Terve ja kiitos jo etukäteen jos joku osaa auttaa.
Elikkäs mökin vesiautomaatista kyse. Automaatti on porakaivon yhteydessä ja pumppaa käyttövettä mäessä olevaan rakennukseen. Pumppuja on hajonnut kuulemma useita ennenkö itse olen alkanut tuon kanssa ihmetellä. Hain sinne pimeenä olevan pumpun tilalle uuden toissasyksynä. Asensin pumpun ja pelas ihan komeesti viimetalvenakin. Mökillä oli hanassa pieni vuoto, tiputti vettä. Kun korjasin hanan niin seuraavalla kerralla mökille mennessä ei tullutkaan enää vettä sisälle. Menin katsomaan pumppua ja se pyöri siellä koko ajan. Katsoin sinne siemenvedet ja koitin uudelleen mutta mitään ei hanasta tullut, pumppu kyllä pyöri. Pientä vuotoa oli ollut menopuolen liitoksessa jäljistä päätellen. Painetta ei mittarin mukaan ollut eikä tullut vaikka pumpun moottori pyörikin.
Mistähän vikaa lähtisi etsimään? Edulliset tai mieluiten ilmaiset tee-se-itse konstit olisi nyt kovassa huudossa niin jäisi vielä rahaa makkaran ostoonkin tällä mökkireissulla :)
Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!
Vesipumpun erikoinen käytös, kaikki vinkit tervetulleita
15
3826
Vastaukset
- kari789
Jos kyseessä on tavanomainen vesi-automaatti, joka ei ole vedessä, niin mieleen tulee 4 vikamahdollisuutta:
1) imuletkun alapäässä oleva taka-iskuventtiili on jumissa
2) imupuolella on ilmavuoto
3) imuletkun alapää on kuivilla
Jos noista ei mikään päde, niin jäljelle jää
4) pumppu ei ime
Pääseekö pumppu jäätymään talvella ? Se että se aluksi toimi talvella voi johtua siitä vuodosta. Pumppu kävi aika-ajoin, eikä vesi kerinnyt jäätyä. Hanan korjaamisen jälkeen jäätyi ja rikkoi pumpun niin, että se ei ollut enää ilmatiivis. Silloin pumppu ei enää ime, vaikka pyörisikin. - Veden kantoon?
Kiitos vastauksesta.
Rakensin kaivon päälle kopin mikä pitää lämpöä ja siellä on pakkasvahti eli ei ollut talvella jäässä, siitä olen varma koska kovillakin pakkasilla tarkistin että on lämmin kopissa. Pumppu on siis kaivon yhteydessä tuon kopin sisällä.
Imuletkun alapää oli vedessä kyllä. Eli jäljelle jää imupuolen ilmavuoto, takaiskuventtiilin jumi ja se että pumppu ei ime.
Miten nämä olisi tarkastettavissa/testattavissa?
Voisinko irroittaa takaiskuventtiilin ja kokeilla nopeasti lähteekö vesi liikkeelle? Onko vaarallista käyttää pumpua pikkaisen ilman tuota?- kari789
Lisätietojen valossa taka-iskuventtiilin jumitus tuntuu todennäköisimmältä. Se lienee jumittunut sen jälkeen, kun vuoto oli korjattu. Sitä ennen vuodon ansiosta pumppu kävi toisinaan ja avasi silloin tietysti venttiilin. Sen jälkeen se oli pitkään kiinni ja liimautui jumiin.
Ota letku ylös ja puhdista venttiili. - 345tg
kari789 kirjoitti:
Lisätietojen valossa taka-iskuventtiilin jumitus tuntuu todennäköisimmältä. Se lienee jumittunut sen jälkeen, kun vuoto oli korjattu. Sitä ennen vuodon ansiosta pumppu kävi toisinaan ja avasi silloin tietysti venttiilin. Sen jälkeen se oli pitkään kiinni ja liimautui jumiin.
Ota letku ylös ja puhdista venttiili.Eiköhän pumppu ole entinen, jos se siellä on tyhjänä pyörinyt.
- 44 6
Putki esiin kaivosta ja tarkistat liittimet ja pohjaventtiilin.
- putkari81
Onko kyseessä tavallinen vesiautomaatti jonka imusyvyys max 8-10m vai porakaivon ejektoripumppu joka nostaa vettä syvemmältäkin?
Tavalliseen vesiautomaattiin pätee jo ylempänä annetut neuvot, eli nyt putki ylös ja katsot liitokset ja pohjaventtiilin. Käytä kunnollisia messinki/prk-liittimiä ja "siniraita" putkea äläkä niitä "kierreletkuja" mitä myydään esim. 7m mittaisina.
Tiivistä kierteet hampulla ja kitillä.
Sitten jos kyseessä on ejektoripumppu (kaivoon 2 putkea) niin ei kannata yksin alkaa nostamaan putkia kaivosta. Ne voi painaa aika reippaasti ja olla vaikeat saada yksin sieltä pois.
Ejektoripumppu jos lakkaa nostamasta vettä niin silloin on ejektori tukossa, takaisku ejektorin pohjassa jumissa, vuoto jossain tai pumpussa vika, päässyt esim. jäätymään.
Ejektoripumpun ilmaaminen on taas oma lukunsa, jos sellainen löytyy niin voin sitten kirjoittaa siihen ohjeet. - huoltomies paikella
eiköhän kannattaisi jo tilata ammattimies katsomaan mikä on vikana? miten tyhmä täytyy olla että ostaa uusia pumppuja toinen toisensa jälkeen ja kaikki menee aina rikki!
käyttäjän uusavuttomuutta sanoisin. jätetään pumput jäätymään ja putket vuotamaan eikä osata korjata.- Joku vaan
Tuttu juttuhan tuo vanhassa porakaivossakin ejektoripumpulla on. Kun otetaan paljon vettä, pinta reiässä putoaa, ja pumppu imaisee ilmaa. Tunnin verran odottelua, siemenvedet pumppuun, ja taas pelaa kun vettä ottaa kohtuudella. Ylempänä joku antoi ymmärtää, että ejektoripumpun kanssa touhuaminen on korkeampaa matematiikkaa, mutta noin se ainakin Grundfosilla pelaa.
Suora imu pelaa porakaivossa harvoin, ainakin täällä kaakossa. - asennusvirhe
Joku vaan kirjoitti:
Tuttu juttuhan tuo vanhassa porakaivossakin ejektoripumpulla on. Kun otetaan paljon vettä, pinta reiässä putoaa, ja pumppu imaisee ilmaa. Tunnin verran odottelua, siemenvedet pumppuun, ja taas pelaa kun vettä ottaa kohtuudella. Ylempänä joku antoi ymmärtää, että ejektoripumpun kanssa touhuaminen on korkeampaa matematiikkaa, mutta noin se ainakin Grundfosilla pelaa.
Suora imu pelaa porakaivossa harvoin, ainakin täällä kaakossa.oikein asennettu ejektoripumppu ei koskaan imaise ilmaa.
- Joku vaan
asennusvirhe kirjoitti:
oikein asennettu ejektoripumppu ei koskaan imaise ilmaa.
Kai ejektori imee ilmaa siinä missä tavallinenkin pumppu. Hyvin on asennusvirheellinen pumppu hoitanut hommansa 40 vuotta. Lähes ämpärillinen vettä tarvitaan pumpun ja putkiston täyttöön ilmanimaisun jälkeen. Sitten taas pelaa.
Pian tuo pumppu pääsee lepäämään. Osuuskunta kun hoitaa vedenjakelun. - asennusvirhe
Joku vaan kirjoitti:
Kai ejektori imee ilmaa siinä missä tavallinenkin pumppu. Hyvin on asennusvirheellinen pumppu hoitanut hommansa 40 vuotta. Lähes ämpärillinen vettä tarvitaan pumpun ja putkiston täyttöön ilmanimaisun jälkeen. Sitten taas pelaa.
Pian tuo pumppu pääsee lepäämään. Osuuskunta kun hoitaa vedenjakelun.Niin mutta ejektoripumpussa jos kaivon tuotto on pienempi kuin pumpun niin täytyy olla joko sähköinen kuivakäyntisuoja tai ejektorin alla 11m imuputki jolloin ei ole mahdollista että pumppu imisi ilmaa.
- Joku vaan
asennusvirhe kirjoitti:
Niin mutta ejektoripumpussa jos kaivon tuotto on pienempi kuin pumpun niin täytyy olla joko sähköinen kuivakäyntisuoja tai ejektorin alla 11m imuputki jolloin ei ole mahdollista että pumppu imisi ilmaa.
Ei tuossa ejektorissa muistaakseni ole natsaa tuolle putkelle. Eipä silti, pumppu kävi pari vuotta sitten tyhjänä puolisen tuntia, kun iäkäs äitini ei pystynyt sitä pysäyttämään. Hyvin pelaa kuitenkin..
- asennusvirhe
Joku vaan kirjoitti:
Ei tuossa ejektorissa muistaakseni ole natsaa tuolle putkelle. Eipä silti, pumppu kävi pari vuotta sitten tyhjänä puolisen tuntia, kun iäkäs äitini ei pystynyt sitä pysäyttämään. Hyvin pelaa kuitenkin..
Imuputkea varten täytyy tilata ks-mallin ejektori. tavallisessa ei ole "natsaa". vesirengaspumppua ei saa käyttää kuivana se vaurioituu välittömästi. vettä voi vielä tulla mutta tuotto huononee ja maksimi painekorkeus pienenee. lopulta pumppu ei enään jaksa nostaa painetta tarpeeksi.
myös akselitiiviste tuhoutuu kuivana käydessä ja sitten vettä lentää pitkin seiniä pumpun pyöriessä. akselitiiviste on silloin vaihdettava.
- kaikkea sitä lukee
joo ei kannata tehdä mitään kun taidot tuota luokkaa. kantaa vaan ämpärillä vettä sieltä kaivosta.
- alkup. aloittaja
Juu, avuton olen varmasti ei siinä mitään :D Muutama pointti tähän. Itse olen ostanut sinne vain tuon pumpun. Ammattilainen on siellä käynyt katsomassa ja kehu että todennäköistä on juuri tuo jäätyminen kovilla pakkasilla. Siksi kyhäsin sinne kopin missä pieni tuuletus ja pakkasvahti. Oli kovillakin pakkasilla sulana kun kävin katsomassa kun halusin tarkkailla tilannetta. Eli tuo ammattilaisen epäilemä syy on kyllä varmasti kitketty pois. Onhan mahdollista että kyse on ollut samasta ongelmasta kuin nyt mutta itse en sille puolelle kallistu ihan heti. Aiemmin pumppu oli lopettanut pyörimisen, nyt pyöri muttei pumppaa...
Jos nyt ajatellaan että pumppu on pyörinyt kuivana... Mitä siitä voi aiheutua? Moottori ainakin pyöri aivan ongelmitta kun käytin siinä virtaa n. 3sek. Ei outoja ääniä tms. Nätisti kävi.
Entä jos ongelma on ollut vuodossa? Mitä se on voinut aiheuttaa ja miksi?
Tarkastan tuon takaiskuventtiilin ja liitokset seuraavaksi.
Ja eipä siinä. Onnistuu se kantamallakin :) Ajattelin vain että kiva jos saa ongelman korjattua. Oppihan siinä tekemälläkin. Suurin mahdollinen tappio on siinä ettei onnistu. Heikommaksi tämä ei tästä kokeilemalla muutu.
Kiitos kaikista asiallista vastauksista jo tähän asti. Mukavaa kesää myös muille vastaajille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760