http://www.iltalehti.fi/kuninkaalliset/2013070317223504_kg.shtml
Ko jutussa mainitaan kuinka BBC kertoo suomalaisvauvojen nukkuvan äitiyspakkauksen pahvilaatikossa...
Itse en ole nukkunut, ei lapseni - ei mieheni. Tuskin olemme mikään poikkeus?
Tuntuu hullulta antaa tällainen ainakin osin täysin väärä mielikuva "suureen maailmaan"... mihin se loota sitten laitettaisiin - lattialleko? Ylempäähän se voisi pudota...
Toki äitiyspakkaus on hieno juttu ja itsekin aikoinaan sen saanut, mutta kyllähän useimmat varmasti oman kivan vuoteen vauvalleen varustavat?!
Kuinka Teillä?
Ko jutussa mainitaan kuinka BBC kertoo suomalaisvauvojen nukkuvan äitiyspakkauksen pahvilaatikossa...
Itse en ole nukkunut, ei lapseni - ei mieheni. Tuskin olemme mikään poikkeus?
Tuntuu hullulta antaa tällainen ainakin osin täysin väärä mielikuva "suureen maailmaan"... mihin se loota sitten laitettaisiin - lattialleko? Ylempäähän se voisi pudota...
Toki äitiyspakkaus on hieno juttu ja itsekin aikoinaan sen saanut, mutta kyllähän useimmat varmasti oman kivan vuoteen vauvalleen varustavat?!
Kuinka Teillä?
Vastaukset 25
Vanhimmat
Minun eka sänkyni on ollut äitiyspakkaus, eikä se ole pahempia traumoja aiheuttanut. Moni muukin on siinä ensimmäiset unensa uneksinut.
Minä tosin synnyin köyhään kotiin.
Hyvä esimerkki, kuinka täällä huolehditaan perheestä ja syntyvästä vauvasta. On hyvä esimerkki meidän pitkästä ja hyvästä lastenhuollostamme. Siinä muillekin esimerkkiä.
Ällöttää, että englantilaiden media erottaa siinä vain kondomit.
Mutta niinhän aina, Uutinen tehdään sivulauseiden lillukanvarsista.
Saisivat enkut ikkunoihinsa edes kaksinkertaiset lasit, kun meillä useimmilla on laseja kaksinverroin.
Isä meilläkin vain töissä kävi, mutta vanhempien vieressä tai omassa pinnasängyssä nukuin. Vanhan omakotitalon yläkertayksiö vuokralla ja vetoiset lattiat...sydänvika jo syntymässä ja keuhkovaivoja - ei äiti olisi voinut minua lattiatasolle laittaa...
Kyllä kunnon ikkunat ovat mukavammat kuin kuumavesipullo - miten semmoisen kanssa saa edes nukuttua...
Olisipa meilläkin ollut moinen isä, mutta kun häntä ei oikein huvittanut.
Äiti oli turva.
Jää meilläkin jäyti talvella nurkkia rottien kanssa kilpaa.
Mutta silti lapsuuden muistaa kirkkaista auringonpaisteista, sinitaivaasta ja kaverien kanssa kirmaamisesta.
Lapsen mieli on armahtavainen. Lootalapsihan olinkin. Oli vitsi, hyvällä. :)))
Jospa lootasta tulee uusi Nokia, vaikka hetihän hyvät ideat kloonataan, mutta olkoon, jos on vauvoille onneksi.
Kuumavesipullo, ja laitetaanko vesipannu kuumenemaan - englantilaiset perinteet. :))
No eipä tullut koskaan puheeksi äidin ja isän kanssa missä sitä vauvana nukkui. Koska kasvoin pahnan pohjimaisena 3 sukupolven asumisessa niin ei siellä tainnut olla juuri tilaa eikä omia sänkyjä lapsille. Lienenkö nukkunut vaunuissa kun lattiat olivat talvisin kylmät ja ikkunat sisäpuoleltakin jäässä. Silloinhan vauvat kapaloitiin ja eivät päässeet paljon liikkumaan.
Ei kait se äitiyspakkauksen laatikko ole tarkoitettu vauvan nukkumispaikaksi?
Omat vauvat ovat nukkuneet vaunuissa taikka lasten pinnasängyssä ja meidän vieressä, kunnes sitten nukkuivat omissa huoneissaan omissa sängyissään.
Nimenomaan laatikko on suunniteltu vauvan ensisängyksi.
Onko siinä patjat ja kaikki ja "ikkuna" , Ymmärränhän minä ettei siihen kantta laiteta päälle mutta tuntuu vähän hassulta. Kyllä se varmaan väliaikaisena nukkumapaikkana käy mutta en tiedä onko se tuo pahvi niin terveellinen aine vauvan hengittää, sehän on käsitelty monessa liuoksessa tehtaalla ennenkuin siitä tullut valmis. siis meinaan pahvia :)
Eiköhän terveellisyys ole otettu huomioon?
Itse uskon, kun en tiedä, että pakkaus on sopiva vastasyntyneen kokoon suhteutettuna.
Katsele Googlen kuvahausta, kuinka kauniita unipunkkia on niistä tehty. :))
Onhan lootia jaattu vuodesta 1937.
Voin erehtyä, ettet ole Suomessa.
Jaetaanko siellä vastaavia?
Ei vaadi vastausta. :))
Äitiyspakkauksista vientituote, haaveilee Kela.
En kyllä laittanu sängyksi, naan oli pinnasänky josta sai pojaa nostettua ylemmäksi.Ei tullu edes mieleen, et sänkynä voi käyttää.
En itse ole nukkunut lootassa vaan isän tekemässä kehdossa. Omat apseni ovat lootassa nukkuneet mökillä, sinne en viitsinyt pinnasänkyä rahdata. Kevätlapsina he mahtuivat hyvin vauvakesän ajan siihen lootaan ja seuraavana kesänä jo sängyssä köllivät. Siskoni tuunasi lootan tosi kivaksi, mökin väreihin sopivaksi. Kätevää oli mökiltä poissaolon ajaksi laittaa kansi päälle, ei menny lootaan hiirulaiset eikä hämähäkit.
Tässä:
http://www.kela.fi/aitiyspakkaus
"Pahviloota" on vuodelaatikko :).
Woi että voi ihan tunea vauvan tuoksun :).
Ei muistikuvia, millaisessa lootassa olen nukkunut ;)
Omani nukutin vauvoina vaunujen kantokopassa. Pieni ja suojaisa kuin kohtu. Tuntui oudolta laittaa vastasyntynyt isoon pinnasänkyyn, joten siinä mielessä tuo lootakin olisi ollut sieväksi tuunattuna parempi vaihtoehto vauvan ensisängyksi. Siinä vaiheessa vasta, kun alkoivat liikkua enemmän, siirtyivät nukkumaan pinnasänkyyn.
Britit ihmettelevät milloin mitäkin. Luulevat vissiin, että kaikki suomalaiset nukkuvat vauvoina pelkässä tyhjässä pahvilaatikossa ja vieläpä kansi kiinni. Ilmankos ihmiset mualimalla pitävät meitä suomalaisia outoina :))
No niin!
Juuri tuota väärinkäsitystä tarkoitin - tyhjä pahviloota...samalla jääkarhut päivystävät pihamaalla... sivistysvaltio??? ; DDDD
Kaikki kunnia vuodelaatikoille ja ...no, mitä voi sanoa lutikkapatjalla maanneille...
Paitsi: kaikkea hyvää sinnikkäille suomalaisille!
Mun muksut nukkuivat jonkun aikaa tuossa laatikossa. Siihen kun teki kauniista kankaasta sellaisen suojajutun, niin se oli oikein nätti pikkuvuode. Eihän sitä laatikkoa lattialle laitettu, vaan meilläkin se oli pinnasängyssä. :)
Enpä itse muista, missä nukuin ja nyt on myöhäistä kysyä. Kehtoa ainakaan ei ollut.
Oma lapsi nukkui pahvilaatikossa, johon äitinsä oli tehnyt nätit vuoraukset. Sitten minä tein pinnasängyn, sen jälkeen isomman sängyn ja viimein täysikokoisen aikuisen ihmisen sängyn. On saattanut nukkua jossain vaiheessa vaunujen kopassakin yönsäkin, päiväunia useinkin.
Joo kyllä se meilläkin oli "koppa" eikä se laatikko vaikka onkin todella arvostettu yhä ja syystä.
Se on kuitenkin niin ainutlaatuisen kätevä "ensiapu" ettei paremmasta väliä, mielestäni ihana oivallus ja vaatteetkin laatutuotteita :)
Se pikkupatjakin oli vielä vuosia tallella vintillä mikä meillä sängyssä oli, oikein hyvä olkipatja hyvän päällysen ansiosta.
Ihmettelen.
Miten valtion virasto voi olla jonkin firman markkinointiosastona. Kelan ydinosaamisalueeseen ei kuulu ulkomaankauppa. Sen tehtävä on tosiaan hoitaa kotimaan asioita. Jos tollasia lahjoja annetaan, antajana pitää olla valtio, käytännössä UM. Ei mikään sisäpoliittinen yksikkö.
Sinällään, ainahan se on hyvä, jos vienti vetää, mutta se oikeastaan on ulkomaankauppaministeriön hommia.
Hyssälä tyrinyt täysin, se on sen verran sivuraiteilla ja lopussa urallaan, että se alkaa sooloilemaan ihan käsittämättömyyksiä. Kai dementiaa jo, kahelihan se on ollut aina.
Ai aloitus, ei hajuakaan missä pentuna maannut. Meillä on kuitenkin vanha kehto, että oletettavimmin siinä.
=DW=
En tiedä missä lootassa sisällä nukuin 50-luvun alussa. Ulkona nukuin vanhoissa, käytettynä ostetuissa puuvaunuissa, joissa oli lutikoita samaan hintaan.
Aina kuulemma kun minut keskospolovauva laitettiin niihin nukkumaan, olin alkanut kovan huudon. Isä sitten lopulta alkoi tutkia, missä on vika, kun huusin niin kovasti kärryissä. Nosti kai patjan pois, mikä lie ollut olkipatja, ja kaamea totuus paljastui: oli kuulemma hirveästi ollut lutikoita. Meinasivat syödä minut elävältä.
Kun ensin selvisin elämälle, hätäkasteen saaneena kaksikiloisena penskana, niin eikös lutikat meinanneet syödä minut.
Tämmöstäkin on mahtunut elämäni ensitaipaleelle.
Jollainviisiin tähän ketjuun tuntuu uponneen taas kerran meidän suomalaisten polttava kysymys siitä, mitä maailma meistä ajattelee.
Lootalapsia, onko heitä. Kuten olemme lukeneet, vieläkin ihkaekaksi sängyksi monet vanhemmat somistavat laatikon. Lie mitoitettu juuri vastasyntyneen alkupesäksi.
Jos ovat ulkomailla niin tolloja, etteivät muuta ymmärrä, niin eipä se ole meidän päänsärkymme.
Asianhan voi nähdä kunniana siitä, kuinka kauan meillä on hyvinvointi toiminut.
Taitaa heillä kateuden ruusunpiikki panna kuvittelemaan vauvaa loovassa kansi kiinni.
Ei pakkausta ole pakko nähdä muuna, kuin runsaan sisällön tukevana varastolaatikkona.
Ai niin.
Asiahan joutui otsikoihin kondareitten takia.
Briteillä omanlaisensa käsitys seksistä jne seksi on erittäin tekomoralisti hävettävä asia. Ei oltu Kelalla tehty pohjatöitä oikein ollenkaan. Oisivat ottaneet sen kondarin pois, tai laittaneet sen mukaan tiedotteen, miksi se on mukana pakkauksessa.
Miksi se on mukana pakkauksessa, moniko tietää?
Edellen sitä mieltä, ei ole Kelan tai Hyssykän asia sekaantua ulkomaankauppaan. Se voi olla operatiivisena toimijana, jonkun muun instanssin apuna, mutta nyt annettiin vaikutelma, että suomen lahja vanhalle kuningaskunnalle tuli yksistään Kelalta. Hyttynen koittaa vielä kahmia kunniaa tollakin asialla, aivan varmasti asian takana muut instanssit. JA, melko monikin liikeyritys tekee siihen pakettiin duuneja, se on suomessa iso pisnes monille. Maassa syntyy vuosittain 60 000 kakaraa. Jos saa ujutetuksi itsensä tekemään pakkaukseen jotain, aika hyvät markkinat tiedossa. Ja jos myynti saadaan levitetyksi ulkomaille... Kyseessä on raha, ei muuta.
=DW=
=DW=
Ylen aamuteeveessä suomalaismies kertoi hollantilaisanoppinsa olleen aivan ihmi-ihastuksissaan, annetaanko todellakin jokaisella syntyvälle vauvalle moinen aarreaitallinen varusteita ja leluja.
Kalle Isokallio vänkäsi, että sisällys on ulkomaista. Olkoon, mutta idea on suomalainen, se lienee pääasia.
DW ihmetteli kortsuja. Jospa ovat tiedotteena niidenkin olemassaolosta, nyt ainakin kun media on niistä messunnut.
Laatikko on mitoitettu vauvan ensi vuoteen kokoiseksi. Varhaisimpina aikoina vauvat nukkuivat aluksi pyykkikorissa. Se vuorattiin kauniisti ja siinä lapsi mahtui olemaan kunnes oli pinnasängyn vuoro.
Harvoilla perheillä oli erityisesti vauvan sängyksi punottua vuodetta vauvalleen. Romanttisissa kuvissa vauvat uinuvat harsoin somitelluissa koreissa uutimien alla, mutta eipä niissä paljon eroa pärekoriin ole.
Pahvilaatikko oli sota- ja pula-aikoina erittäin hyvä vuode. Ei evakoilla juuri ollut ylimääräisiä pärekoreja vauvojaan varten.
En tämän hetken tilannetta tiedä, mutta muutama vuosikymmen sitten pahvilootiin oli saatavissa pehmusteet, ja oli ohjeita, joiden mukaan lootan sai somistettua. Ei vauvaa sinne noin vain pantu. Nätistihän se oli pedattu.
Suomalainen äitiyspakkaus on ainoa laatuaan koko maailmassa. Idea pitäisi saada muuallakin heräämään. Joka maassa sisältö olisi sovitettava kunkin maan käyttötarpeeseen.
Hassua, että nyt pohditaan, voisiko meidän pakkausta myydä ulkomailla. Tehkööt itse siellä omansa. Miksi me niitä rupeaisimme viemään!
Voisihan tuo olla pahvilootakin, viimeinen lootamme. On varmaan hyvä palamaan, sillä polttohautauksen haluan.
Ennen Kela maksoi hautausavustusta. Nyt voisivat haluajille antaa pahvilaatikon arkuksi.
Hyvä idea! Mulle ainakin kelpaisi lähtöloota.
Omaa vauva-aikaani en muista mutta tutummalle kuulostaa tuo pärekoppa ensivuoteena.
Omat lapseni, -86 ja-88 syntyneet, nukutin lootassa. Pidin makuhuoneessa pöydällä laatikon. Ei vastasyntynyt vielä kääntyile unissaan että laatikko ois mihinkään pudonnut. Tytölle ompelin röyhelöiset pehmusteet sinisestä valkopilkkuisesta kankaasta ja pojalle iloisesta nallekuvioisesta. Vähän harmittaa kun ei tullut säästettyä niitä. Hyvät tukevat laatikot olivat.