Viiniä omaan lasiin?

Jäänkö kuivin suin?

Hei kertokaa käytösspesialistit, onko junttia isoilla päivällisillä kaataa pöydässä olevasta pullosta viiniä itse omaan lasiin? Siis jos tarjoilijoita ei ole. Olen ollut siinä uskossa että kuuluu pitää silmällä vierustoverin lasia ja tarjota hänelle viiniä jos lasi näyttää tyhjältä, mutta miten on oman lasin kanssa?

36

4983

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KPy

Kukas sen kissan hännän nostais ellei kissa itse. Eli jos olet mies, niin kysyttyäsi ja kaadettuasi vieressä oleville daameille niin voit täyttää oman lasisi. Jos olet nainen, etkä ole saanut lasiin viiniä, niin kehottaisin vaihtamaan seuraa.

• Janoinen Daami

... kun olen nainen, tässä tapauksessa onnettomuudekseni :-)

Eli menisikö se niin, että minä en tarjoudu täyttämään miehen lasia missään oloissa, ja jos mies ei kaada minulle, käyn juomassa vessan hanasta vettä (tai ehkä pitäisi ruveta pitämään taskumattia käsilaukussa...)? ;-) Ja jos vieressäkin istuu nainen, hänelle voin siis tarjota, tai minun tulee se tehdä?

Huh. Nää on hankalia.

• Uusavutonko
        Janoinen Daami kirjoitti:

Eli menisikö se niin, että minä en tarjoudu täyttämään miehen lasia missään oloissa, ja jos mies ei kaada minulle, käyn juomassa vessan hanasta vettä (tai ehkä pitäisi ruveta pitämään taskumattia käsilaukussa...)? ;-) Ja jos vieressäkin istuu nainen, hänelle voin siis tarjota, tai minun tulee se tehdä?

Huh. Nää on hankalia.

Oletko todella niin avuton ettet saa kaadettua juomaa lasiisi?

• KPy
        Janoinen Daami kirjoitti:

Huh. Nää on hankalia.

Tästähän täytyisi järjestää ihan harjoitus. Harjoittelemalla nuo asiat selviävät. Taidat vain olla liian nuori pöytäseurakseni, kun tuollaisia kyselet ;-)

• Uusavutonko
        KPy kirjoitti:

Tästähän täytyisi järjestää ihan harjoitus. Harjoittelemalla nuo asiat selviävät. Taidat vain olla liian nuori pöytäseurakseni, kun tuollaisia kyselet ;-)

Olen 48 ja snobbailun harjoittelu ei vois vähemmän kiinnostaa!

• A-4
        Uusavutonko kirjoitti:

Sinun kannattaakin sitten pysyä tiukasti pois sellaisista tilaisuuksista, missä ihmisten odotetaan tuntevan joitakin ihan perusasioita käytöstavoista. Näin kun menettelet ei ole vaaraa, että menisit munaamaan itsesi suuressa tietämättömyydessäsi.

• Jape
        Uusavutonko kirjoitti:

48 ja tollasia viestejä? Aika paha...

• Terveisiä Roomasta

Ise asiassa tuo on kyllä ihan asiallinen kysymys, ainakin Suomen ulkopuolella. Suomessahan pöytäetiketti on aika paljon vapaampaa monessa suhteessa, mutta kyllä täällä etelämpänä on yleensä oletuksena, että miehet huolehtivat viinin tarjoilusta.

Ensin tarjotaan muille pöydässä oleville, ja miehet ottavat vasta kuin naisille on tarjottu, ja viimeiseksi tarjoaja kaataa omaan lasiin. Yleensä tämä on tietenkin isännän tehtävä, emäntä tarjoaa ruuan. Jos ollaan ravintoalssa jossa kukaan ei ole erikoisemmin isäntä tai emäntä, juomatankkauksen sujuvuudesta vastaavat miehet yhteisvastuullisesti. Hommaa tietysti helpottaa se, että kukaan ei kittaa viiniä pullotolkulla, lasi pysyy aika kauan täytenä. Humaltuminen kun olisi varsinainen megatason käytösmoka.

Jos joukossa on vain naisia olettaisin, että homma toimii kuten miesseurueissakin: ensin tarjotaan muille, ja viimeiseksi itselle.

Jos on naisena sekaseurueessa, varmaan kannattaisi toimia niin (siis ainakin Keski- ja Etelä-Euroopassa - noista aiemmista vastauksista päätellen leimaudut kyllä Suomessa aloitekyvyttömäksi idiootiksi jos toimit näin), että lasin tyhjennyttyä odottaa että viiniä tarjotaan yleisesti ja ojentaa oman lasin, tai, jos joku mies kaataa omaan lasiinsa, pyytää kohteliaasti kaatamaan viiniä samalla, kun hän kaataa itselleen. Toista kertaa ei varmasti lasi pääse tyhjenemään!

Ja lopuksi tietenkin yleisneuvo: kannattaa katsoa, miten muut toimivat ja toimia samalla tavalla.

• M36

...noinhan asia on Ranskassakin, missä tuli asuttua yhteensä vuosia ... siellä tosin miehelle toivotettiin onnea jos hän lopuksi kaataessaan itselleen tyhjää pullon (vaikka vain tippa), seuraava lapsi on tyttö (ei, en tiedä mihin perimätietoon perustuu).

Yleisesti keskusteluun; eivät pöytätävat ja toisen huomioon ottaminen ole snobbailua ... eikä ole myöskään väärin valistaa asiallisesti miestä aiheesta.

• Lauri

mitä teeskentelyä tuollaiset älyttömät tavat.
      Ensinnäkin on todella typerää sekoittaa toisiinsa ruoka ja viini, siinä pilaantuu maku sekä ruoasta että viinistä.
      Itse pyrin kiusallani käyttäytymään mahdollisimman huonosti aina kun syön ravintolassa.
      Juomani ryystän mahdollisimman äänekkäästi juuri tuollaisten nirppanokkien iloksi.
      Niin ja ylleni laitan verkkarit ja haisevat lenkkarit

• pohdiskelija

tuolle valitsemallesi tielle. kaltaistesi ansiosta me "rumat" miehet saamme kaikki kauniit naiset. haise lenkkareinesi ihan rauhassa siellä Jakomäessä, tunnet nimen "white trash".

• Lauri
        pohdiskelija kirjoitti:

tuolle valitsemallesi tielle. kaltaistesi ansiosta me "rumat" miehet saamme kaikki kauniit naiset. haise lenkkareinesi ihan rauhassa siellä Jakomäessä, tunnet nimen "white trash".

vetoa siitä että minulla on paljon kauniimpi tyttöystävä kuin sinulla.
        Ja Jakomäessä en voi käydä siksi kun siellä on sinulaisiasi ihmisiä

• Kir3

Älä välitä, kyllä minäkin voisin yhtä huonosti jos olisin jäänyt osattomaksi tapakasvatuksesta lapsena enkä osaisi aikuisena käyttäytyä julkisilla paikoilla. Varmaan minäkin turvautuisin siinä tapauksessa sinun verkkaritaktiikkaasi kun en parempaakaan osaisi ja tuntisin itseni muita huonommaksi. Mutta tuosta alemmuuskompleksistasi voit kyllä vieläkin päästä halutessasi eroon. Ei tapakulttuurin opettelu ole aikuisenakaan mahdotonta.

• opettaja

Kamala mökä mokomasta asiasta.

Nyrkkisääntö = viiniä ei koskaan
      kaadeta vain itselle.

• Lauri

Perustele

• valistaja
        Lauri kirjoitti:

Perustele

Hyviin tapoihin kuuluu tarjota aina ensin muille seurueessa oleville ennen kuin itse ottaa.

Joka ei älyä noudattaa hyviä tapoja muiden seurassa, saattaa varsin pian huomata olevansa ilman seuraa. Sellaista ei yksinkertaisesti kukaan pyydä mukaan tai kutsu vieraaksi.

Eikä siinä ole kyse mistään hienostelusta, vaan toisten ihmisten arvostamisesta ja kunnioittamisesta.

• Lauri
        valistaja kirjoitti:

Hyviin tapoihin kuuluu tarjota aina ensin muille seurueessa oleville ennen kuin itse ottaa.

Joka ei älyä noudattaa hyviä tapoja muiden seurassa, saattaa varsin pian huomata olevansa ilman seuraa. Sellaista ei yksinkertaisesti kukaan pyydä mukaan tai kutsu vieraaksi.

Eikä siinä ole kyse mistään hienostelusta, vaan toisten ihmisten arvostamisesta ja kunnioittamisesta.

kyllä minun ystävät ja tuttavat osaavat itse juomansa lasiin kaataa, en tiedä sitten minkälaisten vajaaälyisten kanssa sinä hengailet.
        "Ei yksinkertaisesti kukaan pyydä mukaan tai kutsu vieraaksi" Eikös Isäntä/ emäntä yleensä hoida tarjoilun joten mitenkäs tuo mihinkään kutsumiseen vaikuttaisi??

• blondi
        Lauri kirjoitti:

kyllä minun ystävät ja tuttavat osaavat itse juomansa lasiin kaataa, en tiedä sitten minkälaisten vajaaälyisten kanssa sinä hengailet.
        "Ei yksinkertaisesti kukaan pyydä mukaan tai kutsu vieraaksi" Eikös Isäntä/ emäntä yleensä hoida tarjoilun joten mitenkäs tuo mihinkään kutsumiseen vaikuttaisi??

Lauri pieni katso peiliin ja anna lupa itsellesi kasvaa aikuiseksi. :-).
        sinulta lähti asiat karkaamaan ihan väärille urille.

• Lauri
        blondi kirjoitti:

Lauri pieni katso peiliin ja anna lupa itsellesi kasvaa aikuiseksi. :-).
        sinulta lähti asiat karkaamaan ihan väärille urille.

aikuinen mutta nyt ei vaan kiinnosta syödä rääkättyjä rapuja ja juoda pahaa viiniä huonossa seurassa

• nauraja
        Lauri kirjoitti:

aikuinen mutta nyt ei vaan kiinnosta syödä rääkättyjä rapuja ja juoda pahaa viiniä huonossa seurassa

Käytöksesi ei paljoa aikuisuuteen viittaa.

Keskenkasvuinen huonokäytöksinen itseään täynnä oleva paskiainen sinä olet!

• Lauri
        nauraja kirjoitti:

Käytöksesi ei paljoa aikuisuuteen viittaa.

Keskenkasvuinen huonokäytöksinen itseään täynnä oleva paskiainen sinä olet!

keskenkasvuinen, en myöskään huonokäytöksinen ja kaikista vähiten itseäni täynnä, olen tavallinen kansalainen

• Jussi
        Lauri kirjoitti:

keskenkasvuinen, en myöskään huonokäytöksinen ja kaikista vähiten itseäni täynnä, olen tavallinen kansalainen

oot aika säälittävä. tavalliset kansalaiset jotain tajuaaki, sinä et.

• Lauri
        Jussi kirjoitti:

oot aika säälittävä. tavalliset kansalaiset jotain tajuaaki, sinä et.

liene kovin sivistynyt.
        Tähän lopputulokseen tulee väkisinkin kun katsoo tapaasi kirjoittaa, lauseet aloitetaan pienellä ja sanoja lyhennellään ja vieläpä laitetaan väärään järjestykseen...

• M36
        Lauri kirjoitti:

Annetaan kaikkien kukkia. Jos viihdyt ystäviesi kanssa, joista jokainen itse juomansa kaataa ja syötte muuta kuin rapuja, niin kyllä se minulle sopii. Jokainen voi seuransa valita, suo siis muunlaiset tavat niille jotka tahtovat.

Uskon että olet työtäpelkäämätön aikuinen suomalainen mies, ja ehkä joskus allekirjoitan työsopimuksesi, jos satut oikeaan yritykseen hakeutunmaan ;-))

• Lauri
        M36 kirjoitti:

Annetaan kaikkien kukkia. Jos viihdyt ystäviesi kanssa, joista jokainen itse juomansa kaataa ja syötte muuta kuin rapuja, niin kyllä se minulle sopii. Jokainen voi seuransa valita, suo siis muunlaiset tavat niille jotka tahtovat.

Uskon että olet työtäpelkäämätön aikuinen suomalainen mies, ja ehkä joskus allekirjoitan työsopimuksesi, jos satut oikeaan yritykseen hakeutunmaan ;-))

työsopimukseni???

• opettaja
        Lauri kirjoitti:

Perustele

Koska se on moukkamaista.

• Opettaja
        Lauri kirjoitti:

Mikä juntti sinä oikein olet? Opettele tapoja, äläkä räyhää... pliis

• äiti
        Lauri kirjoitti:

Onneksi emme ole seurastasi vastuussa.

• M36
        Lauri kirjoitti:

työsopimukseni???

... sinä osaltasi, ja minä työnantajanedustajana :-))

Ei voi tietää ...

• Lauri
        M36 kirjoitti:

... sinä osaltasi, ja minä työnantajanedustajana :-))

Ei voi tietää ...

minäkö sulle töihin??
        Mitä työtä tarjoat??

• Lauri
        Opettaja kirjoitti:

Mikä juntti sinä oikein olet? Opettele tapoja, äläkä räyhää... pliis

ole minuakaan kukaan ennen juntiksi moittinut, eikä räyhäämisestä syyttänyt

• M36
        Lauri kirjoitti:

minäkö sulle töihin??
        Mitä työtä tarjoat??

... sunnuntain lehden kanssa, sieltä tämänkin työnantajan usein bongaa :-)) En tässä ryhdy sua värväämään ... totesin vain edellä; "ei voi koskaan tietää"

• Lauri
        M36 kirjoitti:

... sunnuntain lehden kanssa, sieltä tämänkin työnantajan usein bongaa :-)) En tässä ryhdy sua värväämään ... totesin vain edellä; "ei voi koskaan tietää"

on kun töitä tekee.
        Niin ja mikä sua vaivaa kun pitää tullä tänne palstalle pönkittämään egoasi....

• M36
        Lauri kirjoitti:

on kun töitä tekee.
        Niin ja mikä sua vaivaa kun pitää tullä tänne palstalle pönkittämään egoasi....

... miten tuo sitten egon pönkittämistä on, toteavaa tekstiä -- kukin ymmärtää sen kuten itse tahtoo.

Hyvä ellet ole köyhä, vaan vapaa työvelvoitteista, minä en.

Mikä sinua sitten vaivaa, kun pitää tulla oikein urakalla todistamaan hyvien pöytätapojen ja toisen huomioonottamisen turhuutta ... ellei jopa tuomittavuutta.

• Alkuperäinen

Onko tämä keskustelu kenenkään muun mielestä vähän erikoinen?
      :-D

Mutta vakavasti ottaen: sydämellinen kiitos, KPy, Opettaja, ja tietysti erityisesti Roomalainen ja M36, ystävällisistä ja valaisevista vastauksista! KPy, sinä taisit jossain sivulauseessa pohtia ikääni; olen 37.

• alkoholistit!

"Olen ollut siinä uskossa että kuuluu pitää silmällä vierustoverin lasia ja tarjota hänelle viiniä jos lasi näyttää tyhjältä, mutta miten on oman lasin kanssa?"

Senkin juopot! Viiniä kaadetaan aterioinnin alussa sen verran mitä on sopiva juoda, eli n. 1dl. Jos haluaa lisää on juoppo ja alkoholisti sekä heikkoluonteinen! Minua suorastaan v*uttaa kun joku tarjoaa vaikka "maistiaisia" jostain viinistä, niin saan kerralla 3dl lasin täyteen! Sekin v*ttaisi jos joku alkaisi täyttämään minun lasia. Ei viinillä janoa tyydytetä vaan vedellä. Te juopot!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      121
      2243
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      56
      2176
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1865
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      7
      1407
    5. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      77
      1395
    6. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      94
      1377
    7. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1161
    8. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1150
    9. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      62
      1123
    10. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      989
    Aihe