Omaishoitajien huomioitavaksi

Hyvää vointia

Kun lomanne ajaksi toimitatte hoidettavananne olevan vanhuksenne, niin sanottuun Intervallihoitoon vanhustenhoitolaitokseen niin, koittakaa pitää huoli siitä, ettei teidän omaistanne kiusata tuon lyhytaikaisen hoitolaitoksessa olon aikana. Kas kun nyt tämän valmistuneen uuden vanhustenhoitolain käytäntöön tulon jälkeen, on tullut uudenlainen tapa kiusata vanhuksia. Nyt vanhuksenhoitolaitoksissa on vanhustenhoidossa pääasiana pyrkiä pitkittämään vanhusten toimintakäkyä pakottamalla vanhukset omatoimisuuteen sillä, että vanhusta pyritään auvustamaan kaikissa välttämättömissä toiminnoissa mahdollisimman vähän.
Tästä, toimintakyvyn pidentymisen pyrkimyksistä on kyllä kerrottu julkisesti aina tämän uuden vanhustenhoitolaista keskustelujen yhteydessä, mutta aina on jätetty kertomatta se, miten käytännössä vanhusten toimintakykyä pyritään parantelemaan.
Olen omainen jota huonokuntoinen puoliso hoitaa ja olin ensimmäisen kerran pakoitetu menemään Intervallihoitoon vanhustenpalvelutaloon ja se oli kauheaa. Siellä kun minulle selvisi, että toimintakykyni parantaminen oli hoitohenkilökunnan tärkein tehtävä.
Että viiden vuorokauden intervallihoidossa olon jälkeen, kun palasin kotiini, olin monin verroin huonompikuntoisempi ja kivuliaampi, kun mitä olin ennen vanhustenhoitolaitokseen mennessäni ja toivon, ettei minun ikinään koskaan enää ole pakko intervallihoitoon, eikä muunlaiseenkaan hoitoon vanhustenhoitolaitokseen mennä.
Tuo laitos jossa tuon kerran keväällä 2013 olin, oli tilava, viihtyisä kaunis sisältä, sekä pihalta, ruokaa oli runsaasti ja se oli hyvää, hoitajat olivat ystävällisiä, että päältäpäin näytti oikein hyvälle, se oli vain se käytäntö mitä ihmettelin, oliko sen tarkoituksena saadfa kiusattua huonokuntoista vanhusta niin paljon, että sillä menettelyllä olisi mahdollisuus sada lyhennetyksi tehokkaasti hoidontarpeessa olevien vanhusten elinikää ?
Kun jos huomioitte, kun viestintävälineissä kerrotaan vanhustenhoidosta, siellä joka kerta kerrotaan siitä, kuinka paljon milläkin uudella menetelmällä on saatu säästetyksi rahaa, yhtä kertaa ei kerrota siitä, miten on vanhustenhoito saatu paremmaksi. Että kun vanhustenhoidossa ei ihmisenhyvinvointi ole tärkeää, ei ihme kun koin tuon lyhyen laitoksessa asumisaikani rääkkäykseksi.

12

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----***

      Myös minua syyllistettiin että passaan liikaa. hoidettavani ei ollut syönyt itse lähes kymmeneen vuoteen, tiesin että lusikka ei pysy kädessä.
      Hänelle jätettiin ruokalautanen eteen jäähtymään, lisäksi lääkkeet lautasen viereen!!!
      Onneksi satuin tulemaan paikalle, ruoka oli jäähtynyt lautaselle lääkekuppi nurin pöydällä, lääkkeet vierinet mikä minnekin. Sanottiin vain että ei tainnut ruoka maistua.
      Sanoin että ei pysty syömään itse, vastaus oli, kyllä hän syö jos ei olla heti auttamassa. Ja sehän oli vale! Viimein uskoivat että ei omatoimiseksi voi opettaa sellaista jonka kädet ja jalat eivät toimi.
      Tuntui tahalliselta kiusaamiselta ja omaishoitajan kokemuksen aliarvioimiselta.

    • toivo tämäkin

      Kyllä sairaanhoito on muuttunut kymmenien vuosien kuluessa varsinkin perushoito.Menneinä vuosikymmeninä jokainen potilas pestiin tarkastettiin ihot ja rasvattiin tarpeen mukaan.Kerran viikossa suikussa.Nykyään vai suihkutus kerran viikossa jos sitäkään..Hautuuhan ne paikat ja tulevat kipeiksi.
      Ei pitäs näin ajatella että nuo päättäjät makaisi samassa tllanteessa joskus ja söisivät omaa soppaansa.Olenko kyyninen tälläistä toivoessani mutta niin vain on.

    • KAUHEAA EIKÖ ?

      Onko joku huomionut, että aina kun vanhustenhoitoa kehutaan, kehutaan kuinkapaljon on saatu säästetyksi. Koskaan misään yhteydessä ei ole kehuttu, vanhustenhoidon jossakin laitoksessa, tai joltakin osin muuttuneen jossakin paremmaksi.
      Kummallisinta tässä on se, ettei yksikään järjestö, eikä yksikään politiikko ole huomioinut tätä asiaa, että näin tavanomaiseksi on muuttunut vanhusvastaisuus, kukaan ei huomaa, että Suomessa ihmistenhoidossa on tärkeintä säästöt, ei himinen.

    • The end

      Jos ei vanhus syö enää itse, on loppu lähellä, tai ainakin pitäis olla. Ei ennen ollut tällaisia vanhusjoukkoja huollettavina, vaan ihmiset kuolivat pian "työuran" eli uuden sukupolven aikuiseksi kasvatuksen jälkeen. Lapsettomat ihmiset korjasi luonto vielä muita aikaisemmin, elleivät olleet jotenkin hyödyksi yhteisölle. Lääketiede on mennyt liian pitkälle ja siitä nyt sitten maksetaan.

    • taas nuri-nuri31

      Kyllä se omatoimisuuden tukeminen on tärkeää, ettei kunto romahda intervalli-jaksolla. Helpompaahan kotonakin on omaisen hoitaa hoidettavaansa kun tämän toimintakyky pysyy parempana. Usein kuulee valituksia

      juuri päinvastoin, että omaisen kunto heikkenee intervalli-jaksoilla.
      Ettekö te omaishoitajat ole koskaan tyytyväisiä mihinkään?

      Aina löytyy nuristavaa,ootteko ajatellut että hautuumaa on täynnä niitä korvaamattomia ihmisä. Kyllä teidänkin omaisenne varmasti tulisi hoidettua ilman tediän panostanne. Ja joissain tapauksissa jopa paremmin.

      • ukkelinsa hoitaja.

        Olen samaa mieltä siinä että liian väsynyt hoitaja ei ole hyvä hoitaja. Parempi olisi luovuttaa, monesti vain hoitopaikkaa ei saa heti kun tarvittaisiin. Terkkarin vuodeosasto on ainoa mahdollinen hätäratkaisu.
        En pidä siitä että omaishoitajan mielipidettä hoidettavastaan ei kuunnella, hän viettää niin paljon aikaa juuri tämän ihmisen kanssa että on paras asiantuntija.
        Olen huomannut että eräillä hoitajilla on kielteinen suhtautuminen kaikkiin omaishoitajiin. Yritetään vaikka väkisin mitätöidä ohjeet joita koitetaan antaa intervallijakson ajaksi. Monesti on hyvin pienistä asioista kyse, ovat silti potilaalle tärkeitä.
        Meitä omaishoitajia on erilaisia, kuten teitä ammatti-ihmisiäkin. En valita koskaan turhasta, enkä aina viitsi sanoa kaikesta vaikka aihettakin olisi.


      • S-A-I-R-A-S-T-A

        Kyllä kotona omaishoitajakin pääsee helpommalla, kun passaa ja syöttää potilaan. Enempi aikaa huomattavasti menee siihen potilaiden paimentamiseen ja patistamiseen/jälkien siivoamiseen. Omaishoitajana ei voi olla tyytyväinen mihinkään, koska se elämäntilanne on niin syvältä p------stä kuin vain voi mikään olla. Täälläkin jotkut maalailevat rakkausrunoja sun muuta, se on aika kaukana kun puhutaan vanhuksien vaipanvaihdosta. Tai ehkä johonkin suggestioon/psykoosiin voisi saada itsensä, että siitä rääkkäyksestä suoriutuu. Ihmiset joilla ei ole mitään hoitoalan koulutusta, joutuvat eläkkeellä itse vanhoina ympärivuorokautiseen lähi- ja sairaanhoitajan työhön ilman lepovuoroja. Tää on vaan sai-ras-ta.


      • Poika omaishoitajana
        ukkelinsa hoitaja. kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siinä että liian väsynyt hoitaja ei ole hyvä hoitaja. Parempi olisi luovuttaa, monesti vain hoitopaikkaa ei saa heti kun tarvittaisiin. Terkkarin vuodeosasto on ainoa mahdollinen hätäratkaisu.
        En pidä siitä että omaishoitajan mielipidettä hoidettavastaan ei kuunnella, hän viettää niin paljon aikaa juuri tämän ihmisen kanssa että on paras asiantuntija.
        Olen huomannut että eräillä hoitajilla on kielteinen suhtautuminen kaikkiin omaishoitajiin. Yritetään vaikka väkisin mitätöidä ohjeet joita koitetaan antaa intervallijakson ajaksi. Monesti on hyvin pienistä asioista kyse, ovat silti potilaalle tärkeitä.
        Meitä omaishoitajia on erilaisia, kuten teitä ammatti-ihmisiäkin. En valita koskaan turhasta, enkä aina viitsi sanoa kaikesta vaikka aihettakin olisi.

        Tämä on muuten totta, että omaishoitajaa joka viettää hoidettavan kanssa aikaa esim. kuten minä 24/7 ei tahdota kuunnella laisinkaan. Tällä hetkellä esim meidän sopimusta ei jatketa eikä meilipiteelläni ole paljon siinä pontta. Samoiten äitini mielipidettä ei huomioida vaan todetaan ettei hoito ole tarpeeksi hyvää.
        Lääkärinlausunto on vanha ja sen mukaan tehdään päätökset.
        Omaishoitajan ja hoiettavan mielipide ei ole siis niin tärkeä kuin itse uskoisi.


    • sama asia

      Ajattelepa sinä S-A-I-R-A-S-TA nimimerkki,eikö ne rakkaudesta ne vaipatkin vahdeta muuten se olisi loppunut alkuunsa. Ajattelepa että moni on elänyt pitkän elämän puolison kanssa,siinä on kasvaneet yhteen kymmenien vuosien kuluessa,ei niitä tunteita voi heittää roskiin kun toinen sairastuu.Ajttelepa äitiä jolla on äidinrakkaus sairaaseen lapseen,kysyisin voiko lasta jättää hoitamatta.
      Ei vaipoilla ole väliä onko se oman puolison,vanhempien taikka oman sairaan nuoren,lapsen vaippa.

    • sairastava

      Sinä SAIRASTA nimimerkki.En todella haluaisi olla sinun hoidettavasi.huh,huh.

    • jospa vielä oletkin

      Sinulla s-a-i-r-a-s-t-a on kapea ellämänlatsomus.Ei ne asiat niin yksinkertaisia ole.Olet tullut taas ulkopuolisena mollauskurssile meidän omaishoitajien joukkoon.
      Sinulla on tunne-elämäsi latistunut.Puhut että kotona omaishoitaja pääsee helpommalla,et tiedä mistä puhut,et ole omaishoitaja.Eihän kaikkia voi passata ja syöttää että olisivat tyytyväisiä. Esim,sairas alsheimer jonka kanssa täytyy töitä tehdä että syömään saa ja kehitysvammainen lapsi tai yksinkertaisesti sairas vanhus jolle ei ruoka maista.
      En ymmärrä mitä tarkoitat "kyllä kotona pääsee helpommalla"?
      Et ole varmaan vaihtanut yhtään vaippaa,sehän on työ helpommasta päästä.
      Meidän työmme on paljon vaativaa,ei siinä enää "nokkimista" kaivata.

    • sairasta on tyhmä

      nIimmari SAIRASTA oletko tietämätön siitä mitä omaishoito on.vai oletko ilkeä vai vähän kahjo.Niinkuin syöttämällä vain potilas kylläiseksi pääsis helpommalla.Sinulla ei ole hajuakaan omaishoidosta kun noin pöljiä kirjoittelet.
      Sinun on parasta mennä tukkimetsään puita kaatelemaan tai isännille rengiksi/piiaksi eikä istua tietokoneen ääressä ja kirjoitella tyhmiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5424
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1937
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe