Kirvesvartta

Nittaminax

Mutta kyse ei nyt ole käsipäivää sanomisesta, vaan mistä ihmeestä saisin uuden puisen kirveenvarren. Olen yrittänyt googlettaa, mutta ei vaan löydy kauppaa missä niitä myytäisiin. Tietäisikö joku teistä mistä niitä voisi vaikka tilata.

Joo ja tämäkin aloitus olisi kuulunut jonnekkin muualle, mutta......

84

1893

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhanaikaisia

hyvinvarustetuista rautakaupoista löytyy

• Kun ei löytynyt, siksi kysyinkin. Kävin K-raudan ja Rautian sivuilla ja ei mitään, muovisia kirveitä kyllä löytyy, mutta ei pelkkiä varsia.

• vasara ja varsia....
        Nittaminax kirjoitti:

Kun ei löytynyt, siksi kysyinkin. Kävin K-raudan ja Rautian sivuilla ja ei mitään, muovisia kirveitä kyllä löytyy, mutta ei pelkkiä varsia.

niin, sanoinkin hyvinvarustetuista. K-raudalla ja rautialla on hyvin vähänlaisesti tuotteita nettisivuillaan, myymälöistä löytyy enemmän. Kirveenvarret eivät löydy yleensä kirveshyllystä vaan muiden työkaluvarsien joukosta.

• vasara ja varsia.... kirjoitti:

niin, sanoinkin hyvinvarustetuista. K-raudalla ja rautialla on hyvin vähänlaisesti tuotteita nettisivuillaan, myymälöistä löytyy enemmän. Kirveenvarret eivät löydy yleensä kirveshyllystä vaan muiden työkaluvarsien joukosta.

Mä kävinkin niiden melkein kaikilla sivuilla ettimässä eikä löytynyt. Voisinhan mä tietenkin huomenna soittaa noihin liikkeisiin ja kysellä suoraan. Tossa olis lähellä yks K-rauta.

• laiskimuksille
      • Ei ole kyse laiskuudesta vaan turhien kauppojen kiertelystä.
        Kiitos kuitenkin linkistä, mutta pystyköhän tuolla maksamaan pankin kautta/tilisiirrolla. Ainakin monet kortit käy.

• lukutaitoisille
        Nittaminax kirjoitti:

Ei ole kyse laiskuudesta vaan turhien kauppojen kiertelystä.
        Kiitos kuitenkin linkistä, mutta pystyköhän tuolla maksamaan pankin kautta/tilisiirrolla. Ainakin monet kortit käy.

http://www.puuilo.fi/cat/terms_and_conditions.php

• puukuppi

Osta halko ja vuole.

• En ossooo enkä viitti.

• kuupuppi
        Nittaminax kirjoitti:

En ossooo enkä viitti.

Mihin ihmeeseen sinä koko kirvestä tarttet?

• kuupuppi kirjoitti:

Mihin ihmeeseen sinä koko kirvestä tarttet?

Jos vaikka puitten pilkkomiseen. Eiks kirvestä yleensä siihen tarvita.

• puppipuppijuu
        Nittaminax kirjoitti:

Muistaakseni et asu puulämmitettävässä asunnossa.

• puppipuppijuu kirjoitti:

Muistaakseni et asu puulämmitettävässä asunnossa.

Mitä se taas tähän kuuluu millasessa asunnossa asun. Voihan mulla olla vaikka maalla mökki tai jospa tarviin kirvestä kun menen grillille.

• puipuijui?
        Nittaminax kirjoitti:

Mitä se taas tähän kuuluu millasessa asunnossa asun. Voihan mulla olla vaikka maalla mökki tai jospa tarviin kirvestä kun menen grillille.

Mää syön yleensä grillimakkarani veitsellä ja haarukalla?

• puipuijui? kirjoitti:

Mää syön yleensä grillimakkarani veitsellä ja haarukalla?

Pilkot varmaan sit puutkin sinne puugrilliin veitellä ja haarukalla.

• puppiduu
        Nittaminax kirjoitti:

Pilkot varmaan sit puutkin sinne puugrilliin veitellä ja haarukalla.

:))))

Ei meillä puita grillata.
        Monenmoisia grillejä on, paras on sähkögrilli.

• puppiduu kirjoitti:

:))))

Ei meillä puita grillata.
        Monenmoisia grillejä on, paras on sähkögrilli.

Höh, no miksi sit otit osaa koko aloitukseen. En se minäkään puita grillaa, mutta sähkögrillin käyttäjältä ei kait muuta vastausta voi saadakkaan. :)

• ois kirveellä töitä
        Nittaminax kirjoitti:

Voishan sitä kirvestä tarvita vaikka kirvesvarren tekemiseen.

• ois kirveellä töitä kirjoitti:

Voishan sitä kirvestä tarvita vaikka kirvesvarren tekemiseen.

No himskutti, sinähän sen sanoit, mutta kun en osaa veistellä.

• puispuisjanopeaan
        Nittaminax kirjoitti:

Höh, no miksi sit otit osaa koko aloitukseen. En se minäkään puita grillaa, mutta sähkögrillin käyttäjältä ei kait muuta vastausta voi saadakkaan. :)

Sorry, Harry.
        Tähän asti olen kuvitellut, että olet huumorintajuinen ihminen.
        Ei alussa mitään grillaamisestsa puhuta.
        On meillä muutama kaasugrilli, samoin kuin muutama hiiligrillikin.
        Harvia loimutinkin seisoo pihalla, ja ja ja ja.........

• puispuisjanopeaan kirjoitti:

Sorry, Harry.
        Tähän asti olen kuvitellut, että olet huumorintajuinen ihminen.
        Ei alussa mitään grillaamisestsa puhuta.
        On meillä muutama kaasugrilli, samoin kuin muutama hiiligrillikin.
        Harvia loimutinkin seisoo pihalla, ja ja ja ja.........

Ja taasko mun pitäis tietää mikä on huumoria kenenkin mielestä ja mikä ei.
        En minä nähnyt mitään huumoria siinä jos mainitaan etten asu missään puulämmitteisessä talossa.

Mun kristallipallo on ollut hukassa koko ikäni.

• syöpasari
        Nittaminax kirjoitti:

Ja taasko mun pitäis tietää mikä on huumoria kenenkin mielestä ja mikä ei.
        En minä nähnyt mitään huumoria siinä jos mainitaan etten asu missään puulämmitteisessä talossa.

Mun kristallipallo on ollut hukassa koko ikäni.

Ainakin siitä voisi hyvillään olla.

Eikö tuo huumori nyt ihan mahdotoman vaikeaa ole bongata

• bessie*

Mikset osta kokonaista kirvestä?

• En nyt viitti heittää roskiinkaan vanhaa hyvää perintökirvestäkään. Käsin taottu ja ihan hyvässä kunnossa muuten.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

En nyt viitti heittää roskiinkaan vanhaa hyvää perintökirvestäkään. Käsin taottu ja ihan hyvässä kunnossa muuten.

Onkos sitä vanhaa pakko roskiin heittää, vaikka uuden hyvän ja turvallisen ostaisikin?

• bessie* kirjoitti:

Onkos sitä vanhaa pakko roskiin heittää, vaikka uuden hyvän ja turvallisen ostaisikin?

No just joo. Jos mulla on hyvä kirves ennestään niin miks mä ostaisin kalliin muovisen tilalle. Yhtä turvallinen se puinenkin on ku nää ns nykyaikaisetkin.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

No just joo. Jos mulla on hyvä kirves ennestään niin miks mä ostaisin kalliin muovisen tilalle. Yhtä turvallinen se puinenkin on ku nää ns nykyaikaisetkin.

Kirjoitin uudesta kirveestä, en muovisesta kirveestä.

Kaikki mieheni ovat aina laittaneet minut antamaan työnäytteen, ennen kuin ovat uskaltaneet jättää kirveellä tehtäviä puuhommia minun varaani. Siihen se on myös aina tyssännyt ja minulta on kerta kaikkiaan kielletty kirveen käyttäminen. Joten paljon en kirveistä tiedä, mutta näin kaupunkilaisjärjellä ajattelisin, että se varren ja terän liitos olisi se turvallisuutta mahdollisesti heikentävä tekijä, tietenkin vähän laittajasta riippuen.

• 2+5
        Nittaminax kirjoitti:

Kysy jos vaikka joku puuseppä sellaisen sinulle veistäisi. Ei se nyt iso homma ole.

• sitroen.
        Nittaminax kirjoitti:

Osta halpakaupasta Fiskarsin kopio. Minä ostin ja se maksoi 9 euroa (Tokmannissa). Kaikista paras kirves, mitä minulla on koskaan ollut.

Ne puiset kirvesvarret ei kestä tällaisen ikinuoren rajua käyttöä. Joku katkeaa, toinen halkeaa. Auton pakokutkesta tehty ja Migillä hitsattu kesti kauan, vaan loppu tuli sillekin. Nyt tuo Vinkuintiassa tehty kopio lasikuituvarsineen kestänee loppuiän.

• bessie* kirjoitti:

Kirjoitin uudesta kirveestä, en muovisesta kirveestä.

Kaikki mieheni ovat aina laittaneet minut antamaan työnäytteen, ennen kuin ovat uskaltaneet jättää kirveellä tehtäviä puuhommia minun varaani. Siihen se on myös aina tyssännyt ja minulta on kerta kaikkiaan kielletty kirveen käyttäminen. Joten paljon en kirveistä tiedä, mutta näin kaupunkilaisjärjellä ajattelisin, että se varren ja terän liitos olisi se turvallisuutta mahdollisesti heikentävä tekijä, tietenkin vähän laittajasta riippuen.

Et nyt siis ponjannut asiaa. Miksi ostaisin uuden kirveen terineen kaikkineen jos minulla on jo kirveen terä, vain uusi varsi puuttuu. Mä jaksa saivarrella mokomasta asiasta.

Ihan hyvä jos eivät sulle kirveshommia anna jos et sitä osaa käyttää saatikka tietäisit kirveestä mitään. :)

• sitroen. kirjoitti:

Osta halpakaupasta Fiskarsin kopio. Minä ostin ja se maksoi 9 euroa (Tokmannissa). Kaikista paras kirves, mitä minulla on koskaan ollut.

Ne puiset kirvesvarret ei kestä tällaisen ikinuoren rajua käyttöä. Joku katkeaa, toinen halkeaa. Auton pakokutkesta tehty ja Migillä hitsattu kesti kauan, vaan loppu tuli sillekin. Nyt tuo Vinkuintiassa tehty kopio lasikuituvarsineen kestänee loppuiän.

En osta, koska mulla on jo terä. Ostakoon sellainen joka haluaa ottaa osaa älyttömiin kulutusjuhliin.

• 2+5 kirjoitti:

Kysy jos vaikka joku puuseppä sellaisen sinulle veistäisi. Ei se nyt iso homma ole.

Olisin kysynytkin jos sellaisen veistäjän tuntisin. Tääl espoossa taida sellasia ihmisiä pahemmin olla.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Et nyt siis ponjannut asiaa. Miksi ostaisin uuden kirveen terineen kaikkineen jos minulla on jo kirveen terä, vain uusi varsi puuttuu. Mä jaksa saivarrella mokomasta asiasta.

Ihan hyvä jos eivät sulle kirveshommia anna jos et sitä osaa käyttää saatikka tietäisit kirveestä mitään. :)

Ai et jaksa saivarrella, no älä sitten ota keskustelua saivarteluna, se on niin yksinkertaista.

Et nyt siis ponjannut asiaa. Pelkän varren hankkiminen jo näyttää olevan niin työlästä, että jo se puoltaisi uuden kirveen hankkimista.
        Sitten, ja ykkösenä on tuo turvallisuusnäkökohta jonka sinulle esitin.

Juu en tiedä paljon kirveistä sillä tavalla että osaisin niitä käyttää tai niihin vartta lähtisin kiinnittämään. Turvallisuusasioista saatan vähän tietääkin, ja itseasiassa kirveeseen liittyvien turvallisuusasioiden kanssa jouduin aikoinaan jo partiossa tekemisiin. Siellä sain muuten vähän käyttääkin kirvestä, eivtä kai olleet niin turhantarkkoja kuin nuo eksäni.

• bessie* kirjoitti:

Ai et jaksa saivarrella, no älä sitten ota keskustelua saivarteluna, se on niin yksinkertaista.

Et nyt siis ponjannut asiaa. Pelkän varren hankkiminen jo näyttää olevan niin työlästä, että jo se puoltaisi uuden kirveen hankkimista.
        Sitten, ja ykkösenä on tuo turvallisuusnäkökohta jonka sinulle esitin.

Juu en tiedä paljon kirveistä sillä tavalla että osaisin niitä käyttää tai niihin vartta lähtisin kiinnittämään. Turvallisuusasioista saatan vähän tietääkin, ja itseasiassa kirveeseen liittyvien turvallisuusasioiden kanssa jouduin aikoinaan jo partiossa tekemisiin. Siellä sain muuten vähän käyttääkin kirvestä, eivtä kai olleet niin turhantarkkoja kuin nuo eksäni.

Mitä jos unohtaisit koko jutun. On täysin minun asiani onko jonkun varren hankkiminen työlästä vai ei. Muihin jorinoihisi en edes viitsi vastata koska ne on sinun näkökulmasi.

• henrjii
        Nittaminax kirjoitti:

En osta, koska mulla on jo terä. Ostakoon sellainen joka haluaa ottaa osaa älyttömiin kulutusjuhliin.

jos 9 erkkiä on liikaa kirveestä, niin laita terä pölkkyyn, ja lasauta moskalla, tai kivellä hamaraan, kyllä halkeaa.

• henrjii kirjoitti:

jos 9 erkkiä on liikaa kirveestä, niin laita terä pölkkyyn, ja lasauta moskalla, tai kivellä hamaraan, kyllä halkeaa.

On sitä tuotakin tullu aikoinaan kokeiltua, mutta käytin isompaa puuklapia lyömiseen. Kysehän ei ole hinnasta vaan kulutuksesta. Kun ostan uuden varren olen sillä työllistänyt ainakin jonkun suomalaisen (luulisin) kun että ostan jostain kiinasta valmistetun kirveen.

Ja jos ostaisin uuden kirveen niin mihin mä ton vanhan käsin taotun terän laittaisin.

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Mitä jos unohtaisit koko jutun. On täysin minun asiani onko jonkun varren hankkiminen työlästä vai ei. Muihin jorinoihisi en edes viitsi vastata koska ne on sinun näkökulmasi.

Varmasti unohdankin saman tien kun lakkaan lukemasta.

Mielestäni jorina sana ei oikein kuvaa minun puhetapaani, kirjoittamistani kuvaamaan se ei siis myöskään sovi. Paitsi tietysti sellaiselle, joka haluaisi jotenkin loukata ja väheksyä minua ja kirjoituksiani. Joissa tietenkin on minun näkökulmani, kenenkäs muun.

Eikö sinusta tunnu yhtään töykeältä sanoa asiasta jonka ensin itse tuo palstalle, että se on täysin minun asiani? Totta kai minä huomasin, ettet koe ollenkaan liian työlääksi etsimällä etsiä puista kirveen vartta, googletella ja soitella ja vielä täälläkin pohtia mistä löytäisi. Siitä huolimatta minulla on oikeus sanoa, että "Pelkän varren hankkiminen jo näyttää olevan niin työlästä, että jo se puoltaisi uuden kirveen hankkimista."
        Se kun näet on minun mielipiteeni.

• ole tarkkana
        Nittaminax kirjoitti:

On sitä tuotakin tullu aikoinaan kokeiltua, mutta käytin isompaa puuklapia lyömiseen. Kysehän ei ole hinnasta vaan kulutuksesta. Kun ostan uuden varren olen sillä työllistänyt ainakin jonkun suomalaisen (luulisin) kun että ostan jostain kiinasta valmistetun kirveen.

Ja jos ostaisin uuden kirveen niin mihin mä ton vanhan käsin taotun terän laittaisin.

ne rautakaupan puuvarret on kyllä pääosin kiinakamaa

• bessie* kirjoitti:

Varmasti unohdankin saman tien kun lakkaan lukemasta.

Mielestäni jorina sana ei oikein kuvaa minun puhetapaani, kirjoittamistani kuvaamaan se ei siis myöskään sovi. Paitsi tietysti sellaiselle, joka haluaisi jotenkin loukata ja väheksyä minua ja kirjoituksiani. Joissa tietenkin on minun näkökulmani, kenenkäs muun.

Eikö sinusta tunnu yhtään töykeältä sanoa asiasta jonka ensin itse tuo palstalle, että se on täysin minun asiani? Totta kai minä huomasin, ettet koe ollenkaan liian työlääksi etsimällä etsiä puista kirveen vartta, googletella ja soitella ja vielä täälläkin pohtia mistä löytäisi. Siitä huolimatta minulla on oikeus sanoa, että "Pelkän varren hankkiminen jo näyttää olevan niin työlästä, että jo se puoltaisi uuden kirveen hankkimista."
        Se kun näet on minun mielipiteeni.

Et siis itse huomaa kuinka väheksyt minun sanomisiani, no sen olen huomannut matkan varrella useasti. Pyydän ettet enää tämän viestin luettuasi vastaisi minulle, koska minä en ainakaan jaksa sinun saivartelujasi.

• ole tarkkana kirjoitti:

ne rautakaupan puuvarret on kyllä pääosin kiinakamaa

Niinkö meinaat vaikka ne olis suomalaisesta koivusta tehtyjä. Eiks ne koivusta tehä?

• 2+5
        Nittaminax kirjoitti:

Oho, no olihan siinä liikkeitä, mutta mä mitään huonekaluja ole tilaamassa. Mitenköhän lie käy jos yhden kirveenvarren tilaisin.

Soita ja kysy.

• turhaan,niin turhaan
        Nittaminax kirjoitti:

Et siis itse huomaa kuinka väheksyt minun sanomisiani, no sen olen huomannut matkan varrella useasti. Pyydän ettet enää tämän viestin luettuasi vastaisi minulle, koska minä en ainakaan jaksa sinun saivartelujasi.

muistan ajan jolloin vaikka kuinka moni pyysi turhaan itseltäsi samaa

• turhaan,niin turhaan kirjoitti:

muistan ajan jolloin vaikka kuinka moni pyysi turhaan itseltäsi samaa

Todistahan väitteesi.

• turhaa,niin turhaan
        Nittaminax kirjoitti:

Todistahan väitteesi.

miksi?minun ei tarvitse todistaa sinulle MITÄÄN

• bessie*
        Nittaminax kirjoitti:

Kuinka minä voisin huomata asian joka on sinun päässäsi?

Varmuudella tiedän, etten ole koskaan väheksynyt sinun tai kenenkään muunkaan kirjoituksia sillä tavalla, että olisin kyseenalaistanut kenenkään oikeutta tänne kirjoittaa.

Pyytäähän aina saa. Meneekö tämä nyt siis niin, että jos annan oman vastaukseni sinun kirjoitusteni sisältöä vääristeleviin ja vähätteleviin, ehkä jopa vihamielisiin viesteihisi, niin se on jorinaa ja saivartelua?

En oikein näe kuinka palsta voisi toimia jos täällä vielä pitäisi ruveta miettimään, että "jaksaakohan" juuri tuo ja tuo juuri nyt ja juuri minun vastaustani sietää.

• turhaa,niin turhaan kirjoitti:

miksi?minun ei tarvitse todistaa sinulle MITÄÄN

Niin kun et pysty. Ja eihän sinun minulle olisi tarvinnut mitään todistaa vaan muille lukijoille. Helppohan se on syytellä vaikka mitä, mutta kun pitäisi todistaa niin suu meneekin lukkoon.

• sitroen.
        Nittaminax kirjoitti:

Niinkö meinaat vaikka ne olis suomalaisesta koivusta tehtyjä. Eiks ne koivusta tehä?

Koivustahan ne kopiosorvilla pyöräytetään. Ei vain kestä koivuvarsi kovempaa käyttöä eikä muukaan puuvarsi. Niin että itsepä valitset mieleisesi vaihtoehdon.

Voithan puusepänliikkeestä sopivan koivulaudan kappaleen käydä ja vanhaa mallina käyttäen vuoleskella uudenkin. Saat sitten muille kertoa, että just tällaisen halusinkin...

• sitroen. kirjoitti:

Koivustahan ne kopiosorvilla pyöräytetään. Ei vain kestä koivuvarsi kovempaa käyttöä eikä muukaan puuvarsi. Niin että itsepä valitset mieleisesi vaihtoehdon.

Voithan puusepänliikkeestä sopivan koivulaudan kappaleen käydä ja vanhaa mallina käyttäen vuoleskella uudenkin. Saat sitten muille kertoa, että just tällaisen halusinkin...

Meidän perheessä iskä vuoleskelee uudet varret kaikkiin työkaluihin, kirveestä haravaan ja leipäveitseen. Niinpä meillä on upeat uudet kädensijat 70-luvun leikkuuveitsissäkin, ne veitset kun on meidän mielestä parempia kuin nykyiset kaupan tarjolla olevat.

Kirveenvarren tekisi koivusta tai haavasta. Koivu on vahvempaa ja kovempaa, mutta haavasta taas löytyy sitkeyttä. Kuulemma. Kävin kysymässä.

Olisit kyllä jo pyörähtänyt lähi-K-Raudassa monta kertaa mutta ehkä sinusta on mukavampaa näpytellä tietokoneella sitä sun tätä? Minusta olisi mukavampaa käydä siellä kaupassa ja haastella samalla mukavia oikeiden ihmisten kanssa ;-D)

Kyllä vanha kunnon rautakirves ansaitsee arvoisensa varren. Mieluiten itse tehdyn.

• sitroen. kirjoitti:

Kestää miten kestää. Toikin varsi kestänyt yli 40 vuotta, vaan nyt rupee rispaantumaan.

• 12+8
        Nittaminax kirjoitti:

Niin kun et pysty. Ja eihän sinun minulle olisi tarvinnut mitään todistaa vaan muille lukijoille. Helppohan se on syytellä vaikka mitä, mutta kun pitäisi todistaa niin suu meneekin lukkoon.

Pystytkö sinä todistamaan päinvastaista?
        Että olet aina vastannut kauniisti ja auliisti sinulle esitettyihin asioihin?
        Ottaen huomioon muut ja heidän mielipiteensä.

Miten se malka jaksaa?

• yksimikrosiru
        Nittaminax kirjoitti:

Tarkastelin kauppoja ja näin, että puuilon hyllystä saa kirves varren .

• Juu sieltä ostinkin uuden varren.

• kuokkavieras*

Etteköhän alota täälläkin sottaa. Hyvää päivää kirvesvartta.

• pi.ne

Nuijasota? :))

• ja varrettoman...
        pi.ne kirjoitti:

Nuijasota? :))

Kirveitten kanssa...

• Miehistyvät
        ja varrettoman... kirjoitti:

Kirveitten kanssa...

Onkos merkki siitä kun iän myötä naisten testosteronitaso nousee ?

• Miehistyvät kirjoitti:

Onkos merkki siitä kun iän myötä naisten testosteronitaso nousee ?

Pöh. Kakarasta lähtienhän sitä on aikoinaan joutunut puita pilkkomaan, siinä testosteronien kanssa ole mitään tekemistä.

• Miehistyvät
        Nittaminax kirjoitti:

Pöh. Kakarasta lähtienhän sitä on aikoinaan joutunut puita pilkkomaan, siinä testosteronien kanssa ole mitään tekemistä.

Puhuinkin riitelystä.

• Kiitos kaikille vastanneille, mutta sitä en ymmärrä miksi yksinkertaisesta kysymyksestä saadaan niin monimutkainen. ;)

• "Nittaminax"

Näyttää aina käyvän niin, kuin aaveillaan, jotkut nimimerkit vaan vetävät puoleensa saivarteluja.
        Liivi-jengit eivät kestä liivejä joiden selkä-puolella lukee Fiksu.
        Minä kyllä kannatan sinua ilman liivejäkin.
        Mieleni teki kommentoida sinulle että naisen kauniiseen käteen sopisi paremmin Lapissa tehty, aito, naisten Leuku.
        Mutta jankkaavat irvit ehtivät ensin.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Näyttää aina käyvän niin, kuin aaveillaan, jotkut nimimerkit vaan vetävät puoleensa saivarteluja.
        Liivi-jengit eivät kestä liivejä joiden selkä-puolella lukee Fiksu.
        Minä kyllä kannatan sinua ilman liivejäkin.
        Mieleni teki kommentoida sinulle että naisen kauniiseen käteen sopisi paremmin Lapissa tehty, aito, naisten Leuku.
        Mutta jankkaavat irvit ehtivät ensin.

H.

Minullapa on minulle käsintehty ikioma leuku. Tuppi käsin ommeltu, parkkinahkaa, siinä nimikirjaimeni. Puukossa visakoivusta veistetty kahva, terä käsin taottu, siihen kaiverrettu nimeni ja syntymäaikani, hela käsintaottua messinkiä. Lahja hyvältä ystävältä, Lapintilan omistajalta. Hieno ja kaunis kuin koru, karulla tavalla. Sellaisia saavat vain harvat ja valitut, eivät tyhjän saivartelijat.

• ...

Mnaahnyt

Olen muistini mukaan tehnyt 2, 5 kirvesvartta. Toi viimeisin ollut kesken muutamia kymmeniä vuosia. Ei ole paljoa ole kirveelle ollut käyttöä, vaikka suomenmaassa kirveelle olisi kyllä töitä.

Mainiten.

Mulla parit kummilapset kotomaassaa, vaikka nyt olenkin kirkosta eronnut. Kaksospojat. ostin niille aikanaan kirveet riparilahjaksi:

http://www.partioaitta.fi/Tyokalut_ja_puukot/Roselli_Retkipiilu

Hassu riparilahja, kuulemma kirveille ollut käyttöäkin, päinvastoin, kuin typerille risteille tai surkeille dupleekelloille.

Kyllä naisenkin pitää osata kirveenvarsi veistää. Väännä vaikka pihakeinusta tai parvekkeen ovesta.

=DW=

• Nyt on kirveenvarsi hommattu, mutta jännittää osaanko liittää terän pysyvästi paikoilleen.
      Paljon näyttää olevan vuolemista että sen terän saa istutettua paikoilleen. Kävin muutaman osaajan sivuilla lukemassa ja pikkusen rupes epäilyttämään josko toi meikäläiseltä onnistuu, ku ei kaikkia ymmärtäny.

• Näin meillä

Tee näin : Poraa reikä ja laita terä ruuvilla kiinni varteen.
        Väliin mustaa LIIMAKITTIÄ. Kestää kiinni satavuotta.

• Näin meillä kirjoitti:

Tee näin : Poraa reikä ja laita terä ruuvilla kiinni varteen.
        Väliin mustaa LIIMAKITTIÄ. Kestää kiinni satavuotta.

Mää taida mitään poraamaan ruveta. Perinteisellä kiilalla täytyy yrittää niinku se aikoinaan olikin.

• Nittaminax kirjoitti:

Mää taida mitään poraamaan ruveta. Perinteisellä kiilalla täytyy yrittää niinku se aikoinaan olikin.

"Nittaminax"

Ehkä kuitenkin vähän Sikaflexiä väliin.
        Ihan vaan turvallisuuden vuoksi.
        Saattaa muuten tulla huulet taka-raivoonkin.
        Ihan fyllinki-huulet.

H.

• ...
        hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Ihan fyllinki-huulet.

H.

Kompataan.

Tumpelon kaupunkilaisen etenkin, ehdottomasti pitää investoida varren lisäksi johonkin sikafelxiin. Samantyyppisesti kaikki valmiskirveetkin tehdään. Siis puuvartiset. Hikkorivarsi, sikaflexiä, kestää aika hyvin. Puuvartisilla tapana ravistua ajanoloon kuivassa, niitä ollut tapana kiilattuina liottaa ämpärissä, että varret turpoaa ja terät pysyy paremmin paikoillaan. Siis liottaa, ennen käyttöä.

Ite olen tympiintynyt katuharjoihin. Näitä halpoja halpakaupan harjoja. Tullut kokeiltua kaikenlaista, ei ne harjat tahdo pysyä ajanoloon kiinni muuten kuin ruuvilla. Ei sattunut olemaan viimeksi sikaflexiä, kokeilin kemiallista metallia. Ei toimi, liian kovaa ainetta, lohkesi pois. Ois tarvetta sikaflexille muutenkin, laitoin korjausjonoon odottelemaan.

Ketju jo vanha, sitä samaa riitelyä kuin yleensäkin.

Mutta teroitin taannoin pari Fiskarssin kirvettä. Oli mennyt terät kehnoon kuntoon. Muuten niistä ei ole tarvinnut huolehtia koskaan. Aasistuksen kalliimpia, ehkä, kuin halpiskirveet. Mutta tuotesuunnitteln huippua. kaksi kappaletta, pienenpi retkikirves veistelyhommiin ja suurin aikanaan myynnissä ollut halkomiskirves pikkupuitten tekoon. Hiilikuituvarret, hyvää terästä terät. Ehkä terät sai olla vähän kovempia, mutta kirveitä on tapana teroittaa kuitenkin, eivätkä ainakaan lohkeile. Iso kirves aavistuksen tarkka käyttää, ois ehkä pitänyt ostaa pienenpi. Pienennä ongelmana, kun väsyksissä hakkaa (se siis on painava), pitää iskeä keskimääräistä tarkemmin. Syynä just se erinomainen varsi. Se kun on kevyt, eikä enää jaksa kunnolla huitoa, terä ei välttämättä osu suoraan. Pikkasen petonia varteen, tasapaino ehkä paranisi.

Kävin autotallissa eilen. Mulla oli vaikka kuinka monta kirveenterää jemmassa. Vanhoja, aikanaan arvokkaita työkaluja. Ruosteessa tottakai. Vaan kattelin, aika mukavan kokoisia, kun viitsis laittaa varret, niille vois olla joskus käyttöäkin.

Vilkaisin pikaisesti Tavallinen Fiskarssin halkaisu kirves aavistuksen yli neljäkymppiä. Halpa hintaisekseen.

Mainiten. Fiskarssin vesuri outotapaus. Hyvää laatuahan se sekin. Mutta mä opetellut heiluttamaan vanhanaikaista vesuria. Tossa just tasapaino tuntuu oudolta, Ja, kärki on mun mielestä liian loiva. Se jotenkin niinkuin vaatisi erilaista tekniikkaa. Vaan, vanhoista vesureista puuvarret joko poikki tai lahoja, sillä mennään.

Ainiin, klapihommiin suosittelen vanhaa autonrengasta. Sellanen pölkyn päälle, täyteen halkoja ja antaa paukuttaa. Pysyy puut pystyssä, ei leviä pitkin pihoja.

=DW=

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Ihan fyllinki-huulet.

H.

Noh noh..sitä kaikkea sontaa voi puun ja metalliterän väliinkään laittaa.
        Montako terää olet istuttanut puuvarteen.

Jaa että huulet takaraivoon. En tiedä missä asennossa sinä puita hakkaat, mutta mä en ainakaan ole koskaan kirvestä pitänyt pääni päällä tai sen takana.

• Nittaminax kirjoitti:

Noh noh..sitä kaikkea sontaa voi puun ja metalliterän väliinkään laittaa.
        Montako terää olet istuttanut puuvarteen.

Jaa että huulet takaraivoon. En tiedä missä asennossa sinä puita hakkaat, mutta mä en ainakaan ole koskaan kirvestä pitänyt pääni päällä tai sen takana.

"Nittaminax"

Ehkäpä sulotar voisi katsella jokusen videon Juha Miedosta.
        Häneltä eivät klapit tule koskaan loppumaan sairas-loman vuoksi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

Ehkäpä sulotar voisi katsella jokusen videon Juha Miedosta.
        Häneltä eivät klapit tule koskaan loppumaan sairas-loman vuoksi.

H.

Ei kuule kiinosta. Saat katella ihan ite jos jonkun tyydytyksen siitä saat.

• kirveellä töitä
        Nittaminax kirjoitti:

Uskomatonta, yhdestä kirveenvarresta tollanen määrä keskustelua, miten iso keskustelu syntyy tärkeemmästä aiheesta,

• Nittaminax kirjoitti:

"Nittaminax"

No mutta mitä nyt?
        Tekniikastahan minä raapustelin.
        Naisethan...tota...ei sillee siitä...
        Kyllä minusta miehen sanaa on kuunneltava, ainakin toisinaan.

H.

• kirveellä töitä kirjoitti:

Uskomatonta, yhdestä kirveenvarresta tollanen määrä keskustelua, miten iso keskustelu syntyy tärkeemmästä aiheesta,

"kirveellä töitä"

Et taida ihan ymmärtää.
        Jotkut aloitukset ovat fiksunpia kuin toiset.
        Täällä on toi kiusimis-aloitus, koitahan siellä.

H.

• Nittaminax
        kirveellä töitä kirjoitti:

Sun pitää kokeilla.

• kirv.....???
        hunksz kirjoitti:

"kirveellä töitä"

Et taida ihan ymmärtää.
        Jotkut aloitukset ovat fiksunpia kuin toiset.
        Täällä on toi kiusimis-aloitus, koitahan siellä.

H.

Juoskaa suolle kirveen varren kanssa, pienillä lapsilla yhtä viksut jutut, vikuksuus on kaukana vanhoilla akoilla.

• kirv.....??? kirjoitti:

Juoskaa suolle kirveen varren kanssa, pienillä lapsilla yhtä viksut jutut, vikuksuus on kaukana vanhoilla akoilla.

"kirv.....???"

Minusta Nitta on vielä hyvinkin kehitys-kelpoinen.
        Elää kyllä aikasti vaarallisesti. :)

H.

• ...
        kirveellä töitä kirjoitti:

Mitä tärkeämpi ja asiallisempi kirjoitus, sen vähemmän se ketään kiinnostaa. Se noin niinkuin nyrkkisääntö tässä portaalissa.

Mutta kirveenvarsi itessään aiheena ole ollenkaan niin pieni, kuin äkikseltään tuntuisi. Kun pitäsi kaataa puu, rakentaa talo, tehdä talveksi polttopuita tai hoidella naapurisuhteita. Ilman kirvestä niistä hommista ei tule oikein mitään. Ihminen kädellinen ihminen, se keksi tehdä kivikirveitä ja metsästysaseita.

Niitä kamppeita, harvemmin niitä kykyaikana tarvitaan. Kaupungeissakin kai yleisin naapurisovun ylläpitäjä nykyisin pesäpallomaila. Mutta on mullakin tsadissa pikkukirves. Sille satunnaisesti jotain remonttikäyttöä, siis pieni veistokirves, en muista merkkiä, halpiskampe.

Tuli mieleen, moniko on kaatanut ison koivun, oksinyt, pätkinyt ja tehnyt sen haloiksi, kirveellä. Mä kokeilin kerran, moottorisahassa oli jotain vikaa. Mieleenpainuva kokemus, siihen kulunyt aika oli aivan ällistyttävän pitkä. Hyvää liikuntaa juu, mutta ei kovin tehokas tapa hankkia polttopuuta. mutta noinhan sitä ihmisrotu tehnyt vuosituhannet. Että kyllä kirveelle aina töitä löytyy, aina joskus.

Tulikin mieleen, missähän mun viikate on, ruohonleikkureissa jotain vikaa kummassakin >:/

=DW=

• päiveeeee
        hunksz kirjoitti:

"Nittaminax"

No mutta mitä nyt?
        Tekniikastahan minä raapustelin.
        Naisethan...tota...ei sillee siitä...
        Kyllä minusta miehen sanaa on kuunneltava, ainakin toisinaan.

H.

Hyvää päivää kirvesvartta, lähetä piirustukset , voisin ajan kuluksi tehdä

• Rimmir tänään

Biltemalla ja Julalla on jonkunlaisia hickorypuusta sun täytynee otta se terä mukaan kun menet ostoksille.
      Lieneekö Suomessa Jula liikeketjua, Se on sitten hyvä kauppa, Siellä on hyvää ja vähemmän huonoa tavaraa laidasta laitaan.

Jos ei sopivaa löydy niin sinun täytyy laittaa ammattikoululle asiaksi kirvesvarren teko omaan terääsi.

• urakalla

Eiköhän löytyisi joku puusepänliike , joka mielellään ottaisi urakan

• Kirvesman17

Markkinoilta tai Puuilosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe