Saari vai tavallinen mökki

Kumpi parempi

Saari Turun saaristossa (puolikas) jossa mökki vai mökki Jaalassa järven rannalla, samanhintaiset, kumman ottaisit? Helsingissä asutaan.

24

1646

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jsjsjsjsjs

Pitäisi nähdä molemmat. Jos veneilet niin meri. Uimiseen meri ei enää sovellu. Itämeri on pilattu kokonaan.

• Uki1

Miksei meri sovellu uimiseen? - Ei täällä merellä kukaan ole sellaista vielä huomannut. Ei ainakaan täällä Pohjanlahden rannoilla. suoraan sanoen minusta tuntuu, että vesi on vuosi vuodelta puhtaampaa kuin ennen.

Alkuperäiselle kysyjälle on vaikea antaa vastausta. Riippuu ihmisestä. Toisille sopii meri ja toisille järvi. Samoin minä tykkään saaresta, jollekin toiselle taas sopii manner.

Jos veneily kiinnostaa, niin silloin ilman muuta meren saari. Jos olette maakrapuja, niin sitten Jaalaan...

• Tämä pitää
        Uki1 kirjoitti:

Miksei meri sovellu uimiseen? - Ei täällä merellä kukaan ole sellaista vielä huomannut. Ei ainakaan täällä Pohjanlahden rannoilla. suoraan sanoen minusta tuntuu, että vesi on vuosi vuodelta puhtaampaa kuin ennen.

Alkuperäiselle kysyjälle on vaikea antaa vastausta. Riippuu ihmisestä. Toisille sopii meri ja toisille järvi. Samoin minä tykkään saaresta, jollekin toiselle taas sopii manner.

Jos veneily kiinnostaa, niin silloin ilman muuta meren saari. Jos olette maakrapuja, niin sitten Jaalaan...

Merivesi on helvetin kylmää, ei siinä ui vanha Erkkikään!

• dddd3

Minulla on saarimökki (järvessä), ja sen etuja on
      - aina kun vene irtoaa mantereelta, on lomalla (siis mantereelta)
      - jokakeväinen roinan kuljetus jää pois

Sitten taas joskus keväällä harmittaa, kun on hienoja ilmoja, eikä mökille pääse. Merellä saaressa on vielä ehkä hankaluuksia veden kanssa, merivettähän ei voi oikein mihinkään käyttää.

Vaikea valinta, minä tykkään kun mökki on saaressa, vaikka toi etulista jäikin noin lyhyeksi.

• Punaisesta torpasta

Mieti, mitä mökkeilyltä haluat. Haluatko päästä mökille mihin aikaan vuodesta tahansa, kelirikkoaikanakin, ja missä säässä tahansa, myös myrskyllä? Silloin rantamökki on parempi kuin saaressa oleva. Jos taas kaipaat merelle, silloinhan meren saari on ainoa oikea.

Asiaan vaikuttaa jonkin verran myös mökin kunto, varustus ja ympäristö. Minä en lähtisi saareen mistään hinnasta, koska mökille pitää päästä ympäri vuoden keleistä riippumatta. Ota myös huomioon, että jos aiot rakentaa tai tehdä remonttia, saareen on aika hankala kuljettaa isompia tavaroita.

• Jaalasta mökiltä

Turun seutua en mökkeilymielessä tunne, joten kommentoin vain toista vaihtoehtoa, jonka seudun tunnen hyvin.

Itse siis mökkeilemme Jaalan seuduilla Pyhäjärvellä. Tykkäämme seudusta, ei heikkoa sanottavaa, tietyt peruspalvelut löytyvät ja ostoksille voi ajella myös joko Heinolaan tai Kouvolaan tai Iittiinkin. Jos pelaat golffia mökkeilyn ohella, hyvät kentät löytyy suht läheltä Vierumäeltä ja Iitistä. Jos/kun Kimolan kanavahanke toteutuu, Pyhäjärvestä on yhteys Päijänteeseen ja veneilyretkimahdollisuudetkin pitenee.

• Jänkäkoira

Saarimökeissä on hyvät ja huonot puolensa, jotka on täällä monissa keskusteluissa esitetty.

Mielestäni tärkein seikka on se, että kuinka tuulenarkoja perheenjäsenesi ovat. Jos pienikin aallokko pelottaa, niin unohda saarimökki.

Oleellista on myös molempien päiden laitureiden sijainti vallitseviin tuuliin nähden. Jos laiturit ovat suojassa aallokolta, niin silloin rantautumiset ja lähdöt onnistuvat helposti myös yksin, muuten ei aina edes huonon kaverin kanssa. Kyllä ne mstkaosuudet menee isommassakin aallokossa kun osaa lukea aaltoja ja ajaa venettään. Ei siitä tietysti haittaa ole, jos on useampi reitti joista voi valita tarvittaessa suojaisimman.

Sellainen seikka tulee harvemmin esiin, että kun iän ja vaivojen vuoksi voimat hiipuvat, ei saarimökkille mennäkään noin vain.

Naapurin vanhuksilla olisi kova into mökkeillä edelleen, mutta ei ole enää voimia käsitellä venettä, etenkään kun molemmat laiturit ovat jyrkässä, tuulelle alttiissa rannassa. Näinpä he ovat nuoren polven armoilla aina kun sää on vähänkään epävakainen. Autoilu sujuu vielä heiltä hyvin ja käyvät usein venerannassa kstselemmassa saartaan ja juomassa kahvit.
      Tämä seikka voi pakottaa saarimökkiläisen luopumaan mökkeililystä monia vuoia aiemmin kuin manteremökin omistajan. Se on monelle vanvukselle kova paikka.

• Kateellinen Erkki

Saari tietysti. Sinne ei näet sukulaiset pääse eikä hyttyset kiusaa.
      Arvokin nousee kun saaria ei enää valmisteta.

• jaalasta

Olen meri-ihmisiä, mutta mökki on Jaalassa.

Molempia pähkäilemiäsi kohteita yhdistää ainakin punkit, joten jos oikein pilkutetaan Jaalassa on pääsääntöisesti borrelioosiriski ja Turun saaristossa sen lisäksi puutiaisaivokuume.

Turun saaristo on maisemallisesti arvostettua, Jaalaa taaseen voisi kutsua pikkujärvien tilkkutäkiksi. Joten jos olet "vesi-ihmisiä" en suosittelisi Jaalaa sellaiselle. Toisaalta pienet järvet, niin kuin meillä, takaa sen, että yksityisyys on taattu. Ainakin meillä on hiljaista. 300 m päässä oleva toinen järvi taasen täyttyy moottoriveneiden ja koirien haukunnasta (meillä on mökki kannaksella kahden järven välissä).

Tonttimme on n. kymmenen ha ja se takaa sen, ettei naapureista ole haitaksi. Vähän kuin saaressa. Mitä katselee muita mökkiläisiä en ottaisi 2000 m2 rantatonttia, sillä en jaksaisi samanlaista elämää kuin kaupungissa. Meidän mökkikulmilla on aika lailla sosiaalista elämää ja ihmiset tuntevat toisiaan. Ihan kiva, jos poikkeavat pihassa, mutta joskus menen pirttiin piiloon. Mökkiläisistä osa koostuu lähikyläläisistä, joista on kivaa kun tulee taas kesäasukit paikkakunnalle ja seurantarve on kova.

Lumiauraus ja sen sellaiset talvipalvelut toimivat hyvin. Aina pääsee käymään, jos huvittaa. Mistä en pidä, että mökiltämme on matkaa lähimpään kauppaan 25 km.

• ih9ehf9

Saarimökki merellä. Hienot näkymät kolmeen suuntaan. Lyhyt matka mantereelle.

Hiljaisuus, idylli, täysin oma rauha.
      Ehkä varkailta paremmin "suojassa".
      Helteillä viileämpi kuin manner.
      Remonttivaiheissa haastavampi, kun remontit tehty - ei ongelmaa.
      Kun oppii pelaamaan arkikamojen kanssa, ei paljoa kantamisia. Ostan ruuat ym. aika paljon saaren "ehdoilla".
      Norm. arjessa vähätöisempi kuin mannermökki.
      Yleensä ei hyttysiä!
      Ehkä seikkailunomaisempi kuin mannermökki, koska ovat askeettisempia.
      Tunnelmallisia!

Haitat:
      Kovat tuulet joskus.
      Rospuuttokelit.

Saarimökki pelittää!

• Näin kävi

Jaala tietysti.Suiomen eteläisen rannikon vesialueet valtaa tulevina vuosina sinilevä entistä enemmän.Nyt jo osa omistajista vaihtaa mökkinsä sisämaan mökkiin juuri tuosta syystä.

• Saareen rakentanut

Merellä saareen rakentaminen ei ole mikään ongelma. Merellä on runsaasti lauttayrittäjiä, joilla saat niin rakennustarvikkeet kuin kaivurit ja muut isotkin koneet kohtuurahalla tontille. Monella kaivuriyrittäjällä on saaristossa oma lautta.

• kummin vain

Saarimökkeilyssä merellä on veneily tosi iso asia, siitä pitää tykätä tai vähintään pitää merellä liikkumista luontevana. Ei saa olla sokerista tehty. Jos ei koskaan ole harrastanut veneilyä niin kannattaa tosissaan harkita, koska monelle se saattaa olla pettymys.

Saaressa kuluja lisää kun pitää olla kunnollinen vene, millään katiskaterhillä ei tee mitään. Lisäksi mahdollisesti moottorikelkka talvea varten.

Mutta on se antoisaa jos pitää luonnossa liikkumisesta! Meillä on merellä mökki, 10 km merimatka. Siinä on hienot mahdollisuudet, voi ostaa vesijetin tai vaikkapa purjeveneen joskus. Syvät ja kirkkaat vedet sekä hiekkapohja.

• Salli mun

Merellä kirkkaat vedet? Salli mun nauraa.

Saimaalla on kirkkaat vedet.

• Ei yleistetä
        Salli mun kirjoitti:

Olen purjehtinut ja sukeltanut sekä saimaalla, että merellä ja tilanne on oikeasti se, että molemmista löytyy sekä sameaa, että kirkasta vettä. Saimaan vesi noin yleisesti on paljon Suomenlahden vettä kirkkaampaa, mutta melko tummaa.

Kirkkaimmat vedet, mitä minulle on vastaan tullut löytyvät Uudenkaupungin - Kustavin edustalta. Esim. Isokarin majakan ympäristössä pohja näkyy usein 5 - 8 metrin syvyydestä. Samoin siitä pohjoiseen ulkosaaristossa on erittäin kirkkaat vedet.

• kummin vain
        Salli mun kirjoitti:

Kolmisen metriä syvällä olevan poijupainon näkee meidän rannassa, eli riittävän kirkasta! Voi olla saimaalla kirkkampaa, tiedä häntä.

Meren matalat lahdet ovat kyllä usein sameita, ja muutenkin näkyvyys vaihtelee aika paljon kelin mukaan.

• päätäitse

Me vaihdoimme saarimökin manteremökkiin. Käyttöaste kasvoi huomattavasti sen lisäksi että mökkeily helpottui helvetisti eikä vuodenajat vaikuta eikä myrskyllä tarvitse istua joko autossa satamassa tai mökillä kun ei pääse satamaan jnejnejne. Naurettavinta asiassa oli se että saari oli niin iso ettei edes tiennyt oltiinko mantereella vai saaressa?

• ogooho

Merellä veden kirkkaus vaihtelee.
      Kumpuamisilmiö voi kirkastaa vedet yhdessä yössä.

Veden "likaisuus" ei ole toistaiseksi ollut minkäänlainen ongelma....

Saarimökin sijainti, suojaisuus ja etäisyys mantereesta merkitsevät paljon.
      Jos toimivat, saarimökki on erinomainen valinta!

Kokemusta sekä saaresta että mantereesta. Saaressa ehkä "irtautuu" paremmin arjesta kuin mantereella, kun ongelmat eivät ratkea katkaisijaa painamalla.

Loma alkaa kohta. Kaksi vaihtoehtoa: saareen vai mannermökille?

Saareen - koko loman ajaksi!

• Nagu1

Jos sun pitää mennä turun saaristoon osamatkasta losseilla niin varaudu sesonkiaikana jonottamaan!

• näin meillä

Jaalaan, ja siellä Vuohijärven rantaan, siitä ei järvi paremmaksi tule. Syvyyttä 74 metriä ja vesi kirkasta kuin kristalli. Veneellä voi ajaa Orilammelle kun tarvii nähdä muitakin ihmisiä. Nähtävyyksistä voisi mainita naapurimökin blondirouvan, joka toisinaan liikkuu aika vapaasti yläosattomissa.

• unelmajaala

Jaalasta näkyy kuuluvan paljon hyvvää.

• S Ukeltaja

Tuolta Vuohijärveltä minäkin voisin mökin ostaa, jos se sisävesiltä jostain pitäisi ostaa. Olen ollut sukeltamassa ko. järvessä ja voin vahvistaa, että paikka on hieno sekä pinnan alla, että päällä.

Muuten olen kyllä meri-ihminen ja mökkeilen ja veneilen mielelläni Selkämeren ulkosaaristossa, jossa myös on puhdas vesi.

• lopisyt

Juu ei yleistetä tuota meren huonoa kuntoa. Meillä mökki Rauman saaristossa, eikä veden laadussa valittamista. Itse tykkään saaresta. Siellä todellakin irtautuu arjesta. Mutta jonkun on osattava ajaa paattia.

• Joku vaan

Eläkkeellä oleva työkaverini manailee, kun mökkinsä on Suomenlahden rannalla. Vesi on pari kertaa käynyt vaarallisen korkealla, ja myrskyt hajottavat laiturit. Hän haluaa sisävesille, mutta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      344
      2742
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1519
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1360
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      56
      967
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      924
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      914
    7. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      878
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      79
      868
    9. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    10. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      58
      826
    Aihe