Olen ollut samalla työnantajalla niin kauan (ja muutenkin työelämässä yli 15 vuotta), että olen oikeutettu opintovapaaseen. Ajattelin hakea sitä 1,5 vuotta.
Jotta eläisin, pitäisi saada aikuiskoulutustukea, mutta koulutusrahastosta sanottiin, että vasta kun saan päätöksen työnantajaltani että vapaa on myönnetty, voin hakea tukea. No juu, mutta avoimessa yliopistossa opiskeluun tuen saanti ei ole varmaa ja ennakkopäätöskään ei takaa muuta kuin että teoriassa täytän nuo työssäoloaikaehdot.
Siispä minun pitäisi jättäytyä ensin opintovapaalle tietämättä, saanko siihen tukea. Jos työnantaja nyt suostuu siihen että aloitan opintovapaan syyskuussa, niin voinko sitten perua sen jos tukea ei tulekaan? En voi opiskella ilman rahaa.
Oikeutettu opintovapaaseen, en ole varma aikuiskoulutustuesta!
6
1527
Vastaukset
- eikäkö
Avoin yliopisto ei ole virallista opiskelua, joten tukea sen opintoihin ei voi saada.
- parempi tieto
Avoin yliopisto on kyllä virallista opiskelua. Se ei kuitenkaan johda tutkintoon eikä sitä katsota päätoimiseksi, ja näistä syistä opintotukea ei myönnetä.
Selvitäpä olisiko sinulla mahdollisuutta vuorotteluvapaaseen!
- Kottarainen2
Vuorotteluvapaata meillä ei myönnetä, jokaisen hakemus on torpattu.
Opintovapaa on pakko myöntää, mutta nyt harmittaa jos en sitä voi ottaa tukien missaamisen vuoksi. Itse asiassa avoimessa yliopistossa oikeustiede vahvistaa ammatillista osaamistani ja koulutustani, joten siinä mielessä voisi olla pieni mahdollisuus saada tukea. Kuitenkaan en voi mistään tukea etukäteen varmistaa.
Yritin etsiä netistä, mihin yliopisto-opintoihin on haku syksyllä, mutta todella huonosti löytyi tietoa. Itselleni on aivan sama millä opintoverukkeella työpaikasta lähden (en aio palata takaisin), opintovapaan aikana ehdin hankkia toisen työn ja/tai perustaa yrityksen. Opinnot sujuvat kyllä aina nopeasti, se ei olisi ongelma; yliopistoaikoinakin olin lisäksi parissa eri työssä ja valmistuin ennätysajassa.- Opiskele työn ohella
Ei kai nyt avoimen yliopiston opintoja varten opintovapaata tarvitse ottaa. Opinnot sujuvat hyvin työn ohellakin.
- ehkä on ja ehkä ei
Se on vähän 50-50 saatko tukea. Tässä ote Koulutusrahaston kysymyksiä ja vastauksia -palstalta:
27. Voiko avoimen yliopiston tai avoimen ammattikorkeakoulun opintoihin saada aikuiskoulutustukea?
Aikuiskoulutustukea myönnetään tutkintoon johtavaan koulutukseen sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen. Avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa ei voi suorittaa tutkintoa, joten opiskeluun voi saada tukea, jos se on hakijalle ammatillista lisä- tai täydennyskoulutusta hänen ammattinsa, työnsä tai koulutuksensa huomioon ottaen. Hakija voi liittää hakemukseen oman selvityksen koulutuksen ammatillisuudesta. Myös työnantajan lausunnon koulutuksesta ja sen ammatillisuudesta voi tarvittaessa liittää hakemukseen.
28. Olen vasta suunnittelemassa opintoihin hakeutumista. Voinko jo tässä vaiheessa hakea aikuiskoulutustuen ennakkopäätöstä? Saako ennakkopäätöksessä tiedon myös tuen suuruudesta?
Ennakkopäätöstä voi hakea vasta, kun henkilö on hyväksytty opiskelijaksi oppilaitokseen. Ennakkopäätöshakemuksen liitteeksi tarvitaan aina opiskelutodistus tai oppilaitokseen hyväksymisilmoitus.
Ennakkopäätöksessä ilmoitetaan, täyttyykö tuen saamisen ehtona oleva työssäoloaika ja kuuluuko koulutus tuen piiriin. Ennakkopäätös ei koske muita seikkoja. Tuen määrä lasketaan vasta varsinaista maksupäätöstä haettaessa.- Avoin yliopisto
Samaa pohdittu täällä. Mielestäni avoin yliopisto on jossain tapauksissa parempikin tapa täydentää osaamistaan kun ei tarvitse suorittaa mitään turhaa. sitä pohdin, että millainen hyväksyntä oppilaitoksesta vaaditaan? itsellä olisi tiedossa kursseja joihin haluaisin, mutta joiden ilmoittautumisajat vaihtelevat huomattavasti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815047- 794869
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522699
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850