hysteroskopia ilman nukutusta ja puudutusta

huolestuttaa

sain yksityiseltä gyneltä lähetteen hysteroskopiaan (kohdun tähystys) julkiselle puolelle. gyne sanoi että toimenpide tehdään ns. kevyessä nukutuksessa (minulla siis polyyppi joka on tarkoitus poistaa), ja näin olen myös netistä lukenut, että nukutuksessa tekevät. Mutta nyt kun potilasohjeet tulivat kotiin niin siellä kehotetaan ottamaan yhteensä melkein 2 grammaa (!) paratsetamolia ja ibuprofeenia, koska toimenpidettä EI tehdä nukutuksessa. Soitin ja kerroin gyneen kertoneen minulle nukutuksesta, mutta hoitaja tokasi vaan että "no ei ne lähetelääkärit aina tiedä millaiset systeemit meillä on". Mietin onko se nyt ihan normaalia? Minulle oli vuosia sitten kierukka joka asennettin myös ilman puudutuksia/nukutusta ja se sattui aivan sikana. Se kuitenkin kesti aika vähän aikaa tohon polyypin poistoon verrattuna. Onko kellään tehty hysteroskopiaa pelkkien kotona otettujen särkylääkkeiden voimalla?

35

18807

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppia sisar

      terve,mulle tehtiin kyseinen toimenpide kohdun rungon polyypin takia.ei se sattunut ilman pillereitä ainakaan mulla.asenne siis tämä,he ovat ammattitaitoisia,olet mahdollimman rennosti siinä gyne asennossa pedillä,mihin asetutaan.voin rehellisesti sanoa että ei sattunut lainkaan.pyrin oemaan mahdollimman rennosti,en jännittänyt alaosaa ja vatsan alueita.ihan vähäsen vaan tuli verta sen jälkeen ,muutama hassu tippa.kestiköhän tuollainen 10 minsaa tai vartti.ei paha.olen aikanaan synnyttänyt,ei sekään pahaa ollut,nopeasti lapsi tuli maailmaan.sen olen huomannut kun olen useita kertoja joutunut käymään keski-iässä vuoto-ongelmien takia tarkastukissa että kun ei jännitä-ei satukaan.minäkin olin kauhuissani ja ajattelin että mitä laitteita sinne laitetaankaan.pipelle oli myös kivuotn ,eli kohdun limakalvon näyte.

    • huolestuttaa

      kiitos...minä en ole synnyttänyt (kyllä, kierukka laitettiin kun en voi käyttää hormonaalisia ehkäisymenetelmiä), joten luulen että tämäkin voi vaikuttaa asiaan. entäs se, kun se neste valuu sinne kohtuun? eikös se satu/tunnu miltään?

    • ei muuta anna palaa

      ei se satu,ylimääräinen neste valuu pois emättimen kautta ,loristen.ei se satu.muista ettet jännitä vatsaa,alaraajoja,hengitä syvään mahd,rennosti.voit sanoa aina jos tuntuu epämiellyttävältä.luotin täysin ammattilisiin.samana iltana olin jo mieheni kanssa.

    • huolestuttaa

      mites muuten sen jälkeen esim. hikiliikunta? että pitääkö pitää jotain "selibaattia"?

    • no hätä

      pikkuvuodon aikana ei kannata sekstailla,menee illan aikan ohite.ei se rasita kehoa ,etteiko voisi hikoilla.mutta kannattaa ehkä päivä ,pari ottaa rennosti.ei se paha juttu ole.pahempi oli synnytys,tai kierukan asettaminen,jos jännitää!

    • Pelokas 2

      Olen 65v...oli tullut tahraaa emättimestä jonkun päivää...gynelle sitten aika ja siellä sitten näkyi kohdussa polyyppi ja laitettiin lähete kohdun tähystykseen, yllätyin kun ei otettu papaa ja muitakin testejä...onko muilta otettu? Nyt kysyisin voiko itse valita sairaalan minne menee tai nukutetaako jos haluaa, sillä tämä gyne ei halunnut ohjata sinne sairaalaan jonne halusin Miksi?...olen harkitsemassa perunko koko jutun ja menen toiselle gynelle...pelottaa tämä testi sairaasti, jos se tehdään ilman kevyttä nukutusta ...noin 2v sitten oli kaikki kunnossa ja testit näytti ettei ole mitään aihetta gynötarkastuksessa eikä silloin näkynyt niinsanottua polyyppia! Voiko nämä hävitä itsestään, vai onko se aina poistettava? Olen jo harkinnut myös yksityis sairaalaan joko terveystaloa jos siellä tehdään se niinkuin itse haluaa siis nukutuksessa....ainoastaan että aika kallistahan se on...onko joku muu ollut yksityisellä? Kertokaa...

    • kahdesti polyypit

      ei sa satu,kuin papaa tehtäisiin,ole mmahd.rennosti.hysteroskopia on tärkeä ja siinä näkee vaivan syyt.

      • Pelokas2

        Nyt sain selville että se onkin kohdun kaikututkimus siis laitetaan putki kohtuun ja ruiskutetaan suolaliuosta, samalla nähdään kuvaa onko polyyppi...onko se eri asia kuin hysteroskopia? Kertokaa kelle on tehty ja onko kivulias toimenpide ja kauanko kestää minuuteissa?....


    • hyvin se menee:)

      No ei satu, ei sitte yhtään! Eilen tehtiin just tuo suolaliustutkimus, kun ultrassa nähtiin jotain polyypin tapaista. ja sellaiseksi se paljastui, poistoaika varattu. On eri kuin hysteroskopia, hysteroskopiassa polyyppi poistetaan. Tuossa tutkitaan vain se ääriviivat, että onko polyyppi. Simppeli homma ja meni näin:
      1. Housut pois ja lavetille, ketarat auki
      2. Levitin alakertaan
      3. Jotain näpräämistä, ei tuntunut miltään. Ilmeisesti se ihan ohut putki/katetri oli tässä kohtaa jo laitettu kohtuun. Oli siis sellainen pillistä puolet paksuudeltaan, ei tosiian lainkaan tuntunut, en tiennyt että se oli edes laitettu jo.
      4. ultrakepakko (se dildon näköinen) sinne sekaan
      5. hoitaja ruiskuttaa vettä lääkeruiskulla siihen putkeen, ei taaskaan tuntunut lainkaan. En olisi tiennyt koko vedestä jos en olisi nähnyt. Hoitaja sanoi, että voi tuntua paineen tunnetta, mutta tosiaan MITÄÄN muutosta olossa en tuntenut.
      6. Lääkäri kattoo ultralla samalla niitä polyypin rajoja, vesi saa ne jollain tapaa näkyviin.
      7. Ylös lavetilta, vettä voi vähän norua, pyydä paperia ja varaudu siteellä.

      Hyvin se menee!!!!

      • Pelokas 2

        Kiitos nimim. hyvin menee! Kauanko toimenpide kestää minuuteissa? Otitko särkylääkkeitä ennemmin?


      • kauheeta oli
        Pelokas 2 kirjoitti:

        Kiitos nimim. hyvin menee! Kauanko toimenpide kestää minuuteissa? Otitko särkylääkkeitä ennemmin?

        Täältä vähän toinen kokemus.
        Olin hysteroskopiassa tänään,helvetillinen kokemus!!
        Saatiin siis tutkittua kohtuun asti ja näin itse ne polyypit siinä ruudulla mutta pidemmälle ei todellakaan pystytty mennä.Oli niin kivuliasta että tuntui kuin pahimmat kuukautiskivut potenssiin 10:(
        Nyt sitten aika poistoon joka tehdään nukutuksessa,luojan kiitos!
        Jotenkin jäi vaan paha maku suuhun kun olisi heti saanut nukutuksen/puudutuksen eikä kuvitella että muutamien särkylääkkeiden voimin saa homman pakettiin.
        Näin yksilöllistä tämäkin homma ja kuvittelin että mulla ois aika korkea kipukynnys:)


    • ei paniikkia

      väitän että eppuluokan aikaiset hammashoidot olivat traumaattisempia,kivuliaampia kuin ilman puudutusta tai nukutusta tehdyt alapään toimenpiteet.hysteroskopia ja polyypin poisti,sekä pipellet.älkää naiset olko kireenä ,rentous auttaa ja paljon,ei se satu.eikä mun synntytyskaaän sattunut,painetta oli supistuksissa ja vauva tuli nopeasti pois,en saanut ilokaasua,en nukutusta,enkä selkäydinpuudutusta.eivät edes ehdotelleet,enkä uikuttanut miitä.ja mies ei edes kerinnyt kädestä pitämään,nuori nainen ja eka vauvaa synnyttämässä.ei naiset ulista

      • ssfds

        Voi haloo.


      • jokainen on erilaine
        ssfds kirjoitti:

        Voi haloo.

        Hei mikä sä olet sanomaan kuinka paljon joku tuntee kipua! Haloo..
        Aika yksilöllisistä on kivunsieto ja kipukynnys.
        Hyvä jos sinä "ei paniikkia" kestät hyvin kipua mutta kaikki eivät kestä!
        nimim. myös skopian läpikäynyt nukutuksen kautta


    • edel samaa mielt

      hätävarkelun selvää liioittelua.jännittäkää vaan kovasti paikatkin supistuu ja ihan vissii se sattuu

      • aloo

        haloo itselles,ei oo puhelin auki


    • fdsdfsdf

      Opetelkaa nyt edes klikkaamaan sen viestin "vastaa" -nappia johon olette vastaamassa. Ei ole kovin hankalaa.

    • pelottaa..

      minulla myoman poisto ensi perjantaina alateitse,saiskohan sen puudutuksessa en halua nukutusta koska pari ketaa nukutettu,ollut huono olo ja kotio illasta haluan!
      ja minkälainen puudutus mahtaa olla,alaraajat siis kokonaan vai miten?
      tiedä täällä taitaa tohtorit aina nukuttaa.
      minulla hb jo 82 joten en senkään takia nukutusta haluaisi.

    • aps kissa kävelee

      kuka kontrollia leikkivä äidinkieli oppia opettava pelle notkuu joka palstoila neuvomassa oikeinkirjoitusoppeja joka sivustoilla...mikä tyyppi

      • ldderf

        Jaa missä, kuka?


      • endo8080
        ldderf kirjoitti:

        Jaa missä, kuka?

        Kauheita gynetuskia ja viisi leikkausta ja useita hormonikierukan asennuksia jne. KAIKKI ANESTESIASSA. Shokkiin olisi kivusta mennyt, kun nyt takana ensimmäinen hysteroskopia. Rakenne on mm. Mun kohdalla erittäin ahdas kohdunsuu ja kohdunkaula. Ei synnytyksiä eikä lapsia. Useita kohdun puhkeamisia tapahtunut. Viimeksi kun yrittivät samaa toimenpidettä tehdä, tähystää , kaapia ja laittaa mirens, kohtuperforaatio tuli. Kivun ja iv antibiootin takia piti jäädä osastolle. Lisäksi menin kahdesti kipushokkiin ja jouduin sairaalaan kohdun puhkeamisen ja epäonnistuneen mirena - aplikoinnin takia. Hysteriskopia voi joillekkin olla pikkujuttu, jos rakenne alakerrassa on ok ja alatiesynnytys tai useita takana. Nyt tällä reissulla huomattiin rakennevikoja eikä kohtuun asti edes päästy. Toimenpide kesti toista tuntia ja kokenut lääkäri luokitteli sen työlääksi ja vaativaksi. Jouduin kaksi yötä olla osastolla kovan kivun takia , hysteroskopia on siis hyvin yksilöllinen kokemus, eikä kenenkään pidä lähteä vähättelemään kipuja !!! Se ei tarkoita ns. Matalaa kipukynnystä tai huonoa kivunsietokykyä, vaikka toimenpiteet on nykytekniikalla helpompia lääkäreiden tehdä. Jokaisella on oikeus vaatia anestesiassa tehtävät toimenpiteet, vaikka itse toimenpide luokiteltaisiinkin " pieneksi " . Tsemppiä kaikille naistenvaivoja poteville


    • nadine1

      Itse kävin Mehiläisen Felicitaksessa hysteroskopiassa. Toimenpide tehtiin paikallispuudutuksella. Minulle laitettiin kanyyli mahdollista kipulääkitystä varten, mutta sitä ei onneksi tarvittu. Toimenpide oli mielestäni melko helppo, pientä vihlailua alavatsalla. Itseltäni ei löytynyt poistettavaa. Operaation omavastuu osuudeksi tuli noin 400€. Muihin klinikoihin verrattuna erittäin kilpailukykyinen hinta. Mahdollinen polyypin poisto olisi voitu tehdä ilman nukutusta, kipulääkkeen voimalla. Hinta olisi tuosta noussut muutamalla satasella, mutta ei paljoa. Usean klinikan korkeat kustannukset johtuvat nimenomaan siitä, että toimenpiteeseen nukutetaan.

    • tmmarja

      Olin viime viikolla hysteroskopiassa, poistettiin isoa polyyppia. Otin ainostaan Burana 800 ennen toimenpidettä lääkeyliherkkyyden vuoksi. Ennen toimenpiteen alkua tapahtui puudutus useampaan kohtaan, mikä oli kivuliasta, mutta ei sietämätöntä. Itse toimenpide aiheutti ajoittain pistävää kipua. Itselleni kävi huono tuuri, noin puolessa välissä toimenpidettä laitteseen tuli vika ja joudun menemään toimenpiteeseen uudestaan myöhemmin. En ole synnyttänyt alateitse. Mielestäni toimenpidettä ei tarvitse jännittää, on kuitenkin nopeasti ohi.

    • vertaistukeatoivon

      Minulla löytyi kohdusta polyyppi gynetarkastuksen yhteydessä. Mitään haittaa siitä ei ole ollut mutta pitää kuulemma poistaa. Aika poistoon hysteroskopiassa ensi viikolla. Särkylääkkeitä käsketty ottaa ennen sitä. Ei nukutusta eikä puudutusta. En ole synnyttänyt alateitse. Kaksi sektiota. Olen valvonut öitä asian takia ja se on aina mielessä. Pelkään aivan sairaasti.

    • hyvinmeni

      Nyt on kaksi polyyppiä poistettu hysteroskopiassa. Buranaa ja panadolia kaksi tuntia ennen toimenpidettä. Puudutuksen sain kohdunkaulaan. Turhaan pelkäsin ei ollut niin kivulias kuin odotin.

    • kokemusta-löytyy

      Olin tänään hysteroskopiassa Päijät-Hämeen Keskussairaalassa, missä minulta poistettiin n. 2 cm:n kokoinen polyyppi. Pelkäsin toimenpidettä etukäteen, mutta ei se ollut niin kamalaa mitä pelkäsin. Olin ottanut kotona ohjeiden mukaan panadolia ja buranaa. Aluksi lääkäri vain katsoi kohtuun ohuella tähystimellä. Se ei sattunut juurikaan. Sen jälkeen vaihdettiin isompaan työkaluun, morsellaattoriin, jolla polyyppi "murskattiin" ja imettiin pois. Koska olen synnyttämätön, kohdun kaula puudutettiin ennen kun morsellaattori vietiin kohtuun. Puudutuspiikkejä taisi olla neljä, eivätkä nekään sattuneet käytännössä ollenkaan.
      No, tähän loppui kivuttomuus. Polyypin poisto itsessään vei vain muutamia minuutteja, mutta kohtuni supisteli niin paljon, että lääkärin piti odotella aika paljon... supistukset olivat todella kivuliaita, pyörrytti ja hengittäminen oli supistusten aikana hankalaa. Lisäksi puudutuksesta huolimatta instrumentin liikuttelu aiheutti kipua kohdunkaulassa. Kuitenkaan se polyypin murskaus ei aiheuttanut kipua, siis sellaista lisäkipua supistusten lisäksi. Kohdussa ei kai ole kipureseptoreita limakalvolla.
      Ilmeisesti toimenpide on aika kivulias useimmilla potilailla, koska kolme hoitajaa ja lääkäri varmistelivat koko ajan vointiani. Minulle myös todettiin, että otin operaation todella rennosti, koska takapuoleni pysyi kiinni penkissä. Ilmeisesti osa potilaista kiemurtelee... lisäksi toimenpiteen aluksi minun jalat sidottiin kiinni niihin jalkatukiin. Ihmettelin sitä aluksi, mutta jälkikäteen tajusin, että osa potilasta varmaan potkii. :D
      Kuten sanoin, niin pelkäsin toimenpidettä aika paljon. Jos joudun joskus uudelleen, en pelkää enää. Kivuliasta se oli, en voi kieltää, mutta ei mitään sellaista mitä ei kestäisi. Kipu tuli ja meni, eikä se ollut jatkuvaa. Supistusten välissä ehti huilia. Lisäksi ilmeisesti minun kohtuni supisteli normaalia enemmän. Synnyttäneillä supistelu on vähäisempää.
      Kokonaisuudessaan toimenpide kesti 50 minuuttia. Siitä ehkä noin puoli tuntia oli sellaista aikaa, jossa touhuttiin siellä kohdussa. Kivuliain osuus kesti ehkäpä noin vartin.
      Aijuu, minulle laitettiin myös kierukka samalla kertaa. Olin kysynyt etukäteen, että voisiko toimenpiteen yhteydessä laittaa kierukan, ja olin saanut myönteisen vastauksen. Olin ostanut kierukan etukäteen ja toin sen mukanani toimenpiteeseen. Voin suositella, sillä siinä rytäkässä ei yhden kierukan laitto tuntunut miltään. :)

    • Lioni

      Kolme synnytystä takana ja kierukan asentamiset ja poistot todella kivuliaita. Ahdas kohdunkaula eikä gyne saanut viimeksi kierukkaa pois. Niin että ei ne synnytykset välttämättä auta asiaa lainkaan.

    • abbani

      Nimimerkki apc-sinun kirjoitusoppi on apukoulutasoa. Toivottavasti osaat edes kaunokirjoitusta!

      • Opastaja

        Hauskaa että joku kannattaa perinteiden vaalimmista. Tuota kaunokirjoitusta ei opeteta edes kouluissa enää nykyään!


    • Anonyymi

      Otin 2 buranaa ja 2 panadol tabl kuten ohjeistettiin. Ennen toimenpidettä 4 piikkiä paikallispuudutetta kohdun suulle. Sattui silti. Pyysin lisää puudutusta. Sain 2 piikkiä lisää. Sitten ei enää sattunut. Homma kesti noin puoli tuntia.

    • Anonyymi

      Kävin Päijät-Hämeen keskussairaalassa polyypin poistossa, hysteroskopiaa jännitin paljon mutta täysin turhaan. Ei laitettu puudutusta, Burana ja panadolin otin etukäteen ohjeen mukaan. Toimenpide tehtiin ilman levitintä, sehän sattuu vähän kun venytetään. Lääkäri kertoi mitä milloinkin tekee ja Ruudulta katselin miltä kohdun sisällä näyttää ja kun polttivat sähköllä verisuonia, veden ruiskutus ei tuntunut pahalta, polttaminen tuntui pienenä lämpönä. Riippuu varmaan missä polyyppi on ja miten kiinnittynyt, mulla oli kohdun suulla ja kapea kiinnitys, eli ns helppo poisto. Ei kannata siis jännittää turhaan.

    • Anonyymi

      Olin tänään hysteroskopiassa ja oikein hyvin meni. Kohdussa oltiin ennen kuin ees huomasin. Hyvin rauhottelivat minua jutustelemalla ja pian toimenpide oli ohi. Polyyppeja oli pari isohkoa kohdussa ja yksi kohdunsuulla. (59v olen.)

    • Anonyymi

      On yritetty,sattui aivan sairaasti.
      Lopulta tehtiin puudutuksessa

    • Anonyymi

      Imunäyte todella koski. Kun tuli lähete hysteroskopiaan buranan ja panadolin määräyksellä, soitin ja sanoin, etten tule. Tekivät sitten nukutuksessa. Alavatsa vielä kipeä kolmen päivän kuluttua. Menivät ihan vatsaonteloon asti.

    • Anonyymi

      Minulle myös tehtiin se pari kuukautta sitten. Polyyppi poistettiin. Ei puudutusta, gyne halusi, että kokeillaan ensin ilman ja helposti meni siinä vesisuihkulla tehtävässä kohdunkaulakanavan laajennuksessa (vai mikä sen nimi olikaan). Pikkasen nipisti, kun saavutettiin kohdunkaulakanavan ahtain kohta. Polyypin poistossa pari kertaa tuli sellaista kuukautiskipumaista kipua, helposti oli kestettävissä. Pipellenäyte oli huomattavasti kivuliaampi ja kierukankin asennus tuntui enemmän kuin hysteroskopia ja polyypin poisto. Tämä oma kokemukseni. Ensi viikolla sitten uusi hysteroskopia, on vain tarkoitus tarkastaa, että polyyppi on varmasti kokonaan lähtenyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe