LA rental car basics

minä vaan

Hei!
Kertokaa kokemuksia vuokra-autoilusta Kaliforniassa, lähinnä Los Angelesin alueelta, toki muualtakin. Itte olen haaveilemassa pari viikkoa viettäväni siellä.

Minkäslainen tuo ajokorttisysteemi on? Pelkällä suomalaisella ei vissiin pärjää...

Minkölainen hotelli/motelli teillä oli? Olitteko useammassa saman loman aikana? Ilmeisesti pysäköinti kuuluu hintaan melkein joka hotellissa, oliko parkkipaikka kuinka täynnä? Olen vähän katellut jo ja halvimmat hotellit tuntuvat olevan tuolla Long Beachin alueella, onko kokemuksia?

Minkälainen auto oli? Oon katellu et vähän enemmän rahaa laittamal saa paremman/tehokkaamman auton. Oliko navigaattori vai perinteinen kartta? Oliko navi ilmanen vai maksullinen? Ja oliko helppo käyttää? Suomessa oon käyttäny älypuhelimen navia, mut ulkomailla kun tulee sitä dataa niin se tulee tosi kalliiks.

Oliko poliiseja paljon ja nopeudenvalvontaa? Mitä teen JOS saan sakon? Onnistuuko vain maksu tilille?

Ruuhkat ovat L.A:ssa pahamaineisia, onnistuitteko välttämään/kiertämään? Oliko navissa ruuhka/tietyö-varoitussysteemiä? Muita liikennekäyttäytymiskokemuksia? Kuulemma paikalliset ovat välinpitämättömiä kuskeja esim. eivät pahemmin vilkkua käytä ja vaaratilanteita tapahtuu tuon tuosta, sattuiko kohdalle?

Ajoitteko mitään vuoristotietä kuten Mulholland driveä tai muita Malibun pohjoispuolella olevia mutkittelevia kanjoniteitä?

L.A:ssa on paljon jengi-väkivaltaa sekä huumeitakin ja on olemassa muutamia vaarallisia alueita kuten Compton. Kävittekö siellä tai ajoitteko vain läpi? Kohtasitteko/näittekö mitään tässä mainittavaa?

Olitteko saman loman aikana San Franciscossa ja/tai Las Vegasissa?

Tuli aika paljon kysymyksiä:D, mut yrittäkää vastailla pliis! Kiitos jo etukäteen

12

735

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kianko

      Olemme juuri nyt ajelemassa Kalifornian ja Arizonan maisemissa. Me otimme auton San Franciscosta ja ajoimme rantatietä San Diegoon. Losin kohdalla tiesi todella olevansa kun ruuhkat kasvoivat aika huimiksi. Päivän reissun teimme Losiin ja liikenne oli todella ruuhkaista.
      Vilkkua ei täällä juuri käytetä, varovaisuutta täytyy käyttää kaistaa vaihtaessa koska kaistoja on monta ja vaihtajia on molemmilta puolilta.Mutta jos vilkun laitat päälle, tilaa löytyy. Toisin kuin Suomessa. Poliiseja näkyy, pääasiassa pysäyttävät niitä jotka pujottelevat liikenteen keskellä kaistalta toiselle,Sakoista en osaa sanoa, koska meitä ei ole koskaan pysäytetty (kolmas reissu Usassa autolla).
      Navigaattoria emme ole ottaneet vuokraamosta koska olemme ladanneet kartat jo Suomessa valmiiksi puhelimeen ja silloin maksun kanssa ei ole ongelmia. Asetukset sellaisiksi vaan puhelimessa ettei se ota yhteyttä mihinkään. Navigoidaan pelkän gps:n kanssa, puhelin offlinessa. Toimii sekä nokialaisella että i-phoinella. Pelkällä paperikartalla ei tule toimeen; katuja valtavasti ja nopealla tempolla liittymiä. Navi on ehdoton jossain muodossa. Vuokraamot ottavat siitä maksun, joten kannattaa olla jopa halvempi vaihtoehto tuoda se suomesta mukana.
      Ajokorttiin on tilattu käännös autoliitosta, niin sanottu usa liite.
      Hotelleja olemme vaihtaneet koska olemme roundtripillä. Itse varasimme hotellit etukäteen netistä ja valitsimme nimenomaan sellaiset hotellit joilla parkki kuuluu hintaan. Osalla se maksaa ja jossain jopa 40-50 dollaria yöltä.
      Tässä jotain yleistä, joku ehkä tietää kertoa Losista tarkemmin. Meillä se jäi vähemmälle.

    • Juuri palannut

      Liikenne vetää paremmin ja on helpompaa jopa LA:ssa, kun Suomessa! LA:ssa on toki ruuhkia paikoitellen. Muualla Kaliforniassa ero oli sitten aivan tolkuttoman iso. Otimme tänä kesänä auton LA:n kentältä ja palautimme SF:n kentälle. Jos viitsii hoidella itsensä kaupunkiin julkisilla, niin hinta olisi ilmeisesti hieman halvempi kuin kentältä otettaessa. Bensa on suomalaisittain halpaa.

      LA:ssa ei ole käytännössä julkista liikenenttä. Ei ainakaan sellaista, mihin turisti uskaltautuisi. Kaikki liikkuminen tapahtuu joko omalla henkilöautolla tai hotellin välittämällä, luotettavalla limolla. Takseja on huonosti sekä LA:ssa että SF:ssa, jos vertaa esim. NY:in. Yritimme kysellä sekä nopeusrajoituksista että promillerajoista, mutta keneltäkään emme saaneet vastausta!!! Rajoituksia noudatetaan aika hyvin teillä. Liikenne virta kulkee usein 5 mph/h yli rajoituksen, jos ei ole hidastuksia. Suurten risteysten tai onnettomuuspaikkojen kohdalla liikennevirta saattaa pysähtyä kuin seinään yllättäen, joten turvaväli kannattaa pitää.

      Promillerajoista ei tiennyt kukaan vuokrafirmassa!!! No eivät niistä tienneet paikalliset tuttavammekaan. Jälkikäteen vilkaisin ja se näyttää olleen 0,8 aikuisilla ja nuorilla 0,1. Mukana oli mitari ja kun tietoa ei ollut, niin olimme nolla linjalla. Tastingin jälkeen odottelimme aina hetken katsellen ympärillemme, ennen kuin jatkoimme matkaa.

      Ihan pikkuautolla en lähtisi liikenteeseen. Meillä oli keskikokoluokan Chevy Equinox SUV. Se mahtui vielä parkkihalleihin helposti, mutta näkyvyys ja tavaratila olivat erinomaiset. Saatavana on mm. FIAT 500:sia ja kaiken maailman korealaisia todella edullisesti! Urheilu- ja avoautotarjonta on myös kattava, mutta ainakin meillä ajatuksen halvasta avo Mustangista kaatoi tavaratila. Kahden ihmisen matkalaukut eivät mahdu mukaan. Vette ja Gharger taas ovat jo hinnakkaampia.

      Emme ottaneet USA-liitettä ja EU-ajokortti kelpasi ihan hyvin. Katsoivat vain, että oikean näköinen auto oli rastitettu kortin takana. Saattoi auttaa, että kortissa on muitakin rasteja kuin henkilöauto. Ajokortti kelpasi myös henkilöllisyystodistuksesta monin paikoin, koko matkan aikana ei tarvinnut kaivaa passia esiin kuin lentoasemilla. Pari kertaa piti arpoa kirjoitustapaa, kun nimen ääkkösiä kohdeltiin eri varausjärjestelmissä eri tavalla (Ä on joko A tai AE).

      • Pieni korjaus;

        LA:ssa on metro! Ei laajalla alueella mutta kumminkin ja toimii kuten metrot yleensäkin nopea ja halpa. Toimii mm. Hollywoodin ja Downtownin välillä.


    • Juuri palannut

      Bensan joutui ostamaan bensa-asemalta sisältä, koska suomalaiset luottokortit eivät toimineet automaatissa. Homma toimi joko siten, että kortti jäi myyjälle tankkauksen ajaksi tai siten, että velotettiin arviosumma ennakkoon ja sait erotuksen käteisenä. Kolmatta tapaa, jossa yli jäänyt summa jää bensafirmalle odottamaan seuraavaa tankkausta, emme käyttäneet. Moottoriteiden liittymissä oli hyvät, paljon suomalaisia paremmat merkinnät saatavista palveluista.

      Meillä oli sekä hotelleja että motelleja. Hyvänkin **** hotellin voi saada 200 $ pintaan hyvällä tuurilla. Hyvät motellit eivät ole paljoa sen halvempia isoissa kaupungeissa tai muuten kiinostavissa kohteissa. Jos rytmittää liikkumisen niin, että majoittuu motareiden varrelle, niin pääsee puolet halvemmalla, mutta joutuu tyytymään motelliruokaan päivällisenä. Majoituksista kannattaa ennakkoon vilkaista sekä Tripadvisor'ia että Bed Bug Registry'a.

      http://www.tripadvisor.com

      http://www.bedbugregistry.com

      Tarinat viiden kympin autopaikasta pitävät periaatteessa kyllä paikkansa, mutta silloin kyse on hotellin paikoituspalvelusta. Jätät autosi hotellin eteen ja noudat sen hotellin edestä aina halutessasi. Inn'en ja motellien paikoitus oli ilmaista.

      Meillä oli navigaattori vuokrattuna. Toiko se lisäarvoa esimerkiksi iPad'n karttoihin verrattuna, en tiedä. Pääsääntöisesti navigaattori teki ihan järkeviä reittejä. Sequoia'n kansallispuistossa navigaattori vei vikaan, mutta puiston opasteet olivat niin selkeät, ettei erehtymisen vaaraa ollut. Samoin SF:ssa se pari kertaa ehdotteli hölmöjä reittejä verrattuna autotallin henkilökunnan neuvoihin.

      • ameriikan serkku

        Suomalainen luottokortti kyllä toimii. Se automaatti kysyy ZIP codea, joka on postinumero. Eli se oma suomalaisen osoitteen postinumero siihen, EI siis mitään PIN-koodia (amerikkalaisissa luottokorteissa kun ei edes ole sellaista).


    • Juuri palannut

      SF:n liepeillä on tulliteitä, jotka tulevat kalliiksi ajettaessa vuokra-autolla, jos ei löydä reittiä jolla voi maksaa käteisellä. Ainakin meidän vuokrafirmamme olisi ottanut koko vuokra-ajalta vuorokautisen 5 $:n perusmaksun, jos olisi kerrankin käyttänyt automaattista tullimaksua!

      Navigaattorin lisäksi kannattaa ostaa muutaman dollarin maksava Kalifornian paperikartta viimeistään ensimmäiseltä huoltoasemalta. Matkan yleissuunnittelu on paljon helpompaa. Kalifornian koko yllätti maidät ja kun kansallispuistopäivä vaihtui paikallisten neuvosta Yosemitesta Sequoia'an, niin ajoa tuli aika paljon lisää.

      Navigaattori ajatti LA:ssa kaupukiin sisään jonkun vähemmän haluttavan lähiön läpi, kun olin laittanut vaihtoehdoksi vältellä moottoriteitä. Jengitatuointeja näin viereisessä autossa, mutta keskellä päivää en pitänyt aluetta mitenkään pelottavana. Yhtenä iltana tulimme navigaattorilla läpi alueen, jossa oli leiriytyneenä muutamia kodittomia. Molemmissa paikoissa oli selkeästi läpiajoliikennettä.

      Kannattaa ajella mysö Beverly Hills'n kaupunkiin! Kontrasti vähän rähjäiseen LA:n down town'iin on aikamoinen.

      Viinialueista olimme ottaneet tukikohdaksi tutuimman Napan. Se ei ollut paras mahdollinen valinta. Etelämpänä, lähellä Santa Barbaraa oleva Solvang ja sitä ympäröivä laakso sekä pohjoisempana Napan naapuri Sonoma olivat viinialueina paljon mielenkiintoisempia ja palvelut olivat parempia. Napan näkee parissa tunissa käymällä viinijunassa. Sonomassa olevassa Coppolan viinitarhassa on muuten uima-allas ja hyvää ruokaa tarjoava pool bar, joten siellä voi viettää koko päivän! Näytti olevan lapsiperheiden ja pariskuntien suosiossa.

      SF on tähän vuodenaikaan pirun kylmä! Paikallisilla oli illalla toppatakki päällä. Vähintään kunnollinen tuulitakki ja lämmin neule sen alle on tarpeen. Parasta kaupungissa oli, että vuokra-autolla sieltä pääsi nopeasti pois. Jo muutaman kymmenen mailin päässä vuorilla oli lämmintä.

      • Täsmennyksiä:)

        LA:n downtownissa löytyy myös alueen rahakeskus, jota ei voi väittää rähjäiseksi lisäksi komea ja kuuluisa W Disneyn music hall.


    • Paljon hyviä kommentteja tuolla jo tulikin. Mekin olimme juuri kolme viikkoa Kaliforniassa roadtrippaamassa. Ihan mahtava reissu! Menisin koska tahansa uudestaan (jos rahaa olis;-). Yksityiskohtaisempaa turinaa löydät blogistani.

      Auton vuokrauksesta:
      http://walleni.us/mita-automatkailu-amerikassa-maksaa/

      Tässä reitti (tosin kilsoja kertyi lopulta 3300 km):
      http://walleni.us/talta-nayttaa-lomareitti-kartalla/

      San Franciscon kämpästä (vuokrasimme airbnb:n kautta):
      http://walleni.us/kotimme-san-franciscossa/

      Golden Gatesta:
      http://walleni.us/james-bond-ja-golden-gate/

      Grand Canyonista:
      http://walleni.us/kyynelia-grand-canyonilla/

      Las Vegasista:
      http://walleni.us/taman-takia-rakastan-ja-vihaan-vegasia/

      Aivan mahtavasta Yosemiten kansallispuistosta (menkää ihmeessä!):
      http://walleni.us/unelmien-vaellus-yosemitessa/

      San Franciscosta (rakastuin!!!):
      http://walleni.us/salarakkaani-asuu-san-franciscossa/

      Aavekaupunki Bodiesta (ehdottomasti kannattaa käydä, mutta varaa ainakin päivä):
      http://walleni.us/aavekaupunki-bodie-ja-raivohullu-sheriffi/

      Death Valleysta (rapeat 50 C):
      http://walleni.us/selvisimme-hengissa-kuolemanlaaksosta/

      Losin Universal Studioilta:
      http://walleni.us/nama-universal-studio-kohteet-on-nahtava/

      Muutakin sieltä löytyy (http://walleni.us/), mutta tuossa nyt muutama poiminta.
      Huh, että on vieläkin ikävä takaisin!

    • .ulkosuomi

      Kävin tuossa viikko sitten Los Angelesissa kääntymässä, ja autonvuokrauksesta sanoisin sen verran että vaikka kuinka Dollar näyttäisi halvimmlta, niin kannattaa välttää koko puljua.

      Paikkana minulla oli Los Angelesin lentokenttä, kello 22:30 perjantai-illalla.

      Bussia kentältä vuokrauspaikalle sai odottaa yli puoli tuntia. Samaan aikaan muiden firmojen autoja meni ohi useampia.

      Autonvuokrausjonossa on kolme-neljäkymmentä henkilöä ennen minua, ja jono etenee hitaasti. Jonotusaikaa kaksi ja puoli tuntia. Netin kommenttien mukaan tavanomaista, ainakin tällä toimipisteellä.

      Kun sitten kello 1 jälkeen pääsee tiskille, niin kovasti yritettiin tuputtaa kaikenlaisia lisäpalveluja. Jopa henkilökohtaista matkavakuutustakin. Ja varmaan moni tässä vaiheessa sitten suostuukin niihin, etenkin jos on pari tuntia jonottanut ja jo haluaa nukkumaan...

      Auto taas oli sisältä pölyinen, huonosti siivottu. Maileja oli mittarissa enemmän kuin mitä vuokra-autoilla yleensä. Karvalakkimalli, sähköikkunat sentään löytyivät.

      Kaiken kaikkiaan huono arvosana, naapurista (Esim. Enterprise) olisin varmasti saanut rahoille parempaa vastinetta, tiedänpähän vastaisuudelle.

    • CA-asukki

      CA ajokoulun kirja eli liikennesäännöt, promillerajat, rajoitukset: http://apps.dmv.ca.gov/pubs/hdbk/driver_handbook_toc.htm
      Turistille riittää suomalainen ajokortti.

      Suomalainen luottokortti yleensä kelpaa huoltsikoilla. Se automaatti vaan kysyy zip-koodia eli postinumeroa, ei kortin tunnuslukua. Siihen siis se suomalainen postinumero.

      Ja SF:ssä ei koskaan ole kauhean lämmin. Tuuli tulee mereltä ja muutenkin ilmasto sellaista 20C. Illaksi viilenee nopeasti, kun ei yleensä ole pilviä lämpötilan haihtumista estämässä.

    • usa_1974

      Ei toimi tuo zip-koodi kuin äärettömän harvoissa paikoissa. Jotkut automaatit eivät kysy ollenkaan mitään, eli kortti sisään, kortti ulos ja eikun tankaten..

      Mutta pääsääntöisesti pitää siellä sisällä käydä moikkaamassa sitä myyjää.

      • usa_1974

        Itse suosin Hertziä: Autoliiton tarjouksen kanssa ei sen kalliimpi kuin muutkaan, ja homma toimii pääasiassa hyvin. Gold jäsenyys kannattaa sinne, niin homma toimii niin että kun laittaa lentokentällä kännykän päälle, siellä odottaa tekstiviesti että autonne odottaa parking slotissa 33, hyvää matkaa.
        Sitten vaan kävelee tuonne slottiin 33, avaimet on virtalukossa joten ajaa vaan portille jossa katsovat ajokortin, ja toivottavat hyvää matkaa.

        Tuo siis kun homma toimii. Aina ei toimi, kerran slotti jossa auto piti olla olikin tyhjä, ja sitten yrittivät ottaa lisähintaa toisen auton navigaattorista jota en ollut edes varannut. --> no eivät saaneet lisähintaa, mutta sain auton navigaattorin kanssa.

        Dollar ollut pari kertaa ja ihan ok ollut. Esim. Vegasisin kentällä toimii niin että tuon kokoluokan auto. Hallissa on rivi autoja, valkkaa niistä mieleinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe