Missä on edullisinta asua Helsingissä?

Nuorissaontulevaisuu

Olen 15v ja olen iässä jossa aletaan suunnittelemasn tulevaisuutta, joten haluaisin tietää että missäpäin Helsinkiä olisi halpaa asua? Isäpuoleni on aina asunut itä-helsingissä eli metron käyttäminen on mulle erittäin tuttua Helsingissä. Etsin vuokrataloja ja no miksei omistusasuntoja? Itse en ehkä mieluiten asuisi itä-helsingissä maahanmuuttajien takia ( anteeksi ) ja väkivalta tilanteiden takia. Mieluiten sellainen joka olisi keskustassa tai lähellä keskustaa mutta ne on tietenki kalliita joten jääköön se unelmaksi :) ja niin en asu Helsingissä vaan pohjoisessa.

91

6954

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallion kingit

Pysy pohjoisessa,se on maalaiselle tuo helsinki yhtä hel.vettiä.
      Sinne ei kannata päätään laittaa jos voi asua muualla,koko elämä valuu hukkaa jos helsinkiin änkeää 15 vuotiaan kannattaa katsella muita alueita ja aloittaa säästäminen noihin takuu vuokriin.

Helsingissä ei ole hintaladultaan yhtään paikkaa johon kanattaa muuttaa jos vuokraisi tai ostaisi,ei sieltä kannata maksaa enään noista.

Sitten kun hinnat laskee jos laskisi -90% niin vain pakon edessä sittenkin,kuka piru sitä saastetta vapaehtoisesti hengittää ja muutenkin hyvin likaista.

Ei siitä kannatta maksaa kenenkään täysjärkisen.Muuta ennemmin lähelle oulua tai tamperetta tai turkua mutta karta helsinkiä,sinusta tulisi vain kävelä ruumis niin eräästä joka asuu helsingin kalliossa tunnetaan hilda ranena ,on oikein kuuluisuus myös tällä palstallakin.

Ajattele jos törmäisit tuohon harvahampaseen ,googletappa hilda ranea niin huomaat että se on täysin mielenvikainen harvahammas.

• Ej kiva!

Mahtaako aloittajaa nuorena kiehtoa kaupunkielämä. Helsinkiin itse pienemmästä kaupungista muuttaneena ja Tukholmassakin asuneena en näe tässä kaupungissa asumisessa oikeastaan mitään etua. Täällä ei ole mitään erikoista. Ihmiset ovat sulkeutuneita ja käytökseltään tympeitä. Oopperan ja muun kulttuuritarjonnan takia tänne ei kannata muuttaa, enkä todellakaan näe mitään hohtoa ison kaksion tai kolmion hintaisessa yksiössä asumisessa vain siksi, että se on "stadissa". Olen päättänyt muuttaa pois, ehkä radan varteen tai Nurmijärvelle, tai vaikka Porvooseenkin, isompaan asuntoon, jossa on vähän pihaakin. Kaikki, mitä Helsingistä tarvitsen, on silti käytettävissäni.

• Nuorissaontulevaisuu

No sitten unohdan kyllä helsingin kaikkine ongelmineen.
      Kiitos sinulle valaistuksesta ja tiedoista, hyvää kesää kallion kingille.

• ent.nuori

Eipä ole teksti kirjoitettu 15v kielellä eli hyvä provo taas heitetty framille!

Kaikille viisitoistavuotiaille siltikin tulevaisuutta silmällä pitäen neuvoksi voisi antaa opiskele, opiskele ammatti itsellesi ja hanki sitten työpaikka. On se työpaikka sitten Helsingissä tai jossakin muualla ei voi vielä tietää. Rahaa on aina syytä säästää, mutta vuokraennakoihin tai asunnon ostoa varten, niin taitaa olla liian aikaista mietiskellä niitä. Mistä viisitoistavuotias yleensäkään saa rahaa sitä säästääkseen. Kesätöistä, vanhemmilta vai lapsilisistä, joka kuuluu vanhemmille ja maksetaan vanhemmille. Ennen pelkästään äidille.

• Uusinimerkki

Ja tämä sitten varasti nimimerkkini joten kiitos sulle, on internetti vaarallinen paikka.

• Näin on

Tuon ikäisen kannattaa aivan muita asioita mm. opiskeskeja miettiä. Mene nukkumaan.

• Dgjgdhgdh

Sitähän tässä mietin.

• Omqkas

Edullisimmat kämpät kai Jakomäessä, mutta jos aiot tehdä muutakin kuin olla murjussasi eli käydä koulussa, töissä, harrastuksissa, yöelämässä jne.., niin matkoihin kuluva raha, aika ja vaiva otettava huomioon. Jos nuo kaikki olisivat keskustassa, niin ei kantakaupunki enää niin kalliilta vaikutakaan. Mieluummin tinkisin itse neliöistä kuin sijainnista. Tietysti muutakin huomioitavaa: miten arvotat melun, naapurit jne..?

Tuon trollin höpinöitä turha ottaa todesta: oikeasti esimerkiksi Helsingin ilmanlaatu on kiitos meren ihan ok. Helsinki on myös vain Helsingissä ja kyllähän jokaisen nuoren miehen pitäisi ainakin kerran eläissään päästä näkemään kaupunkielämää. Ainahan täältä pääsee takaisin korpeen jos alkaa ahdistamaan.
      Hinnat nyt ovat mitä ovat, mutta jos omaa mietit, niin ota huomioon, ettei millään muulla Suomen alueella ole tulevaisuutta kv. kilpailussa. Helsinki on Suomen ainoa toivo. Ehkä ylihintainen, mutta toisaalta ei arvonnousua ole taatusti muuallakaan luvassa sen enempää. Eli jos vaan pelimerkit riittävät tai pienikin kämppä riittää, niin ei Suomesta Helsinkiä parempaa asuntosijoituskohdetta löydy.

Täällä myös parhaat työllistymismahdollisuudet melkein alasta riippumatta.

• Omakas

Ja lisäksi paras yöelämä ja eniten nuoria sinkkunaisia;)

• ilvonent1

no voin sanoa et ei tää jakis mikään halpa ole 3h k 865kk neliöitä 67 eli onko jakis muka halpa hä????

• kkkkkkkaaalllleevvii
        ilvonent1 kirjoitti:

no voin sanoa et ei tää jakis mikään halpa ole 3h k 865kk neliöitä 67 eli onko jakis muka halpa hä????

no on halpaa,vuokra-ja omistustaloissa,kunhan et muuta mulkkumarjan taloon joka on koko kylän kanaemo

• Nuorissaontulevaisuu

Joo mut ei mulla löydy vielä niitä pelimerkkejä ja olen kyllä käynyt helsingissä isän luona ja nähnyt koko kylän.Eihän ne korpea ole jos muuttaisin ouluun tai johonkin muuhun suureenpaan pitäjään.

Nimittäin asun nuorgamissa.

• Hfnhkfshkszghk

Ole hiljaa saatanan pedofiili.

• Ola i hoi
        Hfnhkfshkszghk kirjoitti:

Ole hiljaa saatanan pedofiili.

Loinen ohjatkoon hiiren mieltä!

• torkkelin kulmilla

Omituista häirintää on tapahtunut viime aikoina kallion ravintoloiden miesten wc-tiloissa, monet asiakkaat ovat kertoneet, että pienikokoinen mies jota kutsutaan Raneksi tai näpyksi on ollut luvattoman kiinnostunut wc asioilla käyvistä miehistä.

Rane on tunkeutunut pisuaarin viereen ja jopa pyrkinyt koskettelemaan virtsaavia miehiä, pari kertaa tyyppi on saanut silmänsä mustaksi ja porttikiellon, mutta taas uudessa paikassa on tehty havainto oudosta miehestä.

Kallio on muuttunut rauhattomaksi paikaksi, kaienlaiset hintit pilaavat lopunkin alueen maineesta.

• kulmien kundi

Ei se kirjoittelija Hervannasta ole eläissään liikahtanutkaan. Fantisoi skeidaa Kalliosta minkä ehtii... Tässäkin ketjussa taitaa olla muutama sen tekele.

• Suoli24:n pienipalkkainen etätyöntekijä avautuu. Ei sen kummempaa. Hyvä niin. Onhan se tylsää laatia tänne keskusteluavauksia. Suunnittelen kissan hankintaa. Kannattaisiko ostaa musta, valkoinen vai raidallinen. Onko sinulla kissaa? Millä perusteilla valitsit omasi?

• ....................

no eipä sen väliä mistä sitä asuntoa kattelee, jos olet 15 vuotiaana niin varakas että ihan omistus asuntoa yksinäsi pystyt harkitsemaan..

• hehhehhehehheheee

kukaan 15 tollasia ajattelekaan, juuri päässyt ripille ja ihan muuta asiat mielessä...mutta hei kiva provo kuitenkin...

• asdfgghjjjj

Miksei ajattelisi? Itse olen kans 15 ja mielestäni nää asiat alkaa olee kohta ajankohtaisia... ajattelen itsekin paljon niitä (enkä edes päässyt ripille!). Suosittelen ap:ta harkitsemaan soluasuntoa :) halpaa ja voit päästä lahellekin keskustaa.

• Scwcf

Jokainen on yksilö ja en käyny/käy riparia.

• ....................
        Scwcf kirjoitti:

Jokainen on yksilö ja en käyny/käy riparia.

no se nyt on asian vierestä, ja aika harvinaista kyllä ettei ole....

• hörhöilyä

Vain ääliöt käy nykyisin rippikolun. Kuka kaipaa pappia naimaan kaveriksi?

• todellinen puhuja
        hörhöilyä kirjoitti:

Vain ääliöt käy nykyisin rippikolun. Kuka kaipaa pappia naimaan kaveriksi?

Vain ääliöt jättää riparin käymättä! He eivät ymmässä mitä menettävät, koska he ovat ääliöitä, eivätkä siis kykene ajattelemaan muuta, kuin oman kantansa asiasta. Ymmärrän ettei rippikoulu jonkun mielestä välttämättä vaikuta ensin mielenkiintoiselta, varsinkaan jos ei ole kasvanut uskontoon mitenkään. Kuitenkin esimerkiksi siskoni, joka kävi riparin 2,5 vuotta sitten oli reilun viikon rippileirillä ja alku oli lupaava:)
        Leirillä oli kuulemma todella hauskaa ja paljon ihania ihmisiä ja siskoni sai sieltä monta ystävää, ohjaajat/aikuiset/ vetäjät oli hauskoja ja mielenkiintoisia! ;) Siskolleni jäi riparista ihana muisto ja hyvät eväät elämään, ennen kaikkea hän sai jumalan opstajakseen koko elämäksi!

• järki päässä

Jos sinulla on mahdollisuus asua väliaikaisesti jonkun luona niin hanki ensin itsellesi työpaikka ja sen jälkeen katselet omaa asutoa .Ensin turvataan tulot ja sen jälkeen tulee menot.

• Kyllä jämtti on näin

Jos tosiaan haluat nyky ghettoon, niin Hesaan vaan, mieluummin vielä kehäykkösen sisäpuolelle. Siellä ne muutkin kahelit ovat. Minä en lähre täältä pohojanmaalta muutakuin kirkkomaahan, ja sinnekki mennään poraaten.

• rppppu

No ellää sie lähre sieltä peräkylästäs, ketään ei kiinnosta. Itse asun mieluummin jossain missä voi tehdä muutakin kuin käydä metsälenkillä...

• ....................
        rppppu kirjoitti:

No ellää sie lähre sieltä peräkylästäs, ketään ei kiinnosta. Itse asun mieluummin jossain missä voi tehdä muutakin kuin käydä metsälenkillä...

sun tekemises kiinnostaa ku kilo paskaa....oikeestaan ei ees sen vertaa...

• mak7

Kulosaaren sillan alla,hyljätyn veneen kääntää nurin päin on edullista asua.

• Tervetuloa stadiin!

Hei!

Suosittelen sinulle Etelä-Haagaa, jossa on tarjolla paljon suhteellisen edullisia vuokrayksiöitä (myös opiskelijasoluja). Sieltä pääsee keskustaan nopeasti joko junalla, bussilla tai 10-raitiovaunulla, jos asuu Pikku Huopalahden puoleisessa päässä Etelä-Haagaa.

Alue on rakennettu suhteellisen väljästi, talojen välissä on isojakin puistoja. Myös hyvät ulkoilumahdollisuudet ovat lähellä Keskuspuiston ansiosta.Alueella on hyvä maine, toisin kuin Pohjois-Haagalla - sinne älä muuta!

• 11+2000
        Tervetuloa stadiin! kirjoitti:

Hei!

Suosittelen sinulle Etelä-Haagaa, jossa on tarjolla paljon suhteellisen edullisia vuokrayksiöitä (myös opiskelijasoluja). Sieltä pääsee keskustaan nopeasti joko junalla, bussilla tai 10-raitiovaunulla, jos asuu Pikku Huopalahden puoleisessa päässä Etelä-Haagaa.

Alue on rakennettu suhteellisen väljästi, talojen välissä on isojakin puistoja. Myös hyvät ulkoilumahdollisuudet ovat lähellä Keskuspuiston ansiosta.Alueella on hyvä maine, toisin kuin Pohjois-Haagalla - sinne älä muuta!

Etelä- Haaga ei ole hullumpaa seutua, mutta on vielä ns. kivikylää. Muutama kilometri länteen ovat Pitäjänmäki ja Leppävaara, jälkimmäinen tosin jo Espoon puolella. Talot eivät ole enää niin lähellä toisiaan ja palvelut Sellon ansiosta vielä Etelä-Haagaakin paremmat.
        Raitiovaunua ei ole, mutta on moottoritiet, kehä-ykköset ja junalla nopeimmillaan 12 minuutissa Helsingin päärautatieasemalle.
        Myös Lauttasaari ja Tapiola ovat hyvää seutua ja pääseehän niihin jonkin ajan kuluttua jo metrollakin.
        Mutta, tämä kaikki vasta siten, kun olet aikuinen ja mieluummin akateeminen loppututkinto taskussa.

• 1+1

Nimenomaan. Nuoret luulevat pääsevänsä suoraan ullakkohuoneistoon keskustaan.
        Asuu teltassa 20 vuotta ja säästä pienen yksiön on paljon realistisempi ajatus.

• 1962 jk
        Tervetuloa stadiin! kirjoitti:

Hei!

hieno paikka se etelä-haaga

• varjona takana

On se varmaan jännittävää kun yksinäistä naista seuraa hänen kotiinsa ulkomaalais taustainen mies. Niin että oltaisiin kiinnostuneita.

• ota selvää

Itse olen syntynyt ja kasvanut itä-helsingissä(mellunmäki, itäkeskus, vuosaari). Tuntuu olevan ihmisillä todella vääristynyt käsitys alueesta.
      Väkivallan pelkoa en ole tuntenut koskaan enkä kokenutkaan kuin kerran teininä.
      Metro äänestetty monta kertaa parhaaksi julkiseksikulkuvälineeksi.
      Narkit ja alkoholistit pysyy kyllä ihan omissa piireissään ja käsittääkseni niitä löytyy joka kaupungista suomesta. Suurempi ongelma pienemissä kaupungeissa.
      Ainoa miinus puoli jota keksin maahanmuuttaja naapurista on joskus hajuhaitat. muuten täysin asiallisia ihmisiä(poikkeuksia löytyy kaikista ihonväreistä).
      Vuokra taso on noin -30% kantakaupungista eli ei kovin halpaa.
      Slummeja ei suomesta löydy joka niin väittää ei tiedä mikä slummi on.

• lapsuksia

Taas on laitettu 15-vuotiaan suulla lapsellinen aloitus. Jotenkin ärsyttävän typeriä nämä palkattujen keskusteluvedättäjien viritelmät. Kyllä asioita voi ottaa keskusteluksi esille ilman naiiveja aloituksia, ihan nelikymppisenä itsenään.

• salmiakki_

Sitten kun olet aikuinen, en näe mitään syytä miksi et voisi asua itä-helsingissäkin. En haluaisi siellä alkaa lapsia kasvattaa, mutta osaat varmasti pitää huolta itsestäsi siellä. Voisit myös harkita Vantaata, siellä on edullisempaa ja kuukausikortilla pääsee liikkumaan bussilla ja junalla Helsinkiin.

• Ja siis, olen itse lapsena kasvanut Itä-Helsingissä. Kyllä siellä voi asua, vaikkakin spruguja ja juoppoja ym. on vähän enemmän. Mutta ei ole aluetta missä niitä ei olisi.

• ladugarden
        salmiakki_ kirjoitti:

Ja siis, olen itse lapsena kasvanut Itä-Helsingissä. Kyllä siellä voi asua, vaikkakin spruguja ja juoppoja ym. on vähän enemmän. Mutta ei ole aluetta missä niitä ei olisi.

Mä budjaan latokartanossa. Ei spurguja .

• Oli Helsinki mukava paikka asua ku ei tehny muuta ku kävi töissä ja istui patiolla. Asuin siellä pitkän tovin. Asuin kivikossa.
      Voisin muuttaa sinne viel takaisin jos ei olisi lapsia.
      Lapsien kasvatus Oulun kuppeessa on paljon helpompaa kun matkat taittaa nopeasti.

• makunsa kullakin

Lapista muuttavat heti Eiraan, jotenkin tuntuu näin kauan pääkaupungissa asuneena, et en muuttas.

• Hohhoijaa

15 vuotias asuu hemma hos mamma vielä monta vuotta. Palataan asiaan kun olet aikuinen.

• höpöhöpö9

Luuletko että joku vuokraa asunnon 15 vuotiaalle. Palaa asiaan sitten kun olet täysi-ikäinen. Ja raavi silloinkin ensin kasaan takuuvuokrat,välityspalkkiot ja mahdollisesti parin kuukauden vuokrarahat. Eli noin 1500 -2000 e ainaki.

• cogoglgl

Aloittajan pitäisi käyttää kesänsä kertaamalla äidinkielen oikeinkirjoitussääntöjä. Kukaan ei myy tai vuokraa asuntoa tyypille joka ei osaa yhdyssanoja, pilkkuja, isoja kirjaimia jne. Kouluun takaisin niin tulee parempia provojakin.

• roskaa3

Koko suomi24 keskustelupalstat on täyttä roskaa. Joko täällä pyörii noita palkattuja keskustelun aloittajia tai suomiperus-jorma-trolleja. Asiaa näiltä palstoilta ei löydy, tai vaikka joku muutama erehtyisi joskus yrittämään toisten ihmisten auttamista, on nuo perus trollendaalit valmiina antamaan "mielipiteensä" asiasta, jota ei kyllä 99 prosenttia ajasta tarvitse.

Have a nice day

• Pysy pohjoisessa

Unohda se Helsinki-juttu ihan kokonaan ja pysy pohjoisessa taikka mene vielä pohjoisemmaksi. Siis tämä neuvo ihan vaan kokemuksella!

Olen itse asunut parissakin pääkaupungissa tuossa Itämeren rantamilla ja vaikka pärjäänkin kaupungissa ja kaupungeissa, jopa Intiassa miljoonakaupungeissa, niin kyllä Suomessa on parasta asua Kehä III ulkopuolella.

Helsinki ei ole mikään onni taikka autuus, se saattaa nuorena tuntua siltä, mutta ei se sitä ole. Jos välttämättä haluat asua kaupungissa, lähde opiskelemaan vaikka Tallinnaan taikka Tarttoon, myös kauemmaksi kannattaa mennä muutamaksi vuodeksi , niin sen jälkeen osaat arvostaa TODELLA kotiseutuasi pohjoisessa.

Helsingissä ei ole oikein missään halpaa asua, siiis siellä mikä todella luokitellaan Helsingiksi ja muualla kuin kantakaupungissa olet jo täysin maalla ja maksaa silti, sekä kulkeminen joka paikkaan.

• hki on mätäpaise
    • oleppa onnellinen

Mieluummin helsingin keskustassa hikisessä vanhassa yksiössä joka maksaa 1,5milj. euroa! Ja varsinkin jos satut saamaan 0 sopimuksella varustetun pätkätyöpaikan niin saat asunnon maksetuksi 300 vuoden aikana, suurinpiirtein!
      Mutta pääasia on että saat asua helsingissä missä kaikki on paremmin ja elämä halpaa!

• hesalainen.

Kannattaa ensin opiskella jossain muualla missä on halvempaa asua ja sitten myöhemmin muuttaa töiden perässä hesaan.

• Itähelsinki

Asun itähelsingissä. On monet puistot ja vehreyttä. Ei nuo maahanmuuttajat täällä häirinneet ainakaan minua. Olen pitänyt tästä seudusta luonnon takia. En haluaisi keskustan pakokaasuihin ja muuhun asfalttiviidakkoon.
      !5-vuotias ei vielä voi ilman vanhempien lupaa tehdä päätöksiä. Kun täyttää 18-vuotta on täysi-ikäinen vasta. Ei helppoa tosiaan ellei ole varakas :)

• länsihelsinki

Työssä käyvää v*ituttaa katsella noita laumoittain joutilaina lorvivia maahanmuuttajia, vaikka ne eivät päälle käykään.

• Duunari.
        länsihelsinki kirjoitti:

Työssä käyvää v*ituttaa katsella noita laumoittain joutilaina lorvivia maahanmuuttajia, vaikka ne eivät päälle käykään.

Niin vituttaa! Ei houkuta työntekoon yhtään kun niille maksetaan kaikki tekemättä mitään...

• heidipeppimatukka

Aloittaja on tyypillinen salkkarifani, jolla on menny fakta ja fiktio sekaisin. Se haluaa kaveerata salkkarihahmojen kanssa koska ne on niin cool ja puhuu stadinslangia.

• TOSIrealisti Kokkola

Missäkö paras asua. No tietysti kotona...

• Ckxkxk

Ja sinun elämääsi koostu tipputista, kupasta ja klamydiasta. Kovia ootte vittuilemaan.

• onhan sulla aikaa

Miksi 15 vuotiaan pitäisi muuttaa Helsinkiin? Tai ylipäätään mihinkään.

Käyt nyt ensin peruskoulun loppuu, sitten ehkä lukioon ja sen jälkeen vaikka Rovaniemelle lukemaan yliopistoon juristiksi.

Sen jälkeen jos saat hyväpalkkaisen työpaikan Helsingistä, niin muutat sinne työn perässä.

Muutenkin kannattaa vähän vertailla että saisiko paremman elämän vaikka Tampereella tai Turussa, ero palkassa on yleensä pienempi kuin ero asumisen kustannuksissa, pienemmässä kaupungissa voi jäädä enemmän rahaa käteen asumiskulujen jälkeen ja eläminen on muutenkin edullisempaa.

Jos ei ole lukupäätä, niin ei kannata haihatella kouluttamattomana Helsinkiin muuttamista. Siwan kassa ei saa Helsingissä juurikaan parempaa palkkaa kuin Kajaanissa, mutta asumisen kuluissa on valtava ero.

Muuttaminen lienee kohdallasi ajankohtaista 3-10 vuoden kuluttua.

• TOSIrealisti Kokkola

Opiskelin Helsingissä - Santahaminassa. No se oli hyvää aikaa, mutta ei olisi tullut mieleenkään jäädä "Hesaan". Asettauduimme Tuusulan Hyrylään kymmeneksi vuodeksi. Hyvä paikka asua. Mutta työpaikallani alkoivat kateelliset esimieheni ja työkaverini "vitttuilla", siis kiusata, koska ei kukaan voi olla kaikessa niin hyvä. Otti monelle virka- ja toimiupseeriveljelleni "luonnon päälle", sillä alaiseni suorastaan palvoivat minua ja tapaani kasvattaa ja kouluttaa...
        Muutimme perheen kanssa Keski-Pohjanmaalle - syntymämaakuntaamme. Emmekä ole sitä koskaan katuneet. Toki sen muuton myötä menetin repustani "Marsalkan" sauvan...Mutta väliäkö sillä. Onnellinen elämä on "miljoona" kertaa arvokkaampaa, kuin tavoitella jotain "kuppaista" titteliä ja kaatua sen saavuttuaan suoraan hautaan...

• Gkfkxk

EI OLE TODELLISTA KUINKA TE JAKSATTE VITTUILLA. KYSYN KOSKA KIINOSTAA.

• Ei halvalla lähde

Helsingissä ei ole halpa asua. Etenkään keskustassa. Ennen muuttoa tarviit kunnon hyväpalkkaisen duuniin (palkka mieluiten yli 2000e/kk). Sitten voit alkaa harkita vuokra-asumista. Tai voit säästää about 300000e, niin saat keskustan läheltä (Töölö, Kallio) yksiön.

Halvinta Helsingissä on asua jossain lähiössä. Siellä saa hyvällä tuurilla omistusasunnon alle 200000 eurolla. Mutta lähiöt on mainettaan parempia. Oon koko ikäni asunut ns.mamulähiössä P-Helsingissä ja rauhallista on ollut. Ei ole väkivallan uhkaa ollut koskaan, aina on saanut rauhassa elellä. Ja muutenkaan en ole Helsingissä kokenut olevani uhattuna.

• fskdgkjsdgjsdjgjsjg

Öö yks asia jäi vähän vaivaan. Eli aloittaja asuu pohjoisessa, mutta isäpuoli helsingissä. Ymmärtäisin että jos isä asuisi helsingissä, mutta eikös isäpuolen pitäis asua sielä samassa paikassa missä aloittajan äiti asuu

• Facepalm1672

Ei pidä, ei ole pakko asua yhdessä.

• jaaaööööööööööööö

"Öö yks asia jäi vähän vaivaan. Eli aloittaja asuu pohjoisessa, mutta isäpuoli helsingissä. Ymmärtäisin että jos isä asuisi helsingissä, mutta eikös isäpuolen pitäis asua sielä samassa paikassa missä aloittajan äiti asuu"

Miksi ei aloittaja voisi asua isänsä kanssa pohjoisessa. Jolloin äiti asuisi isäpuolen kanssa Helsingissä?

• 1+3

Lähtökohtaisesti kannattaisi selvittää että mitä sinä oikeasti tahdot, ja valita asuinpaikka sen mukaan. Se ei ole ihan helppoa, koska ihmiselle opetetaan valmiit kaavat elämälle, ja hän unohtaa miten kuunnella itseänsä. Katso täältä "Opi kuuntelemaan itseäsi" - niminen opus, siitä on varmasti hyötyä sinulle: http://www.alkuajatus.org/suomi/kirja.html

• leppiskerttuli

Jos nyt olisi edes unissa realistinen ajatus se, että 15-kesäinen on tämän aloiutksen tehnyt ja pohtii tulevaisuuttaan niin...

15-vuotias asuu Nuorgamissa, joten on ihan realistinenkin ajatus muuttaa sieltä pois ihan jo vaikka opintojen perässä. Ok. Miksi Helsinki? Siis oletetaan, että 15-vuotias on vaikka pohtimassa vaihtoehtoja lukiolle. Ehkä tässä tapauksessa olisi se Helsinki vaihtoehto, jos on omaisia. Silloinhan kyllä kuvittelisi, että alaikäiselle varsinkin asumus kyllä järjestyy omaisten kautta. Vaikkakin kaikki eivät ole niin onnellisessa asemassa, itsekin muutin aikanani lukion perässä toiselle paikkakunnalle yksin asumaan.

Keskitytään nyt kuitenkin siihen hypoteettiseen ajatukseen, että 15-vuotias Nuorgamilainen siis pohtii tulevaisuuttaan ja opintojaan etelämmässä. Itse jos asiaa ajattelen, niin en edes ajattelisi Helsinkiä vaihtoehtona jo ihan kustannussyistä. Ja toiseksi se, että Helsinki osaa olla todella ahdistava paikka varsinkin yksinäiselle, jolla ei ole valmiita kaveri- tai tuttavapiirejä. Ja aivan ja varmana varsinkin sellaiselle ihmiselle, joka on persoonaltaan iloinen, puhelias ja sosiaalinen, kuten esim. usein keski- ja pohjoissuomalaiset tahtovat olla.

Tarkoitus ei ole dissata Helsinkiä, tai siellä asuvia, mutta uskon kyllä että aika moni ihminen on kanssani samaa mieltä tässä asiassa. Jostain kumman syystä Hesassa on ihan omanlaisensa ilmapiiri, jotenkin ylimielinen ja alentuva, ja siihen sitten joko sopeutuu tai ei.

Enikeis. Jos itse siis asuisin jossain pohjoismeren rannoilla ja kaipailisin eteläänpäin, niin aloittaisin varmaankin ajatukset Rovaniemestä tai Oulusta. Kuopio, Mikkeli, Turku, Jyväskylä, Tampere... Kaikki mainioita opiskelukaupunkeja, ja myös opiskelijaystävällisiä. Yleisestiottaen se tunnelma ja ilmapiirikin on kuin yö ja päivä verrattuna Helsinkiin.

Tietysti pitää huomioida sekin, että niitä hakijoitakin on sitten tuhansia ja taas tuhansia opiskelupaikkoihin nähden, toki riippuen hieman alasta. Joten onhan kyse paljolti siitäkin, että miksikä sitä on joskus tarkoitus valmistua ja tehdä niitä valintoja sen mukaan. Jos tarkoitus on vaikka amk tai yliopisto, niin se fiksuin tapa on sitten myös keskittyä ja suorittaa se yo kunnilla. Jos taas halajaa ammattikouluun, niin sittenhän se on oma polkunsa.

Kuitenkin oli se tilanne mikä tahansa, niin Nuorgamissa asuvalle nuorelle valinnat ovat aika vähissä tulevaisuutta ajatellen. Ei siinä oikein ole muuta mietittävää kuin se, että haluatko ryhtyä kasvattamaan poroja, kalastaa tai olla suoraan työtön, tai pohtia sitä tulevaisuutta, elämäänsä ja koulutusta muualla.

• TOSIrealisti Kokkola

Rakas leppiskerttulini. Ei kukaan jaksa lukea tällä sivustolla romaneja. Joten esitä asiasi mieluummin korkeintaan seitsemällä virkkeeellä, lauseella tai ajatusviivalla. Sinun rakas...

• Gndjgd

En asu missään vitun nuorgramissa!!!

• karhu.

Pihlajamäki on hyvä paikka asua. Suosittelen lämpimästi.

• Huomioikaa että

aloittaja sanoi että hän SUUNNITTELEE tulevaisuutta, ei väittänyt aikovansa vielä muuttaa :)

Itsekin jo paljon suunnitellut ja oon aloittajaa vuoden pari nuorempi :)

• hell in finland

Kaikki paska ja kusi valuu alaspäin, joten siksi Helsinki on täynnä paskakusipäitä ja sille se haiseekin.

• maalaispoika 12

Äläs nuori kuvittele liikoja Helsingistä. Minä en edes kuse stadiin päin. Kaikkea paskaa ne ihmiset ihannoivatkin? Minä muuttaisin mieluiten pohjoiseen päin. Siellä on taivaskin lähempänä maata.

• Stadissa syntynyt

No jopas mollataan syntymäkaupunkiani :( Paljasjalkaisena stadilaisena en viihdy missään muualla kunnolla jos Suomesta puhutaan. Syrjähypyt on nyt tehty lähikuntiin Vantaa ja Espoo. Stadi on buli ja sillä hyvä.

Paikkakunnalle muuttaneet hesalaiset onnistuvat aina aukomaan päätään ja kotikunnassa on kaikki paremmin. Herää kysymys miksi sitten muutitte Helsinkiin?

Olisiko teistä mukava kuulla että Perätakahikiällä on niin perseestä niin perseestä? Kyllä toisen kotikuntaa pitää kunnioittaa. Niin Stadissa tehdään.

Kaikille on tilaa mutta muualla ei tunnu olevan. Ehkä se onkin monelle syy muuttaa Helsinkiin mutta jostain syystä sen jälkeen nousee pissi päähän ja silloin on mainittua ylimielisyyttä. Alentuvuutta en ole missään täällä kohdannut. Miksi selaista edes olisi? Jos kunnioitat täällä muita, sinua kunnioitetaan.

Mikä muuten on "mamu-lähiö"? Joka lähiössä on enemmän ja vähemmän ulkomaalaistaustaisia ja niin taitaa olla jatkossakin. Kukas täällä muuten duunit tekisi kun kenellekään ei kelpaa niin pienipalkkaiset hommat? Kyllä täällä pärjää ja kaikki on omasta itsestä kiinni.

Helsingissä löytyy jokaiselle asuinpaikka jos niin haluaa mutta hinnat ovat tietysti markkinoiden sanelemat eli halvalla täällä ei asu missään. Halvemmalla kuin ydin keskustassa voi kyllä asua lähiöissä ja ei ne biletysmatkat niin paljoa hintoihin vaikuta. Lähijunayhteyksien varrella on hyvä asua taikka metron reitillä. Homma pelittää ja muutamassa minuutissa olet keskustassa.

Kannattaa muistaa että asumiskustannukset ovat pääsoin kohtuullisella tasolla kerrostaloissa kaukolämmön vuoksi. Se on iso etu asuntoa valitessa.

Mainitut lähiöt ovat ihan ok asuinpaikkoja hyvien kulkuyhteyksien varrella. Esim. Etuovi.Comista tai Oikotiestä näet alueelliset hinnat ja siitä omaa kotia katselemaan. Moni haluaa asua muualla ja hyvä niin.

Tervetuloa Stadiin!

• heinähattu

Helsingissä joutuu asumaan koirankopinkokoisessa parvekeettomassa yksiössä. Häh, sekö muka ihanaa? Voi v-u ! Ei ikinä Lahden eteläpuolelle. Kaikki on niin tylsää sielläpäin.

• sajkdflsakfölfk

No voihan juma. Kyllä varmaan tiedät sitten missä tykkäät asua kun jo luettelit aluieta missä et halua elää.

• Kvkvkvk

Asun sieläpäin Helsinkiä missä on varaa en ole sanonjt etten asu siellä ja asun sielä.

• Stode Hertsikast

Tervetuloa Hertsikaan! Täällä on mukava asustella! Ota yhteyttä jos kiinnostaa!

• Gkgkgm

Tätini ja sen lapset ( serkut ) asuvat sielä

• Seppo L.

Padverhaat frendit idäs on Kedvela ja Fadvetta.

• Luki.

On aikoihin eletty,aloitus on hilda ranen tempaus ,,,,,saako nauraa ei noihin olisi kannattanut aikaansa tuhlata.

ainut mikä oli parasta tuossa että asuu nuorgamissa.

Mutta se on totta ettei helsingistä kannata ostaa enään se on hinnoiteltu piloile ennen kannattaa asua vuokralla.

• 5+19

Äitin luana

• reilu meininki

minä lähdin Merille 15 vuotiaana. Sillon ei ollut pilkunviilausta asunnon ja työpaikkojenkaan kanssa ;)

• poika 13 v,

pillu ihihhih

• Ainut ja oikea: HKI

Saattaahan olla, että aloittaja haluaisi Helsinkiin opiskelemaan alaa, jota ei muualla voi opiskella. Silloin on aika vähän valinnan mahdollisuuksia. Tietysti tunkua on enemmän jo sen takia, että pääkaupunkiseudulla asuu enemmän pyrkijöitä kuin muualla ja lisäksi muualta Suomesta pyrkii myös. Jos ei päästä sisään heti, otetaan vauhtia alemmilta asteilta pienemmiltä paikkakunnilta.
        Ja mitä tulee asunnon ostamiseen, metsää on ennenkin myyty nuorten asumista varten.

• fy fan

Veneen alla. Täytyy vain toivoa ettei bättre folket tule potkimaan aikansa kuluksi homoilunsa lomassa.

• yrjööö

Helsinki on ylimielisten juppila. Sinne en lähtisi vaikka maksettaisiin.

• klmnar

Olen syntyny stadissa, ja asunut täällä koko ikäni. Itä-helsingissä. Tämä hyvä ja normaali paikka kasvaa ja elää. Minulla on lapsuuteni aikaisia ystäviä ja koulukavereita, joyka ovat jääneet Vartiokylään. En ole koskaan kokenut mitään uhkaa. Käydessäni tampereella keskustassa oli samalla lailla spurguja kuin Itäkeskuksessa, ei eroja paikoissa. Helsinki on paras paikka asua, turvallinen ja tekemistä riittää.

• Älä tuu

Ei missään ja kaikki on kalllista. Pysy vaan siellä kotikulmilla.

Helsinki on ylikallis paikka, ihmiset töykeitä, ylimielisiä ja vain oman navan kasvattajia. Röyhkeitä ihimisä, jotka yllätys yllätys tulleet savosta jne.

Kivikaupunki, asunnot kalliita ja kaikki asuinalueet suunniteltu rikkaille.
      Köyhät asuvat omissa kortteleissaan, rikollisuutta, köyhyyttä ja varastamista sekä paljon työttömiä.

Kyllä siellä maalla on mukavampaa ja edullisempaa, joten ei kannata.

• Herra 47

Köyhälle kaikki on kallista. Oletkos saanut perintöä viime aikoina, kannattaa sijoittaa se keskustan pienasuntoon. Ja opiskellakaan sinun ei kannata, vaan perustaa heti oma yritys ja tienata miljoonia. Tai tehdä niinkuin maahanmuuttajat ja elää valtion kustannuksella, ajaa parhailla polkupyörillä ja lastenvaunuilla jne, mutta yleensä kantakaupungin ulkopuolella. Mutta sossuvenkoilu ei ole hyvä, vaikka se hauskaa näyttää olevankin. Myllypuron etuja on se, että ilmaista ruokaa saa kolmasti viikossa. Ja ylijäävät rahat voi kuluttaa Kontulassa baareihin. Saattaa tutustua elämänkumppaniinsakin samalla.

• King Vaasa

Helsinki on ainoa paikka Suomessa jossa suvaitaan erilaisia ihmisiä ja annetaan heidän elää omaa elämäänsä.

Tyypillisiä suomalaisia taas on heiman liikaa jos ajattelee että kaikkien täytyy olla samanlaisia ja tehdä samoja töitä.

Itse asun Töölöössä vaikka kaikki kaverit ja aktiivit onkin Kalliossa... mutta onneksi Hesaria kulkee ratikka jolla pääsee katsomaan että miten hommat etenee Vaasan studioilla...

• Halwin

Vanhempien luona.

• tosi halpaa

Pakolaiskeskuksessa. Saat vielä käyttörahaa ja lämmin soppa joka päivä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe