Häntämutka

Hissu.

3- viikkoisella pennulla hännänpäässä, eli kärjessä on mutka ihan siinä lopussa.
Emon suvussa ei ole kuulemma mutkia,,eikä uroksen.

Olen tietämätön tästä, tarkoittaako kun luin netistä että,voi olla selkärangassa myös vikaa?

Huomasin asian heti, kun syntyi.
Eläinlääkäriin on aika vasta kuukauden päästä.

6

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hissu.

Soitin illalla eläinlääkäriin, koska asia vaivasi.

Koiralle voi tehdä välikuvan 6kk- ikäisenä, ja virallisen myöhemmin.

Emme myy tätä pentua, halusimme pitää yhden perheessä. Tämä on upea viallisenakin:-) kastroimme koiran myös.

Tyttäreni saa koiran, muuttaa syksyllä kotoa omaan asuntoon.

• voi elämän kevät

Olisko kannattanut käydä vaikka kasvattajn peruskurssi ennen ekoja pentuja:(

• Hissu.

Kerrompa mikä asia on.

Tutustuin mieheen joka henkeen ja vereen on kasvattanut sakemanneja, on juossut ulkomailla pitkin kilpaamassa.
        Pari vuotta sittten muutti luokseni koiransa kanssa ja astutti koiran.

Pian astumisen jälkeen, hän löysin uuden naisen minne ei voinut ottaa koiraa kun oli allergiaa. Minulle jolla ei tuontaivaallista kokemusta jäin tiineenä olevan nartun kanssa yksin, sekä minulla on työkin mikä pitää hoitaa lasten lisäksi.
        Yritin kysyä neuvoa apua mieheltä, mutta hän ei enään vastannut.
        Osaan perusasiat koirista.

Lopulta tajusin totuuden minulle jäi koko pentue hoidettavaksi.
        Koirastaan hän ei välittänyt vaikka kyseessä on arvonarttu.
        Rupesin imuroimaan netistä tietoa, sekä yhdeltä kasvattajalta, joka edustaa toista rotua.
        En viitsinyt sakemannipiirissä tätä tuoda esille.
        Hoidin tiineenä olevan koiran niin hyvin kuin osasin. Synnytykseenkin varauduin siten varasin maksamalla varallaoloajan, jos tulee ongelmia voi auttaa yölläkin leikkausvalmiudella.
        Käytin koiraa röntgenissä, mittasin aamuin illoin lämmöt noin viikkoa ennen synnytystä. Hoidin synnytyksen aivan yksin, vanhempi lapsistani auttoi.
        Seurasin imetystä, nukuinkin samassa huoneessa viikon, tilasin netistä kalliin pentulaatikon emolle, sellaisen missä on laidat.
        Käytin maalaisjärkeä pennuille alkuun, punnitsin ne aamuin illoin, ja punnitsen niitä vieläkin kerran päivässä.
        Emolle on antanut laadukasta ja kallista ruokaa eläinkaupasta olen hakenut,sielläkin kyselin alkuun tiineenä olevan nartun ruokinnasta.
        Pentuja tuli 7 kappaletta, ja nyt pentujen kanssa pärjään, minulla on kesäloma ja alkupäivät,olin palkattomalla.
        Uroksen omistaja neuvoo rekisteröintiin liittyvät asiat, sekä auttaa myynnissä.
        Itse en ymmärrä niistä.

Tästä häntämutkasta tosiaan en kyennyt ymmärtämään, onneksi se on hännänpäässä ei selkätyvessä. Sitäkään emme lähde poissulkemaan, etteikö synnytyksessä olisi saanut vauriota. Ja viallista pentua emme myy, ja haluamme pitääkkin yhden.

Kiitos kun vaivauduit vastaamaan:-)

• Kahden sakun koti

No ompas erikoinen tilanne kaiken kaikkiaan.
      Hyvä, että saat kuitenkin uroksen omistajalta apua ja tietoa tarvittaessa.
      Pennutus kun ei todellakaan ole helppoa ja vaatii juurikin paljon tietoa, taitoa ja aikaa jos sen haluaa tehdä kunnolla alusta loppuun.
      Tuo häntämutka mielletään ylensä perinölliseksi "viaksi", mutta toki teidän tapauksessa kyseessä voi olla ihan syntymävauriokin. Vaikka pentujen vanhemmilla ei olisikaan perinnöllisisä sairauksia voivat ne tulla pennuille monenkin sukupolven takaa, jonka vuoksi on todella tärkeä katsoa tarkkaan molempien vanhempien sukua kauempaakin. Onneksi on nykyään jalostus.kennelliitto.fi- osoite, josta voi käydä koirien virallisella rekisterinimellä katsomassa koiran tietoja monen sukupolven ajalta. Koska kyse voi olla perinnöllisestä viasta, koiraa ei tällöin suositella käyttämään jalostukseen. Mutta niinkuin kerroitkin jo niin olet ilmeisesti kastroimassa pennun ja tottakai eläinlääkärikin kertoo oman virallisemman mielipiteensä asiasta. Ps. Onko uroksen omistaja jo saanut astutuksesta etukäteispalkkion vai menettelettekö siten, että uroksen omistaja saa yhden pennun palkkiona?
      Moni olisi tilanteessasi varmasti aivan hukassa, mutta täytyy kyllä hattua nostaa, että otit koiran ja pennut hoitaaksesi. Saatte varmasti pennuille hyvät kodit :)
      Toivottavasti ex-miehesi ei ala rahanahneeksi jos emo vielä kuitenkin hänen nimissään on. Omasta mielestäni ex-miehesi kaltainen ihminen ei ansaitse tuollaisen tempun jälkeen pennin hyrrää jos se jotenkin koiriin liittyy!

• Hissu.

Uroksen omistaja on saanut astutusmaksun ja se paperi on minulla tallessa.
        Koiran omistajuus on siirretty myös minulle, toimitin ne ja muut paperit kiireesti kennellittoon.
        He lupasivat kesälomista huolimatta toimittaa minulle ne paperit, ennenkuin eläinlääkäri tulee kotiin suorittamaan tarkastuksen sekä sirutuksen.
        Eläinlääkäri on neuvonut ja antaa vielä myöh, tarkemmat ohjeet näissä papereissa.
        Hän on tietoinen etten omaa mitään kokemusta pennuista, ja kiitos hänelle olen saanut sähköisesti ohjeet madotuksesta, ruokinnoistakin.

Annoin rekisteritunnukset eläinlääkärille, josko hän löytää lähisuvusta virhettä, lääkäri on itse kasvattaja joten oletan hänen löytävän-
        Vasta tarkastuksessa sen pystyy arvioimaan, onko se traumaattinen vamma.
        Tämä pentu syntyi viimeisenä, tiesimme siellä olevan vielä yhden koska käytimme koiran röntgenissä, viikkoa ennen synnytystä.
        Se oli tosiaan vaikea tulla ulos, minä vedin sitä ulos. Ja kun pentu oli eloton, me hieroimme sitä ja pyörittelimme pentu virkosi aika pian.'
        Mutta sen jälkeen emo otti pennun aika rajuun käsittelyyn, se nuoli ja jatkoi hurjaa pyörittelyä. Emme halunneet puuttua siihen, koska mitä enemmän emo sitä pyöritti matolla. Sitä enemmän se virkosi.
        Olisimme saaneet apuakin synnytykseen, mutta kun se kerran lähti käyntiin kokeneet koiraihmiset eivät haluneet häiritä tulemalla meille.
        Toki mä ajattelen sitä omaa pennun vetämistä, jos minä sen sille aiheutin ja tunnen syyllisyyttä. Koska se mutka on siinä kohtaa minne koiran häntä laskeutuu, eli ei selän läheisyydessä.
        Ja juuri tämä hantämutkainen on emon silmäteräkin vielä, se imettää sitä enemmän kuin muita asettumalla tarjolle, kun pidän pentuja lattialla jalottelemassa.

Exä ei muuta halunnut ottaa kuin kalliin smartti television, johon minäkin laitoin rahaa. Tällä hetkellä meillä ei ole televisiota, koska pentuihin ja emoon on mennyt kuluja. Ostan eläinkaupasta ruokaa, ja kaikki sirutukset ja muut.
        Mutta eipä ole aikaa katsella telkkaria, kun pennut vie aikaa uskomattoman paljon. Nyt he nukkuu, ja kirjoitan tätä. Kun he herää alan tarjota ruokaa, ja siivoan taas lattiat. Pihalle en tohdi laittaa vielä, kun siellä on kostea ilma.

• vnnn1

Täällä elelee pian 6-vuotias häntämutka-narttu, joka on elänyt tervettä ja täysipainoista elämää koko ikänsä. Meidän nartulla mutka myös hännän päässä, ei vaivaa mitenkään. Ainoa haitta on lähinnä kosmeettinen, jos sen sellaiseksi haluaa mieltää, häntää kääntyy hivenen kippuraan, kun sen sakuilla kuuluisi olla suora. Jos haluaa varmuuden, kannattaa selkä toki kuvata, ja kannattaisi vaikkei mutkaakaan olisi. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      379
      4159
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      254
      3119
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      72
      2553
    4. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      4
      2194
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      25
      1670
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1585
    7. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      182
      1580
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1210
    9. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      50
      1103
    10. 62
      1056
    Aihe