Kännykkää räpläävät pennut

!!:(!!

Voi että mä sitten vihaan noita kapistuksia kun kännykät! Itselleni tärkeintä on se, että saan soitella ja lähetellä viestejä muulla ei niin väliä. Veljen poikani räpeltää kännyä jatkuvasti riippumatta siitä missä on. Lähinnä pelailee pelejä jne. Sitten kun kysyy häneltä jotain niin ei saa vastaukseksi mitään, jotain mutinaa ehkä. Joskus tekisi mieli napata se kapistus kädestä ja heittää lattialle! Sitten vanhemmat yrittää rajottaa sen käyttöä vaikka oikeasti ne vain kannustaa siihen (ostavat esim. jo pienille lapsille omat ipodit jotta esim. automatkat pysyisivät hiljaa). Ei ihme että lapsista tulee laiskoja ja keskittymiskyvyttömiä kun se saakelin vilkkuva näyttö on kokoajan siinä edessä.

194

2955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itseäni..

      ärsyttää huomattavasti enemmän ne kännyköitä alati räpläävät AIKUISET!

      • Itselläni "ystävä" joka jopa autoa ajaessa koko ajan vilkuilee vehkeeseen ...HALOO


      • 151515151515

        Mielestäni puhelinta ei tarvitse räplätä jatkuvasti!!! Olkoon aikuinen tai nuori.
        Sitä en ymmärrä, kun ollaan rulliksillla,työnnetään vaunuja jne... Mielestäni se on tosi vaarallista jo kanssa ihmisille..


      • Yuukkis
        151515151515 kirjoitti:

        Mielestäni puhelinta ei tarvitse räplätä jatkuvasti!!! Olkoon aikuinen tai nuori.
        Sitä en ymmärrä, kun ollaan rulliksillla,työnnetään vaunuja jne... Mielestäni se on tosi vaarallista jo kanssa ihmisille..

        Minua ollaan mulkoiltu pahasti, kun oon lukenu iltalehtee kännykällä töissä TAUOLLA. Työaikana sitten ollaan töissä, eikä räpläillä puhelinta.

        Miten minun kännykkäkäytökseni voi muka ärsyttää muita?


      • Yuukkis kirjoitti:

        Minua ollaan mulkoiltu pahasti, kun oon lukenu iltalehtee kännykällä töissä TAUOLLA. Työaikana sitten ollaan töissä, eikä räpläillä puhelinta.

        Miten minun kännykkäkäytökseni voi muka ärsyttää muita?

        se antaa susta sellasen kuvan että oot jotenkin ylimieleinen, jota ei kiinnosta ottaa osaa keskusteluun oli aihe mikä tahansa...istuu vaan ja räplää koko ajan naama pikkusessa ruudussa kiinni...mieti itekin vähän..miltä se muista näyttää...se ei ole muitten huomioon ottamista millään tasolla...ja näyttävät siltä kuin olisivat jollain muulla planeetalla laitteineen...

        ite taas muista katsoa koko laiteta välttämättä koko päivänä ja tietenki sillon aina kovasti ollaan tavoittelemassa...


      • eivoitietääei
        Yuukkis kirjoitti:

        Minua ollaan mulkoiltu pahasti, kun oon lukenu iltalehtee kännykällä töissä TAUOLLA. Työaikana sitten ollaan töissä, eikä räpläillä puhelinta.

        Miten minun kännykkäkäytökseni voi muka ärsyttää muita?

        Pitääkö sinun työpisteelläsi sitä taukoa pitää?


      • iPhone 5 pelastaa
        hunajainen79 kirjoitti:

        se antaa susta sellasen kuvan että oot jotenkin ylimieleinen, jota ei kiinnosta ottaa osaa keskusteluun oli aihe mikä tahansa...istuu vaan ja räplää koko ajan naama pikkusessa ruudussa kiinni...mieti itekin vähän..miltä se muista näyttää...se ei ole muitten huomioon ottamista millään tasolla...ja näyttävät siltä kuin olisivat jollain muulla planeetalla laitteineen...

        ite taas muista katsoa koko laiteta välttämättä koko päivänä ja tietenki sillon aina kovasti ollaan tavoittelemassa...

        Yleensä netin selaaminen on mielenkiintoisempaa, kuin työkavereide blaa blaa -juttujen kuunteleminen. En ole ylimielinen, en vain halua tylsistyä kuoliaaksi.


      • kyrpäkö
        rhl50 kirjoitti:

        Itselläni "ystävä" joka jopa autoa ajaessa koko ajan vilkuilee vehkeeseen ...HALOO

        Hyi. Onko sillä se esillä ?


      • 191029
        hunajainen79 kirjoitti:

        se antaa susta sellasen kuvan että oot jotenkin ylimieleinen, jota ei kiinnosta ottaa osaa keskusteluun oli aihe mikä tahansa...istuu vaan ja räplää koko ajan naama pikkusessa ruudussa kiinni...mieti itekin vähän..miltä se muista näyttää...se ei ole muitten huomioon ottamista millään tasolla...ja näyttävät siltä kuin olisivat jollain muulla planeetalla laitteineen...

        ite taas muista katsoa koko laiteta välttämättä koko päivänä ja tietenki sillon aina kovasti ollaan tavoittelemassa...

        Eivät kaikki ole niin sosiaalisia, että jaksaisivat pälättää muiden kanssa jokaisena mahdollisena hetkenä. Jos jotakin kiinnostaa uutisten lukeminen jonain hetkenä enemmän, kuin meneillään oleva kahipöytäkeskustelu, niin mitä sitten? Ei sen pitäisi olla muilta pois. Tietysti jos joku kysyy jotain, on kohteliasta vastata ja irottaa katse kännykästä ainakin hetkeksi.


      • kielinatsi
        hunajainen79 kirjoitti:

        se antaa susta sellasen kuvan että oot jotenkin ylimieleinen, jota ei kiinnosta ottaa osaa keskusteluun oli aihe mikä tahansa...istuu vaan ja räplää koko ajan naama pikkusessa ruudussa kiinni...mieti itekin vähän..miltä se muista näyttää...se ei ole muitten huomioon ottamista millään tasolla...ja näyttävät siltä kuin olisivat jollain muulla planeetalla laitteineen...

        ite taas muista katsoa koko laiteta välttämättä koko päivänä ja tietenki sillon aina kovasti ollaan tavoittelemassa...

        Ai hitto että raiskaa silmiä, ku joka ikisen virkkeen perässä on kolme pistettä...todella ärsyttävää...


      • 191029 kirjoitti:

        Eivät kaikki ole niin sosiaalisia, että jaksaisivat pälättää muiden kanssa jokaisena mahdollisena hetkenä. Jos jotakin kiinnostaa uutisten lukeminen jonain hetkenä enemmän, kuin meneillään oleva kahipöytäkeskustelu, niin mitä sitten? Ei sen pitäisi olla muilta pois. Tietysti jos joku kysyy jotain, on kohteliasta vastata ja irottaa katse kännykästä ainakin hetkeksi.

        No en tarkoittanut että joka hetki pitäisi olla kiinnostunut, mutta jos alusta loppuun on naama kiinni siinä vehkeessä eikä minkäänlaista kontaktia saa kuin sekunniksi jos jotain sattuu kysymään, niin minusta se vaan ei oikein ole ihan hirveän fiksua..

        lasten osalta on tämänkin kanssa menty ihan metsään.


      • .....
        hunajainen79 kirjoitti:

        se antaa susta sellasen kuvan että oot jotenkin ylimieleinen, jota ei kiinnosta ottaa osaa keskusteluun oli aihe mikä tahansa...istuu vaan ja räplää koko ajan naama pikkusessa ruudussa kiinni...mieti itekin vähän..miltä se muista näyttää...se ei ole muitten huomioon ottamista millään tasolla...ja näyttävät siltä kuin olisivat jollain muulla planeetalla laitteineen...

        ite taas muista katsoa koko laiteta välttämättä koko päivänä ja tietenki sillon aina kovasti ollaan tavoittelemassa...

        Hmmm. Keskustelkaa kanssa ihmisten kanssa bussissa / kaupungilla ... ...oon yrittänyt mutta ei onnistu ei millään ja kun on onnistunut keskustelemaan niin sivullinen soittaa poliisille kuljettaja juovuksissa koska juttelee !!!
        Kaverit ystävät fasessa ja mä töissä(mykkien kanssa) siksi mä kännykkää räplään päätteillä.


      • Yuukkis
        hunajainen79 kirjoitti:

        No en tarkoittanut että joka hetki pitäisi olla kiinnostunut, mutta jos alusta loppuun on naama kiinni siinä vehkeessä eikä minkäänlaista kontaktia saa kuin sekunniksi jos jotain sattuu kysymään, niin minusta se vaan ei oikein ole ihan hirveän fiksua..

        lasten osalta on tämänkin kanssa menty ihan metsään.

        Niin. Osallistun keskusteluun ja olen melko aktiivinen juttelemaan. Sanotaanko, että mun kännykänräpläyskertoja kertyy n. 4-5 taukohetkeä kahden viikon aikana. Eli en todellakaan jokakerta. Monasti sitten jos oon vaa hiljaa nii tuijotan umpiväsyneenä vaan kahvikuppiani. Sillo ei jaksa olla sosiaalinen tauoilla. Uniongelmat ei ole kivoja.


    • kohtuus kaikessa

      Eikös se ole että tulevat sukupolvet osaavat käyttää noita erilaisia laitteita, kun ne ovat yleistymässä koko ajan ja varmasti tulevaisuudessa niitä käytetään enemmän kouluissa, työpaikoilla sekä vapaa-aikana tietenkin!

      Mutta silti kohtuus kaikessa. Ei 6vuotiaan tarvitse saada ipodia tai kosketusnäyttö kännykkää en alkaisi omalle 9v pojalle ostamaan. Eikä yläaste ikäisten tarvitse saada koulussa käyttää kännyköitä välitunneilla.
      Koulun käytävillä kävelleenä viime keväänä voin vain ihmetellä kun lapset ovat sisällä pelaamassa kännyköillään vaikka uloskin saisi mennä auringon lämpöön.

      Kännyköitään räpeltävät aikuiset ovat kyllä paljon ärsyttävämpiä, minäkun en ole kuin koulumaailmassa nähnyt noita lapsia kännykät kädessä mutisemassa.

      • I872h

        Ei yläasteikäiset siellä välkällä mitään tee ku eihän siellä ole mitään virikkeitä ja jos on ihan yksin (kuten minä), mielummin tuijotaa näyttöä ku maata.


      • illyg
        I872h kirjoitti:

        Ei yläasteikäiset siellä välkällä mitään tee ku eihän siellä ole mitään virikkeitä ja jos on ihan yksin (kuten minä), mielummin tuijotaa näyttöä ku maata.

        Totta. Tyhjällä pihalla ei paljon tekemistä löydy. Kaikki seisoo oman kaveri porukan kaa puhumas tai räpläämäs kännyy ku ei muuta tekemistä oo ja ennen tuntia joko kopsataan kaverilta läksyt tai räplätään kännyy ku ope on kumminkii myöhäs.


      • Alasteelainen

        Meillä on koulussa jokaisessa luokassa älytaylu( kosketusnäyttö taulu) ja 7 tietokonetta . atk luokassa jokaiselle oma tietokone et kyllä niitä käytetään jo kouluissa


    • Omani eivät saa

      Juu en kyllä pysty ymmärtämään, miksi jo ala-asteikäiselle hankitaan iPhone tai muu kallis puhelin. Varmasti eivät ole itse maksaneet sitä, miksi vanhemmat siis suostuvat lasten vaatimuksiin, kun perusteluna on kuitenkin vain "koska kavereillakin on" tai "koska muut kiusaa ellei ole"? Kyllä ala-asteella riittää max. 100€ puhelin, yläasteellakin max. 200€. Mikäli kalliimman haluaa, pitäisi maksaa itse tai todella ansaita se. Sama pätee muihin laitteisiin, pelikonsoleihin, iPadeihin jne. Mistäkö nykylapset sitten "ansaitsevat" tämän kaiken? Rikoksista, lintsaamisesta, muille ihmisille haistattelusta jne.

      • Omani saavat

        Jos vanhemmilla on rahaa, niin miksi he eivät saisi ostaa lapsilleen kalliitakin puhelimia? Pitäisikö vanhempien ryypätä rahansa ja polttaa 2 askia tupakkaa päivässä? Mieluummin jätän em. nautintoaineet hankkimatta ja ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat.


      • Omani eivät saa
        Omani saavat kirjoitti:

        Jos vanhemmilla on rahaa, niin miksi he eivät saisi ostaa lapsilleen kalliitakin puhelimia? Pitäisikö vanhempien ryypätä rahansa ja polttaa 2 askia tupakkaa päivässä? Mieluummin jätän em. nautintoaineet hankkimatta ja ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat.

        Lapset EIVÄT tarvitse kallista Iphonea, halvemmallakin pärjää. Kyse on haluamisesta ja siitä, kellä on kallein puhelin, ja sinä olet ilmeisesti mennyt täysin tähän halpaan. Vaikka olisin millainen miljonääri tahansa, en halua lapsestani hemmoteltua kermapersettä, jolle raha on tärkeintä ja sen eteen ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Kyllä se raha pitää ansaita ja rahan arvo tajuta.


      • lymop
        Omani saavat kirjoitti:

        Jos vanhemmilla on rahaa, niin miksi he eivät saisi ostaa lapsilleen kalliitakin puhelimia? Pitäisikö vanhempien ryypätä rahansa ja polttaa 2 askia tupakkaa päivässä? Mieluummin jätän em. nautintoaineet hankkimatta ja ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat.

        Lapsi EI tarvitse puhelinta eikä muutakaan hilavitkutinta.
        Pallo kouraan ja pihalle.


      • 11v hämmentynyt tyttö
        lymop kirjoitti:

        Lapsi EI tarvitse puhelinta eikä muutakaan hilavitkutinta.
        Pallo kouraan ja pihalle.

        Jos näätte esim. bussissa lapsen/nuoren kirjoittamassa vaikka tekstiviestiä, päättelettekö siitä että lapsi on hemmoteltu kermaperse tai laiska mussuttaja joka ei ulkoile? Ainakin yli 10-vuotiaat tarvitsevat omat kännykät (joka ei tietenkään automaattisesti ole se hienoin ja uusin ja kallein merkki), sillä nykyaikana siinä iässä käydään jo parin kilometrin päässä kavereilla ja leikitään muuallakin kuin siinä omalla pihalla. Kännykällä pidetään yhteyttä vanhempiin soittamalla ja viestittelemällä päivän aikana, jolloin vanhemmat töissä ollessaan tietävät että lapsella menee hyvin ja kaikki on kunnossa. Sillä voi myös viestitellä esim. tuttujen ja kaverien kanssa, mutta tämä ei tarkoita sitä että saa koko ajan roikkua nenä siinä kapulassa kiinni. Kännykkä EI ole varhaisnuorille ja teineille turha hilavitkutin, sen avulla vanhemmat voivat varmistua siitä että lapsensa on kunnossa ja turvassa.
        Nykyaika on HIEMASEN erilainen kuin se aika, jolloin nämä 60- luvun äidit olivat pieniä eikä kännyköitä ollut olemassakaan. Hyvin meni silloin ja aika kului muissa merkeissä. Mutta nykyaika on muuttunut paljon, maailma on arvaamattomampi ja vaarallisempi, ja ihan siellä kotinurkillanne voi olla joku pelottava setä/täti joka seuraa pikku-Liisojanne ja -Villejänne, joten eikö ole hyvä että lapsi voi soittaa teille jos häntä vaikka pelottaa ja mitä voisi tehdä. Ihan samalla lailla tavallisissa oloisaa voitte varmistaa, että kenen kanssa liikkuu, onko läksyt tehty, onko välipala syöty.
        En kyllä itsekään ymmärrä sitä että nykyään jo hyvin pienillä lapsilla (5-7-vuotiaat) on omia I Padeja ja kosketusnäyttökännyköitä. Itselläni on Samsungin kosketusnäyttö joka maksoi 100 euroa, mutta maksoin siitä itse 2/3. Säästin kännykkään siksi jotta voisin kuunnella netistä musiikkia, sillä en osaa ladata sitä kännykkään.


      • surullista
        lymop kirjoitti:

        Lapsi EI tarvitse puhelinta eikä muutakaan hilavitkutinta.
        Pallo kouraan ja pihalle.

        Sain ensimmäisen kännykän seiskaluokalle mennessäni, ja oltiin ihan hyvin pärjätty ennen sitä. Nykyään puhelimet saa jo tarhassa.


      • surullista
        surullista kirjoitti:

        Sain ensimmäisen kännykän seiskaluokalle mennessäni, ja oltiin ihan hyvin pärjätty ennen sitä. Nykyään puhelimet saa jo tarhassa.

        Kotiintuloajat ja sijainnit oltiin sovittu vanhempien kanssa etukäteen! Ei tarvinnut vanhempien soitella jatkuvasti perään ja ihmetellä missä lapsi pyörii, ja he luottivat minuun

        Jospa tämä aikainen kännyhankinta onkin sitä että vanhemmat eivät ole opettaneet lapsiaan kunnioittamaan aikatauluista kiinni pitämistä joten pitää olla seurannassa. Harvaa kaveria lapsuudessani jatkuvasti pidettiin silmällä tai kyseltiin missä luurataan koska kodin sääntöjä kunnioitettiin. Olen kuitenkin vasta yli 20 v ja ajat ovat muuttuneet äärimmäisen nopeasti.
        Mitä viiden vuoden päästä? Ihmiset eivät liiku lainkaan kotoaan muualle koska kaikki on saatavilla kotiinkuljetettuna ja kommunikointi toteutuu virtuaalisesti?


      • täh''
        Omani saavat kirjoitti:

        Jos vanhemmilla on rahaa, niin miksi he eivät saisi ostaa lapsilleen kalliitakin puhelimia? Pitäisikö vanhempien ryypätä rahansa ja polttaa 2 askia tupakkaa päivässä? Mieluummin jätän em. nautintoaineet hankkimatta ja ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat.

        Ostat siis viinarahoilla lapsillesi rakkautta ?


      • pelätään yhdessä ?
        11v hämmentynyt tyttö kirjoitti:

        Jos näätte esim. bussissa lapsen/nuoren kirjoittamassa vaikka tekstiviestiä, päättelettekö siitä että lapsi on hemmoteltu kermaperse tai laiska mussuttaja joka ei ulkoile? Ainakin yli 10-vuotiaat tarvitsevat omat kännykät (joka ei tietenkään automaattisesti ole se hienoin ja uusin ja kallein merkki), sillä nykyaikana siinä iässä käydään jo parin kilometrin päässä kavereilla ja leikitään muuallakin kuin siinä omalla pihalla. Kännykällä pidetään yhteyttä vanhempiin soittamalla ja viestittelemällä päivän aikana, jolloin vanhemmat töissä ollessaan tietävät että lapsella menee hyvin ja kaikki on kunnossa. Sillä voi myös viestitellä esim. tuttujen ja kaverien kanssa, mutta tämä ei tarkoita sitä että saa koko ajan roikkua nenä siinä kapulassa kiinni. Kännykkä EI ole varhaisnuorille ja teineille turha hilavitkutin, sen avulla vanhemmat voivat varmistua siitä että lapsensa on kunnossa ja turvassa.
        Nykyaika on HIEMASEN erilainen kuin se aika, jolloin nämä 60- luvun äidit olivat pieniä eikä kännyköitä ollut olemassakaan. Hyvin meni silloin ja aika kului muissa merkeissä. Mutta nykyaika on muuttunut paljon, maailma on arvaamattomampi ja vaarallisempi, ja ihan siellä kotinurkillanne voi olla joku pelottava setä/täti joka seuraa pikku-Liisojanne ja -Villejänne, joten eikö ole hyvä että lapsi voi soittaa teille jos häntä vaikka pelottaa ja mitä voisi tehdä. Ihan samalla lailla tavallisissa oloisaa voitte varmistaa, että kenen kanssa liikkuu, onko läksyt tehty, onko välipala syöty.
        En kyllä itsekään ymmärrä sitä että nykyään jo hyvin pienillä lapsilla (5-7-vuotiaat) on omia I Padeja ja kosketusnäyttökännyköitä. Itselläni on Samsungin kosketusnäyttö joka maksoi 100 euroa, mutta maksoin siitä itse 2/3. Säästin kännykkään siksi jotta voisin kuunnella netistä musiikkia, sillä en osaa ladata sitä kännykkään.

        '11 v hämmentyneen " logiigan mukaan pellokkaat vanhemmat ostavat lapsilleen kännykät turvakseen ?

        Koulujen lähistöllä lymyilee 'pahoja setiä' ?

        Somesukupolvi tuntuu olevan huomattavasti ahdistuneempia kuin me 60-lukulaiset.

        Silloin sentään näytettiin (propagandana) televisiosta kuvaa miten Vietnamin sodassa jenkit teurasti siviilejä konekiväärillä tai heitettii humattuja ihmisiä elävänä helikopterista alas.
        Joo.. ei liity aiheeseen,mutta oli se kovaa katsottavaa alle kymmenvuotiaalle.


      • halvalla saa hyvää

        Itellä oli Nokian melko hintava älyluuri muutaman kuukauden käytössä, vanhemmilta joululahjaksi saatu. Sinä aikana kävi kahdesti korjauksessa ja lopulta sain uuden tilalle. Kohta samat viat siinäkin. Pian vaihdoin takaisin muutaman vuoden vanhaan 30 euron puhelimeen, ja siinä ei ole vian vikaa. Toimii kuin unelma! :)

        T: teini, joka ei tarvitse statussymboleita


      • Varsin tarpeellinen
        surullista kirjoitti:

        Kotiintuloajat ja sijainnit oltiin sovittu vanhempien kanssa etukäteen! Ei tarvinnut vanhempien soitella jatkuvasti perään ja ihmetellä missä lapsi pyörii, ja he luottivat minuun

        Jospa tämä aikainen kännyhankinta onkin sitä että vanhemmat eivät ole opettaneet lapsiaan kunnioittamaan aikatauluista kiinni pitämistä joten pitää olla seurannassa. Harvaa kaveria lapsuudessani jatkuvasti pidettiin silmällä tai kyseltiin missä luurataan koska kodin sääntöjä kunnioitettiin. Olen kuitenkin vasta yli 20 v ja ajat ovat muuttuneet äärimmäisen nopeasti.
        Mitä viiden vuoden päästä? Ihmiset eivät liiku lainkaan kotoaan muualle koska kaikki on saatavilla kotiinkuljetettuna ja kommunikointi toteutuu virtuaalisesti?

        Viidennellä luokalla, eli 11-vuotiaana, sain ensimmäisen puhelimeni - iskän vanhan, ei mitenkään hieno, mutta täysin riittävä. Ja oli kuulkaas oikein tarpeellinen! Isäni reissaa paljon töidensä vuoksi, eikä äitikään aina ollut kotona tietenkään. Puhelimella oli kätevä soittaa, jos tuli jokin "hätä". Lapsenvahtia se ei tietenkään korvannut. Ja onhan sitä paljon kätevämpää sopia itse kaverin kanssa tapaamiset, kuin laittaa äiti soittamaan toisen äidille. Lankapuhelimia kun ei enää ollu meillä tai kovin monella muullakaan.

        Teknologiaa ei pidä pelätä, mutta vanhempien tehtävä on opettaa lapsiaan hyödyntämään sitä oikein. Kohtuus kaikessa!


      • Omani saavat
        Omani eivät saa kirjoitti:

        Lapset EIVÄT tarvitse kallista Iphonea, halvemmallakin pärjää. Kyse on haluamisesta ja siitä, kellä on kallein puhelin, ja sinä olet ilmeisesti mennyt täysin tähän halpaan. Vaikka olisin millainen miljonääri tahansa, en halua lapsestani hemmoteltua kermapersettä, jolle raha on tärkeintä ja sen eteen ei tarvitse tehdä yhtikäs mitään. Kyllä se raha pitää ansaita ja rahan arvo tajuta.

        Jos joku vanhempi on sitä mieltä, että lapsi tarvitsee hintavan puhelimen ja lapsi sen haluaa.. Se on tämän kyseisen perheen asia, ärsytti se sitten sinua tai ei.


      • 80-lukulainen
        pelätään yhdessä ? kirjoitti:

        '11 v hämmentyneen " logiigan mukaan pellokkaat vanhemmat ostavat lapsilleen kännykät turvakseen ?

        Koulujen lähistöllä lymyilee 'pahoja setiä' ?

        Somesukupolvi tuntuu olevan huomattavasti ahdistuneempia kuin me 60-lukulaiset.

        Silloin sentään näytettiin (propagandana) televisiosta kuvaa miten Vietnamin sodassa jenkit teurasti siviilejä konekiväärillä tai heitettii humattuja ihmisiä elävänä helikopterista alas.
        Joo.. ei liity aiheeseen,mutta oli se kovaa katsottavaa alle kymmenvuotiaalle.

        Se on logiikka, ei logiigga. 60-lukulaisilta jäi teurastusvideoita katsoessa oppimatta niin liikennesäännöt, kuin kirjoitustaitokin.


      • Silverqo

        Kaikki lapset eivät kyllä ole tuollaisia. Itselläni on 120€ kännykkä ja aivan itse osti ja maksoin.


      • omani eivät saa 2
        Omani saavat kirjoitti:

        Jos joku vanhempi on sitä mieltä, että lapsi tarvitsee hintavan puhelimen ja lapsi sen haluaa.. Se on tämän kyseisen perheen asia, ärsytti se sitten sinua tai ei.

        Minä en ryyppää enkä polta eikä kakarat saa mitä tahtovat.Eivät tarvitse monen sadan kännyköitä.Ostatko kaikki "ylellisyystavarasi " kuukausierissä.Näinhän se suurinpiirtein menee kun kakarat saa jatkuvasti markkinoille tulevia laitteita vaikka vanha toimisikin. Näyttämisen halua joka kostautuu aikuisiässä.Minun kakarat tienaavat ainakin osan itse ja loput saattaa saada minulta.Riippuu mikä tavara on kyseessä.


      • eskoo2
        Omani saavat kirjoitti:

        Jos vanhemmilla on rahaa, niin miksi he eivät saisi ostaa lapsilleen kalliitakin puhelimia? Pitäisikö vanhempien ryypätä rahansa ja polttaa 2 askia tupakkaa päivässä? Mieluummin jätän em. nautintoaineet hankkimatta ja ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat.

        Lasten aivot pilataan, kun eivät ole vielä edes kehittyneet.
        Monta tutkimusta osoittaa kännyköiden vaarallissuuden juuri lasten aivoille.
        Suomalaiset eivät näytä siitä piittaavan.


      • Heebo92
        Varsin tarpeellinen kirjoitti:

        Viidennellä luokalla, eli 11-vuotiaana, sain ensimmäisen puhelimeni - iskän vanhan, ei mitenkään hieno, mutta täysin riittävä. Ja oli kuulkaas oikein tarpeellinen! Isäni reissaa paljon töidensä vuoksi, eikä äitikään aina ollut kotona tietenkään. Puhelimella oli kätevä soittaa, jos tuli jokin "hätä". Lapsenvahtia se ei tietenkään korvannut. Ja onhan sitä paljon kätevämpää sopia itse kaverin kanssa tapaamiset, kuin laittaa äiti soittamaan toisen äidille. Lankapuhelimia kun ei enää ollu meillä tai kovin monella muullakaan.

        Teknologiaa ei pidä pelätä, mutta vanhempien tehtävä on opettaa lapsiaan hyödyntämään sitä oikein. Kohtuus kaikessa!

        Vanhassa vara parempi. 10 vuotta sitten hain kaverit ovelta leikkimään, mutta nyt jos menee ovelle niin on outo. Pitää sillä facella kysyä ensin.

        Nyt ei ole kavereita koska ei facebookia.


      • Heebo92
        halvalla saa hyvää kirjoitti:

        Itellä oli Nokian melko hintava älyluuri muutaman kuukauden käytössä, vanhemmilta joululahjaksi saatu. Sinä aikana kävi kahdesti korjauksessa ja lopulta sain uuden tilalle. Kohta samat viat siinäkin. Pian vaihdoin takaisin muutaman vuoden vanhaan 30 euron puhelimeen, ja siinä ei ole vian vikaa. Toimii kuin unelma! :)

        T: teini, joka ei tarvitse statussymboleita

        Minä arvostan, kaverisi eivät.


      • 3y7
        Silverqo kirjoitti:

        Kaikki lapset eivät kyllä ole tuollaisia. Itselläni on 120€ kännykkä ja aivan itse osti ja maksoin.

        Ostit ja maksoit... vanhemmilta saaduilla rahoilla.
        Viikkorahoilla tai vastaavilla.


      • sevastaonsurullista
        surullista kirjoitti:

        Sain ensimmäisen kännykän seiskaluokalle mennessäni, ja oltiin ihan hyvin pärjätty ennen sitä. Nykyään puhelimet saa jo tarhassa.

        Miten se on surullista?Taidat olla ite vaan surullinen kun naapurin setä pani perseeseen etkä voinut soittaa apua


      • retuuu

        No vittu työstä retu...


      • halvalla saa hyvää
        Heebo92 kirjoitti:

        Minä arvostan, kaverisi eivät.

        Statussymboleiden lisäksi en myöskään tarvitse kavereita, joille moiset merkitsevät paljon. ;)


      • 20+10
        pelätään yhdessä ? kirjoitti:

        '11 v hämmentyneen " logiigan mukaan pellokkaat vanhemmat ostavat lapsilleen kännykät turvakseen ?

        Koulujen lähistöllä lymyilee 'pahoja setiä' ?

        Somesukupolvi tuntuu olevan huomattavasti ahdistuneempia kuin me 60-lukulaiset.

        Silloin sentään näytettiin (propagandana) televisiosta kuvaa miten Vietnamin sodassa jenkit teurasti siviilejä konekiväärillä tai heitettii humattuja ihmisiä elävänä helikopterista alas.
        Joo.. ei liity aiheeseen,mutta oli se kovaa katsottavaa alle kymmenvuotiaalle.

        YLE se osaa asiansa. Punikkikanava se on vieläkin.


      • staying connected
        omani eivät saa 2 kirjoitti:

        Minä en ryyppää enkä polta eikä kakarat saa mitä tahtovat.Eivät tarvitse monen sadan kännyköitä.Ostatko kaikki "ylellisyystavarasi " kuukausierissä.Näinhän se suurinpiirtein menee kun kakarat saa jatkuvasti markkinoille tulevia laitteita vaikka vanha toimisikin. Näyttämisen halua joka kostautuu aikuisiässä.Minun kakarat tienaavat ainakin osan itse ja loput saattaa saada minulta.Riippuu mikä tavara on kyseessä.

        Kyllä puhelinta pitää vaihtaa kerran pari vuodessa, uusia lippulaivamalleja tulee jatkuvasti ja kaikkea on kiva kokeilla!


      • bälbälbäl
        11v hämmentynyt tyttö kirjoitti:

        Jos näätte esim. bussissa lapsen/nuoren kirjoittamassa vaikka tekstiviestiä, päättelettekö siitä että lapsi on hemmoteltu kermaperse tai laiska mussuttaja joka ei ulkoile? Ainakin yli 10-vuotiaat tarvitsevat omat kännykät (joka ei tietenkään automaattisesti ole se hienoin ja uusin ja kallein merkki), sillä nykyaikana siinä iässä käydään jo parin kilometrin päässä kavereilla ja leikitään muuallakin kuin siinä omalla pihalla. Kännykällä pidetään yhteyttä vanhempiin soittamalla ja viestittelemällä päivän aikana, jolloin vanhemmat töissä ollessaan tietävät että lapsella menee hyvin ja kaikki on kunnossa. Sillä voi myös viestitellä esim. tuttujen ja kaverien kanssa, mutta tämä ei tarkoita sitä että saa koko ajan roikkua nenä siinä kapulassa kiinni. Kännykkä EI ole varhaisnuorille ja teineille turha hilavitkutin, sen avulla vanhemmat voivat varmistua siitä että lapsensa on kunnossa ja turvassa.
        Nykyaika on HIEMASEN erilainen kuin se aika, jolloin nämä 60- luvun äidit olivat pieniä eikä kännyköitä ollut olemassakaan. Hyvin meni silloin ja aika kului muissa merkeissä. Mutta nykyaika on muuttunut paljon, maailma on arvaamattomampi ja vaarallisempi, ja ihan siellä kotinurkillanne voi olla joku pelottava setä/täti joka seuraa pikku-Liisojanne ja -Villejänne, joten eikö ole hyvä että lapsi voi soittaa teille jos häntä vaikka pelottaa ja mitä voisi tehdä. Ihan samalla lailla tavallisissa oloisaa voitte varmistaa, että kenen kanssa liikkuu, onko läksyt tehty, onko välipala syöty.
        En kyllä itsekään ymmärrä sitä että nykyään jo hyvin pienillä lapsilla (5-7-vuotiaat) on omia I Padeja ja kosketusnäyttökännyköitä. Itselläni on Samsungin kosketusnäyttö joka maksoi 100 euroa, mutta maksoin siitä itse 2/3. Säästin kännykkään siksi jotta voisin kuunnella netistä musiikkia, sillä en osaa ladata sitä kännykkään.

        "sillä nykyaikana siinä iässä käydään jo parin kilometrin päässä kavereilla ja leikitään muuallakin kuin siinä omalla pihalla.!

        Niin minunkin lapsuudessani, välimatkat olivat useinmmiten pidempiäkin. Silloin vain napattiin fillari alle ja mentiin. Jos kaverin vanhemmat sanoivat, ettei nyt voi, niin fillaroitiin seuraavan kaverin luo tai takaisin kotiin.


        "Kännykällä pidetään yhteyttä vanhempiin soittamalla ja viestittelemällä päivän aikana, jolloin vanhemmat töissä ollessaan tietävät että lapsella menee hyvin ja kaikki on kunnossa"

        Pitääkö lapsen tila tarkistaa useita kertoja puhelimen välityksellä koulupäivän aikana? Miksi? Koulussa on opettajat, joihin lapset voi myös turvautua.


        "maailma on arvaamattomampi ja vaarallisempi, ja ihan siellä kotinurkillanne voi olla joku pelottava setä/täti joka seuraa pikku-Liisojanne ja -Villejänne"

        Ihan kun noita setiä ja tätejä ei olisi ennen ollut. Tee selväksi lapsellesi, ettei lähde tuntemattoman mukaan. Lisäksi, tuollaisista hiippareista leviää nuorison keskuudessa jutut nopeasti ja laajalle.


      • Super Kukka Pärinät
        halvalla saa hyvää kirjoitti:

        Statussymboleiden lisäksi en myöskään tarvitse kavereita, joille moiset merkitsevät paljon. ;)

        mut miten sä nyt oot ihmisiin jatkuvasssa yhteydessä niin että sulla on oikee syy tarkistaa face minuutin välein oli tilanne mikä tahansa koska on 5000 kaveria jotka jauhaa paskaa loppumattomana virtana ja sit jää ES pärinöissä ylilauta tarkistamatta jos siellä ois vaik joku us giffi ja instant messagee pukkaa joka tuutista koko ajan mut ei se mitään ku oon niin suosittu laif is laif ja jonnet rulaa oij joij joih


      • Silverqo
        3y7 kirjoitti:

        Ostit ja maksoit... vanhemmilta saaduilla rahoilla.
        Viikkorahoilla tai vastaavilla.

        Ei ne ole saatuja rahoja. Vanhemmat maksavat minulla 100€ viikossa, jos petaan sänkyni ja vien roskat ulos. Ihan työllä saatuja siis ovat.


      • jhch
        bälbälbäl kirjoitti:

        "sillä nykyaikana siinä iässä käydään jo parin kilometrin päässä kavereilla ja leikitään muuallakin kuin siinä omalla pihalla.!

        Niin minunkin lapsuudessani, välimatkat olivat useinmmiten pidempiäkin. Silloin vain napattiin fillari alle ja mentiin. Jos kaverin vanhemmat sanoivat, ettei nyt voi, niin fillaroitiin seuraavan kaverin luo tai takaisin kotiin.


        "Kännykällä pidetään yhteyttä vanhempiin soittamalla ja viestittelemällä päivän aikana, jolloin vanhemmat töissä ollessaan tietävät että lapsella menee hyvin ja kaikki on kunnossa"

        Pitääkö lapsen tila tarkistaa useita kertoja puhelimen välityksellä koulupäivän aikana? Miksi? Koulussa on opettajat, joihin lapset voi myös turvautua.


        "maailma on arvaamattomampi ja vaarallisempi, ja ihan siellä kotinurkillanne voi olla joku pelottava setä/täti joka seuraa pikku-Liisojanne ja -Villejänne"

        Ihan kun noita setiä ja tätejä ei olisi ennen ollut. Tee selväksi lapsellesi, ettei lähde tuntemattoman mukaan. Lisäksi, tuollaisista hiippareista leviää nuorison keskuudessa jutut nopeasti ja laajalle.

        Raiskaukset ja lasten hyväksikäytöt ovat jatkuvasti vähentyneet.

        Silloin ennen niistä ei vain puhuttu julkisesti, vaikka niitä tapahtui valtavan paljon enemmän.

        Tuo on fakta ja jokainen pelkääjä saa yrittää sen kumoamista..

        Nykyinen some sukupolvi pelkää huomattavasti enemmän kuin sukupolvi vielä viisitoista vuotta sitten vaikka uhat ovat vähentyneet. Some-sukupolvi on paranoian sukupolvi.

        On käsittämätöntä että sinua edeltävä kirjoittaja väittää että lapsi TARVITSEE muka puhelimen kolmen kilometrin matkalle, kun hänellä on suurempi todennäköisyys jäädä tippuvan lentokoneen alle kuin tulla lapsenraiskaajan kidnappaamaksi..

        Ja mitä se älypuhelin siinä edes auttaisi kun kakara on jo viety?

        Voisiko joku some-sukupolvelainen vielä kertoa sen että onko puhelimen merkillä väliä siinä kuka selviää ja kuka ei?

        Jos kyse olisi oikeasti tarpeesta, silloin me emme ostaisi älypuhelimia, vaan tavallinen peruskännykkä viidentoista vuoden takaa kävisi aivan hyvin. ihan vinkkinä että sellaisen saa parilla kympillä, kun älypuhelin maksaa useamman satasen. Ei tuota voi perustella lapsen turvallisuudella!


      • hggh1
        eskoo2 kirjoitti:

        Lasten aivot pilataan, kun eivät ole vielä edes kehittyneet.
        Monta tutkimusta osoittaa kännyköiden vaarallissuuden juuri lasten aivoille.
        Suomalaiset eivät näytä siitä piittaavan.

        Milloin suomalaiset olisivat tieteentekijöitä uskoneet?

        Käy katsomassa vaikka iltasanomien kommentteja uusien tiedetutkimusten alla, niin näet että 99% suomalaisista junteista tietää kuinka väärässä tutkijat ovat ja kuinka ne juntit ovat oikeassa, aivan kaikessa.


      • häivy
        Silverqo kirjoitti:

        Ei ne ole saatuja rahoja. Vanhemmat maksavat minulla 100€ viikossa, jos petaan sänkyni ja vien roskat ulos. Ihan työllä saatuja siis ovat.

        hus pois trolli


      • bälbälbäl kirjoitti:

        "sillä nykyaikana siinä iässä käydään jo parin kilometrin päässä kavereilla ja leikitään muuallakin kuin siinä omalla pihalla.!

        Niin minunkin lapsuudessani, välimatkat olivat useinmmiten pidempiäkin. Silloin vain napattiin fillari alle ja mentiin. Jos kaverin vanhemmat sanoivat, ettei nyt voi, niin fillaroitiin seuraavan kaverin luo tai takaisin kotiin.


        "Kännykällä pidetään yhteyttä vanhempiin soittamalla ja viestittelemällä päivän aikana, jolloin vanhemmat töissä ollessaan tietävät että lapsella menee hyvin ja kaikki on kunnossa"

        Pitääkö lapsen tila tarkistaa useita kertoja puhelimen välityksellä koulupäivän aikana? Miksi? Koulussa on opettajat, joihin lapset voi myös turvautua.


        "maailma on arvaamattomampi ja vaarallisempi, ja ihan siellä kotinurkillanne voi olla joku pelottava setä/täti joka seuraa pikku-Liisojanne ja -Villejänne"

        Ihan kun noita setiä ja tätejä ei olisi ennen ollut. Tee selväksi lapsellesi, ettei lähde tuntemattoman mukaan. Lisäksi, tuollaisista hiippareista leviää nuorison keskuudessa jutut nopeasti ja laajalle.

        Maailma muuttuu. Olennaista kommunikoinnissa on, että osapuolet käyttävät samaa kommunikointikeinoa. Jos yleinen keino on kännykkä, jää kännykätön paitsioon. Ennen oli myös lankapuhelimia, joilla soitettiin. Nykyään niitä usein ei ole.


      • halvalla saa hyvää
        Super Kukka Pärinät kirjoitti:

        mut miten sä nyt oot ihmisiin jatkuvasssa yhteydessä niin että sulla on oikee syy tarkistaa face minuutin välein oli tilanne mikä tahansa koska on 5000 kaveria jotka jauhaa paskaa loppumattomana virtana ja sit jää ES pärinöissä ylilauta tarkistamatta jos siellä ois vaik joku us giffi ja instant messagee pukkaa joka tuutista koko ajan mut ei se mitään ku oon niin suosittu laif is laif ja jonnet rulaa oij joij joih

        Öh? Ootkos ite kenties pienissä ES-pärinöissä? Ainakii sun punanen lanka on pahan kerran solmussa.


      • turhapiristä
        okaro kirjoitti:

        Maailma muuttuu. Olennaista kommunikoinnissa on, että osapuolet käyttävät samaa kommunikointikeinoa. Jos yleinen keino on kännykkä, jää kännykätön paitsioon. Ennen oli myös lankapuhelimia, joilla soitettiin. Nykyään niitä usein ei ole.

        Olin 15 v. kun eka kerran näin puhelimen.
        20 vuotiaana käytin puhelinta eka kerran.
        Olin yli 30 v. kun sain ekan oman puhelimen.
        Nyt minulla on kännykka johon en koskaan vastaa.
        Käytän sitä vain soittamiseen.


      • Kyseliä

        Minä ainakin olen itse töitä tekemalla hankkinut tietonkoneeni ja tämän kännykän jolla kirjoitan nytkin.


      • Anonyymi

        Kehitys on vaan mennyt siihen suuntaan että maailma on digitaalinen. Oli se korona aikanakin hyvä että lapset hallitsi dataan käytön kun koulun oppitunnit oli sitä kautta . Ja hyvä, vanhankin olla kun saa itse tilata vaikka lääkkeensä kännykällä apteekista, ja lääkärin ajat myös ja , voi katsella omat journaalinsa netin kautta .

        Ja jos haluaa vaikka pelata lottoa niin ei tartte lähteä kauppaan jonottamaan vaan sen homman osaa itse hoidella kotoa päin.
        Onhan se kehitys mennyt eteenpäin , siis ei vaan Suomessa vaan melkein koko maailmassa hoidellaan asioita digitaalisesti. Joten joka sukupolvella on omat juttunsa .niin että sitä pitää yrittää pysyä mukana sen minkä kykenee.


    • turnip

      Mikä ihme niissä ärsyttää?
      Ovat hiljaa ja poissa pahanteosta, harmittomia - ei mitään syytä miksi ärsyyntyä. Lapsena itse olin aina nenä kiinni kirjassa. Kunhan syömään tulee ajallaan niin kaikki on ok.

      • No facebook

        Kyllä kännykät aiheuttavat riippuvuutta ja näistä kännykkälapsista tulee kännykkäaikuisia, jotka keskittyvät vaan kännykkäänsä aina ja kaikkialla.

        Ja se on todella epäkohteliasta. Niinkuin aikoinaan televisio, joka oli aina auki, jopa silloin, kun tuli vieraita. Sitä oli sitten pakkotöllätä ja siinä se ilta vierähti.

        Eipä ollu paljon sosiaalista kanssakäymistä. Siihen se menee kännyköiden myötä. Sieltä luetaan, mitä kenellekkin kuuluu tai mitä ne on tehneet.Kun parempi olisi kuunnella ihmistä itseään aidosti.


      • kohti tulevaisuutta
        No facebook kirjoitti:

        Kyllä kännykät aiheuttavat riippuvuutta ja näistä kännykkälapsista tulee kännykkäaikuisia, jotka keskittyvät vaan kännykkäänsä aina ja kaikkialla.

        Ja se on todella epäkohteliasta. Niinkuin aikoinaan televisio, joka oli aina auki, jopa silloin, kun tuli vieraita. Sitä oli sitten pakkotöllätä ja siinä se ilta vierähti.

        Eipä ollu paljon sosiaalista kanssakäymistä. Siihen se menee kännyköiden myötä. Sieltä luetaan, mitä kenellekkin kuuluu tai mitä ne on tehneet.Kun parempi olisi kuunnella ihmistä itseään aidosti.

        Kännykän välityksellä muiden kuuntelemisen voi tehdä omalla vauhdillaan silloin kun haluaa, ei tarvitse muuttaa omia suunnitelmiaan.

        Kanssakäyminen kasvokkain on yksinkertaisesti liian vaivalloista.


    • 12veeehemmo

      no ei me vitussa koko ajan pelata jotai pelejä. ite ainaki oon yhteydessä kavereihin ♡ tiesittekö ees et nykyään joissaki kännykkäpeileissäki pystyy pelaamaan kavereiden kanssa :) ♡

      ja ette kyl ikinä arvaa millä kirjotin tän (ei oo tietokone) ;)

      • 47veeehemmo

        öööö... ehkä kirjoitit kynällä paperiin???????


      • 12veeehemmo
        47veeehemmo kirjoitti:

        öööö... ehkä kirjoitit kynällä paperiin???????

        no ihan tabletilla kirjotin.


      • paskaa3

        osaatteko te "vitussa"tehdä mitään muuta kun räplätä niitä puhelimia syystä tai toisesta?täysiä aivottomia netti&multimedia ääliöitä kaikki tänpäivän räkänokat.


      • 47veeehemmo
        12veeehemmo kirjoitti:

        no ihan tabletilla kirjotin.

        Älä hemmetti! Oliko ihan lääkärin määräämä vai riittikö apteekin tabletit???


      • tab-letti hih...
        12veeehemmo kirjoitti:

        no ihan tabletilla kirjotin.

        Oliko burana vai asperiine, se tabletti? kihkihk...tena?


      • 12veeehemmo
        tab-letti hih... kirjoitti:

        Oliko burana vai asperiine, se tabletti? kihkihk...tena?

        buranalla. Ja on muute ihan vitun lapsellisia nää teiän jutut. (En siis tarkota ettenkö itekkin olisi lapsellinen)


      • 47veeehemmo
        12veeehemmo kirjoitti:

        buranalla. Ja on muute ihan vitun lapsellisia nää teiän jutut. (En siis tarkota ettenkö itekkin olisi lapsellinen)

        Älä ny suutu pikkukolli, mun mielestä hiilitabletilla on paras kirjoittaa.(Totta mieli on vielä 12 vee mut ruumis 47...)


      • ...
        47veeehemmo kirjoitti:

        Älä ny suutu pikkukolli, mun mielestä hiilitabletilla on paras kirjoittaa.(Totta mieli on vielä 12 vee mut ruumis 47...)

        Siltä se vähän kuulostaa, että 12-vuotiaan tasolla siellä ollaan.


      • Ompa taas "aikunen"
        47veeehemmo kirjoitti:

        Älä ny suutu pikkukolli, mun mielestä hiilitabletilla on paras kirjoittaa.(Totta mieli on vielä 12 vee mut ruumis 47...)

        Sää todella käyttäydyt lapsellisemmin mitä tää 12-vuotias "hemmo". Siinäpä näytät esimerkkiä nuoremmilles. Onko muuten missään välissä vuosien karttuessa käyny mielessä ihan oikea henkinen aikuistuminen vai vahingossako jäit sinne teini-ikäisen tasolle?


      • 46veeehemmo
        47veeehemmo kirjoitti:

        Älä ny suutu pikkukolli, mun mielestä hiilitabletilla on paras kirjoittaa.(Totta mieli on vielä 12 vee mut ruumis 47...)

        Ny oli ihan pakko ottaa kantaa, kyl suo 47veeehemmo mahto syödä, ku tollanen 12vee hemmolla on älykkäänpää kommenttia ku sulla.

        Pääskö ihan vähän karkaamaan asian viereen. Mikä vaivaa ku ei kykene asiallisesti kommentoimaan alotteua asiaa, vaan pitää väntääjotain p_____a?


      • ASDFGTRE1
        47veeehemmo kirjoitti:

        Älä ny suutu pikkukolli, mun mielestä hiilitabletilla on paras kirjoittaa.(Totta mieli on vielä 12 vee mut ruumis 47...)

        Penikses jumahti kans sinne 12v tasolle:S


      • Hiilimiilu
        12veeehemmo kirjoitti:

        no ihan tabletilla kirjotin.

        Hi,hi antoiko apteekkari?


      • Keskittyisit
        12veeehemmo kirjoitti:

        buranalla. Ja on muute ihan vitun lapsellisia nää teiän jutut. (En siis tarkota ettenkö itekkin olisi lapsellinen)

        mielummin vaikka opettelemaan äidinkielen alkeita. Ne kun eivät näytä olevan vielä oikein hallinnassa.


      • Tekö, ,
        Keskittyisit kirjoitti:

        mielummin vaikka opettelemaan äidinkielen alkeita. Ne kun eivät näytä olevan vielä oikein hallinnassa.

        , , , ne mun tabletit söittekin!? Milläs meinaatte, et mä saan nää mun sivupersoonat nyt kuriin?


      • kyllä sä kasvat
        12veeehemmo kirjoitti:

        buranalla. Ja on muute ihan vitun lapsellisia nää teiän jutut. (En siis tarkota ettenkö itekkin olisi lapsellinen)

        Jätä tuo veellä alkava sana pois.Silloin alat aikuistumaan.


      • ??,
        kyllä sä kasvat kirjoitti:

        Jätä tuo veellä alkava sana pois.Silloin alat aikuistumaan.

        siis tarkoitatko, , , v niinkuin tabletti?


      • hankkikaa elämä
        Tekö, , kirjoitti:

        , , , ne mun tabletit söittekin!? Milläs meinaatte, et mä saan nää mun sivupersoonat nyt kuriin?

        eiks jengillä oo oikeesti mitään muuta tekemistä kuin pilata jokainen keskustelu suomi24:lla? Ja vielä ihan hiton urpoilla jutuilla mitkä ei oikeesti naurata tai kiinnosta ketään?


      • ......
        ... kirjoitti:

        Siltä se vähän kuulostaa, että 12-vuotiaan tasolla siellä ollaan.

        Oletko sinä koskaan kuullut sanaa "troll" ?


      • 47veeehemmo
        46veeehemmo kirjoitti:

        Ny oli ihan pakko ottaa kantaa, kyl suo 47veeehemmo mahto syödä, ku tollanen 12vee hemmolla on älykkäänpää kommenttia ku sulla.

        Pääskö ihan vähän karkaamaan asian viereen. Mikä vaivaa ku ei kykene asiallisesti kommentoimaan alotteua asiaa, vaan pitää väntääjotain p_____a?

        No eikö läppä tartu? Täällähän sitä jokainen yrittää pistää paremmaksi kuin toinen,
        Sitä paitsi Suoli24:n jutuista vähintään 95% on pelkkää jauhantaa. Ihme juttu kun koko palvelu on olemassa! Tähän on hyvä lopettaa. Kiittää ja poistuu.


      • Anonyymi
        12veeehemmo kirjoitti:

        no ihan tabletilla kirjotin.

        Tabletti on kiva olla olemassa kun on vähän suurempi kun kännykkä.
        Joten sen käyttäminen on aika yleistä nykyisin että on menty läppärin käytöstä tabletin käyttöön .
        Kätevä pitää mukana ja sillä saa tehtyä samat asiat kun läppäreillä
        Joten digiaika on meneillään halusivat nämä kieltäjät sitä tai eivät mikähän on seuraavaan sukupolven juttu sitten kun nämä Imphonet ja tabletit on vanhoja keksintöjä


      • Anonyymi
        12veeehemmo kirjoitti:

        buranalla. Ja on muute ihan vitun lapsellisia nää teiän jutut. (En siis tarkota ettenkö itekkin olisi lapsellinen)

        Ne luulee olevansa hyvinkin vitsikkäitä näillä typerillä huomautuksella


      • Anonyymi
        hankkikaa elämä kirjoitti:

        eiks jengillä oo oikeesti mitään muuta tekemistä kuin pilata jokainen keskustelu suomi24:lla? Ja vielä ihan hiton urpoilla jutuilla mitkä ei oikeesti naurata tai kiinnosta ketään?

        Itse luulevat olevansa hyvinkin vitsikkäitä ja varmaan nauravat omille huomautuksillee ihan vääränä .
        No niin näinhän se aina menee, asia keskustelua ei synny , jonkun on aina pilattava se.


    • paskaa3

      eukolla räplää koko perhe!tyttöystävä kokoajan ja pennut..yhdessä ja erikseen tai ovat koneella tai pelaavat jotain xboksii tms.muo ei ko touhut kiinnosta pätkääkään ja mun tekis mieli tunkee ne laitteet niitten perseisiin!!!!!!!

      • opionn

        aahahhaahahhaha...ittehän vastasitkin...
        "osaatteko te "vitussa"tehdä mitään muuta kun räplätä niitä puhelimia syystä tai toisesta?"
        Sun pitää opettaa mitä siellä Vi*ussa tehään...


      • 17vhullu

        Mitä te valitatte täällä kännykänkäytöstä? Kaikki saavat tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Ei siitä teille pitäisi haittaa tulla jos joku käyttää kännykkää.

        Ja ne, jotka valittavat aidon kanssakäymisen puutteesta ja sosiaalisen median liikakäytöstä; onko suomi24 sitten jotenkin parempi?


      • soakso aksoa
        17vhullu kirjoitti:

        Mitä te valitatte täällä kännykänkäytöstä? Kaikki saavat tehdä niinkuin parhaaksi näkee. Ei siitä teille pitäisi haittaa tulla jos joku käyttää kännykkää.

        Ja ne, jotka valittavat aidon kanssakäymisen puutteesta ja sosiaalisen median liikakäytöstä; onko suomi24 sitten jotenkin parempi?

        On. Täällä voi helpommin vittuilla ja kirjoittaa mitä tahansa skeidaa ilman huolta huomisesta.


    • Hui kauhiaa....

      Keski-ikä ei tule yksin. Muistan kun vanhempani raivosivat aikoinaan pitkistä puheluista, lankapuhelimella, poikaystävälleni tai tyttökavereilleni.

      Monesta keski-ikäisestä tulee kaltaisesi nuoria ja lapsia ymmärtämätön, eli siis nykyaikaa, ihminen, valitettavasti.

      • Kau huihiaa

        Monesta keski-ikäisestä on tullut se teinin puhelinlaskun maksaja. Jos nyt asia näin toisella tavalla ilmaistaan. Kuinka monella sadalla eurolla sinä olet valmis ymmärtämään puhelimessa roikkuvaa teiniäsi?


      • heebo92

        Olen 20v ja en jaksa ymmärtää ikäisiäni ja nuorempia.
        Huonoa kasvatusta te keski-ikäiset olette antaneet.
        Itse sain uskonnollisen kasvatuksen ja rakastan vanhempiani ja jeesusta.
        Suurimmalla osalla siirtyy idiotismi isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle.


      • matematiikan ope
        heebo92 kirjoitti:

        Olen 20v ja en jaksa ymmärtää ikäisiäni ja nuorempia.
        Huonoa kasvatusta te keski-ikäiset olette antaneet.
        Itse sain uskonnollisen kasvatuksen ja rakastan vanhempiani ja jeesusta.
        Suurimmalla osalla siirtyy idiotismi isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle.

        "Suurimmalla osalla siirtyy idiotismi isältä pojalle ja äidiltä tyttärelle."

        Uskonto = idiotismi


      • Kau huihiaa kirjoitti:

        Monesta keski-ikäisestä on tullut se teinin puhelinlaskun maksaja. Jos nyt asia näin toisella tavalla ilmaistaan. Kuinka monella sadalla eurolla sinä olet valmis ymmärtämään puhelimessa roikkuvaa teiniäsi?

        Ei ole mitään tarvetta maksaa satoja euroja kännykkälaskua. n.. 20-30 eurolla saa lähes rajoittamattoman käytön.


      • Anonyymi
        okaro kirjoitti:

        Ei ole mitään tarvetta maksaa satoja euroja kännykkälaskua. n.. 20-30 eurolla saa lähes rajoittamattoman käytön.

        Kukin tietää omat tarpeensa itse ja mitä haluaa ostaa, joten sillee


    • aikuinen 37

      Olen täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Mieheni täysi-ikäinen tytär räplää puhelintaan kaiken aikaa. Jos olemme aamupalalle, puhelin piippaa monta kertaa minuutissa ja hän tekstailee takaisin. Jos katselemme elokuvaa, hän tekstailee koko ajan ja puhelin piippailee koko ajan. Hän ei pysty keskittymään mihinkään, koska huomio on kaiken aikaa puhelimessa ja viesteissä, joita hänelle tulee. Teinin lukio on todella huonosti, koska ei viitsi, eikä kykene keskittymään lukemaan kokeisiin. Teini ei myöskään harrasta mitään liikuntaa, koska siitäkään ei tulisi mitään. Teini ei viitsi tehdä kotitöitä, koska ei jaksa ja viitsi keskittyä viideksi minuutiksi tyhjentämään tiskikonetta.. sillä aikaa puhelimeen tulee monta viestiä.

      Viestien lisäksi hän pelaa näitä kaiken maailman tyhjiä pelejä. Kännykkä ja tietokone vievät tehokkaasti lähes kaiken ajan hänen elämästä. Hän kuluttaa siis aikansa täysin turhaan. Tämän teinin kaltaisi nuoria on valitettavan paljon!! Nämä nuoret ovat täysin eksyneet elämästä. Heitä ei opiskelu kiinnosta, eikä työnteko kiinnosta (näin se miehen tytärkin on sanonut). Nämä nuoret ovat laiskoja, saamattomia ja lyhyt jänteisiä.

      Tiukempi kuri kakaroille. Puhelimet pitäisi ottaa pois koko koulupäivän ajaksi. Jos vanhemmilla on jotain asiaa, voisivat soittaa suoraa opettajalle. Kotona myös kontrollia tähän puhelin asiaa. Sitten kun lapsi on täysi-ikäinen, niin vaikea on enää tehdä asialle mitään.

      • 17vhullu

        Koko elämä on turhaa. Onko sillä väliä, tuhlataanko se viihdyttäviin kännypeleihin ja virtuaalisen sosiaalisen elämän ylläpitoon, vai töissä raatamiseen, perheen perustamiseen, ylikokoisen OKT:n maksamiseen ja suomi24-palstalla pyörimiseen?


      • Yuukkis

        NImim. 17vhullu: n kanssa osittain samoilla linjoilla.

        Olen ite työssäkäyvä 22- vuotias (on kokopäiväduuni ja tutkinto hankittuna)

        Mutta vihaan oikeastana jokaikistä sekuntia kun olen töissä.

        Elämällä ei tunnu (minulle ja monille muille nuorille) olevan mitään merkitystä tässä paskassa maailmassa. Maailma ja yhteiskunta tuntuu kylmiltä. Ei me haluta elää tällaisessa kapitalistisessa epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Tähän oivallukseen tulleet sairastavat usein masennusta. Itsekin sairastan. Käyn tosin töissä, koska tukirahoilla en jaksaisi kitkutella. On eri asia, oonko sit tehokas ja tuottava töissä (jaksamisen kannalta, fyysinen raskas työ). Ainaki tähän asti palkka on juossu mukisematta.

        Yhä useampi nuori ihminen alkaa miettiä elämän merkitystä tällä planeetalla. Heillä on eri intressit kuin heidän vanhempiensa sukupolvella ja sitä vanhemmilla sukupolvilla. Ennen oli se "tottakai töihin mennään, "ylempiä" kunnioitetaan, taatusti mennään naimisiin ja perustetaan perhe ja hankitaan asuntolainalla omakotitalo.

        Meitä ei enää kiinnosta nuo. Ei kiinnosta auktoriteettiuskollisuus vaikkakin osaamme olla ystävällisiä ja huomaavaisia muille. Mutta jos joku alkaa määräilemään niin en tottele, jos homma ei mee tasan.

        Mulla ei ole ollu töissä mitää ongelmia tiimityöskentelyssä, välillä mie joustan ja välillä muut joustaa. Ei ole sitä MINÄMINÄMINÄ asennetta. Siltikään en anna kenenkään määrätä minua.

        Kukaan ei ole minun ylä- eikä alapuolella.


      • aikuinen37
        Yuukkis kirjoitti:

        NImim. 17vhullu: n kanssa osittain samoilla linjoilla.

        Olen ite työssäkäyvä 22- vuotias (on kokopäiväduuni ja tutkinto hankittuna)

        Mutta vihaan oikeastana jokaikistä sekuntia kun olen töissä.

        Elämällä ei tunnu (minulle ja monille muille nuorille) olevan mitään merkitystä tässä paskassa maailmassa. Maailma ja yhteiskunta tuntuu kylmiltä. Ei me haluta elää tällaisessa kapitalistisessa epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Tähän oivallukseen tulleet sairastavat usein masennusta. Itsekin sairastan. Käyn tosin töissä, koska tukirahoilla en jaksaisi kitkutella. On eri asia, oonko sit tehokas ja tuottava töissä (jaksamisen kannalta, fyysinen raskas työ). Ainaki tähän asti palkka on juossu mukisematta.

        Yhä useampi nuori ihminen alkaa miettiä elämän merkitystä tällä planeetalla. Heillä on eri intressit kuin heidän vanhempiensa sukupolvella ja sitä vanhemmilla sukupolvilla. Ennen oli se "tottakai töihin mennään, "ylempiä" kunnioitetaan, taatusti mennään naimisiin ja perustetaan perhe ja hankitaan asuntolainalla omakotitalo.

        Meitä ei enää kiinnosta nuo. Ei kiinnosta auktoriteettiuskollisuus vaikkakin osaamme olla ystävällisiä ja huomaavaisia muille. Mutta jos joku alkaa määräilemään niin en tottele, jos homma ei mee tasan.

        Mulla ei ole ollu töissä mitää ongelmia tiimityöskentelyssä, välillä mie joustan ja välillä muut joustaa. Ei ole sitä MINÄMINÄMINÄ asennetta. Siltikään en anna kenenkään määrätä minua.

        Kukaan ei ole minun ylä- eikä alapuolella.

        Nimimerkille 17vhullu ja YUUKKis..

        Teillä nuorilla on ihan vapaat kädet luoda tästä maailmasta parempi paikka elää täällä! Tehkää tästä planeesta rakkauden paratiisi! muuttakaa kaikki systeemit paremmiksi!

        Te nuoret, ette osaa mitään muuta kuin kitistä! Kaiken olette saaneet liian helpolla, mutta mitä te annatte takaisin?? narinaa ja valitusta. Opetelkaa olemaan kiitolisia, keskittymään hyvään ja tuokaa sitä rakkautta tälle pimeyden planeetalle.

        Teidän kummankin asenteet osoittavat, että itse ette ota vastuuta elämästänne, vaan yhteiskunta on syypää, että täällä on kurjaa olla. Miettikää sitä, että miksi olette tulleet tälle planeetalle? Mitä olette tulleet tänne oppimaan? Itse te olette kuitenkin valinneet elämän juuri tällä!


      • huithait1

        Onko teinin lukio todella huonosti? Sinulta taisi jäädä se peruskoulukin kesken tuosta ulosannista päätellen.


      • vil3
        Yuukkis kirjoitti:

        NImim. 17vhullu: n kanssa osittain samoilla linjoilla.

        Olen ite työssäkäyvä 22- vuotias (on kokopäiväduuni ja tutkinto hankittuna)

        Mutta vihaan oikeastana jokaikistä sekuntia kun olen töissä.

        Elämällä ei tunnu (minulle ja monille muille nuorille) olevan mitään merkitystä tässä paskassa maailmassa. Maailma ja yhteiskunta tuntuu kylmiltä. Ei me haluta elää tällaisessa kapitalistisessa epätasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Tähän oivallukseen tulleet sairastavat usein masennusta. Itsekin sairastan. Käyn tosin töissä, koska tukirahoilla en jaksaisi kitkutella. On eri asia, oonko sit tehokas ja tuottava töissä (jaksamisen kannalta, fyysinen raskas työ). Ainaki tähän asti palkka on juossu mukisematta.

        Yhä useampi nuori ihminen alkaa miettiä elämän merkitystä tällä planeetalla. Heillä on eri intressit kuin heidän vanhempiensa sukupolvella ja sitä vanhemmilla sukupolvilla. Ennen oli se "tottakai töihin mennään, "ylempiä" kunnioitetaan, taatusti mennään naimisiin ja perustetaan perhe ja hankitaan asuntolainalla omakotitalo.

        Meitä ei enää kiinnosta nuo. Ei kiinnosta auktoriteettiuskollisuus vaikkakin osaamme olla ystävällisiä ja huomaavaisia muille. Mutta jos joku alkaa määräilemään niin en tottele, jos homma ei mee tasan.

        Mulla ei ole ollu töissä mitää ongelmia tiimityöskentelyssä, välillä mie joustan ja välillä muut joustaa. Ei ole sitä MINÄMINÄMINÄ asennetta. Siltikään en anna kenenkään määrätä minua.

        Kukaan ei ole minun ylä- eikä alapuolella.

        sinulla nimenomaan on minäminä-asenne ja työskentelet pomon alaisuudessa, eli sinua määräillään ja sekös nyppii, pikkipomoa. niin kauan kun et ole itsenäinen yrittäjä: = omaisuutesi on kiinni yrityksessäsi, saat sympatioita vain kohtalotovereilta, eli työkavereiltasi.


      • Yuukkis
        vil3 kirjoitti:

        sinulla nimenomaan on minäminä-asenne ja työskentelet pomon alaisuudessa, eli sinua määräillään ja sekös nyppii, pikkipomoa. niin kauan kun et ole itsenäinen yrittäjä: = omaisuutesi on kiinni yrityksessäsi, saat sympatioita vain kohtalotovereilta, eli työkavereiltasi.

        Öö ei? Kaikki esimieheni on olleet todella mukavia ihmisiä. Sitäpaitsi en pidä sitä määräilynä, jos teen sitä mtä sovin allekirjoituksellani työsopimuksessa.

        Ei esimiehet mua määräile. Ei se ole määräilyä kun oon sopinut siitä etukäteen. : D

        Mua nyppii isojen firmojen johdon bonukset, isot eläkkeet ja muukin ahneus mikä heistä paistaa. SE on se mikä tässä maailmassa minua ärsyttää.

        Itseasiassa tunnen sympatioita esimiehiäni kohtaan enkä todella kadehdi heidän asemaansa. Heillä se työ vasta stressaavaa ja ahdistavaa onkin. Samoja hommia tehään yhessä, mutta heille jää aina mietittäväksi kaikki sijaiset, sairauspoissaolot ja muut...

        Ei, edelleenkään minulla ei ole minäminä- asennetta. Joko olet lukutaidoton tai tahdot väkisin vääntää sanomani joksikin ihan muuksi kuin sen tarkoitin.

        Sitäpaitsi minua ei itellä kiinnosta olla rahoissa. Haluan perus toimeentulon ja oman kodin keskeltä metsää. MUTTA V*TUTTAA KUN MEILLÄ KAIKILLA MAAPALLON IHMISILLÄ EI VOI OLLA SITÄ! SITÄ AITOA VAPAUTTA! Vain koska maailmassa on itsekkäitä paskiaisia korporaatiopomoina ja päättäjinä!

        Minua v*tuttaa kaikkien köyhien, pienituloisten ja muiden työstä melkein loppuunpalaneiden (esimiestenkin) puolesta.


      • Yuukkis
        Yuukkis kirjoitti:

        Öö ei? Kaikki esimieheni on olleet todella mukavia ihmisiä. Sitäpaitsi en pidä sitä määräilynä, jos teen sitä mtä sovin allekirjoituksellani työsopimuksessa.

        Ei esimiehet mua määräile. Ei se ole määräilyä kun oon sopinut siitä etukäteen. : D

        Mua nyppii isojen firmojen johdon bonukset, isot eläkkeet ja muukin ahneus mikä heistä paistaa. SE on se mikä tässä maailmassa minua ärsyttää.

        Itseasiassa tunnen sympatioita esimiehiäni kohtaan enkä todella kadehdi heidän asemaansa. Heillä se työ vasta stressaavaa ja ahdistavaa onkin. Samoja hommia tehään yhessä, mutta heille jää aina mietittäväksi kaikki sijaiset, sairauspoissaolot ja muut...

        Ei, edelleenkään minulla ei ole minäminä- asennetta. Joko olet lukutaidoton tai tahdot väkisin vääntää sanomani joksikin ihan muuksi kuin sen tarkoitin.

        Sitäpaitsi minua ei itellä kiinnosta olla rahoissa. Haluan perus toimeentulon ja oman kodin keskeltä metsää. MUTTA V*TUTTAA KUN MEILLÄ KAIKILLA MAAPALLON IHMISILLÄ EI VOI OLLA SITÄ! SITÄ AITOA VAPAUTTA! Vain koska maailmassa on itsekkäitä paskiaisia korporaatiopomoina ja päättäjinä!

        Minua v*tuttaa kaikkien köyhien, pienituloisten ja muiden työstä melkein loppuunpalaneiden (esimiestenkin) puolesta.

        Eli tiivistettynä: Tahdon kaikille aitoa tasa-arvoa. Kaikille. Ympäri maailman.
        Turha sanoa "ei tuu koskaan onnistumaan"
        No ei tuolla asenteella. Person by person the world will change. Slowly but surely. Verratkaapa nykyisiä parikymppisiä tämänhetkisiin neli-viiskymppisiin. On meinaan aikamoinen ero asenteissa yhteiskuntaa kohtaan. Enemmän tasa-arvoa, vähemmän suuruudenhullujen elitistien määräyksien tottelua.


    • ....................

      Ei nämä vanhemmat, jotka älypuhelimia vastustavat, osaisi niitä edes käyttää. Toiseksi nämä näyttävät olevan niitä, joiden mielestä raha pitää sijoittaa omaan napaan ja lapset eivät tarvitse mitään.
      Älkää hankkiko lapsia, juokaa vaan kaljaa ja vetäkää norttia, tehkää nahkaanne tatuointeja ja sit vielä sonnin vetokoukku lävistyksenä sieraimiin. Teitä viedään kuin pässiä narussa.

    • lankapuhelin toimii

      taitaa vaan vituttaa kun olet jäänyt kehityksestä jälkeen

    • Asdertson

      Katsoisin asiaa siltä kantilta, että vaikka kännykät ja tietsikat ehkä "laiskistavat" nuorisoa, tarjoaa tämä nykyteknologia kuitenkin järkevämpää ajanvietettä, mitä lapsille 1950-luvulla oli tarjolla. Myöhemminkin pussikaljakännäämiset yms. ovat varsinkin syrjäseutujen vapaa-ajanvietteenä ainoita mahdollisia.

      • vanha kunnon ihminen

        P*skat. 50-luvulla hiihdettiin, ylämäkeä molempiin suuntiin, keäst ja talvet. Ei siinä ollut aikaa kaljaa juoda.


    • kapeakatseiset.

      En väitä, ettäkö nämä älypuhelimet tai ylipäätänsä siihen riippuvuuden kehittäminen ei olisi huono asia, mutta mistä kumpuaa moinen katkeruus nuoria ihmisiä kohtaan? Muistakaa, että sitten kun ette osaa omia paskojanne siivota aikuisvaipoista niin nämä "räkänokat" on niitä siivoamassa. Toisin sanoen, nuorissa on tulevaisuus, miten haluatte kohdella tulevaisuuttanne?

      Kunnioituksen tulisi olla molemmin puolista, että se luonnistuu, ja jos olette alati haukkumassa nuoria, käyttäydytte epäkunnioittavasti ja jopa yhtä lapsellisesti kuin nämä teini-ikäiset, minkä laista käytöstä luulette saavanne omaksi osaksenne? Negatiivista vai positiivista? Sitten on tosin näitä nuoria jotka ovat valitettavasti kieroon kasvaneita, ja reagoivat kaikkeen negatiivisesti, mutta toisaalta, parannetaanko huonoa käytöstä huonolla käytöksellä?
      On myös kieroon kasvaneita aikuisia, jotka eivät kykene ottamaan tätä kritiikkiä rakentavana.

      Nyky tekniikka on hieno taidonnäyte ihmisen kyvykkyydeltä rakentaa ja kehittää uutta, eikä sitä pitäisi välttämättä ryttyyn haukkua. Kaikilla on puolensa. Ja maailma kehittyy väistämättä ajanmyötä. Ehkä kun lankapuhelimet oli keksitty, sen ajan vanhimmat paheksuivat jälestävää sukupolvea, jotka soittelivat toisilleen kotoaan, eivätkä vaivautuneet vierailemaan kasvokkain.

      Halveksun kaltaisianne "aikuisia", jotka käyttäytyvät kuin teini-ikäiset. Ei ihmekkään, että tämä sukupolvi kasvaa täysin kieroon, kun roolimailleina on katkerat aikuiset, jotka eivät muistaneet aikuistua.

    • ....

      Kyllä tuo jatkuva kännykän räpläys on ongelma myös aikuisilla. Ei sitä pulikkaa tarvitse koko ajan olla hyysäämässä tai jos pitää niin on saatanan huono puhelin.

    • sssici

      Nykyään puhutaan jo oravaniskasta, semmoinen vaiva tulee kun koko ajan on pää alaspäin kännykkään tuijottaen ja hartiat jäykkänä joutuu hienomotoriikkaa kosketusnäytölle tekemään.

      Jokainen käyttää aikansa kuten huvittaa ja valitsee seuransa, ei ole minulta pois ihmiset jotka elävät älypuhelimensa kautta. Onhan se hyvä sitä käyttää kun on semmoisesta maksanut. Mutta pienten lasten vanhemmat voisivat ystävällisesti muistaa, että kännykkä säteilee, ja kaikenlainen säteily on terveysriski, vaikka muka mahtuisikin tukesin rajoihin. Meillä on ihmiskoe meneillään, lähellä kehoa säteilyä yötä päivää. Katsotaan parinkymmenen vuoden kuluttua tulokset. Älkää antako kersojen säteilyttää itseään.

      • d3d

        Pasa asenne tuo "jokaisen oma asia". Onko sama miten ihmiset tekee työnsä, esimerkiksi päättäjät ja kokit ja rakentajat. Kyllä täällä pitää muutkin huomioida.
        Nykyään jos ei saa idiootteja listiä, niin ne pitää parantaa aivottomuudesta.


    • Huomannut3

      Kyllä ärsyttää ihmiset, jotka ovat lähes koko vapaa-aikansa kiinni siinä ruudussa. Eilenkin pyörätien X-risteyksen IHAN KESKELLÄ seisoi keski-ikäinen nainen jalat taiteltuna johonkin hienoon poseerausasentoon ja naama kiinni kännykässä. Paikka on vieläpä melko vaarallinen, sillä on jyrkähkössä alamäessä ja vasemmalta tulevat tunnellista. Eipä näyttänyt rouvaa haittaavan.

    • Perspektiiviä....

      Kylläpä on ongelma, lapset/nuoret räplää puhelimia. Olkaa onnellisia ettei ole OIKEASTI jotain ongelmaa kuten huumeriippuvuutta, syömishäiriötä, teiniäitejä isiä....

    • Ja mitä ihmettä

      Ne lapset takee koulussa känyköillä, kun vanhemat kuskaa ne aamulla koulun ovelle ( sisälleasti vietäisiin jos mahtuisi auto ovesta) iltäpäivällä sama, taas siitä
      ovelta haetaan. Ja jos vanhempi ei ole valmiina siinä ovella lapsi vaikuttaa heti hermostuneelta

    • gsdl.

      ei , oma känny lasku tulee vuoden välein kun ennen puolenvuoden välein.
      tai nyt tosin kun on mokkula niin samaan syssyyn kerran kuussa mutta känny laskua olematobn

    • pääpää

      No ei se räpellys niinkään haittaa
      Mutta se on ärstyttävää kun rappukäytäväs pitää heti alkaa päliseen puhelimeen kovalla äänellä, eikä voi kotina hoitaa tai odottaa ulos asti
      Kaikki puhelin pälpättäjät ärsyttää. pää pää pää.
      Ei vieraitten ihmisten juttuja kiinosta yhtään kuulla,,
      Punuis hiljempaa tai jossain syrjemmäs.

    • kolikon toinen puoli

      Jospa olet niin tylsää seuraa että pitää etsiä kännykästä helpotusta tylsyyteen.

    • Dislike

      Olen niin samaa mieltä - ja tämähän on ongelma myös vanhemmissa kansankerroksissa. Ihmiset ovat niin lumoutuneita mobiililaitteistaan, että eivät näe mitään mitä ympärillä tapahtuu. Päivittäin ihmiset jumittavat esim. junan portailla ulospyrkiessään, koska eivät voi samaan aikaan astua ulos ja tehdä Facebook-päivityksiä. Tai kaupan kassoilla taotaan puhelimia, eikä kiinnitetä mitään huomiota esim. kassanhoitajaan. Sama meno jatkuu toki ruokapöydässä tai missä vaan:(

    • "ähkäilijä"

      "Ei ihme että lapsista tulee laiskoja ja keskittymiskyvyttömiä"
      Hienoo, ennen ei sitten noita vaivoja ollutkaan!
      Kuule !!:(!!, olet hoidon tarpeessa. Et osaa edes kunnollista nimimerkkiä laatia ja purat omaa ahdistuneisuuttasi muihin. Hoida omat fobiasi kuntoon ja jätä muut rauhaan. Muista ottaa lääkityksesi ajoissa.

    • Bastrado

      Ei nyt varsinaisesti ärsytä,huvittaa lähinnä!

    • 140000

      Nyt elämme 2013.Eikä kivi-kauden aikaa..Nuoret pärjää tekniikan puolella paremmin kun vanhemmat!Hyvä asia..

      • laarilaarilaa

        mites pärjäävät ihmissuhteissa naamatusten, ei mitenkään. ei pystytä etes töihin vaan jäädään kotiin makaamaan kun ei osat a olla ihmisten kanssa. on paniikkia ja syrjäytymistä mutta koneella kyllä istuksitaan kotona päivät pitkät. ihan sairasta!


      • mr.papi
        laarilaarilaa kirjoitti:

        mites pärjäävät ihmissuhteissa naamatusten, ei mitenkään. ei pystytä etes töihin vaan jäädään kotiin makaamaan kun ei osat a olla ihmisten kanssa. on paniikkia ja syrjäytymistä mutta koneella kyllä istuksitaan kotona päivät pitkät. ihan sairasta!

        Valitat nykypäivän tekniikasta (tai tekniikasta ylipäätään), mutta silti käytät sitä jatkuvasti. Jos ei satu nämä laitteet tulemaan mieleen, niin minäpä virkistän muistiasi. Autot, sähkövalot, tekniset lämmityslaitteet (keskuslämmitys, sähköpatterit yms.), kahvinkeittimet ja vaikkapa tietokoneet.

        Paljon on myös laitteita joita käytetään sinun hyväksesi. Esimerkiksi lentokoneilla ja laivoilla toimitetaan ruokaa ja muita tavaroita kauppoihin, jotta sinä voisit sitä sieltä helposti ostaa ja kylmälaitteiden avulla mahdollistetaan joidenkin tuotteiden säilöminen. Vai lähdetkö mielummin hakemaan banaanejasi kävellen ja uiden Afrikasta?

        Vanha sanonta kuuluu: "Aika kultaa muistot" ja se pätee tässäkin tapauksessa. Niin paljon valitat nykyisestä muistamatta mitenkä paljon huonommin asiat olivat ennen. Todennäköisesti ilman nykytekniikkaa sinä et olisi edes syntynyt ja vaikka olisitkin, niin olisit jo todennäköisesti kuollut. Katsos kun ei se ole pelkät puhelimet...

        Mainitsit muuten, että väistämättä nykyajan nuoret jäävät kotiin makoilemaan eikä mene töihin. Niin minäkin tekisin ilman tätä nykytekniikkaa. Aika paha se on kävellä 40km suuntaansa töihin ja koettaa keretä sen kävelyn jälkeen tekemään töitäkin. No joo, itse en edes käy vielä töissä (ammattikoulu meneillään), mutta näin se tulisi menemään jos työpaikka olisi mutteiolisi autoja. Toisaalta kun koulutus on autonasentaja, niin ei siinä paljoa töitä olisi ilman autoja...

        Ja vaikka nykytekniikka tuo mukanaan paljon hyvää, niin tuo se myös pahaakin, mutta empä usko että sinä olisit valmis palaamaan kivikaudelle ihan tuosta vaan, kun silloin asiat meni niin hienosti...


    • torstai

      Joka sukupolvella on se oma aikakautensa.Eihän se ole todellakaan kivaa,kun esim.bussissa "kailotetaan"kaikki asiat,ikäänkuin sinne tarvis huutaa,normaalipuhe varmaan kuuluu!Siis kännyä tarkoitan.

      Itse kun olin lapsi 50-luvulla synt.niin silloin oli kivat ulkoleikit ja kylällä paljon lapsia(maalla)oli sitten mukavaa ja niitä aikoja on sisarusten kans muisteltu.Kotitöitä tehtiin,eikä "haistateltu"vanhemmille,luotto pelas molempiin suuntiin,siis puhetta piti uskoa.Vieläkin on liikunta hallinnassa ja lenkillä käyn,olen terveenä pysynyt.Kiitokset yläkertaan!

    • vähempikin riittää

      Nykyisin todella ollaan riippuvaisia noista vempeleistä. Eikö lie jo synnytyksessäkin känny, facebook auki, että saa varmasti tuoreeita uutisia kavereille.Vuorovaikutusta ei pääse syntymään, kulkuneuvoissa tuojotusta omaan laitteeseen. Kuulin, että kadulla pidetään reittiopassivua auki ja siksi mennään päistikkää nenä kiinni kännykän näytössä.

    • näin on

      Mannerheimejä kävelee tässä jatkuvasti ees taas,aina niilä on kännykkä käsittelyssä tai korvassa kiinni.
      Taitaa kännykkä olla suomalaisille jo niin arkipäivää,että ei sitä viittitä paljonkaan räplätä.

    • Rämpytirämpyti

      Just pari päivää sitte juttelin kaverini kanssa ystävästä, joka on 28 vuotias, kun tämä tulee kylään tai ollaan esim risteilyllä tai jonkun kotona porukalla, niin tämä yksi on koko ajan kännykkää räpeltämässä, vaikuttaa kuin tavallaan seura ja jutut ei kiinnostais. Kerran kutsuin juuri tämän kaverini ja yhden työkaverin (22 v) meille. Olipa kiva ilta kun molemmat oli niin kiinnostuneita kännyköistään että huh huh, onnekseni myös kolmas vieras tuli joka on myös 28v, niin hän antoi kännykkänsä olla laukussaan. Että ei ne ihan lapset ja nuoret sitä tee pelkästään. Nuoret naiset taitaa olla pahimpia.

      • ei pelkästään nuoret

        Lähipiiristä löytyy yli nelikymppisiäkin jotka koko ajan rassaa puhelintaan. Facebookia tai jotain pelejä ihan koko ajan.


    • kysymys3

      Aina puhutaan nykynuorten ongelmista, mutta nyt kysyisinkin, mitkä ongelmat nuorilla oli esim. 30-40vuotta sitten ? Ja älkää valehdelko, varmasti senkin ajan nuorilla oli omat touhunsa, mitä vanhemmat hämmästeli ja piti pahana :)) ;)

    • luurijulle

      Kaverini 34-vuotias mies on ihan kiinni kännykässään ja tabletissaan. Onpa mukava kutsua kaveri kylään, kun yks vain räpeltää kännykkäänsä tai tablettiaan ja mutisee. Minkäänlainen kunollinen keskustelu ko. kaverin kanssa on usein mahdotonta.

    • Ja vielä rakaskin

      Nyt jo aikuinen lapseni sai aikanaan kaikki mahdolliset vempaimet ja luksusharrastukset. Hän on esimiestehtävissä ja käyttää työssään useampaa kieltä. Ja minullekkin opetti tämän i h a n a n iPhonen käytön. Menikö siis hänen elämänsä pilalle näistä vempaimista ja kaikesta mukavasta lapsuudessa ja nuoruudessa?

      • hyvä että on hyvin

        Esimiestehtävissä..no eipä ole kovin korkealle päässyt.Esimieheksi pääsee tavallisella kansakoulupohjalla.Mutta rakas silti niinkuin totesit.


      • Ja vielä rakaskin
        hyvä että on hyvin kirjoitti:

        Esimiestehtävissä..no eipä ole kovin korkealle päässyt.Esimieheksi pääsee tavallisella kansakoulupohjalla.Mutta rakas silti niinkuin totesit.

        Lapselle kannattaa hankkia AINA parasta. Se kannatti myös oman lapseni kohdalla. Siitä saa iloita vielä nytkin, kun hän on jo aikuinen. Ei ole tarvinnut surra lapsen huonon käytöksen tai elämäntapojen vuoksi, koska hänellä on ollut sitä parempaa tarjolla elämässään.


    • ei tippaakaan

      ärsytä...elän omaa elämääni...muut tehköön kuten parhaaksi näkevät! Jos kaikesta alkas ärsyyntyyn, niin sitähän sais kulkea naama norsunv***lla jatkuvasti!

    • nojaa, että tällaist

      Kannatan hoitoon ohjaamista. Nimittäin sille jota asia häiritsee. Tupakansavusta häiriintymisen ymmärrän, mutta jonkun toisen kännykänkäytöstä. Hei haloo!

      Jos sinulle riittää viestienlähettely, niin ehkä veljenpoikasi lähettelee viestejä kavereilleen kokoajan. Ei siihen tarvita tekstiviesstiä.

      Uskomus että laiskuus ja keskittymiskyvyttömyys johtuu näytöstä kuulluu samaan sarajaan kuin foliohatun käyttö ajatusten suojaamisessa. Sitä paitsi pelien pelaamisen on todistettu parantavan keskittymiskykyä, avaruudellista hamottamista, koordinaatiota ja muutamaa hyödyllistä ominaisuutta.

      Oman kännykän käytössä on sekin hyvä puoli ettei toisten tekemiset niin häiritse.

    • Äläostakännyä

      Ei kannattaisi antaa lapselle kännykän laisinkaan se kun orjuuttaa ei osata sittenolla ilman. Kenenkä lapsen oikeasti pitää saada kokoajan pelata tai soitella. Kun lapsena pitäisi leikkiä ja jutella kavereiden kanssa ilman kännykkää. Lapsista tulee vain levottomia ja avuttomia kun heillä on jatkuvasti kännykkä hyppysissä.

      • Jatkoaedelliseen

        Vielä jatkoa miltä sinusta tuntuu kun känny unohtuu. Ei osata olla ilman kännyä vaikka työt tulisi tehokkaammin tehtyä kuin eilisiin häiritseviä soittoja. Ei lasten tarvitse tuntea syyllisyyttä jos eivät ole kokoajan tavoiteltaissa


    • kisailemaan

      Siksihän niihin on tehty kaikenmaailman pelejä että niitä pelataan ja siksi niitä ostetaankin. Suvaitsevaisuutta siinä vaan kaivataan kanssa eläjiltä. Mutta tosi on että jotku lapset ovat jatkuvasti pelaamassa joko puhelimella tai netillä. Ei se ole hyväksi kehittyvälle lapselle, kyllä liikunta ja leikki ovat vielä ne jotka kuuluvat lapsen elämään. Lapsista tehdään joitain ihmeen robotteja näillä nykyajan vehkeillä, kaipa se on vanhemmille helppoa hoitaa kiukuttelevia kun annetaan koneet ja rahaa.

    • ällöä

      Ärsyttää totisesti kaikki räplääjät. Ollaan sitten kylässä tai kotona, kun täytyy tarkistaa joka väli, onko tullut viestiä, puhelua. Saatikka ruvetaan tekstejä lähettämään vaikka kesken keskustelun. Vastataan puhelimeen vaikka istutaan kahvipöydässä tai muuten vieraisilla tai jutellaan kadulla, kun sattumoisin tavataan. Kännykän voi laittaa kiinni, äänettömälle tai ei vastaa. On ihmiset sen orjia!

    • 7777787

      Mitä ihmettä se kuuluu kenellekään muulle mitä joku toinen omalla kännykällään tekee? Jos joku tykkää viestitellä, katsella TV-sarjoja, opiskella yms. kännykän avulla, onko se sinulta pois?

      Toki nuo jotkut 15-vuotiaat teinitytöt, jotka naputtelevat tekstaria skootterilla ajaessa ovat ihan toinen juttu, mutta kun näyttää ettei bussissakaan saa puhelinta käyttää niin onhan tämä jo melko hurjaa. Mitä siellä bussissa tulisi sitten tehdä?

    • ihmiset ovat entisestään vieraantuneet toisistaan ,yhteyttä ei pidetä kuin silloin kun pitää itse saada hyötyä tai etua.muulloin ollaan yhteydessä vain rahan tai oman edun takia.kännykkä on hyvä yhteydenpito väline ,mutta ei joka paikassa tarvita kännyä.osan aikaa päivästä ei ihmisen tarvitse olla tekniika orjana,vaan känny kiinni yleisissä kulkuneuvoissa,sairaalassa kirkossa,teatterissa,elokuvissa ym.tilaisuuksissa.kyllä tavallisella ihmisellä ei ole niin tärkeitä asioita jatkuvasti.siipäkännyt äänettömiksi osanpäivää.menkää käymään omaistenne luona ja antakaa aikaanne vanhemmillenne,lapsille ja vammaisille.muistakaa muulloinkin kun vaan kylmällä tekstiviestillä.me ihmiset kaipaamme elävää ja konkreettista seuraa.sitä ei kännykkä koskaan korvaa.

    • Porvari vanhemmat ostelee lapsille mitä ne ikinä haluaa, esim. vähän aikaa sitten näin kersan "Olen Ykkönen" lippis päässä ja kadulla hän vaan rämpläsi iPhone 5 puhelinta minkä rikkaat vanhemmat oli ostanu, vaatteetkin oli niin vimosen päälle hintavat ja laadukkaat.

      Minä näin maailman ensimmäisen kännykän eläissäni vasta 8 luokalla, ja sillon tais olla vuosi 2000, ihmettelin et mikähän hiton huuhaa keksintö se tämäkin on.

      Ja sitten nyky vahemmat ostaa jo 1-luokkalaiselle about 700e kännykän......mihin maailma on menossa.

      Ekan oman tietokoneen sain vasta vuonna 2004 vai oliko 2005 ja senkin kustansin niistä rahoista mitkä sain mainoksia jakamalla.

      • 9+14

        Eihän tuo nyt mitään ole! Meillä aikamerkki tulee postissa ja Dallasista alkaa ensimmäinen jakso ensiviikolla!


    • 4 + 16

      Minusta nykypäivän kännykkäriippuvuus on jotenkin surullista. Toukokuussa kesäterassilla vilkaisin naapuripöytiin; neljässä istui ihmisiä pyyhkäisemässä älykapuloitaan....ja kukaan ei puhunut kenellekään. Itse en sellaista omista, olen vanhanajan avainkaulalapsi, joka on kasvanut lankapuhelinten aikana ja saanut ensimmäisen kännykkänsä parikymppisenä - ison möhkön, jossa oli palosireenin ääni ja ulosvedettävä antenni :) Ajatella, silloin vanhempien oli vain pakko luottaa siihen, että me muksut pärjäämme - ja pärjäsimmehän me, aina joku naapuri valvoi ettei enempää kohellettu. Tekemistä oli aina ilman pelejäkin, tosin silloin luettiin urakalla ja leikittiin ulkona säällä kuin säällä.
      Käytän nykyistäkin puhelinta vain puhumiseen ja tekstiviesteihin, ihmiskontaktini ovat edelleen enimmäkseen elävässä elämässä, en ole liittynyt edes naamakirjaan. Teini-ikäinen tytär kyllä osaa näistä kaikki ja pitää vanhempiaan dinosauruksina :) Jep, ollaanhan me synnytty takapajuisella 70-luvulla.

    • mahtavaaaaa

      Olen 20-vuotias nainen ja varmaan yksi harvoja ikäisistäni, joilla ei ole nettiä puhelimessa.. tai kyllähän se netti toimis jos sen ostaisin, mutta en mä sitä tarvitse. Mulla on kotona läppäri ja riittää ihan kerran päivässä sen facen tsekkaus. On TODELLA ärsyttävää nähdä kavereitani, kun puhelin on kädessä koko tapaamisen ajan. Hienoa ystävyyttä.

    • valivali..

      Voi kamalaa.. kyllä elämä on sitten kauheata :O

      • .........

        Joo näin on ärsyttävää koko elämä!


    • Älymies ja puhelin

      En tulisi toimeen ilman älypuhelinta, tai no tulisin mutta vaikeaksi menisi ja hitaaksi asiat kuten ennen vanhaan kun ei nettiä puhelimessä tai muitakaan ominaisuuksia ollut.

      Kauppareissuilla hoituu tarjousten haku netistä ja hintavertailu tuotteesta onko jossakin halvemmalla, ostoslistat, taskulaskin, navigaattori, radio...
      Siis älypuhelin tarjoaa niin paljon asioita arkipäivään että en voi käsittää miten joku ilman tulee toimeen, tai tuleehan sitä mutta silloin kaikki on hitaampaa ja kalliimpaa.

    • !!:(!!
    • AudiMies!

      Onhan se noloa, jos on niin köyhä, ettei ole varaa ostaa lapsille kunnon laitteita, sitten vielä näytetään kateellisuus täällä nettipalstallakin.

      Meillä ostettiin pojalle keväällä kallis mopoauto, kun täytti 15 ja suoritti ajokortin. Sai myös samalla uuden kännykän, iPhone 5:n.
      13v tyttäremme halusi Samsung Galaxy 4:n ja myös sellaisen sai.

      Haluamme olla näyttäviä, kun ei ole rahasta kiinni. Onhan meillä omakotitalo Helsingissä yms. mukavaa.

      • AuditonMies

        Mutta meilläpä on kotona oikeen televiisiokin! Mitäs siihen sanot!


      • Audi audi audi

        Audiham ei kerro varakkuudesta mitään.


      • AuditonMies
        Audi audi audi kirjoitti:

        Audiham ei kerro varakkuudesta mitään.

        No, mistäs p.ersaukinen ne korjauskustannukset ottaa??


    • Ruutuyhteiskunta

      Siihen tämä maailma on mennyt, kun kaikki siirtyy nettiin. Kaikki muu tuntuu olevan turhaa ja aikaavievää, kuka enää maksaa laskuja pankissa, netissä saa kaikki hoidettua heti, saa vaikka 1000:lle "kaverille" fb:ssa kerrottua kuulumiset, omaa elämää eletään kailottamalla kaikki julki ja seuraamalla pakkomielteisesti toisia, lääkäriin ei mennä, kun kysellään Suomi24:ssa, mikä mahtaa olla polvessa vialla, ystäviä ei jaksa tavata, kun kivempi seurustella ruudun kautta 100 muun puolitutun kanssa...

      Paskaahan tämä on. Minullla on kännykkä nytkin kiinni, mutta niin vain sitä tälle koneelle istuin tännekin palstalle avautumaan. Anteeksi ja koetan jatkossa elää ja keskittyä enemmän oikeaan elämään.

    • ...dipd

      Totta...on se kumma juttu kun pyydetään kahville tms... seuraks..niin tämä pyytäjää kuluttaa aikaansa kännykällä facebookissa yms....taikka tekstaillessa puolelle suomee.....Näin se vaan menee...

      • ...^ ^...

        Oletko sä niin tylsää seuraa, että känny vie voiton? :O


    • känny70

      Yleensä kaikkiin keskusteluihin tulee niin turhaa kommenttia miksi ihmiset ei osaa keskustella järkevästi ja vielä ehkä aikuisia joten jotakin viisaampaa kiitos!Samaa mieltä aloittajan kanssa että lapset liikaa kännykän orjia.Perheessä saattaa olla kaksi aikuista ja neljä lasta jokaisella kännykkä miten paljon tulee kuukaudessa puhelinlaskua?ja lisäksi tietokoneella istumiset ja nettikin maksaa??aloittaja oletko sinä ahkera ihminen.

    • piiipppp piiiiippp

      Minua ärsyttävät kännykänhiplaajat, jotka laahustavat kuin zombit muista kulkijoista välittämättä, pysähtelevät kulkureiteille ja törmäilevät muihin kun eivät katso eteensä. Eikö sitä voi siirtyä vähän seinustalle niin tulisi keskityttyä ehkä paremmin siihen mitä nyt onkaan tekemässä. Muut pääsisivät kulkemaan.

    • lolmikähihhuli666

      Kaikki puhelimet ja sähkölaitteet on saatanan apuvälineitä ja teidät niihin kajoavat tuomitaan ikuiseen kärsimykseen tulisen helvetin pohjalle. Ne ovat hyviä vain silloin kun niiden kautta jotenkin käännytetään ihmisiä uskomaan ainoaan ja oikeaan armolliseen jumalaan.

      Aamen.

      • Aha, vai semmottii

        Pitää ottaa rillimakkaraa paljon mukaan.


    • älyhoipuhelin

      Ainut mikä ärsyttää on ihmisten alhainen ärsytyskynnys ja sitten pitäisi käyttyätyä juuri heidän mielen mukaan. aikuiset ihmiset jaksaa simppailla pikku asialla, jos jollain on tapana näplätä puhelintaan niin onko se teiltä pois? ehkä ette saa huomiota tarpeeksi mikä on noin herkkähermoisille ihan hyvää harjoitusta.

    • Välillä ärsyttää ja välillä huvittaa.

      Olin tässä kesällä kylpylä hotellissa ja katselin kun aamupalalla yhden perheen isä räpläsi kännykkäänsä ja vaimo toi kahvia ja aamupalaa pöytään. Kun isä lopetti kännykän räpläämisen, hän antoi puheminen n. 4v lapselle. Viereisessä pöydässä lapsi räplästi myös kännykkää, jotta vanhemmat saivat syödä aamupalansa rauhassa.

      Metrossa huvitan välillä itseäni laskemalla kuinka monella ei ole kännykkä, tabletti tms. näkyvästi käytössä ja yleensä tulos jää pariin kolmeen ihmiseen.

      Ja pitää vielä mainita että eilen kotimatkalla edellä pyöräillyt mies meinasi törmätä kännykkää räpläävään pyöräilijään ja ohittivat toisensa ihan viime tingassa. Edellä ajava oli juuri menny mun ohi, valitettavasti, koska mä olisin kyllä antanut huutia kännykän kanssa törttöilevälle pyöräilijälle, koska muhunhan se olisi törmännyt ilman tuota ohiajanutta pyöräilijää.

    • 23v naikkonen

      Ei minua kännykän räplääminen ärsytä, paitsi jos se tapahtuu sellaisessa tilanteessa jossa tulisi keskittyä johonkin muuhun.
      Enemmän ärsyttää puhelimeen julkisilla paikoilla tms. kovaan ääneen kailottavat ihmiset.

      Nyt "älypyhelin aikaan" on kyllä yleistynyt tuo puhelimen ainainen tarkistelu ja näpräily. En tiedä onko siitä haittaa, mutta se on varma ettei se aina tarpeellista ainakaan ole. On sitä ennenkin ilman tuollaista pärjätty.

      Olisi ihanaa jos kaikki kännykät poistuisi kuvasta ja palattaisiin lankapuhelin aikaan :)

    • näin on

      Nuoret lähettävät kännyköillä viestejä eivätkä pelaa. Heidän mielestään kaverit ovat tärkeämpiä kuin joku vanhempien seurassa oleminen siksi et saa kunnon vastausta.

    • Äiti Porvoosta
      • Perus kapula

        "Nokia 1202 sisältää taskulampun, herätyskellon, kalenterin, laskimen, tyylikkään yksinkertaisen ulkonäön"
        Hyviä toimintoja toki sisältää, eli ns. älykkäitä ominaisuuksia mutta todella heikolla käyttöliittymällä verrattuna nykyajan tietokonepuhelimiin.
        Tuosta näköasiastakin nyt voi olla montaa mieltä.


    • gernau

      Se vaan ottaa päähän, kun töissä varsinkin nuoremmat työntekijät käyttää niin suuren osan työajasta kännyn räpläämiseen, miksei oikeesti vois kieltää työaikana kännyn räpeltämisen?

      • ratkaisua

        keskity omaan työhösi niin ei ota päähän


      • Sonera!

        Minun isäni hoitaa n. Puolet töistään kännykällä ja loput koneella. Kännykässä suoritetaan muutenkin vain palaverit, jos tulee yllättäen ilman että hän on työpaikalla


    • Iphone5 omistaja

      Itse olen 14-vuotias nuori joka omistaa iphone5 ja käytän kännykkää yleensä vain kun olen yksin. Poikkeuksellisesti jos kamuni vain räpeltää koneella, saatan pelailla kännykälläni. Pidän silti hirveästi liikunnasta ja kirjoista, sekä käsitöisä. Liikun paljon joka päivä ulkona ja koulustakin kotiin tullessa joudun kävelemään lähes joka päivä 2,1km..... Että eivät kaikki nuoret ainakaan ole koukussa älypuhelimiin. Hevisleirilläkin lähetin vain pari viestiä ja luin kamulleni hauskan jutun netistä.

    • Kyttääjä

      No ei ärsytä, mitäs se minulle kuuluu jos joku käyttää kännykkää. En oikein ymmärrää ihmisiä jotka kyttäävät toisten tekemisiä ja sitten ottavat vielä siitä sitten itselleen stressiä???

    • entinen iphonen omis

      Iphonet on syöpää, älkää vaan kukaan olko niin tyhmiä että ostatte.
      Ylihintasia ja heikkoja, sillä ei ole väliä mitä ostatte iphonen sijasta mutta herranjumala vaihtakaa se johonkin parempaan.

      • Fakta on tämä.

        iphone on tosin nopein, ainakin iphone 1 voittaa nopeudessa jopa uusimmat puhelin mallit kilpailijoilta audiolatenssissa.


      • -.-
        Fakta on tämä. kirjoitti:

        iphone on tosin nopein, ainakin iphone 1 voittaa nopeudessa jopa uusimmat puhelin mallit kilpailijoilta audiolatenssissa.

        Oma iphone5 on lennellyt seinille ja tippunut korkealtakin maahan eikä ole muuta kuin pieni halkeama, jonka huomaa vasta jos kunnolla kännyä alkaa tutkia.
        Eikä kännykälläni ollut silloin suojakuorta


    • laiho1

      ala räplätä itsekin, ettei tänne tarvitse kateuksiaan tekstata, älypulimesta

    • mr.papi

      Kyllähän on taas sellasta paskaa että alta pois... Vaikkakin se on totta, että jostain TÄYSIN käsittämättömästä syystä ihmisiä ärsyttää tämä TOISTEN ihmisten puhelimien tai tablettien käyttö, vaikka siitä ei heille itselleen aiheudu mitään harmia. Eikä tästä ole edes esitetty mitään pätevää perustelua... Sama asia kun joku alkaisi valittaa toisten ihmisten autojen käytöstä ja itseasiassa siihen olisi jopa pätevät perusteet.

      • Sädek

        Kyllähän kännykät ja läppärit säteilee, olisi kohteliasta olla junissa ynnä muissa paikoissa joissa on muitakin ihmisiä lähellä, olla niitä käyttämättä. Jotkut on herkempiä säteilylle kuin toiset.


      • mr.papi
        Sädek kirjoitti:

        Kyllähän kännykät ja läppärit säteilee, olisi kohteliasta olla junissa ynnä muissa paikoissa joissa on muitakin ihmisiä lähellä, olla niitä käyttämättä. Jotkut on herkempiä säteilylle kuin toiset.

        Tällaisella perusteella minä voin sitten kieltää sinua ajamast autolla, koska siitä lähtee pakokaasua. Ja se pakokaasu on muuten pikkasen pahempi asia kuin joku puhelimen säteily...


      • Sädek
        mr.papi kirjoitti:

        Tällaisella perusteella minä voin sitten kieltää sinua ajamast autolla, koska siitä lähtee pakokaasua. Ja se pakokaasu on muuten pikkasen pahempi asia kuin joku puhelimen säteily...

        Minä en ajakaan autolla :) Mutta autolla jonnekin meneminen on sentään joskus oikesti tarpeellista kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole. Sen sijaan julkisissa kulkuneuvoissa ei ole mitenkään tarpeellista koko matkan ajan räpeltää niitä laitteitaan, yleensä kyse on puhtaasti siitä että ihmiset eivät osaa huvittaa itseään muulla tavoin. Ottaisivat tirsat tai lukisivat lehteä tai kirjaa tai kerrankin olisivat vaan.


      • mr.papi
        Sädek kirjoitti:

        Minä en ajakaan autolla :) Mutta autolla jonnekin meneminen on sentään joskus oikesti tarpeellista kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole. Sen sijaan julkisissa kulkuneuvoissa ei ole mitenkään tarpeellista koko matkan ajan räpeltää niitä laitteitaan, yleensä kyse on puhtaasti siitä että ihmiset eivät osaa huvittaa itseään muulla tavoin. Ottaisivat tirsat tai lukisivat lehteä tai kirjaa tai kerrankin olisivat vaan.

        Itsekkin jo sanoit, että välillä se autolla liikkuminen on tarpeellista, mutta eipä se oikeasti ole. Kait sinullakin on jalat, joilla pääsee? Kyse on vain siitä mukavuudesta, josta ei haluta luopua.


      • Sädek
        mr.papi kirjoitti:

        Itsekkin jo sanoit, että välillä se autolla liikkuminen on tarpeellista, mutta eipä se oikeasti ole. Kait sinullakin on jalat, joilla pääsee? Kyse on vain siitä mukavuudesta, josta ei haluta luopua.

        Muutossa tarvitaan autoa, samoin ambulanssit on usein tarpeellisia. Junatkaan ei joka paikkaan Suomessa kulje, joten on mentävä autolla. Ei ole verrattavissa kännykän viihdekäyttöön ja kanssamatkustajien turhaan häiritsemiseen se.


    • Käytösk

      Justis eilen näin nuoren tytön, meni skootterilla ja arvasin mitä teki, kun hän ajoi vain toisella kädellä.

      Räpelsi luuria toisella kädellä.

      Mopoautot eivät meinaa päästä liikennevaloista kun pitää kirjoittaa just silloin luuriin jotain.

      Tehkää ny jotain asialle, kiitos.

    • MilanKunnas

      Hankin myös seuraavaksi tuollaisen minimalistin puhelimen. Huvittavinta mitä olen nähnyt tällä saralla oli kun kävin Tokmannilla ja siellä on myytävänä kosketusnäyttöä varten suunnitellut neulesormikkaat! Hahhah huvittavaa. Toinen mikä on mielestäni tosi huvittavaa on se että tabletteihin on tehty näppäimistö, että sillä voi sitten paremmin kirjoitella. Samoin kosketusnäytöllisiin puhelimiin halutaan taas näppäimistö. Hehheh. Ei ole ihmisten hullutuksilla mitään määrää.

    • 12+1

      Minua itseäni ärsyttää kyllä enemmän kännykkää räpläävät aikuiset. Usein, kun juttelemme kaverini kanssa, niin hän räplää Lumiaansa koko ajan eikä katso silmiin puhuessaan minulle.

      Itse omistan vanhan nokialaisen, jonka pistän syrjään, jos kaveri tulee käymään. Puhelin ei saa pilata ihmissuhteitani. Kyllä omassa puhelimessanikin on toimintoja, mutta pelaan sillä vain, jos olen yksin. Seurassa puhelin pysyy pöydällä ja vastaan vain, jos puhelu on äärimmäisen tärkeä. Tätä tapahtuu todella harvoin.

      • gcgchgkcghk

        Niinpä. Tapasin vanhaa kaveria viiden vuoden jälkeen ja pöydän ääressä istuttiin ja turistiin pari tuntia. Hänen puhelimensa oli koko ajan kädessä ja aina silloin kun minä puhuin jotakin, hän taputteli näyttöä ja tekstaili eräälle ihmiselle ja yritti näyttää että kuunteli juttujani.

        Voitte miettiä itse miltä se tuntuu kun viiden vuoden jälkeen osoitetaan suoraan että joku turhan höpisijä puhelimen toisessa päässä on minua tärkeämpi ettei voi edes parin tunnin ajan olla hänestä erossa.

        Sen verran hän osoitti hyviä tapoja että puhelin oli sentään äänettömällä. HAHAHA

        Paras tapa onkin ollut jättää nuo sisällä tai baarissa istumiset pois ja pyytää kaveri esimerkiksi lenkille tai treenaamaan/pelaamaan. SIlloin ei puhelinta taputella.

        Me ollaan kumpikin sitä ikäluokkaa joka haki kaverit ihan kotiovelta asti leikkimään ja välillä saatettiin soittaa lankapuhelimella varmistus. Silloin ei ollut kuin Mobiran laukkupuhelimia käytössä jotka maksoivat muistaakseni 30k mummon markkaa.

        Älypuhelimet ovat suoranainen riesa. Hitto kun sovitaan että mennään esimerkiksi kavereiden kanssa baariin parille kaljalle ja turistaan henkeviä miesten kesken, niin eiköhän ne helvetin luurit ole jatkuvassa käytössä. Ne ovat hyvä renki, mutta isäntiä ne kaikille tuppaavat olemaan, koska niistä ei näytetä pystyvän olevan erossa vaikka pyytää että pitäkää ne läpyskät taskussa.


    • 67kljj

      Todella ärsyttäväähän se on mutta minkäs teet.
      Aikuisten keskuudessa näkee liiaksikin tuota ilmiötä.

      Turha sitä on millään perustella. Facebookit ja lehdet kerkikää kyllä lukea vapaa-aikana kotona, silloin kun ei ole vieraita läsnä.

    • 5000

      Miksi muuten mun Mobira talkman ei toimi, , ei tuu viestiä ei mitään! Multimedia viestitkään ei tahdo lähteä.

    • :) <3

      Luin noita vanhoja kommentteja, alkoi tuntua tosi pahalta, ja epäreilulta, että kaikkia nuoria pidetään kaikkena muuna kun hyvänä. Haloo! Suurin osa nuorista on fiksuja, ja osaa käyttää omaa päätänsä. On tietysti niitäkin, jotka eivät, mutta jos näette jonkun nuoren puhelin kädessä, ette voi todellakaan päätellä, että hän on lellitty nettinörtti!! Ite olen yläaste ikäinen tyttö, ja meidän koulussa saa pelata vaikka tunnilla puhelimella, mutta sitä ei tee kun koulun "kovikset". Muut osaa käyttää omaa päätändä, ja keskittyy mielummin tunnille. Ei se voi jäädä opettajan murheeks ja opettajan vastuullle, että oppilaat varmasti keskittyy. Tuon ikäisillä pitäis olla itelläkin vähän vastuuta. Saman verran vapautta, kun vastuuta! Ja jos oppilas menee takapulpettiin pelaamaan vaan puhelimella, ja silti tulee kokeesta 10, niin silloin joko on tehty koe epärehellisesti, tai sitten on kotona luettu ne asiat. Ja jos on kotona opiskeltu asiat, niin on kuitenkun opittu ne samat jutut, mitä toisetkin, mutta vaan pienemmässä ajasssa ja rankemmun, mutta jos on koe tehty epärehellisesti, niin se kostautuu jokatapauksessa jossakin vaiheessa!

    • SPUDROSPRÖDÖ

      hyvin kirjotettu trolli. taai... sitte vammanen kukkahattutäti

    • sasa5

      Meidän perheessä ei ole älypuhelinta kenelläkään ja kunnioitetaan yhteisiä hetkiä, joiden aikana ei räplätä puhelimia. Myöskään junassa tai linkussa ei jutella kännykkään. Ainoa mihin tarvittais kalliimpaa puhelinta, olisi lasten kanssa uusi harrastus geo-kätköily. Löytyisikö kaveriperhettä tähän uuteen harrastukseen?

    • peetu4

      Piercing.fi on huijausta...jos palautette ette saa rahoja takaisin...!!!

    • Pöydän nurkassa wanha värinäytöllinen nokialainen kotipuhelimena ja varalla 3310 laatikossa. Mukanani en kännykkää juuri koskaan raahaa.

      Eli kyllä meitäkin on, jotka haluavat pysyä tiukasti erossa älypuhelin-kulttuurista.

    • Eikä vähempi stressaaminen muiden aisoista voisi olla parempi.

    • umpivasuri1

      Ärsyttää ihmiset ketkä eivät osaa pitää huolta omista asioistaan. On se nyt kumma, että toisten puhelin käyttäytymisestä saa tehtyä itselleen ongelman. Nyt turpa kiinni ja keskittykään vaan siihen omaan "tonttiin".

    • Syndi

      Mun aikuinen miesystäväni kyttä yötä päivää älykapistuksestaan pillujen kuvia, ja on tullut jo niin hulluksi että jätän hänet. Eli taas yksi avoero lisää.

    • KUULEPPAS NYT!!

      KÄNNYKÄN OPPIMINEN ON KUULE HYVÄ ASIA!! ELÄMÄSSÄ OSAA KÄYTTÄÄ NETTIÄ JA KONETTA HYVÄÄ OPETTELUA KUULES NAINEN OLET VÄÄRÄSSÄ NYT!!!!!

    • haloo4

      älä jaksa valittaa nainen kylläpä on kamalaa hyvää oppettelua keksi lisää sairauksia muija!!

    • aikuinen päättää

      Meillä koulikäinen lapsi ja 10:llä ostetaan max. puheaikaa ja se on vain sitävarten, että jos on tärkeää asiaa kotiin esim. koulumatkalla tai jos on kauempana kaverin luona ja luvan kanssa kotona saa soittaa kaverille, jos ei ihan vieressä asu, pelailee max. 2 kertaa kuussa, koska kiinnostunut niin paljon muusta vielä. On kyllä ollut homma hanskassa ja tuo puheaika riittää kyllä hyvin yli 2 kk. Lapsen kaverilla taas kuluu jopa jo kahteen päivään tuo ja sitten yrittää kaikkien ystävien puhelimilla soitella ympäri ämpäri naapurustoa. En ole kanssa ymmärtänyt koskaan, kun aikuiset ihmiset puhuvat kuuluvalla äänellä niitä näitä bussissa tai kaupankassalla ja räpeltää kännyköitään jatkuvasti, minulla on vain sitä varten, että saa soitettua puolin jos toisin ja toimii herätyskellona ja muistuttajana, muuhun en tuota kapistusta tarvitse.

    • Anonyymi

      på'¨'¨'üitrödpeernis

    • Anonyymi

      Pienetkin lapset osaavat jo käyttää kännykkää joten kamala olis jos eivät saisi oppia sitä koska kaikki asiat hoidetaan nykyisin digitaalisesti , ja kun oppivat pienestä pitäen käyttämään niin pysyvät mukana aikansa kehityksessä .
      Niinhän se tahtoo olla että vanhempi ehkä voi tykätä että liika on liikaa , mutta yhteiskunta on muuttunut niistä ajoista kun nykyiset vanhat olivat nuoria , ja nykyisin juuri nämä nuoret ihmiset auttavat meitä vanhempiakin että oppisimme käyttämään digitaalisia asioita , joka ajalla on omat asiansa !niin se on ollut kautta aikojen .

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe