Kestitsettekö mökkivieraita?

nuuka mökkeilijä

Mulla se on nyt loppu. Tänä keväänä ilmoitin kaikille tuttaville ja sukulaisille että on oltava omat eväät jos tulevat mökilleni visiteeraamaan. Syyksi sanoin että oon itse laiharilla eikä mökillä ole muuta kuin omat laiharievääni.
No, kaksi porukkaa on jo yllättäin tupsahtanut pihaan ilman omia eväitä, vaan kun olen sanonut etten voi tarjota mitään kun ei ole, niin ovat lähteneet sitten kaupasta hakemaan omat muonansa ja juomansa.
Saan talvilomamatkan rahan kasaan säästöllä joka syntyy tästä uudesta toimintamallistani ja mökkirauhaakin on edelliskesiä enemmän :))

35

458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mökitönmuija

      vien aina mukanani omat eväät ja vähän ylimääräistäkin tuliaisiksi ystävieni kesämökillä vieraillessani
      mökkivierailulle menen vain kutsusta, sillä tedän mökin olevan monelle sen ainoan rentoutumis- ja hiljentymispaikan

      • Ei enää mökille, onn

        Monia vuosia tuli käytyä vaikka itse en olisi halunnut mutta kun mies halusi, no eipä ole enää miestä kuin hautuumaalla ja kutsuja ei ole enää ollut. Aika kallista homma oli kun ruoat ja juomat osti, kotona oli pärjännyt halvemmalla joten pitäkää mökkinne minä viihdyn kaupungissakin.


    • Eipä ole ollut ongelmia sillä vieraani ilmoittavat etukäteen tulostaan. Yleisin kysymys vieraillani on ollut mitä tuon tullessani.

      Pullo viiniä, tervetuloa ; )

      Lähdemme kohta ajamaan kohti Lahtea, jossa vietämme viikonlopun. Juhlimme ystävämme kuuskymppisiä. Päivänsankarin toivomus on..ei lahjoja..

      No, vien sen perinteisen viinipullon ; )

      • puteliton

        Onko pullo sama joka vaan kietää?


    • kirstilienamakkonen

      Yhden aterian voin tarjota, en ala elättämään ketään päiväkausia. Enkä pidä liian kauan olevista vieraista. Lähden mökille rentoutumaan, en passaamaan vieraita. Vaikka elättäisivät minutkin, en halua ketään pitkäksi aikaa.

    • opin vähällä

      Kotona on parasta olla lomalla, tai jossain muualla kuin tuttavan tai sukulaisen mökillä.
      Yksi kerta riitti.

    • Hei kun keikuskelen

      Eilen illalla tulin kotiin saaresta. Kolme päivää olin viettämässä mukavia hetkia kaverin kanssa. Hiton mukava reissu oli.

      Kysyit "kestitsettekö mökkivieraita" ja siihen vastaan, että Joo, olen kamalan kova kestitselijä. Jos kutsun jonkun saareen, niin etukäteen suunnittelen, että mitä tarjoan. Jos tiedän vieraan tykkäävän jostakin ruuasta tai oikeastaan mistä vaan, niin pyrin hemmottelemaan häntä juuri niillä asioilla. Palkaksi saan hyvän mielen ja ympärillä suorastaan Leijuu molempien hyvänolontunteita, ilahduksia ja nautintoja.

      Aina jos joku tulee (kutsusta), niin jokainen tuo omat lakanat. Koska kaikki asiat täytyy viedä kaupungista saareen veneellä, niin olisi kohtuutonta jos pitäisi vaivotella lakanoiden kanssa ja sitten viedä ne takaisin pestäväksi. Itsekin aina otan lakanat mukaan, kun jonkun luo menen yökylään.

      Mitään yllätysvieraita saareeni ei tule. Ei ole tietä perille ja veneelläkin on sen verran hankala rantautua, että ei-ei-ei ei onnistuisi.

      Vaasalaiset on kyllä semmosta sorttia, että huvilat ovat niin pyhiä, että ei sinne kutsumatta mennä. Ja monia ei kutsuta millään ilveellä.

      Vieraani toi salaattivärkit ja myös teki sen. Toi liharuuan kanssa punaviiniä meille. Muut tarjosin minä. Ilolla tarjosin.

      • Pirre*

        Saarimökillä on etunsa, ei sinne tupsahdeta yllättäen, mutta tosi on että on omat hankaluutensakin, huomannu nyt kun täytyy itse sinne "soutaa".., mutta rauhaa siitäkin edestä :)


    • Vapaa liikkumaan

      Ei ole omaa mökkiä enkä muiden mökeillä käy.

    • Pirre*

      Jos kutsun/mme en nuukaile, nälissään ei tarvia vieraat olla. :)

    • En kestitse mökkivieraita. Kun en ole sitä mökkiäkään onnistunut hankkimaan ja enää ei edes kiinnosta. Ei kaikki voi kaikkea saada, jotkut ei mitään.
      Toisten mökeillä olen kutsuttuna ollut ehkä yhden käden sormin luettavan kerran. Siltikin saattaa joku sormi jäädä käyttämättä...

      Muille vieraille kaffeet keitän jos yllättäin tulevat ja pullatkin kaupasta haen jos etukäteen ilmoittavat tulostaan.
      Jostain syystä ei ole tungokseen asti vieraita ollut ja hyvä näin.

    • demeter1

      Kyllä minä kestitsen. Meidän "mökki" on lapsuudenikotini, jonka omistan kahden veljeni kanssa. Emännyys on jäänyt minun kontolleni ja ihan viime vuosina siitä on tullut jonkinlainen rasite, etenkin silloin, kun väkeä on paikalla paljon tai se viipyy pitkään. Rahaa en ajattele niinkään vaan vaivaa "kun minä vaan tiskaan astioita, ja luutalla lakasen lattioita"...)) Puoliso on kyllä mukana, se auttaa paljon.

      Tulee mieleen ruotsalainen sananlasku vieraista: "första dagen gäst, anda dagen bäst, tredje dagen pest" eli vieras on ensimmäisenä päivänä vieras, toisena parhaimmillaan ja kolmantena ruttoa... Pätee kyllä omalla kohdallani.

    • martta-maria

      Emme kestitse, jos tiedämme, niin kuin tiedämme vieraitten olevan tulossa, varaudumme tarjoamaan kahvit ja ehkä päivällisen.
      Yöpynyt on koko parinkymmenen vuoden aikana vain muutama pariskunta.
      Päivävierailu on kerran kesässä virkistävä.
      Kunhan taas illalla näkyvät ihanat valot, auton takavalot.

      Meillä möki on ostettu rauhan tyyssijaksi, paikaksi, jossa itse voimme olla miten päin tahansa.
      Kauhulla muistelen käyntejä kutsuttuna joidenkin tuttujen mökeillä.
      Kun samaan aikaan postimerkin kokoiseen mökkeröiseen on kutsuttu muutakin sukulaista ja tuttua, ja sattuu sadepäivä, keksii pian jonkun tekosyyn, että pääsee rauhoittamaan ylikuumentuneet kuuloelimensä.
      Kuka tykkää mistäkin, meille oma rauha ja lepo on tärkein. Ei mikään marttamentaliteetti.
      Mökillä ainakaan.

    • ...

      En.

      Jos alkavat tunkemaan, ilmoitan, että omat eväät ja teltat mukaan. Ei ole pahemmin ollut änkejiä enää muutamiin vuosiin.

      Eri asia, jos itse kutsun. Sitten löytyy katto pään päälle ja pirskeet tarjoiluineen.

      Jotkut tosiaan kuvittelee, että ne voi lomailla toisten kakkosasunnoissa, miten haluavat, täydellä ylläpidolla. Ei se niin ole. Kutsuvieraat eri asia, niihin pitääkin euroja satsata, kun kerran kutsuu itse. Ja huomattavaa, kutsuvieraat tuo aina jotain tuliaista, noh, ainakin nyt konjakkipullon tai viinipullon.

      Loispummivieraita en halua mökilleni.

      =DW=

    • nuuka mökkeilijä

      Tarkennukseksi avaukseen. En siis aina ole ollut nuuka mökkeilijä, vieraita on tullut kestittyä kymmeniä kertoja kesässä. Mökkini on pohjoseen menevän kulkureitin varrella, vain 6 km poikkeama päätietä, siksi yllätysvieraita tupsahtelee tuon tuostakin tänne "puolimatkan krouviin" kun tietävät minun viettävän täällä lähes koko kesän. Niille jotka soittavat etukäteen tulostaan neuvon käymään kaupan kautta ja hankkimaan itse omat eväänsä, kahvit olen luvannut keittää.
      Tuolla ylempänä joku mainitsikin omista lakanoista, ne ja pyyhkeet jokaisen pitäisi ymmärtää ottaa mukaansa jos meinaa yöpyä vierailureissullaan. Mökkioloissa ei useinkaan ole mukava pyykätä yliääräistä pyykkiä.
      Voin mä tunnustaa että on mulla lapsia varten kaapissa semmonen keksipaketti mistä en itse pidä, niitä ei ole houkutusta popsia omaan masuun.

      • ...

        Sivusta.

        Ei varsinaisesti liity aloitukseen, mutta kuitenkin kestitsimiseen.

        Aikanaan meille ilmaantui joku pimatsu tekeen muikin kanssa jotain opiskelujuttua. No mä siinä kattelin, että pitkä päivä,enkä ollut itekkään syönyt. Kattelin varantoja. Nooo, tein sitten lämpimiä näkkileipiä. Näkkileipää ketsuppia, jotain muuta ja kuivanutta juustoa.

        Oli muuten riittoisa ruokalaji, piti ite syödä sitä useampikin päivä :DDDD


        =DW=


    • Tase pappa

      Kun meille joku ilmoittaa tulevansa mökille, sanomme suoraan, sopiiko homma nyt, vai ei. Jos asia meille sopii, on vieras tervetullut. Sen olemme ottaneet tavaksi ilmoittaa yövieraillemme että omat lakanat mukaan. Petejä kyllä löytyy. Sitä lakana ja pyyheliinapyykkiä tulee muutenkin paljon.
      Jos vieras on tervetullu, löytyy heille myöskin asianmukainen tarjoilu, josta ei kyllä ole koskaan puuttunut oikeastaan mitään. On talossa aina sen verran vierasvaraa. On mukavaa joskus päästä irroittautumaan omista ympyröistään, nauttien kivojen vieraitten seurasta. Saunaa - Tynnyrikylpyä - uimista - kalan loimutusta nuotion loisteessa - krillikodassa hämyhetkiä viettäen - hyvää viiniä maistellen, pannukahvia keitellen, hyttysiä tappaen ja turisten pikkutunneille saakka. Se on sitä laatuaikaa.

      Kutsumattomille vieraille ilmoitamme heidän saapuessaan että kahvit kietaistaan naamariin ja sitten lähdetään omiin hommiimme. Meidän hommamme määräytyy asiakkaiden aikataulun mukaan. Saavat vierastyrkyt tykätä sitten niin kyttyrää kun haluavat. Joskus vieraat haluaisivat osallistua työhömme, mutta se on spesiaalihommaa. Vieraasta ei ole muuta kun harmia, vaikka kuinka hyvää tarkoittaisivat. Kiitän tarjouksesta, mutta asia ei muuksi muutu. Näillä mennään.

    • reppuriika

      Tuokin ongelma on meikäläisellä poissa, kun ei ole sitä mökkiä ja sukuakaan ei ole vaivaksi saakka. Joten ei pääse lihomaan eikä köyhtymään kesävieraiden takia.

    • kuin silloin ennen

      eihän sukulaiset enää vieraile kuin ennen, eli eipä ole harmiakaan..

    • Mökin muori

      Minä kestitsen mielihyvin kutsumani vieraat. Mutta vain, jos he tulevat sopimuksen mukaan.
      Kesämökki ei oli mikään motelli, jonne pistäydytään matkan varrella.
      Olen hairahtunut ennen kännykkäaikoja pari-kolme kertaa odottamaan vieraita, jotka tulevat "maanantaina tai tiistaina, katsotaan nyt sitten"-periaatteella. Ei näkynyt ei kuulunut, ja oma loma meni sitten siihen, ettei uskaltanut pirtistä mihinkään.

      Niin että, arvoisat ei-mökilliset, matkailijat ja reissuttelijat, jos olette tulossa, hyvä, mutta tulkaa sitten myös! Kesämökkimme on keskellä korpea, joten kun väkeä on tulossa, on aika rahtaaminen ruokien ja juomien kanssa, 40 km päästä keskuspaikasta. Pienessä kyläkaupassa ei välttämättä ole sitä mitä talous tarvitsee, aina on kuorma tulossa, leipä on monen päivän vanhaa, kaikkia laatuja ei edes tilata, lihatiski on mitä on, jne.

      Monta kertaa en varaa tarjottavaa ja yösijaa turhaan.

    • Jos olen kutsunut vieraita, pidän heistä hyvää huolta.

      Meillä on tilaa yöpyä, eikä maailmani kaadu, vaikka joku unohtaisi
      tuoda ne lakanat ja pyyheliinat.

      Satunnaiset ohikulkumatkalla olevat tutut kestitsen, aina on
      sen verran pakastimessa ruokaa ja kasvimaalta saa tuoretta.

      Minusta on mukavaa, kun ystävät käyvät moikkaamassa.
      Joku tuo sen perinteisen kahvipaketin tai pullon viiniä.

      Ystäväpiiristäni on jo moni poistunut, joten nämä jotka vielä
      ovat hyvissä voimissa, ovat arvokkaita.
      Koskaan ei voi tietää, milloin seuraavan kerran nähdään, vai nähdäänkö enää koskaan.

      Kaikki yhdessä vietetyt hetket ovat arvokkaita !

      • Ihanasti kirjoitettu. Taidat olla lämmin ja sydämellinen ihminen :)


    • Cloetta...

      Minä en valehtele tutuille enkä ystävilleni vaan sanon rehellisesti, että en tykkää yllätysvieraista ja että meidän mökille jos tullaan, pitää ilmoittaa, Ja sekään ei riitä, vaan meillekin, mökin omistajille, pitää vierailuaika sopia ja usein se ei sovi. Mieheni ja minä menemme mökille rentoutumaan, miehelleni rentoilu on kaikenlaista pikku puuhastelua kun taas minä tykkään loikoilla auringossa. En voisi kuvitellakaan, että pomppaisin vähä väliä vierailita kestitsemässä. Omien lasten vierailut ovat asia erikseen mutta kaikki muut saavat tulla silloin kuin meille passaa. Jos joku loukkaantuu, ei voi mitään, onneksi suurin osa ymmärtää, mistä on kysymys. Mökkiaika on meidän laatuaikaamme emmekä sitä anna pois vieraskoreuden nimissä.

      • eri taajuus?

        Tarkoittko jonkun muun tässä ketjussa valehtelevan tutuille ystäville? mun mielestä aika rehellisiltä ovat vastaajat vaikuttaneet.


    • Meilläkin on mökki saaressa, eikä sinne ole yllätysvieraita vielä koskaan eksynyt. Tänä kesänä emme ole vielä käyneet itsekään...

      Pitäisi ehkä käydä edes kääntämässä vene ja vilkaisemassa onko talven tai alkukesän aikaan käynyt "kutsumattomia" vieraita. Toivottavasti ei.

    • .,.

      Ennenvanhaan tuli mentyä sukulaisten mökille ilmoittamatta, mutta nykyään vaativat etukäteen soittamaan sopivan vierailuajan.
      On mennyt fiilikset , kun pitäisi almanakkoja vertailla.

    • ajat muuttuu

      Ja ennen tultiin kyläänkin ilman ennakko ilmottautumista, mutta parempi näin et tietää ajoissa.

      • talo elää tavallaan*

        Tullaan nykyisinkin kylään asioille tai ohikulkumatkalla ja tyydytään siihen mitä talossa/mökillä on tarjottavaa. Välttämättä ei tarvitse olla mitään jos käy turisemassa muutaman tunnin. Kahvithan voi aina keitellä.

        Kauempana kaupoista asuva varaa jo useammaksi päiväksi ruokaa siksi ettei tarvitse joka päivä kauppoihin lähteä. Tietenkin ruoan säilyvyys kesälämpimillä on otettava huomioon ja ostettava ruoat sen mukaan. Olosuhteet huomioon ottaen yleensä vieraat tuovatkin eväitä tullessaan jos aikovat olla kauemmin. Järvestäkin on ollut apua hätätilassa kun on saatu kalaa keitto/savustus/paistotarpeiksi ja perunapussihan varataan jo mukaan muutenkin.

        Jos aikoo kauempaa tulla on tietenkin hyvä kysellä ollaanko mökillä paikalla ettei tarvitse turhaan mutkaa tehdä. Mielestäni vieraille ei tarvitse mitään juhla-aterioita järjestää, normaali mökki elämä riittänee.

        Yövierailla olisi kiva ottaa omat lakanat ainakin mukaan vaikka eihän ne lakanat kovin likaiseksi muutamista öistä tule ja järvessä on vettä missä voi niitä pesaista tarpeen tullen jos jos ne lakanat on sattuneet kotiin unohtumaan.

        Mökkielämää olemme viettäneet vuosikymmeniä ja joskus olemme joutuneet vieraille tekemään siskon petejäkin lattialle. Aina on sentään jonkinlainen ratkaisu löytynyt, eikä koskaan ketään ole ajettu yksin tein takaisinpäin.


    • Nääntynyt emäntä

      Vieraita on mökillä riittänyt ja emäntä on jo ihan näännyksissä. Ikävimmät vieraat ovat sellaiset jotka eivät lähde pois kuin vasta parin yön jälkeen. Mökillä missä ei ole mukavuuksia, kantovesi, käsitiski jne. joutuu emäntäparka tosi koville. Sitten pitäisi vielä olla mukavaa seuraa, valvoa myöhään ja ottaa tietty ilojuomaakin tunnelmaan pääsemiseksi. Ja aamulla pitäisi taas kirmaista iloisesti aamupalan laittoon, sitten lounaan, päivällisen, iltapalan jne..... Nuorempana tosin jaksoinkin erilailla, mutta ikää myöten tykkäisin enempi päivä- kuin yövieraista. Jostain kumman syystä vieraat eivät näe sitä että vuodet vaikuttavat meidän jaksamiseen ja mökillä soisi myös lepohetkiä itselleen......

    • 27-v

      Ei ole mökkiä mutta Espanjan loma-asunnollamme vierailevien kanssa maksamme kaikki ruoka- ja juomaostokset puoliksi.
      Viipyvät vähintään viikon.

      Kukaan ei laske kenenkään juomisia tai jääkaappikäyntejä.
      Sapsuskat tehdään yhteisiksi.
      On toiminut hyvin.

      Mennessämme kotimassa yhden, kahden yön mökkivierailulle pidän huolen, että kaiken sortin juomaa on vähintään sen verran kuin yhdessä kulutamme.
      Sama koskee myös ruokaa.

      • Ei kaikille käy

        Menemme mökille useaksi kuukaudeksi.Toivomme todella,että jos kutsumatta tulet mökille,tuot mukanasi tuoreet kahvileivät,tai jos tulet meille syömään,tule runsaan monipuolisen ruokakassin kanssa.Meillä ei kauppa ole vieressä.Yllätysvieraista emme pidä.Kun itse kutsumme ystäiä kylään,palvelu,tarjoilu ja yösijakin järjestetään ja kaikki hoidetaan viimeisen päälle!!!


      • kurmitsa
        Ei kaikille käy kirjoitti:

        Menemme mökille useaksi kuukaudeksi.Toivomme todella,että jos kutsumatta tulet mökille,tuot mukanasi tuoreet kahvileivät,tai jos tulet meille syömään,tule runsaan monipuolisen ruokakassin kanssa.Meillä ei kauppa ole vieressä.Yllätysvieraista emme pidä.Kun itse kutsumme ystäiä kylään,palvelu,tarjoilu ja yösijakin järjestetään ja kaikki hoidetaan viimeisen päälle!!!

        Allekirjoitan.
        Mutta meidän mökki on lähinnä meidän omaa lepoa ja virkistystä varten, ei ole mikään keskikievari.
        Harvoin kutsumme sinne ketään.


      • ????
        Ei kaikille käy kirjoitti:

        Menemme mökille useaksi kuukaudeksi.Toivomme todella,että jos kutsumatta tulet mökille,tuot mukanasi tuoreet kahvileivät,tai jos tulet meille syömään,tule runsaan monipuolisen ruokakassin kanssa.Meillä ei kauppa ole vieressä.Yllätysvieraista emme pidä.Kun itse kutsumme ystäiä kylään,palvelu,tarjoilu ja yösijakin järjestetään ja kaikki hoidetaan viimeisen päälle!!!

        Vuodenko tää vastausta mietit.!!!


      • |><<
        ???? kirjoitti:

        Vuodenko tää vastausta mietit.!!!

        Hyvin mietitty on jo melkein valmis.


    • Näin nyt

      Ennen oli isompi huvila tai kesäasunto jonne tuli kaikenlaista sukulaista ja ystävää melkein riesaksi asti. Sitten vaihdettiin pienempään niin ettei sinne mahdu kuin ihan muutama ja ratkaisu on hyvä.

      Ihan oli hauskaa kun vieraita kävi, mutta jossain vaiheessa ihmiset alkoivat soitetlla ja ilmoitella että on sitä ja tätä allergiaa ja dieettiä menossa, että viittitkö huomioida sen. Perkule piti aina muistaa kenellä on keliakia ja muita ruoka-allergioita ja kuka on jollain vihanneskuurilla ei syö kuulema hiilihydraatteja lainkaan jne.

      No aika aikaa kutakin. Nyt on hyvä olla vain omissa porukoissa pääasiassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe