http://www.mtv3.fi/uutiset/it.shtml/2013/06/1772764/nettiin-laitettujen-kuvien-taustatiedot-voivat-paljastaa-liikaa
Seuraava paljastus, josta poliisi ei pidä: nettiin laitetut kuvat paljastavat salaista tietoa, joka ei kuulu muille, mm. sijaintitietoja, aikatietoja, tietoa puhelinyksilöstä jne. Sellaista kivaa. Ja juuri sitä tietoa, jota poliisi käyttää ihmisten vakoilemiseen tämä kaikki. Ei kannata ladata kuviaan poliisin urkittavaksi nettiin, eli kännykästä asetukset niin kireälle, että puhelin ei sitten varmuuskopioi kuvia nettiin ollenkaan. Eikä jaella niitä kuvia myöskään facebookissa.
Ei näy loppua vakoilun määrälle netissä. Kameroiden ja kännyköiden lähettämää dataa säätävä laki on laitettava uusiksi niin, että mitään tietoa kuvasta ei mene nettiin.
Valokuvia ei sitten kannata jakaa netissä
39
637
Vastaukset
- metadata.
Parasta olisi tuhota kuvien metadata kokonaan niistä versioista jos aikoo jotain nettiin laittaa. Tapahtuu jollain kuvankäsittelyohjelmalla. Toisaalta metadatasta on itselle hyötyä mutta niitä kuvia joissa se metadata on tallella, ei kannata jakaa netissä.
- miettikää tätä
Mitään kuvaa metadatan kanssa ei missään nimessä pidä jakaa netissä. Tiedustelu kohdistuu nimenomaan metadataan. Valokuvan jakaminen netissä on muutenkin aina teko jonka seurauksia pitää osata punnita kaksi kertaa ennen kuin jaatte mitään netissä. Yksi valokuva voi tuoda poliisin ovelle, tai esimerkiksi sekopään nettihörhön kirveen kanssa.
Kannattaa oikeasti miettiä ennen kuin tekee yhtään mitään internetissä. Ja jättää mieluummin tekemättä. - Linuks vainoharha
Nyt on siis onnettomilta linkkura-urpoilta kuvienkin lähettäminen nettiin kielletty! Nyt ei auta edes sen tuhannen proxyakaan, eikä edes prepaid-mokkula - kuvat paljastavat kaiken!
Alkaa olla näitä tubuttimen rajoituksia jo niin paljon linkkuroilla, että olisiko jo aika asentaa mainiosta toimiva Windows tietokoneeseen?- Windows-luuserille
Ihan samallatavalla ne kuvien metadata-tiedot Windows-koneiltakin nettiin menevät ellei niitä osaa poistaa. Linux-käyttäjät usein osaavat poistaa ne mutta Windows-luuserit harvoin edes tietävät niiden olemassaolosta. Eivätkä Windows-luuserit muutenkaan näytä välittävän yksityisyydestään.
- vakoilun torjuntaa
Ei se kielletty ole, mutta kuvien kanssa kannattaa olla tarkkana ettei mene metadata nettiin kuvan mukana, siis data joka sisältää sijaintitedot, aikatiedot ja paljon muuta hyvin arkaluontoista tietoa mm. yksilöi kameran/puhelimen. Tarkoitus on estää viranomaiselta pääsy kuvien metadataan ja siten poliisityön kannalta oleelliseen tietoon. Myös puhelimen asetukset kannattaa pitää niin tiukalla, että kuvia ei sitten "varmuuskopioida" mihinkään pilveen vaan ainoastaan omalle koneelle. Sekin tekee viranomaisen vakoilutyön vaikeammaksi.
TOR-verkon käyttäminen on näppärä liike viranomaisen pudottamiseksi kyydistä, mutta sitten pitää muistaa käyttää hakukoneenakin esim. ducduck go:ta ja vaihtaa pois sosiaaliset palvelut (löytyy turvallisiakin vaihtoehtoja). Eli toiminta kannattaa aina varmistaa sellaiseksi, että viranomaisen on vaikeaa tai mahdotonta päästä jäljille ja vakoilla.
Vakoilu on nykyajan riesa ja sitä vastaan pystyy taistelemaan kun huolehtii yksityisyytensä kuntoon.- metadatamies
mitenkähän riittää resurssit kaikkien ihmisten vakoilemiseen?
joo, on tosi paha riesa, jos otan kameralla kuvan ja metadataa pää mukaan...
no, onni onnettomuudessa, en kuvaa pikkutyttöjä, pikkupoikia, enkä omaa pippeliäni - paska jenkit
metadatamies kirjoitti:
mitenkähän riittää resurssit kaikkien ihmisten vakoilemiseen?
joo, on tosi paha riesa, jos otan kameralla kuvan ja metadataa pää mukaan...
no, onni onnettomuudessa, en kuvaa pikkutyttöjä, pikkupoikia, enkä omaa pippeliäniEn minäkään kuvaa, mutta otan silti kuvista metadatan pois ennen kuin jaan mitään nettiin mihinkään saitille. Kamera ja sijaintitietojen ei tarvitse mennä nettiin eikä viranomaisen vakoiltavaksi. NSA-kohu herätti minun lisäksi monen muunkin ihmisen suojelemaan yksityisyyttään ja moni on nyt turvassa melko hyvin NSA:n ulottumattomissa.
Huomattavaa yksityisyyden suojeluun liittyissä lehtijutuissa ja nettiohjeissa on se, että nyt ne USA:n jahtaamat terroristitkin suojautuvat samoilla menetelmillä vakoilua vastaan, eli ohjeistus kääntyy suoraan USA:n intressejä vastaan hyvin tehokkaasti. Snowden iski USA:ta kunnolla vyön alle.
Miksi USA:lla pitäisi olla mitään oikeutta vakoilla kaikkia ja leikkiä globaalia rikospoliisia? Jenkit ovat ihan vain äärikristittyjä kapitalisti paskakasoja ja USA on terroristivaltio. Iranilla on oikeus ydinpommiinsa ja USA:lla ei ole oikeutta puuttua asiaan mitenkään, koska USA on roisto jonka pitääkin kadota sienipilven saattelemana maan päältä. - metadatamies
paska jenkit kirjoitti:
En minäkään kuvaa, mutta otan silti kuvista metadatan pois ennen kuin jaan mitään nettiin mihinkään saitille. Kamera ja sijaintitietojen ei tarvitse mennä nettiin eikä viranomaisen vakoiltavaksi. NSA-kohu herätti minun lisäksi monen muunkin ihmisen suojelemaan yksityisyyttään ja moni on nyt turvassa melko hyvin NSA:n ulottumattomissa.
Huomattavaa yksityisyyden suojeluun liittyissä lehtijutuissa ja nettiohjeissa on se, että nyt ne USA:n jahtaamat terroristitkin suojautuvat samoilla menetelmillä vakoilua vastaan, eli ohjeistus kääntyy suoraan USA:n intressejä vastaan hyvin tehokkaasti. Snowden iski USA:ta kunnolla vyön alle.
Miksi USA:lla pitäisi olla mitään oikeutta vakoilla kaikkia ja leikkiä globaalia rikospoliisia? Jenkit ovat ihan vain äärikristittyjä kapitalisti paskakasoja ja USA on terroristivaltio. Iranilla on oikeus ydinpommiinsa ja USA:lla ei ole oikeutta puuttua asiaan mitenkään, koska USA on roisto jonka pitääkin kadota sienipilven saattelemana maan päältä.jos yksityistä pitää suojela, niin on aika vaikea kävellä kupungilla, kun lähes joka paikassa on kameroita...
en pysty nyt ymmärtämään ketä kiinnostaa ja kuka hyötyy, jos otan pulusta kuvan ja paljastuu sijainti, kamera ja vastaavaa
EN TODELLAKAAN OTA MITÄÄN METADATAA POIS! Voisin vaikka lisätä jotain tietoja - metadatamie
metadatamies kirjoitti:
jos yksityistä pitää suojela, niin on aika vaikea kävellä kupungilla, kun lähes joka paikassa on kameroita...
en pysty nyt ymmärtämään ketä kiinnostaa ja kuka hyötyy, jos otan pulusta kuvan ja paljastuu sijainti, kamera ja vastaavaa
EN TODELLAKAAN OTA MITÄÄN METADATAA POIS! Voisin vaikka lisätä jotain tietoja"
Miksi USA:lla pitäisi olla mitään oikeutta vakoilla kaikkia ja leikkiä globaalia rikospoliisia?
"
Olisiko näistä harhoista aika keskustella psykologin kanssa. Kukaan ei oli kiinnostuntu SINUN PIENESTÄ SÄÄLITTÄVÄSTÄ ELÄMÄSTÄ. Ole ihan huoleti. - sun ongelmasi
metadatamies kirjoitti:
jos yksityistä pitää suojela, niin on aika vaikea kävellä kupungilla, kun lähes joka paikassa on kameroita...
EN TODELLAKAAN OTA MITÄÄN METADATAA POIS! Voisin vaikka lisätä jotain tietojaSe on oma ongelmasi jos et suojele yksityisyyttäsi netissä. Fiksut netin käyttäjät turvaavat yksityisyytensä eivätkä salli lainvalvontaa omalla kohdallaan viranomaisille. Yksityisyys on perusoikeus joka on perustuslaissakin turvattu monessa pykälässä erikseen .. loukkaamattomana postisalaisuutena jne.
Kaupungilla on tosiaan joka paikassa kameroita, joista suurin osa kuvaa laittomasti kadulle päin kun kameralla saa valvoa vain liikkeen sisätilaa. Kameroiden kanssa on tällä hetkellä täysi villi länsi ja poliisi saa valvontakameran kuvamateriaalin liian helposti käsiinsä.
NSA ja kotimainen poliisi hyötyvät kuvien metadatasta suoraan, siinä vastaus sinulle. Viranomainen on ainoa syy poistaa se metadata.
Minä suojaan yksityisyyteni ja suhtaudun viranomaisiin ja koko yhteiskuntaan vihollisena jolta pyrin mahdollisimman tehokkaasti kyseisen koneiston ulottmattomiin. Ei kiinnosta olla osa teidän yhteiskuntaanne enkä tee mitään suomalaisen yhteisen "hyvän" eteen, en mitään. - metadatamie
sun ongelmasi kirjoitti:
Se on oma ongelmasi jos et suojele yksityisyyttäsi netissä. Fiksut netin käyttäjät turvaavat yksityisyytensä eivätkä salli lainvalvontaa omalla kohdallaan viranomaisille. Yksityisyys on perusoikeus joka on perustuslaissakin turvattu monessa pykälässä erikseen .. loukkaamattomana postisalaisuutena jne.
Kaupungilla on tosiaan joka paikassa kameroita, joista suurin osa kuvaa laittomasti kadulle päin kun kameralla saa valvoa vain liikkeen sisätilaa. Kameroiden kanssa on tällä hetkellä täysi villi länsi ja poliisi saa valvontakameran kuvamateriaalin liian helposti käsiinsä.
NSA ja kotimainen poliisi hyötyvät kuvien metadatasta suoraan, siinä vastaus sinulle. Viranomainen on ainoa syy poistaa se metadata.
Minä suojaan yksityisyyteni ja suhtaudun viranomaisiin ja koko yhteiskuntaan vihollisena jolta pyrin mahdollisimman tehokkaasti kyseisen koneiston ulottmattomiin. Ei kiinnosta olla osa teidän yhteiskuntaanne enkä tee mitään suomalaisen yhteisen "hyvän" eteen, en mitään."
Se on oma ongelmasi jos et suojele yksityisyyttäsi netissä. Fiksut netin käyttäjät turvaavat yksityisyytensä eivätkä salli lainvalvontaa omalla kohdallaan viranomaisille.
"
Kuinka vajaajäkkinen mahdatkaan olla? Jos minua epäiltäisi jostain pahemman luokan rikoksesta, niin silloin mahdollisesti ehkä saatettaisi tutkia nettikäyttäytymistä. Mitenkään muuten poliisin eikä muidenkaan resurssit riitä moiseen ja sieltä ei edes paljastuisi mitään kovinkaan arkaluontista. Itse asiassa olisi hyvä, että rikolliset jäisivät mahdollisesti metadatan avulla kiinni!
Pitää olle RIKOLLINEN, jotta tarvitsee pelätä erityisesti siitä, että poliisit tutkii jotain kuvien metadataa! - metadatamies
metadatamie kirjoitti:
"
Se on oma ongelmasi jos et suojele yksityisyyttäsi netissä. Fiksut netin käyttäjät turvaavat yksityisyytensä eivätkä salli lainvalvontaa omalla kohdallaan viranomaisille.
"
Kuinka vajaajäkkinen mahdatkaan olla? Jos minua epäiltäisi jostain pahemman luokan rikoksesta, niin silloin mahdollisesti ehkä saatettaisi tutkia nettikäyttäytymistä. Mitenkään muuten poliisin eikä muidenkaan resurssit riitä moiseen ja sieltä ei edes paljastuisi mitään kovinkaan arkaluontista. Itse asiassa olisi hyvä, että rikolliset jäisivät mahdollisesti metadatan avulla kiinni!
Pitää olle RIKOLLINEN, jotta tarvitsee pelätä erityisesti siitä, että poliisit tutkii jotain kuvien metadataa!MENNÄÄNKÖ AISAAIN - TÄSSÄ VALTAKUNNASSA EI olisi lakia, jos ei olisi poliisia! Silloin kaikki lääkehörhöt, huumehörhöt, pedofiilit, rotat, psyykesairaat mellastaisi mielin määrin kadulla, netissä ja joka paikassa. Normaali-ihmiset saisivat pelätä.
Poliisi on hyvä - metadatan poistaja on se paha - viha riittää
metadatamie kirjoitti:
"
"
Pitää olle RIKOLLINEN, jotta tarvitsee pelätä erityisesti siitä, että poliisit tutkii jotain kuvien metadataa!Ei tarvitse olla rikollinen. Riittää, että ei pidä viranomaisista ja suhtautuu yhteiskuntaan torjuvan vihamielisesti, kuten olen aina siihen suhtautunut. Vihaan velvollisuuksia, kieltäydyn niistä täysin, en suostu kirjaimelliseen lain noudattamiseen kaikissa asioissa, en halua olla osa tätä yhteiskuntaa.
Olen anarkisti, kuulun piraattipuolueeseen, kuulun hengaan kommunistipiireissä, olen aseistakieltäytyjäliiton jäsen ja totaalikieltäytyjä muuten, en kerta kaikkiaan suostu olemaan kuuliainen kansalainen. Vihaan sinua ja vihaan kaikkia muitakin suomalaisia. Ser mitä haluan tehdäm on maanpetos ja sodan tullen taistelen Suomea vastaan Venäjän armeijassa. Tämä siksi, että vihaan Suomea ja suomalaisia. Vihaan koko järjestelmää. Vihaan ihmisiä täällä, vihaan politiikkaa, vihaan poliisia, vihaan kaikkea ympärilläni Suomessa. Haluan täältä yksinkertaisesti ulkomaille ja vapaan elämän jossakin muualla. Suomi on viranomaishelvetti täynnä turhia lakeja.
Ymäärrätkö, että vihaan siniristilippua, sotaveteraaneja, puolustusvoimia, VIHAAN tätä maata, VIHAAN! Jumalauta se päivä koittaa, että näytän persettä rajalla ja poistun ulkomaille. Usko se huviksesi. - määrittele paha
metadatamies kirjoitti:
MENNÄÄNKÖ AISAAIN - TÄSSÄ VALTAKUNNASSA EI olisi lakia, jos ei olisi poliisia! Silloin kaikki lääkehörhöt, huumehörhöt, pedofiilit, rotat, psyykesairaat mellastaisi mielin määrin kadulla, netissä ja joka paikassa. Normaali-ihmiset saisivat pelätä.
Poliisi on hyvä - metadatan poistaja on se pahaMetadatan poistaja ei ole paha, vaan ihminen joka haluaa suojautua netissä viranmaisvihollista vastaan. Sama idea olisi kävellä kadulla verhontalaite kytkettynä (idea joka esitettiin Star Trekissa: tähtilaivan näkymättömäksi tekevä laite). Ei tarvitse olla paha siihen, että haluaa liikkua netissä rauhassa ja jättää viranomaisen sen omaan alhaiseen rotan arvoon. En todellakaan arvosta poliisia enkä NSA:n työtä. En halua olla viranomaisen lainvalvonnan kohteena ja haluan elää irrallani yhteiskuntajärjestelmästä niin pitkälle kuin mahdollista. Ei kiinnosta olla osa laillista ja järjestäytynyttä yhteiskuntaa.
Minua ei haittaisi yhtään jos rikolliset saisivat mellastaa vapaana. Se on se mitä suomalainen yhteiskunta ja suomalaiset muutenkin ansaitsevat osakseen. Luuletko, että toivon tälle maalle mitään hyvää koskaan? Te suomalaiset olette typeriä, sinisilmäisiä lakeihin orjallisesti suhtautuvia laumasielu idiootteja suoraan sanoen. Tyhmempää kansaa saa hakemalla hakea ja se seuraava idioottijengi löytyy USA:n mantereelta. - dälli
viha riittää kirjoitti:
Ei tarvitse olla rikollinen. Riittää, että ei pidä viranomaisista ja suhtautuu yhteiskuntaan torjuvan vihamielisesti, kuten olen aina siihen suhtautunut. Vihaan velvollisuuksia, kieltäydyn niistä täysin, en suostu kirjaimelliseen lain noudattamiseen kaikissa asioissa, en halua olla osa tätä yhteiskuntaa.
Olen anarkisti, kuulun piraattipuolueeseen, kuulun hengaan kommunistipiireissä, olen aseistakieltäytyjäliiton jäsen ja totaalikieltäytyjä muuten, en kerta kaikkiaan suostu olemaan kuuliainen kansalainen. Vihaan sinua ja vihaan kaikkia muitakin suomalaisia. Ser mitä haluan tehdäm on maanpetos ja sodan tullen taistelen Suomea vastaan Venäjän armeijassa. Tämä siksi, että vihaan Suomea ja suomalaisia. Vihaan koko järjestelmää. Vihaan ihmisiä täällä, vihaan politiikkaa, vihaan poliisia, vihaan kaikkea ympärilläni Suomessa. Haluan täältä yksinkertaisesti ulkomaille ja vapaan elämän jossakin muualla. Suomi on viranomaishelvetti täynnä turhia lakeja.
Ymäärrätkö, että vihaan siniristilippua, sotaveteraaneja, puolustusvoimia, VIHAAN tätä maata, VIHAAN! Jumalauta se päivä koittaa, että näytän persettä rajalla ja poistun ulkomaille. Usko se huviksesi.Tuolla asenteella elinvuotesi jäävät vähäisiksi. Omapa on asiasi.
Antamassasi listassa löytyy toisiaan korvalle läpsytteleviä asioita. Sisäinen johdonmukaisuus puuttuu.
Ketä luulet purkauksesi kiinnostavan. - apsalom
viha riittää kirjoitti:
Ei tarvitse olla rikollinen. Riittää, että ei pidä viranomaisista ja suhtautuu yhteiskuntaan torjuvan vihamielisesti, kuten olen aina siihen suhtautunut. Vihaan velvollisuuksia, kieltäydyn niistä täysin, en suostu kirjaimelliseen lain noudattamiseen kaikissa asioissa, en halua olla osa tätä yhteiskuntaa.
Ymäärrätkö, että vihaan siniristilippua, sotaveteraaneja, puolustusvoimia, VIHAAN tätä maata, VIHAAN! Jumalauta se päivä koittaa, että näytän persettä rajalla ja poistun ulkomaille. Usko se huviksesi.Ole hyvä ja lähde pois, ei sinunlaistasi täällä kukaan kaipaa. Haluat elää irrallaan yhteiskuntajärjestelmästä, siispä et saa terveydenhuoltoa, koulutusta, suojelua jos joudut rikoksen uhriksi, silti olet täällä ja kulutat rehellisten ihmisten maksamia verovaroja.
Itse olen entinen anarkisti, myös aseistakieltäytyjä ja niitä asioita häpeän. Luulet tietäväsi totuuden ja vaeltavasi valossa, mutta olet synkimmässä pimeydessä vailla toivoa.
- metadatamie
voi hurjaa
ensinnäkin viranomaiset nauraisivat sinun mielipiteillesi, koska en usko, että ne näkisi sinua kovinkaan suurena uhkana
voit ihan huoleti jättää kuviin kaiken metadatan - et ole potentiaalinen terroristi
ja voisihan se olla sinulle itsellekkin hyvä, että valkotakkiset hakisivat sinut hoitoon? Eli jälleen paljastui, että metadata on itseasiassa hyvä ja sen jättäminen palvelee käyttäjää- ei kiinnosta
Minulle on tasan yksi ja sama mitä mieltä viranomainen on mielipiteistäni. Haluan elää rauhassa tavalla jonka ITSE valitsen ja yhteiskunnan ULKOPUOLELLA. En siis halua olla osa sinun yhteiskuntaasi. En aio maksaa kauaa veroja Suomeen, en maksa niitä nytkään rehellisesti, en osallistu mitenkään Suomen puolustamiseen, enkä aio itse asiassa edes elää elämääni Suomessa vaan liukenen ulkomaille enkä ilmoita lähtöä Suomen viranomaisille enkä väestörekisteriin. Siinähän ihmettelevät mihin katosin.
Toivon, että Suomen viranomainen suhtautuu minuun hankalana tapauksena josta ei koskan tule rehellistä Suomen kansalaista. Silloin oikea viesti on mennyt perille.
Et taida oikeasti ymmärtää miten syvästi halveksin ja vihaan Suomen yhteiskuntaa? - dälli
ei kiinnosta kirjoitti:
Minulle on tasan yksi ja sama mitä mieltä viranomainen on mielipiteistäni. Haluan elää rauhassa tavalla jonka ITSE valitsen ja yhteiskunnan ULKOPUOLELLA. En siis halua olla osa sinun yhteiskuntaasi. En aio maksaa kauaa veroja Suomeen, en maksa niitä nytkään rehellisesti, en osallistu mitenkään Suomen puolustamiseen, enkä aio itse asiassa edes elää elämääni Suomessa vaan liukenen ulkomaille enkä ilmoita lähtöä Suomen viranomaisille enkä väestörekisteriin. Siinähän ihmettelevät mihin katosin.
Toivon, että Suomen viranomainen suhtautuu minuun hankalana tapauksena josta ei koskan tule rehellistä Suomen kansalaista. Silloin oikea viesti on mennyt perille.
Et taida oikeasti ymmärtää miten syvästi halveksin ja vihaan Suomen yhteiskuntaa?On helpompi päästä perille, jos tietää mihin on menossa.
Mistä haet rahasi? Sossusta vai äiskältä? - töitä teen
dälli kirjoitti:
On helpompi päästä perille, jos tietää mihin on menossa.
Mistä haet rahasi? Sossusta vai äiskältä?Teen töitä ja teen töitä myös sen jälkeen kun olen muuttanut ulkomaille. Täytyy vain valita sellainen maa, jossa ilmapiiri on vapaampi kuin Suomessa ja työ ilman verokorttiakin onnistuu suht helposti. En halua maksaa rehellisen kansalaisen tavoin veroja.
- hei hei
töitä teen kirjoitti:
Teen töitä ja teen töitä myös sen jälkeen kun olen muuttanut ulkomaille. Täytyy vain valita sellainen maa, jossa ilmapiiri on vapaampi kuin Suomessa ja työ ilman verokorttiakin onnistuu suht helposti. En halua maksaa rehellisen kansalaisen tavoin veroja.
jos ei täällä pärjää, niin tuskimpa sitä muuallakaan...
ja Poliisi on ihan hyvä setä, samoin lääkäritkin yrittää parhaansa - mieli terveenä
hei hei kirjoitti:
jos ei täällä pärjää, niin tuskimpa sitä muuallakaan...
ja Poliisi on ihan hyvä setä, samoin lääkäritkin yrittää parhaansajuu, kannattaa ainakin joskus luottaa LÄÄKÄREIHIN...
- metadata pois
Windows-hihhulien laillisuusitkemisistä huolimatta se nyt vaan on kylmä totuus, että valokuvia ei kannata jakaa nettiin metadatan kanssa, koska metadata sisältää kameran/kännykän yksilölliset tunnisteet, jotka on suoraan yhdistettävissä henkilöön, lisäksi metadatassa menee kuvan sijaintitietoja gps-tietoina ja karttakoordinaatteina, tarkkoja aikatietoja ja paljon, paljon muuta tietoa. Metadatan saa pois pyöräyttämällä valokuvat kuvankäsittelyohjelman läpi ennen nettiin jakamista tai käyttämällä Linuxissa scriptiä, esimerkiksi tällä:
#!/bin/bash
for i in `ls |grep .JPG | cut -d'.' -f1`
do
convert $i.JPG -strip -resize 50% -quality 85 $i.jpg
done
exit 0
ja tällä:
http://digitalconfidence.com/downloads.html
ja tällä:
sudo apt-get install libimage-exiftool-perl
ja tällä:
sudo apt-get install jhead
cd to/folder/
jhead -purejpg *
Ohjelmia metadatan tuhoamiseen löytyy vaikka kuinka paljon, valinnanvaraa riittää ja ohjelmistoja tähän käyttöön on tehty sitten myös Macille ja Windowsille:
http://codewelt.com/dl/stripper/Image_MetaData_Stripper_10-Win32-MSVC2008.zip
ja OsX:lle
http://mac.softpedia.com/get/Graphics/Image-MetaData-Stripper.shtml
Metadata kannattaa poistaa muutenkin kaikista tiedostoista yksityisyyden suojelemiseksi
http://digitalconfidence.com/BatchPurifier.html
http://metadata-tools.sourceforge.net/
Windows-herrasmiesten harmiksi metadatan poistavat ohjelmat ovat lakiteknisesti täysin laillisia, eli niiden käyttämiselle ei kukaan mahda yhtään mitään, ei edes NSA. Jopa Suomessa, nettipoliisin ja turhien lakien luvatussa maassa metadatan poistajat ovat periaatteessa laillisia.- hui kauheaa
EN JAKSA YMMÄRTÄÄ TÄTÄ VAINOHARHAISUUTTA
gps-tietoina ja karttakoordinaatteina, tarkkoja aikatietoja ja paljon, paljon muuta tietoa.
jos ottaa pulusta kuvan, niin mitähän se haittaa NORMAALIA ihmistä, jos siinä on gps-kordinaatti, joka paljastaa että pulu oli sataman läheisyydessä?
sitten onko siitä jollekkin poliisille joku vihje, jos mös kuvasta paljastuu, että se on otettu Samsungin X33X4 kameralla?
sitten mitä muuta tietoa metadatassa voikaan olla?
TIETTY JOS KUVAA OMAA PIPPELIÄ SAMALLA KUN NÄYTTELEE ELINTÄ OHIKULKEVILLE, niin saa olla varuillaan - ymmärrä jo
hui kauheaa kirjoitti:
EN JAKSA YMMÄRTÄÄ TÄTÄ VAINOHARHAISUUTTA
gps-tietoina ja karttakoordinaatteina, tarkkoja aikatietoja ja paljon, paljon muuta tietoa.
jos ottaa pulusta kuvan, niin mitähän se haittaa NORMAALIA ihmistä, jos siinä on gps-kordinaatti, joka paljastaa että pulu oli sataman läheisyydessä?
sitten onko siitä jollekkin poliisille joku vihje, jos mös kuvasta paljastuu, että se on otettu Samsungin X33X4 kameralla?
sitten mitä muuta tietoa metadatassa voikaan olla?
TIETTY JOS KUVAA OMAA PIPPELIÄ SAMALLA KUN NÄYTTELEE ELINTÄ OHIKULKEVILLE, niin saa olla varuillaanSe haittaa normaalia ihmistä, että kuvan mukana menee nettiin yksilöivää tietoa, jonka perusteella ovelle voi yhtä hyvin tulla kovan luokan rikollinen kuin poliisikin. Kun kuva menee nettiin ilman metadataa, lähettäjä ei ole jäljitettävissä, eli kuvan julkaiseminen on turvallista. Meneekö jakeluun idiootti?
Metadatan mukana menee kännykän IMEI-numeroa, puhelinnumero ja paljon muuta hyvin tarkkaan yksilöivää tietoa, kameran tarkkoja tunnistetietoja menee metadatan mukana samalla tavalla. Tietoja, joiden avulla kuvaaja voidaan henkilöidä hetkessä, sukunimea, etunimeä, osoitetta myöten.
Ei ole mitään järkeä laittaa kuvia metadatalla varustettuna nettiin kun sen voi tehdä ILMANKIN jolloin julkaiseminen on TURVALLISTA ja vaikeuttaa poliisinkin työtä mukavasti. - vaikea käsittää
ymmärrä jo kirjoitti:
Se haittaa normaalia ihmistä, että kuvan mukana menee nettiin yksilöivää tietoa, jonka perusteella ovelle voi yhtä hyvin tulla kovan luokan rikollinen kuin poliisikin. Kun kuva menee nettiin ilman metadataa, lähettäjä ei ole jäljitettävissä, eli kuvan julkaiseminen on turvallista. Meneekö jakeluun idiootti?
Metadatan mukana menee kännykän IMEI-numeroa, puhelinnumero ja paljon muuta hyvin tarkkaan yksilöivää tietoa, kameran tarkkoja tunnistetietoja menee metadatan mukana samalla tavalla. Tietoja, joiden avulla kuvaaja voidaan henkilöidä hetkessä, sukunimea, etunimeä, osoitetta myöten.
Ei ole mitään järkeä laittaa kuvia metadatalla varustettuna nettiin kun sen voi tehdä ILMANKIN jolloin julkaiseminen on TURVALLISTA ja vaikeuttaa poliisinkin työtä mukavasti.Se haittaa normaalia ihmistä, että kuvan mukana menee nettiin yksilöivää tietoa, jonka perusteella ovelle voi yhtä hyvin tulla kovan luokan rikollinen kuin poliisiki
en nyt oikein päässyt kärryille, että minkä perusteella kovan luokan rikollinen tulee kotiovelle - minkä vinkin se mahdollisesti sai kuvasta, SAAKS SE JOTAIN KUVASTA IRTI jonka perusteella se sitten valitsee uhrikse sellaisen, jolla on metadataa kuvissa???
sitten käsittääkseni pulun kuvaaminen ei ole rikos
EN SITTEN MILLÄÄN PYSTY KÄSITTÄMÄÄN JOIDENKIN SKITSOAJÄRJENJUOKSUA - loppupäätelmä
vaikea käsittää kirjoitti:
Se haittaa normaalia ihmistä, että kuvan mukana menee nettiin yksilöivää tietoa, jonka perusteella ovelle voi yhtä hyvin tulla kovan luokan rikollinen kuin poliisiki
en nyt oikein päässyt kärryille, että minkä perusteella kovan luokan rikollinen tulee kotiovelle - minkä vinkin se mahdollisesti sai kuvasta, SAAKS SE JOTAIN KUVASTA IRTI jonka perusteella se sitten valitsee uhrikse sellaisen, jolla on metadataa kuvissa???
EN SITTEN MILLÄÄN PYSTY KÄSITTÄMÄÄN JOIDENKIN SKITSOAJÄRJENJUOKSUAeI ole mitään merkitystä NORMAALILLE ihmiselle poistaako metadatan vai ei!
- ymmärrä tämä
vaikea käsittää kirjoitti:
Se haittaa normaalia ihmistä, että kuvan mukana menee nettiin yksilöivää tietoa, jonka perusteella ovelle voi yhtä hyvin tulla kovan luokan rikollinen kuin poliisiki
EN SITTEN MILLÄÄN PYSTY KÄSITTÄMÄÄN JOIDENKIN SKITSOAJÄRJENJUOKSUAKuvasta saa metadatasta irti hyvin yksilöivää tietoa. Kännykän tarkat tiedot metadatassa ja gps-koordinaatit ovat tie tuhoon kun nettin laitettu kuva on otettu kotoa tai läheltä omaa asuinpaikkaa. Siksi on tärkeää yksityisyydensuojan kannalta POISTAA se metadata kuvista.
Esimerkki: menet ja pöllit laatikon kaljaa kaupasta. Otat kotonasi kuvan laatikostasi ja laitat kuvan metadatan kanssa nettiin. Lopputulos: poliisi on ovellasi koska kotisi tarkka sijainti paljastui metadatan avulla. Kannattiko laittaa metadatalla varustettu kuva nettiin? Jos et olisi laittanut metadatalla kuvaa nettiin, olisit saanut juoda kaljat rauhassa kenenkään häiritsemättä.
Toinen esimerkki: olet nuori kaunis nainen. Laitat kotisi läheltä otetun kuvan nettiin ja siinä kuvassa on metadata mukana. Raiskari kaivaa metadatasta kännykkäsi tiedot, koska otit kuvan kännykällä ja etsii sinut tarkasti ja tulee ja raiskaa.
Metadata on hyvin yksilöivää dataa, joka sisältää SINUN käyttämäsi kännykän tai kameran TARKAT tiedot GPS-tiedot, joilla sinut löytää helposti. SINÄ olet vaarassa jos laitat metadatalla varustettuja kuvia jakoon netissä. Laitteesi yksilöi sinut. Oman turvallisuutensa vuoksi niin rosvojen kuin viranomaistenkin taholta, on tärkeää, että metadataa EI laiteta nettiin.
Metadata ei ole vain viranomaisen käytössä, vaan myös rikollisten. Metadatan tutkimiseen on tehty Linuxille ja Windowsille suuret määrät jopa laillisesti jaossa olevia hakkerointiohjelmia. Se sama data jolla poliisi ei saa rikollisia kiinni, on rikollisten käytössä ja he kyllä löytävät uhrinsa sillä metadatalla.
Metadata ei ole sinun kaverisi vaan se on sinun vihollisesi monella tapaa. Tapa tuhota se viholinen on poistaa metadata ennen kuin laittaa mitään nettiin.
- metadata tietoa
http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=hacked photo metadata&source=web&cd=10&cad=rja&ved=0CHIQFjAJ&url=http://thehackernews.com/2012/04/forensic-foca-power-of-metadata-in.html&ei=XTLQUb7gL_TY4QTqgoCYAQ&usg=AFQjCNEiOkslObLfCm6opVBib0VIfxVm9A
Poliisi ja tiedustelupalvelut kohdistavat rikostutkinnassa tietojen hakkeroinnin nimenomaan metadataan, ei itse tiedostoon sinänsä, ellei tiedosto ole NSA:n mielestä tai poliisin mielestä muuten mielenkiintoinen rikostutkinnallisesti.
Metadatan poistaminen nettiin laitettavasta materiaalista tekee käytännössä metadatan tonkimisen viranomaiselle mahdottomaksi, eli viranomaisen mahdollisuus tutkia rikoksia/terrorismia tyssää nettiin laitetun materiaalin osalta siihen.
Metadatan poistaminen on käytännössä kansalaisen ainoita keinoja puolustautua hallitusta, eli käytännössä tyranniaa vastaan. Viranomainen on aina vihollinen. - lääkitystä?
enet ja pöllit laatikon kaljaa kaupasta. Otat kotonasi kuvan laatikostasi ja laitat kuvan metadatan kanssa nettiin.
tuolloinhan pitääkin olla poliisi kotiovella - HYVÄ JOS TULISI! Rikolliset pitää korjata talteen.
TÄMÄ VASTA VAMMANEN HEITTO ON:
"
Toinen esimerkki: olet nuori kaunis nainen. Laitat kotisi läheltä otetun kuvan nettiin ja siinä kuvassa on metadata mukana. Raiskari kaivaa metadatasta kännykkäsi tiedot, koska otit kuvan kännykällä ja etsii sinut tarkasti ja tulee ja raiskaa.
"
Kyllä tuolla kaupungilla on aika paljon niitä kauniita naisia ja ne näkyy ihan livenä. Kuinka ne uskaltavat moiseen. ERI ASIA ON ESIM. TREFFIPALSTAT, JOISSA EI HALUTA PALJASTAA HENKILÖLLISYYTTÄ VARISINKIN JOS ON ALAIKÄINEN JA EI OSAA PITÄÄ HUOLTA ITSETÄÄN. Ei ne raiskaajat pelkän kauniin kuvan perustella tule perään! Ei siellä kännykässä sentään nyt tarkkaa tietoa ole. Toisekseen useimmilla on vielä lukko ovessa. Ainiin, kauniiden naisien pitää laittaa sellainen kaapu päälle kuin muslimeilla. Silloin ei kerää katseita...
METADATA ON KAVERI, JOS POLIISI PYSTYY POISTAMAAN LOISIA JA RIKOLLISIA SEN AVULLA YHTEISKUNNASTA!
Koko asiasta puuttuu suhtellisuuden taju - jos vaikka selailee Facebookkia, niin siellä on kyllä kaikki tiedot ihan selkeästi ilmoittu ihan kuvian kanssa - ei tarvitse edes metadataa tutkia...- mitä helvettiä?
Meinaatko idiootti tosissasi, että lukko ovessa pidättelee raiskaajaa tai murtovarasta? Ovesta pääsee sorkkaraudalla läpi saranapuolelta lukkoon edes kajoamatta sekunneissa ja kirveellä pääsee normaalista kerrostalo-ovesta hetkessä sisään. Jos potentiaalinen raiskaaja löytää uhrinsa metadatan avulla ja tulee ovelle, niin ovi pidättelee vain joitakin sekunteja sitä hyypiötä.
Oven saa muuten auki myös ujuttamalla rautalangan postiluukusta ja avaamalla rautalankaviritykseen tehdyllä lenkillä ovi sisäpuolelta käsin, ovea rikkomatta. Varsin yleinen asiansa osaavien murtomiesten kikka.
Ovi ei todellakaan estä ketään kuin joitakin sekunteja.
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/105121-mies-meni-kirveella-naapurin-oven-lapi
Jo on lapsellista kuvitella, että ovi suojaa raiskaajilta ja murtovarkailta. - huh huh
mitä helvettiä? kirjoitti:
Meinaatko idiootti tosissasi, että lukko ovessa pidättelee raiskaajaa tai murtovarasta? Ovesta pääsee sorkkaraudalla läpi saranapuolelta lukkoon edes kajoamatta sekunneissa ja kirveellä pääsee normaalista kerrostalo-ovesta hetkessä sisään. Jos potentiaalinen raiskaaja löytää uhrinsa metadatan avulla ja tulee ovelle, niin ovi pidättelee vain joitakin sekunteja sitä hyypiötä.
Oven saa muuten auki myös ujuttamalla rautalangan postiluukusta ja avaamalla rautalankaviritykseen tehdyllä lenkillä ovi sisäpuolelta käsin, ovea rikkomatta. Varsin yleinen asiansa osaavien murtomiesten kikka.
Jo on lapsellista kuvitella, että ovi suojaa raiskaajilta ja murtovarkailta.siis kuvan perustella raiskaaja tulee ovelle ja murtautuu vaikka väkisin kodin sisään jos näke kauniin kuvan netissä
nyt jos koskaan olisi aika tilata lääkärille aika
kaupungilla on livenä kauniita nausia ja eiköhän niiden kotiovelle pääse ilman nettiäkin? - näppärä kirves
mitä helvettiä? kirjoitti:
Jo on lapsellista kuvitella, että ovi suojaa raiskaajilta ja murtovarkailta.Kirves on siitä hauska työkalu, että kirveellä pääsee ovesta sekä sisään että ulos, tarvittaessa. Ja tekee paljon muutakin käsityötä. Minulla roikkuu eteisen seinällä retkikirves aina valmiina käyttöön. Metsässä kulkiessa se roikkuu rinkassa kiinni tai housun lenkissä heti valmiina käyttöön. Kirves käy paremman puutteessa hätätilassa myös lähitaisteluvälineeksi metsässä jos joku villieläin tai toinen ihminen käy kimppuun. Kirves ja puukko, siinä kaksi luonnossa liikkuvan ihmisen tärkeintä välinettä tulusten lisäksi.
Windows-herrasmiesten logiikalla kirveet pitäisi kieltää koska niillähän voi tehdä rikoksia. - ymmärrä jo tämä
huh huh kirjoitti:
siis kuvan perustella raiskaaja tulee ovelle ja murtautuu vaikka väkisin kodin sisään jos näke kauniin kuvan netissä
nyt jos koskaan olisi aika tilata lääkärille aika
kaupungilla on livenä kauniita nausia ja eiköhän niiden kotiovelle pääse ilman nettiäkin?Kuvan metadatan sisältämän tiedon perusteella on täysin mahdollista, että rikollinen todella tulee suoraan kotiovelle. Etkö vieläkään ymmärrä miten tarkkaan metadata yksilö PUHELIMEN tiedot, sekä kameran ja TARKAN sijainnin GPS-koordinaatteina ja jopa kartalla? Miten idiootti sinä olet?
Puhelimen tietojen perusteella rikollinen pystyy selvittämään puhelimen omistajan nimitiedot ja loput yhteystiedot suoraan, jopa laillista tietä.
Metadata on hiljainen vihollinen, joka voitetaan poistamalla metadata ennen kuin mitään jaetaan nettiin. Toki se tekee myös tiedustelun ja poliisin elämän helvetin paljon vaikeammaksi.
Et taida oikeasti käsittää miten tarkkaa, yksilöivää tietoa metadata todella sisältää? - metadata pois
ymmärrä jo tämä kirjoitti:
Kuvan metadatan sisältämän tiedon perusteella on täysin mahdollista, että rikollinen todella tulee suoraan kotiovelle. Etkö vieläkään ymmärrä miten tarkkaan metadata yksilö PUHELIMEN tiedot, sekä kameran ja TARKAN sijainnin GPS-koordinaatteina ja jopa kartalla? Miten idiootti sinä olet?
Puhelimen tietojen perusteella rikollinen pystyy selvittämään puhelimen omistajan nimitiedot ja loput yhteystiedot suoraan, jopa laillista tietä.
Metadata on hiljainen vihollinen, joka voitetaan poistamalla metadata ennen kuin mitään jaetaan nettiin. Toki se tekee myös tiedustelun ja poliisin elämän helvetin paljon vaikeammaksi.
Et taida oikeasti käsittää miten tarkkaa, yksilöivää tietoa metadata todella sisältää?Ja itsehän poistan metadatan kaikesta materiaalista mitä nettiin laitan. Ei kiinnosta jakaa ilmaisia apuja viranomaisvakoilulle. Metadata on syytä poistaa yksityisyyden suojan nimessä, se on pyhä arvo verrattuna johonkin naurettavaan rikostorjuntaan.
- joopajoooo
ymmärrä jo tämä kirjoitti:
Kuvan metadatan sisältämän tiedon perusteella on täysin mahdollista, että rikollinen todella tulee suoraan kotiovelle. Etkö vieläkään ymmärrä miten tarkkaan metadata yksilö PUHELIMEN tiedot, sekä kameran ja TARKAN sijainnin GPS-koordinaatteina ja jopa kartalla? Miten idiootti sinä olet?
Et taida oikeasti käsittää miten tarkkaa, yksilöivää tietoa metadata todella sisältää?niin naurettavaa paskaa normaalille ihmiselle - vai pitäiskö sanoa vainoharhaista
- huh huh
joopajoooo kirjoitti:
niin naurettavaa paskaa normaalille ihmiselle - vai pitäiskö sanoa vainoharhaista
täällä kaikki ovat ilmeisesti psyykelääkkeiden vaikutusken alaisia?
"
jakaa ilmaisia apuja viranomaisvakoilulle
"
AINIIN, SOSSU, LÄÄKÄRIT, POLIISIT ja muut auttavat tahot saa potilaasta tietoja metadatan avulla....
EN NYT OIKEIN VIELÄ TULLU VAKUUTTUKNEEKSI, MIKSI KUVASTA PITÄÄ POISTAA METADATA, jos kuvaan vaikka pulua satamassa? Minkälainen rikollinen mahtaa tulla perään ja varmaan olisi oikeastaan ihan jännä nähdä - metadata pois
huh huh kirjoitti:
täällä kaikki ovat ilmeisesti psyykelääkkeiden vaikutusken alaisia?
"
jakaa ilmaisia apuja viranomaisvakoilulle
"
AINIIN, SOSSU, LÄÄKÄRIT, POLIISIT ja muut auttavat tahot saa potilaasta tietoja metadatan avulla....
EN NYT OIKEIN VIELÄ TULLU VAKUUTTUKNEEKSI, MIKSI KUVASTA PITÄÄ POISTAA METADATA, jos kuvaan vaikka pulua satamassa? Minkälainen rikollinen mahtaa tulla perään ja varmaan olisi oikeastaan ihan jännä nähdäEli et ymmärtänyt missään vaiheessa paljonko kuva nettiin laitettuna sisältää sinut yksilöivää ja sinun sijaintisi paljastavaa tietoa. Olet yksinkertaisesti idiootti sanan varsinaisessa merkityksessä, tai sanotaan vajakki.
Kanssasi ei kannata edes keskustella koska olet pro-USA ja pro-poliisi aatteiden aivopesemä omaan ajatteluun kykenemätön yhteiskunnan lammas joka noudattaa orjallisesti lakia ja ihannoin kapitalismia. Olet yksinkertaisesti saastetta.
kaikille muille kertauksena:
-metatada sisältää tarkat tiedot kännykästä, kännykän mallin, valmistenumeron, IMEI-koodin, puhelinnumeron, käyttöjärjestelmäversion tiedot, ja paljon, pajon muuta. Puhelin on tarkkaan henkilöitävissä hetkessä.
-Kameran tarkat tiedot menevät metadatan mukana nettiin, laite on yksilöitävissä jopa takaisin henkilöön joka sen omistaa
-metadata sisältää tarkat GPS-tunnistetiedot, eli käyttäjän tarkka sijainti on luotettavasti selvitettävissä metadatasta.
-Metadata sisältää tietoja kuvan ominaisuuksista ja tarkkoja aikatietoja
Metadata on se data jota poliisi ja tiedustelupalvelut louhivat netistä käyttöönsä. Jokainen kuva voi teoriassa tuoda poliisin ovelle. Keino puolustautua viranomaisia vastaan on poistaa kaikki metadata kuvista ja dokumenteista ennen kuin niitä laittaa nettiin. Käytännössä metadatan poistaminen on kansalaisen ase poliisia vastaan, se on keino torpata vakoilu.
Mitään muuta funktiota kuin poliisin harhauttaminen ja poliisityön vaikeuttaminen metadatan poistamisella ei ole oikeasti.
- metadataa menee
Tässä viitteitä siihen miten paljon YHDESSÄ kuvassa menee nettiin metadatan joukossa yksilöivää tietoa;
http://www.photometadata.org/meta-resources-field-guide-to-metadata
Additional Model Information
Artwork or Object in the Image
Author
By-line (or Author)
By-line Title (sometimes listed as Author position)
Caption
Caption Writer(s)
Category
City (legacy)
City (of Location Created)
City (of Location Shown)
Contact Info
Copyright Notice
Copyright Notice (of Artwork/Object)
Copyright Status
Copyright Owner (PLUS)
Copyright URL
Country (legacy)
Country Code (legacy)
Country Code (of Location Created)
Country Code (of Location Shown)
Country Name (of Location Created)
Country Name (of Location Shown)
Creator
Creator (of Artwork/Object)
Creator’s Job Title
Credit Line
Date Created
Date Created (of Artwork/Object)
Description
Description wr
Description Writer
Document title
Digital Source Type
Event
Featured Organisation Code
Featured Organisation Name
Headline
Image Creator (PLUS)
Image Registry Entry
Image Supplier ID (PLUS)
Image Supplier Name (PLUS)
Instructions
Intellectual Genre
IPTC Subject Code
IPTC Scene
Keywords
Location in which the image was created
Location Shown in the Image
Max Avail Width/Height
Minor Model Age Disclosure (PLUS)
Model Age
Model Release Identifier(s) (PLUS)
Model Release Status (PLUS)
Object Name
Original Transmission Reference
Person Shown in the Image
Photographer
Provider
Property Release Identifier(s) (PLUS)
Property Release Status (PLUS)
Province/State
Province/State (of Location Shown)
Province/State (of Location Created)
Registry Item Identifier (of Image Registry Entry)
Registry Organisation Identifier (of Image Registry Entry)
Rights Usage Terms
Source
Source (of Artwork/Object)
Source Inventory Number (of Artwork/Object)
Special Instructions
State/Province (legacy)
Sublocation
Sublocation (of Location Created)
Sublocation (of Location Shown)
Supplemental Categories
Supplier’s Image ID (PLUS)
Title
Title (if used in Photo Mechanic)
Title (of Artwork/Object)
Transmission Reference
Urgency
World Region (of Location Created)
World Region (of Location Shown)
Writer/Editor
Ja tässä ei vielä ole kännykkää koskeva metadata edes mukana, sitten tietomäärä menee jo hurjaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k354393- 553015
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut462918- 302703
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.3402651Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s82605- 382279
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t542035Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta461693- 21683