Avointa palautetta odottaen.

Syöpis

Palasin juuri paksusuolen tirkistelystä.

Jotain ympäröivän kudoksen väristä kohoumaa oli havaittavissa ja siitä lähtee useampi koepala analysoitavaksi.
Tiedon tuloksista saan heinäkuun puoliväliin mennessä.

Minä toivoisin lääkäreiltä mahdollisimman objektiivista arviota tilanteesta ja jatkosta.
Ymmärrän kyllä "hymistelylinjan" olevan varman päälle mutta, asioitani eteenpäin suunnittelemaan tottuneena kaipaisin todennäköisyyksiä eri vaihtoehtojen välille.

Reilu 2-vuotta sitten syövän muussa yhteydessä todennut u-lääkäri oli reilu.
"Täällähän on syöpä".
Samoin silloin tähystyksen tehnyt sanoi sen olevan pahanlaatuinen.
Peli oli selvää!

Nyt menemiset on suunniteltu ja varattu joulukuulle saakka.
Alkaa "josko josko" elämä.

23

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sellaista se on

      Sitähän tämä tuppaa olemaan, että odotellaan ja jossitellaan. Jossakin vaiheessa tilanne selviää viimein ja sen jälkeen odotellaan hoitotoimenpiteiden alkua. Tuskallista odottelua. Toivottavasti saat hyviä tuloksia koepaloista.

    • -ra

      Eilen oli uutisissa juttu jossa sanotiin että kahdessa viikossa syövän toteamisesta täytyisi päästä hoitoihin,kaikkialla Suomessa ei näin ole voi joutua odottamaan kuukaudenkin Odottaminen käy silloin raskaaksi.

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Nythän on kyse siitä että patologilla menee aikaa niiden koepalojen tutkimisessa. Ja niitä tutkittavia on jonossa patologilla.

      • Syöpis

        Koepalojen analysointi?

        12-vuotta sitten oli eturauhaseni PSA-lukema 12,7.
        Läheisessä keskusairaalassa otettiin koepaloja muistaakseni 7kpl.
        Tuloksia kehoitettiin kysymään seuraavan viikon keskiviikkona.

        Soitin. Kerrottiin, etteivät ole tulleet.
        Tämä toistui 7:nä viikkona.
        Olin tietenkin hermona ajatellessani eturauhasen syöpää.

        7:nä viikkona menin sairaalaan ja kysyin tuloksia.
        Hoitsu katsoi tietsikalta ja väitti, että näytteet ovat niin vanhat että "te olette saaneet ne tulokset".
        Me emme olleet saaneet niitä.
        Menin arkistokaapille etsimään omaa kansiotani. Mammat tulivat silmille ja lievää väkivaltaa käyttäen häätivät minut käytävään lukiten kanslian oven.
        Jäin istumaan.

        Mammat avasivat oven lekurin koputuksiin jolloin livahdin sisään
        Esitin asiani lekurille.
        Mamma avasi tietsikan kohdaltani ja sitten molemmat totesivat koetietojen puuttuvan sieltä.

        Toinen mamma alkoi kaivelemaan arkistoa ja muutaman minuutin kuluttua tietoni löytyivät paperilla.
        Ei syöpää! Korkea PSA johtui ilmeisesti tutkimusajankohdan tulehduksesta.
        Nyt tiedän, että minulla olisi ollut oikeus omien tietojeni saamiseen.
        Sairaalassa oli joku potilasasiahenkilö jonka puoleen olisin voinut kääntyä.
        Ja varmaan jotain muutakin.

        Kuvaamani episodi vahvisti julkisen puolen terveydenhuollon suuntaan tuntemaani epäluuloa.

        Saa nähdä miten nyt käy.
        04. - 10.07. olemme joka tapauksessa pois maisemista jos palatiedot eivät tule aikaisemmin ja aiheuta paniikinomaisia toimenpiteitä joihin en usko.


      • Odotus on inhottavaa
        Syöpis kirjoitti:

        Koepalojen analysointi?

        12-vuotta sitten oli eturauhaseni PSA-lukema 12,7.
        Läheisessä keskusairaalassa otettiin koepaloja muistaakseni 7kpl.
        Tuloksia kehoitettiin kysymään seuraavan viikon keskiviikkona.

        Soitin. Kerrottiin, etteivät ole tulleet.
        Tämä toistui 7:nä viikkona.
        Olin tietenkin hermona ajatellessani eturauhasen syöpää.

        7:nä viikkona menin sairaalaan ja kysyin tuloksia.
        Hoitsu katsoi tietsikalta ja väitti, että näytteet ovat niin vanhat että "te olette saaneet ne tulokset".
        Me emme olleet saaneet niitä.
        Menin arkistokaapille etsimään omaa kansiotani. Mammat tulivat silmille ja lievää väkivaltaa käyttäen häätivät minut käytävään lukiten kanslian oven.
        Jäin istumaan.

        Mammat avasivat oven lekurin koputuksiin jolloin livahdin sisään
        Esitin asiani lekurille.
        Mamma avasi tietsikan kohdaltani ja sitten molemmat totesivat koetietojen puuttuvan sieltä.

        Toinen mamma alkoi kaivelemaan arkistoa ja muutaman minuutin kuluttua tietoni löytyivät paperilla.
        Ei syöpää! Korkea PSA johtui ilmeisesti tutkimusajankohdan tulehduksesta.
        Nyt tiedän, että minulla olisi ollut oikeus omien tietojeni saamiseen.
        Sairaalassa oli joku potilasasiahenkilö jonka puoleen olisin voinut kääntyä.
        Ja varmaan jotain muutakin.

        Kuvaamani episodi vahvisti julkisen puolen terveydenhuollon suuntaan tuntemaani epäluuloa.

        Saa nähdä miten nyt käy.
        04. - 10.07. olemme joka tapauksessa pois maisemista jos palatiedot eivät tule aikaisemmin ja aiheuta paniikinomaisia toimenpiteitä joihin en usko.

        Olipa reipasta toimintaa, joka johti lopulta tuloksen saamiseen, siis tietoa. Niin, on totta, että potilas joutuu odottamaan näin kauan tuloksia. Ellei pistä asioihinsa vauhtia, etenkin kesän aikana.
        Viimeisessä syöpäkontrollissani lääkäri sanoi että ei lähetetä postitse jos ei ole mitään hässäkkää. Sitä postia ei tullut, joten olen nyt syövästä toipunut täysin 6 v jälkeen.
        Samoin terv.kesk.lääkäriltä ei tullut postia, kun ei ollut ihmeellistä. Epäiltiin kilpisrauhasten ylitoimintaa.
        Näköjään koetetaan säästää monissa eri asioissa.
        Sote-uudistus etenee todella takkuillen.


        Syöpikselle miellyttävää matkaa!


    • -ra

      Näinhän se on

    • -ra

      Odottaminen on vain raskasta

    • -ra

      Tänään sain lähetteen sisätaulilääkärille ja fysioterapeutille,sekä EKG:hen ja verikokeisiin

    • Miksi lähetteet

      -ra, haluaisitko kertoa, miksi sait lähetteen. Onko vaiva uusi?

    • -ra

      Verenpaine on 185/135 vaikka on 3 lääkkeet.Tänään kävin EKG:ssä virtsa ja verinäytteet otetaan huomenna,kun olin ollut ravinnotta liian kauan.Sisätautilääkärille on laitettu lähete.

      • labbisn.

        No ilman ravintoa, ajatellen verikokeita, ei voi olla liian kauaa....


      • -ra
        labbisn. kirjoitti:

        No ilman ravintoa, ajatellen verikokeita, ei voi olla liian kauaa....

        Olin ollut syömättä 12 tuntia,sanoivat ettei silloin verensokeria kannata ottaa.Tänään otettiin sokeri arvot ovat 7,8 eli hieman koholla.Muut verikokeet saan vasta maanantaina,eivät olleet kerinneet vielä tulla


      • diab.

      • -ra

    • -ra

      Sanoivat ottavansa kaikki huomenna

    • -ra

      Maanantaina saavat loput verikokeitten tulokset.Sydämen rasituskokeen tekevät kun heiltä löytyy aikaa

    • -ra

      Kävin minäkin tähystyksessä 4 hyvänlaatuista kasvainta löytyi.Sanoivat seuraavansa niitä.Olisi pitänyt käydä jo viime vuonna,mutta se on sen verran inhottava jotta olen pitkittänyt käyntiä,ennen vuoden loppua aion mennä sinne.

      • Syöpis

        Olivatko tähystyksen yhteydessä poistettavia polyyppejä?

        Voitko kuvailla niiden ulkonäköä?


    • -ra

      Sanoivat jotta leikkaavat ne mikäli vielä kasvavat.Olisi ollut helpompi kun heti olisivat leikanneet,kunpaloja napsivat.

      • Syöpis

        Mielenkiintoista!


    • -ra

      Kyllä ne mielessä pysyvät niin kauan kun on tähystetty,niin saa tietää mitä niille kuuluu,jos voisin pyytäisin heidät poistamaan ne möykyt,ei tarvitsisi arvuutella mitenköhän asiat ovat tänään

      • Ei h-kondrikko

        -ra jos lopetat kaikkien vikojen etsimisen niin voit ihan varmasti paljon paremin.Elä ja nauti että olet terve!Miks olit syömättä 12 tuntia?Eikö ruoka maistunut?Eikä ruoka aina maistu,riittää kun juo vettä näillä ilmoila:)


    • -ra

      Syön normaalisti,mutta luulin että pitää alla ravinnotta,kun eivät sanoneet kuinka kauan,niin siksi olin ravinnotta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6668
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2672
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2253
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      75
      1904
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1467
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe