Omaishoidonpalkkio ja palkka

Om hoit

Mitä eroa on palkkiolla ja palkalla. voisiko joku selittää ja ps. älkää laittako lakipykäliä, ne on jo luettu. Selittäisikö joku tarkemmin koska liittoa ei näköjään kiinnosta. Voidaanko palkkiota soveltaa laissa palkaksi ??

9

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei voida

      Palkan maksun pohjana on työsopimus, ja palkkaa maksetaan työsuhteessa tehdystä työstä.
      .
      Palkkio on korvaus jostakin, jolloin ei tehdä työsopimusta, eikä toimita työsuhteessa..

    • ****

      Omaishoitoon tehdään sopimus ja verottaja on kimpussa raskaimman jälkeen, silti omaishoitajuutta ei katsota työsuhteeksi. Vapaat, lomat ym...Kolme päivää kuussa vapaata ympärivuorokautisesta työstä. Palkkio katsotaan ylimääräiseksi tuloksi.
      Itselläni on verotus 40% kun olen eläkkeellä. Jos ei ole muita tuloja, verotus on pienempi.

    • tietämätön

      Kiitos !

    • Minulla aina ollut verotus siinä 13-15 % ,vaikka olen tehnyt puolipäivähommia siinä sivussa,siitäkin mennyt saman verran veroa.Verottajan kanssa lasketaan joka vuosi uusi prossa.
      Niin tästä työstä saan vaan ne 3 päivää kuussa,mutta jos on varaa saahan sitä pitää toista intervallissa,neljän viikon välein saa pitää 2 viikkoa,eikä menetä tukea,ja sit saa hippusen alennusta niillä palveluseteleiillä.Tosin sekin maksaa,mutta mie syön sitten hernesoppaa vaikka,mutta psyyke ja oma terveys vaatii kyllä sen intervallihoidon tässä vaiheessa.
      Minusta se on ollut hankalaa,kun aina oletettu että kaikki muistisairaat on vanhuksia,eikä tuet ja avut ole laskettu sen mukaan että kotona on lapsia,joita pitäis vielä kouluttaa.Myöskään sitä ei ole ajateltu,että työikäinen puoliso ei pysty töissä käymään,jos toinen valvottavassa kunnossa,monesti ollaan sairaan eläkkeen varassa.Näin ainakin meillä.Minullakin pitäsi olla kokopäivätyötä,että voisin laittaa mieheni laitokseen kokonaan,senn verran vievät rahat sen jälkeen...
      On se hassua,joten älkää sairastuko!

    • --------

      Mitä niille tehdään, joita on yhä enemmän, että ei ole rahaa maksaa itse juuri mitään hoidosta (eikä omaishoitajaa tms. omaisia)? Saavatko silti yhtä hyvän hoidon kuin ne, joilla on rahaa maksaa hoidosta? Varmaan pitäisi saada, muutenhan lehdistö nostaisi hirveän metelin. Kansaneläkettä nauttiva rouva on hoidettava yhtä hyvin kuin vuorineuvokset. Eikö niin....?

      • OOOO***

        Käytännössä ei niin ole, vuorineuvos tason ihmiset eivät ole kunnallisessa hoitopaikassa.
        Jon on kunnallisessa hoitopaikassa tai yksityiselläkin saa saman hoidon tuloista ja varallisuudesta riippumatta.
        Eläkkeestä pitää jäädä omaan käyttöön vajaa sata euroa, muu osa menee hoitamiseen.
        Kun eläke ei riitä kun maksaa puuttuvan osan.
        Jos puolisolla on pienempi eläke kuin laitokseen joutuvalla kohtuullistetaan niin että molempien tulot lasketaan yhteen kotiin jäävä saa muistaakseni vähän alle 60% kaikista yhteenlasketuista tuloista. Tuloksi lasketaan myön KELA.n maksama hoitotuki.


      • OOOO***
        OOOO*** kirjoitti:

        Käytännössä ei niin ole, vuorineuvos tason ihmiset eivät ole kunnallisessa hoitopaikassa.
        Jon on kunnallisessa hoitopaikassa tai yksityiselläkin saa saman hoidon tuloista ja varallisuudesta riippumatta.
        Eläkkeestä pitää jäädä omaan käyttöön vajaa sata euroa, muu osa menee hoitamiseen.
        Kun eläke ei riitä kun maksaa puuttuvan osan.
        Jos puolisolla on pienempi eläke kuin laitokseen joutuvalla kohtuullistetaan niin että molempien tulot lasketaan yhteen kotiin jäävä saa muistaakseni vähän alle 60% kaikista yhteenlasketuista tuloista. Tuloksi lasketaan myön KELA.n maksama hoitotuki.

        Siis kunta maksaa puuttuvan osan.


    • Jaa.a onhan niitä sääntöjä,tiedän vaan että monet kustantavat hoidossa olevan hygieniatarvikkeet sun muut omista rahoistaan,kun lakiosa ei riitä.Tehostetussa hoidossa kun viedään kaikki,kaikki maksetaan itse.Omaiset saavat vielä tulla apuun.
      Kyllä noissa kunnallisissa hoitopaikoissa on aika surkeeta hoitoa.Näkisitte mitä syötetään.Kerran mieheni sai riisipuuroa klo 17 ,sillä piti elää seuraavaan aamun klo 8 asti,kyllä oli nälkäinen mies kun tuli kotiin.2 päivää vaan tankkas.

      Rikkailla varaa valita hoitopaikka,me köyhät saamme ottaa vastaan vaan mitä tarjotaan.

    • ***!

      Kaikki hygieniatarvikket pitää maksaa erikseen, myös parturi, jalkahoidot ja mitä vastaan tuleekin. Jos tilaa invataksin kotikäyntiä varten, sekin on itse maksettava, emme saaneet korvausta kun ei kotona ollessa käytetty taksia, hoidin kuljettamisen itse, siitä nyt rangaistaan.
      Aloin saada lisäeläkettä omaishoitajuuden takia kun täytin 68 v. eläke nousi alle 100 euroa, miehen hoitomaksu saman tien yli sata euroa, lisäksi 400 euron mätkyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe