enervent pingvin äänitaso

viimeinen enervent

Heps

Talossamme on siis Enervent Pingvin 120ECE ilmanvaihtokone.

Kanavistossa on ainoastaan kaksi äänenvaimenninta, yksi tulo ja toinen poistopuolella. Vaimentimet 900mm pitkiä, pyöreitä, 50mm seinämällä(mallia Onninen).

Varsinkin tulopuolen ääni on häiritsevän suuri.

Ajattelin laittaa toisen vaimentimen tulokanavaan.

Osaako kukaan kertoa millainen kannattaisi laittaa? Äänenvaimentimissa näkyy olevan suuria eroja eri taajuusalueilla. Parhaiten ainakin esitteiden mukaan matalia taajuuksi vaimentaa taipuisat, ns. saneerausvaimentimet. Onko kellään näistä kokemusta?

22

4800

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kymysyksiä

Miten/missä sinulla kulkee nuo iv-kanavat? Ovatko ne yläpohjassa vai lämpimällä puolella? Jos yläpohjassa, ovatko ne "ilmassa" vai yläpohjaeristeiden sisässä?

Mitä materiaalia kanavat?

Mihin kohtaan tulokanavaa meinasit laittaa? (Ymmärtääkseni tehokkainta olisi laittaa mahd. lähelle iv-konetta.)

Minkä kokoista kanavaa tulopuoli? Onko liian pientä ja ilmannopeus suuri vai koneenko meteli leviää?

• vikaa,vikaa,vikaa

Kirjoituksestasi ei mitenkään tule ilmi mistä ääni lähtee. Eli äänenvaimentimet eivät välttämättä mitenkään vaimenna ääntä tapauksessasi.

Kuten itsekkin kirjoitat on äänenvaimentimia erilaisia. Jos ja kun tiedät taajuudut mitkä häiritsevät ja mistä ääni tulee, niin osannet myös ostaa oikeanlaiset vaimentimet.

Jos et tiedä, niin heittäisin pari kysymystä.

- Onko kone oikean kokoinen ja oikein säädetty.
      - Onko jossain putkistossa vikaa, joka kuristaa virtausta

Ja lisäyksenä vielä. Säädetty Oikein säädetty.

• Viimeinen enervent

Kiitos vastauksista, hieman tarkeuksia.

Talo 160neliötä, huonekorkeus 2600mm eli koneen- pitäisi olla riittävä.

Pääkanavat 160mm, joista lähdöt huoneisiin 125mm.

Äänenvaimentimet aivan koneen viressä.

Kanavat kierresaumaputkea, jotka sijaitsevat puhallusvillassa riskoiden yläpuolella.

Kone säädetty kakkosnopeudella, mutta tälläkin nopeudella melu on jo häiritsevää.

Melu on huminaa, en tiedä mikä virhe/vika äänen aiheuttaa.

• jioooj

Itse laitoin joustavan äänenvaimentimen lähtöön, niin katkea runkoon resonoivat äänet ja sen perään tietysti vielä yksi tavallinen vaimennin

• Tee se itse..

Vaihda ensin ne koneen laakerit jotka yleensä vioittuvat ja aiheuttavat sietämätöntä melua. Itse joudun vaihtamaan laakerit lähes joka toinen vuosi.

• vikaa,vikaa,vikaa

Onko melu voimistunut ajan kanssa, vai onko järjetelmä ollut aina meluisa?

Aina peruskysymyksenä. Onhan hyttysverkko pois raitisilmaritilästä?

Muuttavatko uudet suodattimet melutasoa?

Kun katsoin ohjekirjasta, niin koneeseen suositellaan 900 600 vaimentimet tulopuolella ja sinulla on vain 900. Jos itse laittaisin, niin olisin asentanut äänenvaimentimia tuplasti ja sinulla on suositusta vähemmän. Miksi?

• viimeinen Enervent

Heps taas

Omassa ohjekirjassani lukee että yksi äänenvaimennin riittää, siksi yksi. Ohjekirja ilmeisesti päivittynyt??

Hyyttysverkko tietenkin poistettu. Kone ollut aina äänekäs, ei ole koskaan viitsinyt pyörittää ykköstä suuremmalla.

Kone alle kaksi vuotta vanha.

Huoltomies käynyt koneen tarkistamassa ja kaikki hänen mielestään ok.

Useampaa asentajaa haastateltuani olen tottunut kuulemaan lauseen: Enervent vaan on todella äänekäs.

Piirustuksiakin olen muutamalle näyttänyt ja eivät he vikaa ole kanavistosta löytäneet.

• _Reiska_

Haiskahtaa provolta? Piirustusten näyttäminenkin tietämättömille on turhaa ja oletko itse tarkistanut että on tehtykin piirustusten mukaan? Itellä ei ole mitään ongelmaa ollut ko. koneen kanssa viiteen vuoteen, ei laakereissa eikä muuallakaan. Täysilleen kun koneen lyö (8/8) niin silloin kuuluu humina mutta eihän sillä asetuksella konetta tule käytettyä kun saunomisen jälkeen.

• vikaa,vikaa,vikaa

En noista ohjekirjojen versioista tiedä. Itselläni on LTR- 6 ja tuossa oli ohjeissa aikoinaan 5v sitten, kuten nytkin, 900 60 ÄV. Laitoin kaksi 900:sta. Poistossa on yksi.

En ole itse Enerventtiä sen äänekkäämmäksi havainnut kuin muitakaan merkkejä. Samoja puhaltimia joissakin erimerkkisissä koneissa käytetään ja noistahan se meteli käytännössä tulee.

Jos äänesi on humina, se kielisi siitä, että virtaus ahdistaa jossakin. Ääni on tuollainen lentokoneen meluun (kaukaa kuunneltuna) verrattava ääni.

Ja tietenkin voi noita äänenvaimentimia olla yksinkertaisesti liian vähän. Jos tilaa on, niin asenna vain lisää. Tuota poistoa ei kannata jättää huomioitta, jos saunassa haluat rauhassa olla. Tai taidat tietää ännentason nytkin.

• rwreerwe

Miksi hyttysverkko pitää poistaa?

• carlos2

Itse laitoin vallox 95, isot 1000mm neliskanttiset koneen lähelle tuloon sekä poistoon. Sitten kaikkiin tulo haaroihin 600mm pyöreät! keittiön poistohaaraan oli voinut vielä pienen vaimentimen laittaa,ehtoolla kun on hiljaista,niin koneen ääni vähän kuuluu,wc yms tiloissa huminat ei toki haittaa!
      1 vaimennin linjassa on kyllä liian vähän,pyöreä vaimennin vaimentaa huonommin kuin neliskanttinen!

• carlos2

Vielä edelliseen, pienet vaimentimet poistaa myös iv kanavaa pitkin kulkevat äänet.
        Meilläkin kuuluu keittiöön selvästi kun lapset on mesoaa pesuhuoneessa;)

• A.kustikko

Saattaa olla oikein toimittu, tai sitten ei.

Koneen ääni pitäää vaimentaa kerralla kojeen luona eikä erikseen joka haarassa. Eli 1 vaimennin koneessa olisi varmaankin ollut edullisempi kuin monet vaimentimet haaroissa.
        Toisaalta haaroissa olevat vaimentimet vaimentavat ääntä esim. puhe- , huoneesta toiseen.

Ei vaimentimien mitoitus mene tuolla tavoin, että 1 tai 2 tms, eikä pyöreä/kantikas ole yleistettävissä. Vaimentimissa on monia asioita jotka vaikuttavt vaimennustehokkuuteen kuten pienin ja isoin vapaa rako, vaimennusmateriaalin paksuus, vaimentimen pituus ja muoto. Eri ominaisuudet vaikutttavat lisksi eri tavoin eri taajuuksien vaimentumiseen, joten yleistykset kannattaa unohtaa ja katsoa vain kunkin vaimentimen vaimennusarvoja taulukosta.

Eli lyhyesti: puolitoista metriä tuloon ja ysisatanen poistoon ja vierekkäisten makuuhuoneiden väliin ysisatanen.

• viimeinen Enervent

Kiitos vastauksista.

Kun saan aikaiseksi lisättyä äänenvaimentimet niin informoin tänne kokemuksista.

Niin ja hyönteisverkko käsketään poistaa ohjekirjassa. Se ön liian pienisilmäinen, tukkeutuu helposti hyönteisistä, pölystä ja lumesta. Lisäksi se ahdistaa tulopuolta turhaan(ainakin mun tietojen mukaan).

• Vvcxbhvccbb

Meillä pandion oli asennuksen jälkeen varsin äänekäs. Kanavista kuului selvää hurinaa. Sekä tulo että poistopuolella oli 1 x 900mm vailennin. Lisättiin tulopuolelle toinen ysisatanen ja poistoon kuussatanen niin meluongelmat loppuivat käytännössä siihen (normaalinopeuksilla, yli 60% teholla alkaa kyllä hurina kuulumaan mutta aika vaimeasti). Joissain tiloissa on edelleen melua jonka epäilen tulevan runkoäänennä. Joko koneen seinäkiinnityksestä tai kanaviston kannakoinneista. Näiden eliminointi on ensi talven harrastus.

Okt rakentajan kannattaa olla suunnittelu- ja rakennusvaiheessa hiemann hysteerinen iv-melun suhteen. Kun kone on asennettu ja kanavat eristeineen paikalla niin korjaavien toimenpiteiden tekeminen yleensä on monin verroin vaikeampaa ja kalliimpaa kuin mitä melun torjunta olisi maksanut rakentamisen aikana.

• uusi talo.

apua naputukseen?
      Talossamme on siis Enervent Pingvin ilmastointikone lämmön talteen otolla,ollut käytössä 2 kk mutta kuuluu ihmeelinen naputus (paukutus) sisältä joka heiastuu sisätiloihin inhottavasti.luulisin että se kuuluu lämmönvaihtimesta mutta en ole varma,(onkohan se mahdollisesti viallinen).jos jollain olisi apua asiaan niin kiitoksia jo etu käteen.

• joka vuosi uudetko

Meillä pandion moottoreiden laakerit ei kestä. takuu aikana saatiin uudet moottorit jotka on olleet yleisesti viallisia. Nyt taas laakerit ääntää puhallin moottoreissa, voiko itse vaihtaa laakerit vai onko vaihdettava koko moottori?

• LTR-3 AC
        joka vuosi uudetko kirjoitti:

Meillä pandion moottoreiden laakerit ei kestä. takuu aikana saatiin uudet moottorit jotka on olleet yleisesti viallisia. Nyt taas laakerit ääntää puhallin moottoreissa, voiko itse vaihtaa laakerit vai onko vaihdettava koko moottori?

Nykyään ei osata enään laakereitakaan tehdä niin et kestäis, mulla on tossa 2002 vuoden koneessa vielä tulopuhaltimessa alkuperäiset laakerit ja poistopuhaltimeen olen yhden kerran vaihtanut laakerit.
        Eli pystyy vaihtamaan itse jos vähän löytyy näppäryyttä ja taitoa, käyt vaan ostamassa jostain laakerikeskuksesta jos vielä löytys laadukkaita laakereita jostain.

• viimeinen Enervent

Heps

Lisätiedotusta.

Laitoin juuri kanavistoon lisä-äänenvaimentimen, taipuisa 1100 pitkä.

Kanavisto hiljeni kerralla. Tähän täytyy olla tyytyväinen.

Kone itse kuitenkin jyrisee kohtuu voimakkaasti.

Ei auta kuin kestää.

Kanavisto kuitenkin vaikuttaa tarvitsevan ainakin kaksi änkkäriä, jotta se saadaan hiljaiseksi.

• A Kustikko

Hyvä juttu, odotusten mukaanhan se meni.
        olen myös kahden vaimentimen kannalla tulopuolella, näiden liitoskohta aina jossain määrin vaimentaa siirtyvää tärinää kanavaan.

Yllä on joku lisönnyt vaimennusta myös poistopuolelle, mikä yleensä ei ole tarpeellista koska postoilma otetaan tiloista joissa saa vähän ollakin ääntä.

Toivottavasti koje on paikassa jossa sen ääni ei haittaa. Sen vaimentaminen on todella hankalaa. Vaimentamista ei kannata tehdä ilman tärinäneritystä kantavista rakenteista ja ääneneristyskotelointi on huollon kannalta vaikea juttu.

• teukka3

Putsasin tänään Pingviinin poisto puhaltimien siivet kun kone alkoi muuttua äänekkääksi. Epäilin aluksi laakereita, mutta jostain syystä siipiin oli kertynyt todella paljon likaa.

Ja ääni hävisi. Ikää koneella 6 vuotta.

• vikaa,vikaa,vikaa

Hyvä, että ongelma ratkesi. Ja kiitoksia, että laitoit vastausta tulemaan jälkikäteen, niin on seuraaville avuksi.

Koneen jyrinä voi johtua runkoäänistä. Kone ei saa olla talon rungossa suoraan kiinni, vaan kiinnityksen tulee olla elastinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      3095
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      119
      1255
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      1097
    4. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      971
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      68
      937
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      907
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      881
    8. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      163
      858
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      844
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      794
    Aihe