Kotimainen mansikka

WanhaWilma

Uutisissa kerrotaan mansikanviljelijöiden ahdingosta, koska marjat
jäävät poimimatta , ei ole tarpeeksi poimijoita !

Kuinka tämä on mahdollista, Suomessa on satojatuhansia
työttömiä ja tuhansia terveitä nuoria, jotka saisivat rahaa kun vain
jaksaisivat ryhtyä hommiin ?

Useilla on mopot, mopoautot ja kevarit, joilla sinne pelloille pääsee.

Mutta onhan se työtä, jossa voi tulla hiki, kynnet katketa, selkä tulla
kipeäksi ja paarmojakin kiusaksi asti .

Nuorilla on kaiketi asiat niin hyvin kun sossuntäti ja vanhemmat
jeesaavat, voi vapaasti lorvailla kauppakeskuksissa ja valittaa, että
nuorille ei ole kokoontumispaikkoja ...

Ennen otettiin nurisematta vastaan juurikkaan harvennusta,
heinähommia ja marjanpoimintaa , olimmeko me nuorina sitkeämpiä
ja vahvempia kuin nykynuoret ?

Jos ulkomailta tulevia poimijoita ei olisi, kait sitä sitten valtiovalta
rustaisi hätälain, jonka perusteella mummot ja vaarit velvoitettaisiin
pelastamaan kotimainen marjasato, nuorethan eivät jaksa ja kun
ne kynnetkin saattavat mennä poikki ja tulla hiki ! :D

Mitä mieltä olette ?

145

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .,.

      Tähän on tultu, että yritetään selvitä mahdollisiman helpolla, jottei rasittuisi liikaa.

    • Lusiina

      Samaa mieltä. Kotiin jääminen tehty nuorille terveille liian helposi ja yteiskunta maksaa oleilun.

      • Onneksi on pärjätty

        Eipä jättänyt isäni minua kotiin loisimaan aikanaan, ammattikouluun pisti vaikka oli alku hankalaa, en myöskään jättänyt omaa lastani kotiin loisimaan, kouluun oli päästävä ja pääsi mutta myönnettäköön, jotain se vaati kyllä minultakin, leskeksi kun jäin. Kakarasta asti pientilalla töitä tehneenä sitä oli vaan pakko harventaa sokerijurikasta vaikka illalla kun silmät kiinni laittoi oli edessä pari sirkkalehteä, sain tosin siitä hyvästä uuden polkupyörän, sen isä lupasi ja lupauksensa piti.
        Muitten mukulat siinä heinähelteessä sitten menivät uimaan ja minä lappasin heinää seipäälle, että sellaista lapsityövoimaa, onneksi sillon ja töitä opittin tekemään.


      • Lusiina
        Onneksi on pärjätty kirjoitti:

        Eipä jättänyt isäni minua kotiin loisimaan aikanaan, ammattikouluun pisti vaikka oli alku hankalaa, en myöskään jättänyt omaa lastani kotiin loisimaan, kouluun oli päästävä ja pääsi mutta myönnettäköön, jotain se vaati kyllä minultakin, leskeksi kun jäin. Kakarasta asti pientilalla töitä tehneenä sitä oli vaan pakko harventaa sokerijurikasta vaikka illalla kun silmät kiinni laittoi oli edessä pari sirkkalehteä, sain tosin siitä hyvästä uuden polkupyörän, sen isä lupasi ja lupauksensa piti.
        Muitten mukulat siinä heinähelteessä sitten menivät uimaan ja minä lappasin heinää seipäälle, että sellaista lapsityövoimaa, onneksi sillon ja töitä opittin tekemään.

        Sama täällä. Aina on ohjattu elämässä eteenpäin jotta pärjää.Ei ole pakotettu mihinkään mutta itsestään selvää on ollut että kotiin ei jäädä oleilemaan jos joku muu vaihtoehto on. Sama on myös nyt omien lasteni kanssa. Yksi etappi kun on saavutettu, kannustetaan toiseen ja etsitään yhdessä ratkaisuja.Ajokortit on säästetty itse ja rahat muihinkin kalliimpiin ostoksiin.

        Yksituoistavuotiaasta asti minäkin olen ollut kesätöissä, lähinnä lapsia kaitsemassa ja siitä se ura urkeni. Opiskeuaikana olin kaikki lomat töissä ja sainkin jalkani yhden paikan ovenrakoon ja valmistuessani sain suoraan vakituisen työpäaikan sielä.Aina on ollut toimeentulo turvattu omalla työllä.


      • Onneksi on pärjätty kirjoitti:

        Eipä jättänyt isäni minua kotiin loisimaan aikanaan, ammattikouluun pisti vaikka oli alku hankalaa, en myöskään jättänyt omaa lastani kotiin loisimaan, kouluun oli päästävä ja pääsi mutta myönnettäköön, jotain se vaati kyllä minultakin, leskeksi kun jäin. Kakarasta asti pientilalla töitä tehneenä sitä oli vaan pakko harventaa sokerijurikasta vaikka illalla kun silmät kiinni laittoi oli edessä pari sirkkalehteä, sain tosin siitä hyvästä uuden polkupyörän, sen isä lupasi ja lupauksensa piti.
        Muitten mukulat siinä heinähelteessä sitten menivät uimaan ja minä lappasin heinää seipäälle, että sellaista lapsityövoimaa, onneksi sillon ja töitä opittin tekemään.

        Meidän isä päästi meidät uimaan pari kertaa päivässä, heinäpellon helteestä!


    • Nooo... tuo lähitila tuossa myy marjansa käytännössä itsepoimijoille. Enköhän miekin käyne sieltä hakemassa jossakin välissä täytettä pakastimeen, kyltti on jo tien varressa houkuttelemassa...

    • Sain sellaisen kuvan että puhut koululaisista kun puhut mopoista ja mopoautoista. Eihän noi ole työttömiä, eikä niitä silloin sossu auta, vaan vanhemmat.

      Jaa että mummot ja vaarit pelloille vaikka ovat eläkkeellä ja tuskin suurin osa edes jaksaisikaan sairauksiensa takia lähteä alkeellisiin oloihin marjoja pomimaan. Nääs kun täällä etelässä ei pahemmin ole kuin noita itse poiminta periaatteella olevia mansikka tiloja.

    • WanhaWilma

      Tuhansia terveitä nuoria, koululaisiapa hyvinkin ja tuhansia työttömiä !

      No tuo mummojen ja vaarien marjanpoiminta olikin lähinnä vitsi, jos
      ymmärrät huumoria, katsos , kun kaikkialta saa lukea ja kuulla että
      suuret ikäluokat ovat " rasite " yhteiskunnalle. Nämä nuoret päättäjät
      Arkadianmäellä voisivat hyvinkin määrätä kaikki kynnelle kykenevät
      " vanhukset " töihin, jotta saadaan Suomi nousuun !

      • Jos olisit työtön, niin olisitko itse valmis menemään toiselle puolelle suomea alkeellisiin oloihin työskentelemään sellaisella palkalla joka ei kata ehkä sun kuukausi vuokraasi /matka kustannuksia ynm. vaikka olisit sen kuukauden töissä. Sun palkasta otetaan majapaikan vuokra ja itse tietenkin maksat ruokasi.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Jos olisit työtön, niin olisitko itse valmis menemään toiselle puolelle suomea alkeellisiin oloihin työskentelemään sellaisella palkalla joka ei kata ehkä sun kuukausi vuokraasi /matka kustannuksia ynm. vaikka olisit sen kuukauden töissä. Sun palkasta otetaan majapaikan vuokra ja itse tietenkin maksat ruokasi.

        Mansikanpoiminnassa suomen olosuhteissa on kyse muutamasta viikosta. kyllä meiltä päin nuoriso lähtee mansikkatiloille kesätöihin kauemmaksin. Siellä on majoituspaikka siksi lyhyeksi aikaa kun työ kestää.


      • lusiinana kirjoitti:

        Mansikanpoiminnassa suomen olosuhteissa on kyse muutamasta viikosta. kyllä meiltä päin nuoriso lähtee mansikkatiloille kesätöihin kauemmaksin. Siellä on majoituspaikka siksi lyhyeksi aikaa kun työ kestää.

        Hienoahan se on että hankkivat omat taskurahansa silleen, mutta ovatko he perheellisä, asuvatko omassa taloudessa?


      • Nittaminax kirjoitti:

        Hienoahan se on että hankkivat omat taskurahansa silleen, mutta ovatko he perheellisä, asuvatko omassa taloudessa?

        No ei varmaan silloin ole asiallista jos tuon työn jälkeen elämiseen jäävä raha per kuukausi pienenee perheellä.


      • lusiinana kirjoitti:

        No ei varmaan silloin ole asiallista jos tuon työn jälkeen elämiseen jäävä raha per kuukausi pienenee perheellä.

        Asiallistahan se ei missään nimessä ole, paitsi jos sitten myöhemmin kerää mustikoita ja puolukoita, nehän on verotonta tuloa.

        Jos mansikkamaalle menee, niin johan siitä tulee aikamoinen rumpa työttömälle kelankin kanssa.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Jos olisit työtön, niin olisitko itse valmis menemään toiselle puolelle suomea alkeellisiin oloihin työskentelemään sellaisella palkalla joka ei kata ehkä sun kuukausi vuokraasi /matka kustannuksia ynm. vaikka olisit sen kuukauden töissä. Sun palkasta otetaan majapaikan vuokra ja itse tietenkin maksat ruokasi.

        Ollessani työtön toimin nuutamassa vaiheessa juuri noin.

        Tosin en mennyt toiselle puolelle Suomea vaan ainoastaan 250km:n päähän.
        Maksoin itse viikottaiset matkani joista sain vähentää verotuksessa vain halvimman, julkisen mukaan.

        Maksoin itse asumiseni ilman mitään kompensatiota tai vähennysmahdollisuutta.
        Palkkani oli noin 60% edellisestä.
        Tätä kesti vuoden.
        Masentavinta oli se, että ns. ( niin sanottu ) ansiosidonnainen määräytyi tämän minipalkan mukaan.

        Kyse oli paskaisen peltipajan sekatyömiehen askareesta.
        Pidin sitä parempana kuin kotipaikkakunnan työttömyyttä!


      • "Nittamiinax"

        Jassoo, friinä liitävät lisää iit.
        Mutta hävystä ei taaskaan tule häpeää.
        Harmi.

        H.


      • Nittaminax kirjoitti:

        Asiallistahan se ei missään nimessä ole, paitsi jos sitten myöhemmin kerää mustikoita ja puolukoita, nehän on verotonta tuloa.

        Jos mansikkamaalle menee, niin johan siitä tulee aikamoinen rumpa työttömälle kelankin kanssa.

        Onpahan jotain tekemistä kun edes kelan kanssa rumbailee, siis yskinäinen työtön :)


      • Leskirouva, ajokortt

        No voihan vitsi. Kun sitä jätetään työttömäksi 53 vuotiaana niin onhan tullut laiskoteltua joten kyllä tässä 66 vielä marjoja poimisi mutta ei taida kelvata kun tuota ns. ikääkin on, haistakaa halivilivoo, eivät kaikki ole sairaita eivätkä asu Espanjassa talviaan ja tule Suomeen kesämökkeilemään. Meitä tavallisia ihan nykyään kerrostaloissa asuvia kaupunkilaisia on pilvin pimein mutta meillä ei ole varaa pitää omaa autoa joten se matkustelu on sitten siinä.


    • bessie*

      Taisi tulla sato vähän etuajassa?

      Noinkohan tuo mansikkayrityksen tulos ja toiminta paljoakaan paranisi sillä, että kokemattomia nuoria sinne komennettaisiin. Rohkenen eppäillä.

      Mitä mieltä olet, mikä olisi hyväksyttävä työmatka, yhteen suuntaan?

    • pi-ne

      Lopetetaan koko eläkesysteemi.
      Jokaikinen töihin, kuolemaansa asti, joka kynnelle kykenee.

      • Niin, mikä kieltää edelleenkään säästämästä vanhuuden varalle. Kuka tahansa tienaa normaalimittaisen työuransa aikana yli miljoona euroa nykyrahassa, ei sitä kaikkea ole pakko tuhlata saman tien. Huolella eläen ja ajatuksella sijoittaen siitä kyllä jää vanhuuden varallekin yhtä ja toista. Autonvaihtoja ja etelänmatkoja voi karsia huoletta...


      • pi-ne
        yohuuhkaja kirjoitti:

        Niin, mikä kieltää edelleenkään säästämästä vanhuuden varalle. Kuka tahansa tienaa normaalimittaisen työuransa aikana yli miljoona euroa nykyrahassa, ei sitä kaikkea ole pakko tuhlata saman tien. Huolella eläen ja ajatuksella sijoittaen siitä kyllä jää vanhuuden varallekin yhtä ja toista. Autonvaihtoja ja etelänmatkoja voi karsia huoletta...

        Juu, meillä ei koskaan ole eletty kädestä suuhun.
        Eikä otettu lainaa, kuin kerran, ensitaloa hankkiessa, hetkeksi.


    • Frilusiteewee yritti jo täällä, lukaisepa sekin.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/11554253

      Muuten olen sitä mieltä että jokainen kyykkiköön peltonsa itse.
      Ja jokainen myyköön ja ostakoon voimiensa mukaan.
      Jos ikä painaa, on valtion kuokan aika.

      Olen myös sitä mieltä että naima-lupa-virasto on saatava takaisin.
      Ja sille suuret valtuudet rankaista vanhempia, jotka rasistisesti suosivat kehitys-maiden lapsia enemmän kuin omiaan, siirtämällä kunnon nuoriso-työpaikat kehittyvien maaseutujen maa-kuntiin.
      Ja siten pakottavat lapsensa maa-tilansa pasha-duuneihin.

      Tulen innokkaasti kannustamaan nuoria, jotka alkavat puhua pasha-duunien sijasta pasha-vanhemmista.



      H.

      • Lusiina

        Frilusiteewee?


      • Lusiina kirjoitti:

        Frilusiteewee?

        "Lusiina"

        Älä muuta sano.
        Mistä noita mielikuvia syntyykään.
        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Lusiina"

        Älä muuta sano.
        Mistä noita mielikuvia syntyykään.
        H.

        No tutkimattomia ovat Hunksuttimen mielleyhtymät. Mistähän nitä oikein tuleekaan, who knows muttei kerro. Vaivaako helle :)?


      • lissu inkivääri
        lusiinana kirjoitti:

        No tutkimattomia ovat Hunksuttimen mielleyhtymät. Mistähän nitä oikein tuleekaan, who knows muttei kerro. Vaivaako helle :)?

        Luulosairas se on, liian monta vuotta palstoilla päivänsä viettänyt.


      • Lusiina
        lissu inkivääri kirjoitti:

        Luulosairas se on, liian monta vuotta palstoilla päivänsä viettänyt.

        Elä nyt hunksistakaan noin rumasti sano. Tulee viel paha mieli kun aina moititaan. Eihän se haittaa jos on vähän tietävinään ja näkee asiat hieman erilailla kuin muut :).


      • Lusiina kirjoitti:

        Elä nyt hunksistakaan noin rumasti sano. Tulee viel paha mieli kun aina moititaan. Eihän se haittaa jos on vähän tietävinään ja näkee asiat hieman erilailla kuin muut :).

        "Lusiina"

        Kappas vaan ja kiitosta...
        Mutta hän nyt muistaa kuitenkin että ilman kipinöitä eivät silmät leimua.
        Ei suu sada tulta ja tulikiveä.
        Ei kuulijan silmät mene sirrilleen, huomiosta iloisesta.
        Anna tulusten rauhassa riipaista minusta.
        Siihen suon lupani aina, ei minua yhtään se paina.


        H.


      • tai esitit ettet
        hunksz kirjoitti:

        "Lusiina"

        Kappas vaan ja kiitosta...
        Mutta hän nyt muistaa kuitenkin että ilman kipinöitä eivät silmät leimua.
        Ei suu sada tulta ja tulikiveä.
        Ei kuulijan silmät mene sirrilleen, huomiosta iloisesta.
        Anna tulusten rauhassa riipaista minusta.
        Siihen suon lupani aina, ei minua yhtään se paina.


        H.

        Vähästä mielesi ilahtuu vaikka et ironiaa huomaakaan.


      • tai esitit ettet kirjoitti:

        Vähästä mielesi ilahtuu vaikka et ironiaa huomaakaan.

        "tai esitit ettet"

        Miten ymmärsit minun kommenttini? :)

        H.


      • Lusiina
        hunksz kirjoitti:

        "Lusiina"

        Kappas vaan ja kiitosta...
        Mutta hän nyt muistaa kuitenkin että ilman kipinöitä eivät silmät leimua.
        Ei suu sada tulta ja tulikiveä.
        Ei kuulijan silmät mene sirrilleen, huomiosta iloisesta.
        Anna tulusten rauhassa riipaista minusta.
        Siihen suon lupani aina, ei minua yhtään se paina.


        H.

        Jaa, ei kyllä ekkana tulee mieleen jotta rakkauvetsa se hevonenki potkii vaikka kuinka silimät seisoo päässä :)


    • En ole ikinä ollut marjanpoiminnassa. Ei se ollut suosittua silloinkaan kun olin teini-ikäinen. Me ainakin saatiin viettää kesämme vapaana, eikä vanhemmat pakottaneet rahan tienaukseen. Myöhemmin löytyi töitä kotipaikkakunnalta ja Ruotsikin tuli koettua, lähinnä seikkailumielessä ja itsenäistymisen tarpeessa.

      Omani ovat omasta halustaan tehneet kesätöitä lukioaikana. Kivempi se oli mm. hautuumaalla kukkia kastella ja ruohoa leikata kuin kyykkiä mansikkamaalla.

      Miksi te aina naukutte nuorisoamme?

      • En muista täysin vapaata kesää. 12-vuotisena minut hätistettiin yksin saareen, soutumatkan päähän, propsin kuorintaan.
        Havumaja, yksi huopa ja viikon kuivat eväät.
        Lauantaisin kotiin saunomaan ja nukkumaan.

        14-v tein ensimmäisen täyden kesän verokirjalle E-G:lla.
        Tietenkin koko palkka muorin näppiin.

        Jne.


      • 1943

        Varmaan olisin mennyt mansikkamaalle lähistölle poimimaan, jos lapsuudessani ja nuoruudessani olisi ollut. Poimin mustikoita, vadelmia ja puolukoita oman perheen käyttöön, myös puutarhamarjoja. Vieläkin pidän poiminnasta ja poimin itse mansikat, jotka pakastan. Myös lapseni pitävät marjastamisesta. Nykyään voi poimia myös pensasmustikoita. Lapsena tein lomillani kotitöitä ja kaikkea maatilalla tehtävää voimieni mukaan.


    • onne-kas

      Ihmemunkkeja nuoret ja terveet ihmiset, sopisi vanhempien katsoa peiliin, missä syy näkyy.
      Pitäisi lopettaa ilmaisen rahan maksu mansikanpoiminta-ajaksi.
      Itse en aikoinani poiminut mansikoita, koska meilläpäin ei ollut mansikkatiloja.
      Eka kesätyöpaikka oli yliopiston aikana.
      Työpaikka, josta tuli myös koko työurani palkanmaksaja, ja hyvä olikin.

      • "onne-kas"

        Kannattaa ehkä kuitenkin hiukan varoa tuota lausahdustasi:

        "Pitäisi lopettaa ilmaisen rahan maksu mansikanpoiminta-ajaksi."

        Siitä ei ole pitkä matka oikeistolais-tyyppiseen ajatukseen kauniiden sanojen takaisesta orjuudesta, jopa orja-valtiosta.

        Vähän on kuin työttömien palkattomaan risu-savottaan.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "onne-kas"

        Kannattaa ehkä kuitenkin hiukan varoa tuota lausahdustasi:

        "Pitäisi lopettaa ilmaisen rahan maksu mansikanpoiminta-ajaksi."

        Siitä ei ole pitkä matka oikeistolais-tyyppiseen ajatukseen kauniiden sanojen takaisesta orjuudesta, jopa orja-valtiosta.

        Vähän on kuin työttömien palkattomaan risu-savottaan.


        H.

        Olen samaa mieltä kanssasi, kun luin vistejä tunsin sääliä niitä kirjoittajia kohtaan, joille pakote on ainut keino nuorten kasvatuksessa. Pakko synnyttää kapinaa ja silloin mneenään täysin väärään suuntaan.

        Minkalaista jälkikasvua he ovat saaneet aikaan.


      • onne-kas
        hunksz kirjoitti:

        "onne-kas"

        Kannattaa ehkä kuitenkin hiukan varoa tuota lausahdustasi:

        "Pitäisi lopettaa ilmaisen rahan maksu mansikanpoiminta-ajaksi."

        Siitä ei ole pitkä matka oikeistolais-tyyppiseen ajatukseen kauniiden sanojen takaisesta orjuudesta, jopa orja-valtiosta.

        Vähän on kuin työttömien palkattomaan risu-savottaan.


        H.

        Vastusta aina samaa, älä vaihda vastustuksen kohteitasi.

        Kiva, että tartuit onkeen. Naurattaa.


      • onne-kas kirjoitti:

        Vastusta aina samaa, älä vaihda vastustuksen kohteitasi.

        Kiva, että tartuit onkeen. Naurattaa.

        "onne-kas"

        Hyvä kuitenkin, että sain antaa sinulle sen ongen mitä etsitkin.
        Mato voitti.
        Käytä vapaasi viisaasti, sinä tarvitset sitä.
        H.


      • korppis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, kun luin vistejä tunsin sääliä niitä kirjoittajia kohtaan, joille pakote on ainut keino nuorten kasvatuksessa. Pakko synnyttää kapinaa ja silloin mneenään täysin väärään suuntaan.

        Minkalaista jälkikasvua he ovat saaneet aikaan.

        "tasa-jalkani"

        Kuten varmaan luitkin.
        Pasha-duunit vaihtuvat pasha-vanhempiin.
        Kiva sanojen vaihtelu kommentistani.

        Olisit aloittanut: Kuten HUNKSZ kirjoitti niin minäkin...:)
        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "tasa-jalkani"

        Kuten varmaan luitkin.
        Pasha-duunit vaihtuvat pasha-vanhempiin.
        Kiva sanojen vaihtelu kommentistani.

        Olisit aloittanut: Kuten HUNKSZ kirjoitti niin minäkin...:)
        H.

        Ettei mene mmmmherne mmmnenään eeenään.
        H.


      • Pirre*
        korppis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, kun luin vistejä tunsin sääliä niitä kirjoittajia kohtaan, joille pakote on ainut keino nuorten kasvatuksessa. Pakko synnyttää kapinaa ja silloin mneenään täysin väärään suuntaan.

        Minkalaista jälkikasvua he ovat saaneet aikaan.

        Ei meijjänkään lapsilla muuta pakkoa kuin että rahaa pit jostain saada, ei meillä ollut jaella joka halluun, esim. mopo täytyi rahoittaa osaksi omin varoin jne.


      • Pirre*
        korppis kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, kun luin vistejä tunsin sääliä niitä kirjoittajia kohtaan, joille pakote on ainut keino nuorten kasvatuksessa. Pakko synnyttää kapinaa ja silloin mneenään täysin väärään suuntaan.

        Minkalaista jälkikasvua he ovat saaneet aikaan.

        P.s. lisään että kohtuullisen hyvät lapset ollaan saatu, pakosta huolimatta, elättävät ihtesä ja perreesä, eipä sitä enempää tarviakaan.

        Poikakin ajoi illalla työpäivien päälle kotiin kolmen lapsensa luo, yötä myöten, ei jääny hotelliin ryyppäämään ulukomaan komennus reissun jälkeen, ja aamulla aikasin toimistoon töihin, on vastuusa tunteva avioerosta huolimatta.


      • Pirre* kirjoitti:

        P.s. lisään että kohtuullisen hyvät lapset ollaan saatu, pakosta huolimatta, elättävät ihtesä ja perreesä, eipä sitä enempää tarviakaan.

        Poikakin ajoi illalla työpäivien päälle kotiin kolmen lapsensa luo, yötä myöten, ei jääny hotelliin ryyppäämään ulukomaan komennus reissun jälkeen, ja aamulla aikasin toimistoon töihin, on vastuusa tunteva avioerosta huolimatta.

        Pirre@

        Olen ollut aikasti tiukka äiti. Pakkoa en ole käyttänyt sanan varsinaisessa merkityksessä kasvatusmetodinani, Olen myös katsonut sormieni läpi mm. esikoiseni aikuiseksi kasvamisen hurjastelua. Syitä miksi annoin hänen irrotella ihmisten kauhistukseksi, osaittautui myöhemmin esikoiseni parhaaksi. Eikä minua haittaa yhtään, että esim. toinen mökkinaapureistani ei enää tervehdi minua.

        Pakkoakin käytin kun löysin armeijan aikana esikoisen tupakki suussa. "Älä ikinä tule eteeni tupakki suussa".Uhkasin välirikolla. Ei ole tupakoinut sen jälkeen.

        Näitä yksinhuoltaja isiähän on, jotka ottavat vastuun kun vaimo häipyy kuvioista ja hyviä isiä he ovat kaikki jotka tunnen, kuten Petzekin on ollut. Hyviä lapsia yksinhuoltajaperheissä on kasvanut. Uusioperheiden tila lie vaikeampi lasten kannalta. Siellä kun on sinun, minun ja ehkä vielä yhteiset ja eihän sellainen toimi, ei ainkaaan niin kauaan kun kersat nuoria.

        Olen ollut yksinhuoltaja ei valittamista ja jos valitan he sanovat itsepäs olet näin neuvonut ; )


    • ...

      Mnaah.

      Menee toistoksi, menköön.

      Siis peruskysymys on, mansikkasato aikainen, poimijat thaimaasta ja muualta eivät ole kerinneet vielä saapua maahan niitä poimimaan. Mansikan pitää olla halpaa, se on työvaltaista hommaa se poiminen, palkkojen pitää siis olla mahdollisimman alhaiset.

      Ite olen aina joskus käynyt poimimassa itelleni jonkin verran mansikoita. Ei kiinnosta pakastaminen, tuore marja eri asia kuin pakastettu. Pakastemarjoja saa kyllä kaupastakin, jos niitä sattuu haluamaan. Varsin edullisesti.

      Yks kaveri kävi kerran koululaisena kesän Suonenjoella poimimassa mansikoita. Kun duunit loppui, se teki itelleen "I Hate Strawberries" T- paidan. Kertoo paljon mansikkapisneksestä.


      =DW=

    • Minä valitsin vanhempani huolella.
      Pidin huolen että he eivät elä kuin pellossa.
      Sähkö-asentaja ja postin-kantaja.
      Meillä ei Sikailtu, vaan Mansikat ostettiin tai saatiin.
      Sota-kavereilta tuli Hirveäkin ja kaloja.
      Päijänne ynpäristöineen oli antoisa.
      Mummo sukuineen huolehti Joulu-sikailusta.

      Siksi oli viisaasti asettuneilla vanhemmillani varaa kaivella kuvettaan uuteen Mopoonikin.
      Kiitos perimäni ja valintani, katsoin keski-koulun riittävän ja aloin käyttää päätäni.
      Kiitos perimästäni, minä tänäänkin ostan Mansikkani ja Uudet Perunani, ilman huolta hinnoittelusta.
      Molemmat noista kerran vuodessa.
      Kesätyöni tein Juuso Waldenin kanssa.
      Ihan hyvä, Juuso ei oikein taipunut.
      Joten minunkaan ei tarvinnut.

      On tää rasittavaa, aina kuvailla kuinka minulla, minulla, minulla oli niin surkeaa, selkä särki ja vanhemmat mätki jos ei selkä särkenyt.
      Varsinkin kun minulla ei.
      H.

      • Joo!
        Minäkinvalitsin hyvin.

        Isäni oli juoppo, pysyi työpakoissaan sen aikaa että sai ensimmäisen tilipussin, sitten piti mennä juomaan se pois. Kun tuli juopottelureissulta, meni äitini työpaikalle (kirjanpitäjä) pyytämään et jos vaikka tupakkiaskiin olisi rahaa.Kun oli niin kovat tupakintuskat.

        Sitten piti tietenkin ojentaa akka ja lapset kantoivat isukille vettä kun niin janotti ja riisuivat kengätkin jalasta, Muutaman rovon siitä saivat palkaksi. Jos ei isukki pysynyt hyvillä mielin lapset hyppivät ikkunasta sukkasillaan talvipakkaseen ja juoksivat hakemaan isille sinisen piipaa-auton, jotta isi pääsi omaan osakkeeseensa yöksi.

        Ei tullut mopoa eikä skootteria, itse piti tilinsä tienata jotta vaaterahaa sai. Mansikoita ei kuitenkaan tarvinnut lähteä poimimaan eikä itseään tarvinnut myydä.Äitin rahat kun kaikkeen eivät riittäneet.Piti ostaa isille Anglia että pääsee sen myymään ja juomaan pois.

        kiitos perimäni, minäkin ostan mansikkani kerran vuodessa samoin uudet perunani.Koulua kävin sen verran että ammatin sain ja töitä on riittänyt ja riittää.

        Minuakaan ei kukaan fyysisesti mätkinyt. Ainoastaan kerran sain selkääni kun erehdyin sanomaan väärässä kohden sanan juoppo.

        Naurasin jos naurattaisi ;))))


    • mimmimummi*

      On se sitten kummallista..kun "viisaat insinöörit" eivät ole keksineet mansikanpoiminta konetta... viinimarjapensaille on jo kehitetty..

      • ...

        Niip.

        Erittäin hankala suunnitella ja rakentaa.

        Mansikka iso marja, eikä ole riivittävissä ehyenä. Siis erittäin herkkätuote. Ei kukaan halua ostaa osittain rikkinäisiä marjoja. Johonkin teollisuuskäyttöön koneen ehkä voisikin tehdä, että marjasta tulee jotain massaa. Koneet kalliita, ja käyttöaika vuodessa lyhyt, ei sellaisia kukaan edes ostaisi. Ja mansikan korjuu aika ei ole kuin muutama viikko. Marjat kypsyvät eriaikaan, pitäisi kehittää kone, joka osaa erotella raakemmat marjat kypsistä.

        Kehitys kehittyy. Mä en ole insinööri, lähestyn asiaa käytännön kannalta. Aikanaan pottu kaivettiin käsin ylös penkistä. Sitten keksittiin kuokka, halpa ja hyvä työkalu. Sitten keksittiin visko, joka sinkosi potut ympäri peltoa poimittavaksi. Sitten keksittiin hevoisella tai traktorilla potunnostokone, joka nostaa penkin hihnalle kerättäväksi. Sitten keksittiin ajettava potunnostokone, jossa ei tarvita erikseen traktoria, mutta siinäkin tarvitaan ihmistä laadunvalvontaan perällä.

        Pottuun satsattu valtavasti kaikkiaan. Se ei edes kuulu suomen luontoon. Pottuja lajitellaan ihmisvoimin kesät talvet. Se vaan on tehty niin kannattavaksi elintarpeeksi yhteiskunnalle, että sitä viljellään paljon, koska sitä käytetään paljon. Ja koska potun pitää olla halpaa ja määrän pitää olla suuri, sen viljelemiseen, käsittelyyn ja jatkojalostukseen on käytetty älyttömästi rahaa ja sitä insinööriosaamista.

        Mansikka marginaalituote, ei siihen kannata satsata yhtään mitään. Hullunkurista, mansikka kuuluu suomen luontoon >:/

        Montako kattilallista mansikoita muuten aiot syödä viikossa?

        =DW=


      • -----
        ... kirjoitti:

        Niip.

        Erittäin hankala suunnitella ja rakentaa.

        Mansikka iso marja, eikä ole riivittävissä ehyenä. Siis erittäin herkkätuote. Ei kukaan halua ostaa osittain rikkinäisiä marjoja. Johonkin teollisuuskäyttöön koneen ehkä voisikin tehdä, että marjasta tulee jotain massaa. Koneet kalliita, ja käyttöaika vuodessa lyhyt, ei sellaisia kukaan edes ostaisi. Ja mansikan korjuu aika ei ole kuin muutama viikko. Marjat kypsyvät eriaikaan, pitäisi kehittää kone, joka osaa erotella raakemmat marjat kypsistä.

        Kehitys kehittyy. Mä en ole insinööri, lähestyn asiaa käytännön kannalta. Aikanaan pottu kaivettiin käsin ylös penkistä. Sitten keksittiin kuokka, halpa ja hyvä työkalu. Sitten keksittiin visko, joka sinkosi potut ympäri peltoa poimittavaksi. Sitten keksittiin hevoisella tai traktorilla potunnostokone, joka nostaa penkin hihnalle kerättäväksi. Sitten keksittiin ajettava potunnostokone, jossa ei tarvita erikseen traktoria, mutta siinäkin tarvitaan ihmistä laadunvalvontaan perällä.

        Pottuun satsattu valtavasti kaikkiaan. Se ei edes kuulu suomen luontoon. Pottuja lajitellaan ihmisvoimin kesät talvet. Se vaan on tehty niin kannattavaksi elintarpeeksi yhteiskunnalle, että sitä viljellään paljon, koska sitä käytetään paljon. Ja koska potun pitää olla halpaa ja määrän pitää olla suuri, sen viljelemiseen, käsittelyyn ja jatkojalostukseen on käytetty älyttömästi rahaa ja sitä insinööriosaamista.

        Mansikka marginaalituote, ei siihen kannata satsata yhtään mitään. Hullunkurista, mansikka kuuluu suomen luontoon >:/

        Montako kattilallista mansikoita muuten aiot syödä viikossa?

        =DW=

        Meille ostetaan kesässä muutama laatikko, joka syödään parissa päivässä, kahteen pekkaan.
        Enkä pakasta. Pakastetut mansikat ovat vetisiä rääsyjä.


      • ------
        ----- kirjoitti:

        Meille ostetaan kesässä muutama laatikko, joka syödään parissa päivässä, kahteen pekkaan.
        Enkä pakasta. Pakastetut mansikat ovat vetisiä rääsyjä.

        Piti vielä lisätä, mitä me suomalaiset söisimme, jos pitäisi syödä vain alkuperäisiä suomalaisia tuotteita?
        Pikkukiviä ja lokin munia?


      • mimmimummi*
        ... kirjoitti:

        Niip.

        Erittäin hankala suunnitella ja rakentaa.

        Mansikka iso marja, eikä ole riivittävissä ehyenä. Siis erittäin herkkätuote. Ei kukaan halua ostaa osittain rikkinäisiä marjoja. Johonkin teollisuuskäyttöön koneen ehkä voisikin tehdä, että marjasta tulee jotain massaa. Koneet kalliita, ja käyttöaika vuodessa lyhyt, ei sellaisia kukaan edes ostaisi. Ja mansikan korjuu aika ei ole kuin muutama viikko. Marjat kypsyvät eriaikaan, pitäisi kehittää kone, joka osaa erotella raakemmat marjat kypsistä.

        Kehitys kehittyy. Mä en ole insinööri, lähestyn asiaa käytännön kannalta. Aikanaan pottu kaivettiin käsin ylös penkistä. Sitten keksittiin kuokka, halpa ja hyvä työkalu. Sitten keksittiin visko, joka sinkosi potut ympäri peltoa poimittavaksi. Sitten keksittiin hevoisella tai traktorilla potunnostokone, joka nostaa penkin hihnalle kerättäväksi. Sitten keksittiin ajettava potunnostokone, jossa ei tarvita erikseen traktoria, mutta siinäkin tarvitaan ihmistä laadunvalvontaan perällä.

        Pottuun satsattu valtavasti kaikkiaan. Se ei edes kuulu suomen luontoon. Pottuja lajitellaan ihmisvoimin kesät talvet. Se vaan on tehty niin kannattavaksi elintarpeeksi yhteiskunnalle, että sitä viljellään paljon, koska sitä käytetään paljon. Ja koska potun pitää olla halpaa ja määrän pitää olla suuri, sen viljelemiseen, käsittelyyn ja jatkojalostukseen on käytetty älyttömästi rahaa ja sitä insinööriosaamista.

        Mansikka marginaalituote, ei siihen kannata satsata yhtään mitään. Hullunkurista, mansikka kuuluu suomen luontoon >:/

        Montako kattilallista mansikoita muuten aiot syödä viikossa?

        =DW=

        Se mansikan poiminta kone vaan välähti mieleen.. kun kaikenmaailman robotteja on kehitelty.. viinimarjat tosiaan kestää käsittelyä enemmän kuin mansikat... viiniähän noista sopimusviljelmillä jo tehdäänkin ..kai.
        Mansikat on kyllä hyviä...mutta en montaa litraa syö..


      • ...
        ------ kirjoitti:

        Piti vielä lisätä, mitä me suomalaiset söisimme, jos pitäisi syödä vain alkuperäisiä suomalaisia tuotteita?
        Pikkukiviä ja lokin munia?

        Tavallaan noin.

        Horsma kasvaa hyvin, heinää piisaa, tälle vuodelle hyvä koiranputkivuosi. Metsät täynnä marjoja ja sieniä. kalaa saa vedestä ja lihaa maalta.

        Tää on se perusjuttu. Nykymaatalous perustuu teollistumiseen ja kaupungillistumiseen. Ei tsadin parvekkeella saa kasvatetuksi vuoden elintarpeita. Sian voi ottaa, mutta sen teurastaminen tehty kotioloissa kielletyksi.

        Monesti miettinyt just sitä, jos tulisi jotain isoa ongelmaa, sota, ydinpamaus. Miten helkutissa kaupunkilaiset pysyy elossa sen jälkeen. Vastaus, ei oikein mitenkään. Jossain Hikiän korvessa voi vaikka kaivella jäätyneitä voikukanjuuria murkinaksi, tsadilaiset kai alkaisivat syömään toisiaan.

        =DW=


    • Pirre*

      Olen mieltä, että työttömän pitäisi mennä töihin jos sellaista on tarjolla, vaikka mansikanpoimintaan. Nuorimmaisemme keräsi aikoinaan lomillaan mansikkaa, ja ei se työ häntä pilannut.

      • bessie*

        Arvelisin asian olevan niin, että esim. täällä päin mansikkatiloille on poimijoita tulossa enemmän kuin pystyvät ottamaan. Tai haluavat ottaa.

        Kyllä tavallisella nuorella on niin kova hinku päästä kesätöihin, että kaikki kelpaa.

        Nuorten työttömyyttä ei tietenkään marjain poimimisella ratkaista. Mitä tuohon pakkoon tulee, niin sehän olisi sitten laitettava kaikille, ei vain nuorille.

        Se nyt vaan on niin, että ei millekään sesonkityölle ole joka puolella Suomea heti riittävästi valmista työvoimareserviä tuosta vain napata.
        Ei muuta kuin näyttävä ennakkomainonta ja värvärit busseineen liikkeelle, majoitukset kuntoon ja silleen. Edellyttänee verkostoitumista yms..
        Aina tulee poikkeusvuosia, pitäisihän ammattilaisten se jo tietää.

        Samaa peliä tuo on ollut niin kauan kun muistan, marjat loppuu kesken, marjat kypsyy käsiin, kinkut loppuu, jne. jne..


    • poimija 8+ ikäisestä

      "Ennen otettiin nurisematta vastaan juurikkaan harvennusta,
      heinähommia ja marjanpoimintaa , olimmeko me nuorina sitkeämpiä
      ja vahvempia kuin nykynuoret ?"

      Onko entinen ja nykyinen keskenään verrattavissa?

      Nykyisin voi valita vaikkapa "vapaan kanan elämän", siis nauttimisen elämästä itse valitsemallaan tavalla, vaikkapa verovaroin, ja se on luvallista ja laillista.

      • .....

        Ainahan on ollut laiskoja. Laiskuus vain ei ennen elättänyt.
        Nykyisin ei osata enää hävetä.


    • Hei kun keikuskelen

      Mukava juttu, kun aina silloin tällöin Aloituksen otsikko kiidättää minut jonnekin vuosien takaiseen asiaan tai tapahtumaan, jota en ole ajatellut laisinkaan. Monet juolahdukset ovat täysin unohtuneita, kunnes putkahtavat esiin.

      Sata vuotta sitten, no okei liioittelen pikkusen, olin työkaverini kanssa Suonenjoella keräämässä mansikoita. Minulla oli silloin vasta eka lapsi( olisko ollut jotain 3-4v) niin miehet menivät maalle viikoksi ja minä viikoksi mansikoita keräämään.

      Joo, se on tosi raskasta. Seitsemältä aloimme keräämään. Jokainen meni omalle mansikkariville ja alkoi sitten omaa tahtia keräämään. Kypsät koriin, joka oli n. 2 litran mittainen. Huonot mansikat täytyi noukkia veks, ettei homehduta muita mansikoita. Kun kori tuli täyteen, se jätettiin siihen maahan ja hakijat sitten kävivät noukkimassa nämä täysinäiset korit ja veivät raktorin peräkärryyn.

      Jokaisella oli pinkka muovisia numerolaattoja. Kun otti tyhjän korin, niin korin pohjalle laitettiin oma numerolaatta. Kerääjät kumos mansikat korista ja noukki sen numerolaatan ja laittoi ilmoitustaulumaiseen levyyn, naulaan.

      Tyhjiä koreja tuotiin, kun karjui yli-kovaa, että LAAAAATIKOITA. Eli koko ajan oli kerättävä mansikoita.

      Mansikoita kerättiin klo7-11 elikkä 4 tuntia aurinkoisella pellolla pepullaan edeten. Klo 11-12 oli ruoka-aika. Sen jälkeen takaisin keräämään ja taas 4 tuntia. Klo 16 lähimme veks, peseydyimme ja ruokailemaan n. klo 16:30.

      Illalla ilmestyi ruokasaliin lista, että kuka oli sinä päivänä kerännyt eniten laatikoita:) Siinä olikin jonkinmoinen kilpailu, että kuka eniten on kerännyt.
      Minä olin rahhhhhaaaa tienaamassa ja keräsin molemmilla käsillä, kuin hullu.

      Kuulostaa, että ei se nyt niin hirmuisen raskasta ole, mutta jotenkin se kuitenkin on. Istuma-asento, peppu maassa ja selkä hieman kierteellä. Hiki tuli kyllä, sen sanon kyllä. Kyllä ja kyllä.

    • WanhaWilma

      Olipa mielenkiintoinen keskustelu ! :)

      En itse enää selkäleikkauksen jälkeen pysty kykkimään pellolla,
      eläkkeeni olen vuosikymmenten työllä ansainnut, en siis ole
      " loispummieläkeläinen " ja voin hyvällä omallatunnolla viettää
      eläkepäiviäni vaikka pellonpientareella istuskellen ja katsellen
      toisten uurastamista .

      Paha ihminenhän minä olen, kun toivon nuorilta sellaista aktiviteettia,
      että tekisivät vaikka niitä " pashahommia " , oppisivat sen että
      aina ei voi valita hommiaan, joskus voi yrittää sellaista, mikä ei niin
      miellytä, se kasvattaa luonnetta, sanotaan.

      Mutta oli miten oli, yllätyin kuitenkin aloitukseni virittämää keskustelua
      ja minun puolestani nuoret saavat elää ja olla miten haluavat,
      tehdä tai olla tekemättä, jokainen tyylillään.

      Huumorilla kirjoitin tuon mummojen ja vaarien työhönpaluun, mutta
      joillekin taisi mennä herne nenuun siitäkin ?

      Hyvää kesää kaikille, tasapuolisesti !

    • Lusiina

      WanhaWilma

      Niin kauan kun nuoret ja terveet eivät haluakkaan töihin, se kuuluu myös veronmaksajille, jotka käytännössä nämäkin pummilla matkustavat elättävät.

      Hyvää kesää myös :)

      • pnel

        Ennen sanottiin "Otsasi hiessä pitää sinun leipäsi hankkiman".
        Nyt kai 'klimppejä katosta vältellen saat vielä leikkeleitä leivällesi'.

        On meillä hyvinvoiva yhteiskunta, töitä saa tehdä, jos sattuu huvittamaan.


      • Lusiina
        pnel kirjoitti:

        Ennen sanottiin "Otsasi hiessä pitää sinun leipäsi hankkiman".
        Nyt kai 'klimppejä katosta vältellen saat vielä leikkeleitä leivällesi'.

        On meillä hyvinvoiva yhteiskunta, töitä saa tehdä, jos sattuu huvittamaan.

        pnel

        Näin on.Haetaankohan niitä säästöjä nyt ihan oikeista paikoista ;)?


      • bessie*
        Lusiina kirjoitti:

        pnel

        Näin on.Haetaankohan niitä säästöjä nyt ihan oikeista paikoista ;)?

        Niin tai näin, mutta että valtiovallan pitäisi pakottaa ihmisiä (joiksi nuoretkin on luettava) töihin yksityisiin yrityksiin, "auttamaan ahdingossa".


      • pnel
        bessie* kirjoitti:

        Niin tai näin, mutta että valtiovallan pitäisi pakottaa ihmisiä (joiksi nuoretkin on luettava) töihin yksityisiin yrityksiin, "auttamaan ahdingossa".

        En minä ole ketään pakottamassa mihinkään.
        Tuleehan ihminen toimeen syömällä vaikka voikukanlehtiä ja sieniä, kesällä ainakin.
        Mutta noin yleisesti ja enimmäkseen, nuorilla kuvitelisi olevan työhaluja ihan omiksi tarpeiksi.
        Ainahan kansassa on monenlaista erilaisuutta. Onneksi.

        Eikä nuorien, saati vanhojen tarvi alkaa kenenkään porhon alipalkatuiksi orjiksi.


      • Lusiina
        bessie* kirjoitti:

        Niin tai näin, mutta että valtiovallan pitäisi pakottaa ihmisiä (joiksi nuoretkin on luettava) töihin yksityisiin yrityksiin, "auttamaan ahdingossa".

        Ketään ei pakoteta, oma valinta. Jos ei työt kiinnosta voi vallan hyvin jäädä kotiin, omalla kustannuksella.


      • bessie*
        Lusiina kirjoitti:

        Ketään ei pakoteta, oma valinta. Jos ei työt kiinnosta voi vallan hyvin jäädä kotiin, omalla kustannuksella.

        Hohhoijaa taas, Lusiina

        Taitaa olla enimmäkseen vähän vanhempi porukka, jota ei työt kiinnosta JA jolla on varaa kärsiä se lyhyt karenssi mikä työstä kieltäytymisestä aiheutuu...

        Pakottamistahan tuo juuri on, tuo sinun ihannemallisi, "omalla kustannuksella" ja eritoten jos ja kun nuorista puhutaan.

        Katsopa nyt alkajaisiksi vaikkapa mol in sivuilta avoimet työpaikat, mansikanpoiminta.
        Sieltähän nuortenkin on niitä etsittävä, ellei omassa paikallislehdessä satu ilmoitusta olemaan.


      • ex-Nokian siivooja

        DW

        Oletko joskus ollut työtön työnhakija? Minä olen ollut. Nykyistä käytäntöä en tunne, mutta silloin kun minä olin, oli se 6/kk työllistämisjakso ja silloin ei menettänyt entistä ansiosidonnaista työttömyysturvaansa.

        Kyllä minuakin yritettiin johonkin firmaan "opettelemaan" kirjanpitoa?

        Minä sain kuitenkin kiitettävästi näitä 6 kk jaksoja useamman vuoden. Katkera oli keittiön emäntä koululla, johon menin tiskariksi ja hänelle selvisi, että minun tuloni oli suurempi, kuin hänen palkkansa! Alkoi aikamoinen simputus, mutta kestinhän minä sen loppuajan.

        Koska palkkani oli "minulle sopiva", silloin, kun jäin työttömäksi, niin siihen sovellettiin aina se lisä. Aina vain täytyi varoa, ettei päivääkään mene yli sen 6/kk, sillä silloin olisi taas laskettu sen uuden palkan mukaan. Naurettavaa kyttäilyähän se oli.

        Toisaalta oli huvittavaakin, kun minulle neuvottiin kopiokoneen käyttöä ja aloin neuvomaan opettajaani, kuinka esim. kaksipuoliset kopiot saa.

        Sen voin todistaa, että työllistettäviä pidetään a i n a hieman idiootteina, jotka eivät ole koskaan tehneet mitään, koska esimies, joka valitsee työllistettävän ei vaivaudu kertomaan alaisilleen mitä ko. henkilö on ennen tehnyt.


      • Lusiina
        bessie* kirjoitti:

        Hohhoijaa taas, Lusiina

        Taitaa olla enimmäkseen vähän vanhempi porukka, jota ei työt kiinnosta JA jolla on varaa kärsiä se lyhyt karenssi mikä työstä kieltäytymisestä aiheutuu...

        Pakottamistahan tuo juuri on, tuo sinun ihannemallisi, "omalla kustannuksella" ja eritoten jos ja kun nuorista puhutaan.

        Katsopa nyt alkajaisiksi vaikkapa mol in sivuilta avoimet työpaikat, mansikanpoiminta.
        Sieltähän nuortenkin on niitä etsittävä, ellei omassa paikallislehdessä satu ilmoitusta olemaan.

        Mitennii "taas Lusiina" ? :)
        Minua kiinnosta lähinnä nuorten työllistyminen koska heissä on tulevaisuus ja heillä on tulevaisuus edessä perheen perustamisineen, talo- ja autolainoineen, veronmaksuineen jotta me saisimme jäädä eläkkeelle.

        "alkajaisiksi "

        Hih, älä jaksa.


      • bessie*
        Lusiina kirjoitti:

        Mitennii "taas Lusiina" ? :)
        Minua kiinnosta lähinnä nuorten työllistyminen koska heissä on tulevaisuus ja heillä on tulevaisuus edessä perheen perustamisineen, talo- ja autolainoineen, veronmaksuineen jotta me saisimme jäädä eläkkeelle.

        "alkajaisiksi "

        Hih, älä jaksa.

        Joskus "jaksan" ja toisinaan taas en.

        Kaikkiahan nuorten työllistyminen kiinnostaa. "Kiinnostaa" minuakin, tosin en painottaisi tuota "jotta me saisimme jäädä eläkkeelle". Me olemme kyllä pitäneet eduistamme huolta...

        Niin, "alkajaisiksi" minä ainakin katsoisin, ONKO niitä mansikan poiminta työpaikkoja, ennen kuin rupeaisin touhottamaan että osa työttömistä kansalaisista pitäisi laittaa pakkotöihin mansikkatiloille.


      • ...
        ex-Nokian siivooja kirjoitti:

        DW

        Oletko joskus ollut työtön työnhakija? Minä olen ollut. Nykyistä käytäntöä en tunne, mutta silloin kun minä olin, oli se 6/kk työllistämisjakso ja silloin ei menettänyt entistä ansiosidonnaista työttömyysturvaansa.

        Kyllä minuakin yritettiin johonkin firmaan "opettelemaan" kirjanpitoa?

        Minä sain kuitenkin kiitettävästi näitä 6 kk jaksoja useamman vuoden. Katkera oli keittiön emäntä koululla, johon menin tiskariksi ja hänelle selvisi, että minun tuloni oli suurempi, kuin hänen palkkansa! Alkoi aikamoinen simputus, mutta kestinhän minä sen loppuajan.

        Koska palkkani oli "minulle sopiva", silloin, kun jäin työttömäksi, niin siihen sovellettiin aina se lisä. Aina vain täytyi varoa, ettei päivääkään mene yli sen 6/kk, sillä silloin olisi taas laskettu sen uuden palkan mukaan. Naurettavaa kyttäilyähän se oli.

        Toisaalta oli huvittavaakin, kun minulle neuvottiin kopiokoneen käyttöä ja aloin neuvomaan opettajaani, kuinka esim. kaksipuoliset kopiot saa.

        Sen voin todistaa, että työllistettäviä pidetään a i n a hieman idiootteina, jotka eivät ole koskaan tehneet mitään, koska esimies, joka valitsee työllistettävän ei vaivaudu kertomaan alaisilleen mitä ko. henkilö on ennen tehnyt.

        Olen ollut työttömänä.

        Ja joutessani tehnyt sitten kaikenlaista "työkkärihuvia". Sä sekoitat asioita.

        Systeemi muuttui vasta viime vuoden vaihteessa. Nykyisin ei katosota puolison tuloja päivärahoissa. Ennen katsottiin. Systeemihän menee niin, että ensin jollain ansiosidonnaisella tai peruspäivärahalla, sitten työmarkkinatuella, sitten laskettiin puolison tulot jne ja sitten ollaan soskun elättejä. Nykyisin voi työmarkkinatukea saada, vaikka puoliso tienaisi miljoonan kuussa.

        JA kaikki ei halua liittyä mihinkään "Loimaan liittoihin", tai ammattiyhdistyksiin. Kaikki ei saa mitään ansiosidonnaista. En saanut minäkään. Poltin pirtin uunissa metalliliiton jäsenkirjan joskus -80 vaiheessa. Enkä kannata kasino taloutta, sitähän nämä työkassatkin ovat. Periaate, voittoa pitää tulla. Sitten kun tulee lama ja maksupaine kasvaa, ties milloin vain tekevät konkurrsi-ilmoituksen ja se niistä maksetuista jäsenmaksuista...

        Koko sydeemi on mätä. Kuten itse kirjoititkin, joku loispummitiskari voi joissain tapauksissa tienata enenpi kuin osastopäällikkö, tehdessään apuhommia. Toisaalta, joku jonkin alan huippuosaaja ei saa edes ruokarahoja, tehdessään orjatöitä jollekin tollukalle, joka ajaa Cadillakilla.

        Meitsi freelancer nykyisin. En ole jalallani astunut työkkäriin 7:n vuoteen. Enkä astu. Mä en ala ilmaistyöntekijäksi kenellekkään, enkä ala työkkärin tyttöjen pomputettavaksi, enkä ala työllistämään epämääräisi "koulutuslaitoksia". Jos nälkä tulee, eikä rahaa, meen kaiveleen lapion kanssa voikukan juuria.

        Koko systeemi on perceestä. En halua olla osallistua suureen kusetukseen. Ihmisen pitää elää omillaan, ei olla loispummi.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Olen ollut työttömänä.

        Ja joutessani tehnyt sitten kaikenlaista "työkkärihuvia". Sä sekoitat asioita.

        Systeemi muuttui vasta viime vuoden vaihteessa. Nykyisin ei katosota puolison tuloja päivärahoissa. Ennen katsottiin. Systeemihän menee niin, että ensin jollain ansiosidonnaisella tai peruspäivärahalla, sitten työmarkkinatuella, sitten laskettiin puolison tulot jne ja sitten ollaan soskun elättejä. Nykyisin voi työmarkkinatukea saada, vaikka puoliso tienaisi miljoonan kuussa.

        JA kaikki ei halua liittyä mihinkään "Loimaan liittoihin", tai ammattiyhdistyksiin. Kaikki ei saa mitään ansiosidonnaista. En saanut minäkään. Poltin pirtin uunissa metalliliiton jäsenkirjan joskus -80 vaiheessa. Enkä kannata kasino taloutta, sitähän nämä työkassatkin ovat. Periaate, voittoa pitää tulla. Sitten kun tulee lama ja maksupaine kasvaa, ties milloin vain tekevät konkurrsi-ilmoituksen ja se niistä maksetuista jäsenmaksuista...

        Koko sydeemi on mätä. Kuten itse kirjoititkin, joku loispummitiskari voi joissain tapauksissa tienata enenpi kuin osastopäällikkö, tehdessään apuhommia. Toisaalta, joku jonkin alan huippuosaaja ei saa edes ruokarahoja, tehdessään orjatöitä jollekin tollukalle, joka ajaa Cadillakilla.

        Meitsi freelancer nykyisin. En ole jalallani astunut työkkäriin 7:n vuoteen. Enkä astu. Mä en ala ilmaistyöntekijäksi kenellekkään, enkä ala työkkärin tyttöjen pomputettavaksi, enkä ala työllistämään epämääräisi "koulutuslaitoksia". Jos nälkä tulee, eikä rahaa, meen kaiveleen lapion kanssa voikukan juuria.

        Koko systeemi on perceestä. En halua olla osallistua suureen kusetukseen. Ihmisen pitää elää omillaan, ei olla loispummi.

        =DW=

        "..."

        Minä olin Loimaassa alusta asti.
        Olisin saanut heti muhkean päivä-rahan, mutta eläke kerkisi väliin.
        Sinne menivät rahani, mutta hyvä niin, fiksut lapset saavat niistä pienen osansa.
        Tyhmät lapset loisivat.
        H.


      • ...
        ex-Nokian siivooja kirjoitti:

        DW

        Oletko joskus ollut työtön työnhakija? Minä olen ollut. Nykyistä käytäntöä en tunne, mutta silloin kun minä olin, oli se 6/kk työllistämisjakso ja silloin ei menettänyt entistä ansiosidonnaista työttömyysturvaansa.

        Kyllä minuakin yritettiin johonkin firmaan "opettelemaan" kirjanpitoa?

        Minä sain kuitenkin kiitettävästi näitä 6 kk jaksoja useamman vuoden. Katkera oli keittiön emäntä koululla, johon menin tiskariksi ja hänelle selvisi, että minun tuloni oli suurempi, kuin hänen palkkansa! Alkoi aikamoinen simputus, mutta kestinhän minä sen loppuajan.

        Koska palkkani oli "minulle sopiva", silloin, kun jäin työttömäksi, niin siihen sovellettiin aina se lisä. Aina vain täytyi varoa, ettei päivääkään mene yli sen 6/kk, sillä silloin olisi taas laskettu sen uuden palkan mukaan. Naurettavaa kyttäilyähän se oli.

        Toisaalta oli huvittavaakin, kun minulle neuvottiin kopiokoneen käyttöä ja aloin neuvomaan opettajaani, kuinka esim. kaksipuoliset kopiot saa.

        Sen voin todistaa, että työllistettäviä pidetään a i n a hieman idiootteina, jotka eivät ole koskaan tehneet mitään, koska esimies, joka valitsee työllistettävän ei vaivaudu kertomaan alaisilleen mitä ko. henkilö on ennen tehnyt.

        Olen ollut työttömänä.

        Ja joutessani tehnyt sitten kaikenlaista "työkkärihuvia". Sä sekoitat asioita.

        Systeemi muuttui vasta viime vuoden vaihteessa. Nykyisin ei katosota puolison tuloja päivärahoissa. Ennen katsottiin. Systeemihän menee niin, että ensin jollain ansiosidonnaisella tai peruspäivärahalla, sitten työmarkkinatuella, sitten laskettiin puolison tulot jne ja sitten ollaan soskun elättejä. Nykyisin voi työmarkkinatukea saada, vaikka puoliso tienaisi miljoonan kuussa.

        JA kaikki ei halua liittyä mihinkään "Loimaan liittoihin", tai ammattiyhdistyksiin. Kaikki ei saa mitään ansiosidonnaista. En saanut minäkään. Poltin pirtin uunissa metalliliiton jäsenkirjan joskus -80 vaiheessa. Enkä kannata kasino taloutta, sitähän nämä työkassatkin ovat. Periaate, voittoa pitää tulla. Sitten kun tulee lama ja maksupaine kasvaa, ties milloin vain tekevät konkurrsi-ilmoituksen ja se niistä maksetuista jäsenmaksuista...

        Koko sydeemi on mätä. Kuten itse kirjoititkin, joku loispummitiskari voi joissain tapauksissa tienata enenpi kuin osastopäällikkö, tehdessään apuhommia. Toisaalta, joku jonkin alan huippuosaaja ei saa edes ruokarahoja, tehdessään orjatöitä jollekin tollukalle, joka ajaa Cadillakilla.

        Meitsi freelancer nykyisin. En ole jalallani astunut työkkäriin 7:n vuoteen. Enkä astu. Mä en ala ilmaistyöntekijäksi kenellekkään, enkä ala työkkärin tyttöjen pomputettavaksi, enkä ala työllistämään epämääräisi "koulutuslaitoksia". Jos nälkä tulee, eikä rahaa, meen kaiveleen lapion kanssa voikukan juuria.

        Koko systeemi on perceestä. En halua olla osallistua suureen kusetukseen. Ihmisen pitää elää omillaan, ei olla loispummi.

        =DW=


      • Lusiina
        bessie* kirjoitti:

        Joskus "jaksan" ja toisinaan taas en.

        Kaikkiahan nuorten työllistyminen kiinnostaa. "Kiinnostaa" minuakin, tosin en painottaisi tuota "jotta me saisimme jäädä eläkkeelle". Me olemme kyllä pitäneet eduistamme huolta...

        Niin, "alkajaisiksi" minä ainakin katsoisin, ONKO niitä mansikan poiminta työpaikkoja, ennen kuin rupeaisin touhottamaan että osa työttömistä kansalaisista pitäisi laittaa pakkotöihin mansikkatiloille.

        "Me olemme kyllä pitäneet eduistamme huolta..."

        Ketkä me ja miten olette pitäneet eduistanne huolta?

        Tuntuvat kantavan huolta veronmakajien riittävyydestä kun vanhemmat ikäluokat rynnivät eläkkeelle. Onko sinulla ratkaisu siihen ongelmaan, siis muu kuin eläkeiän nostaminen?Jos nuorta polvea on vähän ja sekin jää loikoilemaan ja syljeksimään kattoon sillä verukkeella kun työ ei kiinosta niin vähiksi käy veronmaksajat :).

        Minä tykkää "touhottaa" :) Touhota sinnäi. Sillä saa jotain aina aikaankin. Sillä touhottamisella.


      • ex-Nokian siivooja
        hunksz kirjoitti:

        "..."

        Minä olin Loimaassa alusta asti.
        Olisin saanut heti muhkean päivä-rahan, mutta eläke kerkisi väliin.
        Sinne menivät rahani, mutta hyvä niin, fiksut lapset saavat niistä pienen osansa.
        Tyhmät lapset loisivat.
        H.

        hunksz
        Hyvä vastaus sinulta ja molemmat sekoitamme asioita, joita DW ei halua ymmärtää.

        Oli viisasta kuulua liittoon ja nollata ansiosidonnainen pv-raha sillä 6 kk jaksolla ja taas sai loisia sen 500 pv. Minulla kävi tuuriakin, kun silloiset työkaverit suorastaan pakoitti liitymään, sillä kotona ollessakin oli ansioni suuremmat, kuin siivooja/keittiöapulainen.

        Onneksi en tarvinnut asioida puolisoni kukkarolla ja kivaahan se oli täytellä niitä työssä/työtön lappuja, koska älysin kopioida niitä valmiiksi, joten puuttui vain päiväys ja nimi alle.


      • hunksz kirjoitti:

        "..."

        Minä olin Loimaassa alusta asti.
        Olisin saanut heti muhkean päivä-rahan, mutta eläke kerkisi väliin.
        Sinne menivät rahani, mutta hyvä niin, fiksut lapset saavat niistä pienen osansa.
        Tyhmät lapset loisivat.
        H.

        "Muhkea" ns. ansiosidonnainen päiväraha on käytännössä mahdottomuus! Laskennan 20%:n leikkuri pitää siitä huolen.


      • ex-Nokian siivooja kirjoitti:

        hunksz
        Hyvä vastaus sinulta ja molemmat sekoitamme asioita, joita DW ei halua ymmärtää.

        Oli viisasta kuulua liittoon ja nollata ansiosidonnainen pv-raha sillä 6 kk jaksolla ja taas sai loisia sen 500 pv. Minulla kävi tuuriakin, kun silloiset työkaverit suorastaan pakoitti liitymään, sillä kotona ollessakin oli ansioni suuremmat, kuin siivooja/keittiöapulainen.

        Onneksi en tarvinnut asioida puolisoni kukkarolla ja kivaahan se oli täytellä niitä työssä/työtön lappuja, koska älysin kopioida niitä valmiiksi, joten puuttui vain päiväys ja nimi alle.

        Ns. ansiosidonnaisen etuihin kuuluu myös mahdollisuus nostaa sitä muissa EU-maissa työttömänä työnhakijana,

        3kk:n jaksot valitussa maassa, vaikkapa Espanjassa, haluamaan ajankohtana piristää kummasti ja sinä aikana on suojassa meikäläisen työkkärin hullunkurisilta ehdotuksilta.

        Eikä muita kiinnosta onko koko ajan kyseisessä maassa vai muualla.
        Espanjassa riitti alkuilmoittautuminen ja sen jälkeen kuukausittainen ns. ansiosidonnaisen nosto osoitetusta CAM:n konttorista.

        Haun uusinta vaati 1kk:n työsuhteen kotimaassa.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        "Muhkea" ns. ansiosidonnainen päiväraha on käytännössä mahdottomuus! Laskennan 20%:n leikkuri pitää siitä huolen.

        "laiska-lasse"

        Minulle se olisi ollut, ajatellen että se olisi tullut vain makailemalla.
        Muhkeushan on vain katsojan silmissä.

        H.


      • ex-Nokian siivooja
        laiska-lasse kirjoitti:

        Ns. ansiosidonnaisen etuihin kuuluu myös mahdollisuus nostaa sitä muissa EU-maissa työttömänä työnhakijana,

        3kk:n jaksot valitussa maassa, vaikkapa Espanjassa, haluamaan ajankohtana piristää kummasti ja sinä aikana on suojassa meikäläisen työkkärin hullunkurisilta ehdotuksilta.

        Eikä muita kiinnosta onko koko ajan kyseisessä maassa vai muualla.
        Espanjassa riitti alkuilmoittautuminen ja sen jälkeen kuukausittainen ns. ansiosidonnaisen nosto osoitetusta CAM:n konttorista.

        Haun uusinta vaati 1kk:n työsuhteen kotimaassa.

        Hyvä Lasse että kirjoitit, mutta minulla ei ollut mahdollisuutta lähteä ns. hakemaan töitä ulkomailta.

        Jos pysyttelemme aloituksen mansikan poimijoissa, niin siihenkään minulla ei ollut mahdollisuutta, mutta lapseni sitä tekivät. Meidän ikäiset eivät kärsineet työttömyydestä, joten se siitä, eikä silloin puhuttu palkoista, eikä ammattiliitoista.

        Yhä vielä huvittaa lapsieni energia siellä maalla mansikkoita poimien ja rahat eivät riittäneet iltamenoihin.

        Niin he mumminsa avustuksella paistoivat karjalanpiirakoita, myivät ne torilla ja taas oli hintsua!

        Uskomaton energia oli myös nuorimalla tyttärelläni. Hän kävi työpaikallani ja valitti, että ei kesätöitä. Sitten hän oli vain lähtenyt kiertämään viereistä taloa (Hesassa, Mannerheimintiellä) joka kerroksessa ja sieltähän se löytyi! Ruotsinkielen taito oli se, joka sen ratkaisi.

        Siskoaan sitten kiusasi, että luuletko, että sinulle kotiin tullaan töitä tarjoamaan, mutta niin vain kävi. Hänelle soitettiin kotiin, että tulisitko, koska sinähän osaat ruotsia!

        Rönsyileehän tämä keskustelu mansikanpoimijoista, nuoriso työttömyydestä ja ammattiliitoista, mutta eipähän tarvitse kysellä kenenkään alushousun väriä tai "ilta hommeleista", joita voi tehdä tässä iässä koska vain.

        ...jaa, mikäs nyt olinkaan?


      • ex-Nokian siivooja kirjoitti:

        Hyvä Lasse että kirjoitit, mutta minulla ei ollut mahdollisuutta lähteä ns. hakemaan töitä ulkomailta.

        Jos pysyttelemme aloituksen mansikan poimijoissa, niin siihenkään minulla ei ollut mahdollisuutta, mutta lapseni sitä tekivät. Meidän ikäiset eivät kärsineet työttömyydestä, joten se siitä, eikä silloin puhuttu palkoista, eikä ammattiliitoista.

        Yhä vielä huvittaa lapsieni energia siellä maalla mansikkoita poimien ja rahat eivät riittäneet iltamenoihin.

        Niin he mumminsa avustuksella paistoivat karjalanpiirakoita, myivät ne torilla ja taas oli hintsua!

        Uskomaton energia oli myös nuorimalla tyttärelläni. Hän kävi työpaikallani ja valitti, että ei kesätöitä. Sitten hän oli vain lähtenyt kiertämään viereistä taloa (Hesassa, Mannerheimintiellä) joka kerroksessa ja sieltähän se löytyi! Ruotsinkielen taito oli se, joka sen ratkaisi.

        Siskoaan sitten kiusasi, että luuletko, että sinulle kotiin tullaan töitä tarjoamaan, mutta niin vain kävi. Hänelle soitettiin kotiin, että tulisitko, koska sinähän osaat ruotsia!

        Rönsyileehän tämä keskustelu mansikanpoimijoista, nuoriso työttömyydestä ja ammattiliitoista, mutta eipähän tarvitse kysellä kenenkään alushousun väriä tai "ilta hommeleista", joita voi tehdä tässä iässä koska vain.

        ...jaa, mikäs nyt olinkaan?

        EU työnhaun esteitä? Kotimaan sosiaaliset suhteetko?

        Minun onnekseni vaimoni oli marketin kassalla osa-aikaisena joten ottaessaan omaa lomaa ei tullut paljoakan ansion menetystä.
        Vaimo ei edes ilmoittautunut Espanjassa työnhakijaksi vaan kärsi menetyksen "nahoissaan".

        Omat penskamme totutimme työntekoon jo kotona.
        Vastuut olivat selvät ja iän kertyessä ne lisääntyivät.

        Pojan ensimmäisiä, palkallisia töitä oli naapurin talkkarin työt läpi vuoden.
        Aloitti 12-vuotisena. Toimen kuvaan sisältyi myös muutamaa vuotta nuoremman pojan kaitseminen sekä kissahuolto.

        Joulu- ja ilmaisjakelulehtien levittäminen tuli kuvaan mukaan kummallekin.
        Erilaisia ulkopuolisia lyhyehköjä keikkoja verokirjalle ja ensimmäiset, kokonaiset kesälomat töissä lukioaikana.

        Poikamme oli 15-vanhana leipomossa sokeroimassa munkkeja, tyhjentämässä rekkaa jne.
        Samana kesänä tuli hoitamaan pajaan avukseni kantamaan pihalta sisälle 7000kg teräslevyjä koska emme saaneet trukkia ja sen jälkeen jäi pylväsporakoneelle töihin loppukesäksi.
        Nepotismin täydennykseksi 17-v tyttäremme oli samassa paikassa siivoojana.
        Hyvää valmentautumista seuraavan kesän sairaalasiivouksiin Helsingissä.

        Jne.

        Ainoa kauneusvirhe tenavien varhaisessa työhistoriassa on mansikoiden keruu.
        Ennen noita vaiheita molemmat tarjotuivat poimimaan mutta poikaa eivät jostain syystä ottaneet vaikka hän ei edes syönyt mansikoita eikä syö niitä vieläkään.

        Onhan näitä historioita.


      • mansikanpoimijan mum
        bessie* kirjoitti:

        Joskus "jaksan" ja toisinaan taas en.

        Kaikkiahan nuorten työllistyminen kiinnostaa. "Kiinnostaa" minuakin, tosin en painottaisi tuota "jotta me saisimme jäädä eläkkeelle". Me olemme kyllä pitäneet eduistamme huolta...

        Niin, "alkajaisiksi" minä ainakin katsoisin, ONKO niitä mansikan poiminta työpaikkoja, ennen kuin rupeaisin touhottamaan että osa työttömistä kansalaisista pitäisi laittaa pakkotöihin mansikkatiloille.

        Olet oikeassa bessie,....taas kerran.

        Kyllä tämä työllistymis hommeli riippuu myös aika paljon paikkakunnasta.

        Ilmeisesti kirjoittajien on vaikea kuvitella, että Suomea on muuallakin, kuin etelässä ja näitä työttömiäkin?

        Toisaalta on näitä "lusmuja" Espoosakin!Jopa sosiaalitoimessa? Siellä vain äiti järjesteli pojalleen hyvät oltavat "taiteilijana"!!! Sossulan turvin! Kaikkihan sen tiesivät, mutta oli se "vaitiolo velvollisuus" ja ennenkaikkea solidaarisuus?

        Itselläni ei kyllä "pokka" pitänyt, kun vein naapurini lentokentälle ja hän haki avustuksia kotioloistaan? Joka tapauksessa olisin rikkonut vaitiolo velvollisuutta, tai suosinut rikollisuutta??

        Ainakin sen tiedän, että paljon meitä "kusetetaan" sossulan piikkiin. Jos kaikki väärinkäytökset saataisiin oikaistua ja kaikki joutavat avustukset tiukemille, niin kyllä niitä mansikan poimijoita riittäisi.

        Ainakin minulla oli aamulla 9-v tyttö, joka kävi pikku-veljelle poimimassa mustikat ja mansikat. Sitten hän piiloitti ne olkkariin ja piirsi "aarrekartan"!!

        Iskä hänelle lupasi myös ansioita, jos hän tulee laminoimaan hänen työpaikalle paljon..paljon..paljon papereita!

        Lukaisin taakse päin, mihin olen edes vastaamassa, mutta Lusiinahan sen ilmaisi!!

        Siis perheen perustaminen lainoineen! Hoijoikkaan!!!
        Minun lapsenlapseni (tyttö) ilmoitti, että hän menee naimisiin rikkaan miehen kanssa ja aluksi he asuvat teltassa, koska poika ilmoitti, että hän jää tähän kotiin asumaan.

        Pojalla on kyllä bisnesmiehen elket jo nyt, ..siis parivuotta sitten, kun hän osti "omilla rahoillaan" pipareita. Sisko olisi halunut niitä myös, mutta ne maksoivatkin!!

        Jaa. Mihinkä pääsin tällä jaarituksellani? Meitä on ihmisiä eri lähtökohdista ja monenlaisin eväin. On jotenkin säälittävää, että täällä joku olisi löytänyt sen viisasten kiven, jolla kaikki ongelmat ratkaistaan ja sitten käy arvostelemaan toisia kirjoittajia!

        Ei ole ihme, jos kirjoittajien joukko pienenee. Voisiko edes suositella, että he, jotka "kärkkäästi" vastailevat, siis tuomitsevat kirjoittajan, ennenkuin häntä on edes syytetty, niin kysyisivät? Ymmärsinkö oikein?


      • ...
        ex-Nokian siivooja kirjoitti:

        hunksz
        Hyvä vastaus sinulta ja molemmat sekoitamme asioita, joita DW ei halua ymmärtää.

        Oli viisasta kuulua liittoon ja nollata ansiosidonnainen pv-raha sillä 6 kk jaksolla ja taas sai loisia sen 500 pv. Minulla kävi tuuriakin, kun silloiset työkaverit suorastaan pakoitti liitymään, sillä kotona ollessakin oli ansioni suuremmat, kuin siivooja/keittiöapulainen.

        Onneksi en tarvinnut asioida puolisoni kukkarolla ja kivaahan se oli täytellä niitä työssä/työtön lappuja, koska älysin kopioida niitä valmiiksi, joten puuttui vain päiväys ja nimi alle.

        Poltin ammattiliiton jäsenkirjan jo -80 luvun alussa. Ja ollut todella paljon työpaikkoja, eripuolilla maata ja ulkomaillakin. Ei kiinnosta elättää mitään liittoja jäsenmaksuilla, eikä joku loimaa ole nykyisin mua mitenkään auttava firma, koska teen mitä teen sirpaloituna, elikkäs freelancerina. Tänään duunia, huomisesta ei tietoa, muutaman viikon päästä ehkä jotain...

        Joillakin hankala tajuta nykyaikaa. Kaikki lainsäädäntö jne ajateltu vakiduunissa olevan perheellisen virkamiehen mukaan. Haloo, niitä pieni vähemmistö jo nykyaikana.

        Kyllä ihmisen pitää elättää ite ittensä. Keinoille se ja sama, mutta se kuitenkin peruskysymys. Ihan sama eläkeasian kanssa, en voi tajuta, miksi jotku haaveilevat siitä, että pääsevät muitten elättämiksi loispummeiksi. Koko yhteiskuntarakenne niin typerä, että siihen kyllä tulee väkiselläkin muutoksia tulevaisuudessa. Sitten kun suuret loispummikäluokat on jo haudassa, tottakai. Liikaa siipeilijöitä, liian vähän yhteiskuntaa ylläpitäviä ihmisiä.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Poltin ammattiliiton jäsenkirjan jo -80 luvun alussa. Ja ollut todella paljon työpaikkoja, eripuolilla maata ja ulkomaillakin. Ei kiinnosta elättää mitään liittoja jäsenmaksuilla, eikä joku loimaa ole nykyisin mua mitenkään auttava firma, koska teen mitä teen sirpaloituna, elikkäs freelancerina. Tänään duunia, huomisesta ei tietoa, muutaman viikon päästä ehkä jotain...

        Joillakin hankala tajuta nykyaikaa. Kaikki lainsäädäntö jne ajateltu vakiduunissa olevan perheellisen virkamiehen mukaan. Haloo, niitä pieni vähemmistö jo nykyaikana.

        Kyllä ihmisen pitää elättää ite ittensä. Keinoille se ja sama, mutta se kuitenkin peruskysymys. Ihan sama eläkeasian kanssa, en voi tajuta, miksi jotku haaveilevat siitä, että pääsevät muitten elättämiksi loispummeiksi. Koko yhteiskuntarakenne niin typerä, että siihen kyllä tulee väkiselläkin muutoksia tulevaisuudessa. Sitten kun suuret loispummikäluokat on jo haudassa, tottakai. Liikaa siipeilijöitä, liian vähän yhteiskuntaa ylläpitäviä ihmisiä.

        =DW=

        "..."

        Hauskaa että luit juttuni kaupunkilaisista virka-miehistä.
        Ja silkki-sukista.

        H.


    • tiinaex...

      eihän suomalaiset oo enää vuosikausiin poiminu mansikoita ulkomailtahan ne mansikanpoimijat on tullu mutta taitaa niillä olla jo niin paljon muitakin töitä tarjolla ettei tarvi enää kyykkiä pellolla...

    • Suu säkkiä myöten

      Olen sitä mieltä että mansikan viljely on lopetettava jos viljelijä itse ei sitä ehdi poimia.
      Tai sitten ulkomaisten poimijoiden vainoaminen ja rikollistaminen on lopetettava ja heidän työrauhansa ja kelvolliset työolot on taattava.

      • pnel

        Mitä tarkoittaa ulkomaisten poimijoiden vainoaminen ja rikollistaminen?
        Minä kiitän heitä, että heidän ansiostaan saan syödä makeita mansikoita mahan täydeltä.
        Ei ole laiskan hommaa tulla toiselta puolelta maailmaa, maailman ääriin, kauas perheestä, asumaan parakkeiden kolseuteen.
        Jääneekö kaikille mitään kotiinvietävää, kun ensin on maksettu asumisesta ruo'asta.


      • Suu säkkiä myöten
        pnel kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa ulkomaisten poimijoiden vainoaminen ja rikollistaminen?
        Minä kiitän heitä, että heidän ansiostaan saan syödä makeita mansikoita mahan täydeltä.
        Ei ole laiskan hommaa tulla toiselta puolelta maailmaa, maailman ääriin, kauas perheestä, asumaan parakkeiden kolseuteen.
        Jääneekö kaikille mitään kotiinvietävää, kun ensin on maksettu asumisesta ruo'asta.

        Luultavasti tiedät mitä tarkoitan ulkomaisten poimijoiden vainoamisella ja sillä ett heistä tehdään rikollisia.

        Luen minäkin lehtiä ja kuuntelen mitä tarinoita marjanpoimijoista kerrotaan.

        Mutta olen samaa mieltä siitä että ei totisesti ole laiska hän joka Suomeen haluaa töihin. Marjanpoimijaksikaan.


      • Lusiina

        Minä taas näen mansikanviljelijän työllistäjän ja työnantatjana. joka opettaa esi nuoria työntekoon.


    • jaskapaska2

      Olis edes virosta tai venäjän karjalasta nämä halpistyövoima poimijat niin ei kerkiäis ihan mätänemään mansikat. Nekin jo ilmeisesti hinnoitelleet itsensä ulos markkinoilta ja kaukoidästä pitää tää porukka tänne hankkia.
      No jospa viljelijää lohduttaa ajatus että, halvalla meni mutta menkööt.

    • vielä oli

      kylläpä oli jono, eilen mansikanmyynti paikalla, ihan kun ei ennen olis mansikoita saatu..

      • Lusiina

        Minä sain juhannuksena rasian kotimaisia mansikoita ja olivatpoa kuivia ja kitkeriä. Ei maistunut mansikkarahka hyvältä ei.


      • nansikalta maistuva
        Lusiina kirjoitti:

        Minä sain juhannuksena rasian kotimaisia mansikoita ja olivatpoa kuivia ja kitkeriä. Ei maistunut mansikkarahka hyvältä ei.

        Ei kaikki mansikat tosiakaan ole maistuvia ja makoisia.
        Harmi, jos niitä ostaa koko laatikollisen.
        Liekö niillä palautusoikeus?


      • Lusiina
        nansikalta maistuva kirjoitti:

        Ei kaikki mansikat tosiakaan ole maistuvia ja makoisia.
        Harmi, jos niitä ostaa koko laatikollisen.
        Liekö niillä palautusoikeus?

        No ei kai kun se rasia oli sellainen rove vaan et just ja just sai tehtyä yhden rahkan. Kyllä kuitenkin pitöä maistaa ennen kuin ostaa laatikollisen tai kaksikin. Meikkä loppui taas viime talvena masnikat kesken pakkasesta.


    • pika-Nelli
      • Oli noita laatikoita tarjouksena kaupassa kun siellä iltasella kävin. Ei tarttunut vielä matkaan vaikka hintakaan ei ollut paha. Täytyy mennä kykkimään joku päivä tuohon naapurin pellolle...


    • ei haukuta nuoria

      Nuoret viihtyy kotona, koska on tietokoneet sun muut kotona. Eipä olla kylällä meluamassa, eikös tämä ole hyvä.

      • bessie*

        Taitaapa nuorilla kulkea mukana kaikki tarvittava, ei huoli sen takia kotona koneen ääressä kyyhöttää.

        Oikein nuorien kesänvietosta päättävät vanhemmat aika pitkälle. Itse en päästäisi esim. viisitoistavuotiasta tyttöä jonnekin 400 kilometrin päähän, omillaan toimeen tulemaan majoituksesta lähtien, tai edes johonkin valvomattomaan yhteismajoitukseen.
        Vähän varttuneemmilla on oikeus tehdä omat päätöksensä siltäkin pohjalta, että kannattaako tämä rahallisesti vai ei.

        "Meillä" näkyivät 8 ja 10 vuotias osallistuvan mansikkasouviin. Olivat trampoliinissa (varjoisa paikka) mansikoita perkaamassa kun siinä pikaisesti eilen käväisin yhden taluttimen palauttamassa. Trampoliinin alla näkyi olevan vielä kolme täyttä laatikkoa.


    • kunnon palkka

      mansikka poistaa turvotusta ja onhan ne hyviä, mutta en kannata pakkotyötä..

    • muumaa@

      Vaikuttaa jo paikallaan junnaamiselta, jospa puhuttaisiin välillä muun maan mustikasta. Ainakin espanjalaiset pensasmustikat ovat makeita.

      • "muumaa@"

        Olisit samalla linkittänyt sen uutisenkin...
        H.


      • Muutaman pensasmustikan olen jossakin saanut maistaa. Vetiseltä maistuivat. En ostanut enkä osta ellei parempia ole ja kohtuuhintaan. Omalta pihalta ja lähimetsästä löytää parempia ilmaiseksi niin paljon kuin tarvitsee ja vielä jääkin.

        Ostin joskus kauan sitten pari mustikkapensasta omallekin pihalle (Uudellemaalle). Ensimmäisenä kesänä taisi muutama kukka tulla, ei marjoja. Sittemmin kituneet kuolemaisillaan - ei menesty ainakaan minun pihallani. Eikä menesty muutkaan kasvit lukuunottamatta luonnon omia kasveja. Kai ne on kestävimmät valikoituneet, heikot sortuneet elon tiellä!


      • metsästä murkinaa

        kannattaa huomioida
        pensasmustikka / 100 g sisältää 63 kcal ja 15 g hiilihydraattia
        metsämustikka / 100 g sisältää 44 kcal ja 6,4g hiilihydraattia

        eli pensasmustikat näkyy helpommin vyötäröllä


    • kunnon palkka

      oma maa mansikka, muu maa mustikka...

    • hetken herkuttelija

      en kyllä pakasta mansikkaa, se on parhainta tuoreena..

      • bessie*

        Melkein tuoreen veroista on pakastettukin mansikka, oikein pakastettuna, "hetken herkuttelija"
        Sauvasekoittimella tai sopivalla sähkövatkaimella tai survimella tehdään mansikoista kevyesti sokeroitu kastike sattumineen, siihen voi vielä lisätä paloiteltuja mansikoita jos käytettävä laite on turhan tehokas. Tuoreen ja kesäisen makuista seuraavaan satokauteen asti, sopii letuille, mannapuurolle tai polentalle, rahkalle ym.ym. lisukkeeksi ja piimän, rahkan, jogurtin ym. sekaan.

        Kokonaisina pakastetuista voi keitellä hilloa pitkin vuotta. Niitä saa kyllä kaupastakin, kotimaiset kokonaiset pakastemansikat n. 8 - 10 euroa kilo.

        Ehdottomasti kannattaa syödä sesongin aikana tuoretta marjaa, mutta voihan lisäksi myös vähän pakastaa, jos ja kun pakastin kerran on.
        Hilloja en rupeaisi kaiken muun tekemisen lisäksi urakoimaan, mehua joskus höyrystän, mutta sitäkin saatan tehdä pitkin vuotta.


    • hetken herkuttelija

      ja kohta saa mustikoita..

    • hetken herkuttelija

      Täytyypä kokeilla pakastaa vähän ja hilloakin vois tehdä. Olenkin miettinyt, mitä käyttöä olin kylmäkellarille nykyisin.

    • menen mustikkaan

      Tänne meidän kylän pelloille näyttää tulleen ainakin Ukrainasta useampi poimija. Hyvin vaatimattomissa varusteissa, eivätkä osaa kuin omaa kieltänsä, nokkamies jonkun verran englantia ja toimii tulkkina muille.
      Paikallinen öky mansikkaviljelijä ottaa poimijat sieltä mistä saa kaikista halvimmalla ylipitkiä päiviä tekeviä hädänalaisia ihmisiä.
      En osta mansikoita, riistovoimalla poiimittuja, olen mieluummin ilman.
      Saas nähdä tulevatko mustikanpoimijatkin myöhässä, täällä ainakin jo aika hyvin ovat marjat kypsyneet.

    • Minun ostamat mansikat eivät olleet makeita, liekkö liikaa lannoitteita... Siksi jää maku heikoksi, pitäis ainaki aurinkoa saaneet...Taikka sitten se laatu ei ole makeaa..

    • rapatessa roiskuu

      No jos sinne pellolle on pakko mennä niin eikö ne vankiloissa olevat vangit voi mennä niitä poimimaan. Vartijat vaan sinne tänne rivien väleihin konekivääreineen vartioimaan karkausalttiita.

    • Tase pappa

      Höpsistä tykkänään. Meillä vangitko mansikkamaalle. Siellähän pitäis tehdä työtä.
      Rikosseuraamusviraston alaisen Vankeinhoitolaitoksen tehtävänä on kasvattaa vankeja rangaistuksen suorittamisen jälkeiseen aikaan.
      Sattaa heistä yhteiskuntakelpoisia veronmaksajia.

      Kun tekee mansikkamaalla rakaa poimintatyötä pitkän päivän, ei jaksa enää podata eikä nostella puntteja. Jää lihaksikkaan kropan hankinta haaveeksi. Mömmöjäkin on vaikeampaa ostaa ja käyttää, jos pahat vartijalurjukset ovat joka hetki kyttäämässä.
      Milloinkas vankiparka ehtisi käydä hakemassa psyykelääkkeensä ja istua terapiassa. Milläs ajalla olisi porukka kasassa suunniteltaessa seuraavaa keikkaa. Missäs rahan tuntevat Asianajajat kävisivät sopimassa, montako valitusta rustataan oikeuslaitoksen puitavaksi. Asianajajat menettäisivät miljoonien tulot.
      Juuri raskaan työn vältteleminenhän on saattanut useankin vankiparan tukalaan tilanteeseen - kiven sisään.
      Yhteiskunta ei ymmärrä vankiparan sisintä pyrkimystä.
      Ei-ei. Liian rakaa vankeja kohtaan. Joku roti rangaistuksessakin.

      • bessie*

        Tuota...

        Eikös vangit tee maataloustöitäkin niillä vankilan omilla pelloilla? Ihan kuin olisin jossain joskus ohi ajaessa nähnyt. Ellen muualla, niin kauan kauan sitten Keravan nuorisovankilan kohdalla, ennen uutta tietä.

        Sitten ne kai tekee tilaustöitäkin. Korjautin joskus vangeilla vanhan kirjoituspöydän. Tuli todella hyvä, ja kohtuullisella hinnalla, toimitusaika vain oli aika pitkä. Mistään oikeaoppisesta entisöinnistä ei ollut kysymys, vaan melko hankalasti korjattavien vaurioiden korjaamisesta, tulos oli huippuhyvä.

        Ei niin sitten millään mahdu päähäni tuo ajatus, että ihmisiä jakaa aitauksiin, joista sitten niitä ajettaisiin yksityisille yrittäjille työvoimaksi. Kelpaisi varmasti muillekin kuin mansikanviljelijöille...


      • pnel
        bessie* kirjoitti:

        Tuota...

        Eikös vangit tee maataloustöitäkin niillä vankilan omilla pelloilla? Ihan kuin olisin jossain joskus ohi ajaessa nähnyt. Ellen muualla, niin kauan kauan sitten Keravan nuorisovankilan kohdalla, ennen uutta tietä.

        Sitten ne kai tekee tilaustöitäkin. Korjautin joskus vangeilla vanhan kirjoituspöydän. Tuli todella hyvä, ja kohtuullisella hinnalla, toimitusaika vain oli aika pitkä. Mistään oikeaoppisesta entisöinnistä ei ollut kysymys, vaan melko hankalasti korjattavien vaurioiden korjaamisesta, tulos oli huippuhyvä.

        Ei niin sitten millään mahdu päähäni tuo ajatus, että ihmisiä jakaa aitauksiin, joista sitten niitä ajettaisiin yksityisille yrittäjille työvoimaksi. Kelpaisi varmasti muillekin kuin mansikanviljelijöille...

        Meillä on kotona ja mökillä vankilassa tehdyt pirtinkalustot.


      • bessie*
        pnel kirjoitti:

        Meillä on kotona ja mökillä vankilassa tehdyt pirtinkalustot.

        Eikös ne söpöt kärpässienen näköiset lasten jakkaratkin ole vankien tekemiä, muisteleisin?
        Liikenneopasteitakin taitavat tehdä, tekivät ainakin aiemmin.


      • pnel
        bessie* kirjoitti:

        Eikös ne söpöt kärpässienen näköiset lasten jakkaratkin ole vankien tekemiä, muisteleisin?
        Liikenneopasteitakin taitavat tehdä, tekivät ainakin aiemmin.

        Ja rekkarit autoihin. Pelsolla muistaakseni säilytetään jotain tietynrotuista suomalaista lehmäperimää.


      • bessie* kirjoitti:

        Tuota...

        Eikös vangit tee maataloustöitäkin niillä vankilan omilla pelloilla? Ihan kuin olisin jossain joskus ohi ajaessa nähnyt. Ellen muualla, niin kauan kauan sitten Keravan nuorisovankilan kohdalla, ennen uutta tietä.

        Sitten ne kai tekee tilaustöitäkin. Korjautin joskus vangeilla vanhan kirjoituspöydän. Tuli todella hyvä, ja kohtuullisella hinnalla, toimitusaika vain oli aika pitkä. Mistään oikeaoppisesta entisöinnistä ei ollut kysymys, vaan melko hankalasti korjattavien vaurioiden korjaamisesta, tulos oli huippuhyvä.

        Ei niin sitten millään mahdu päähäni tuo ajatus, että ihmisiä jakaa aitauksiin, joista sitten niitä ajettaisiin yksityisille yrittäjille työvoimaksi. Kelpaisi varmasti muillekin kuin mansikanviljelijöille...

        "bessie*"

        Schindlerin lista.
        Taidatpa kuvat tuon listan nyky-aikaistettua versiota.
        Minäkin inhoan koko-ajatusta, mutta niin se vain toimii Suomessakin.
        VAHO ei taida edes hävetäkään, kun sillä on liki-main samat perusteet kuin aikoinaan.
        Arbeit mach frei.

        Tuntuu että VAHO on samanlainen hyväntekeväisyys-järjestö-suoja-työpaikka, kuin niin monet muutkin. Onkohan heilläkin joku firma-paita?

        H.


      • bessie*
        hunksz kirjoitti:

        "bessie*"

        Schindlerin lista.
        Taidatpa kuvat tuon listan nyky-aikaistettua versiota.
        Minäkin inhoan koko-ajatusta, mutta niin se vain toimii Suomessakin.
        VAHO ei taida edes hävetäkään, kun sillä on liki-main samat perusteet kuin aikoinaan.
        Arbeit mach frei.

        Tuntuu että VAHO on samanlainen hyväntekeväisyys-järjestö-suoja-työpaikka, kuin niin monet muutkin. Onkohan heilläkin joku firma-paita?

        H.

        En tiedä, mikä on VAHO, ja mikä on sen toiminta-ajatus ja periaatteet.
        Ilmeisesti se on jotain vankien hoitoa?

        Mikäli työllisyysalueen työttömät eivät jää vankien tekemän työn takia työttömiksi, niin minulle sopii mainiosti että vangit rakentelevat lentokenttiä, junaratoja ym. ym.

        Tai että yksityiset työnantajat saisivat tilata työvoimaa vangeista, edelleenkin sillä edellytyksellä, ettei muuta työvoimaa ole saatavissa JA että kaikki yrittäjät ovat samalla viivalla, työstä maksettavan palkan täytyy tietenkin vastata alan yleistä palkkatasoa. Se, millä tavalla saatu palkka jaettaisiin onkin sitten juttu sinänsä.
        Pakottaminen ei taida oikein tulla kysymykseen?

        Vankien ihmisoikeuksia ei pidä lähteä polkemaan.


      • bessie* kirjoitti:

        En tiedä, mikä on VAHO, ja mikä on sen toiminta-ajatus ja periaatteet.
        Ilmeisesti se on jotain vankien hoitoa?

        Mikäli työllisyysalueen työttömät eivät jää vankien tekemän työn takia työttömiksi, niin minulle sopii mainiosti että vangit rakentelevat lentokenttiä, junaratoja ym. ym.

        Tai että yksityiset työnantajat saisivat tilata työvoimaa vangeista, edelleenkin sillä edellytyksellä, ettei muuta työvoimaa ole saatavissa JA että kaikki yrittäjät ovat samalla viivalla, työstä maksettavan palkan täytyy tietenkin vastata alan yleistä palkkatasoa. Se, millä tavalla saatu palkka jaettaisiin onkin sitten juttu sinänsä.
        Pakottaminen ei taida oikein tulla kysymykseen?

        Vankien ihmisoikeuksia ei pidä lähteä polkemaan.

        "bessie*"

        Hoitolaitoshan sekin.
        Mitä sitten hoitavat, taitaa ollakin sitten epä-varmempaa määritellä.
        Ei pakko, yleinen palkka, kas, tuo tapa talon pitää sitten pitää.
        Hyvin huomioit mys tuon, että nuorilta ei ainakaan saa viedä viimeisiä mahdollisuuksia päästä elämän-syrjään kiinni.
        Useimmat vangit kun eivät kykene siihen koskaan enää.
        Tosin, helppoa rahaa ja elämäähän tavoittelevat myös nuoret tänä päivänä.
        Otitko sen lieri-hattusi käyttöön, kuten vihjaisin?

        H.


      • bessie*
        hunksz kirjoitti:

        "bessie*"

        Hoitolaitoshan sekin.
        Mitä sitten hoitavat, taitaa ollakin sitten epä-varmempaa määritellä.
        Ei pakko, yleinen palkka, kas, tuo tapa talon pitää sitten pitää.
        Hyvin huomioit mys tuon, että nuorilta ei ainakaan saa viedä viimeisiä mahdollisuuksia päästä elämän-syrjään kiinni.
        Useimmat vangit kun eivät kykene siihen koskaan enää.
        Tosin, helppoa rahaa ja elämäähän tavoittelevat myös nuoret tänä päivänä.
        Otitko sen lieri-hattusi käyttöön, kuten vihjaisin?

        H.

        Eiköhän noissa vangeissa ole ihan tavallisia, loppujen lopulta kunnon ihmisiäkin aika paljon. Tai sellaisia, joista vielä voi tulla kunnon ihmisiä. Vankilaan joutuneelle, kännisekoilleelle omaisuuden vahingoittajalle tietenkin voi olla vankilasta enemmän haittaa kuin hyötyä, mutta sitä pitää pyrkiä välttämään.

        Vielä enemmän kuin vankilassa, lienee täällä vapaudessa niitä helppoa rahaa ja elämää arvostavia, jotka eivät koskaan "kykene pääsemään elämän-syrjään kiinni", eivätkä he välttämättä ole yhtään sen parempia ihmisiä kuin ne vankilaan joutuneet.

        Pitäisi kai siirtyä mansikoiden rönsyihin, ettei kukaan hermostu. Itse siirryn nyt tästä toiseen pisteeseen muutamaksi tunniksi.

        Noista vihjailuistahan minä en pidä alkuunkaan, etkö sitä muista?
        Mitään vihjettä en ole havainnutkaan nyt, enkä lierihattua käytä. Olen tainnut kaikki heittää poiskin, tilaa vieviä ja aivan liian huomiota herättäviä ja naurettavan näköisiä minun mielestäni. Tuulikin niihin tarttuu helposti.


      • ...
        bessie* kirjoitti:

        En tiedä, mikä on VAHO, ja mikä on sen toiminta-ajatus ja periaatteet.
        Ilmeisesti se on jotain vankien hoitoa?

        Mikäli työllisyysalueen työttömät eivät jää vankien tekemän työn takia työttömiksi, niin minulle sopii mainiosti että vangit rakentelevat lentokenttiä, junaratoja ym. ym.

        Tai että yksityiset työnantajat saisivat tilata työvoimaa vangeista, edelleenkin sillä edellytyksellä, ettei muuta työvoimaa ole saatavissa JA että kaikki yrittäjät ovat samalla viivalla, työstä maksettavan palkan täytyy tietenkin vastata alan yleistä palkkatasoa. Se, millä tavalla saatu palkka jaettaisiin onkin sitten juttu sinänsä.
        Pakottaminen ei taida oikein tulla kysymykseen?

        Vankien ihmisoikeuksia ei pidä lähteä polkemaan.

        Pakklotyö kielletty.

        Avovankilasta voi käydä töissä, se vaatii nykyisin jonkin valvontapannan jalkaan tms. Mutta tavallisessa vankilassa ei ole tarkoitus rikastua töitä tekemällä. Eikä vankila ole mikään vuokratyöfirma.

        En muista osoitetta, mutta vankiloilla erinomaisia kauppoja, mistä saa sopuhintaan vankien valmistamia tuotteita. Monesti meinannut käydä jossain, mutta jotenkin aina unohtunut, enkä muista niiden sijaintia.

        =DW=


      • bessie*
        ... kirjoitti:

        Pakklotyö kielletty.

        Avovankilasta voi käydä töissä, se vaatii nykyisin jonkin valvontapannan jalkaan tms. Mutta tavallisessa vankilassa ei ole tarkoitus rikastua töitä tekemällä. Eikä vankila ole mikään vuokratyöfirma.

        En muista osoitetta, mutta vankiloilla erinomaisia kauppoja, mistä saa sopuhintaan vankien valmistamia tuotteita. Monesti meinannut käydä jossain, mutta jotenkin aina unohtunut, enkä muista niiden sijaintia.

        =DW=

        Mahdoitko minulle vastata, no eipä sillä väliä.

        Sitähän minä tässä olen yrittänyt tolkuttaa, ettei sivistysvaltiossa ja demokratiassa voida mitenkään karsinoida ihmisiä ja laittaa osa pakkotöihin.
        Jos todellinen nälänhätä satojen menetyksen myötä uhkaisi, niin pakkoa tuskin edes tarvittaisiin.
        Kannustinloukkuja pitää epäilemättä purkaa, ja sen sellaista, mutta ei nyt sentään niin että pakotetaan pariksi päiväksi tai viikoksi YKSITYISELLE tilalliselle raskaaseen ja huonosti palkattuun työhön, matkat ja majoitus sekä ruokailut itse järjestäen.

        Eikä todellakaan vankila ole vuokratyöfirmakaan (eikä saa sellaisten kanssa tietenkään kilpailla kilpailuetunaan ilmainen työvoima). Sen ajatuksen kyllä kestän ja hyvinkin, että vangeilla voi teettää jotain yleishyödyllisiä töitä ELLEI ne työpaikat sitten ole keneltäkään pois.

        Aika hämärästi olen nyt kartalla Hikiän sijainnin suhteen, mutta eikö sinulla ole Jokelan ja Riihimäen vankilat aika lähellä ja eihän Hämeenlinnakaan kaukana ole.
        Helsingin vankilasta en tiedä onko myymälää, mutta jos jotain työtä aikoo teettää niin pitää etukäteen sopia aika jolloin työnjohtaja tulee sitten portille tai että pääsee portista.


      • ... kirjoitti:

        Pakklotyö kielletty.

        Avovankilasta voi käydä töissä, se vaatii nykyisin jonkin valvontapannan jalkaan tms. Mutta tavallisessa vankilassa ei ole tarkoitus rikastua töitä tekemällä. Eikä vankila ole mikään vuokratyöfirma.

        En muista osoitetta, mutta vankiloilla erinomaisia kauppoja, mistä saa sopuhintaan vankien valmistamia tuotteita. Monesti meinannut käydä jossain, mutta jotenkin aina unohtunut, enkä muista niiden sijaintia.

        =DW=

        Minäpäs olen käynyt katselemassa ja ostanutkin. Ihan vaan kannatuksen vuoksi.


      • lusiinana kirjoitti:

        Minäpäs olen käynyt katselemassa ja ostanutkin. Ihan vaan kannatuksen vuoksi.

        Ainii ja takahkiä taitaa olla sellainen yleisnimi syrjäkylille :)


      • bessie*
        lusiinana kirjoitti:

        Ainii ja takahkiä taitaa olla sellainen yleisnimi syrjäkylille :)

        Missä myymälässä kävit?

        Vielä tänä päivänäkin ostan tietyt tuotteet lapsuudenkotini 'oppien' mukaisesti Annansilmä myymälästä. "Sokeain myymälä" se taisi aikanaan olla. Sokeain-sanasta olen varma, keltainen valomainos, kaunokirjoituksella.
        Vähän olen vuosikymmenten mittaan ruvennut lipsumaan, mutta aika vähän koska syyllistyn lipsumisestani.

        Kaikkien ihailemat, vohvelikankaille (sininen, vihreä ja punainen) värikkäillä ja ikään kuin liukuvärjätyillä langoilla taidokkaasti kirjaillut patalappuni ovat väreiltään kuin uudet, vaikka niitä on kuudessakympissä pesty kerran pari vuodessa. Vain ripustuslenkit olen joutunut solmulla 'korjaamaan', onneksi olivat laittaneet kunnon lenkit.
        Ne, ja mm. parhaimman leipälaatikon ikinä, olen ostanut Lahdesta, kehitysvammaisten toimintakeskuksesta. Jossain vaiheessa lähden katsomaan vieläkö saisin samanlaisen leipälaatikon. Sisäpuoleltaan leikkuulaudaksi tarkoitettu luukku on jo kuin sahanpurua, mutta on siinä jokunen leipä n. 35 vuodessa leikattukin.

        Juu tuo on ikivanha sanonta tuo takahikiä, Pihtiputaan mummokin sen tuntee.


      • bessie* kirjoitti:

        Missä myymälässä kävit?

        Vielä tänä päivänäkin ostan tietyt tuotteet lapsuudenkotini 'oppien' mukaisesti Annansilmä myymälästä. "Sokeain myymälä" se taisi aikanaan olla. Sokeain-sanasta olen varma, keltainen valomainos, kaunokirjoituksella.
        Vähän olen vuosikymmenten mittaan ruvennut lipsumaan, mutta aika vähän koska syyllistyn lipsumisestani.

        Kaikkien ihailemat, vohvelikankaille (sininen, vihreä ja punainen) värikkäillä ja ikään kuin liukuvärjätyillä langoilla taidokkaasti kirjaillut patalappuni ovat väreiltään kuin uudet, vaikka niitä on kuudessakympissä pesty kerran pari vuodessa. Vain ripustuslenkit olen joutunut solmulla 'korjaamaan', onneksi olivat laittaneet kunnon lenkit.
        Ne, ja mm. parhaimman leipälaatikon ikinä, olen ostanut Lahdesta, kehitysvammaisten toimintakeskuksesta. Jossain vaiheessa lähden katsomaan vieläkö saisin samanlaisen leipälaatikon. Sisäpuoleltaan leikkuulaudaksi tarkoitettu luukku on jo kuin sahanpurua, mutta on siinä jokunen leipä n. 35 vuodessa leikattukin.

        Juu tuo on ikivanha sanonta tuo takahikiä, Pihtiputaan mummokin sen tuntee.

        Minä ostin sellaisen koristeellisen maustehyllykön mutta siitä on jo vuosia ja se ei enää ole käytössä. Sitten pari sellaista froteepyyhettä, joissa on alaosa froteeta ja yläosa kangasta ja siinä on napillinen tamppi jolla sen voi kiinnittää vaikka ripustuskoukkuun. Nättejä ja käytännöllisiä.


      • bessie*
        lusiinana kirjoitti:

        Minä ostin sellaisen koristeellisen maustehyllykön mutta siitä on jo vuosia ja se ei enää ole käytössä. Sitten pari sellaista froteepyyhettä, joissa on alaosa froteeta ja yläosa kangasta ja siinä on napillinen tamppi jolla sen voi kiinnittää vaikka ripustuskoukkuun. Nättejä ja käytännöllisiä.

        Niin mistä ne pyyhkeet ostit? Olen etsimällä etsinyt sellaisia. Poikani perheellä on tasan yksi sellainen, eikä miniä muista/tiedä mistä se on, kun on aikoja sitten lahjaksi saanut.
        Heillä on sellainen keittiö, ettei siinä yksinkertaisesti ole ainuttakaan järkevää tai edes vähemmän järkevää, mutta mahdollista paikkaa keittiöpyyhkeelle, paitsi alakaappien vetimet ja niihin taas ei saa ripustettua mitään. Ylimääräiset koukulliset nipsut eivät toimi, pyyhe kuin pyyhe osuu lattiaan.

        Se ainoa pyyhe on juuri tuollainen kuin kuvailit ja tosiaan nätti ja käytännöllinen.


      • Lusiina
        bessie* kirjoitti:

        Niin mistä ne pyyhkeet ostit? Olen etsimällä etsinyt sellaisia. Poikani perheellä on tasan yksi sellainen, eikä miniä muista/tiedä mistä se on, kun on aikoja sitten lahjaksi saanut.
        Heillä on sellainen keittiö, ettei siinä yksinkertaisesti ole ainuttakaan järkevää tai edes vähemmän järkevää, mutta mahdollista paikkaa keittiöpyyhkeelle, paitsi alakaappien vetimet ja niihin taas ei saa ripustettua mitään. Ylimääräiset koukulliset nipsut eivät toimi, pyyhe kuin pyyhe osuu lattiaan.

        Se ainoa pyyhe on juuri tuollainen kuin kuvailit ja tosiaan nätti ja käytännöllinen.

        Kyllä niitä on myynnissä miltei kaikissa käsityötapahtumissa.
        En mielelläni kerro paikannimiä täällä.


    • .,,.

      Laatikollisen ostin, hyviä mutta älyttömän pieniä tällä kertaa.

    • Ostin 500g mansikoita syntymäpäiväkakkuuni. Huomenna nautiskellaan ; )

      En pakasta marjoja, kaupasta saan jos tarvitsen. Kallitta olivat, mutta hyviä.

      Parenpia kuitenkin ovat kuin olivat Espanjassa ja Hollanissa, missä olen jo koko kevään niitä maiskutellut..

    • mahamansikoitatäynnä

      viime viikolla oli parempia mansikat, nyt jo nopeasti pilaantuvat..

      • uusiuusi

        Hädissäni päivällä ostin laatikon, olivat loppumassa. Aika paljon ylikypsiä ja jonkun ötykän syömiä, pienikokoisia.
        Ostetaan uusi, kun nuo on ahdettu.


    • 5+20

      Eräs mansikkatila hakee poimijoita, ilmoituksessa sanotaan että fyysisesti raskasta työtä, työaika klo 5-12, palkka 1€/kilo, tilalla ei majoitusta ja omat eväät mukaan. Lähtisitkö jos et asu lähellä? Tuskin moni nuorikaan lähtee.

      • pnel

        Voiko olla noin pitkä yöaika?
        Onpa melkoiset vaatimukset/puutteelliset olosuhteet.
        Laavulla nuotiollako siellä pitää nokipannukahvinsa keittää?


      • -sama
        pnel kirjoitti:

        Voiko olla noin pitkä yöaika?
        Onpa melkoiset vaatimukset/puutteelliset olosuhteet.
        Laavulla nuotiollako siellä pitää nokipannukahvinsa keittää?

        t.


      • 5+20
        pnel kirjoitti:

        Voiko olla noin pitkä yöaika?
        Onpa melkoiset vaatimukset/puutteelliset olosuhteet.
        Laavulla nuotiollako siellä pitää nokipannukahvinsa keittää?

        Kyllä noin ilmoituksessa oli, eihän tuo ole kuin 7 tuntia, ja siinä tietysti tauot mukana. Jotkut tekee jopa 8 tunnin päivää.
        En itse ole koskaan tuolla tilalla käynyt, joten en tiedä olosuhteista minkälaiset siellä on, onko taukopaikka taivasalla vai sisätiloissa.
        Olin 70-luvun alussa mansikanpoiminnassa eräällä toisella tilalla, niin siellä eväät piti syödä taivasalla pellonpientareella, eikä mitään suojaa edes eväille, kassi puskien alle varjoon.


      • pnel
        5+20 kirjoitti:

        Kyllä noin ilmoituksessa oli, eihän tuo ole kuin 7 tuntia, ja siinä tietysti tauot mukana. Jotkut tekee jopa 8 tunnin päivää.
        En itse ole koskaan tuolla tilalla käynyt, joten en tiedä olosuhteista minkälaiset siellä on, onko taukopaikka taivasalla vai sisätiloissa.
        Olin 70-luvun alussa mansikanpoiminnassa eräällä toisella tilalla, niin siellä eväät piti syödä taivasalla pellonpientareella, eikä mitään suojaa edes eväille, kassi puskien alle varjoon.

        Mansikoiden ylensyönti oli kai aiheuttanut minulle ohimenevän ajatushäriön.
        Luin mielessäni, että työaika on aamun viidestä keskiyöhön.

        Teidän mansikkaeväänne olivat samassa paikassa, kuin meikän lapsuuden puistotätipuistoissa.
        Liekö nyt EU määrännyt jääkaapit puistojen varustukseksi.


    • 14-13

      Hemmotellut kansat EU:ssä.

    • 9+6

      Minelta taholta olen kuullut, että suomalaiset viljelijät eivät enää halua kotimaan nuoria töihin kun ulkomaalaiset tunnollisempia ja ahkerampia kerääjiä.
      Kohta ne nössöt ei varmaan kelpaa muillekaan työnantajille.

    • Pirre*

      Nauratti tai huvitti kun kysyin pojan pojalta että mitäs työtä se jimppu on kesäksi ajatellu, sanoi ettei ole vielä ajatellut tänä kesänä vielä ottaa mitään kesätöitä, ikää pojalla on 14, syyskuussa täyttää 15 sta, - tuo pojan "ottaa" ilmaus oli jotenkin niin huvittava. :)

      Kuulin kyllä eilen että täti oli työllistänyt pojat, serkukset (13 ja 14 ) muutamaksi päiväksi - viikoksi, ja hyvä niin, tekevät kuulemma varastojen siivousta ja pihatöitä.

      • ...

        Kohtaamo-ongelma

        Ensiksikin, on hanka yleensäkään löytää kesätöitä, etenkään noin nuorien. Toisekseen, ei paljon mitään edes pyst tekemään, etenkään kaupunkilaiset.
        Kolmaneksi, ei niille kukaan viiti maksaa siitä, että ne ei osaa, eikä tee mitään.

        Vaan ootas kun kundit täysikäisiä. Jo riittää orjatöitä, koska nuorten töihin saaminen välttämätöntä loispummieläkeläisten maksamiseksi. Joka päivä huudetaan nuorisotyöttömyydestä ja kannustinloukuista ja kehitellään systeemeitä, että työnantajan ei tarvitsisi maksaa itse palkkaa oikein mitään.

        Niettä sitten ei kysellä haluaako "ottaa töitä vastaan", sitten kysellään, milläs aiot elää ja miten elättää sukulaisesi. Voip olla karu yllätys monelle.

        =DW=


      • Pirre*
        ... kirjoitti:

        Kohtaamo-ongelma

        Ensiksikin, on hanka yleensäkään löytää kesätöitä, etenkään noin nuorien. Toisekseen, ei paljon mitään edes pyst tekemään, etenkään kaupunkilaiset.
        Kolmaneksi, ei niille kukaan viiti maksaa siitä, että ne ei osaa, eikä tee mitään.

        Vaan ootas kun kundit täysikäisiä. Jo riittää orjatöitä, koska nuorten töihin saaminen välttämätöntä loispummieläkeläisten maksamiseksi. Joka päivä huudetaan nuorisotyöttömyydestä ja kannustinloukuista ja kehitellään systeemeitä, että työnantajan ei tarvitsisi maksaa itse palkkaa oikein mitään.

        Niettä sitten ei kysellä haluaako "ottaa töitä vastaan", sitten kysellään, milläs aiot elää ja miten elättää sukulaisesi. Voip olla karu yllätys monelle.

        =DW=

        Ei oikein muuta kuin mansikan poimintaa jos jne..., mutta siihen hommaan pitää olla kova motivaatio eli armoton rahan hinku ja tavoite, esim. mopo tai muu sellainen.

        Tiedän että pojat saavat ammatin ja sijoittuvat, sitten aikanaan..se on sukuvika. :)


    • Se on kyllä jännä juttu et nykyisinkin toiset nuoret vaan löytää niitä työpaikkoja ja tosille ei löydy millään. Joku sanoikin että töitä kyllä löytyy kun ei nirsoile vaan ottaa vastaan mitä saa. Siitä se ura urkenee. Onpahan ainakin näyttää työtodistukella et on ollut aktiivinen jos ei muuta.

      • suhteilla

        suhteilla...


      • --,,--
        suhteilla kirjoitti:

        suhteilla...

        Lievä tekosyy.


      • Lusiina
        suhteilla kirjoitti:

        suhteilla...

        Ja omalla aktiivisuudella ja ottamalla itse suoraan yhteyttä työnantajiin..


    • työnsankareita myös

      Ehkäpä nyt kostautuu se kun lapset sai aikaisin mennä päivähoitoon. Joskus tai usein jo aamusetsemäksi.
      Nuoret on joutunu olemaan mukana oravanpyörässä jo vuoden iästä alkaen.Heti kun äitisloma loppu, päivähoitoon et rahaa saatiin elämiseen.
      Ei ollu kodinhoidontukea ja äitiysloma alle vuoden.

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe