Erityisoppilas osana yhteiskuntaa

Matti.W

8

164

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattikasvattaja

      Voi voi, Matti. Olet juttuinesi myöhässä.

      Käytännössä kaikki jossakin määrin koulutyöhön kykenevät integroidaan nykyisin normaaliluokkiin. Etkö ole kuullut?

      Lisäresursseja kouluille ei kovin helposti kyllä tipu läheskään kaikissa kunnissa.

      Kukaan ei kysele ikinä sitä, mikä on muiden oppilaiden asema yhtälössä, jossa opettaja joutuu keskittämään merkittävän osan huomiostaan erityisoppilaisiin. Tämän LISÄKSI jo melkoisella määrällä niistä "tavallisistakin" oppilaista alkaa esiintyä monenlaista ongelmaa.

      Opettajien energia menee erilaisten suunnitelmien tekemiseen ja palavereihin. Voi kuinka kivaa meillä on!

      Muuta, Matti?

      • nnn6n6b

        Sitä vaan ihmettelee, että missä vaiheessa demokratia meni siihen, että yhden ihmisen etu ajaa 20 ihmisen edun edelle.....

        No, villi arvaukseni on, että viim. 20v kuluttua meillä on taas tarkkailuluokkia, kun totuus valkenee päättäjillekin


    • hyvää opetusta?

      Tässä tilanteessa syyllistetään näitä erityisoppilaan vanhempia, vaikka nykyisellään kaikki häviää, ei ainoastaan ne "normaalit".

      • Ammattikasvattaja

        Syyllistän ministeriötasoa ja poliittisia päättäjiä. He toteuttivat uudistuksen ilman resursseja.


      • Ihimettelen vaan
        Ammattikasvattaja kirjoitti:

        Syyllistän ministeriötasoa ja poliittisia päättäjiä. He toteuttivat uudistuksen ilman resursseja.

        No meidän koululla(500 oppilasta) on 14 koulunkäynninohjaajaa erityisopetuksen luokissa ja 2 yleisopetuksen luokissa.

        Kyllä varhainen puuttuminen yleisopetuksen luokassa auttaisi sitä hitaampaa lasta. Mutta kun 1 ihminen ei kerkiä joka paikkaan. Sitten taas jossain pienryhmässä on montakin avustajaa, lähinnä peräänkattomassa (riippuen luokasta ja opettajasta).


    • Moniko vastaaja lukikaan linkin takana olevan kirjoitukseni?

      Ei, tarkoitus ei ollut puolustella kenenkään hölmöilyjä, ei. Mainitsin:

      "Ihmisestä tulee normaali yhteiskunnan jäsen silloin kun hän toimii ryhmän osana ja ryhmän ehdoilla, tärkeintä on asenne, ei tarvitse olla ihmeentekijä, sillä ei ole väliä mitä joku kaikkitietävä viranomainen on hänestä sattunut sanomaan."

      Tarkoitus oli pohtia kerran annetun leiman pysyvyyttä. Kun se leima on niin lopullinen, armoton ja musertava, vieläpä täysin riippumaton tosiasioista. Pitäisi ajatella asioista rakentavasti. Teinin sukulainen kielsi minua antamasta vertaistukea teinille pelkästään siksi että olen leimattu.

      Olin itsekin kerran vastaavassa tilanteessa kuin mainitsemani teini. Olisin silloin tarvinnut tukea varttuneemmalta ihmiseltä joka on sosiaalivirastomarinadin ulkopuolella ja selvinnyt siitä kaikesta. Mutta eipä tullut tukea.

      Asenneilmapiiri erityisopetuksessa ja sosiaalihössötyksessä noin yleensäkin on niin kieroutunut ja avoimelle yhteiskunnalle vieras.

      Menneisyyttään ei pääse pakoon mutta sen kanssa pystyy kyllä elämään.

      • Inhottava realisti

        Luin kirjoituksesi ja ymmärsin - jossain määrin - pointtisi. Kysymys on kuitenkin hieman laahjemmasta kokonaisuudesta.

        Kauniissa maailmassa ihmisiä ei leimata millään peruisteella eikä luokitella. Oikeassa maailmassa niin kuitenkin tapahtuu - syystä tai toisesta. En ota kantaa tässä minkään tyyppisen luokittelun oikeellisuuteen.

        Tämän päivän koululaitos on täynnä mitä erilaisimpia oppilaita. Samaan aikaan - ja SE on kaiken tämän taustalla - julkistaloudessa on loputtomasti ongelmia.

        Tässä yhteydessä keksittiin Suomessakin ajatus siitä, että kaikenlaisilla oppijoilla on oikeus käydä lähikoulua. Tätä kutsutaan nimellä inkluusio.

        Inkluusio "myytiin" sillä metodilla, että kouluille ja opettajille puhuttiin kauniisti mitä erilaisimmista asioista. Projektiluontoisesti varsinkin pilottikunnissa rahaa jaettiin opetuksen uudelleenjärjestelyihin ym.

        Kun olin aiheeseen liittyvässä koulutuksessa, kysyin suoraan kouluttajalta sitä, mistä rahoitus tulee. Hän sanoi, että ilmainen uudistus ei ole, mutta eipä hänelläkään vastausta ollut.

        Koko tämä uudistus on toteutettu täysin nurinkurisesti. OAJ oli tuttuun tapaansa hampaaton ja marmattaa vasta nyt -liian myöhään - koko jutusta. Uudistusta vastustavat opettajat leimattiin erityisoppilaiden vihollisiksi ja ammattiyhdistyspolitiikan ajajiksi. Niin täälläkin kävi, vaikka vaiennutpa on sekin kirjoittaja. Kas kummaa...

        Kunnissa tämä luonnollisesti nähdään keinona säästää. Erityisoppilaat ovat kalliita. Erityiskouluja ajetaan alas.

        Nyt siis oiemme tilanteessa, jossa moni opettaja sekä väsyy että jurppiintuu lisääntyneen byrokratian - loputtomat oppimissuunnitelmat ym. - ja yhä vaikeamman oppilasaineksen kanssa.

        On HIRVITTÄVÄN KAUNIS ajatus, että ihmisiä ei jaoteltaisi ryhmiin koulussa. Se ONNISTUU, mikäli resursseja jaetaan koulutoimeen rajusti lisää. Siltä vain ei näytä.

        Pulma on myös siinä, että se "tavallinen" oppilasaines oireilee aivan riittämiin. Itse ihmettelen suuresti, että Etelä-Suomen kouluihin kukaan enää työhön menee. Itse olisin aikanaan "saanut" sinne mennä, mutta onneksi valitsin toisin.

        Itse aiheeseen.

        Ihminen saattaa saada "leiman" monista eri syistä. Ei se leima kyllä silläkään katoa, että todellisuus kielletään. Kouluissa on tilaa erilaisille oppijoille, mutta ilmaista se ei ole.


      • palaveeraava luuseri
        Inhottava realisti kirjoitti:

        Luin kirjoituksesi ja ymmärsin - jossain määrin - pointtisi. Kysymys on kuitenkin hieman laahjemmasta kokonaisuudesta.

        Kauniissa maailmassa ihmisiä ei leimata millään peruisteella eikä luokitella. Oikeassa maailmassa niin kuitenkin tapahtuu - syystä tai toisesta. En ota kantaa tässä minkään tyyppisen luokittelun oikeellisuuteen.

        Tämän päivän koululaitos on täynnä mitä erilaisimpia oppilaita. Samaan aikaan - ja SE on kaiken tämän taustalla - julkistaloudessa on loputtomasti ongelmia.

        Tässä yhteydessä keksittiin Suomessakin ajatus siitä, että kaikenlaisilla oppijoilla on oikeus käydä lähikoulua. Tätä kutsutaan nimellä inkluusio.

        Inkluusio "myytiin" sillä metodilla, että kouluille ja opettajille puhuttiin kauniisti mitä erilaisimmista asioista. Projektiluontoisesti varsinkin pilottikunnissa rahaa jaettiin opetuksen uudelleenjärjestelyihin ym.

        Kun olin aiheeseen liittyvässä koulutuksessa, kysyin suoraan kouluttajalta sitä, mistä rahoitus tulee. Hän sanoi, että ilmainen uudistus ei ole, mutta eipä hänelläkään vastausta ollut.

        Koko tämä uudistus on toteutettu täysin nurinkurisesti. OAJ oli tuttuun tapaansa hampaaton ja marmattaa vasta nyt -liian myöhään - koko jutusta. Uudistusta vastustavat opettajat leimattiin erityisoppilaiden vihollisiksi ja ammattiyhdistyspolitiikan ajajiksi. Niin täälläkin kävi, vaikka vaiennutpa on sekin kirjoittaja. Kas kummaa...

        Kunnissa tämä luonnollisesti nähdään keinona säästää. Erityisoppilaat ovat kalliita. Erityiskouluja ajetaan alas.

        Nyt siis oiemme tilanteessa, jossa moni opettaja sekä väsyy että jurppiintuu lisääntyneen byrokratian - loputtomat oppimissuunnitelmat ym. - ja yhä vaikeamman oppilasaineksen kanssa.

        On HIRVITTÄVÄN KAUNIS ajatus, että ihmisiä ei jaoteltaisi ryhmiin koulussa. Se ONNISTUU, mikäli resursseja jaetaan koulutoimeen rajusti lisää. Siltä vain ei näytä.

        Pulma on myös siinä, että se "tavallinen" oppilasaines oireilee aivan riittämiin. Itse ihmettelen suuresti, että Etelä-Suomen kouluihin kukaan enää työhön menee. Itse olisin aikanaan "saanut" sinne mennä, mutta onneksi valitsin toisin.

        Itse aiheeseen.

        Ihminen saattaa saada "leiman" monista eri syistä. Ei se leima kyllä silläkään katoa, että todellisuus kielletään. Kouluissa on tilaa erilaisille oppijoille, mutta ilmaista se ei ole.

        Pääasia kai tässä on se että lapset kärsii nykyisestä tilanteesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      42
      2602
    2. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      327
      2279
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      32
      2022
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      24
      1645
    5. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      47
      1636
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1529
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      44
      1396
    8. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1379
    9. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      139
      1335
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1126
    Aihe