessä mennä. Siellä ei ole mukavaa saati nähtävää. Taksimatka Kroatiasta Montenegroon maksoi ehkä 70 euroa ja kuski hoiti passin näyttämiset rajalla, ei tarvinnut kuin istua autossa.

      • beetta2

        dubrovnikistä pääsee noin 50 e montenegroon kotor budva maisemat matkalla upeat, mutta budva on täynnä venäläisiä . tyly meininki budvassa, mutta kotor kaunis vanha kaupunki. moster oli myös ihan kiva paikka nähdä. hinta taso vähän edulleisempi kuin esim. dubrovnikissä. hinta sisältää matkat . lähtö aamulla noin klo 8 ja paluu illalla noin 19.30 .dubrovnik kaunis pieni kauunki vanha kaupunki oikein kaunis. rajalla meni noin o.5 h passin tarkistukseen venäläisten passit syynättiin erikseen mihin meni enempi aikaa.


      • Aika kallis taksimatka! Itse maksoin 20€ Herceg Novista suoraan majapaikkaani Dubrovnikiin. Tosin otin taksin "lennosta" odotellessani bussia Dubrovnikiin ja tuosta reissusta on jo kolme vuotta. Montenegrossa on paljonkin nähtävää, minä kävin Herceg Novissa, Kotorissa, Budvassa, Cetinjessä ja Perastissa.


      • dobrik2013
        Taikaranta kirjoitti:

        Aika kallis taksimatka! Itse maksoin 20€ Herceg Novista suoraan majapaikkaani Dubrovnikiin. Tosin otin taksin "lennosta" odotellessani bussia Dubrovnikiin ja tuosta reissusta on jo kolme vuotta. Montenegrossa on paljonkin nähtävää, minä kävin Herceg Novissa, Kotorissa, Budvassa, Cetinjessä ja Perastissa.

        niinpä 3 vuodessa on hinnat nousseet aika paljon sekä dubrovnikissä,montenegrossa ja bosniassa ja polttoaine kallista kuten suomessa. iso olut maksoi keskiverto ravintoloissa
        3,50€ - 5,60€ välillä bosnia vähän halvempi. ravintola hinnat ovat suomen hinnoissa - kyllähän suomessakin jossakin sivukylällä saa halvemmalla annoksen.


      • gotorille
        dobrik2013 kirjoitti:

        niinpä 3 vuodessa on hinnat nousseet aika paljon sekä dubrovnikissä,montenegrossa ja bosniassa ja polttoaine kallista kuten suomessa. iso olut maksoi keskiverto ravintoloissa
        3,50€ - 5,60€ välillä bosnia vähän halvempi. ravintola hinnat ovat suomen hinnoissa - kyllähän suomessakin jossakin sivukylällä saa halvemmalla annoksen.

        Dubrovnikissa itse käyneenä huomasin että hinnat siellä on kalliita varsinkin sillä leveällä pääkadulla.. Itse kävin heinäkuussa makarska, tucepi, podgora akselilla ja iso olut maksoi 1,30-2,35e eli 10-18 kunaa kaikissa ravintoloissa.. Merkit oli Karlovaċko Pivo , Ozujsko Pivo ja Favori pivo. Esim pastat ja pitsat maksoi n.35-70 kunaa eli 4,5 -10e. Salaatit oli halpoja isoja annoksia Toki kalliimpaakin löytyy mutta näillä pärjäsi mainiosti.


    • Reissusta palannut

      Tein matkan toisinpäin eli Mostarista Dubrovnikiin. Kyseessä oli tavallinen bussi ja hinta oli noin 30 Bosnian markkaa eli 15 euroa. Matka kesti rajamuodollisuuksineen (yhteensä 4 passintarkastusta) noin 4,5 tuntia. Bussi- tai junamatka Sarajevosta Mostariin kestää 2,5 tuntia, mutta Dubrovnikista menee myös suora yhteys Sarajevoon, jolloin koko matkaan menee ehkä vähän vähemmän aikaa.

    • Hilipatapippan

      Onko jollain tuoretta (v. 2017) kokemusta matkaamisesta Dubrovnikista Montenegron puolelle Budvaan. Bussi näyttää ainakin menevän. Paljonko taksi mahtaa maksaa nykyään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe