Kahvi on kallista, jos sitä jää pannuun

tansija.-

kaadatko viemäriin, vai lämmitätkö esim. mikrolla seuraavalla kerralla sen lopun?
Minä joskus lämmitän

38

572

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lusiina

Ne harvat kupilliset päivässä mitkä juon, haluan vasta keitettynä ja tuoreena.
      Eli en lämmitä enkä edes laita termospulloon :).

• Vain tuoretta

Kallista? omasta mielestäni aika edullista juomaa. Jos paketti maksaa 3 €, niin kupposelle tulee hintaa n. 4,3 senttiä. Ei tulisi mieleen alkaa lämmittelemään mikrossa.

• Expimot

No ei tule paljoa hintaa kupilliselle! Itsekin tulee juostua kahvitarjousten perässä ja miksi? Ettei tarvitsisi maksaa 4,4 senttiä kupillisesta?

Nyt voi paremmin mielin juoda sitä lämmitettyäkin kahvia, pahaa on mutta eipä maksakaan juuri mitään.

• ihan hyvää..
        Expimot kirjoitti:

No ei tule paljoa hintaa kupilliselle! Itsekin tulee juostua kahvitarjousten perässä ja miksi? Ettei tarvitsisi maksaa 4,4 senttiä kupillisesta?

Nyt voi paremmin mielin juoda sitä lämmitettyäkin kahvia, pahaa on mutta eipä maksakaan juuri mitään.

Mausta se lämmitetty kahvi.
        Kaakao kaneli jne.
        Itse suodatan suoraan 4dl mukiin jonka juon kerralla.

• ,,,,,,,,,,

Aina keitetään termari täyteen, ja mikrolämmitetään myöhemmin.
      Juhla Mokka kestää mikrotuksenkin.

Älytöntä tuhlausta heittää menemään hyvää kahvia, mutta nykyisinhän monen moni ruokakassi kymmenestä joutaa roskiin, kun ihmisillä on, millä mällätä.
      Sitten vielä nau'utaan, ettei raha riitä, ja poliitikot ei ymmärrä yhtään mitään.

• kahvi hammas

Minä keitän vain sen, mitä juon, 3 kupillista aamulla. Muulloin en juokaan. Joskus kun on tullut mitattua hieman väärin, että jää pari tippaa, ne kaadan pois. Ei niistä tulisi enää edes kupin pohjalle mitään. Asun yksin, joten ei tarvitse keitellä muille. Joskus kun poika on ollut käymässä, keitän hänelle erikseen. Ja jos ei juo kaikkea, ne kaadan pois.
      50-luvulla muistan, silloin äiti aina joskus lämmitti vanhaa kahvia. Silloinhan oli pannujauhatus. Ja taisi olla se kahvin saatavuuskin rajoitettu, ainakin 50-luvun alussa. Itsekin sain joskus käydä kaupasta ostamassa kupongilla kahvia. Ei silloin kahvia heitetty hukkaan!

• SAS*

Minä juon sen minkä keitän eli 2 mukillista iltapäivällä. Kahvi on halpaa, jos itse valmistaa. Torilla ja baarissa on kallista.

Aikoinaan taloissa oli iso kuparikannu. Joka sunnuntai pannu tyhjennettiin vanhoista poroista. Viikolla vaan vähän lisättiin uutta kahvia ja kiehutettiin hetki. Tämä oli sitä sumppia.

• ...

Höpöhöpö.

Kahvi todella halpaa. Sitä kasvatetaan jollain orja/lapsityövoimalla toisella puolen maapalloa, roudataan tänne, jatkojalostetaan, roudataan vähittäismyyntipisteisiin ja kauppa ja kaikki muutkin vetää välistä tietenkin osuutensa. Paketti maksaa muutaman euron kuluttajalle..

En juo kahvia kovin paljoa, en edes päivittäin. Suomalainen suodatinkahvi pahanmakuista litkua. Xpressoa tms. ei viitsi aina tehdä ja kun juo harvemmin rouheet tahtovat olla aina vanhoja ja kuivia, kitkerää.

Vaan kun keitän kahvia, keitän pannullisen Moccamasterilla. Kun ei viitsi alkaa peseskelemään kahvipannua. Kun kahvi tippassut, virrat pois välittömästi keittimestä. Juon mitä juon, ehkä kupillisen. Lopppukahvi säilyy hyvänä, koska sitä ei ole haudutettu missään termarissa pilalle. Se kestää hyvänä pari päivää keittimessä, jääkaapissa pitempäänkin. Minuutiksi mikroon mukissa ja lähes vastakeitettyä kahvia mukillinen.

Koko idea on nimenomaan siinä, että kahvia ei "hauduteta" pilalle, mieluuummin jäähdytetään mahdollisimman nopeasti. Kaikista typerin idea on termoskeittimet, ei kahvia hauduteta, teetä voi hauduttaa. Mutta kahvin maku kärsii valtavasti, pitemmässä lämpimänä pidossa, muuttuu taas kerran kitkeräksi litkuksi.

Kahvikupin hinta veden, rouheiden ja sähkön osalta lienee muutaman kymmenen senttiä. Siis tavallisen suodatinkahvin. Paarit ja huoltikset tekevät kahvilla paljon enemmän tulosta, kuin keskarilla tai pensalla. Pari ekeä kuppi, surkeasta "kahviksi" nimetystä juomasta tuottaa pian pari ekeä voittoa niille, marginaali melkoinen todellisiin kustannuksiin verraten. Usein se nykyään jopa myydään parin sentin pahvimukissa, joten ei tule edes tiskauskuluja.

Nieetä kasvatappa kahvipuu, kerää pavut, paahda ja jauha ne, keitä veden kanssa kahviksi, tiskaa astiasi ja ala sen jälkeen narisemaan kahvin hinnasta.

=DW=

• Cafe Lazarusta ;-) ei erotettu vastakeitetystä järjestämässäni leikkimielisessä sokkotestissä.
      Eli kun kahvin annetaan jäähtyä heti kun se on tippunut, se säilyy muuttumattomana päiviä.
      Ja siitä saa sitten mikrossa lämmittämällä aina juuri haluamansa määrän halutussa lämpötilassa.

• En juo kahvia.

Vedenkeitin hoitelee veden kiehuvaksi ja teesiivilään laitetuista lehdistä saan sitten teetä just sen kupillisen tai oikeammin mukillisen kuin haluankin kerralla juoda. Toisinaan tulee käytettyä valmiita teepusseja, kuten silloin jos haluaa jotakin erikoisempaa kuten yrttiteetä tms.

• "yo-huuhkaja"

Kaadatko loput vedet viemäriin vai lämmitätkö uudelleen? :)
        Juon aamulla kahvia, muulloin toisinaan teetä, Earl Gray, Bergamot.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"yo-huuhkaja"

Kaadatko loput vedet viemäriin vai lämmitätkö uudelleen? :)
        Juon aamulla kahvia, muulloin toisinaan teetä, Earl Gray, Bergamot.
        H.

Olen fiksu ja keitän vettäkin sen verran kuin tarvitsen. Ei miulla ole hirveää määrää eri sähkölaitosten osakkeita.

• Hei kun keikuskelen
        yohuuhkaja kirjoitti:

Olen fiksu ja keitän vettäkin sen verran kuin tarvitsen. Ei miulla ole hirveää määrää eri sähkölaitosten osakkeita.

Heh he he hee, kuule yohuuhkaja. Voisit keittää teevettä viikon tarpeiksi.
        Otat ekana päivänä tarvitseman vesimäärän ja sitten loput voisit pakastaa. Näin sinulla olisi pakkasessa keitettyä teevettä. Olisi helppo vaan nappasta pakastimesta, sulattaa ja kiehauttaa ja Tradaa teevesi olisi käyttövalmis.:)

• Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Otat ekana päivänä tarvitseman vesimäärän ja sitten loput voisit pakastaa. Näin sinulla olisi pakkasessa keitettyä teevettä. Olisi helppo vaan nappasta pakastimesta, sulattaa ja kiehauttaa ja Tradaa teevesi olisi käyttövalmis.:)

Noooooo... piilopointtini oli oikeastaan se, että kuvittelisin kahvia voitavan valmistaa itselleen samalla systeemillä, eli ei aina sitä pannullista... Itse asiassa kun tuo jälkikasvu juo kahvia, tekee itselleen täällä ollessaan sen kaipaamansa kupillisen/mukillisen samalla zydeemillä, suodatintötsä vain siihen päälle ja... jne.

• TeeVesikuutio
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

Heh heh heee! ;))

Kiitos vinkistä... het maanantaiaamuna kerron ekopihille työkamulleni vihjeesi. ;)

• ...
        yohuuhkaja kirjoitti:

Noooooo... piilopointtini oli oikeastaan se, että kuvittelisin kahvia voitavan valmistaa itselleen samalla systeemillä, eli ei aina sitä pannullista... Itse asiassa kun tuo jälkikasvu juo kahvia, tekee itselleen täällä ollessaan sen kaipaamansa kupillisen/mukillisen samalla zydeemillä, suodatintötsä vain siihen päälle ja... jne.

Pieni keitin.

Itellä jossain sellainen kahden kupin keitin. Opiskeluaikojen peruja. Kelpo kampe, eikä tarvinnut edes suodatinpapereita. Kestosuodatin hyvä keksintö. Ite juon tosin kahvia niin harvoin, että asialla ole merkeitystä, enkä uuteen isoon keittimeen viitsinyt ostaa sellaista. Kestosuodatin vaatii karkeammaksi jauhetun kahvin, siis pannujauhatus, toi melitta jauhettu kahvi on niin jauhoa, että kahvista tulee helpolla soppaa... Joku mainitsi perkulaattorikeittimen. Mulla oli sellainen. Erinomainen keitin, ikävä kyllä ei ollut ikiliikkuja.

Pannulla ja nuotiollahan se kahvi pitäis keittää, ei oikein viitsi aamuisin alkaa kaatelemaan koivuja, että saisi nuotion tehdyksi >;/

=DW=

• virva-tuulia***
        ... kirjoitti:

Pieni keitin.

Itellä jossain sellainen kahden kupin keitin. Opiskeluaikojen peruja. Kelpo kampe, eikä tarvinnut edes suodatinpapereita. Kestosuodatin hyvä keksintö. Ite juon tosin kahvia niin harvoin, että asialla ole merkeitystä, enkä uuteen isoon keittimeen viitsinyt ostaa sellaista. Kestosuodatin vaatii karkeammaksi jauhetun kahvin, siis pannujauhatus, toi melitta jauhettu kahvi on niin jauhoa, että kahvista tulee helpolla soppaa... Joku mainitsi perkulaattorikeittimen. Mulla oli sellainen. Erinomainen keitin, ikävä kyllä ei ollut ikiliikkuja.

Pannulla ja nuotiollahan se kahvi pitäis keittää, ei oikein viitsi aamuisin alkaa kaatelemaan koivuja, että saisi nuotion tehdyksi >;/

=DW=

Perkolaattorilla tulee parasta kahvia ja tietenkin pitää olla pannujauhatus Juhla-Mokkaa. Käytän pieniä suodatinpusseja joihin teen reiän perkolaattirorn putkea varten.
        Väitettiin että kahvissa oleva rasva imeytyy niihin suodatinpusseihin. Kahvista ainakin tulee paremman makuista.

• Hei kun keikuskelen

Kahvi on minulle jalojuoma-armainen. Monet nuuhkivat viiniä klasista, hörppäävät suuhunsa ja pyörittelevät nestettä suussaan, kitalakituntua ja kielenpäällystuntua hakiessaan.
      Ne on niitä ihmisiä, joille kelpaa vain paras ykkösluokan viini.

Minulle kelepaa semmonen huiturluuriviini. Marjaisaa ja vailla tanniinia. Viiniin lisään vettä, jolle muut nauravat kuollakseen.

Minä sitten tunnustelen kitalakituntumaa kaffeen kans. Vain minä itse osaan keittää maailman parasta kahvia itselleni. Kahvi on ehdottomasti oltava Pannukahvia. Sitä vanhanaikaista. Jos sitä alkaa urakalla keittämään (kiehuttamaan), jota jotkut joskus tekee, kun ei tiedä pitääkö kiehuttaa vai eikö pidä. Kauhiaa kitkerää sivumaullista dynamiittia tulee kiehuttamisella. Kolme sekuntia pöönien laittamisen jälkeen "kiehautusta". Kun kahvi huokaisee pannussa, niin sitten kiiruusti levyltä pois.

Suodatinkahvia en juo. Paitsi yhen kupillisen kylässä, kun ei ole muutakaan tarjolla. Suodatinkahvissa on omituinen sivumaku mielestäni.

Aamulla keitän koko pannullisen, pistän pannumyssyn alle laskeentumaan. Aijeeeee, että on kiva sitä suun kautta laskeuttaa kurkusta alas. Ulkona ofkoos.

En keitä kahvia kuin vain aamuisin. Toki sitten, kun vieraita pötkähtää, mutta muuten en. Jos pää tuntuu siltä, että sitä himpun verran särkee, niin saatan kaataa aamuista kahvia mukiin ja lämmittää mikrossa. Siis maistuu Yäkiltä. Auttaa pääkipuun kuitenkin.

Kahvi ei ole mielestäni kallista. Ja vaikka olisi, niin "ämpärillisen" keittäisin aamulla siitä huolimatta.

Pian lähden lapsenvahdiksi. Siellä saatan keittää itselleni yhen kupillisen suodatinkahvia, usein en keitä, joskus keitän.

• bessie*

Juon vain aamukahvin, tosin se joskus menee päivän puolelle. Kello 14 on takaraja jonka jälkeen en yleensä juo kahvia.
      Aina ei tule koko litraa juotua, enkä ole enää aikoihin heittänyt pois. En pidä kahvia lämpimänä, yleensäkin joudun jäähdyttämään keittämääni kahvia aika kauan ennen kuin se on minulle juomakelpoista.
      En tiedä miten rasvaisempi pannukahvi käyttäytyy, en edes pidä pannukahvista. Hyvälaatuinen, vahva suodatinkahvi mielestäni säilyy hyvin ja on hyvää vielä seuraavanakin aamuna/päivänä, lyhyt mikrolämmitys vain. Kahta lämmittämistä ei kestä, joten paras lämmittää vain sen verran kun tietää juovansa.

Joskus keitän jopa tarkoituksella kahvin valmiiksi asti jo illalla, mikäli tiedän että aamulla tulee olemaan kaikenlaista kiirettä ja säpinää. Toimii minulla paremmin kuin esim. keittimen valmiiksi lataaminen ja vasta aamulla keittäminen ja on mielestäni parempaakin.

• O - O

En mikrolämmitä kahvia. Maitoa saattaisin kuohauttaa mikrossa ja "virkistää" sillä jäähtynyttä kahvia.

Yli jääneen valmiin kahvin saatan laittaa jääkaappiin ja nauttia sen myöhemmin maidon kanssa kylmänä tai ottaa piknik-retkelle mukaan. Erityisesti kesäaikana tulee juoduksi kylmiä kahvi- ja teejuomia.

• meeriamanda

Keitän aamuisin useamman mukillisen ja nostan pannun heti kuumalta keittimeltä pois. Lämmitän microssa päivänkuluessa haluni mukaan, ihankin kelpo kahvetta on.

• "meeriamanda"

Kammottavaa, Härskiintynyt Kahvi aiheuttaa harha-näkyjä.
        Munamaisia muotoja siellä sun täällä. :)
        Eikö edes nokkasi varoita sinua?
        Minä tunnistan Vanhentuneen Kahvin aina.

H.

• meeriamanda
        hunksz kirjoitti:

"meeriamanda"

Kammottavaa, Härskiintynyt Kahvi aiheuttaa harha-näkyjä.
        Munamaisia muotoja siellä sun täällä. :)
        Eikö edes nokkasi varoita sinua?
        Minä tunnistan Vanhentuneen Kahvin aina.

H.

Luulet tunnistavasi on oikea muoto, mihin se muutamassa tunnissa härskiintyy kun ei mojuteta kuumalla levyllä?
        Minulla ei oo noin hiano hipiä... jonsei hööli luonnekaan ;))

• meeriamanda kirjoitti:

Luulet tunnistavasi on oikea muoto, mihin se muutamassa tunnissa härskiintyy kun ei mojuteta kuumalla levyllä?
        Minulla ei oo noin hiano hipiä... jonsei hööli luonnekaan ;))

"meeriamanda"

Helteiden kaltaiset olosuhteet tekevät monistakin härskejä.
        Hän katsoo nyt vaikka peiliinsä.
        Rasvainen Kahvi on yksi heistä.
        Jää-kaappi-lämpötila on tuoreelle Kahville aina parasta.
        Kunhan se on alku-peräisessä paketissaan, eikä ilmastettu-kaadettuna johonkin Kahvi-purkkiin.

Kerran käytetyn pitäisi aina olla myös viimein unohdettu.

H.

• Juhla Mokkaa

Ei itse keitetty kahvi ole kallista. Vertaapa mitä maksaa kuppi jossain ravintolassa tai kahvilassa. Itse en raski istahtaa kuin pari kertaa vuodessa kahvilaan nauttimaan kupillista ja pullaa lisukkeeksi. Se on juhlapäivä sitten, kun istahdan. Paketista saa kai n 40 kupillista kotona keittäen. Ja ostan yleensä tarjouksista kahvit, mulle kelpaa vain juhlamokka ja presidentti. Nytkin on neljä pakettia kaapissa.

• laahustaja .

En lämmitä, mutta keitän heti aamulla sen verran et sitä riittää iltaan asti.
      Siis, juon kylmää kahvia mustana , ilman sokeria tai muuta lisukkeita, kuuma kahvi on minusta täyttä litkua.

• paketista 70 kuppia

taitaa kahvi olla veden jälkeen seuraavaksi edullisin juoma

• Perkolaattori.

Juon vähemmän mitä luulen ja sen vuoksi tulee viikonloppuaamuina keitettyä kahvia enemmän kuin menee kaupaksi.

Arkiaamuisin teen neskahvia ja juon kupillisen pohjasakkoja myöten.

Vieraille kokattuna pitää valmistaa aina toinenkin kannullinen... senverran hyvää on kahvini.

• 20+14

Ei tarvitse heittää viemäriin, kun teen pressopannulla sen mukillisen minkä juon.

• pullukka....

Lämmitän kahvia mikrossa...lähinnä lapseni luona..joskus. Kotona juon kahvia vain aamuisin ja jos jämät jää, niin keitän aamulla uutta siihen lisää.

Olisikohan se ikä, joka tekee saituriksi, siis mitään ei heitetä pois. Ainakaan minun "huushollissa" ei jää biojätettä.

• ?+?

Syötkö appelsiinit ja greipit kuorineen?

• hyi sitruksia
        ?+? kirjoitti:

Syötkö appelsiinit ja greipit kuorineen?

Minä en ainakaan syö mitään etelänhetelmiä,lähiruokaa sen olla pitää. Mansikoista, vadelmista, mustikoista, puolukoista ei jää mitään jätettä, muuta kuin vähän jotakin vessan pönttöön.

• :)))
        hyi sitruksia kirjoitti:

Minä en ainakaan syö mitään etelänhetelmiä,lähiruokaa sen olla pitää. Mansikoista, vadelmista, mustikoista, puolukoista ei jää mitään jätettä, muuta kuin vähän jotakin vessan pönttöön.

Kotimaisia banaaneja ja viinirypäleitä.

• hyi olkoon
        :))) kirjoitti:

Kotimaisia banaaneja ja viinirypäleitä.

yök, sokerisia hiilihydraattipommeja

• 1 0 1 1
        hyi olkoon kirjoitti:

yök, sokerisia hiilihydraattipommeja

Ostan kahvit aina tarjouksista.
        Keitän veden vedenkeittimellä.
        Suodatan http://www.pauligcafe.fi/paula/blogi/tiesitko-taman-kahvinsuodattimista kerta annoksen juomaa n. 4 dl
        Siihen käytän 32 g kahvinporoja (samamitta olen kerran punninnut) Jokaista annosta kohden menee siis yksi suodatin paperi, joita olen ostanut 200 kpl = 1,19 € Lidl
        sokeria laitan n. 2tl (n. 10 ml n. 8,5 g). o,87 € Lidl

Hintaa siis kertyy 15 mukillista/ 1/2 kg kahvinporoja
        1.19 €/200 kpl
        1kg sokeria 100 mukilista
        veden keittimen sähkö
        astian huuhtelu/pesu.
        Sanoisin n. 26 senttiä / 4 dl mukillinen kahvia.
        En tupakoi juo alkoholia enkä luuhaa ympäriinsä joten yksi nautinto lienen kohdallaan.

• 1 0 1 1 kirjoitti:

Ostan kahvit aina tarjouksista.
        Keitän veden vedenkeittimellä.
        Suodatan http://www.pauligcafe.fi/paula/blogi/tiesitko-taman-kahvinsuodattimista kerta annoksen juomaa n. 4 dl
        Siihen käytän 32 g kahvinporoja (samamitta olen kerran punninnut) Jokaista annosta kohden menee siis yksi suodatin paperi, joita olen ostanut 200 kpl = 1,19 € Lidl
        sokeria laitan n. 2tl (n. 10 ml n. 8,5 g). o,87 € Lidl

Hintaa siis kertyy 15 mukillista/ 1/2 kg kahvinporoja
        1.19 €/200 kpl
        1kg sokeria 100 mukilista
        veden keittimen sähkö
        astian huuhtelu/pesu.
        Sanoisin n. 26 senttiä / 4 dl mukillinen kahvia.
        En tupakoi juo alkoholia enkä luuhaa ympäriinsä joten yksi nautinto lienen kohdallaan.

"1 0 1 1"

Jääkaappi 4C
        Hana-vesi 12C
        Kahvi-suodatin-paperi-kaappi 21C
        Neekerinpi Juhla-Mokka jää-kaapissa.
        Termos-keitin tiskillä 21C

Kahvit, kaljat ja röökit sekaisin, maksoi mitä maksoi.
        Kaljaa ei aamuisin.
        H.

• Kalle-polo

Kapselikahvia ei jää pannuun. Vähän aikaa harrastettiin, nyt siirrytty takaisin tuttuun ja turvalliseen, maistuvaiseen Juhla Mokkaan.
      Jonka hintakin on ihan inhimillinen, varsinkin tarjouksesta ostaen.

• henrjii

kukat tykää, kaatakaa pannunloput kukkien kasteluveteen, niin johan alkaa kukat kuksimaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      223
      1397
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      62
      985
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe