Ärsyttääkö vitamiinien, liikunnan yms. tuputtaminen?

latistunut

Vähän väliä täällä niinkun tuolla ulkomaailmassakin joku on tuputtamassa jotain vitamiineja tai liikuntaa ratkaisuksi kaikkiin mielenongelmiin. No, toki terveelliset elämäntavat ylipäänsä tuskin pahaa kenellekkään tekee, mutta tuskin myöskään ratkaisee kaikkia ongelmia.

Ja liikunnankin suhteen yleensä se menee niin päin, että ensin masennutaan ja sitten ei jakseta liikkua, eikä niin että masennutaan sen liikunnan puutteen takia. Helppo se on terveenä hehkuttaa, että ah kun tulee hyvä fiilis kun käy vetäsee kunnon hikireenin. Masentuneelle voi olla aika suuri kynnys lähteä sinne hikireenille, ja vaikka lähtiskin niin tuskin se masennus sillä pelkästään paranee. Itse huomannut, että varsinkin ahdistuneena jos kovaa liikuntaa harrastan, niin lopputulos on vielä paskempi olo.

Sitten ne vitamiinit-pillerit yms. Toki ne kohtuudella hyvää tekee jos ravinto on muuten ykspuolista, mutta tuskin nekään kovin monen masennusta ratkaisee. Toki jos jonkun masennus johtuu tietyn vitamiinin puutteesta(kai sekin mahdollista), niin sillon se vitamiini lisäys varmasti auttaakin, mutta yleensä syynä on jokin ihan muu kun ravintoainetasapaino, kuten vaikka koulukiusaaminen. Siinä saakin vetää vitamiineja oikein urakalla, että kiusaaminenkaan ei tunnu enää missään...

Muutenkin suhtaudun vähän varauksella näihin luontaistuote parantumisiin yms. varsinkin lume-vaikutuksen takia. Kyllä joku ihminen voi parantua masennuksesta vaikka p-askaa syömällä, jos tarpeeksi kovasti uskoo sen auttavan. Ei sillä etteikö ne joskus voisi toimiakin, mutta mikä toimii jollekkin, niin ei välttämättä toimi monelle muulle.

Sitten on kaikennäköisiä muitakin, vaihtoehtohoitoja, kofeeiinin-kieltäjiä, Jeesus-saarnaajia(itse uskovaisena uskon kyllä että Jeesus VOI parantaa, mutta kyllä niitä masentuneita on uskovissakin yhtälailla).

Jos tässä alkaisi kokeilemaan jokaisen yhden parantamiskeinon edustajan keinoa, niin tässähän menisi päivät pitkät tehdessä mitä ihmeellisempiä "sirkustemppuja".

Joo, oma näkemykseni on, että paras keino masennuksen hoitoon on yleensä keskusteluapu. Koitetaan löytää syy masennukselle ja puretua siihen keskustelu ja käytännön tasolla. Ainahan sitä henkistä syytä ei löydy tai välttämättä ole edes, jos on kyse puhtaasti aivokemiasta tai kilpirauhasesta yms, silloin jokin lääke voi auttaa.

146

2081

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tällasta...

      Minulle eräs lääkäri sanoi joskus, että lisävitamiinit eivät auta, jos sinulla ei ole puutosta siitä. Ja jos syö terveellisesti, niin niitä puutostiloja ei tule. Talvella kannattaa syödä d-vitamiinia ja jos on flunssa tulossa, niin sitten parina päivänä iso annos c-vitamiinia. Näin mulle sanottiin.

      • Imeytymishäiriö

        Mutta mistä sinä tiedät, onko puutosta ja / tai onko ravinnossasi tarpeeksi oikeita aineita? Ja jos vaikka ravinnossasi olisikin vitamiinia ym., niin mistä sinä tiedät, imeytyvätkö ne elimistöösi?

        "Terveellisesti" syöminen taas on niin laaja ja lavea ilmaisu kuin on laaja ja lavea se kavalkadi, joka luulee ja kuvittelee syövänsä oikein ja terveellisesti, mutta ei tosiasiassa tiedä aiheesta mitään.


      • Välittäjäaineet
        Imeytymishäiriö kirjoitti:

        Mutta mistä sinä tiedät, onko puutosta ja / tai onko ravinnossasi tarpeeksi oikeita aineita? Ja jos vaikka ravinnossasi olisikin vitamiinia ym., niin mistä sinä tiedät, imeytyvätkö ne elimistöösi?

        "Terveellisesti" syöminen taas on niin laaja ja lavea ilmaisu kuin on laaja ja lavea se kavalkadi, joka luulee ja kuvittelee syövänsä oikein ja terveellisesti, mutta ei tosiasiassa tiedä aiheesta mitään.

        Kova stressi voi kuluttaa aivojen välittäjäaine-pitoisuudet liian alas ja se vaikuttaa mielialaan ja jaksamiseen. Silloin on hyvä ottaa lääkärin määräämää lääkettä ja sen rinnalle keskusteluapua. Terveellinen ravinto on hyvin venyvä käsite. Se voi olla hyvin erilainen eri ihmisillä. Laboratorionäytteet on syytä ottaa. Kaikilla ei esim. ole yhtä hyvä imeytymiskyky ja samaa ravintoa syövillä hemoglobiini esimerkiksi voi olla hyvinkin erilainen.


      • duracel vita
        Imeytymishäiriö kirjoitti:

        Mutta mistä sinä tiedät, onko puutosta ja / tai onko ravinnossasi tarpeeksi oikeita aineita? Ja jos vaikka ravinnossasi olisikin vitamiinia ym., niin mistä sinä tiedät, imeytyvätkö ne elimistöösi?

        "Terveellisesti" syöminen taas on niin laaja ja lavea ilmaisu kuin on laaja ja lavea se kavalkadi, joka luulee ja kuvittelee syövänsä oikein ja terveellisesti, mutta ei tosiasiassa tiedä aiheesta mitään.

        Ihmiset pöljät syö vitamiineja, ja tappaa itsensä ennenaikaisesti.


        Liika on liikaa. Elimistö kuormittuu.

        Mitä ihmettä odotatte lisävitamiineilta. Ikuista elämää?


      • parsa-
        duracel vita kirjoitti:

        Ihmiset pöljät syö vitamiineja, ja tappaa itsensä ennenaikaisesti.


        Liika on liikaa. Elimistö kuormittuu.

        Mitä ihmettä odotatte lisävitamiineilta. Ikuista elämää?

        Kohtuus kaikessa, mun isovanhemmat elivät melkein 100-v. vaikka söivätkin lisävitamiineja :)


      • kauniimpi kauris
        duracel vita kirjoitti:

        Ihmiset pöljät syö vitamiineja, ja tappaa itsensä ennenaikaisesti.


        Liika on liikaa. Elimistö kuormittuu.

        Mitä ihmettä odotatte lisävitamiineilta. Ikuista elämää?

        Kuule duracel, ylimääräiset vitamiinit, siis vesiliukoiset, ei sitten vaan imeydy vaan tulee pississä pois. Rasvaliukoisten kanssa kannattaa kyllä olla tarkkana, niissä ylimääräiset kertyy maksaan, ei hyvä. MUTTA Suomessa suositeltavat määrät on niin järjettömän alhaisia, että hyvin voi kaksin-kolminkertaistaa annokset ilman mitään vaaraa. -suosittelen kohteliaasti, myös sinulle. -Eikä kukaan ikuista elämää vitamiineilla saa tai odota. Vaan parempaa, reippaampaa oloa tässä elämässä. Hyvää kesää kaikille, myös masentuneille. Kokeilkaa nyt kuitenkin B-vitamineja, ei niistä haittakaan ole! Ja magnesiumia, tulee yöunetkin helpommin näillä.


    • ymmärtäkää tekin

      Varmasti turhauttaa kun joku kertoo saaneensa avun mutta itse kokeiltuaan kaikki maan ja taivaan välillä ei vaan saa helpotusta vaivaansa. Kun masentunut kirjoittaa, niin totta kai lukijat yrittävät tuoda esille mistä itse ovat parhaiten apua saaneet apua. Eihän me vastaajat voida auttaa teitä muulla tavoin kuin mitä itse olemme kokeneet. Ei ihme että jotkut alkavat torjua masentuneita, jos liian saa kriittisiä vastauksia avuntarjoajilta.
      Joillekin todella auttaa ravinnon ja elämäntapojen muutos ja rukoilu, toisille lääkkeet ja terapia.
      Masennus on nyyn monisyinen juttu ja varmaan olisi hyvä jos löytyisi uusiakin konsteja sitä päihittää.

    • KYYNISTÄ KAUPUSTELUA

      Ottakaa joskus edes huomioon tämä:

      - haukutaan lääkkeitä, haukutaan lääketeollisuutta, lääkkeiden syöttäminen on pelkkää bisnestä.

      - kehutaan ja tuputetaan lisäravinteita, vitamiineja.

      Eli:

      Ostakaa lisäravinteita ja vitamiineja, ostakaa oikein paljon; älkää syökö lääkkeitä - lääketeollisuus on bisnestä.

      Lisäravinteet ovat ilmeisesti silkkaa hyväntekeväisyyttä...

      • latistunut

        Aivan.

        Southparkista: Kylen munuaisia yritetään parantaa vaihtoehtotuotteilla...eihän nämä luonnontuoteet voi koskaan rahastusta olla, eihän...

        Stan:Look, um… I know that you all think the earth and its natural healing powers can cure Kyle, but… the doctor at the hospital told me it can't.

        Miss Information: Well, of course the doctor told you that, because he wants to make money. Holistic medicine is about NATURE. [to Sheila] Two-hundered and thrity-three dollars.


    • erwertwe

      kyllä se ärsyttää, lisätään listaan vielä uskonnon tyrkytys tällä palstalla.

      • iIIIuminatus

        Ahdasmielisen ateistin narina se vasta tympäiseekin...


      • Ratto-Raili
        iIIIuminatus kirjoitti:

        Ahdasmielisen ateistin narina se vasta tympäiseekin...

        Hi,hi pystyn ihan fyysisestikkin tuntemaan rahan inhimmillisen lämmön ja auttaa se ihan vilpittömästi mun masennukseenikin.


    • Marenkimöö

      Toisille auttaa - toisille ei. Aika yksilöllistä mistä löytää itsellensä sen ratkaisun. Tärkeintä on, että ei jää paikoillensa voivottelemaan, vaan yrittää aktiivisesti löytää ratkaisua ongelmaansa.

      Toki tuputtajat ärsyttää, mutta parempi, että annetaan vinkkejä, avaimia, mistä voi löytyä ratkaisu ongelmaan, kuin ei mitään. Ei kannata ärsyyntyä. Uusia masentuneita tulee, vanhoja jää. Uudetkin tarvitsevat avaimia koetettavaksi.

      Loppujen lopuksi jokaiseen masennukseen on jokin ratkaisu, se pitää vain löytää.

      • latistunut

        Toki on hyvä antaa vinkkejä, mutta ehkä eniten ärsyttää se joidenkin tuputtajien asenne, tyyliin: "Ryhdistäydyt ny vaan, alat liikkuun ja syömään terveellisesti niin kyllä se masennus siitä väistyy". Ollaan niin varmoja ja kaikkitetäviä sen oman ratkaisuehdotuksen suhteen tai tyyliin "jos et koita tätä mun keinoa, niin turha sitten kitistä että masentaa". Ei koske todellakaan kaikkia tuputtajia, mutta joitain.


      • kaija3

        yksi ratkaisu on sen syyn poistaminen miksi on masentunut tai ajautunut masennukseen. ammatti auttajien puheilla ei ole mitään merkitystä ei auta. eivät osaa hommaansta..... ainoa keino mikä on auttanut lääkitys. ja että syö myös niitä. kevät ja syksy on pahimpia en tiedä mikisi.


      • ei enää
        latistunut kirjoitti:

        Toki on hyvä antaa vinkkejä, mutta ehkä eniten ärsyttää se joidenkin tuputtajien asenne, tyyliin: "Ryhdistäydyt ny vaan, alat liikkuun ja syömään terveellisesti niin kyllä se masennus siitä väistyy". Ollaan niin varmoja ja kaikkitetäviä sen oman ratkaisuehdotuksen suhteen tai tyyliin "jos et koita tätä mun keinoa, niin turha sitten kitistä että masentaa". Ei koske todellakaan kaikkia tuputtajia, mutta joitain.

        Tuo on juuri se pahin asia, mitä masentuneelle voi sanoa. Eli ryhdistäydy, ota niskasta kiinni, syö hyvin, nuku hyvin, liiku ja blaa blaa blaa. Sellaista voi sanoa laiskalle sohvaperunalle muuta ei masentuneelle. Ahdistaa sen jälkeen vielä enemmän.

        Itse kärsin masennuksesta joitakin vuosia ja voin sanoa, että se oli hyvin vaikeaa aikaa. Välillä todella teki mieli ajaa auto päin puuta. Mutta hei: minä parannuin! Siihen auttoi kolme asiaa: keskustelut psykologin luona, yhteensä n. pari vuotta, 3-viikkoinen kuntoutus ja lääke, joka nosti serostosiinin tasoa aivoissa. Ei siis mikään koukuttava masennuslääke. Olen nyt ollut ilman lääkkeitä lähes vuoden. Välillä tulee vaikeita hetkiä, mutta kiitos psykologin tiedän ja tunnistan ne ajoissa.

        Älä siis jää yksin negatiivisten tunteiden kanssa, vaan hanki ammattiapua ja jätä yes we can-tyypit ihan huomioimatta. Yes you can do it, mutta et yksin.


    • Keissa

      No minkäläistä apua sinä sitten haluat ja kun sinulle ei mikään kelpaa niin voi kai sitten sanoa, että auta itse iseäs. Millä sinun masennus sitten paranee? Kerro mitä sinä täältä sitten odotat.
      MInulla ei ole sinulle valitettavasi sitten mitään annettavaa? Saat keksiä itse keinosi ja jos siinä onnistut niin kerro meillekin.

      • latistunut

        Aloituksessa toin esille omia näkökantojani joistain hoitokeinoista ja yleisesti sitä, ettei ole yleispätevää hoitokeinoa. Ja tuossa yhdessä viestissäni jatkoin sitä, että varsinkin se joidenkin tuputtajien kaikkitietävä asenne ärsyttää.

        Ja toin esille myös näkökantani, että keskusteluapu olisi usein paras keino. Itse uskoisin(korjatkaa jos jollain parempaa tietoa), että suurin osa masennuksista johtuu "henkisistä" asioista(koulukiusaaminen, traumat, paineet, menetykset yms.) eikä niinkään ravintoaine-epätasapainosta tai liikunnan puutteesta.


      • ei enää
        latistunut kirjoitti:

        Aloituksessa toin esille omia näkökantojani joistain hoitokeinoista ja yleisesti sitä, ettei ole yleispätevää hoitokeinoa. Ja tuossa yhdessä viestissäni jatkoin sitä, että varsinkin se joidenkin tuputtajien kaikkitietävä asenne ärsyttää.

        Ja toin esille myös näkökantani, että keskusteluapu olisi usein paras keino. Itse uskoisin(korjatkaa jos jollain parempaa tietoa), että suurin osa masennuksista johtuu "henkisistä" asioista(koulukiusaaminen, traumat, paineet, menetykset yms.) eikä niinkään ravintoaine-epätasapainosta tai liikunnan puutteesta.

        Totta. Jotain käsittelettömiä asioita lapsuudesta, traumaattinen kokemus, liika paine. Siinä nuo ovat pelkistetysti.


      • sikamakee
        ei enää kirjoitti:

        Totta. Jotain käsittelettömiä asioita lapsuudesta, traumaattinen kokemus, liika paine. Siinä nuo ovat pelkistetysti.

        Oikeasti tutkittu juttu on että laadukas vahva kalaöljy auttaa masennuksenkin vähentämisessä. Sellainen on esim. E-EPA 500 mg.


    • maailmanparantajia

      Jotenkin pitäisin enemmän asiantilan ainakin osittaisesta hyväksymisestä,
      kuin siitä jatkuvasta ota itseäsi niskasta kiinni ja tee jotain hokemisista.
      Tämä tietenkin ikäkysymys, yli 50v ei ole enää kaksikymppinen, elämä
      edessä.

      Olen opettelemalla opetellut jo vuosikausia elämään tyylillä minkä voit jättää
      huomiseksi, älä tee sitä tänään. Jotain pieniä juttuja yrittänyt lisäillä silloin
      tällöin päivittäisiin rutiineihin, vähä kerrallaan. Omaan tahtiini.
      Vaikka paljoa mitään ei enää saakaan aikaisaksi, yritän kokea edes
      jonkinlaista tyytyväisyyttä siitä, mihin vielä kykenee.
      Päivät ja vuodet on alkaneet jo kulkemaan tyyliin, oho nytkö se jo vuosi
      taas vierähti. Jotenkin nämä hoputtajat yrittävät saada tuntemaan huonoa
      omaa tuntoa, pistosta sielussa siitäkin kun ei enää saa tehdyksi kovin paljoa.
      Tajuamatta, että tuollainen ote elämään on jo monelle eläkkeellä olevalle
      suorastaan elämisen ehto.

      • latistunut

        Tuossa on perää. Muistan kun seurakunnalla eräs nainen puhui siitä kuinka hänellä oli jokin ongelma, ja melkein kaikki (varsinkin miehet) antoivat hänelle mitä erilaisimpia ohjeita ongelman ratkaisuksi, vaikka se mitä hän oikeasti olisi kaivannut silloin, olisi ollut, että joku olisi vain sanonut hänelle empaattisesti tyyliin: "Tiedän, että sulla on tosi paha olo nyt".

        Itse olen yleensä juuri sellainen, että jos jollain kaverilla on jokin ongelma, niin sitten alan heti pähkäileen: "hmm....mikähän tuossa tilanteessa nyt vois auttaa...hmm oisko mulla avainta hänen ongelmaansa". Tietenkin usein niiden ratkaisujen hakeminen on tärkeätä, mutta usein sitä ainakin itse unohtaa, että joskus eniten saattaa auttaa ihan vain se, että sanoo "ymmärrän että sulla on tosi huono olo". Varsinkin moni masentunut varmaan kaipaa juuri tota, että joku ymmärtäisi tai ainakin yrittäisi ymmärtää, että heillä on huono olo.


      • fAKTORI.

        >Olen opettelemalla opetellut jo vuosikausia elämään tyylillä minkä voit jättää
        huomiseksi, älä tee sitä tänään.

        Virkakyöstin hommissa tuo onkin lähinnä sääntö ennemmin kuin poikkeus.

        Oikeissa töissä ,varsinkin yrittäjänä tuo homma ajaa aika pahasti kiville.Mutta siitähän tuskin mitään tiedätkään


      • naaman aukojia
        fAKTORI. kirjoitti:

        >Olen opettelemalla opetellut jo vuosikausia elämään tyylillä minkä voit jättää
        huomiseksi, älä tee sitä tänään.

        Virkakyöstin hommissa tuo onkin lähinnä sääntö ennemmin kuin poikkeus.

        Oikeissa töissä ,varsinkin yrittäjänä tuo homma ajaa aika pahasti kiville.Mutta siitähän tuskin mitään tiedätkään

        " Oikeissa töissä ,varsinkin yrittäjänä tuo homma ajaa aika pahasti kiville.Mutta siitähän tuskin mitään tiedätkään "

        Mistä vetusta sinä tietäisit mitään, mitä minä tiedän ja olen elänyt, tulitpahan
        sitten tänne naamaas aukomaan. Mettäperillä on paljon tuommoisia pää
        sitä tiettyä nestettä täynnä olevia turvan aukojia, sunlaisillas on tietty osa
        ollut tarinani kehittymisessä nykyisenlaiseen muotoon.
        Mene vaan takaisin sinne tahkos ääreen tahkoamaan ja pysy siellä, jos et päihdeaineiden rappeuttamilta aivoiltasi enää tuon kummempaa ulosantia
        kykene tekemään.


    • Uskokaa pois

      Masennus tai alakulo sekä muut lääketeollisuuden keksimät mielisairaudet poistuvat tasantarkkaan juuri silloin kun henkilö itse päättää, että nyt otan elämäni haltuun.

      Tuolla joku kirjoittikin, että masennus on tulosta elämässä olleista ristiriidoista joiden järjestyminen tuntuu toivottomalta tai liki mahdottomalta. Minun syöksykierteeni alkoi todella julmasta työpaikkakiusaamisesta; elämältä putosi pohja.. luotin työkavereihini.

      Melkein kolme vuotta kesti toipuminen. Tietenkin tuossa välissä ensin itsemurha-ajatukset, mielisairaala ja trendikkäät diagnoosit kera lamaannuttavien lääkkeiden. Aivopesut siitä miten sairas olenkaan ollut koko ikäni, sairaudentunnottomuus suurin ongelmani.. neuroleptit kun sotkivat päätäni sain lisää lääkkeitä. Onneksi en koskaan laittanut suustani alas kuin Seroquelia (en tiedä miten vaikeaa olisi ollut vierottautua 6 lääkkeestä, kun seron vierotuskin oli helvettiä)

      Psykan polilla juoksin aikoinaan ja ihmettelin siellä miksi oloni niin omituinen? Tietenkin vastaus oli mielisairauden pahentuminen eikä koskaan epäily siitä, että mulla ois ihan väärä lääkitys!! Ahdistukseen käskettiin ottamaan Ketipinor 200mg ja eihän tuo auttanut koskaan mitään.

      No takaisin aloittajan kysymykseen eli auttaako vitamiinit? Kyllä ne auttavat, varmasti paremminkin kuin aivotoimintaa lamauttavat lääkkeet. Minä en tunne, en tiedä ketään joka olisi lääkittynä palannut takaisin entiseen elämään. Paljon tiedän niitä jotka pääsivät sairauslomien kautta eläkkeelle parhaassa työiässä tai tappoivat itsensä kun elämä muuttui perin kummalliseksi paikaksi lääkityksen jälkeen.

      Minä siis lopetin Seron syömisen ja tilalle otin E-Epan, B-vitamiini valmisteen, D-vitamiinilisät ja Magnesiumin.

      Vaati alkuun suurta itseluottamusta lähteä toiselle paikkakunnalle ja etsiä töitä, etsiä asunto ja myydä vanha, aloittaa alusta sekä luottaa siihen että selviän vaikka psykiatri parin vuoden ajan väitti minun olevan niin sairas etten pärjää, kykene, selviä työelämässä.. tai muutenkaan elämässä selviä ilman Seroquel Prolong 800mg, Risperdal 4mg, Valdoxan 50mg, Ketipinor 200mg, Deprakine 1500mg, Imovane 7,5mg lääkitystä.

      Minä selvisin ja pärjään, sain asiani selvitettyä ilman lääkkeitä. Yksitään tuo Seroquel sai aikaan Zombi efektin ja olin aivan kuutamolla, en ymmärtänyt mistään mitään. Muistini meni, pää oli kuin hattarakeko, väsymys ainainen seuralainen, kuolasin ja olin välinpitämätön, jopa suihkussa käyminen vaati niin suuren voimainponnistelun ettei tosikaan.

      Missähän kunnossa olisin, jos olisin syönyt kaikki määrätyt lääkkeeni? Heikkopäisemmät kun olisivat voineetkin uskoa psykiatrin määräyksen syödä kaikki lääkkeet, koska muuten en selviä.

      Liikunta, terveellinen ruokavalio, vitamiinilisät sekä riittävä yöuni pitää kunnossa.

      • latistunut

        "Masennus tai alakulo sekä muut lääketeollisuuden keksimät mielisairaudet poistuvat tasantarkkaan juuri silloin kun henkilö itse päättää, että nyt otan elämäni haltuun."

        -ennen mielisairaille oli yksi "diagnoosi": Hullu. Ja ai, se paraneminen onkin niin yksinkertaista. Me edelleen sairaat olemme varmaan tahdonvoimattomia ja laiskoja, emmekä edes yritä tehdä mitään asian hyväksi, oma vika siis?

        "Liikunta, terveellinen ruokavalio, vitamiinilisät sekä riittävä yöuni pitää kunnossa. "

        -Kas kun moni ennen niin terveellisesti elänyt iloinen ihminen masentuu, vaikka jonkin henkisen vastoinkäymisen vuoksi(vaikka just se työpaikkakiusaaminen).

        Lääkkeistä osittain samaa mieltä. Mielestäni ylilääkitsemistä tapahtuu paljon, eikä se ole hyväksi, mutta uskon, että joskus se lääkekkin voi auttaa. Varmaan johtuu osittain siitä, ettei ole aikaa/resursseja panostaa keskusteluapuun ja muihin tukimuotoihin, kun nopeampaa antaa vain nappi kouraan. No, mielestäni toi ei kestävää kehitystä kyllä ole. Vaikka se terapiat/muut tukijutut maksaisivatkin alussa enemmän, mutta ehkä pitemmällä aikavälillä maksais ittensä takaisin terveempinä ihmisinä ja sitä kautta kustannuksetkin vähenis.


      • Kassakoneen kilinää

        Onneksi olkoon, että olet kehittänyt ravintolisistä itsellesi tehokkaan placebon. Toki ne ovat kohtuukäytössä haitattomia, ja jos uskoo niiden vaikuttavan mielenterveyteenkin, niin tokihan ne vaikuttavat. Tohtori Tolonen ja kumppanit kiittävät ja tepastelevat laulellen pankkiin.


      • Hah !
        Kassakoneen kilinää kirjoitti:

        Onneksi olkoon, että olet kehittänyt ravintolisistä itsellesi tehokkaan placebon. Toki ne ovat kohtuukäytössä haitattomia, ja jos uskoo niiden vaikuttavan mielenterveyteenkin, niin tokihan ne vaikuttavat. Tohtori Tolonen ja kumppanit kiittävät ja tepastelevat laulellen pankkiin.

        Oletko sinäkin tohtori? Minkä alan? Kassakoneen?


      • ei enää

        Mutta fluoksitiini ei ole mikään killeritabu, nostaa vain serostosiinin määrää aivoissa. Auttaa erittäin hyvin eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia eikä riippuvuutta.


      • höhöhööööhö
        ei enää kirjoitti:

        Mutta fluoksitiini ei ole mikään killeritabu, nostaa vain serostosiinin määrää aivoissa. Auttaa erittäin hyvin eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia eikä riippuvuutta.

        serostosiini? :) fluoksitiini? :)
        meinaat varmaan serotoniinia ja fluoksetiinia?


      • Ei kassakone kilise
        Kassakoneen kilinää kirjoitti:

        Onneksi olkoon, että olet kehittänyt ravintolisistä itsellesi tehokkaan placebon. Toki ne ovat kohtuukäytössä haitattomia, ja jos uskoo niiden vaikuttavan mielenterveyteenkin, niin tokihan ne vaikuttavat. Tohtori Tolonen ja kumppanit kiittävät ja tepastelevat laulellen pankkiin.

        Tri. Tolonen ei saa nykyään enää pennin penniä rahaa tuotteidensa myymisestä, sillä hän on myynyt jo ajat sitten "oman osuutensa" pois. Minusta hänen aikoinaan kehittelemänsä tuotteet ovat todella hyviä. E-Epa on todella hyvä masennukseen ja moneen muuhunkin vaivaan, lisäksi kannattaa ottaa B6, B12,foolihappo ja D-vitamiineja masennukseen. Myös Berberin ja Ubikinon ovat hyviä. Näiden tuotteiden avulla olen saanut kolesterolini laskemaan eikä ole tarvinnut ottaa "kovia lääkkeitä", jotka aiheuttavat sivuoireita. Tämä kolesteroli-asia ei nyt kuuluu tähän aihepiiriin, mutta ihan vain tiedoksi, että eivät luontaislääkkeet ole "musta tuntuu"-tietoa vaan vaikutuksia voi seurata laboratoriokokeilla, kun on ensin pari-kolme kuukautta ottanut luontaislääkettä. Ihan silkasta mielenkiinnosta näitä asioita kohtaan Tri. Tolonen pitää netissä itsehoito-sivuja, vaikka on itse eläkkeellä Espanjassa.


      • ei enää
        höhöhööööhö kirjoitti:

        serostosiini? :) fluoksitiini? :)
        meinaat varmaan serotoniinia ja fluoksetiinia?

        No jos nyt välttämättä haluat viilata pilkkua, niin kyllä niitä tarkoitin. Toivottavasti nyt kuitenkin sait kirjoitusvirheistäni hyvät naurut, niin siinä ainakin yhden päivä piristyi. :P


      • Zeroquality

        Olet toiminut varmasti oikein ja siten pelastanut itsesi monelta pahalta kieltäytymällä noista myrkkykoktaileista. Tähän opettava lainaus, joka sopii hyvin myös lääkkeitä tyrkyttäviin psykiatreihin.


        "If you believe you need to take all the pills the pharmaceutical industry says you do, then you are already on drugs."

        -Bill Maher


      • Living a lie
        ei enää kirjoitti:

        Mutta fluoksitiini ei ole mikään killeritabu, nostaa vain serostosiinin määrää aivoissa. Auttaa erittäin hyvin eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia eikä riippuvuutta.

        Fluoksetiini aiheuttaa pahojakin haittavaikutuksia suurimmalle osalle käyttäjistään, ennenmin tai myöhemmin. Yleisimpiä ovat apatia, masennus, ahdistus ja seksuaalihäiriöt. Muita harvinaisempia, mutta silti varsin yleisiä ovat mania sekä psykoosi. Sitä taas nostaako fluoksetiini aivojen serotoniini määriä enää pitkällä aikavälillä ei osata sanoa. Myös teoria siitä, että masennus johtuisi serotoniinin puutteesta on kumottu tieteellisesti jo ajat sitten. Silti tätä lääkeyhtiöiden propagandaa kuulee yhä runsaasti eri psykiatreilta ja lääkäreiltä. No joka tapauksessa aineen kehittäjä Eli Lilly & Co. tiesi jo ennen tuotteen markkinoille tuontia 1987, että siitä ei ole masennuksen hoitoon. Ironista? Jep!


    • liikunnasta

      On totta, ettei liikunta ainakaan ole mikään ihmelääke. Tänä kesänä pahimmat masennushetket minulla ovat olleet pitkien 15 ja 20km kävelylenkkien jälkeen. Kävellessä nimittäin ajattelee kaikenlaista ja ajatukset menevät helposti synkille urille.

      Aiemmin harrastin juoksua, eikä sekään auttanut synkkiin fiiliksiin. Juoksulenkin jälkeinen hyvä olo liittyy aloittelevaan liikkumiseen, jolloin saa kiksejä kun on jaksanut juosta lenkin. Minullakin oli jo tuhansia lenkkejä takana, eikä juokseminen antanut enää henkisesti mitään, lähinnä vain tuntui tarkoituksettomalta ajanhukalta.

      Ja tosiaan, minkään d-vitamiinilisien ja muun vaikutuksista ei ole mitään näyttöä. Lakatkaa pliis tuputtamasta niitä.

      • u9r9838ey

        masennus ei lähde,parane millään lääkkeellä tai liikunnalla,se puhkeaa kun puhkeaa ja aikansa vie että lähtee/helpottaa vähäsen


      • Guru-ukko
        u9r9838ey kirjoitti:

        masennus ei lähde,parane millään lääkkeellä tai liikunnalla,se puhkeaa kun puhkeaa ja aikansa vie että lähtee/helpottaa vähäsen

        Kaikki jotka puhutte omasta kokemuksesta, tai omista mielipiteistänne, muistakaa mainita kyseinen seikka. Mikäli teillä on tutkimustietoa niin kertokaa mistä kyseisiä tutkimuksia pääsisi mahdollisesti näkemään.

        Lisäravinteiden käyttö on perusteltua vaikka ne eivät suoraan aivotoimintaan vaikuttaisikaan. Lisääntynyt virkeystila itsessään auttaa masennuksen oireisiin ja auttaa näin paranemisprosessia, mikäli parantuminen omin voimin on yleensä mahdollista.

        D-Vitamiinin ja EPA:n käyttö (Vitamar kalaöljy on halvin EPAN lähde) on perusteltua. Molemmista on suurimmalla osalla selkeää vajetta ja molempien vaikutuksesta aivojen toiminnalle on kiistämätöntä tutkittua tietoa. Myös esim. Prismasta saatavaa pellavaöljyä kannattaa käyttää (Paras Omega3 lähde). Lisäksi monivitamiinin syömisestä vakuutuksena turhan vähäisiä vitamiini/mineraalipitoisuuksia vastaan on järkevää. Myös magnesium on hyödyllistä auttamaan unensaantia, joka on tärkeää.

        Masennuslääkkeiden tehosta tutkimuksien perusteella on 80% placeboa, mutta onko sillä merkitystä? Monien sairauksen kohdalla placebo voi saada kehon parantamaan itsensä, masennuksen kohdalla tämän luulisi olevan vielä selkeämpää.

        Mielestäni muutaman lisäravinteen ottaminen on maalaisjärkeä. Mitä paremmassa kunnossa aivojen metabolia on, sitä suurempi todennäköisyys on, että olo on parempi. Tämä on hyvä lähtökohta parantumiselle, joko omatoimiselle parantumiselle tai psykiatrin lääkehoidon kanssa aloitettavalle hoidolle.


      • u9r9838ey
        Guru-ukko kirjoitti:

        Kaikki jotka puhutte omasta kokemuksesta, tai omista mielipiteistänne, muistakaa mainita kyseinen seikka. Mikäli teillä on tutkimustietoa niin kertokaa mistä kyseisiä tutkimuksia pääsisi mahdollisesti näkemään.

        Lisäravinteiden käyttö on perusteltua vaikka ne eivät suoraan aivotoimintaan vaikuttaisikaan. Lisääntynyt virkeystila itsessään auttaa masennuksen oireisiin ja auttaa näin paranemisprosessia, mikäli parantuminen omin voimin on yleensä mahdollista.

        D-Vitamiinin ja EPA:n käyttö (Vitamar kalaöljy on halvin EPAN lähde) on perusteltua. Molemmista on suurimmalla osalla selkeää vajetta ja molempien vaikutuksesta aivojen toiminnalle on kiistämätöntä tutkittua tietoa. Myös esim. Prismasta saatavaa pellavaöljyä kannattaa käyttää (Paras Omega3 lähde). Lisäksi monivitamiinin syömisestä vakuutuksena turhan vähäisiä vitamiini/mineraalipitoisuuksia vastaan on järkevää. Myös magnesium on hyödyllistä auttamaan unensaantia, joka on tärkeää.

        Masennuslääkkeiden tehosta tutkimuksien perusteella on 80% placeboa, mutta onko sillä merkitystä? Monien sairauksen kohdalla placebo voi saada kehon parantamaan itsensä, masennuksen kohdalla tämän luulisi olevan vielä selkeämpää.

        Mielestäni muutaman lisäravinteen ottaminen on maalaisjärkeä. Mitä paremmassa kunnossa aivojen metabolia on, sitä suurempi todennäköisyys on, että olo on parempi. Tämä on hyvä lähtökohta parantumiselle, joko omatoimiselle parantumiselle tai psykiatrin lääkehoidon kanssa aloitettavalle hoidolle.

        lume lääkkeet menettävät "tehonsa" kun mitään ei tapahdu,koska yleensä noita oikeita mieliala-lääkkeitä joutuu syömään 2-4vkoa ennenkuin vaikuttaa joten nekään eivät poista masennusta koska "potilas" vain hermostuu kun ei muutosta tapahdu,ja puhun kokemuksesta,masennukset tulee ja menee,näin se vaan on


    • Tekosyitä kaikki

      Kaikki elämäntavat, hyvät ja oikeat / huono ja väärät, vaikuttavat ihan kaikkeen, kaikkiin ihmisen elämän asioihin, joko hyvällä tai huonolla tavalla.

      Mutta kaikista eniten ihmisen elämään vaikuttaa se, miten ja mitä hän ajattelee. Ajattele enemmän positiivisesti, ärsyynny vähemmän, kun se ei auta sua eikä ketään muutakaan yhtään, ei ollenkaan eikä mitään.

      Joten se tärkein ja rehellisin keskustelu tulee käydä itsesi kanssa, itsesi sisällä, itsekseen. Siksi, että jos itseään narraa, on tyhmä ja silloin ei auta vitamiinit eikä yhtään mikään muukaan.

    • pahamasis

      2,5-vuotta sitten sairastuin vakavasti ja henki meinasi lähteä. Sairastumista seurasi masennus, jota vastaan kamppailin puolitoista vuotta. En suostunut uskomaan että minä voisin sairastua tämänkaltaiseen sairauteen. Olen aina ollut vahva ihminen ja uskonut että omalla toiminalla pystyy vaikuttamaan masennuksen ja ahdistuksen syntyyn. Sain hyviä ohjeita liikunnan parantavasta vaikutuksesta ja kuinka lisäravinteet nostaisivat mielialaani huomattavasti. Puolentoistavuoden jälkeen totesin että voimat on niin vähissä, että sängystä nouseminekin tuotti vaikeuksia. Minua ärsyttävät ihmiset jotka ovat sitä mieltä, että kaikki on itsestä kiinni. Sairastan edelleen masennusta ja ahditun erittäin helposti. Syön myös mielialalääkkeitä. Viimeisen vuoden aikana olen oppinut että masennus on niin monisyinen sairaus, että siihen tarvitsee usein ammattilaisen apua ja usein myös lääkitystä. Sairaudesta paraneminen ei johdu ihmisten saamattomuudesta, vaan hoidon puutteesta!

    • Yhden naisen kokemus

      Minkä tahansa tuputus ärsyttää. Pahimmillaanhan sitä ei ole edes mitään halua parantua, ja siinä tilanteessa "lähde lenkille"-kehotukset on ihan naurettavia.

      Mulle taas on tuputettu lääkkeitä niin paljon... vieläkin tunnen ahdistusta, kun mietin terapeuttiani, joka ei millään voinut hyväksyä sitä, etten enää halunnut taas uutta lääkettä kokeiluun. Ja vielä väitti, että aiemmat ei ole toimineet siksi, etten muka olisi ottanut niitä ohjeiden mukaan. Miten monta sataa euroa mä köyhänä opiskelijana kulutin niihin lääkkeisiin! Ärsyttää vieläkin niin paljon. Kun sanoin, etten huomaa mitään eroa aiempaan (paitsi joskus sivuvaikutukset), käskettiin vaan lisäämään annosta. Äh.

      Lisäravinteista ajattelen näin: uskon tieteelliseen tutkimukseen, en esim. homeopatiaan. Olen lukenut tutkimuksia, joissa ravinnon parantamisella on saatu todella hyviä tuloksia nuorisovankiloissa. Suomessa suomenruotsalaisten paremman mielenterveyden yhtenä syynä pidetään runsasta kalansyöntiä. Tutkimusten mukaan stressi vähentää b-vitamiinien määrää kehossa, ja magnesium yhdessä kalsiumin kanssa on luonnollinen rauhoittaja (ihan koululääketieteen mukaan). Mikäli serotoniinihypoteesi, mihin monet masislääkkeet perustuu, pitää paikkansa, niin miksen sitten söisi ruokia, jotka lisäävät serotoniinin määrää elimistössä, jne. Koulussa sai sen kuvan, että vitamiinit on jotain, mikä korkeintaan vaikuttaa johonkin kynsien kuntoon, mutta nyt olen oppinut, että esim. D-vitamiini on hormoni, jolla on vaikka mitä vaikutuksia. En ole "mielenterveeksi" vielä tullut, mutta ravinteilla oon saanut tosi pahat pms-oireet pois, mikä on aika huisia. Tässä mun järkeilyni. Kaikki meidän kehossa kuitenkin koostuu vain siitä, mitä suuhunsa pistää.

    • Loppu Propagandalle

      Täällä riittää tätä lisäravinnehuuhaajengiä.

      Sinänsä ymmärrettävää, että ihmiset kääntyvät uskomushoitojen piiriin, kun ns. mielialalääkkeet on kutakuinkin lumetta. Eli eivät tehoa mihinkään. Niissäkin kuten uskomushoidossa tärkeintä on uskoa niihin. Meille on myyty usko jostain aivokemian häiriöstä masennuksen syynä, vaikka se on tieteellistä puppua, jonka voi nykyisin jopa lukea Suomen Lääkärilehdestä. Kriittisiä masennuslääketutkimuksia sen sijaan ei saa lukea Lääkärikehdestä, vaan kansainvälisistä julkaisuista.

      Kuitenkin nämä uskomushoidot ovat aivat puhdasta lumetta eli placeboa. Ja niiden kehuminen ei ole vain uskon levittämistä, vaan täällä spammailee myös itse kauppiaat. Törkeää touhua ja epätoivoisten ihmisten hyväksikäyttöä.

      Sitten itse depressioon. Se on osin lääketeollisuuden marionettien keksimää, koska kriteereitä on koko ajan hilattu alaspäin ja masennuksen ympärille on luotu kaikenlaista sosiaalista fobiaa ja premenstruaalista dysforiaa jne. joita "hoidetaan" samoilla keskushermostolääkkeillä. Nyt on surukin jo diagnoitu sairaukseksi. Vakava kliininen depressio ei ole keksintö vaan oikeasti olemassa, mutta sen luonne on pyritty siirtämään aivosairaudeksi, jotta siihen voidaan tarjota "hoidoksi" aivolääkkeitä.

      Tiedetään kuitenkin, että ( lapsuudessa) traumoja kokeneet, köyhät, yksinäiset, työttömät ja fyysisesti vakavasti sairaat ovat masentuneimpia. Masennus ei synny missän tyhjiössä. Tutkimuksien mukaan työpaikoilla, joilla on huono työilmapiiri esiintyy enemmän masennusta ja sydän- ja verisuonitauteja.

      Kognitiivisen psykologian ( tämä uuskonservatiivinen jenkkiajatus, että jos yrittää niin pystyy) idea siitä että voi ajatella itsensä terveeksi, on aivan naurettavaa. USA.ssa kognitiivis-behavioristista psykoterapiaa annetaan myös ns. esto-hoitona, jotta ajatuksen pysyisivät positiivisina...Jenkkien mukaan "normaali ihminen" on hypomaaninen ja silti ne syö siellä 2-3 kertaa enemmän masennuslääkkeitä kuin Suomessa – jopa koirille ja kissoille syötetään antidepressiivejä.

      • lääkkeet ja terapia

        Kognitiivisen psykoterapian ja lääkkeiden tehosta on tieteellistä näyttöä, lisäravinteiden ei.

        Masennus ei myöskään ole "lääketehtaiden keksintö" kuten täällä usein saa lukea. Kannattaa tutustua sairauden diagnosoinnin historiaan.

        VaIkka köyhyys on masennukselle altistava tekijä, niin mikään kaikenselittäjä ei sekään ole. Löytyy rikkaita ja menestyneitä depressiopotilaita, ja toisaalta moni köyhä on aivan onnellinen.


      • 6+13
        lääkkeet ja terapia kirjoitti:

        Kognitiivisen psykoterapian ja lääkkeiden tehosta on tieteellistä näyttöä, lisäravinteiden ei.

        Masennus ei myöskään ole "lääketehtaiden keksintö" kuten täällä usein saa lukea. Kannattaa tutustua sairauden diagnosoinnin historiaan.

        VaIkka köyhyys on masennukselle altistava tekijä, niin mikään kaikenselittäjä ei sekään ole. Löytyy rikkaita ja menestyneitä depressiopotilaita, ja toisaalta moni köyhä on aivan onnellinen.

        Ei masennus tietenkään ole lääkeyhtiön tai kenenkään muunkaan keksimää sen enempää kuin ilo, suuttumus tai surukaan. Nehän on kaikki normaaleja ihmistunteita ja mielentiloja. Se, että masennus johtuu aivojen serotoniinivajeesta tai, että tämä vaje voitaisiin jotenkin korjata lääkkeillä on lääkeyhtiöiden mainoskamppanja, jolle ei ole tieteellisiä perusteita.


    • Loppu Propagandalle

      " Kognitiivisen psykoterapian ja lääkkeiden tehosta on tieteellistä näyttöä, "

      Ai jaa... ainakin lääkkeiden teho on osoitettu tieteellisesti pimitettettyjen tietojen jälkeen aivan surkeaksi. Myös ns. naturalististi eli oikeilla potilailla. Taidat elää vielä 1990-lukua.

      Kogniitiivisen psykoterapian tehosta on jotain näyttöä, mutta hoidetaanko siinä syitä vain oireita, onkin hyvä kysymys. Miksi sitä käytetään Jenkkilässä estohoitona, jos 1-3 vuoden psykoterapian pitäisi tehota kuin rokotus eli antaa suojan jo sinänsä. Jos mitataan pelkkiä oireita, niin ei olla kovin syvällisesti ymmärretty psyykettå. Ongelma on myös depression diagsoiminen oireluettelolla. Miksei sitä mitata serotoniintasolla jos masennus on aivosairaus.

      • fefwffwf

      • Pekka Gronow

        Toisille tehoaa toiset lääkkeet, toisille toiset.


      • Loppu Propagandalle
        fefwffwf kirjoitti:

        Missä tutkimuksessa lääkkeiden teho on osoitettu olemattomaksi? Paljon uutisoitu meta-analyysi on kerännyt kritiikkiä useista puutteista.

        http://theilluminatedbrain.com/drugs-chemicals/the-ssri-placebo-myth/

        Yhdysvaltain elintarvike ja lääkelaitoksella FDA:lle toimitettujen SRRI-tutkimuksien perusteella, lääketeollisuus ei ole julkaissut niitä pieleen menneitä eli ei vaikuttavuutta osoittavaa tutkimuksia missään lääketieteellisessä julkaisussa ja ne saatiin tutkijoiden käyttöön vasta oikeuden päätöksen jälkeen. Noin puolet (joidenkin lääkkeiden osalta jopa yli puolet) kaksoisokkotutkimuksista ei ole osoittanut mitään vaikutusta – siis toivottavaa vaikutusta. Eli kyseessä ihan randomhomma eli satunnaista kuin lantin heitto. Ns. vakavasta masennuksesta ei suomalaisittain keskivaikeasta depressiosta voi toipua ihan spontaanistikin.

        Lisäksi vertailuna käytetään inerttiä lumetta, kun uusien lääketutkimusohjeiden mukaan pitäisi vertailla jo hyväksyttyyn lääkkeeseen. Lisäksi inertin plasebon (kalkkitabletti) käyttäminen kertoo aina nopeasti potilaille, että kyseessä on lume, koska ei tule mitään sivuoireitakaan. Joidenkin tutkijoiden mukaan intertin lumeen käyttäminen "avaa kaksoisokon" eli tekee tutkimuksesta täysin epäluotettavan. Epäluotettavuutta lisää myös ns. plasebo washout eli se että kaikki tutkimuspotilaat laitetaan lumekuurille ja ne jotka reagoivat jo lumeseen parantavana voimana liian hyvin, poistetaan aineistosta. MIttarina käytetään yleensä Hamiltonin mittaria, joka ei ole edes mikään varsinainen masennusdiagnosoitimittari ja lisäksi mitataan jotain keskimääräistä pisteiden eli ns. masennuksen lieventymistä 6-8 viikon aikana. Ei niissä edes tutkita sitä toipuuko joku masennuksesta. Hamiltonin mittarissa saa "masennuksen" pelkästään unettomuuden tms. oireiden perusteella, vaikkei masennuksen perusoireitta eli matalaa mielialaa ei olisi ollenkaan. Masennuslääketutkimuksissa on saatu parempia tuloksia bentsoilla, antipsyykoteilla jne., muilla psyykelääkeillä on kuin ns. masennuslääkkeillä. Tutkimuksiin valitaan myös sellaisia, jotka ovat reagoineet ennenkin lääkkeisiin myönteisesti. Lisäksi tutkimuspotilaat ovat vain masentuneita (jos ovat edes sitä), eli heillä ei ole muita psykiatrisia diagnooseja, niin kuin suurimmalla osalla masennuspotilaita. Lääketeollisuus haamukirjoittaa tutkimuksia lääketiedelehtiin, jolloin tuloksia kaunistellaan /vääristellään/pimitetään.

        Serotoniintasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Ns. monoaminiinhypoteesia ei ole koskaa todistettu oikeaksi, eikä sitä tukemaa tutkimusta juuri ole. Sen sijaan olettamus julistettiin oikeaksi, koska se tuki ns. masennuslääkkeiden myyntiä.

        Meta-analyysit ovat epäluotettavia kaiken kaikkiaan, mutta kannattaisi sinunkin perehtyä lähdekritiikkiin. Kyseessä on nuoren opiskelijan blogin, jonka vanhemmilla on lääketeollisuusidonnaisuudet (Lundbeck). Todennäköisesti on itsekin nauttinut Lundbeckin eduista, koska opiskelee psykofarmakologiaa.

        Kannattaa lukea alkuperäistutkimuksia ja selvittää miten ne on tehty. Tässä muutamia.

        Kirsch I,Moore TJ,Scoboria A,Nicholls SS. The emperor ’s new drugs:An analysis of antidepressant medication data submitted to the U.S.Food and Drug Administration.Prev Treat 5:article 23. 2002.(http://journals.apa.org/prevention/volume5/pre0050023a.html )

        Kirsch I,Scoboria A,Moore TJ. Antidepressants and placebos:Secrets, revelations,and unanswered questions.Prev Treat 5:article 33. 2002 (http://journals.apa.org/prevention/volume5/pre0050033r.html )

        Lexchin, Joel &Donald W Light, Donald W. Commercial bias in medical journals. Commercial influence and the content of medical journals BMJ 2006;332:1444-1447 (17 June).


    • latistunut

      Noin ylipäänsä luontaistuotteista, lääkkeistä ja ruokavalioista on niin paljon tutkimuksia puolesta ja vastaan, että on aika vaikea "taviksena" löytää se oikea tie, kun asiaan perehtyneet asiantuntijatkin ovat erimieltä keskenään. Luet tutkimuksen, että kevytlevitteet ovat terveellisiä ja ajattelet, että taidanpa siirtyä niihin...sit seuraavalla viikolla luet tutkimuksesta, joka sanoo, että ne ovatkin pahasta ja voi on terveellisempi. Ketä uskoa sitten...

      Itse yritän tässä suossa valita kohtuuden tien. Pyrkimys olisi, että söisi monipuolisesti(lihaa, kalaa, kasviksia kaikennäköistä), jos ei jaksa panostaa tarpeeksi ruokaan, niin sit vitamiinilisiä avuksi. Ei liian tiukkoja ruokavalioita, herkutellakkin voi välillä. Liikuntaa sopivasti, mutta ei mitään pakkorääkkiä. Ja tarpeen vaatiessa lääkkeitä(etenkin fyysisiin vaivoihin, mutta myös psyykkisiin).

      Noin niinkun yleisesti ottaen liittyen terveyteen.

      Mitä psyykkisiin vaivoihini tulee, niin uskoisin, että suurin apu on ollut asioiden käsittelyllä(keskustelu ammattilaisten ja ystävien kanssa) ja muutenkin nuo uudet hyvät ystävät. Liikunta tai ruokavalioon panostaminen olivat lähes täysin mahdottomia pahimmassa vaiheessa, eikä niitä ystäviäkään sillon ollut vielä. Puoli vuotta makasin lamaantuneena sängyssä keskimäärin 20 tuntia vuorokaudessa. Silloin paras apu oli varmaan psyyken oma suojelumekanismi(kaiketi), joka lopulta rikkoi tunteeni, meni ne pahimmat pelot/ahdistukset, mutta samalla myös ne parhaimmat tunteet(mitkä edelleen kadoksissa).

      No sitten alkoi se nouseminen sieltä pikkuhiljaa kun pääsin pahimmasta lamaannuksesta. Aloin löytää uusia ihmisiä ja muutenkin pääsin taas vähän ulkomaailmaan ja pystyin liikkumaankin ja syömään edes siedettävästi. Moni alustava kaverisuhde hiipui, mutta pikkuhiljaa aloin löytämään myös parempia ihmissuhteita, jotka paranivat ajan kuluessa. Vuosien aikana on kaikki osa-alueet parantuneet, ihmissuhteet syventyneet, pystyy harrastamaan liikuntaa ja syömäänkin suht terveellisesti.

      Sanoisin, että "ulkoisesti" minulla on asiat varmasti paremmin kun 95% maailman ihmisistä, vähintään. Todella hyvät ihmissuhteet(tyttöystävä, ystävät, vanhemmat), kiva kämppä, ei raha-ongelmia, fyysisesti suht terve. Sisäinen maailma onkin sitten eri juttu. No, tietenkin noi asiat, varsinkin ihmissuhteet, parantaa sisäistä maailmaa valtavasti, mutta tarkotan sitä, että vaikka noilla edellytyksillä minun pitäisi olla maailman onnellisimpia ihmisiä, niin en kuitenkaan varmaan ole. Tosin olen varmasti paljon onnellisempi kuin moni muu(esim. täällä) ja omaan pahimpaan tilaani nähden se sisäinenkin maailma on aivan eri planeetalta. On tuolla päässä kaikkee sälää vielä, muttei niin paljon, ettei niiden kanssa jo eläis ja tilanne voi edelleen parantuakin. Tällä hetkellä niitä on: pakko-oireet, epätodellinen olo, tunteiden latteus, yliherkkä omatunto(jatkuva syyllisyys), ajoittain ahdistus, kyvyttömyys elää hetkessä tai saada todellista tyydytystä asioista niinkun joskus nuorempana.

      Yöllisiä sepustuksia.........juu

      • ei enää

        Eikä pidä aliarvoida mielen vaikutusta ruumiiseen. Kun olin pahimmillani masentunut, minulla oli jatkuvasti myös fyysisiä ongelmia. Siksi lääkäri minut sinne kuntoutukseen lähettikin. Kun paranin, paranivat myös fyysiset viat.


    • 100µg

      Ravinto todellakin vaikuttaa siihen aivokemiaan. Ja mitä on monipuolinen ruoka?

      Suurimmalle osalle se on täysin ravintoköyhää einestä, leipää, margariinia ja rasvatonta maitoa. Joku hedelmä taikka kasvis päivässä.

      Ei aivot vaan pärjää tällä ravinnolla.

      Ja jos AP kysyjä ei ole edes laittanut ravitsemustaan kuntoon, niin mistä voit tietää, että se ei auta.

      Ja liikunta tarkoittaa ihan ulos lähtemistä ja linnunlaulun kuuntelua, eikä mitään tuskahiessä rämpimistä.

      Kokonaisvaltainen terveys:
      lepo ja uni
      rentoutuminen
      fyysinen ravinto
      psyykkinen ravinto
      liikunta
      elämän haasteet

      Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava.

      Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin vain kärsivät kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia.

      Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

      Ja tosiasia on se, että vaikka mitä söisit, niin et saa kaikki ravintoaineita esim. D-vitamiinia riittävästi, koska sen lähde on aurinko.

      Pelkästään 1000 000 suomalaisella on hauraat luut D-vitamiinin puutteen takia. Ja tässä on vain luusto.

      D-vitamiinilla kun on satoja muitakin tehtäviä kehossa.

      Ja kaikki maksaa.

      Eniten maksaa se sairaus, puhumattakaan inhimillsestä puolesta, jolle ei ole hintaa.

      • latistunut

        Toki ravinto vaikuttaa aivokemiaankin. Ja tuo yhden kirjoittajan esittämä näkemys oli hyvä, että jotkut vitamiinit yms. voivat lisätä sitä serotoniiniä, niinkuin joidenkin lääkkeidenkin tarkoitus on. Jos vuosien kiusaaminen on aiheuttanut masennuksen yms, niin kaiketi serotoniinitasotkin saattaneet laskea, jolloin voi masentaa edelleen vaikka se kiusauskin loppuis. Silloin sen buustaaminen eri keinoin auttaa varmasti, mutta myös niitä kiusaamisen aiheuttaneita traumoja yms. pitäisi jotenkin käsitellä. Ja varmasti kaikki pienet onnistumiset, mielihyvän saamiset ja muut positiiviset jutut auttavat suuresti.

        Ja mitä tulee tohon omaan syömiseeni, niin kyllä siinä varmasti parantamisen varaa olisi edelleen, joskin se on paljon parempi kuin joitain vuosia sitten. Eikä minun ruokavalioni noista mainitsemistasi koostu. On minulla kyllä joskus ihan puutoksiakin ollut, kun jossain vaiheessa sairauttani aloin syömään todella huonosti(lähes vegaaninen ruokavalio ei jaksamista panostaa siihen), mutta tuo asia on parantunut paljon. Ja niitä vitamiineja yms. olen muutamien vuosien aikana syönyt monen sadan euron edestä(ja syön edelleen joskus).

        Tässä aamulla tuli mieleen vielä tosta asioiden käsittelystä, että parhainta apua itselleni on varmasti ollut läheisten tuki(vanhemmat ja myöhemmin ystävät, tyttöystävä), asioista keskustelu ja ymmärtävä vastaanotto vaikkei aina mitään uusia oivalluksia tulisikaan. Toki olen terapiastakin varmasti paljon saanut, mutta jos olen saanut esim. päähäni että olen huono ihminen, niin toisen on vaikea yrittää vakuuttaa minua etten olisi, terapeuttikin sanoi minua joskus jääräpäiseksi. Tuo jääräpäisyys ei ole aina hyvästä kyllä ja sitä pitäisikin yrittää muuttaa itsessäni.

        Sanoisin vielä, että jos psyykkiset ongelmat johtuu traumasta(yms henkisestä jutusta), niin ei se usein syömällä parane. Toki terveet elämäntavat ja lääkkeetkin voivat helpottaa oloa(se serotoniini jne), mutta ei se alkuperäinen syy niillä poistu kuitenkaan. Siihen itse suosittelen sitä käsittelyä, käytännön toimia(esim. kiusaamisen lopettamisen keinot) ja tukea ylipäänsä.


      • kyllä on halpaa
        latistunut kirjoitti:

        Toki ravinto vaikuttaa aivokemiaankin. Ja tuo yhden kirjoittajan esittämä näkemys oli hyvä, että jotkut vitamiinit yms. voivat lisätä sitä serotoniiniä, niinkuin joidenkin lääkkeidenkin tarkoitus on. Jos vuosien kiusaaminen on aiheuttanut masennuksen yms, niin kaiketi serotoniinitasotkin saattaneet laskea, jolloin voi masentaa edelleen vaikka se kiusauskin loppuis. Silloin sen buustaaminen eri keinoin auttaa varmasti, mutta myös niitä kiusaamisen aiheuttaneita traumoja yms. pitäisi jotenkin käsitellä. Ja varmasti kaikki pienet onnistumiset, mielihyvän saamiset ja muut positiiviset jutut auttavat suuresti.

        Ja mitä tulee tohon omaan syömiseeni, niin kyllä siinä varmasti parantamisen varaa olisi edelleen, joskin se on paljon parempi kuin joitain vuosia sitten. Eikä minun ruokavalioni noista mainitsemistasi koostu. On minulla kyllä joskus ihan puutoksiakin ollut, kun jossain vaiheessa sairauttani aloin syömään todella huonosti(lähes vegaaninen ruokavalio ei jaksamista panostaa siihen), mutta tuo asia on parantunut paljon. Ja niitä vitamiineja yms. olen muutamien vuosien aikana syönyt monen sadan euron edestä(ja syön edelleen joskus).

        Tässä aamulla tuli mieleen vielä tosta asioiden käsittelystä, että parhainta apua itselleni on varmasti ollut läheisten tuki(vanhemmat ja myöhemmin ystävät, tyttöystävä), asioista keskustelu ja ymmärtävä vastaanotto vaikkei aina mitään uusia oivalluksia tulisikaan. Toki olen terapiastakin varmasti paljon saanut, mutta jos olen saanut esim. päähäni että olen huono ihminen, niin toisen on vaikea yrittää vakuuttaa minua etten olisi, terapeuttikin sanoi minua joskus jääräpäiseksi. Tuo jääräpäisyys ei ole aina hyvästä kyllä ja sitä pitäisikin yrittää muuttaa itsessäni.

        Sanoisin vielä, että jos psyykkiset ongelmat johtuu traumasta(yms henkisestä jutusta), niin ei se usein syömällä parane. Toki terveet elämäntavat ja lääkkeetkin voivat helpottaa oloa(se serotoniini jne), mutta ei se alkuperäinen syy niillä poistu kuitenkaan. Siihen itse suosittelen sitä käsittelyä, käytännön toimia(esim. kiusaamisen lopettamisen keinot) ja tukea ylipäänsä.

        "Ja niitä vitamiineja yms. olen muutamien vuosien aikana syönyt monen sadan euron edestä(ja syön edelleen joskus)."

        ????

        C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

        C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (10–20% läntisestä väestöstä kärsii uusienkin tietojen mukaan yhä C-vitamiinin puutteesta, Suomessa luultavasti vielä useampi). C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

        D-vitamiinia 50-125µg / vrk

        Magnesium (sitraattimuodossa) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1 (joidenkin tutkimusten mukaan lähes 90 % ihmisistä kärsii magnesiumin puutteesta)

        Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

        Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä ja lähimarketistakin n. 50€:lla.

        Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.


      • Loppu Propagandalle

        Voi wee mitä spammia. Voisit lopettaa tuon jenkkiläisen terveysintoilu-ruokaortodoksiapropagandan levittämisen.

        Millä aivokemian toiminnalla on jotain vaikutuksta kliiniseen masennukseen?

        Mitään ei ole ainakaan tieteellisesti todistettu.

        Miksiköhän traumaattisia kokemuksia kokeneet masentuvat? Miksi yksinäiset, koulu- ja työpaikkakiusatut masentuvat? Mikä siinä on ravinnon osuus?

        Tämä ruokavaliopakkomielteisyys on osa syömishäiriötäketjua, niin kuin fitness on pakkomielle.

        Tärkeintä olisi syödä mahdollisimman vähän prosessoituja ruokia ja valmistaa sitä ruokaa puhtaista raaka-aineista kotona perheen kanssa, istua alas perheen kanssa keskustelemaan ja rauhassa syömään.


    • Loppu Propagandalle

      "oki ravinto vaikuttaa aivokemiaankin. Ja tuo yhden kirjoittajan esittämä näkemys oli hyvä, että jotkut vitamiinit yms. voivat lisätä sitä serotoniiniä, niinkuin joidenkin lääkkeidenkin tarkoitus on. Jos vuosien kiusaaminen on aiheuttanut masennuksen yms, niin kaiketi serotoniinitasotkin saattaneet laskea, jolloin voi masentaa edelleen vaikka se kiusauskin loppuis."

      Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tämä on tieteellinen totuus.

      Huuhahoitoja mainostavat käyttävät tieteellisiä hypoteesejä eli arveluja, jotka on jo hylätty tai todistettu virheelliseksi.

      • ei enää

        "Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tämä on tieteellinen totuus."

        Olen ehdottomasti eri mieltä tästä. Olen tästä itse kävelevä esimerkki. Mutta ei ole vain yhtä syytä masennukseen. Serotoniinin taso on vain yksi niistä.


      • Loppu Propagandalle
        ei enää kirjoitti:

        "Serotoniinitasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Tämä on tieteellinen totuus."

        Olen ehdottomasti eri mieltä tästä. Olen tästä itse kävelevä esimerkki. Mutta ei ole vain yhtä syytä masennukseen. Serotoniinin taso on vain yksi niistä.

        Sinun fiilikset eivät olet tieteellistä totuutta. Mistäs sinä tiedät miksi olet toipunut tai voit paremmin? Jos uskot johonkin, niin lumeen voima on mahtav. Sekin on tieteellisesti todistettu.

        Juuri tuollaisia fiilistyyppejä voidaan kusettaa kaikenlaisella huuhaalla. Sen kun käytän ihan mitän tahasa, mutta terveydenhuollon ei pidä tarjota tai suositella kuin toimivia hoitoja.

        MItään tieteellistä näyttöä serotoniintason vaikutuksesta kliiniseen masennukseen ei ole. Ns. monoamiinhypoteesi on osoitettu vääräksi, eikä sitä ole koskaan edes osoitettu oikeaksi. Tämän voi lukea ihan suomalaisesta Duodecim-lehdestä suomeksi.


      • Propagandan voitto
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Sinun fiilikset eivät olet tieteellistä totuutta. Mistäs sinä tiedät miksi olet toipunut tai voit paremmin? Jos uskot johonkin, niin lumeen voima on mahtav. Sekin on tieteellisesti todistettu.

        Juuri tuollaisia fiilistyyppejä voidaan kusettaa kaikenlaisella huuhaalla. Sen kun käytän ihan mitän tahasa, mutta terveydenhuollon ei pidä tarjota tai suositella kuin toimivia hoitoja.

        MItään tieteellistä näyttöä serotoniintason vaikutuksesta kliiniseen masennukseen ei ole. Ns. monoamiinhypoteesi on osoitettu vääräksi, eikä sitä ole koskaan edes osoitettu oikeaksi. Tämän voi lukea ihan suomalaisesta Duodecim-lehdestä suomeksi.

        Arvostan opastustyötäsi, vaikka saarnaamasi totuus taitaa kaikua suurilta osin kuuroille korville. Enpä voi olla kanssasi juuri mistään eri mieltä.

        Yksi asia muuten, joka on jää Irving Kirschiltä huomiotta ainakin kirjassaan The Emperor's New Drugs: Exploding the Anti-depressant Myth on näiden SSRI:den sun muiden tököttien aiheuttama apatia ja tunnemaailman lamaantuminen. Tällä on iso vaikutus siihen miten henkilö kokee masennuksen 'parantuvan' lääkekäytön myötä, kun kyky tuntea tunteita heikkenee. Mitään masennustahan SSRI:t tai muutkaan mielialalääkkeet eivät paranna sen enempää kuin placebokaan. Merkittävänä haittavaikutuksena on, että samalla kun kyky tuntea ahdistusta ja masennusta häviää, menee myös kyky tuntea iloa, intohimoa, empatiaa, läheisyyttä, seksuaalista halua ja kiinnostusta asioita kohtaan. Tämä johtaa useimmiten syventyvään masennukseen ja ahdistukseen.


    • 2+2

      Vika on aina kiusaajassa, EI kiusatussa.

      Valitettavasti tänäkin päivänä kiusataan paljon ihmisiä, vaikka siitä åuhutaa julkisuudessakin.



      Tietyt mieleterveyssairaudet voivat johtua häiriintyneestä aivokemiasta lapsuuden kaltoin kohtelun tai muun sellaisen sijaan. Mielenterveysongelmia pitää hoitaa biokemiallisen ja fysiologisen tietämyksen avulla, ilman lääkkeitä.

      Nykyisin tiedetään, että ravintotekijöillä on keskeinen rooli mielensairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.

      Lääkäri ja biokemian Tohtori Abram Hoffer
      Psykiatri Humphry Osmond

    • latistunut

      Kysymyksiä nimimerkille Loppu Propagandalle:

      Miten sinusta masennusta pitäisi hoitaa?

      Ja toinen kysymys, että miten tunnistaa puolueettoman tutkimuksen, ja muutenkin tutkimuksen jossa ei ole suuria virheitä, kaikki tekijät otettu huomioon jne? Helposti ajattelee, että lääkeyhtiöt "muovaa" tutkimuksiaan lääkemyönteiseen suuntaan, mutta miksei joku toinen saattaisi "muovata" omia tutkimuksiaan lääkevastaiseen suuntaan puolestaan, jostain syystä.

      • Loppu Propagandalle

        Tutkimuksia pitää arvioida sen mukaan, miten ne tehty. Ja jos puhutaan lääkkeistä tai jostain luotaistuotteesta, niin sit pitää tutkia kaksoisokkotutkimuksin riittävän suurilla otoksilla ja useampia tutkimuksia. Ja kaikki otokset diagnosoinnit jne, pitää olla asiallsesti hoidettu. Ja vertailuna pitää olla joku toinen lääke tai ei-inertti lume eli lume joka aiheuttaa jotain sivuoireita. Ja kaikki tutkimukset pitää julkaista, myös ne jotka eivät osoita vaikutusta. KS. edellä. Meta-analyysit ovat kestämättömiä yleensä, koska "pieleen menneitä" tutkimuksia ei ole julkaistu ja ne "onnistuneet" on julkaistu moneen kertaa hieman eri muodossa.

        Jos puhutaan masennuksen hoidosta, niin silloin pitää kysyä onko taivoitteena hoitaa oireita vai syitä. Nyt tavoitteena on selvästikin hoitaa oireita. Masennuksen osalta olisi ehkä vielä tärkeämpää ennaltaehkäistä masennusta. Depressio on selvästi psykososiaalinen ongelma, koska sitä on eniten yksinäisillä, köyhillä, koulu- ja työpaikkakiusatuilla ja traumaattisia kokemuksia kokeneiden (varsinkin nuorena/lapsena) keskuudessa. Juuri Hesarissa oli juttua siitä miten 1987 syntyneiden joukossa on paljon psyykkisiä ongelmai tai taustalla on vanhempien työttömyyttömyyttä. köyhyyttä, mielenterveys- ja viinaongelmia. Lisäksi on työelämän tutkimuksia siitä, miten työpaikoilla, joissa on ns. hyvä sosiaalinen pääoma eli hyvä työilmapiiri on paljon vähemmän sekä masennusta että sydän- ja verisuonitauteja. Köyhyyteen ja sosiaalisiin ongelmiin pitäisi saada apua ajoissa perheissä.

        Minä en ole kieltämässä lääkkeitä, koska ne ns. psyykkisenä särkylääkkeenä (keskushermostolääkkeitä ne kun ovat) voivat helpottaa oloa. Ja kun ovat jo markkinoilla, uusia lääkkeitä ei pitäisi kuitenkaan hyväksyä näin löperöin perustein hyväksyä, mutta tuskin voimme USA:lle ja EU:lle mitään. Ihmisille pitäisi antaa oikeaa tietoa. Sillä serotoniinitasolla ei todellakaan ole mitään tekemistä masennuksen kanssa ja ns. mielialalääkkeet eivät tasapainota mitään aivokemiaa, josta muka masennus johtuu. Virallisestikin lääkehoito on OIREIDENMUKAISTA hoitoa, ei syyperusteita.

        Sen sijaan kyseenalaistan lääkkeiden syöttämisen kaikille pääasiallisena "hoitona". Siitäkin on näyttöä, ettå kun potilaat saavat itse valita lääkkeiden ja psykoterapian tai niiden yhdistelmän välillä, niin he toipuvat (ainakin väliaikaisesti) paremmin. Nykyisinhän sairauslomat, kuntoutustuet ja jopa kuntoutupsykoterapiatuki on koplattu lääkkeiden syömiseen. Hullut on siis laitettu taloudellisin pakottein pakkohoitoon eli lääkitykseen.

        Sen sijaan psykoterapiaa ja ammatillista kuntoutusta pitäisi tarjota yhä enemmän masennuspotilaille. Pitäisi selvittää kunkin masennuspotilaan tilanne: talous, sosiaaliset suhteet, työtilanne, voimavarat, sosiaalinen tuki, toiveet, asumisolot jne. Esim. huono parisuhde voi ylläpitää masennusta. Joidenkin tutkimuksien mukaan depressiivisillä naisilla on usein huono (väkivaltainen) parisuhde. Pitäisi tarjota enemmän sosiaalista kuntoutusta ja tukea, erilaisia harrasteryhmiä, rentoutusta, meditaatiota jne.

        Ylipäätään mitään muita kuin lääkinnällistä hoitoa ei tutkita. Myös psykoterapiahoitoa pitäisi kehittää. Pitäisi muuttaa suuntaan, mutta lääketeollisuuden painostus ja vaikutus on niin kova myös lääkärikunnassa, eikä politikoilla tai sosiaali- ja terveysministeriöllä näytä olevan mitään ideoita.


      • publication bias

        "Helposti ajattelee, että lääkeyhtiöt "muovaa" tutkimuksiaan lääkemyönteiseen suuntaan, mutta miksei joku toinen saattaisi "muovata" omia tutkimuksiaan lääkevastaiseen suuntaan puolestaan, jostain syystä."

        Mikä tämä syy olisi? Lääkeyhtiöillä on intressi saada tutkimustuloksia, jotka ajavat heidän etuaan. He jättävät mielellään valtaosan kannaltaan negatiivisista tutkimuksistaan julkaisematta (kts videolinkki), sillä olisihan se huonoa mainosta myytäville tuotteille, jos niin lääkärit kuin kuluttajatkin tietäisivät, etteivät ne toimi sokeripilleriä paremmin. Puolueettomien tutkijoiden tavoite taas on tietää totuus. Tieteessä on kysymys totuuden etsimisestä eikä siinä sovelleta demokraattista äänestystä siitä mikä on totta ja mikä fiktiota.

        http://www.youtube.com/watch?v=RKmxL8VYy0M


    • monia tarinoita

      " Pelkästään 1000 000 suomalaisella on hauraat luut D-vitamiinin puutteen takia. Ja tässä on vain luusto."

      Tuohon suorastaan täytyy taas kommentoida, on olemassa jonkinlaista
      tutkimusta ja tietoutta jo, miten tietyntyyppinen liikunta estää tai ainakin
      vähintään hidastaa osteoporoosin kehittymistä.
      Esim. squashin peluu tai jokin muu vastaava säännöllisesti viikoittain
      suoritettava liikunta, missä keho joutuu räjähtävään kiihdyttävään
      liikkeeseen ja pysähtymiseen.
      Pelkkä D-vitamiini yhdistettynä kalsiumin riittävään saantiin ei riitä, myös
      liikunta on se kova juttu.
      Luuston heikentyminen alkaa joillakin jo nelikymppisenä, monellakohan jo
      siihen liikunta ja ravintopuoleen olisi syytä kiinnittää huomiota.

    • ravintoa.

      Tieto ei ole vapaata, kun puhutaan lääkkeistä. Lääketutkimukset ovat lääketehtaiden tekemiä. Täten heillä on oikeus sensuroida lopputuloksista epämieluisa tieto. Esimerkiksi puolueetonta tutkimusta masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeiden todellisista hyödyistä ja haitoista ei ole tehty. Esimerkiksi masennuslääkkeiden tehoa ei voida todistaa, sillä serotoniinin mielialaa kohottavaa vaikutusta ei voida mitata. Sen sijaan masennuslääkkeiden käytöstä paljastuu yhä enemmän sivuvaikutuksia, eikä niistä tiedetä kuin jäävuoren huippu. Lasten ja nuorten psyykenlääkkeiden käyttö on kolminkertaistunut 2000-luvulla. 15–24-vuotiaista suomalaisnuorista yli 50 000 sai vuonna 2011 jotakin psyyken toimintaa säätelevää lääkettä.

      Tätä nykyä yli miljoona suomalaista syö joko masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja/tai unilääkkeitä. Kuitenkin näiden lääkkeiden teho ja vaikuttavuus on vaatimatonta. Mielikuva lääkkeiden tehosta perustuu suureen julkaisuharhaan (publication bias). Kun lääketehtaat julkaisevat vain myönteiset tutkimustulokset, saadaan luotua mielikuva tehokkaasta lääkkeestä.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm

      • ravintoa.

        Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes.


      • latistunut
        ravintoa. kirjoitti:

        Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes.

        "Esimerkiksi puolueetonta tutkimusta masennus-, psykoosi-, neuroosi- ja unilääkkeiden todellisista hyödyistä ja haitoista ei ole tehty."

        Miten kukaan sitten voi väittää, että lääkkeet olisivat hyödyllisiä, tai yhtälailla, että lääkkeet eivät olisi hyödyllisiä?

        Ja miksei luontaistuotteista tehdyt tutkimukset voisi yhtälailla olla puolueellisia? Kyllä luontaistuotekauppiaat ainakin kiittäisivät niitä edistävistä tutkimuksista.


    • tavallisesti

      Aloittaja puhuu jostain hikilenkistä, jolle minä ainakaan en jaksa lähteä silloinkaan kun olen kunnossa. Ihan vain tavallista ulkona oloa, kävelyä vaikka. Jos jaksaa niin pala reipasta sellaista. Ja ruoasta, kyllä muustakin huomaa, jos b-vitamiini puuttuu, kynnet ja hiukset haurastuu, saattaa olla että b3 ja b6 -"hermovitamiinit" eivät aiheuta näitä. Ja tietenkin ongelma pitää löytää, aina ei vain löydy, on vain paha olla ja paha on niin syvällä että kestää kauan ennenkuin sen itselleen tunnustaa ja alkaa käsitellä. D-vitaa kyllä kannattaa talvella ottaa jokaisen, se nyt ainakin on tutkittu, eikä sen puutetta nopeasti huomaa mistään.

    • adsfvsdf

      Tai sitten tulee joku terveily-Tero THL:stä sanomaan ett, joo sulla on nuo dopamiini-välittäjäainetasot vähän vinksallaan tuola aivoissa, nieleppäs pari vuotta näitä nappeja niin hermoraat paranee ja sitten on taas masennus pois.
      Kumpa kaikki olisikin niin helppoa, mutta ei, ihminen on hiukkasen monimutkasempi olento.
      Ellei itku, nauru, raivoominen, runkkaus, uni, puhe tai synnintunnustus auta niin sillon ei varmaan myöskään kemikaalipillerit. Nehän oikeestaan vaan paaduttaa, ja sitten ku potilas niien käytön johosta lobotoomisena ja tunteettomana läsöö sänkyssä niin lääketeollisuus sanoo että no niin, näittekö miten taas auttoi tämä ja tämä kuuri

    • telemarkki

      Kylläpäs olen kuullu.
      Astmakin paranee jutustelemalla
      etenkin puhelimessa pitkään

      etenkin ns. Pitkillä
      ulkom. Puheluilla...

    • Näkökulmia

      Sanoisin kokemuksen nojalla, että elämänmuutokset saattavat auttaa. Esim. työpaikan tai ammatin vaihto. Jos asut maalla, muuta kaupunkiin. Jos asut kaupungissa, muuta maalle.

      Masentuneen on tietenkin vaikea ottaa itseään niskasta kiinni, mutta sopiva lääkitys saattaa antaa voimia sen verran, että muutokset voivat onnistua.

    • Auringon lapsi

      Kolmas vuosi kognitiivista psykoterapiaa alkamassa ja samalla olisi tarkoitus vähentää ja lopettaa Sepram lääkitys, itselleni tämä oli aivan välttämätön ja hyvä ratkaisu kun kolme vuotta sitten traagisten tapahtumien jälkeen en enää pystynyt muuta kuin makaamaan sängyssä ja itkemään...

      Lääkkeet ovat auttaneet jaksamaan sieltä sängystä ylös, ja terapiasta saanut tukea elämälle. Ainakin minulle, jonka diagnoosi oli keskivaikea masennus, tämä yhdistelmä on auttanut takaisin jaloilleen, nyt vasta kahden vuoden jälkeen voin sanoa että alan nauttimaan elämästä.

      Voimia kaikille masentuneille, tiedän miltä se tuntuu kun et yksinkertaisesti enää pysty nousemaan sängystä.

    • Lääkitys sinälläänei anna mitään voimia. Ne ovat yksi keino vaikuttaa masennuksen kierteeseen, joka perustuu yksilön taipumuksiin ja hänen kohtaamiinsa olosuhteisiin. Täsmällisemmin ne vaikuttavat serotoniinin ja/tai noradrenaliinin toimintaan keskushermostossa. Ne siis eivät poista taipumusta, kuten herkkyyttä, eivätkä olosuhteita, kuten kiusaamista tai työelämästä putoamista. Lisäksi uskon, että valtaosa lääkkeiden hyötyjä osoittavista tutkimustuloksista ovat silkkaa sattumaa. Potilaan vointi on parantunut jostakin muusta syystä – lääkkeistä huolimatta. Itselleni ne eivät ole aiheuttaneet kuin pahoinvointia aggressiivisuutta, joten se siitä.

      Monille lääkkeet ja terapiat näyttävät olevan vain keino karttaa omaa vastuutaan lähimmäisistään. Perimmäinen ajatus näyttää olevan, että jos et kelpaa minulle, hyväosaiselle, syö edes lääkkeitä. Valitettavasti se tapa ei johda yhtään mihinkään. Jos haluaisimme masentuneiden todella virkistyvän, tarjoaisimme heille todellista toivoa paremmasta tulevaisuudesta ja konkreettisia keinoja saavuttaa ne. Kuntoutukseksi kutsutut pilipalihommat johtavat parhaassa tapauksessa vuorokausirytmin tilapäiseen paranemiseen. Hyöty sekin, mutta vain osa kokonaisuutta. Useimmiten niiden puuhien teennäisyys ja hyödyttömyys lopulta vain syventää masentuneen turhautumista ja arvottomuuden tunnetta.

      Keskustelu, jota latistunut tarjoaa, kuuluu auttavan monia. Sekään ei yksin ole kuin osa kokonaisuutta. Terapiassa on mahdollisuus selvitellä ajatuskulkujaan ja purkaa kokemuksiaan, mutta terapia on kuitenkin vain maksettua lähimmäisenrakkautta. Ikuinen höpötys ei auta. Ainoastaan todellinen vastuunotto lähimmäisistä ja oikeiden mahdollisuuksien tarjoaminen kantavat. Ajatukseni on melko ankea, koska itsekkyys on muotia ja yleensä muotiajatukset koetaan oikeassa olemiseksi.

      Masennus on siis kierre, jota erilaiset syyt ruokkivat. Uskon kuitenkin, että masennusta aiheuttava persoonallisuudenpiirre sinällään ei ole yksin hyvä tai huono. Herkkyyttä tarvitaan esimerkiksi ihmisten kanssa työskennellessä. Sen kääntöpuoli voi olla alttius ahdistumiselle. Herkkyys on siis piirre, jota toisten tulisi arvostaa ja jolle olisi hyvä löytyä mielekästä käyttöä.

      Ainoa todellinen hoito on masennuksen kierteen katkaiseminen. Oireiden hoito on osa sitä, mutta ainoastaan varteenotettava toivo ja kokemus siitä, että itse voi vaikuttaa ja tehdä merkityksellisiä asioita, lopulta auttavat. Ja valitettavasti tämä vaatisi toisten ihmisten panosta ennen kuin hoito alkaisia antaa tulosta. Nykyiseen menestysmentaliteettiin tuntuu kuuluvan tulosten saavuttaminen joko ennen kuin panostetaan tai ainakin panostamisen jättäminen muiden tehtäväksi. Pieleen menee. Suomalaiset ovat kuin poikaviikarien lätkäjoukkue, jossa pelaajat nujakoivat keskenään saadakseen kiekon edes hetkeksi itselleen. Lyhytjänteisimmät lahopäät näyttävät voittavan raa'alla voimallaan. Lopulta koko porukka jää tappiolle.

    • Hyvä Lannistunut, ÄLÄ LATISTU, vaan vahvista itseäsi taistelemaan. Aseet löytyvät itsestäsi. Ulkopuolelta tulevat hyökkäykset koettelevat ihmisen vastustuskykyä - luontaistuotteet, terapiat , lääkkeet, kirurgia etc yrittävät hoitaa oireita tai vahvistaa ihmisen omaa kykyä parantaa itsensä. Olen vakuuttunut siitä, että kaikki oireet , henkiset tai fyysiset, ovat tulosta solumuistiimme varastoituneista kokemuksista, jotka aiheuttavat sen stressin, joka vaikuttaa haitallisesti autonomiseen hermostoomme ja sen kautta immuunivastustuskykyymme. Voit puhua ja jauhaa kokemuksiasi vaikka kuinka ja todennäköisesti niin tekemällä säilöt ne entistä enemmän ja tiukemmin solumuistiisi. Väliaikaisesti se toki voi helpottaa, mutta ei todella auttaa pääsemään eroon ongelman syistä. Parantuaksesi haluat varmaan päästä eroon tuskastasi. Eli - ota selvää, mikä on todellinen syy masennukseesi siellä syvällä sisällä.
      Olet ymmärtänyt olevasi myös henkinen olento ja suosittelesin sinulle avun etsimistä siltä puolelta. Itse olen parantunut niin masennuksesta, fibromyalgiasta, lihassurkastumasta,thyroxin heittelyistä kuin lukuisista allergioista nk healingkoodin avulla. Tutustu sivustoon www.thehealingcode.com

    • Ikileidi

      Mielenkiintoista keskustelua! Itse olen ihmetellyt jo pitkään, että mikä meitä nyt sitten oikein masentaa ja ahdistaa. Tässäkin keskustelussa mietitään, miten siitä pääsee eroon, mutta ei sitä mikä on tausta tälle masennus-buumille, mikä nyt näyttäisi kohdanneen meidät suomalaisetkin näinkin voimakkaalla otteella. Syitä varmasti on monia, eikä yskiselitteistä vastausta voida esittää.

      Mutta yhden vaikuttavan tekijän nostaisin vielä esiin, joka ei keskustelussa ole tullut vielä vastaan. Meitä ympäröi nykyisin avoimen informaation yhteiskunta, jossa markkinatalous tekee vahvaa työtään mielikuvia luomalla siitä, mitä on olla menestyvä, onnellinen ja hyvinvoiva kansalainen. Ja sitten kun me tavalliset pulliaiset pyrimme tähän onnelliseen elämään vertailemalla omaa elämäämme eri mittarein kanssasisariin ja veljiin, niin hupsista vaan, suurimmalla osalla ihmisistä onkin yht.äkkiä asiat paljon huonommin kuin ne todellisuudessa ovat. Ei ole kauneutta riittävästi, ei ole välttämättä terveyttä, ei ole rahaa toteuttaa kaikkia niitä ihania asioita, mitä haluaisi, ei ole menestystä työssä tai uralla, niin kuin toivoisi. Ei ole arvostusta tai hyväksyntää siinä määrin kuin toivoisi, jos sattuu olemaan julkisuuteen pyrkivä jne. jne...

      Mielestäni tästä masennus-buumista, joka nyt todellakin näyttäisi olevan vallalla, iso osa on näennäistä. Toivon ettette käsitä väärin, tiedän että on paljon vakavasti masentuneita ihmisiä, ja asia on aidosti vakava. Mutta kun olen työssäni ja yksityiselämässäni nähnyt näitä "leivottuja" masennuksia ihan tarpeeksi, niin haluan todellakin tuoda kritiikkiä tähän aiheeseen myös.

      Erityisesti minua harmittaa, että nuorista helpolla "leivotaan" masennuksesta kärsiviä, kun he nyt sattuvat jollain lailla poikkeamaan standardeista, esim ovat ei standardista perheestä lähtöisin tai eivät menesty koulussa tai harrastuksissa kuin pitäisi. Väittäisin jopa että ympäristö ja tämä yhteiskuntamme aiheuttaa ahdistusta ja masennusta, ei niinkään nuoren tai aikuisen elämä tai aivokemikaalien toiminta. Tälle yhteiskunnalle olisi syytä tässä asiassa tehdä jotain konkreettista. Onhan se nyt outoa, että yhä enenevässä määrin ihmisten pitää syödä jotain lääkkeitä, että jaksaisivat normaalia elämää...

    • blackswanxx
    • Väärin diagnosoitu

      Masennus voi johtua myös elimellisestä sairaudesta, ei ole aina "päässä" vikaa. Kilpirauhasssairaudet: vajaatoiminta aiheuttaa hyvinkin myös masennusoireita. Arvauskeskuksien lääkäreitten tulisi huomioida myös tämä mahdollisuus, ennenkuin aletaan helppona ratkaisuna niitä masennuslääkkeitä tuputtamaan ja psykiatrille pukkaamaan!!! Useimmilla tällaisilla lääkäreillä ei ole tarpeeksi tietoa ja kokemusta kilppariongelmista.

      • oikeasti vai leikist

        Tämä on ihan totta! Ja lisäisin vielä, että myöskin kilpirauhassairaudet ovat usein alidiagnosoituja ja huonosti hoidettuja. Monesti vajaatoiminnan taustalla voi olla muita tekijöitä, kuten - ette ikinä arvaa - raudanpuutos! Myös muut vitamiinien tai hivenaineiden puutokset voivat aiheuttaa kaikenlaisia ketjureaktioita, ja lopulta voi olla vaikea selvittää missä sairauden syy loppujen lopuksi piilee.
        Minusta kokonaisvaltaista hoitoa tarvittaisiin enemmän. Kunpa psykiatritkin ymmärtäisivät enemmän psykosomatiikan ja elimellisten sairauksien päälle, ja yleislääkärit osaisivat tutkia kaikki oireet. Nykyisin niin kovin moni kipu ja särky todetaan olemattomaksi eli kuvitelluksi. Minä olen sitä mieltä, että jokaiseen sairauteen ja oireeseen on myös olemassa jokin syy, oli se sitten ruumiillinen tai henkinen. Kipu voi kertoa myös vaikka surusta.
        Mutta maailma ei ole täydellinen, eikä lääkärikään voi tietää kaikkea. Siksi olisi erityisen tärkeää panostaa ennaltaehkäisevään hoitoon. Ihminen voi itse kantaa suurimman vastuun omasta terveydestään hyvällä ruokavaliolla, riittävällä liikunnalla ja levolla, ylläpitämällä ihmissuhteita ja perehtymällä aktiivisesti mahdollisten sairauksien syihin ja hoitoon.
        Tiedän, että masennus vetää passiiviseksi. Minäkin toivoin masentuneena, että saisin jonkun ihmepillerin, joka pelastaisi.

        Päivittäisen metsässä oleskelun on muuten todettu tehoavan masennukseeen yhtä lailla tai jopa paremmin kuin mielialalääkkeet.
        Valitettavasti masentuneiden keskuudessa vallitsee usein sellainen machoiluajattelu, kuka on kaikkein sairain ja kellä menee paskimmin, vitamiinit ja ulkoilu on pelkkiä pilipalihommia ja vain kemialliset lääkkeet voivat auttaa oikeasti masentunutta. Jos sait avun jostain muusta hoidosta, et ollut oikeasti masentunut.


    • pöpipi

      Ainoa oikea lääke on vertaistuki, kun saa puhua asioistaan samaa kokeneiden kanssa saa tuntea myötätuntoa ja ymmärtämiseksi tulemista. Kaikki jotka aloittaa lauseensa: sun pitää vaan.. ovat hakoteillä. Masentunut ja ahdistunut tarvii kuuntelijaa ja ymmärtäjää. Näin siis minä joka juhlii 10 masennuspäivää enkä koe saaneeni mitään apua julkiselta taholta. Toisaalta pöpilässä tapasi auttavia potilaita joista tuli ystäviä.

    • hengetär

      Miksi sinä täällä sitten valitat, kun sulle tuputetaan, tee itse omia johtopäätöksiä, miksi olet masentunut ja toimi sen mukaan, ei se ole sen kummempaa. Meditointi/mietiskely, hyvä keino oppia tuntemaan itsensä.

      • Saarnaaja251

        Kehtaan epäillä, ettet tunne masennustilaa ollenkaan. Ehkä sinun piti saada kirjoittaa tuo älytön möläyksesi oppiaksesi jotakin. Pelkään kuitenkin, ettet lue seuraavaa koskaan. Kävit vain tyhjentämässä tietämättömyytesi likasangon tänne.

        1) Useimmat masentuneet tietävät joitakin syitä masennukseensa. Koska samat kokemukset eivät suista joitakin toisia ihmisiä masennukseen, tilan kaikki syyt eivät ole masentuneelle itselleen selvät, jos kenellekään. Masennuksen syyt ovat monitahoiset ja masennuksen kierre syvenee vähitellen. Kun potilas havahtuu avuntarpeeseen, hänellä tuskin on enää voimia muuttaa yksin elämäänsä.

        2) Eivätköhän kaikki masentuneet mietiskele vallan vimmatusti. Mieti sinä omiasi, mutta yritä ymmärtää, että eräs masennuksen tyypillinen piirre on kehämäiset ajatukset, jopa pakkomielteet. Niitä on myös erittäin vaikea tai mahdoton saada katkeamaan omin avuin, johon jokin terapia saattaa auttaa.

        Jos, hengetär, vielä palaat, niin perehdyhän asiaan ja hyväksy nekin toisten ihmisten kokemukset, jotka tuntuvat vaikeilta käsittää.


    • kissa4

      Masennuksen kokeneena ja sen kanssa joka päivä tasapainoillessa olen sitä mieltä että puhuminen auttaa. Itselläni on siitä kokemusta ja se auttoi, paitsi silloin kun toisen osapuolen (ammatti ihminen) kanssa ei oltu samalla aaltopituudella. Itselläni auttaa myös esim. kävely, mutta salille tai jumppaan en ole vielä pystynyt menemään, joten maksan kuukausimaksua vähän turhaan. No ehkä sinnekin vielä pääsen kun aikaa kuluu.
      Itselläni on lääkitys, josta haluaisin eroon, mutta vielä se ei onnistu. No onneksi annostusta on saatu pienennettyä. Ne jotka eivät ole kokeneet oikeaa masennusta niin eivät myöskään tiedä mitä se todellisuudessa on. Helppo sanoa että ryhdistäydy jne. Tuskin kukaan haluaa tahallaan olla masentunut.

      • zzxzz

        Olen kokenut masennuksen, jota kutsuisin oikeaksi. Taipumus siihen seuraa minua kuolemaani asti.

        Kiitän sinua myös tuosta viimeisestä tokaisustasi, että kukaan ei halua tahallaan olla masentunut. Monille hölösuille haluaisin sanoa, että tottahan sairaslomalla voi välttää monia arjen velvollisuuksia, mutta kyllä masentuneen päivät ovat niin karmeita, että mielummin käy työssä jossa yhtäänkään pärjää ja hoitaa muutkin asiansa edes jotenkin.

        Koska lääkkeiden lopettamisessa on vaikeutensa, en ehdota heittämään niitä suoraan menemään. Mutta ehdotan, että lakkaat uskomasta niihin. Plaseboa ne ovat, ja tulonsiirtoja niille, joilla rahaa on ennestäänkin.

        1) Mahdolliset myönteiset kokemuksesi voivat hyvinkin johtua jostain vallan muusta.

        2) Ole nyt ERITTÄIN tarkka sen suhteen, ettet jää lääkekoukkuun. Kukaan ei tiedä, kuinka noiden aineiden nauttiminen vuodesta toiseen vaikuttaa. Itse kehtaan epäillä, että kun niitä syö vuosia, toipuminen kestää vuoskymmeniä.


    • Onnellinen7

      Minulla auttoi elämänmuutos mm. ero huonosta miehestä, uusi työpaikka, uusi asuinpaikka, uusi rakkaus jonka tunnen oikeaksi. Lisäksi syön hyvin ja pyrin saamaan tarvittavat vitamiinit sun muut joka päivä. Ruokavaliossa ei kannata olla puutteita koska aivot ei saa tarpeeksi oikeanlaista ravintoa ja se voi lamaannuttaa toimintavalmiutta. Myös liikuntaa kannattaa harrastaa. Puhuminen auttoi jonkin verran ja yksi luottoystävä joka jaksoi aina olla tukena.

      Kuitenkin tärkeintä minulle oli ero siitä huonosta miehestä ja lopputili töistä jossa kokoajan peloteltiin potkuilla.

      Minua yritettiin jopa laittaa laitokseen jossain vaiheessa ja määrätä lääkkeitä kunnon määrä. Ei auttanut vaikka psykiatrille yritin sanoa että "minua pelottaa työni, mieheni ja mikään ei ole varmaa". He eivät auttaneet minua elämäntilanteiden selvittämisessä. Lopulta sain itsestäni irti sen että tein kaiken itse. Ihmeellistä että pystyin siihen. Kai se laitoksen pelko myös pakotti toimimaan. Siellä kaikki olisi mennyt vielä huonommin koska olisin joutunut luopumaan silloin asunnostani, lemmikistäni ja perheen näkemisestä.

      Elämäntilanne se sotkussa on tai sitten elämässä ei ole mitään suurimmalla osalla masentuneista. Silloin pitää saada neuvoja jostain kuinka toimia ja kuunteluapua, vertaisten kokemuksia. Tai sitten ponnistaa viimeiset voimat itsestään irti ja käyttää energia muutokseen jonka suunnittelet elämääsi.

      Nyt olen onnellinen ja ne vuodet on takanapäin. Onneksi.

    • Nykyään terve

      Masennuspotilaan täytyy syödä erittäin voimakas ja laaja ravintolisäpaketti joka ikinen päivä, että siitä on todella hyötyä. Lisäksi kevyttä liikuntaa (esim. reipas kävely luonnon helmassa) pitää myös harrastaa joka päivä.

      Hoito-ohjeet täällä:
      http://www.mattitolonen.fi/index.php?page=articles&id=185

      Esim. E-EPA (4 g/vrk) hoitoon - masennuksen ehkäisyyn riittää 1 g/vrk

      • Loppu Propagandalle

        "Masennuspotilaan täytyy syödä erittäin voimakas ja laaja ravintolisäpaketti joka ikinen päivä, että siitä on todella hyötyä. Lisäksi kevyttä liikuntaa (esim. reipas kävely luonnon helmassa) pitää myös harrastaa joka päivä.
        "


        Hohhojjaa.

        Ja missäs on näyttö?


    • kfVkVK

      Väitetään, että ns. normaalin päivärytmin ylläpitäminen on kaikkein tärkeintä masennuksen kanssa elävälle. Apua ei pidä etsiä päihteistä, ne vaan pahentaa. Masennushan tulee siitä kun aivojen kuormitus on enemmän kuin resurssit käsitellä asioita. Tärkeintä on juuri löytää se syy mikä masentaa. Kun ko. asiaan on löytynyt ratkaisu, alkaa paraneminen. Psyykkinen hyvinvointi tarvitsee kaiken sellaisen tekemistä, mikä tuo hyvää oloa. Toiset maalaa, kuuntelee musiikkia ja toiset katsoo elokuvia tms. mikä tuo iloa. Masentumisesta en henkilökohtaisesti tiedä, mutta surusta kyllä. Äidin kuoleman jälkeisestä vuodesta en oikein muista mitään. Samaan aikaan jäin työttömäksi pitkästä työsuhteesta tuotannollisista syistä.Olisin varmaan kuollut suruun ellei minulla olisi ollut hyvää parisuhdetta ja kahta lasta. Silloin tuli kuunneltua paljon George Michaelin Older-albumia ja itkettyä. Mutta päivä päivältä sitä mentiin eteenpäin. Uudelleenkouluttauduin ja selvisin. Veljen kuolemasta sitten selvisinkin nopeammin.

    • jeofwffkosafk

      joo eli kun puhutaan kausimasennuksesta(syys tai kevät) näihin yleensä auttaa ulkoilu ja vitamiinit, kun puhutaan MASENNUKSESTA paras apu on lääkitys ja puhe kontaktit. jotkut ei vaan tiiä mistään mitään

    • Pjolonen

      Mystisen Tohtori Tolosen vastaisku!

    • kallekehveliq

      tämä varmaan oikea foorumi kysyä tuollasta asiaa?

      suomi24 keskustelupalstalle kirjoittelee kaikenlaiset hörhöt joten suosittelen lääkäriin menoa.

      • ertertt

        Suomi24:n sivulle kirjoittelevat kaikenlaiset, mutta kokemukseni perusteella minä suosittelen lääkärin välttämistä. Apua toki pitää hankkia ja lääkäriltä sairaslomaa jos tarvis on. Näyttää jopa siltä, ettet kyennyt ymmärtämään alkuperäistä viestiä. Tekstin perusteella apua on hankittu ja nyt kysymys on siitä, kuka minkäkin kokee parhaaksi avuksi.

        Täällä kirjoitellaan myös henkilökohtaisista kokemuksista hörhöilyn lisäksi. Vaikka toisten kokemuksia ei kukaan täysijärkinen yritä soveltaa suoraan omaan elämäänsä, ne voivat kuitenkin olla vertaistukea. Pelkästään siitä voi olla apua, että kuulee jonkun ylipäätään päässeen tolpilleen ja palanneen arkeen ongelmien jälkeen. Kaikenmaailman ryhmäterapiat kolunneena olen varma, että jokainen aikuinen masennuspotilas on ajatellut asioitaan ja osaa erottaa typerät patenttineuvot ja tahallisen ärsyttämisen aidoista kokemuksista.


    • TOHTORI TIETÄÄ

      MASENNUKSEEN EI AUTA MUU KUIN LÄÄKKEET ESIMERKISI SEPRAM TULEE EKAS MIELEEN ON NIITÄ MUITAKIN MERKEJÄ MUT NIITÄ TÄYTYY SYÖDÄ HOIDON AIKANA SILLAI KUN TOHTORI MÄÄRÄNNYT JA SÄÄNNÖLLINEN ULKOILU JOKA PÄIVÄ VÄHINTÄÄN 10 KILSAA YHTEEN SUUNTAAN KUN NÄITÄ NOUDATTAA NIIN KUMMASTI MASENNUS HÄVIÄÄ MUT LÄÄKETTÄ TÄYTYY SYÖDÄ LOPPU ELÄMÄ ETTEI ISKE UUDESTAAN JOS NÄIN KÄY NIIN ISKEE TOSI RAJUNA EIKÄ MUU AUTA KUIN NARU KAULAN YMPÄRILLE JA NIRRI POIKKI KAIKKI JOTKA OVAT TEHNEET ITSARIN MASENNUKSEN TAKIA NIIN SE JOHTUU KUN TAUTI ISKENYT UUDESTAAN TOSI RAJUNA ET TÄLLÄ LÄÄKÄ'RI KLERTO ERÄÄLLE MASENNUS POTILALLE

      • Älä usko kaikkea!

        TOHTORI TIETÄÄ- nimimerkille: Kaikkea ei pidä uskoa, mitä lääkäri sanoo. Lääkärit ajattelevat hyvin lääkekeskeisesti. Koskaan he eivät anna yleensä ohjeita ravitsemuksesta tai elämäntavoista. Jos potilaalla ei esim. hengitys kulje hyvin ja on astmaan taipumusta, niin kovat lääkitykset määrätään heti, mutta ei vahingossakaan puhuta esim. ruokavaliosta mitään. Jos potilas juo esim. maitoa paljon niin sehän muodostaa limaa huomattavan paljon joten heti maito pois.

        JOS JOKU LÄÄKÄRI MINULLE SANOISI, ETTÄ SEPRAMIA ON OTETTAVA KOKO LOPPU ELÄMÄNI NIIN SELLAISELLE LÄÄKÄRILLE EN MENISI ENÄÄ TOISTA KERTAA!

        Tuollainen kommentti lääkäriltä on masentava, epärealistinen eikä perustu mihinkään tietoon vaan sen tarkoitus on hallita potilasta ja sitoa hänet lääkekoukkuun. On paljon potilaita, jotka ottavat turhia lääkkeitä ja päällekkäisiä lääkkeitä. Minä kyseenalaistan kaikki lääkäreiden määräämät lääkkeet. Yksi lääke synnyttää aina yhden uuden vaivan ja sen poistamiseen tarvitaan taas uusi lääke jne.


    • varma lääke

      Paras lääke masennukseen joka toimii aina: muuta pois Suomesta.

    • Yksinäinen m32

      Olen 32 vuotias mies ja ainakin minusta tuntuu että olen 32 vuotta ollut masentuneena. Periaatteessa kaikki asiat on mallillaan ja saan mielihyvää töistä ja harrastuksista mutta tämä ainainen yksinäisyys ahdistaa. Olen seurustellut useita kertoja ja aina minut jätetään. Kai se pitää uskoa että syy on yksin minun vaikka en sitä ääneen haluaisi kertoa. Olen vaan sitä mieltä että kun olen ollut koko ikäni ilman kavereita (muutamaa lukuunottamatta) ollut koulukiusattu yms että olen vaan ihminen johon kukaan ei voi rakastua. Olenkin sen virheen tehnyt ja sanonut kumppaneilleni että et sinä oikeasti minua rakasta vaan olet sen aikaa että löydät paremman yms. Syystäkin he ovat suuttuneet ja tie päättyy aina eroon kunnes uus löytyy ja samat sävelet.

      Olen vaan ikuisella yksinäisyydellä pilannut pääni ja se haamu että kukaan ei välitä tai tule koskaan välittämään kiusaa mieltäni ainiaan.
      Kun tämä mielen haamu ottaa vallan kostan sitä muille. Kun sinäkään et välitä niin p.askat en minäkään.
      Puhunut olen psykologille mutta olen vaan sitä mieltä että puhuminen tuntemattomalle tunnin parinviikon välein on yhtä humpuukia. Se ei auta tipan vertaa. Paremman mielen saan kun soitan kaukaiselle kaverilleni ja höpötän puhelimessa parin tunnin ajan omat murheet ja huolet ja on yksi joka kuuntelee ja välittää ja tuntee niin enemmän terapiaa siinä on.
      Mutta se puhuminen ei auta tähän yksinäisyyteen tipan vertaa.
      Yksin olen syntynyt, yksin elänyt ja yksin tulen kuolemaan. Jälkimmäinen on nykyään päivittäin mielessä.

      • Syy ei ehkä ole yksin sinun, mutta sinun kontollesi tässä yhteiskunnassa pakkaa jäämään ratkaisun löytäminen. Ei minullakaan ole mitään parantavaa taikatemppua tarjolla. Tuosta kuitenkin suoraan näkee erään ongelmakohdan. Ajatuksesi, että joku nainen elää kanssasi vain kunnes löytää paremman, toteuttaa itseään kerran toisensa jälkeen. En tiedä, montako kertaa naisen pitää törmätä tuohon asenteeseen tunteakseen itsensä voimattomaksi asennetta vastaan. Jotkut lienevät sitkeämpiä kuin toiset. Mutta mikä vakuuttaisi sinut siitä, että joku haluaa vilpittömästi olla seurassasi? Vaikka siis syy olisikin sinussa, saatat silti tarvita jonkun jääräpäisen naisen apua, jotta voisit kokea olleesi väärässä.

        Sama tietenkin koskee välittämistä. Koska sinä et välitä, minäkin viis veisaan. Ilmiö on itseään ruokkiva kierre, joka pitäisi saada poikki. Taas tarvittaisiin joku jääräpää tai sellaisten porukka, joka osoittaisi välittämistä vaikka itse et siihen enää uskoisikaan. Asiassa on tiukasti kaksi puolta. Todellakin sinut on jätetty yksin ja aivan yhtä todella sinulla itselläsi on vastuu ratkaisun etsimisestä. Ei ole helppoa ja voi olla, ettei sitä löydy ikinä. Vaan jospa sitä silti kannattaisi etsiä ja toivoa...

        Terapiasta olen samaa mieltä kanssasi. Joutilas jorina harvakseltaan ei auta mitään. Intensiivisempi juttelu voi auttaakin, mutta rajansa silläkin. Puhe, joka ei lopulta vaikuta konkreettisesti, on parhaimmillaankin vain suopeaa viisastelua.

        Olennainen kysymys lienee, että mitä tekisit toisin. Mitä asiaa voisit muuttaa vaikka vähän kerrallaan, ettet taas kävisi samaa kamppailua? Millä keinoin löytyisi tie sen harmaan kiven ympäri, jonka läpi olet yrittänyt lujalla tahdolla? Kun itseään ja koko elämäänsä ei voi muuttaa kerralla, on pakko ottaa kohtuullisempia tavoitteita, näin arvelen. En tiedä, onko puheeni joutavaa pauhua, mutta pyytäisin nyt jo ajoissa miettimään, että missä tilanteessa tuo itsensä toteuttava lause pääsee suustasi. Mikä laukaisee tarpeen sanoa sen? Milloin olet sen sanonut ja onko niissä tilanteissa jotakin yhteistä, kuten jokin tapahtuma tai jonkin tietyn tunteen herääminen. Auttaisiko se, että edes kerran saisit oltua sanomatta tuota ja helpottaisiko se masennuksen ja toivottomuuden tunnetta?


      • Yksinäinen m32
        avaxt kirjoitti:

        Syy ei ehkä ole yksin sinun, mutta sinun kontollesi tässä yhteiskunnassa pakkaa jäämään ratkaisun löytäminen. Ei minullakaan ole mitään parantavaa taikatemppua tarjolla. Tuosta kuitenkin suoraan näkee erään ongelmakohdan. Ajatuksesi, että joku nainen elää kanssasi vain kunnes löytää paremman, toteuttaa itseään kerran toisensa jälkeen. En tiedä, montako kertaa naisen pitää törmätä tuohon asenteeseen tunteakseen itsensä voimattomaksi asennetta vastaan. Jotkut lienevät sitkeämpiä kuin toiset. Mutta mikä vakuuttaisi sinut siitä, että joku haluaa vilpittömästi olla seurassasi? Vaikka siis syy olisikin sinussa, saatat silti tarvita jonkun jääräpäisen naisen apua, jotta voisit kokea olleesi väärässä.

        Sama tietenkin koskee välittämistä. Koska sinä et välitä, minäkin viis veisaan. Ilmiö on itseään ruokkiva kierre, joka pitäisi saada poikki. Taas tarvittaisiin joku jääräpää tai sellaisten porukka, joka osoittaisi välittämistä vaikka itse et siihen enää uskoisikaan. Asiassa on tiukasti kaksi puolta. Todellakin sinut on jätetty yksin ja aivan yhtä todella sinulla itselläsi on vastuu ratkaisun etsimisestä. Ei ole helppoa ja voi olla, ettei sitä löydy ikinä. Vaan jospa sitä silti kannattaisi etsiä ja toivoa...

        Terapiasta olen samaa mieltä kanssasi. Joutilas jorina harvakseltaan ei auta mitään. Intensiivisempi juttelu voi auttaakin, mutta rajansa silläkin. Puhe, joka ei lopulta vaikuta konkreettisesti, on parhaimmillaankin vain suopeaa viisastelua.

        Olennainen kysymys lienee, että mitä tekisit toisin. Mitä asiaa voisit muuttaa vaikka vähän kerrallaan, ettet taas kävisi samaa kamppailua? Millä keinoin löytyisi tie sen harmaan kiven ympäri, jonka läpi olet yrittänyt lujalla tahdolla? Kun itseään ja koko elämäänsä ei voi muuttaa kerralla, on pakko ottaa kohtuullisempia tavoitteita, näin arvelen. En tiedä, onko puheeni joutavaa pauhua, mutta pyytäisin nyt jo ajoissa miettimään, että missä tilanteessa tuo itsensä toteuttava lause pääsee suustasi. Mikä laukaisee tarpeen sanoa sen? Milloin olet sen sanonut ja onko niissä tilanteissa jotakin yhteistä, kuten jokin tapahtuma tai jonkin tietyn tunteen herääminen. Auttaisiko se, että edes kerran saisit oltua sanomatta tuota ja helpottaisiko se masennuksen ja toivottomuuden tunnetta?

        Jaa a enpäs tiedä tai osaa sanoa. On päiviä jolloin olen maassa aamusta iltaan ja tuntuu että mikään ei kiinnosta ja onnistu. Sitten on oikein energisiä päiviä ja tuntuu että kaikki vaan menee putkeen ja olen selkeästi iloinen ja sen myös muut huomaa. Elämäni on yhtä aaltoliikettä.
        Yksinäisyyteni piilotan monilta sukulaisilta ja tuttavilta. En haluaisi näyttää että olen erilainen kuin muut ja henkisessä montussa. Tosin sinkkuna ja lyhyitä suhteita elävänä henkilönä mua ei edes kutsuta mihinkään tilaisuuksiin esim häihin tai synttäreille kun kaikki kunnolliset ihmiset elää suhteessa eikä sinkkuna. Minkäs sille voin jos haluan naisen vaikka loppu elämäkseni elämääni mutta he aina lähtee.

        Tapasin aivan ihanan naisen vuosi sitten.
        Kaikki oli yhtä riemua ja se puolivuotta kun seurustelin hänen kanssaan elin pilvilinnoissa ja minusta vaan tuli puhelias ja sosiaalinen. Kaikki elämässä onnistui ja pienet virheetkin kuittasin huumorilla. Mutta mitä kauemmin elin hänen kanssaan ja katselin sitä hänen kaunista hymyään ja iloista asennettaan minua kohtaan alkoi epäilyt. Sanoinkin ääneen että haikailet kuitenkin muiden perään sillä ei kukaan ole minua koskaan rakastanut eikä tule rakastamaan ja tuolla on vaikka kuinka paljon komeita miehiä niin miksi olet kanssani. Enhän mä ole kauneutesi arvoinen. Hän välitti ja vannoi että olen vaan hänen eikä kukaan tule väliimme. Kolmen kuukauden koetin kiveä pelkäsin todella sillä se on aika jolloin minut viimeistään jätetään aina. Hän pysyi ja pysyi reilu viisi kuukautta kunnes hermostui ja ainoa riita mikä koko aikana oli tuli silloin kun hän jätti minut. Olen kuulemma luulo sairas, epäileväinen, huonon itsetunnon omaava ja hän lopetti suhteen. Kyllähän mä olen näitä tiedän sen mutta en helvetti voi sille mitään. Se vika on ja pysyy mun päässä. Tuo suhteen päättyminen oli niin kova isku vyön alle että en ole koskaan eläissäni ollut niin lähellä kuolemaa. Tuntui vaan että kaikki päättyi ja menköön. Tyytyväinen olin vaan siitä että "tiesinhän mä et näin käy kuitenkin"
        Sen jälkeen olen elänyt pari lyhyttä suhdetta vaan odottaen koska mut jätetään. Toinen kesti reilu kuukauden ja toinen reilu kaks kun naisten mitta täyttyi.
        En vaan osaa tehdä mitään sille sillä tavattuani uuden naisen eka ajatus on vaan kuinka kauan kestää ennenkun hän jättää.
        Näin surkea on elämäni.


      • The Dead One
        Yksinäinen m32 kirjoitti:

        Jaa a enpäs tiedä tai osaa sanoa. On päiviä jolloin olen maassa aamusta iltaan ja tuntuu että mikään ei kiinnosta ja onnistu. Sitten on oikein energisiä päiviä ja tuntuu että kaikki vaan menee putkeen ja olen selkeästi iloinen ja sen myös muut huomaa. Elämäni on yhtä aaltoliikettä.
        Yksinäisyyteni piilotan monilta sukulaisilta ja tuttavilta. En haluaisi näyttää että olen erilainen kuin muut ja henkisessä montussa. Tosin sinkkuna ja lyhyitä suhteita elävänä henkilönä mua ei edes kutsuta mihinkään tilaisuuksiin esim häihin tai synttäreille kun kaikki kunnolliset ihmiset elää suhteessa eikä sinkkuna. Minkäs sille voin jos haluan naisen vaikka loppu elämäkseni elämääni mutta he aina lähtee.

        Tapasin aivan ihanan naisen vuosi sitten.
        Kaikki oli yhtä riemua ja se puolivuotta kun seurustelin hänen kanssaan elin pilvilinnoissa ja minusta vaan tuli puhelias ja sosiaalinen. Kaikki elämässä onnistui ja pienet virheetkin kuittasin huumorilla. Mutta mitä kauemmin elin hänen kanssaan ja katselin sitä hänen kaunista hymyään ja iloista asennettaan minua kohtaan alkoi epäilyt. Sanoinkin ääneen että haikailet kuitenkin muiden perään sillä ei kukaan ole minua koskaan rakastanut eikä tule rakastamaan ja tuolla on vaikka kuinka paljon komeita miehiä niin miksi olet kanssani. Enhän mä ole kauneutesi arvoinen. Hän välitti ja vannoi että olen vaan hänen eikä kukaan tule väliimme. Kolmen kuukauden koetin kiveä pelkäsin todella sillä se on aika jolloin minut viimeistään jätetään aina. Hän pysyi ja pysyi reilu viisi kuukautta kunnes hermostui ja ainoa riita mikä koko aikana oli tuli silloin kun hän jätti minut. Olen kuulemma luulo sairas, epäileväinen, huonon itsetunnon omaava ja hän lopetti suhteen. Kyllähän mä olen näitä tiedän sen mutta en helvetti voi sille mitään. Se vika on ja pysyy mun päässä. Tuo suhteen päättyminen oli niin kova isku vyön alle että en ole koskaan eläissäni ollut niin lähellä kuolemaa. Tuntui vaan että kaikki päättyi ja menköön. Tyytyväinen olin vaan siitä että "tiesinhän mä et näin käy kuitenkin"
        Sen jälkeen olen elänyt pari lyhyttä suhdetta vaan odottaen koska mut jätetään. Toinen kesti reilu kuukauden ja toinen reilu kaks kun naisten mitta täyttyi.
        En vaan osaa tehdä mitään sille sillä tavattuani uuden naisen eka ajatus on vaan kuinka kauan kestää ennenkun hän jättää.
        Näin surkea on elämäni.

        Olet siis vuoden aikana seurustellut yhteensä yhdeksän kuukautta kolmen naisen kanssa? Mitä ****** luulet tietäväsi yksinäisyydestä? Voi ******** *******!


    • Keskustelu auttoi

      Masennus voi johtua monista asioista tai jostain akuutista tapahtumasta. Minulle sattui monta tapahtumaa yhtä aikaa ja masennuin.
      Sain yhden ajan psykiatrille ja hän antoi keskustelu terapiaan lähetteen. En halunnut lääkitystä. Kävin aikani siellä ja vähitellen aloin nähdä itse syyt.
      Ne ei olleet minusta johtuvia vaan koin, että minulta vaadittiin paljon moneen suuntaan. Kotoa ei saanut oikeaa tukea jota olisin ollut vailla. Keskustelu avasi näkemyksiä, että käsitin mistä oli kyse.
      Työterveys lääkäri määräsi sairaslomaa lisää. Olin jo psykiatrin kautta saanut lomaa koska asia liittyi työpaikkaan.
      Uusi työnantaja oli ja ei osannut hoitaa muuten asioista kuin irtisanomisilla. Tietenkin vanhimmasta päästä. Huoli tulevaisuudesta painoi koska tuloni pienenivät. Jouduin eläkettä hakemaan ja se tuli vasta työttömyyskorvausten ja valituksen kautta vakuutusoikeudesta.
      Älkää jääkö painimaan yksin vaikeuksien kanssa. Hakekaa apua kun on vaikeinta. Aina sitä ei saa läheltä kun läheinen ei tajua asian laitaa kokonaan.

    • hfgg

      Tramal retard 200 mg 1 tbl 1-3 x päivässä vitutukseen ja kiputiloihin, mikäli toleranssia on, annostus kolminkertainen.

    • kilpirauhanenhor

      Kannattaa kuitenkin tutkia nämä kilpirauhassairaudet ja hormonitasapainot. Ne voivat aiheuttaa jopa mielisaisautta.

    • pelimies3

      Paras apu masennukseen on voittaa joku pikkuskaba, mutta ei se ole helppoa voittaa edes oman perheen välisiä pikkukilpailuja, siksi masennus voi niistäkin lisääntyä. Mutta masennukselle on selvä syy, olet liian huono, eikä siihen auta muu kuin että olisi jossakin paras. Harjoittele jokin peli tai kilpailumuoto niin, että voitat, niin masennuksesi loppuu, ellei niin käy, etkä tuu edes toiseksi, niin olet ainakin yrittänyt. Älä rupea lottoamaan tai muuta turhaa, ei niissä ole kovin todennäköistä voittaa, vaikkei niissäkään mahdotonta, mutta älä luota tuurisi, vaan siihen, että opettelet tekemään jotakin hyvin, jos et ihan parhaiten, niin ainakin keskimääräistä paremmin. Jos olet oikeasti huono kaikessa, niin ei masennus ole väärin:-)

    • Ravinto expertti

      LOPETTAKAA PASKAN JAUHANTA!

      FINNMAXIN TRYPTOFAANILLA LÄHTEE MASENNUS! OTTAKAA 4-8 KERTAA SUOSITUKSEN 500mg YLITTÄVÄ ANNOS VIIKON AJAN!

      MUTTA MITÄÄN MASENNUSLÄÄKKEITÄ EI SAA SAMALLA SYÖDÄ TAI LÄHTEE HENKI SEROTON SYNDROOMAN VUOKSI!

      TRYPTOFAANIA KÄYTETÄÄN EKSTAASIN ELI MDMA HUUMEEN VIEROITUS OIREISIIN!

      SE ON TÄYSIN LAILLINEN JA TURVALLINEN LISÄRAVINNE JOTA SAA OSTAA LUONTAISTUOTEKAUPOISTA!

      • Loppu Propagandalle

        Tripofaanitasolla ei ole mtään tekemistä masennuksen kanssa.


      • Loppu Propagandalle
        Loppu Propagandalle kirjoitti:

        Tripofaanitasolla ei ole mtään tekemistä masennuksen kanssa.

        po Tryptofaanitasolla ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa.


        typon korjaus


    • Max Martin

      Se on sitä fitnesstä, joka toimii virallisen lääketieteen ulkopuolella. Joitakin se ärsyttää, eräitä naurattaa ja jotkut sitten vaan hakevat sitä hyvää mieltä ja iloa elämäänsä sieltä mistä sitä saa. Kuuntele Arja Saijonmaata ja Elämälle kiitos.

    • os..

      Kyllä on kokemusta masennuksestakin. Masennus on hengentila, mutta siihen voi vaikuttaa kehon kautta. Keho antaa mielihyvän tunteen, eikä siihen tarvita mitään puheita tai selityksiä. Tietysti on hyvä olla ideoita ajatuksiakin, mutta hyvänolon tunne on tärkeintä.

    • heebo92

      Hikireeni? Kävelyllä on aikaa ajatella, eikä ulkoisia häiriötekijöitä pururadalla. Kotona ajattelet käsissäsi olevaa asiaa, mutta kävellessä ajatuksilla on vain taivas rajana.
      Itse ainakin pystyn ajattelemaan todella syvällisiäkin asioita kävellessä, kun taas kotona tulee vain keksittyä tekemistä.
      Ja ei kukaan pelkän ulkonäön ja terveyden vuoksi kävele tunteja viikossa. Pakko siinä on olla jotain taikaa.

    • Osaankoha minä?

      Ite myönnän että olen ''hurahtanut'' liikunnan, ruokavalion ja vitamiinien osalta MUTTA huomasin vaihtoehtoina olevan kotiin jääminen märehtimään menneitä tai uuden pelottavan asian kohtaaminen. Kävin/käyn psykoterapiassa jossa lähdin avaamaan mielen kanavia, painajaiset lapsuudesta ja muistot... Tiedän tunteen kun on oikeasti henkisesti halvaantunut ja tukossa eikä tiedä mitä pitäisi tehdä.. Huomasin että kaverit alkoivat kyllästyä jos aloin avautumaan liikaa murheistani mutta jos taas en puhunut mitään: puhuisit enemmän! Siis, häh? o.O

      Tokihan terapiatäti ottaa aina omansa lompakostani mutta eipä tarvitse rasittaa kaverisuhteita ''liiallisilla'' murheilla. Saan iloja harrastuksista ja jotenkin jumpasta vaan erityisesti nautin kun pääsen tapaamaan harrastuksen parissa uusia ihmisiä se liikunta tms. terveyspuoli tulee siinä ohella sitten. Murheenkryyni kauden jälkeen päätin lähteä kokeilemaan uutta alaa tässä kesällä ja huomasin että miten paljon nautin uudesta urasta sekä upeasta työilmapiiristä.

      Kuten joku yllä sanoi se ylös nouseminen voi olla pirun vaikeaa usein ja pelottaavakin kuten mulla oli. Oven takana voi olla mörkö tai hyvä haltiatar. Tällä kertaa ovelta löytyi hyvä haltiatar mistä olen kiitollinen.

      Tiedän kuitenkin että terapiassa tulen käymään mielen tukosten vuoksi ja käsittelemään itkien sekä itseäni tutkaillen vielä monet kerrat muistoja...
      Elämä on matka.. Asemalta tarttuu uusia ihmisiä ja kokemuksia mukaan, mutta myös jää...

    • Aroma

      Minulla auttoi masennukseen ja pieneen ahdistukseen elämän arjen muuttaminen. Vuosia kestänyt arki rutiini turruttaa aivojen käytön. Kaikki tapahtui niin ettei tarvinut ajatella mitään. Aivot lihaksena ilmeisesti "surkastuu". Muutin toiseen kaupunkiin näin kaikki ympärillä väkisin muuttui. Elämästä jos puuttuu haaste sekin aiheuttaa pitemmän päälle mielen laantumista, vajoamista apatiaan.

      Jos menee elämä liian rutiiniksi kannattaa vaikka tarkoituksella sekoittaa elämän korttipakkaa niin siitä järjestyy sitten jotain muuta.

    • Jäin yksin

      Mulle lääkäri sanoi, että mun masennus on lievä, ei akuutti, siitä huolimatta että kerroin hänelle rankasta menneisyydestäni, ja siitä, että haluaisin keskustella niistä asioista ja että mulla on itsetuhoisia ajatuksia.

      Eli en taida saada keskusteluapua. Mun pitää vaan vetää nappia naamaan ja toivoa että aika parantaa, tai pahentaa, kun mun perheessä on mm. bipolaarihäiriötä masennuksen lisäksi.

      • Vaikeeta on jeps

        Mä jouduin tuosta johtuen siirtymään yksityisen puolelle (joo, okei lompakko kiittää luonnollisesti) mutta alko vetuttaa suoraan sanottuna kun nyökyteltiin päätä ja tarjottiin reseptiä. Kysyinkin suoraan lääkäriltä minne sinne pitäisi mennä jos haluaa puhua?
        ''Soita kriisipuhelimeen tai mene yksityiselle''. No menin keventämään mieltä ja lompakkoa yksityiselle. Toimiva, upea mutta ihana tuntiliksa


    • Olen älykäs mies

      Auttoi tai ei, olen syönyt kourallisen joka päivä vitamiineja ja hivenaineita jo 40-50 vuotta. Siis noin 30- 35 pilleriä päivässä.
      Muunmuassa etyyliesteröityä omega kolmosta 2,5g-3g päivässä.
      Berberiiniä myös viime vuosina. Liikuntaa olen harrastanut aina.
      Parempi satsata vitamiineihin kuin pilata alkoholilla terveytensä ja elämänsä.
      Kyllä sitä on optisempi ja iloisempi olo. Johtuneeko se sitten tuosta omega kolmosesta. Arvelisin sen auttavan. Veri ohenee ainakin. Se on varmaa.

      Jatkan kyseisten pillerien syöntiä niin kaun kun henki oihisee. Sanokaa mitä sanotte.
      En usko lääkäreiden puheita.

      • Olen se minäkin

        Ilman muuta kannattaa popsia vitamiineja ja muita hivenaineita. Kyllä ne auttaa pitämään hyvää terveyttä yllä. Ruuasta ei niitä saa tarpeeksi eikä monipuolisesti.
        Etyylieristetty E-Epa omega 3 auttaa taatusti masennukseen. Sitä pitää nauttia tietenkin riittävän pitkään. Alussa voi ottaa jopa 2-3 grammaa päivässä. Sitten voi omega kolme e.epa ylläpitoa ehkä säilyttää pienemällä määrällä. Aivoissa pitää olla tietty määrä omega kolmea.
        Siitä on lukemattomia muitakin äärimmäisen hyviä terveysvaikutuksia. Näistä on tuhansia tutkimuksia. Jopa älykkyyskin lisääntyy.


      • Totuus kyttelee ehkä
        Olen se minäkin kirjoitti:

        Ilman muuta kannattaa popsia vitamiineja ja muita hivenaineita. Kyllä ne auttaa pitämään hyvää terveyttä yllä. Ruuasta ei niitä saa tarpeeksi eikä monipuolisesti.
        Etyylieristetty E-Epa omega 3 auttaa taatusti masennukseen. Sitä pitää nauttia tietenkin riittävän pitkään. Alussa voi ottaa jopa 2-3 grammaa päivässä. Sitten voi omega kolme e.epa ylläpitoa ehkä säilyttää pienemällä määrällä. Aivoissa pitää olla tietty määrä omega kolmea.
        Siitä on lukemattomia muitakin äärimmäisen hyviä terveysvaikutuksia. Näistä on tuhansia tutkimuksia. Jopa älykkyyskin lisääntyy.

        Liikunta ja vitamiinit pitää tietämättömät tumpelolääkärit loitolla. Suurin osa lääkäreistä on aika tyhmiä ja laiskoja. Tietämättömiä ja välinpitämättömiä. Ittiä täynnä.Kaikki ittelle vaan. Potilaat valittaa turhaan ja hakee laiskuuvissaan saikkua terveinä. Aina vaan ahneus eli raha mielessä ja nussiminen. Monella alkoholi, huvittelu ja helpolla pääsy. Siis lääkäreillä suurimmalla osalla.


      • Loppu Propagandalle

        Siitä vaan kusetettava.


        Tuo "otan itseäni niskasta kiinni" -hoito on sitä pakko-oireista yksinpärjäämisen eetosta. Sitten kun seuraava kriisi tulee (akka ja lapset lähtee, työpaikka menee alta jne) niin teho punnitaan.


    • os..

      Kyllä on kokemusta masennuksestakin. Masennus on hengentila, mutta siihen voi vaikuttaa kehon kautta. Keho antaa mielihyvän tunteen, eikä siihen tarvita mitään puheita tai selityksiä. Tietysti on hyvä olla ideoita ajatuksiakin, mutta hyvänolon tunne on tärkeintä.

    • anonyyyyym

      Älä etsi vastauksia täältä. Yritä kuunnella itseäsi ja vartaloasi, jos elimistö haluaa esim. vihanneksia, niin syö sitten vihanneksia. Yritä joka päivä tehdä jotain terveellistä ja sinun elimistösi kiittää sinua siitä sitten.

      Ei kukaan pakota menemään juuri nyt esim. lenkille tai salille reenaamaan, jos ei tee mieli, mutta kannatta aloittaa pikkuhiljaa. Siitä se sitten lähtee...

      Itse muistan kun aloitin käymään salilla, niin se oli ensimmäistä kertaa tylsää ja aina masentavaa, mutta sitten kun pakotin itseäni käymään usein salilla, niin siitä muodostui sitten jokapäiväinen rutiini.

      Eli taas se on ihan sinusta itsestäsi kiinni.

    • sairaseläkeläismummo

      Masentunut ei tee tahallaan itsestään saamantonta, väsynyttä vätystä joka laiskuuttaan pötköttelee joskus vuosikausia makkarin sängyllä tai olkkarin sohvalla. Masentuneesta on aivan sama mitä maailmassa tapahtuu. Työpaikkaa ajatellessaan sitä ajattelee vain kauhuissaan sairasloman päättymistä sen jälkeistä elämää.
      Minä kävin ensimmäisen jakson jälkeen töissä kokeilemassa. Selitin muka-viisaana tyhmille työtovereille mitä masennus on ja miten siitä kuntoudutaan. Hain hyväksyntää. Pah. Muistakaa pitää visusti suunne kiinni jos kykenette takaisin samoihin työolosuhteisiin kuin ennen. Työnantaja ei saa livauttaa sairautenne nimeä edes ilmeellään tai voitte soittaa liittoon ja pistää kovat piippuun.
      Tein ensin neljää tuntia mitä ei ymmärretty, sitten kuutta jota ei tajuttu. Puolen vuoden kuluessa aloitin normaalin työajan. Kahden vuoden sisällä sairastin paljon, jokaikinen räkätauti tai flunssa iski meikäläiseen ensimmäisenä. Aloin putsaamaan työpaikan pintoja ja oven kahvoja, se vähän helpotti. Vastustuskyky oli alhaalla. Kunnes aloin säpsyä ja toivoton väsymys teki tepposet. Nukuin kesken työteon. Tajusin tämän kuvion olevan jotenkin tutun oloista ja painelin lääkäriin joka määräsi oitis saikulle josta olen jo eläkkeellä. En antanut helposti periksi. Säikkyminen ja säpsyminen oli minulle niitä ensimmäisiä merkkejä aiemminkin, en vain tunnistanut niitä tai tietänyt niiden merkitystä. Menin täysin loppuunpalaneena uuteen työpaikkaan, jouduin mittavan työpaikkakiiusaamisen kohteeksi lukuunottamatta ihmisiä jotka tajusivat miten paljon ja huolella tein töitä. Jeps. Pienellä pärjätään, eläkkeelle "pääsemiseen"joutumiseen" ei tullut hylkyä. Olin kai näyttänyt yrittämiseni jo niidenkin mielestä?
      Masennusta en osannut oikein hoitaa mitenkään. Ehkä olen vieläkin sillä tiellä. Koska kipuilen samalla, kukaan ei osaa vetää johtopäätöksiä eikä ole lääkitystäkään enää kuin polvikipuun, terapiaan ei riitä rahat jne... minä vaan elelen. Hoidan laskut ja saan einettä eteeni. Joskus verottaja lähettää liikaa maksettua rahaa takaisin, sillä tavalla on tullut jouluun lapsille hiukan iloa ja kesällä lainailen hiukan extraa jos tarvitsne jotain. Olen ollut kahdenkin asunnon omistaja, nykyisin asun vuokralla erinäisten seikkailujen vuoksi. Auto on vanha ruppana mutta se kulkee vielä. Aika eriskummallisen vaatimatonta elämää, kirpputoreineen, huutokauppoineen ja erakoitumisineen. Asun meren rannalla, kauniin puiston äärellä. Hyviäkin puolia siis on. Jos kykenisin ulkoilemaan, saattaisin sanoa jopa viihtyväni. Tulevaisuudessa on päästävä liikuntarajoitteisena jonnekin maantasoasumiseen tai hissitaloon. Toiseen kaupunkiin ehkä. En usko koskaan kulkevani entisenlaiseen elämään ja elintasoon. Olen varautunut olemaan köyhä, pienillä tuloilla elävä mummeli jota ei hoideta julkisessa sairaanhoidossa, kun infarkti iskee. Siinä se sitten oli. Tämä huikean hieno elämä. Mitä sain aikaan? Ihan yhtä paljon kuin tulevaisuudenkin mummelit. Olin naimisissa, erosin, parissa avoliitossa, hoidin lapseni, nyt lapsenlapsiani... olen anteliaampi kuin vauraammat vanhemmat ja isovanhemmat yleensä yhteensä, osaan keksiä pientä kivaa mumeloille, opastaa ja ohjata viisauteen, huolehtimaan itsestään. Tein töitä, minkä kykenin, pisimmän työurani ollessa 12 vuotta, sitä ennen oli 4 vuoden pesti ja kouluaikaiset työt. Sen jälkeen hiukan kahjosti menneet 10 vuotta eläkepaikastani. Jotta lähes yhtä paljon tein töitä kuin lääkäri, insinööri tai tuomari tulee tekemään opintojensa ja valmistumisensa jälkeen. Ei mitään hävettävää sen puolesta vaikka erinäiset tohtorit yrittävätkin osoittaa tarpeettomuuteni. Heistä viis!
      Hoida masennustasi kohottamalla omaa itsetuntoasi. Pidä kovaa ääntä siitä miten onnistunut persoona olet. Tee sitä minkä tunnet oikeaksi, älä ohjaudu ulkopuolelta. Sinulla on oikeus viettää sellaista elämää kuin tahdot.
      Itse voisin hakeutua työelämään, on käynyt mielessä. Mummoja palkataan kohta kilvan. Tienaisin ehkä 500-1200 euroa enemmän kuin nyt. Se on aika paljon mutta toisaalta, mitäs masentunut kuluttaa. Kuutisen sataa on pakolliset maksut ja lopuilla voi elää, tai kuolla ihan rauhassa. Onhan vapaus kallista mutta mutta.. on tässä hyvätkin puolet. Työelämän pienipalkkaiset ovat ihanan katkerasti kateellisia. Ehkä voisinkin hiukan enemmän käyttää aikaani muuhun kuin kattoon tuijottamiseen. Lukea, harrastaa vaikkapa kuorolaulantaa tai jotain, mutta kun siihen ei ole vielä voimia eikä tarvetta. Kenties vuoden, parin kuluttua. Nyt on kiva lojua sohvalla, pistellä särkylääkettä ja nukahtamislääkettä poskeen ja odotella kuin tässä mummon käy :)

    • luonnonkukka1

      Suosittelen kokeilemaan mäkikuismaa tai ashwagandhaa. Mäkikuisma on oikein "vanhan kansan" käyttämä rohto masennukseen. Ashwagandha taas puolestaan on tehty intialaisen kasvin juuresta, jolla on serotoniinitasoja nostattava vaikutus.. Näitä löytyy ihan perus luontaistuotekaupoista!! Myös lisänä suosittelen E-EPAa vähintään 500mg päivittäin.

    • JKKKKK

      NIINKKÖ

    • boooooring

      Jos olet todella masentunut,niin mene alan lääkärille keskustelemaan ongelmistasi. Se on hyvä konsti ja voittaa kyllä luontais- yms. tuotteet.

    • ylös ulos ja

      lenkille.

      ANNETAAN 100% PARANTUMISTAKUU !!!!!!!!!!!!

      • Masentunut m

        Kyllä vituttaa vitamiinien ja liikunnan tuputtaminen kun on ollut jo vuosia masentunut.


      • Hah !
        Masentunut m kirjoitti:

        Kyllä vituttaa vitamiinien ja liikunnan tuputtaminen kun on ollut jo vuosia masentunut.

        Ja vuosia liikkumatta, oletan. Koetapa jotain muuta kuin tota tähtijuttua.


    • mites maksa reagoi?

      luontaistuotteita pitäs syödä joka päivä ja paljon, ovat kalliitakin..

      • Hah !

        Ei niitä syödä niin kuin ruokaa.


    • fe89

      Itse perheen nuorimpana olen seurannut kolmen perheenjäseneni masentumiset, yksi "lääkitsee" edelleen itsensä viinalla ja tuskin koskaan pääsee suosta mihin on itsensä polkenut. Toinen sai alkuspurtin paranemiseen osastolta ja elämän lähtiessä raiteilleen masennuskin lähti kaikkoamaan sen mitä masennus voi koskaan lähteäkkään. Kolmas taas pystyy elämään tasapainoista elämää oikeanlaisen lääkityksen kanssa, oikeanlaisen lääkityksen saavuttamiseen meni pari kolme vuotta ja tähän aikaan mahtui todella pahoja masennuskausia.

      Minä perheemme neljäs ja nuorin olen tähän asti saanut itseni vielä pysymään poissa tuosta masentumisen suosta. Masennuskausia toki on, mutta en pysty sanomaan, että ne olisivat lähellekkään sitä mitä muulla perheelläni on. Syy sille miksen ole päästänyt itseäni vielä tuohon masennukseen ja toivottomuuteen on se, että olen joutunut järkeilemään itselleni, että minun pitää kestää muiden takia. Tämä auttaa nyt, vaikka tiedän, että jonain päivänä tulen alas kovaa ja rytinällä.

      Mielenkiintoisinta kuitenkin on se, että kun päätin tässä muutama päivä sitten, että olisi parempi käydä depressiohoitajalla juttelemassa, ainoa asia mitä käteeni jäi oli lääkeresepti. Olen itse aina ollut ihminen jolle puhuminen auttaa, siinä yksi syy varmaan miksen koskaan ole täysin masentunutkaan, aina on löytynyt joku jolle puhua. Nyt kuitenkin uudessa isommassa kaupungissa asuessa ei tälläistä tukiverkostoa enää olekaan ja puhekaveria on vaikea löytää.

      Jotenkin minua hämmensi se kun kävin tällä depressiohoitajalla, että kuinka helposti niitä lääkkeitä määrätään. Muutama testi, jossa hiukan huijaamalla saisi tulokseksi vakavan masennuksen(Itse en siis huijannut, vaan pistin merkille). Itselleni tulokseksi tuli selvä masennus ja ahdistuneisuushäiriö. Teki mieli huutaa tälle depressiohoitajalle, että kyllä tässä masentaa ja ahdistaa ku maailma on potkinut päähän jo parisenkymmentä vuotta. Jotenkin toivoin, että olisin tuolla saanut hiukan tuntemuksiani purkaa, mutta pian huomasin, että se oli kuin liukuhihnatoimintaa, pari testiä, kehotus lääkitykseen ja ulos. Tajusin, että se oli sitten siinä ja jouduin itselleni sanomaan, että täältä ei apua masennukseen saa, lääkityksestä tuskin minulle olisi apua, joten niellään taas kaikki ja ns. siirretään sitä romahdusta eteenpäin.

      En millään tavalla tahdo kuitenkaan vähätellä lääkitystä, sillä tiedän, että äidilleni ei mikään muu tapa auttanut. Pitkään jouduin hänen kärsimystään ja taisteluaan katsomaan, vasta kun lääkitys saatiin kuntoon alkoi elämäkin maistumaan. Lisäksi en myöskään vähättele vitamiineja tai liikuntaa, osittain kai ne olivat sisareni parantumisessa mukana, osastolla olo kuitenkin antoi lähtölaukauksen tähän kaikkeen, ilman sitä hän tuskin olisi jaksanut alkaa liikkumaan ja syömään terveellisesti, lääkitys taas ei hänelle koskaan sopinut. Tunnen kuitenkin sisareni sen verran hyvin, että tiedän, että jos joku asia romahtaisi silloin sisareni menisi mukana.

      Sitten on isäni ja hänen viinansa, en edes ole varma, onko masentuminen alkoholismin syytä vai onko alkoholismi masentuneisuuden syytä, mutta olen hyväksynyt sen, että apua hän ei koskaan tule ottamaan vastaan. Hän tulee olemaan loput vähäisestä elämästään masentunut ja alkoholisoitunut. Apua on yritetty tarjota jopa niinkin paljon, että muilta on voimat lähteneet.

      Tämä kirjoitus oli luultavasti monesta täysin sekava ja vailla mitään pointtia, mutta tarkoitukseni oli tuoda esille se, että itse näen asian niin, että parantuminen riippuu ihmisestä, joillekkin auttaa vitamiinit ja liikunta, toiselle auttaa lääkitys, yhdelle taas itsensä tsemppaaminen ja niskasta kiinni ottaminen. Siksi en ymmärräkkään miksi niitä tapoja täytyy väkisin toiselle tunkea, on hyvä että apua tarjotaan, mutta ihmiset ovat yksilöllisiä, se mikä sopii toiselle ei välttämättä sovi seuraavalle. Pahinta on se, että niin moni syyllistää masentunutta; "minäpä söin vitamiineja ja liikuin, nyt en enää ole masentunut, niin sinunkin pitäisi" tai "minäpä otin itseäni niskasta kiinni, eikä masenna enää, niin sinunkin pitäisi" tai "minullapa on oikea lääkitys, syö sinäkin." Kaikille ei vaan koskaan löydy samaa apua, voi kunpa ihmiset sen ymmärtäisivät.

    • wegwrg

      Hakisinko megahampurilaisen vai kaksi juustohampurilaista ja yhden perushampurilaisen ?

    • wegwrg

      - Hain megahampurtilaisen. :)

    • Ikiliikkuja ja silmä

      Masentuneissa on yksilöitä todellakin. Pari kaveria on esimerkiksi kuin yö ja päivä. Eka sai avun juuripa kuntoilusta ja elämäntapa muutoksesta... Toinen taas ei halua edes mitään apua, olla vaan. On päiviä millon jaksaa lähteä ulos tällä toisella ja sitten taas menee rankemmin eli tulee vastaan lääkehuuruissa eikä saa mitään tolkkua.

      Itsekin myönnän että omalla kohdalla liikunta auttoi mutta kun näkee lähipiirissä omin silmin sellaisen joka on kokeilut kaiken mahdollisen kausittaisesti ja palannut takaisin lähtötilanteeseen niin ei voi alkaa tuputtaa. Hoitoa, viriketoimintaa jne. totesi mulle kuitenkin oman syynsä tilaansa: kun sitä masennuksen syytä en ole saanut poistettua vieläkään. Joskus hänkin on ollut elämäniloinen ja avoin elämälle oleva nuori mutta yksi tapahtuma hiljenti. Eli ei kukaan ole välttis alunperin ollut synkkä tai lukossa vaan pohjalta löytyy jokin syy. Toiset löytää sen ja saa apua siihen, jotkut tietää syyn tai sitten ei muista mutta eivät kykene nousemaan ylös vaikka paraati soisi taustalla.

    • älä käperry itseesi

      Eräs masentuneisuudesta parantunut sanoi että masennus hävisi kun lakkasi ajattelemasta vain itseään. Masennus on itsekkyyttä. Jos kaikki pyöriin vain oman navan ympärillä ja ajattelee vaan omia ongelmia, puutteita ja vaikeuksia niin alkaahan sitä masentaa. Pitää tehdä ajattelutavan muutos ja nähdä että elämässä on muutakin kuin omat ongelmat ja usein ne omat ongelmat ei niin isoja olekkaan. Pitää elää eikä käpertyä itseensä. Kaikki ovat yhtä hyviä ja arvokkaita ihmisiä. Ketään ei ole toista huonompi. Elämästä löytyy aina jotain positiivista ja kun siihen keskittyy niin positiivisuus lisääntyy kuin itsestään. Tee sitä mitä rakastat ja jos et ole vielä omaa juttua löytänyt niin lähde etsimään.

    • hei masentunut

      suosittelen ammattitaitoisen psykiatrin hankintaa.

      itselleni lopultakin löytyi hyvä lääkäri ja lääkkeet.

      ne lääkkeet pitää myös muistaa ottaa, eikä masennus häviä nappia painamalla.
      minullakin alkaa tunnelin päässä näkyä valoa, kiitos hyvän psykiatrin ja terapeutin.

      en usko että pelkkä keskustelu ketään parantaa, kyllä siihen tarvitaan lääkettäkin.

      tsemiä elämään, kyllä elämä lopulta voittaa (vähän tyhmä ilmaus) ............vaikka pahimmassa vaiheessa tuntuu että mikään ei voi tätä tuskaa poistaa.

      • Loppu Propagandalle

        Sen verran vaan, että minä puhun vain unipolaarisesta masennuksesta.

        Bipot kyllä tarvinnevat hieman jarrua manian vuoksi.


    • tojoti

      Lisäravinteet eivät ratkaise ongelmia tai tunne-elämän ristiriitoja, jotka voivat olla masennuksen taustalla. Se työ pitää tehdä itse, tukihenkilön tai terapeutin avustamana. Mutta toki lisäravinteista on hyötyä ja tukea toipumiselle. Itselläni on käytössä:
      -Epa
      -D-vitamiini
      -Magnesium
      -B-vitamiinit
      -L-theanine

      • Loppu Propagandalle

        Voi tolonen!


    • rqrqr31r

      itse luotan lääkkeisiiin, hampurilaisiin, colaan ja monivitamiiniin.

    • sreiosjgnfi

      mullakin masennusta nyt jo ollu kohta kolme vuotta ja ärsyttää se kun aina sanotaan että ota jeesus elämääs ja näin mutta niin olen tehnytkin ja uskon mutta ei se masennus yhtäkkiä siltikään ole parantunut.. siihen on kyllä usko auttanu että ei oo tappanu itteensä ja jaksaa vielä kitua täällä mutta eihän tää ny mitään mukavaa ole...

    • Tiedosta masennukse-

      si aiheuttaja!


      >>>>>>>>>>>>>>>>Lainaus oiretestistä alkaa:
      Tässä toisenlainen lähestymistapa masennukseen:
      >>>Masentaa – ainakin sitten, kun kärsit allaolevista oireista ja kerrot näistä lääkärille, joka tekee pahimman mahdollisen virheen: >>>Syyllistää potilasta lisää kertomalla että ”vika on korvien välissä”, vaikka todellisuudessa oireet ovat korvien välissä, mutta varsinainen vika onkin seinien välissä!
      Kun kokosin tätä kvht-testiä hermostollisten oireiden osalta, niin itselleni tuli ”outoja oireita”:
      - Olin selittämässä eräälle ystävälleni erästä asiaa ja yhtäkkiä kesken lauseen ”Ding”-en muistanut edes aihetta, mistä olin kertomassa (14). Tällainen jos mikä masentaisi, ellei tietäisi mistä on kysymys.
      - Toinen tosi inhottava oire on kun esimerkiksi tulitikku tippuu kädestä lattialle ja ”pinna palaa” heti ja aloitat helvetillisen raivoamisen (6) asiasta johon normaalisti et reagoisi mitenkään!
      Se, miksi tuon tämän esille, johtuu siitä, että nämä ovat turhankin yleisiä ongelmia ja jatkuvasti saan (onneksi!) kuunnella potilaiden helpotuksen huokauksia, että ”Ei minulla olekaan vikaa korvien välissä, vaan vika onkin seinien välissä!”!

    • kakkonen 25

      Muistakaa B12 vitamiini, ei saa kuin pääasiassa kalasta, maksasta ja lihasta. Voi helposti tulla puutos, jos eläinperäiset tuotteet vähissä ravinnossa.

      "a severe vitamin B12 deficiency can lead to deep depression, paranoia and delusions, memory loss, incontinence..."

    • Loppu Propagandalle

      "a severe vitamin B12 deficiency can lead to deep depression, paranoia and delusions, memory loss, incontinence..."

      Mistäs propagandasta tämä on peräisin ja mihin "tutkimuksiin" se perustuu?

      Laitapa tieteellisten artikkeileiden listaa, niin katson "näyttösi".

    • fbgxfb

      kirjoitelkaa siellä vitamiinit/luontaistuotteet-palsoilla, tää on väärä paikka mainostamiselle.

      • salettijuttu

        Vitamiini- ja hivenaineet eivät sinällään paljoa auta ellei mikä tahaansa selkäranklainen olento saa riittävästi liikuntoa.

        Olisi saumattomasti toteutettavissa miten ohjattu tai itsetehty liikunta palauttaa myös jo sairastuneen ihmisen terveyden. Esim sadasta koeryhmän jäsenestä kokisi yli 50% kokonaisterveytensä paremmaksi jo viikon lisätyn liikunnan jakson jälkeen.
        Joitakin lisätty liikunta olisi haitallista, suurelle enemmistölle hyödyksi.


    • sohvapottu1

      itselläni on hyvin epäterveelliset elintavat - en liiku juuri lainkaan ja elän melkein täysin roskaruualla. tämä ei aiheuttanut alunperin masennusta vaan on pikeminkin seuraus siitä. tähän jamaan masennus on minut saanut. asiaa ei auta, että "lääkitsen" itseäni roskaruualla kuten jotkut lääkitsevät viinalla, se on ainut asia joka helpottaa oloa kun saa verensokerit hetkeksi ylös. olen pahasti hiilari/sokeri addikti, päivä ilman mässyjä saa aikaan valtavan ahdistuksen. hupaisaa kyllä olen yrittänyt kehittää itselleni nikotiini- ja alkoholiriippuvuuden sillä ajattelin, että niiden avulla saisin vähennettyä liikasyöntiä, mutta en ole saanut itseäni kumpaankaan koukkuun! vain ruoasta olen riippuvainen.

      tiedän, että olisi tärkeää korjata ruokavalio ja alkaa harrastaa liikuntaa mutta ei minulla koskaan ole ollut pätkääkään itsekuria. olen heikko, säälittävä ja täysin selkärangaton ihminen. asiaa ei auta että en saa liikunnasta mitään mielihyvän tunteita vaan se väsyttää vaan entisestään .
      vitamiineja olen joskus syönyt, d-vitamiinia suuria annoksia mikä antoi energiaa muutaman kuukauden ajan mutta vaikutus loppui. tosin saattoi olla pelkkä harha, sillä välillä on muutenkin parempia kausia... kalaöljyä olen josksu syönyt, mutta en ole huomannut mitään vaikutusta.


      tämä kaikki on niin noloa ja häpeällistä että en ole koskaan uskaltanut siitä kertoa ammattilaiselle enkä koskaan varmaan kerrokkaan.

      niin ja yksi seikka mitä ei ole vissiin kukaan maininnut on se, että VITAMIINIT OVAT KALLIITA. toki jotain halpoja pirkka multivitamiineja on, mutta ne eivät käsittääkseni toimi yhtä hyvin. laadukkaat vitamiinit maksavat ja niitä pitää masennuksne hoitoon ottaa suuret määrät - rahaa palaa. ja omega-3 vasta onkin kallista. itselläni sossun tuella eläessä ei ole koskaan ollut varaa ostaa näitä säännöllisesti.

    • asdadsasddasdasdsa

      Niimpä, mikään ei vituta yhtä paljoa ku jos on paska olo, niin sitte joku perseenreikä tulee tyrkyttään jotain omega rasva happoja jne. tuo on justiinsa semmosta sielun murskaavaa paskaa joka ajaa masentuneet hyppäämään junan alle.. Jos nuppi on sekasin nii sillon tarvii ihan oikeita lääkkeitä eikä mitään luonnon antimia.

      • tässä ajatukseni

        Ymmärrän näkemyksesi. Olen samaa mieltä siitä, että ei elämän ongelmia pelkällä ruokavaliolla selvitetä, vaikka se voi hyvin olla pieni osa elämänmuutosta, samoin kuin riittävä uni ja päivittäinen/viikottainen liikunta. Ruokavalion muutos voi enemmänkin auttaa henkilöitä, jotka tuntevat olonsa yleisesti väsyneiksi, voimattomiksi ja hermostuneiksi. Tällaisessa olotilassa elämä tuntuu varmasti raskaammalta ihan jo unen puutteen ja yksipuolisen huonon ravinnonkin takia. Ne, joilla taas ongelmana on esimerkiksi yksinäisyys, parisuhdeongelmat, läheisen kuolema ja niin edelleen tarvitsevat tukea, terapiaa ja mahdollisesti oikeanlaisia muutoksia elämäänsä. Näin itse ajattelen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2004
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      205
      1696
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1468
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1461
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1147
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      1
      1122
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      128
      1048
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      996
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      968
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      946
    Aihe