Hyvä sijaisperhe

bioäiti

En oikein ymmärrä,mitä järkeä on biologisten vanhempien ja sijaisperheiden riitelyssä tällä palstalla?Itse olen antanut lapseni huostaan vuosi sitten eikä kyllä tulis mieleen alkaa täällä haukkumaan sijaisperhettä tai voivottelemaan kuinka he saavat lapseni hoidosta rahaa.Tottakai he saavat korvausta hoitamisesta!Saisivat mielestäni saada enemmänkin,niin hyvää työtä ovat tehneet lapseni hyväksi!

Jossain viestissä oli siitä,kuinka biologiset vanhemmat ovat menettäneet jo tilaisuutensa hoitaa omaa lasta,että miksei silloin tehneet toisin.Joskus on vain niin että teet sitten mitä tahansa,sinulla ei ole kykyjä lapsen kasvattamiseen.Tämä tilanne on ollut minulla,myönnän täysin etten todellakaan ollut kykenevä hoitamaan lasta ja kasvattamaan tasapainoiseksi kun itsekin olin ja olen tasapainoton ja psyykkisesti sairas.Mihin on unohtunut lapsen paras,kun itsekkäästi pidetään kiinni lapsesta vaikka tiedetään ettei lapsella ole hyvä olla?Eikö se olis lapsen parhaaksi,että toimittaisi yhteistyössä sijaisvanhempien ja sossujen kanssa kasvattamisessa?Samoin sijaisvanhemmat ottaisivat huomioon biologiset vanhemmat.

Jos halutaan rohkaista vanhempia näkemään virheitään ja toimimaan lapsen parhaaksi,en ymmärrä miten auttaa asiaa toitottaa täällä kuinka huonoja biologiset vanhemmat ovat,kun eivät ole lapsiaan osanneet hoitaa.Vaikka itse tiedän tehneeni parhaani lapsen hyväksi kykyjeni mukaan ja huostaan antaminen oli paras tekoni,tuli syyllinen ja paha olo,että näinkö jopa sijaisvanhemmat ajattelevat?Ei paljon rohkaise.

Omalla lapsellani on aivan ihana sijaisperhe ja alusta asti sijaisvanhemmat ovat olleet sitä mieltä, että samalla kun he ottavat lapsen perheeseen,myös lapsen äiti on osa perhettä.Luottamus pelaa puolin ja toisin.Minun ei tarvitse pelätä että lapsella on siellä paha olla eikä heidän tarvitse pelätä tapaamisiamme lapsen kanssa.Lapseni pitää sijaiskotia omana kotinaan ja niin on hyvä.Meillä on tapaamiset kahden viikon välein ja huostaanotossa on koko ajan tähdätty siihen,että kun olen kuntoutunut lapsi palaa luokseni.Itse tiedän,minkälaista on kasvaa perheessä jossa vanhemmat eivät lapsiaan osaa kasvattaa enkä ikinä tahtoisi omalle lapselleni samaa.Lapseni rakastaa sijaisvanhempia ja sijaisvanhemmat lasta,niin pitää ollakin.Ei se vähennä lapsen rakkautta biologista äitiään kohtaan ja tiedän että silti olen lapselle se kaikkein tärkein.

Tottakai huostaanottoja on monenlaisia eikä aina yhteistyö edes onnistu,mutta silti kannattaa ajatella mikä on lapsen parhaaksi.Minulla on hyvä kokemus tästä asiasta.Ihmettelen vaan sitä että suurin osa huostaanotoista tapahtuu yhteisymmärryksessä biologisten vanhempien kanssa ja silti on vaikea löytää mistään kirjoituksia hyvistä kokemuksista huostaanoton suhteen.Ja varsinkin biologisten vanhempien taholta.En todellakaan usko etteikö niitä olisi.

18

2095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitskä

      hei sinä!!!
      voisin nostaa sinut korkeimmalle jakkaralle ja onnitella, kuulut nimittäin niihin harvoihin jotka hyväksyvät ko. asian ja vielä myöntävät sen ääneen, juuri tuo on sitä aitoa äidin rakkautta...että minusta on ihana huomata maailmassa olevan tämänkin sorttisia yksilöitä. Luulen kuitenkin että yleisesti vanhemmat ovat niin katkeria ja vihan uuvuttamia näissä tapauksissa ettei vastaavanlaista kohtaamista kovin usein saada aikaiseksi...kadehdin toiivaa suhdettanne, mutta terveessä mielessä, kunpa meilläkin toimisi homma noin...tosin toisen vanhemman kanssa toimiikin mutta toinen onkin sitten asia erikseen. Kukkasia sinulle ja ajatuksillesi.

    • äiti myös

      Sinä sanot, ettet pystynyt hoitamaan lastasi. Minä pystyin ja pystyn edelleen.

      Minun lapsellani on ollut ja on edelleen paha olla hoitopaikoissa. Hän on ehdottomasti sitä mieltä, että koti on ollut hänen paras paikkansa.

      Sijaisperhe yritti omia hänet. Ei onnistunut. Minua vaadittiin tukemaan sijoitusta. En tukenut, joten sijaisperheestä tuli entinen, kun ei pystynyt pitämään lasta.

      • Sijaisisä

        tunnustaa että oma koti olisi huono.
        Ymmärräthän että lapsi on lojaali molempia kohtaan. Lapsi voi rakastaa ja kiintyä sijaisvanhempiin mutta se ei merkitse sitä ettäkö lapsi ei rakastaisi myös äitiään/isäänsä.

        Onhan oma äiti maailman paras juuri sille lapselle koska hänellä ei ole muuta äitiä ja siihen hänellä on oikeus. Mutta minusta vaikuttaa että sinä turmelet lapsesi tunne elämää omilla olettamuksillasi.

        Olettamuksesi on myös että joku sijaisperhe haluaa omia lastasi. Mutta asia on vaan niin että he vaan antavat lapsellesi sen mitä sinä et kykene antamaan etkä näkemään mitä lapsesi tarvitsee. Onko se sitten että he omivat lapsesi?
        Kirjoitat "hoitopaikoissa" olet siis saanut aikaan lapsellesi sen pahimman kierteen kun on hoitopaikkoja jo useampi, mitä ajattelet?
        Et ainakaan lapsesi parasta.

        Miksi et voi hyväksyä omaa heikkouttasi ja aloittaa siitä, silloin lapsesikin voi paremmin.
        Ole rehellinen itsellesi ja sitäkautta myös olet rehellinen lapsellesi.

        Anna lapsesi mahdollisuus tulla onnelliseksi hyväksymällä elämäntilanteesi sellaisena kuin se sinulla on.


      • äiti myös
        Sijaisisä kirjoitti:

        tunnustaa että oma koti olisi huono.
        Ymmärräthän että lapsi on lojaali molempia kohtaan. Lapsi voi rakastaa ja kiintyä sijaisvanhempiin mutta se ei merkitse sitä ettäkö lapsi ei rakastaisi myös äitiään/isäänsä.

        Onhan oma äiti maailman paras juuri sille lapselle koska hänellä ei ole muuta äitiä ja siihen hänellä on oikeus. Mutta minusta vaikuttaa että sinä turmelet lapsesi tunne elämää omilla olettamuksillasi.

        Olettamuksesi on myös että joku sijaisperhe haluaa omia lastasi. Mutta asia on vaan niin että he vaan antavat lapsellesi sen mitä sinä et kykene antamaan etkä näkemään mitä lapsesi tarvitsee. Onko se sitten että he omivat lapsesi?
        Kirjoitat "hoitopaikoissa" olet siis saanut aikaan lapsellesi sen pahimman kierteen kun on hoitopaikkoja jo useampi, mitä ajattelet?
        Et ainakaan lapsesi parasta.

        Miksi et voi hyväksyä omaa heikkouttasi ja aloittaa siitä, silloin lapsesikin voi paremmin.
        Ole rehellinen itsellesi ja sitäkautta myös olet rehellinen lapsellesi.

        Anna lapsesi mahdollisuus tulla onnelliseksi hyväksymällä elämäntilanteesi sellaisena kuin se sinulla on.

        Minä hyväksyn elämäntilanteeni sellaisena kuin se on-olen todella onnellinen siitä. Minulla on hyvä ammatti. Meillä ei ole päihde-tai mielenterveysongelmia. Kaunis, hyvä koti. Mielenkiintoista elämää. Paljon ystäviä.

        Juuri siksi lapseni haluaa asua kotona. Hän kokee olevansa kotona turvassa. Lapseni on hyvin ylpeä äidistään. Tämä on ollut todella vaikeaa sosiaalityöntekijöille. Minä en ole hankkinut lapselleni monia hoitopaikkoja, vaan sosiaalityöntekijät. Minä ja lapseni olemme koko ajan vastustaneet sijoituksia. Siksi olen kieltäytynyt tukemasta sosiaalityöntekijöitä varsinkin kun vieläkään kukaan heistä ei ole osannut selittää, mitä hyvää sijoituksella olisi saatu aikaan. Haitat tietävät kaikki ja niitä on paljon.


      • tämä on niitä
        äiti myös kirjoitti:

        Minä hyväksyn elämäntilanteeni sellaisena kuin se on-olen todella onnellinen siitä. Minulla on hyvä ammatti. Meillä ei ole päihde-tai mielenterveysongelmia. Kaunis, hyvä koti. Mielenkiintoista elämää. Paljon ystäviä.

        Juuri siksi lapseni haluaa asua kotona. Hän kokee olevansa kotona turvassa. Lapseni on hyvin ylpeä äidistään. Tämä on ollut todella vaikeaa sosiaalityöntekijöille. Minä en ole hankkinut lapselleni monia hoitopaikkoja, vaan sosiaalityöntekijät. Minä ja lapseni olemme koko ajan vastustaneet sijoituksia. Siksi olen kieltäytynyt tukemasta sosiaalityöntekijöitä varsinkin kun vieläkään kukaan heistä ei ole osannut selittää, mitä hyvää sijoituksella olisi saatu aikaan. Haitat tietävät kaikki ja niitä on paljon.

        Voi, voi


      • hmmmm
        äiti myös kirjoitti:

        Minä hyväksyn elämäntilanteeni sellaisena kuin se on-olen todella onnellinen siitä. Minulla on hyvä ammatti. Meillä ei ole päihde-tai mielenterveysongelmia. Kaunis, hyvä koti. Mielenkiintoista elämää. Paljon ystäviä.

        Juuri siksi lapseni haluaa asua kotona. Hän kokee olevansa kotona turvassa. Lapseni on hyvin ylpeä äidistään. Tämä on ollut todella vaikeaa sosiaalityöntekijöille. Minä en ole hankkinut lapselleni monia hoitopaikkoja, vaan sosiaalityöntekijät. Minä ja lapseni olemme koko ajan vastustaneet sijoituksia. Siksi olen kieltäytynyt tukemasta sosiaalityöntekijöitä varsinkin kun vieläkään kukaan heistä ei ole osannut selittää, mitä hyvää sijoituksella olisi saatu aikaan. Haitat tietävät kaikki ja niitä on paljon.

        Kerroita aiemmin, jos todella lienee sama, miehesi hakanneen sinua? Ja lapsesi nähneen tämänkaltaisen toistuvan??

        Ja vaikka olisitkin eri henkilö, kirjoituksesi huokuu rikkoinasta minäkuvaa ja elämää ja elämäsi hallintaa.

        Vastustamalla sijoitusta rikot koko ajan lapsesi minäkuvaa myös.
        Lapsesi on huostaanotettu, häntä yritetään auttaa ja tukea.

        Vastustamalla sijoitusta, kannustat myös lastasi vastustamaan.
        Äidin ja lapsen side on vahva, niin hyvässä kuin pahassa.
        Vasta nuorena/aikuisena lapsesi kykenee näkemään tasavertaisena tilanteenne.

        Mitä todennäköisimmi hän on erittäin rikki ja ymmällä mitä pitäisi tehdä? Ja on valinnut sen tutumman jaturvallisen, mutta ei ollenkaan parhaan...sinun tyylisi toimia.

        Älä riko lastasi?
        Anna hänelle mahdollisuudet?
        Luota sosiaali ihmisiin, he haluavat sinun lapsesi ja myöskin sinun parasta.
        Kukaan ei halua juuri SINUN lastasi. Maailma on nimittäin täynnä autettavia lapsia.


      • äiti myös
        hmmmm kirjoitti:

        Kerroita aiemmin, jos todella lienee sama, miehesi hakanneen sinua? Ja lapsesi nähneen tämänkaltaisen toistuvan??

        Ja vaikka olisitkin eri henkilö, kirjoituksesi huokuu rikkoinasta minäkuvaa ja elämää ja elämäsi hallintaa.

        Vastustamalla sijoitusta rikot koko ajan lapsesi minäkuvaa myös.
        Lapsesi on huostaanotettu, häntä yritetään auttaa ja tukea.

        Vastustamalla sijoitusta, kannustat myös lastasi vastustamaan.
        Äidin ja lapsen side on vahva, niin hyvässä kuin pahassa.
        Vasta nuorena/aikuisena lapsesi kykenee näkemään tasavertaisena tilanteenne.

        Mitä todennäköisimmi hän on erittäin rikki ja ymmällä mitä pitäisi tehdä? Ja on valinnut sen tutumman jaturvallisen, mutta ei ollenkaan parhaan...sinun tyylisi toimia.

        Älä riko lastasi?
        Anna hänelle mahdollisuudet?
        Luota sosiaali ihmisiin, he haluavat sinun lapsesi ja myöskin sinun parasta.
        Kukaan ei halua juuri SINUN lastasi. Maailma on nimittäin täynnä autettavia lapsia.

        Minä en ole koskaan kertonut väkivaltaisista miehistä sellaisia ei kodissamme ole koskaan ollut. Meillä on ollut ja on edelleen aivan ihana koti.

        Minä en ole ollenkaan tasapainoton. Päinvastoin. Meillä on erinomainen ystäväpiiri sossujen mieliharmiksi. Eivät pääse hämmentämään elämäämme. Lapseni on älykkäämpi kuin kymmenen sossua yhteensä. Hän on aina vastustanut sijoitustaan kodin ulkopuolelle. Nyt hän on niin vanha, etteivät sossut oikein tahdo keksiä mitään syytä pitää häntä hoitopaikoissa.

        Joillekin tyhmien ja taitamattomien sossujen olemassaolo tuntuu olevan yli ymmärryksen käyvä asia. Minä autan lastani tukemalla hänen itsetuntoaan, sossuista ei siihen ole ollut eikä ole.

        Minä en riko lapseni minäkuvaa, vaan vahvistan sitä tukemalla hänen kuulumistaan omaan perheeseensä ja sukuunsa. Lapselleni oli todella hyväksi päästä ko sijaisperheestä pois. Kukaan ei olisi voinut rikkoa häntä enemmän. Tämä sijaisperhe suorastaan himoitsi lastani. Ei onnistunut. Onneksi.


      • Pimeetä
        äiti myös kirjoitti:

        Minä en ole koskaan kertonut väkivaltaisista miehistä sellaisia ei kodissamme ole koskaan ollut. Meillä on ollut ja on edelleen aivan ihana koti.

        Minä en ole ollenkaan tasapainoton. Päinvastoin. Meillä on erinomainen ystäväpiiri sossujen mieliharmiksi. Eivät pääse hämmentämään elämäämme. Lapseni on älykkäämpi kuin kymmenen sossua yhteensä. Hän on aina vastustanut sijoitustaan kodin ulkopuolelle. Nyt hän on niin vanha, etteivät sossut oikein tahdo keksiä mitään syytä pitää häntä hoitopaikoissa.

        Joillekin tyhmien ja taitamattomien sossujen olemassaolo tuntuu olevan yli ymmärryksen käyvä asia. Minä autan lastani tukemalla hänen itsetuntoaan, sossuista ei siihen ole ollut eikä ole.

        Minä en riko lapseni minäkuvaa, vaan vahvistan sitä tukemalla hänen kuulumistaan omaan perheeseensä ja sukuunsa. Lapselleni oli todella hyväksi päästä ko sijaisperheestä pois. Kukaan ei olisi voinut rikkoa häntä enemmän. Tämä sijaisperhe suorastaan himoitsi lastani. Ei onnistunut. Onneksi.

        Siis kyllä on kertakaikkiaan hullut sosiaalityöntekijät ja sijaisvanhemmat teillä. Sossut ovat harmissaan erinoimaisesta ystäväpiiristäsi ja yrittävät hämmentää elämääsi. Sijaisperhe himoitsee lastasi. Huh huh.

        Näin kirjoittaisi varmasti myös meidän lapsen bioäiti...

        Kerrotko vielä, mikä oli huostaanoton syy? Sosiaalityöntekijöiden ilkeys ja sijaisvanhempien rahanpuute? Meillä ainakin on molemmat. Myös salaliitto.


      • äiti myös
        Pimeetä kirjoitti:

        Siis kyllä on kertakaikkiaan hullut sosiaalityöntekijät ja sijaisvanhemmat teillä. Sossut ovat harmissaan erinoimaisesta ystäväpiiristäsi ja yrittävät hämmentää elämääsi. Sijaisperhe himoitsee lastasi. Huh huh.

        Näin kirjoittaisi varmasti myös meidän lapsen bioäiti...

        Kerrotko vielä, mikä oli huostaanoton syy? Sosiaalityöntekijöiden ilkeys ja sijaisvanhempien rahanpuute? Meillä ainakin on molemmat. Myös salaliitto.

        Lapseni ei ole enää ko sijaisperheessä. Eivät pystyneet pitämään. Jostain syystä samaisesta perheestä on siirtynyt useita lapsia pois viime aikoina eikä syy ole ollut aikuistuminen.

        Mistähän syystä jopa oikeusasiamies on puuttunut sijaisperheiden tason kirjavuuteen? Mistähän syystä hän on antanut lausunnon, että useissa huostaanotettujen lasten hoitopaikoissa eivät perusihmisoikeudet toteudu? Mistähän syystä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut monta tuomiota suomalaisista huostaanotoista?

        Miksi on niin vaikea myöntää, että kaikilla huostaanotetuilla lapsilla ei ole kurjat kotiolot eikä kaikki sijaisvanhemmat ole enkeleitä?


      • sijoitukseen?
        äiti myös kirjoitti:

        Lapseni ei ole enää ko sijaisperheessä. Eivät pystyneet pitämään. Jostain syystä samaisesta perheestä on siirtynyt useita lapsia pois viime aikoina eikä syy ole ollut aikuistuminen.

        Mistähän syystä jopa oikeusasiamies on puuttunut sijaisperheiden tason kirjavuuteen? Mistähän syystä hän on antanut lausunnon, että useissa huostaanotettujen lasten hoitopaikoissa eivät perusihmisoikeudet toteudu? Mistähän syystä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut monta tuomiota suomalaisista huostaanotoista?

        Miksi on niin vaikea myöntää, että kaikilla huostaanotetuilla lapsilla ei ole kurjat kotiolot eikä kaikki sijaisvanhemmat ole enkeleitä?

        Miksi?
        Miksi lapsesi huostaanotettiin?


      • sijaisäiti 5
        äiti myös kirjoitti:

        Lapseni ei ole enää ko sijaisperheessä. Eivät pystyneet pitämään. Jostain syystä samaisesta perheestä on siirtynyt useita lapsia pois viime aikoina eikä syy ole ollut aikuistuminen.

        Mistähän syystä jopa oikeusasiamies on puuttunut sijaisperheiden tason kirjavuuteen? Mistähän syystä hän on antanut lausunnon, että useissa huostaanotettujen lasten hoitopaikoissa eivät perusihmisoikeudet toteudu? Mistähän syystä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut monta tuomiota suomalaisista huostaanotoista?

        Miksi on niin vaikea myöntää, että kaikilla huostaanotetuilla lapsilla ei ole kurjat kotiolot eikä kaikki sijaisvanhemmat ole enkeleitä?

        On aivan turha toitottaa siitä, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut tuomioita.
        Joo onhan niiden annettava, jos niitä asioita sinne viedään. Mutta ottaisit selvää, mitkä tuomiot ovat olleet!
        Kuullostaahan se hienolta, että sieltä on tullut tuomioita, mutta pääasia on että ei siellä niitä ole montaakaan kumottu!


      • Oikea Äiti
        sijaisäiti 5 kirjoitti:

        On aivan turha toitottaa siitä, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on antanut tuomioita.
        Joo onhan niiden annettava, jos niitä asioita sinne viedään. Mutta ottaisit selvää, mitkä tuomiot ovat olleet!
        Kuullostaahan se hienolta, että sieltä on tullut tuomioita, mutta pääasia on että ei siellä niitä ole montaakaan kumottu!

        Varmaan aika harva vanhempi/lapsi jaksaa viedä sinne asti - mutta onneksi muutama on sitten jaksanut viedä sen prosessin läpi. Huomautuksia tuli Suomen tapaan hoitaa huostaanottoja (vanhempien ja lasten oikeusturva tosi heikolla) ja siitä että vanhempien ja lapsen yhteydenpitoa voidaan rajoittaa ilman perusteita.

        On hyvä että tästä asiasta puhutaan - ehkä saamme tulevaisuudessa sellainen järjestelmä missä osapuolia (vanhempia ja lapsia) kuullaan myös näissä asioissa.


      • äiti myös
        Oikea Äiti kirjoitti:

        Varmaan aika harva vanhempi/lapsi jaksaa viedä sinne asti - mutta onneksi muutama on sitten jaksanut viedä sen prosessin läpi. Huomautuksia tuli Suomen tapaan hoitaa huostaanottoja (vanhempien ja lasten oikeusturva tosi heikolla) ja siitä että vanhempien ja lapsen yhteydenpitoa voidaan rajoittaa ilman perusteita.

        On hyvä että tästä asiasta puhutaan - ehkä saamme tulevaisuudessa sellainen järjestelmä missä osapuolia (vanhempia ja lapsia) kuullaan myös näissä asioissa.

        Nämä ovat oikein hyviä ennakkopäätöksiä ja vaikuttavat Suomen viranomaisten tapaan toimia.

        Nykyisin tuskin otetaan lapsi huostaan suoraan synnytyslaitokselta vastoin vanhempien tahtoa. Samoin lapsien oikeuteen pitää yhteyttä läheisiinsä on puututtu useita kertoja sen jälkeen kun Suomen valtio tuomittiin maksamaan isälle korvauksia tapaamisten turhasta hankaloittamisesta.


      • että...
        äiti myös kirjoitti:

        Nämä ovat oikein hyviä ennakkopäätöksiä ja vaikuttavat Suomen viranomaisten tapaan toimia.

        Nykyisin tuskin otetaan lapsi huostaan suoraan synnytyslaitokselta vastoin vanhempien tahtoa. Samoin lapsien oikeuteen pitää yhteyttä läheisiinsä on puututtu useita kertoja sen jälkeen kun Suomen valtio tuomittiin maksamaan isälle korvauksia tapaamisten turhasta hankaloittamisesta.

        Miksette bioäidit pidä yhteyttä huostaanotettuihinh lapsiinne?
        Meillä bioäideillä on myös velvollisuuksia, eikä ainoastaan oikeuksia lapsiimme.

        Huomaan, että nämä äidit joiden lapset/lapsi on huostaanotettu kailottavat aina vaan omien oikeuksiensa perään , kuin heillä on oikeus sitä ja tätä jne...

        Mutta miksei puhuta, että hei, meillä bioäideillä on myös velvollisuuksia.
        Velvollisuus hoitaa, hoivata ja rakastaa omaa lastaan. Rakkaus yksin ei riitä, vaan lapsi tarvitsee myös turvallisuutta, ruokaa, puhtautta, henkisen kasvun tukemista, lohduttajaa, kannustaa ja tukijaa jne...

        Kuten usein täällä on sanottukin, pelkkä rakkaus ei valitettavasti riitä lapsen kohdalla, tarvitaan myös lasta huolehtivia tekoja.


      • Oikea Äiti
        että... kirjoitti:

        Miksette bioäidit pidä yhteyttä huostaanotettuihinh lapsiinne?
        Meillä bioäideillä on myös velvollisuuksia, eikä ainoastaan oikeuksia lapsiimme.

        Huomaan, että nämä äidit joiden lapset/lapsi on huostaanotettu kailottavat aina vaan omien oikeuksiensa perään , kuin heillä on oikeus sitä ja tätä jne...

        Mutta miksei puhuta, että hei, meillä bioäideillä on myös velvollisuuksia.
        Velvollisuus hoitaa, hoivata ja rakastaa omaa lastaan. Rakkaus yksin ei riitä, vaan lapsi tarvitsee myös turvallisuutta, ruokaa, puhtautta, henkisen kasvun tukemista, lohduttajaa, kannustaa ja tukijaa jne...

        Kuten usein täällä on sanottukin, pelkkä rakkaus ei valitettavasti riitä lapsen kohdalla, tarvitaan myös lasta huolehtivia tekoja.

        Ei lapsesta voi enää huolehtia jos hänet on otettu huostaan - sehän on jo sinänsä huostaanoton tarkoitus.

        Itse sain onneksi kiireellisen huostanoton purettua - ja nyt lastenkoti tietää että jos homma ei suju niin otan lapseni pois sieltä. Tämä on sitten jo jonkin verran mahdollistanut että voin taas huolehtia lapsestani. Kaikilla vanhemmilla ei ole rahaa tai jaksamista että saisi tilanteen muutettua - ja niin kauan kun huostaanotto on voimassa ei voi mitään.


      • Lissu
        että... kirjoitti:

        Miksette bioäidit pidä yhteyttä huostaanotettuihinh lapsiinne?
        Meillä bioäideillä on myös velvollisuuksia, eikä ainoastaan oikeuksia lapsiimme.

        Huomaan, että nämä äidit joiden lapset/lapsi on huostaanotettu kailottavat aina vaan omien oikeuksiensa perään , kuin heillä on oikeus sitä ja tätä jne...

        Mutta miksei puhuta, että hei, meillä bioäideillä on myös velvollisuuksia.
        Velvollisuus hoitaa, hoivata ja rakastaa omaa lastaan. Rakkaus yksin ei riitä, vaan lapsi tarvitsee myös turvallisuutta, ruokaa, puhtautta, henkisen kasvun tukemista, lohduttajaa, kannustaa ja tukijaa jne...

        Kuten usein täällä on sanottukin, pelkkä rakkaus ei valitettavasti riitä lapsen kohdalla, tarvitaan myös lasta huolehtivia tekoja.

        Meillä kotona oli nämä kaikki.


    • Oikea Äiti

      Hyvä että teillä on käynyt hyvin! Valitettavasti aina hommat ei suju niin hyvin - ja sen takia on hyvä että niistäkin keskustellaan.

      Lapsen ja vanhempien oikeusturva on heikoilla näissä lastensuojeluasioissa. Sosiaalityöntekijällä on paljon valtaa, alalla paljon epäpäteviä, huono palkka ei houkuttele ja heillä on valtava työpaine. Sen takia hekin tekevät joskus erhedyksiä - ja näissä asioissa on hyvin vaikeaa sitten saada korjausta.

      On totta että valta-osa huostaanotoista tapahtuu "vapaaehtoisesti" mutta tämä johtuu osittain siitä että vanhemmat kokevat että heitä painostetaan. Sos.työntekijä tuo esiin että pitää olla "yhteistyökykyinen" - silloin saa vielä mahdollisesti lapsensa takaisin. Samoin vastustaminen ei kuitenkaan auta - huostaanotto toteutetaan joka tapauksessa. Harva vanhempi ymmärtää oikeuksiaan, että voivat palkata asianajajaa ja lähteä ajamaan lapsen etua. Samoin lapsella pitäisi olla mahdollisuus palkata itselleen avustajaa.

    • Anonyymi

      ollaan oltu siaisperheenä kolmetoista vuotta.Lapsen ja vanhempien kanssa mennyt oikein hyvin.Smaa ei voi sanoa huostaan otto virkailioista.Törkeetä hyväksikäyttöä eivät korvaa juuri mitään luvataan kyllä mutta ei sitte tilille kuitenkaan tule.En suosittele kellekkään siinä tehdään siottajalle huikea säästö ja vaivat jaongelmat tyrkätään sijoittajaperheen huoleksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2794
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2634
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1767
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      84
      1101
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe