Minkälainen on riittävä kielitaito?

Nahkainen Matilda

Haluaisin päästä työharjoitteluun johonkin englanninkieliseen maahan. Koulussa olen ollut kielissä hyvä, mutta tosiasia on, että en ole käyttänyt englantia ollenkaan koulun ulkopuolella. Käytännön kielitaitoa ei ole siis lainkaan.

Mistä tiedän, että kielitaitoni on riittävä, jotta voin edes miettiä työharjoittelun tekemistä ulkomailla?

54

4421

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fmsklmflsmlkds

      Eipä sitä voi mistään etukäteen tietääkään, joten sinun on vain uskallettava lähteä.

      Vaikkei arvosanojen perusteella voikaan tehdä mitään lopullisia johtopäätöksiä, hyvät arvosanat antavat toki hieman osviittaa siitä, että alkuhankaluuksien jälkeen pärjäät varmasti hyvin ja omaksut kieltä nopeasti aidossa ympäristössä.

      Muista, että moni on lähtenyt ulkomaille vaihto-opiskelijaksi ja töihin ilman sen kummempaa kielitaitoa. Jos homma menee kuitenkin mönkään, niin ainahan sieltä voi tulla takaisin, jos siltä tuntuu.

      • eng. toinen kotimain

        Kun suomalainen lukiolainen menee usaan vaihto-oppilaaksi, niin hän on luokassa, opettaja mukaan lukien, ainoa joka osaa lukea oudon sanan ilman sanakirjaa ja osaa kirjoittaa outoja sanoja kun kuulee miten ne lausutaan.

        Suomalaisen peruskoulun oppimäärän osaavan englannin kielen taito on erinomainen, jopa liian hyvä. Enemmän pitäisi opetella kommukonikointia ja reagointia kuin kielioppia. Tuskin missään opetellaan niin perusteellisesti engalnnnin kieliopia kuin Suomessa, ei edes englannin kielisissä maissa kuin vasta kieleen erikoistuvat yliopistossa.

        Mitä tulee kielitaitoon, sen alkaa olla itsestään selvää että suomalainen nuori osaa englantia. Sitten aletaan puhua kielitaitaidosta kun osaa sen lisäksi möys muita kieliä.


      • jghäöppof
        eng. toinen kotimain kirjoitti:

        Kun suomalainen lukiolainen menee usaan vaihto-oppilaaksi, niin hän on luokassa, opettaja mukaan lukien, ainoa joka osaa lukea oudon sanan ilman sanakirjaa ja osaa kirjoittaa outoja sanoja kun kuulee miten ne lausutaan.

        Suomalaisen peruskoulun oppimäärän osaavan englannin kielen taito on erinomainen, jopa liian hyvä. Enemmän pitäisi opetella kommukonikointia ja reagointia kuin kielioppia. Tuskin missään opetellaan niin perusteellisesti engalnnnin kieliopia kuin Suomessa, ei edes englannin kielisissä maissa kuin vasta kieleen erikoistuvat yliopistossa.

        Mitä tulee kielitaitoon, sen alkaa olla itsestään selvää että suomalainen nuori osaa englantia. Sitten aletaan puhua kielitaitaidosta kun osaa sen lisäksi möys muita kieliä.

        Sä et kai ole koskaan edes vilkassu Brittiläisiä kouluja.


    • obizgelija11

      Suomalaisena kielitaitosi tulee olemaan mitä todennäköisimmin muita ulkomaalaisia parempi englanninkielisessä maassa. Näin voin sanoa varmuudella Isosta-Britanniasta.

    • ADSFKäwek

      Tiedätkö, ihminen oppii yllättävän nopeasti uusia kieliä. Varsinkin niin yleinen kieli kuin englanti mitä on opiskeltu pitkään uppoaa hetkessä. Kun pystyt kommunikoimaan vain yhdellä kielellä huomaat pian että on pakko oppia ja sopeutua. Rohkeasti vain yrittämään!

    • Englishmanni

      Suomalaisella lukiion käynneellä on keskimääräistä parempi englannin kielen taito oli arvosanat mitä hyvänsä. Peruskolunkin jälkeen jo riittävä. Itse puhun sujuvaa englantia, olen opiskellut sitä 6-.vuotiaasta lähtien ja tarvitsen sitä työssä päivittäin. Varmuus käyttää kieltä tulee kokemuksen myötä. Jos epäröit ja tarvitset todisteita omasta kielitaidosta juttele jonkon ulkomaalaisen kanssa niin selviää ymmärättekö toisianne. Netsitä löytyy ilmaisia kielitestejä esim Dialang ja Berlitz

    • Finglish

      Jos todella olet kiinnostunut testaamaan kielitaitosi niin kansalais/työväenopistoissa voit osallistua kielen tasokokeeseen. Siitä saat hyvän osviitan mikä on kielitaitosi taso. Ja suomalaisillahan se on yleensä todella hyvä. Lausumme englantia (enimmäkseen) selkeästi ja meillehän opetetaan nimenomaan brittienglantia. Äläkä mieti arkitilanteissa kielioppia vaan pelkästään sitä että tulet oikein ymmärretyksi. Suosittelen että etsit kirjastosta fraasisanakirjan eli opettelet englannin sanontoja koska niitä tulee varmasti eteen (esim. In Rome do as Romans do = maassa maan tavalla tai maasta pois). Good luck :)

    • jagheterhomopeter

      Ruotsi on perseestä!

    • Tasolevelit

      Mikäs on tuon tason mittauslukema sellaisella joka on kirjoittanut testattavan kielen ylioppilastutkinnossa? Onko tasomittari tasokokeella erilainen, tai katsotaanko taso yleensä hyväksi jos YO -kirjoitukset on tehnyt?

      • IELTS

        Riippuu mitä teet kielitaidollasi. Usein ammattisanastot on opeteltava kunnolla kun niitä ei lukiossa opeteta.

        Jos olet keskiverrosti tai paremmin pärjännyt ylppäreissä niin silloin se kielitaito on riittävä esim. ulkomailla opiskeluun. Kannattaa käydä IELTS kielitesti sivuja tutkaileen. Ainakin mitä tänne UK:hon porukkaa tulee niin heillä testin tulokset ovat keskimäärin 6.5-7 paikkeilla (puhe on yleensä se huonompi mutta kirjoittaminen ja kielioppi hyviä) joka on riittävä moneen yliopistoon.

        Ainakin täällä sillä ei ole väliä oletko kirjoittanut englannin (eikös se ole pakollinen kumminkin) vaan sillä mitä saat siitä IELTS kielitestistä.


      • Engländer
        IELTS kirjoitti:

        Riippuu mitä teet kielitaidollasi. Usein ammattisanastot on opeteltava kunnolla kun niitä ei lukiossa opeteta.

        Jos olet keskiverrosti tai paremmin pärjännyt ylppäreissä niin silloin se kielitaito on riittävä esim. ulkomailla opiskeluun. Kannattaa käydä IELTS kielitesti sivuja tutkaileen. Ainakin mitä tänne UK:hon porukkaa tulee niin heillä testin tulokset ovat keskimäärin 6.5-7 paikkeilla (puhe on yleensä se huonompi mutta kirjoittaminen ja kielioppi hyviä) joka on riittävä moneen yliopistoon.

        Ainakin täällä sillä ei ole väliä oletko kirjoittanut englannin (eikös se ole pakollinen kumminkin) vaan sillä mitä saat siitä IELTS kielitestistä.

        Tuo on totta. Mulla on hyvä englanninkielen taito(pari Suomessa pitkään asuneen brittiystävän mukaan), mutta ammattisanaston taito mulla on aika heikko. Just tuon takia, kun peruskoulussa eikä lukiossa ko sanastoa juuri ollut muuten kuin pintapuolisesti muutamalla tunnilla. Tosin armeijassa oli sitten sotilassanastoa englanninkielistä koulutusta.
        Englanninkielen taito mulla on peruskoulussa, lukiossa ja just tuolla armeijassa(FRDF-koulutus).
        Loput tullut sitten just käytännön tasolla(telkku, musiikki, ulkomaalaisten kanssa jutellessa..)


      • sri vn
        Engländer kirjoitti:

        Tuo on totta. Mulla on hyvä englanninkielen taito(pari Suomessa pitkään asuneen brittiystävän mukaan), mutta ammattisanaston taito mulla on aika heikko. Just tuon takia, kun peruskoulussa eikä lukiossa ko sanastoa juuri ollut muuten kuin pintapuolisesti muutamalla tunnilla. Tosin armeijassa oli sitten sotilassanastoa englanninkielistä koulutusta.
        Englanninkielen taito mulla on peruskoulussa, lukiossa ja just tuolla armeijassa(FRDF-koulutus).
        Loput tullut sitten just käytännön tasolla(telkku, musiikki, ulkomaalaisten kanssa jutellessa..)

        Suomen kielen taitosi on kuitenkin aika ruosteessa.


      • IELTS
        sri vn kirjoitti:

        Suomen kielen taitosi on kuitenkin aika ruosteessa.

        Eiköhän tämä ole sama ongelma kaikilla ulkomailla pitkä-aikaisesti asuneilla ja ainoastaan englantia töissä ja kotona puhuvilla. Itselläni on ihan samat ongelmat yhdyssanojen ja sanajärjestyksen kanssa... mutta ennemmin puhun, luen ja ymmärrän englantia kunnolla kuin se että osaan saman suomeksi. Oma on valintani :)


    • This is Suomi man

      Löytyiskö netistä ilmaista englannin perusteita esittelevää sivua, ihan perus lauseen rakennusta, aikamuotoja ja taivutuksia ym. Koulukirjat hävinneet jo aikoja sitten, pientä kertausta tarvisin ihan arkipäivän kommunikointiin.

      • Karkki21

        Jos haluat ainoastaan puhua englantia niin ei siinä oikeastaan kieliopilla ole väliä. Itse puhun englantia hyvin, kielioppi aina ollut heikompaa. Silti olen tullut ymmärretyksi. Kyllä se kaveri tajuaa jos sanot "I did" vaikka oikea muoto oliski ollu "I do" jne.


      • 22222_22222
        Karkki21 kirjoitti:

        Jos haluat ainoastaan puhua englantia niin ei siinä oikeastaan kieliopilla ole väliä. Itse puhun englantia hyvin, kielioppi aina ollut heikompaa. Silti olen tullut ymmärretyksi. Kyllä se kaveri tajuaa jos sanot "I did" vaikka oikea muoto oliski ollu "I do" jne.

        "Kyllä se kaveri tajuaa jos sanot 'I did' vaikka oikea muoto oliski ollu 'I do' jne."

        Niin, ja kyllähän se toinen tajuaa, vaikka sitten joutuisi käsimerkkejä ja murahduksia käyttämään. Jos joka tapauksessa haluaa puhua sujuvasti tai edes kohtuullisen hyvin, tuollaiset perusteet olisi syytä ottaa hallintaan. Jos joku ei-suomalainen puhuu suomea aikamuodot päin honkia, lopputuloksena on aivan järkyttävän kuuloinen sillisoppa.

        Sitä paitsi tuollaiset perusteet on niin naurettavan helppo oppia, joten miksei niitä voisi vain yksinkertaisesti opetella, sitä en ymmärrä.


    • Puhu rohkeasti!

      Itselläni osoittautui aikoinaan todella hyväksi ideaksi mennä kansalaisopiston englannin kielen keskusteluryhmään. Minulla oli lukiosta hyvä pohja (kaikista kursseista 10 ja ylioppilaskirjoituksissa laudatur melkein täysillä pisteillä) mutta pelkäsin puhumista lähes hysteerisesti.

      Keskusteluryhmässä oli brittiläinen opettaja joka hauskalla ja innostavalla tavalla sai meidät hiljaiset suomalaiset kommunikoimaan englanniksi ilman pelkoa. Kuukausien kuluessa aloin nauttia englannin puhumisesta.

      Nyt olen asunut ulkomailla 17 vuotta ja teen kaiken työni englanniksi sekä kommunikoin työkavereiden kanssa vain englanniksi. Täällä tosiaan kuulee kaikenlaista lausumista (en asu englanninkielisessä maassa mutta työyhteisö on hyvin englanninkielinen) joten hyvin sinne suomalainen sopii.

      Kielitaito kehittyy parhaiten kieltä aktiivisesi käyttämällä.

    • lattarilattari

      Kielitaitoa korostetaan ihan liikaa. Peruskielten lisäksi osaan espanjaa. Kaikki aina sanovat kuinka hienoa on osata espanjaa, ja että kuinka paljon siitä on varmasti hyötyä elämässä. Pari kertaa baarissa olen iskenyt espanjalaisia naisia, mutta siinäpä se. Isäni on latino, joten se espanjan kieli on tullut minulle lahjana. Onneksi en ole opiskellut sitä vuosikausia, tulisi semmoinen fiilis että haaskuun ovat nekin opiskelut menneet. Kielten opiskelun sijaan kannattaa ksekittyä johonkin järkevämpään. Kielten tärkeyttä painottavat vain ne, jotka eivät osaa mitään oikeasti hyödyllistä.

      • caffea lattea

        Espanja on kyllä yksi suurimpia kieliryhmiä ja sellainen jota suomalaiset eivät "normaalisti" osaa kovinkaan yleisesti joten esim. työnhaussa menet ohi kun haet paikkaa jossa siitä on etua. Espanjaa ja sen lähisukulaiskieliä eniten puhuvat maat toisaalta eivät ole rikkaita tai tärkeitä kauppakumppaneita suomelle, joten ehkä meille olisi hyödyllisempiäkin kieliä työelämän kannalta. Iloa matkaillessa yms. toki saa eniten kun osaa espanjaa.


      • Etelä-Amerikka

        Hieno asia lattarilattari!

        Osaan puhua viittä kieltä ja minusta kielitaito on tärkeä asia maailmalla matkustessa.

        Ihmettelen lausettasi : " Kielten tärkeyttä painottavat vain ne, jotka eivät osaa mitään oikeasti hyödyllistä.". Mielestäni jokainen ihminen osaa tehdä jotain hyödyllistä. Toiset eivät vaan tajua sitä ja aliarvostavat toisten tekemisiä. Ajatellaan vaikkapa roskien kerääjiä. Maailma tukehtuisi roskiin, jos he eivät tekisi työtään !

        Missä maassa isäsi muuten syntyi ?


      • lattarilattari
        Etelä-Amerikka kirjoitti:

        Hieno asia lattarilattari!

        Osaan puhua viittä kieltä ja minusta kielitaito on tärkeä asia maailmalla matkustessa.

        Ihmettelen lausettasi : " Kielten tärkeyttä painottavat vain ne, jotka eivät osaa mitään oikeasti hyödyllistä.". Mielestäni jokainen ihminen osaa tehdä jotain hyödyllistä. Toiset eivät vaan tajua sitä ja aliarvostavat toisten tekemisiä. Ajatellaan vaikkapa roskien kerääjiä. Maailma tukehtuisi roskiin, jos he eivät tekisi työtään !

        Missä maassa isäsi muuten syntyi ?

        Isäni on Kolumbiasta kotoisin ja asuukin siellä. Onhan tuosta espanjasta hyötyä aina välillä ja surffailen paljon espanjankielisillä sivuilla. Tosin jollain tavallisella,espanjaaopiskelleela suomalaisella ei olisi mitään syytä lueskella esim. etelä amerikkalaisia uutisia netistä, siis muuta kyin kielen takia. Oma kielitaitonikin on vähän ruosteessa, kun en hirveästi käytä sitä. Olin vähän turhan kriittinen kirjoituksessani, mutta silti olen sitä mieltä, että kielitaitoa korostetaan liikaa.

        Niin ja roskien kerääjiä kyllä arvostan, ihan kaikkia muita ammattikuntia taas en.


      • !Hola!
        lattarilattari kirjoitti:

        Isäni on Kolumbiasta kotoisin ja asuukin siellä. Onhan tuosta espanjasta hyötyä aina välillä ja surffailen paljon espanjankielisillä sivuilla. Tosin jollain tavallisella,espanjaaopiskelleela suomalaisella ei olisi mitään syytä lueskella esim. etelä amerikkalaisia uutisia netistä, siis muuta kyin kielen takia. Oma kielitaitonikin on vähän ruosteessa, kun en hirveästi käytä sitä. Olin vähän turhan kriittinen kirjoituksessani, mutta silti olen sitä mieltä, että kielitaitoa korostetaan liikaa.

        Niin ja roskien kerääjiä kyllä arvostan, ihan kaikkia muita ammattikuntia taas en.

        Muchas gracias al contestar a mi question. A mi me gusta Colombia y visité allí muchas veces en mi juventud, porqe la música colombiana es mejor en el mundo entero y con eso quiero decir Cumbias. Tengo un blog en tres idiomas (en Inglés, español y francés) La mayoria de los visitantes vienen desde América del Sur. Hay 15.679 visitantes desde Colombia desde el 25 de febrero de 2012. !No es tan malo!


    • persut

      Suomee ja savvoo, hiljaa ja kovvoo! ;)

    • jari1000

      Yes ja no! Nämä pitää osata;)

    • onnea matkaan

      Englannin kielellä on kyettävä ymmärtämään täydellisesti keskivertoa puhekieltä ja kyettävä kertomaan täysin ymmärrettävästi monimutkaisiakin asiakokonaisuuksia. Eiköhän tuo onnistu normi suomalaisen koulun käyneeltä pienen totuttelun jälkeen ja paikan päällä oppii tietysti lisää, vuoden jälkeen osaat varmasti samat kuin originaali.

    • Välttävä kielitaito

      Välttävä / riittävä / hyvä / erinomainen.

      Siinä muutamia sanoja. Itse olen lkenut ranskaa jo 39 vuotta päivittäin ja silti omasta mielestäni ranskan taitoni on välttävä. Toisin sanoen mitä enemmän opiskelee sitä enemmän omat vaatimukset kasvaa.

      Sinua tämän viestiketjun kirjoitaa kannustan yrittämään. Itse opin espanjan ollessani ko. maassa töissä kahdessa kuukaudessa puhumaan ja ilmaisemaan itseni, neljässä kuukaudessa ei enää mitään ongelmia. Myöhemmin kiinnostuin kieliopista.

      Mikäli Suomen televisiossa saisi tekstityksen pois päältä, laittaisin sen heti pois. Marssiin jo lennetään, mutta näin yksinkertaista asiaa ei saada kuntoon.

      Sinulle aloittaja itsetunto pintaan, pärjäät sisulla !

    • dfghjk1

      Kyllä englanti meiltä suomalaisilta sujuu ja sitä paitsi ulkomaalaiset eivät oleta meidän osaavan heidän kieltään hyvin. Itse kävin ameriikoissa ja elin hyvin tiiviisti tuntemattomien amerikkalaisten kanssa yli viikon enkä pelännyt kieleni kanssa lainkaan. Ulkomaalaisetkin ovat myös ihmisiä ja selittävät eri tavoin jos jotain ei ymmärrä ja huomaavat kyllä jos et pysy perässä ja puhuvat sitten hitaammin ja selkeämmin.

      Kielitaito kehittyy vain puhumalla! Lähde vain rohkeasti!

    • Kielikylpy. .

      Itelle sattui kämppikseksi amerikkalainen. Siinä meni vuosi englanniksi asioita selittäessä. Kyllä se siitä paranee... kun ei muista sanoja, muistaa joitakin joilla asiansa saa kyllä selväksi. Kieli paranee kun sitä käyttää, ainakin tajuu sitten et sen osaa...

    • fskfksfklskfsf

      " Espanjaa ja sen lähisukulaiskieliä eniten puhuvat maat toisaalta eivät ole rikkaita tai tärkeitä kauppakumppaneita suomelle"

      Jaa, esim. Brasilia ei ole rikas ja tärkeä, tulevaisuuden kasvava markkinamaa? Taas puhutaan vasten parempaa tietoa. Espanjaa puhutaan paljon myös USA:ssa, sekö ei ole tärkeä maa?

      • fkdsmfksmfs

        "Mikäli Suomen televisiossa saisi tekstityksen pois päältä, laittaisin sen heti pois. Marssiin jo lennetään, mutta näin yksinkertaista asiaa ei saada kuntoon."

        Kyllä voit valita tekstityksen pois omasta telkkaristasi, jos niin haluat. Anna muiden päättää omasta puolestaan, että haluavako he käyttää tekstitystä tai ei.


      • ..................

        Brasiliassa puhutaan portugalia, ei espanjaa.


      • TOSIrealisti Kokkola
        .................. kirjoitti:

        Brasiliassa puhutaan portugalia, ei espanjaa.

        Kielitaito on tärkeää. Mutta en voi ymmärtää, että Suomessa on edelleen PAKKO opiskella ruotsin kieltä. Jouduin tuon pakon vuoksi istumaan ja itselleni täysin tarpeettoman kielen oppitunneilla peräti 13 lukukautta.
        Opin kielen riittävän hyvin jo lukiossa (tosin sain "vain" arvosanan magna cum laude approbatur) kas kun oli kiire pois kirjoituksista "hauskanpitoon" ja se viimeistely jäi tekemättä. Muutama kielioppivirhe kuulemma...
        No, nyt kysyt miksi istuit ruotsin oppitunneilla niin kauan. Sanon suoraan että olisin saanut potkut viimeistään Kadettikoulusta, ellen olisi ollut mukana oppitunneilla. Tiedättehän sotilaskurin.
        Sen lisäksi jouduin vielä kapteeni- ja esiupseerikursseilla olemaan oppitunneilla, vaikka osasin tuon typerän kielen liki täydellisesti. Ja uskallan sanoa, että paremmin kuin valtaosa suomenruotsalainen murretta puhuva. (Saihan ruotsinkielinen kesätyökaverini lukiossa ehdot omasta äidinkielestään ja itselläni, umpisuomalaisena oli arvosana ruotsin kielestä silloin peräti 8). Että sellaista ruotsin kielen pakkoa SUOMESSA...
        Kadettikoulun ansiosta sain opetella tyydyttävän venäjän kielen ja tietysti aiemmin saksan ja englannin kielen kiitettävälle tasolle. Näitä kieliä olen tarvinnut enemmän ja vähemmän lähes päivittäin (mm syystä, että sisareni aviopuoliso on saksalainen).
        Ruotsin kieltä en ole tarvinnut koskaan enkä missään, en edes Ruotsissa, vaikka "työsarkani" käsitti muutaman vuoden Närpiöstä Himangalle ja kaikki - Kokkolakin - siltä väliltä...!!!


      • fkdsfksfksmf
        .................. kirjoitti:

        Brasiliassa puhutaan portugalia, ei espanjaa.

        Mitä kohtaa lauseessa "Espanjaa ja SEN LÄHISUKULAISKIELIÄ" et ymmärtänyt? Varsinainen viisastelija siellä, eiköhän kaikki tiedä, mitä kieltä Brasseissa puhutaan.


      • ..........
        fkdsfksfksmf kirjoitti:

        Mitä kohtaa lauseessa "Espanjaa ja SEN LÄHISUKULAISKIELIÄ" et ymmärtänyt? Varsinainen viisastelija siellä, eiköhän kaikki tiedä, mitä kieltä Brasseissa puhutaan.

        Osaatko sinä puhua tanskaa kouluruotsisi pohjalta?


    • siansaksa

      kyllä siansaksaa pitää kaikkien osata.

    • dasdasdasdasdas

      Sanavarasto on kaikkein tärkein. Kunnollinen lausuminen tulee käytännön kautta.

    • Kokeile EF-kieli testiä, tulosta et saa ennekuin annat sähköpostiosoitteen, mutta et sitoudu mihinkään. Toi ilmainen testi antaa mielestäni hieman liian hyvän kuvan.

      http://www.ef.fi/olt/


      Onko aloittaja käynyt lukiota , jos olet, sitten pärjäät jo hyvin etenkin naisena.. Heillä pikkasen parempi motivaatio koulu aikaan kuin pojilla.

      Meillä suomalaisilla on pelko puhua englantia vaikka osottaisiin.. pelätään sitä "yhtä/ ensimmäistä" virhettä niin paljon. Mutta kyllä englantilainen ymmärtää vaikka jäisi kaikki prepositiot pois ja muutama muukin virhe tulisi. Vertaa jos sinulle ttulee maahanmuuttaja sanomaan. Tämä rikki , korjata. ymmärrät kyllä mitä tarkoittaa :D
      Sama se on englantilaisilla kyllä he ymmärtää jos sinulta jää yksikön kolmas persoona huomaamatta, tai verbi on väärässä aikamuodossa, sanoja puuttuu,, ym.

      TÄRKEÄÄ: Suomalaisilla on yksi suuri etu noin 90% maista. meillä ohjelmat on tekstitetty suomeksi. silloin olemme harjaantuneet kuuntelemaan englantia ihan huomaamatta ja sanavarasto on laajempi kuin noilla 90% maailmanväestöstä samalla koulupohjalla.
      Itse olen ollut Australiassa usean kerran ja samalla opiskellut englantia ef-koulussa Ymmärsin noin 98 prossaa opetuksesta ja vastaavasti Aasialaisilla saattaa mennä 50% sivu.

      Siksi sinä ei hätäillä kielivirhe. me ymmätä sinu. huomaatko paljon virheita mutta sait selvän,, Muutkin ymmärtää sinua..

    • lhhlhk

      Kyllä nainen sen huomaa, kun on kielitaito kondiksessa ;)

    • yksi tapa

      Jos asut Helsingissä niin mene Rautatieasemalle tai muihin turistipaikkoihin. On paljon englanninkielisiä ulkomaalaisia. Minä usein kuuntelen englantia puhuvia ulkomaalaisia ja usein liityn heidän keskusteluun eri tavouilla tai minulta kysytään opastusta jonnekiin.
      Itse haluan näin pitää yllä englannin taitoa ja joskus keskustelen kirjastohenkilön kanssa englanniksi, koska he kaikki osaavat sitä.

      Helsinki on täynnä englantia puhuvia. Sano suoraan että: Please forgive me but I want to practice my english. Do you understand what I am saying now?.
      Suomeksi: Anteeksi, mutta haluan harjoitella englannin kieltä. Ymmärrättekö mitä minä sanon nyt.

      • Eurokansalainen

        Kyllä eniten tykkään kun mies kiälellä nualoo pillua ja pyllyä. Se on hyvää kiälitaitoa pärjää joka maassa.


    • siellä synytnyt

      Jos vaikkapa Saksasta haet paikan, pitää varoa antamasta työhönottajalle "vääriä" vastauksia. Siellä on nimttäin näin, että jos hän kysy kielitaidosta, on väärä vastaus, että suome lisäksi englanti. Sitä ei siellä nimittäin pidettään kielitaitona kun normaalina ihmiseen kuuluvanan ominaisuuksina.

      Näin luin siellä lehdestä.

    • Totuus

      Heti kun pakkoruotsi poistuu on paremmat saumat panostaa vaikka pelkästään siihen englantiin.

    • skörä

      Lähdin työharjoitteluun Unkariin osaten juuri ja juuri esitellä itseni. Olin siellä kolme kuukautta päiväkodilla (eli pakotettu opettelemaan ja käyttämään unkaria, lapset kun eivät yleensä muita kieliä kuin äidinkieltään osaa) ja takaisin tullessani osasin unkaria jopa saman verran kuin koulussa lukemiani ruotsia ja saksaa. Pidin jopa koululaisille yhden tunnin unkariksi.

      Eli terve menoa, käyttämällä sitä kieltä oppii!

    • Nahkainen Jorma

      Ihan perus kieli-taidolla pärjäät näin aluksi, taito karttuu kokemusten myötä.
      Kyllä sen sitten huomaat jos kieli-taito ei ole riittävä, seuraat vaan toisen ele-kieltä siinä samalla kun imutat sitä ulkomaista nahkasauvaa.

    • austerism1
    • Käytä aika oikein

      Ruotsin kielen opiskelu heikentää menestystä tarpeellisissa kielissä. siihen käytetty aika on kaikille haitaksi ja kansantaloutta heikentävää
      http://ruotsivapaaehtoiseksi.fi/

    • nloln

      Jos haluat harjoittaa kielitaitoasi, suosittelisin liittymään jollekkin englanninkieliselle foorumille. Ei ole älyttömän vaikeaa löytää sellaisia. Itse nostin englannin numeron kymppiin VUODESSA, kun jonain syksynä aloin käymään eräällä sivulla. Aikasemmin oli tullut kasia ja seiskaa. Tee foorumilla aloituspostauksia ja vastaile muiden postauksiin, näin harjoitat lauseenrakennustasi. Kun näet outoja sanoja voit samantien katsoa ne sanakirjasta, ja samalla laajennat sanavarastoasi. Tulet myös oppimaan monia sanontoja, ja englanti alkaa pian käymään ihan luonnostaan! tärkeintä on että kirjoittelet foorumilla joka päivä, voin luvata että se teroittaa kielitaitosi oikein hyvin. Mielestäni se, että osaa kirjoittaa sujuvaa englantia tarkoittaa että voi myös puhua sitä sujuvasti. Itseni ei enää tarvitse edes ajatella englantia puhuessa, se on kuin toinen äidinkieleni.

      • kaakelikalle

        Tuosta sellainen pieni varoitus, että kannattaa käydä sitten keskustelupalstoilla, joissa kielitaito on ihmisillä korkea. Toisin sanoen kannattaa välttää sivuja, joissa keskustelee muita ulkomaalaisia hirveästi.


    • kielipaa

      Mina osaan puhua, suomea,ruotsia,venajaa,ranskaa,espanjaa ja englantia.

      Kirjoitan ulkomailta,joten kai saatte selvaa tekstista.

      • kielipaä

        Itse puhun viroa, Atsteekkia, Arabiaa, Italiaa, Suomea, Saamea, Pohjois-nigeriaa, Etelä-grönlantia

        Kirjoitan ulkomailta,joten kai saatte selvaa tekstista


    • DAS REICH

      Saksa on sijoitus tulevaisuuteen!

    • ,,,,,,,

      Suomalaisten tulee osata englannin lisäksi muitakin valitsemiaan kieliä, venäjää, saksaa, ranskaa…
      Ihminen kykenee oppimaan ja ylläpitämään vain kahta vierasta kieltä tehokkaasti. Nyt tuo toinen vieras lailla asetettu ruotsiksi.

      Niinpä puhumme suomea ja – englantia – ruotsia ei kuitenkaan osata pakollisuudesta huolimatta tai
      sen vuoksi. Ruotsi vapaaehtoiseksi, siksi:


      ALLEKIRJOITA


      LEVITÄ ETEENPÄIN

      http://www.ruotsivapaaehtoiseksi.fi

      Tunnistus mobiilivarmenteella, pankkitunnuksin tai varmennekortilla.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe