Meillä on löytökissa, joka on ollut meillä nyt 5 kk ja on muuten sopeutunut täydellisesti, mutta ei anna ottaa lattialta syliin.
Eli: emme saa sitä kantokoppaan, ei päästä mökille eikä lääkärille.
Mitä teen ???
Kantokoppa on esillä olohuoneessa ja siihen laita namupaloja. Kissa käy siellä syömässä ja antaa kävellä ohi, mutta en uskalla työntää ovea kiinni.
Olen nimittäin kerran saanut kissan koppaan, mutta se väänsi itsensä ulos5sm raosta ja oli aivan paniikissa niinkuin minäkin.
Kertokaa , please miten saadan se koskaan eläinlääkärille
Kissa ei anna ottaa kiinni
4
1389
Vastaukset
Harmillista kyllä, jotkut kissat ovat arempia ja eivät ehkä ikinä totu kantokopassa matkustamiseen. Itsellänikin on tällainen kissa. Se menee kopassa aivan paniikkiin, maukuu ja yrittää repiä kopan oven rikki, vahingoittaen jopa itseään. Se myös kakkii ja oksentelee peloissaan. Paras apu tähän on mahdollisimman turvallinen koppi, jossa on sellainen ovi, ettei se pysty vahingoittamaan itseään. Kissaa voi myös yrittää rauhoitella, mutta se harvemmin auttaa. Samalla tavoin kuin ihmiset, kissat ovat myös kaikki niiiin erilaisia. Jotkut pelkäävät eri asioita kuin toiset.
Arkoja kissoja kannattaa yleensäkin käsitellä varovasti. Anna sen tulla luoksesi ja silittele varovasti. Näin kissa saattaa oppia ajan kanssa tulemaan itse syliisi ja sen käsitteleminen on muutoinkin helpompaa :) Voit myös houkutella kissan luoksesi herkuilla ym.
Eläinlääkärireissut onnistuu, kunhan matka sinne on lyhyt ja muistaa toimia ripeästi, mutta käsitellen kissaa hellin ottein. Jos kissa pelkää muita ihmisiä, kannattaa eläinlääkärin käsitellessä olla kissan lähellä ja rauhoitella sitä.
Kissa on ollut teillä vasta niin vähän aikaa, niin siinä voi kestää jonkun aikaa että se tottuu käsittelyyn. Ei muuta kun hoivaamaan ja hellittelemään! Hiljaa hyvä tulee :)Kiitos neuvoistasi. Olen itsekin ajatellut, että on vielä niin vähän aikaa siitä kun hän tuli meille.Asiaan kuuluu kyllä niin hassu jutttu, että Nelly on muuten täysin hyväksynyt meidät ja uuden kotinsa.Hänestä on jo tullut talon pomo niinkuin meidän edellisestä kissasta, joka oli meillä 18 vuotta.
Ihan alussa, kun halusimme ´lähteä mökille, sain hänet napattua ja koppaan, muuta hän joutui paniikkiin ja rimpuili itsensä ulos kopan pienestä ikkunasta.
Sen jälkeen olimme koko perhe vapisemassa.
Nelly on muuten erittäin kiltti ja aivan ihana, puskee ja kehrää ja nukkuu meidän sängyssä joka yö.
Iltapäivällä hän tulee pyytämääm minua makuuhuoneeseen ja tulee mahani päälle makaamaan! Samoin illalla kun istutaan TV.n ääressä, niin hän tulee viereen.
Kantokoppa on nyt jatkuvasti esillä ja siihen laitan namupaloja. Hän käy syömässä niitä aivan rauhassa, antaa meidän kävellä ohi mutta en ole uskaltanut työntää ovea kiinni ettei taas mene paniikkiin ja sa aloittaa kaiken alusta.
Päivällä hän pyörii jalkojeni ympäri, puskee ja antaa silttää ja jopa kevyesti vetää hännästä, mutta heti kun kumarrun ja yritän ottaa syliin, niin hän lähtee kuin nuoli.
Aikamoinen ongelma, eikös vain?
Kunpa olisi kristallipallo että sais tietää mitä kaikkea pahaa hän on kokenut.
Onkohan olemassa kissojen terapeutteja niinkuin koirille?
Onhan tuo kyllä melkoinen ongelma. Meidän arka kissa oli aluksi myös samanlainen, tosin jopa hieman arempi, eikä antanut kenenkään koskea itseensä.
Se oli kasvanut tallikissana luovutusikäänsä asti ja ilmeisesti ei ollut hirveesti ollut ihmisten kanssa tekemisissä. Se vain kyhjötti nurkassa täristen, ja säälitti niin kovasti, miten pelokas toinen voi olla :(
Pikkuhiljaa se sitten alkoi luottamaan minuun, sekä myöhemmin myös poikaystävääni. Nyt vuosien jälkeen se pitää minua jonkinlaisena emona. Maukuu perääni aina jos olen jossain muualla tai edes eri huoneessa ja on erittäin hellyydenkipeä. Välillä vähän liiankin. :D Mutta aina kun tulee vieraita, se menee makuuhuoneen perimmäiseen nurkkaan kaapin alle piiloon. Ilmeisesti tuota arkuutta ei saa täysin parannettua, mutta muutosta on tapahtunut. Prosessi on siis varmaan kissan elinikäinen, eli kärsivällisyyttä tarvitaan.
En tiiä tuosta terapeuttihommasta, mut ois kyl hienoo jos ois sellanen olemassa! :D Pitäisköhän ite ruveta sellaseks kun noin hienosti oon onnistunu omien kissojenikin kohdalla :DD
Sielläkin on ilmeisesti muutosta alkanut tapahtua, jos kissa uskaltaa jo tulla luokse. Kyllä se kohta pomppaa syliinkin hoidettavaks :) Tärkeintä on vaan muistaa et antaa sen tulla itsenäisesti, ja sen täytyy saada lähteä siitä heti kun itse haluaa niin se uskaltaa tulla uudestaankin.Hei taas,
Hyvä tietää, että on vastaanlaisia tapauksia ja olen kyllä optimistinen ja luotan siihen, että jonakin päivänä saadanan hänet vielä mukaan mökille.
Tänään tapahtui jo pieni askel eteenpäin. Aamulla Nelly tuli taas makaamaan vatsani päälle sängyssä.Otin istuma-asennon ja siinä kun hän puski ja nuoli käsiäni niin otin varovaisen otteen hänestä ja nousin seisomaan Nelly sylissä !! ja kävelin olohuoneeseen asti (olimme varmaan molemmat yhtä hämmästyneitä) mutta siellä hän sitten hyppäsi pois.
Joten, toivossa on hyvää elää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912910Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991686Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461557- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021384Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4001307Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21089Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855