Pienin olento jonka olen nähnyt

mikamika4

Heippa kaikille!

Tänään pyydän apuanne erään hyönteisen tunnistamiseen. Tai kyseessä tuskin on edes hyönteinen tai ötökkäkään, vaan, mikälie oikea nimitys tälle. Kyseessä on siis millimetriäkin pienempi ötökkä.

Ruudullani käveli L-kirjaimen muotoista rataa pitkin jokin olio, joka oli millimetriä pienempi. Nyt kun katselet tätä ruutua, tuo päätäsi lähemmäs, 10 cm päähän näytöstä, ja näet aivan pienen pieniä ruutuja näytölläsi. (Ovatko ne muuten niitä pikseleitä?) Olio, joka näytölläni juoksenteli oli yhden tuollaisen ruudun kokoinen, eli siis näin, kun joku ötökkä siinä juoksi.

Olen pikkupoikana tutkinut ötököitä, ja ne on aina olleet kiinnostuksenkohteitani, mutta nyt löytyi jotain aivan ainutlaatuista. Mikä on tämä olento, mistä me puhumme? Emme ainakaan hyönteisestä, tuskin enää edes 'ötökästäkään'. Bakteeri on liian iso, jotta sen paljaalla silmällä voisi nähdä. Joten kokemuksesta tiedän, että tuo on pienin olento, mitä ikinä olen nähnyt. Pienen pippuruista samettipunkkiakin vielä puolet pienempi.

Olento liikkui tarpeeksi hitaasti, jotta sain sen liiskattua, mutta liian nopeasti, että olisin ehtinyt jotenkin fiksusti ottaa sen ''talteen''. Näyttö oli sinä hetkenä valkoinen, ja siksi satuin ötökän näkemään, muuten se olisi jäänyt näkemättä.

Omistan erittäin tehokkaan mikroskoopin, mutta eihän tuollaista saa siihen juuri mitenkään, joten tuo olio liiskautui paperilappuselle, ja siihen jäi vain jokin epämääräinen mikroskooppinen läntti, jossa ei mitään rakenteita näkynyt. Vain läntti. Eli oliolla ei paljain silmin ollut jalkoja tai mitään.

Kiitoksia, odottelen vastauksianne! :)

2

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wesse

      Minä katselin kerran, parikymmentä vuotta sitten mikroskoopilla kärpäsen siipeä ja kun taitoin siiven kaksinkerroin, huomasin siiven olevan täynnä karvoja. Paljain silmin näitä karvoja ei näe. Tarkasteltuani näitä karvoja tovin, huomasin erään karvan juuressa pienenpienen tummen pisteen. Suurensin pykälällä näyttöä ja todellakin siinä oli ÖTÖKKÄ !! Se oli pyöreän muotoinen ja etupuolella oli 4 jalkaa, joita se liikutteli hitaasti. Sen täytyi olla kooltaan joitain sadasosamillejä kooltaan. Onko kellään vastaavanlaista kokemusta. Löytyykö ötökälle nimi? W.

    • Punkki84

      Nämä teidän elikot on jotain punkkeja ja vielä nuoruus muotoa ns. nymfejä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      236
      16771
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      29
      2168
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1950
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1730
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      122
      1461
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      972
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      214
      750
    10. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    Aihe