Rytmi

8kk

Mietin että millä saisin vähän muutettua meillä rytmiä. Tyttö haluaa nukkumaan aina jo klo 18. Todella vaikeaa välillä kun olisi mukavaa olla vaikka mummolassa vähän myöhempään. Ja kun mies on töissä ei saa oikein asioita hoidettua kun pitää niin hurjan aikaisin olla kotona jo.

15

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monetko..

      päiväunet sitten nukkuu? Meillä on lapset nukkunut tuon ikäisenä kolmet päiväunet ja ne viimeiset on ollut tuossa 17-18 aikoihin ja sitten yöunille on käyty klo 21.

      • 8kk

        9-10, 12-13 ja 16-16.30(17) suurinpiirtein. Vaihtelee noi ekat päikkärit mutta viimeiset ovat aina tuohon aikaan tai jos ei nuku ollenkaan niin voi mennä jo vähän aikaisemmin.


      • okei..
        8kk kirjoitti:

        9-10, 12-13 ja 16-16.30(17) suurinpiirtein. Vaihtelee noi ekat päikkärit mutta viimeiset ovat aina tuohon aikaan tai jos ei nuku ollenkaan niin voi mennä jo vähän aikaisemmin.

        Aika lyhyitä unia näyttää teillä olevan kaikki unet, meillä on lapset nukkunut aina tuollaiset lyhyet 30min-1h aamu- ja iltaunet ja päivällä sitten pidemmät 2-4h unet. Onnistuisiko nukkua tuossa illalla vielä neljännet päiväunet?


      • adkölj
        okei.. kirjoitti:

        Aika lyhyitä unia näyttää teillä olevan kaikki unet, meillä on lapset nukkunut aina tuollaiset lyhyet 30min-1h aamu- ja iltaunet ja päivällä sitten pidemmät 2-4h unet. Onnistuisiko nukkua tuossa illalla vielä neljännet päiväunet?

        Ei neljissä päiväunissa tosiaan tuon ikäisen kanssa ole oikein järkeä. :) Ja lapset nukkuvat hyvin eri pituisia päiväunia, onnekasta, että teillä on lapsi nukkunut pitkiä päikkäreitä. Itse asiassa nuo tunnin, puolentoista tunnin unet eivät vielä ole mitenkään erityisen lyhyet, on sellaisiakin jotka vetelevät 30 min tai 45 minuutin unia kerrallaan. Unien pituuteen ei oikein voi vaikuttaa, se on lapsen yksilöllinen ominaisuus ja muuttuu yleensä jonkin verran lapsen kasvaessa.


      • Tarkoitinkin..
        adkölj kirjoitti:

        Ei neljissä päiväunissa tosiaan tuon ikäisen kanssa ole oikein järkeä. :) Ja lapset nukkuvat hyvin eri pituisia päiväunia, onnekasta, että teillä on lapsi nukkunut pitkiä päikkäreitä. Itse asiassa nuo tunnin, puolentoista tunnin unet eivät vielä ole mitenkään erityisen lyhyet, on sellaisiakin jotka vetelevät 30 min tai 45 minuutin unia kerrallaan. Unien pituuteen ei oikein voi vaikuttaa, se on lapsen yksilöllinen ominaisuus ja muuttuu yleensä jonkin verran lapsen kasvaessa.

        että voisi nukkua vielä neljännet unet, koska unet on sen verran lyhyitä. Itse en ainakaan alkaisi laittamaan lasta yöunille klo 18 aikaan, mielummin lisäisin nuo "ylimääräiset" päiväunet. Eihän siinä ehtisi isäkään nähdä lasta melkein yhtään (olettaen että on aamu-/päivävuorossa töissä).


      • adkölj
        Tarkoitinkin.. kirjoitti:

        että voisi nukkua vielä neljännet unet, koska unet on sen verran lyhyitä. Itse en ainakaan alkaisi laittamaan lasta yöunille klo 18 aikaan, mielummin lisäisin nuo "ylimääräiset" päiväunet. Eihän siinä ehtisi isäkään nähdä lasta melkein yhtään (olettaen että on aamu-/päivävuorossa töissä).

        Ja minä taas tarkoitin, ettei neljänsissä päiväunissa ole tuon ikäisen kanssa mitään järkeä, varsinkin kun nuo päikyt eivät edes ole mitenkään poikkeuksellisn lyhyitä. Ennemmin nyt odottaa, että lapsi hieman kasvaa, tuollaiset ongelmat voivat korjaantua hyvin nopeasti ihan itsestään.


    • ei kai

      tuon ikäiselle enään neljiä päiväunia kannata mahduttaa päivään.Luulisin että aloittaja siirtynee pian kaksiin päiväuniin,ehkäpä asia korjaantuu sitten että nukkuu pidemmät päikkärit ja jaksaa valvoa illalla.
      Voihan sitä myös yrittää venyttää iltaa aluksi vaikka puolella tunnilla pitämällä toista hereillä.

    • 8kk

      Joo no neljännet päikkärit pitäs olla sit sillo klo 18 ja silloin jos nukahtaa en haluaisi kuitenkaan herätellä. Meillä on ollut aina sääntönä ettei herätetä kuin pakon edessä kesken unien. Joskus kyllä menee nukkumaan vasta 19 aikaan mutta ongelma on se että jos kuuen jälkeen lähtee ajamaan kotiin on matka pelkkää huutoa koska on jo niin väsynyt. Sitten on aivan ylikierroksilla ja mistään ei meinaa mitään tulla.

      Lapsen rytmiä en muuta miehen työaikoijen takia. Hänellä ei ole säännölliset työt vaan tulee silloin kun tulee töistä. Joskus on pari päivää putkeenkin. Ja joskus lähtee yllättäen.

      Ehkä rytmi muuttuu kun alkaa nukkua pidempiä päikkäreitä.

      • jkfhlj

        Meillä on reipas 10kk muksu ja nukkunu vielä 2kk sitten 3*30-45min. Nyt nukkuu aamuselta 15-30min ja iltapäivällä tunnin.. Nukkumaan menee 20.00.
        Ei se välttis ala edes pidempään nukkumaan päiväunia jos se ei tarvitse enempää unta päivällä kerrallaan..
        Itse kyllä venytin viimeisten (kolmansien) päiksyjen alkamisaikaa silloin kun ne vielä nukuttiin ja nyt täytyi venyttää toisten alkamis aika kun olis muuten tullut 6tunnin valveilla olo ja ilta olisi muuttunut kiukuksi..


      • ymmärrän kyllä

        että rassaa jos toinen huutaa pää punaisena autossa mutta ette kai nyt joka päivä kuuden jälkeen ajele.Kuopukseni on koko pienen ikänsä(nyt vuoden) ollut enempi vähempi huutaja autossa,vieläkin tulee hetkiä varsinkin väsyneenä että huutaa vaan..Mutta kun ei sitä aina tapahdu niin kyllä sen kestää.


      • 8kk
        ymmärrän kyllä kirjoitti:

        että rassaa jos toinen huutaa pää punaisena autossa mutta ette kai nyt joka päivä kuuden jälkeen ajele.Kuopukseni on koko pienen ikänsä(nyt vuoden) ollut enempi vähempi huutaja autossa,vieläkin tulee hetkiä varsinkin väsyneenä että huutaa vaan..Mutta kun ei sitä aina tapahdu niin kyllä sen kestää.

        No ei tietenkään. Joskus kun ollut jotain pakollista. Mutta kun vällillä tyttö on jo niin väsynyt viideltä :/ nytkin kun olen autokoulussa on vaikeaa kun tunnit loppuu puoli seitsemän.


    • kukkis3

      Meillä on 9kk typy joka nukkuu yleensä 3 päikyt joskus hyvällä tuurilla 2.
      Herätään n. klo 7
      Ekat päikyt n. klo 10 (nukkuu n. 1h)
      Tokat päikyt n. klo 14 (nukkuu n. 1h)
      Kolmannet n. klo 17 (annetaan nukkua max 30 min)

      Itse olen siis yrittänyt siirtyä kahtiin päikkyihin päivässä. En vain tiedä miten siinä onnistuisin. Olen kokeillut pitää väkisin hereillä, ja kun kiukkuaa otan syliin johon sitä nukahtaa. Olen kokeillut mennä rattailla katselemaan maisemia, mutta nukahtaa sitten rattaisiin. Jos olen ulkona ja vauva väsynyt on se luonnostaan sylissä koska muuten itkee, tuloksena taas että nukahtaa ..tai no huijaan.. en jaksa jäädä muiden äitien luo kun toinen kiukkuaa.
      Väsyneenä ei huoli ruokaa, tissi kylläkin kävis koska siihen on kiva nukahtaa. Eli sekääne i ole ratkaisu.
      Ruokaa saa kolmen tunnin välein.
      Nukkumaan n.20-21.30 rippuu monelta on vikat päikyt nukkunut.
      Yöt ovat erittäin katkonaisia ja joskus aamuyöstä on nyt heräillyt, mutta kun perhepedissä vähän aikaa temmeltää niin nukahtaa tissillä uudestaan. ..Nukkuu kuitenkin osittain omassa sängyssä, mutta pahan eroahdistuksen takia kukaan ei nukkunut jos ei toista otetti viereen. Nyt kun miehen kesäloma alkaa niin kokeillaan uudestaan omaa sänkyä koko yöksi.
      Päivän unimääräksi tulee n.14 tai välillä enempi tai vähempi. ..En vain tiedä miten saisin toisen nukkumaan pidempään tai olemaan hereillä pidempään. Neuvoja?

    • äitikin.

      En osaa valitettavasti antaa vinkkejä siihen, millä saisitte iltoja venytettyä, mutta sotkenpa silti lusikkani tähän soppaan. Meillä on 9kk tyttö, joka nukkuu kahdet päikkärit päivässä, yleensä tunnin kerrallaan, joskus puoli tuntia tai puolitoista tuntia.

      Mutta meillä on venytetty aamuja. Tyttö heräisi kyllä seitsemältäkin, mutta jaksaisi hätinä olla hereillä vajaat kaksi tuntia ennen ekoja päikkäreitä. Me ollaan otettu lapsukainen tässä vaiheessa viereen, eka imetys siinä, ja koko perhe sulkee vielä silmät. Joskus nukutaan yhdeksään, joskus jopa kymppiin saakka. Eli kun unta tulee kahdella tai yhdellä herätyksellä klo 21-09, niin parit päikkärit riittää.

      Mutta kun joku vielä kertoisi, että miten vauvan luontaista rytmiä saa muutettua. Ei kai välttämättä mitenkään...

      • 8kk

        Niin mäkin haluaisin venyttää aamuja vähän mielelläni. Joskus kun annan aamuvellin nukahtaa pinnikseen vielä uudestaan mutta nyt kun oppi seisomaan sekin ollut vähän hakusessa :( noh ehkä se muuttuu taas joskus vähän myöhäisemmäksi !


      • Iskä+äiskä+3

        Meillä ei voi aamuja venytellä. Mies lähtee töihin 7:20 ja isommat lapset (3v ja 6v)srk:n kerhoon klo 8:00-11:00.

        Toisaalta tällä tavoin meillä rytmi säilyy meille sopivana ja ihanteellisena. Kuopus (10 kk) nukkuu yhdet kunnon päikkärit (2,5-4 tuntia) ja käy illalla nukkumaan klo 20-21. Menen 2 kk:n kuluttua töihin, joten todella toivon, että tämä rytmi säilyy.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1428
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      962
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      682
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      677
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      634
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe