Hengellisistä kesäjuhlista, kristillisestä kielestä yms.

kuunteleva_kirkko

On nyt otsikointi vähän hakusessa, mutta eipä täällä muutenkaan niin tiukan rajatusti keskustella.

Valtakunnan uutisissa asti kerrotaan näin kesällä hengellisistä kesäjuhlista ja väkimäärästä, joka niihin kokoontuu. Eniten saavat tietysti huomiota isot juhlat, mutta pienemmätkin kokoontumiset ovat juhlapaikkakunnalla aina iso asia. Radion ja netin kautta on mahdollisuus tutustua kahteen herätysliikeperinteeseen. Tässä muutama linkkivinkki, jos kiinnostaa tutustua:

Suomen rauhanyhdistyksen keskusyhdistyksen Suviseurojen lähetys on Areena vielä reilun vuorokauden: http://areena.yle.fi/radio/1967113 mutta heidän omilla nettisivuillaan on kattava tarjonta: http://www2.suviseurat.fi/2013/fi/seuraradio/

Viime viikonloppuna oli Herättäjäjuhlat eli körttijuhlat, sieltä radioitiin yhdet seurat: http://areena.yle.fi/radio/1969173 mutta kaikki seurapuheet voi lukea täältä http://www.h-y.fi/1107-seurapuheet

Lähetysyhdistys Kylväjän kesäpäivien antia: http://kesapaivat.blogspot.fi

Medialähetys Sanansaattajien kesäjuhlilta: http://bambuser.com/channel/Sansa-tv

Kansanlähetyspäivien puheita: http://kansanlahetyspaivat.fi/kansanlahetyspaivat/materiaalit

Rukoilevaisten kesäjuhlat ovat vasta tulollaan: http://www.rukoilevaisuus.com/kesaseurat13.php

Sanan Suvipäivistä (KRS) ja Ison Kirjan Juhannuskonferenssista (helluntaiherätys) näytti löytyvän vain maksullisia tallenteita, jos oikein katsoin.

Evankelisen lähetysyhdistyksen kesäjuhlien puheet http://www.evankeliset.net/kesaejuhla ja SLEY:n valtakunnallisen Evankeliumijuhlan puheet http://www.evankeliumijuhla.fi/puheet

Pelastusarmeijan Juuret-kongressin materiaaleja ei vielä ole netissä, mutta muuten voi käydä katsomassa täällä http://www.youtube.com/user/PelastusarmeijaMedia

Jne. Googlaamalla löytyy vielä lisää.

Tuli nyt tykitettyä hirmuinen määrä linkkejä, toivottavasti niistä on iloa.

Oletko sinä osallistunut tänä kesänä tai joskus aiemmin tällaisille juhlille? Oletko kenties uteliaana kiertänyt useampia? Millaiselta sinun korviisi kuulostavat eri herätysliikkeiden puheet ja tavat? Voiko niihin äänenpainoihin ja ilmaisutapoihin "päästä sisälle" nopeasti, vai pitääkö ihmisen kasvaa siinä ympäristössä saadakseen juhlista itselleen hengellistä ravintoa? Kuinka jumittuneita me olemme yhdenlaiseen tapaan puhua uskosta ja Jumalasta?

Anteeksi kamalan pitkä postaus, mutten osannut nyt olla lyhyt enkä ytimekäs. Aihe innostaa ja kiinnostaa itseäni kovasti.

Aija-pappi

17

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gadgadg

      Noin paljon vihapuheita yhdellä kertaa, uskomatonta!

    • mutten vissiin mee
    • vai minne

      Liberaaleilla ei taida olla mitään juhlia. Meneex ne vaan tangomarkkinoille ja ilosaari-rockiin kännäämään.

      • körtit

        Etkös tiedä, että nykykörttiläisyys on se suuntaus, johon useimmat liberaalit joko kuuluvat tai jota kohtaan tuntevat sympatioita. Heillä oli siis Herättäjäjuhlat. Tästä asiasta Emiliakin tuossa alempana kirjoittaa.
        Kirkko_kuulolla-liberaalipapeista melkein kaikki taitavat olla körttejä tai "lähinnä körttejä".


    • Emilia K

      Ensimmäisen kerran osallistuin Herättäjäjuhlille vuonna 1993. Sittemmin olen vieraillut niillä epäsäännöllisen säännöllisesti. Tänä vuonna huomasin ensi kertaa, etten tuntenut oloani yksinäiseksi tai orvoksi, vaikka edelleenkään niissä porukoissa ei ole sukulaisiani, perheenjäseniäni tms. mukana. Jäin miettimään, mikä minut on tällaisella pitkällä aikavälillä juurruttanut tähän liikkeeseen ilman mitään sukutaustaa tms. Ja miettimään myös sitä, mistä kaikesta ulkopuolisuuden kokemus tai sen loiveneminen jossain porukassa riippuu.

      Arvelen, että osittain ihminen kotiutuu sinne, missä alkaa vähitellen tuntea yhä enemmän ihmisiä henkilökohtaisesti. Mutta kyllä myös muilla asoilla on merkitystä. Omalla vanhenemisella vaikka? Enää ei ikään kuin ole niin tärkeää, ovatko ne ihmiset sitä mieltä, että kuulun joukkoon tai että olen ulkopuolinen. Riittää, että tuntee hengenheimolaisuutta ja sielun sympatiaa liikkeen uusimpien linjausten ja teologian kanssa. On vaan mukana, osana joukkoa, pohtimatta edes kysymystä sisäpuolisuudesta tai ulkopuolisuudesta. Lisäksi talkoileminen on hyvä tapa "kotiutua" juhlille.

      Mulle on tärkeää esim. se, että körttiläisyys on nykyisin vahvasti profiloitunut seksuaalivähemmistöjen oikeuksien ja ihmisarvon ja uskon puolustajana, saarnannut eheyttämisajattelua vastaan ja painottanut kaikkien ihmisten täsmälleen yhtäläistä arvoa Jumalan silmissä - ja ihmisten edessä. Kaikki ollaan syntisiä ja pyhiä eikä siinä ole eroa, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, nainen vai mies, hetero vai homo, körttiläinen vai evankelinen.

      Körttiläisyydellä on oma synkkä historiansa, löytyy fasismia ja IKL:ää, jyrkkää mustavalkoisuutta ja elämänkielteisyyttä, härskiä eri tavalla uskovien suruttomaksi leimaamista jne. Mutta se suunta, mitä kohti körttiläisyys on kulkenut viimeistään Jaakko Eleniuksen ajoista lähtien, on jotakin, johon haluan sydämestäni liittyä.

      Jaakko Heinimäen raamattutunnilla esittämä ajatus siitä, että kristillinen usko ei ole luonteeltaan oikeassaolemista, on minusta hieno.

      • että tympii

        Muutako et keksinyt taaskaan kuin homot syyksi puhua hengellistä kesäjuhlista.
        Oksennan.


      • humpatkaa hei
        että tympii kirjoitti:

        Muutako et keksinyt taaskaan kuin homot syyksi puhua hengellistä kesäjuhlista.
        Oksennan.

        Emilia on tulkaa kaikki liikkeen virallinen median ääni. Yritys pelastaa veronmaksajat kirkolle mediassa.


      • Emilia K
        että tympii kirjoitti:

        Muutako et keksinyt taaskaan kuin homot syyksi puhua hengellistä kesäjuhlista.
        Oksennan.

        Tämä teema nyt sattui nousemaan esiin muutamissa seurapuheissa ja Raamattutunnilla tänä kesänä Herättäjäjuhlilla. Siksi kait sen tähän nappasin. Tarkoitus ei ollut provosoida.

        Mutta puhetta oli monesta muustakin tärkeästä asiasta. Kuten vaikkapa siitä, että Raamattu on käärepaperi, jonka sisälle Jumalan Sana, Kristus on kätketty. Jos rakastumme ja takerrumme liiaksi kääreisiin, saattaa Lahja sisällä jäädä liian vähälle huomiolle.

        Sitten juhlilla puhuttiin siitä, että Jumala ei ole mokannut, kun on luonut sinut ja minut. Että vaikka meissä näitä kaikenlaisia puutteita viliseekin, niin pohjimmiltamme olemme arvokkaita sellaisina kuin olemme, Jumalan luomistyön ja Kristuksen sovituksen tähden. Nämä on minusta aika ydinjuttuja tässä kristinuskossa.


    • Emilia K

      Olisi muuten tosi kiinnostava kuulla ihmisten kokemuksista myös muilta juhlilta tänä kesänä!

    • Hei ja kiitos aloituksesta! Mulle on nämä juhlat suurelta osin vieraita, mutta Aija-papin pohtima asia eri hengellisistä kulttuureista puhuttelee. Eri seurakunnissa ja hengellisissä kulttuureissa toimitaan (rukoillaan, puhutaan, lauletaan) hyvin eri tavalla. On ollut avartavaa kulkea helluntaiseurakunnassa, vapaaseurakunnassa, Kansanlähetyksessä ja Kansan Raamattuseurakun jutuissa ja nähdä, miten kolmiyhteinen Jumala on läsnä ja toimii näissä kaikissa, vaikka tavat ovat hyvin erilaiset. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

      Sinikka-pappi

    • ei kokemusta

      En ole koskaan käynyt missään tällaisissa juhlissa. Olen käynyt joskus kirkossa. En käy yleensäkään hengellisissä tilaisuuksissa muuten kuin kirkossa silloin tällöin ja sitten kuuntelen radiosta, mutta en sieltäkään säännöllisesti. Yhteen aikaan olin innostunut ja kuuntelin sekä ortodoksisen että luterilaisen palveluksen ja jos tuli katolinen, kuuntelin senkin.

      Nykyään on itse asiassa aivan tolkuttomat määrät kirjallista materiaalia, ns. runsaudenpula jo netinkin takia. On oikeastaan aika vaikea selvittää, mikä mistäkin tulee, ja mitä kannattaisi lukea. Näihin voisi mennä jo koko elämä. Sitä olen miettinyt, että on hassua että ihmiset "kuolevat nälkään" näin runsaan materiaalin äärellä ja hakeutuvat paremminkin esim. new agen tai muiden uskontojen pariin, tai sitten valitsevat olla välinpitämätön tai agnostikko tai ateisti.

    • ++++

      Minulla on taloudellinen mahdollisuus osallistua hengelliseen elämään vain polkupyörämatkan puitteissa. Siksi olen käynyt suviseuroissa, körttiseuroissa, helluntailaisten telttakokouksessa ja SLS:n lähetysjuhlissa vain, kun ne ovat kotikuntaani osuneet. Kaikissa juhlissa olen kuitenkin kokenut jonkinlaista ulkopuolisuutta vähän samaa tapaan kuin silloin, kun ystävänä ja myötäeläen osallistuin thaimaalaisen tuttavani buddhalaiseen riittiin lapsen saamiseksi pitkän lapsettomuuden jälkeen, tai silloin, kun minut kutsuttiin vieraaksi naapuriin juhlimaan Ramadanin päättymistä. Olin toki kiitollinen ja ilahtunut ystävällisyydestä, kutsusta ja mahdollisuudetta tutustua vieraaseen maailmaan, mutta silti olin sivullinen, vaikka olivathan tilaisuudet sivullisenakin hienoja kokemuksia.

      En siis ole VL, körtti enkä helluntailainen. En ole edes SLS:läinen, koska olen jäsen vain seurakuntani kautta. Lestadiolaisuus, herännäisyys ja helluntailaisuus näyttäytyvät minulle vieraana kulttuurina ja SLS kai samanlaisena raudankovana ammatillisena instituutiona kuin vaikkapa erityishuoltopiirin kuntayhtymä. Lähetysseuraankaan ei siis ole ihmisenkokoista kontaktia, vaikka periaatteessa se on ihan hyvällä asialla oleva organisaatio, jota jopa pienistä rahoistani säännöllisesti tuen.

      Yksi ”vieras” kesätapahtuma on kuitenkin tuntunut tutulta. Helluntailaiset järjestivät kerran hengellisten laulujen tilaisuuden paikallisessa kesäteatterissa. He onnistuivat silloin kokoamaan ihan tavallisia paikkakuntalaisia laulamaan aina seinänaapureistani työkavereihin asti vähän niin kuin kauneimmat joululaulut kokoavat tavallista kansaa kirkkoon. Siksi kai siellä oli niin kotoisaa. Se oli tavisten hengellinen kesäjuhla. Sen kokemuksen jälkeen olen alkanut ajattelemaan, että hengellisiä kesäjuhlia pitäisi järjestää ainakin kerran kesässä paikallisesti, ja seurakuntien itsensä pitäisi olla niissä aktiivisia. Tapahtumina niiden ei tarvitsisi olla massiivisia kymmeniätuhansia ihmisiä kokoavia spektaakkeleja, joihin osallistuakseen täytyy vielä olla rikas, jotta voi matkustaa ja majoittua. Jotakin paikallista ja kesäistä (=ulkoilmassa tapahtuvaa) ja tavanseurakuntalaisille suunnattua saisi jokaisessa seurakunnassa olla. Laulua kesäteatterilla tai kesäiltaa paikallisen ulkomuseon kirkolla, pelejä, leikkejä, lyhyt messu, soutamista, uimista, pullaa, kahvia, makkaraa ja kotieläimiä kosketeltaviksi.

      • mökkiläinen

        Mökkiseurakunta kutsuu kesävieraat kerran kesässä pappilan pihalle kesäjuhliin. Se on mukava ele.


    • Hei,
      olen muuten kuullut että joissakin seurakunnissa järjestetään kesäisiä virsi-iltoja vähän kauneimpien joululaulujen tapaan. Joku tilaisuus on ollut paikallisen turistikohteen pihalla, joku pappilan puutarhassa, jne. Kanttori on laulattanut tuttuja virsiä ja ehkä yhtä vieraampaa, pappi on ollut mukana, tilaisuuksissa on ollut kahvitarjoilu. Näitä tilanteita voisi kehittää enemmänkin ja seurakuntien kesätoimintaa muutenkin.

      Sinikka-pappi

    • Pääkaupunkiseudulla järjestetään joissakin seurakunnissa laulutilaisuuksia mm. siirtolapuutarhoissa ja muissakin paikoissa. Ei siis vain kirkoissa ja eri puolilla maata on metsäkirkkoja jne Kesäisin on myös retkiä yms.

      Hyvä , jäi miettimään, mikä saa sinut kokemaan vierautta hengellisillä kesäpäivillä? Voiko se johtua siitä, että pääset harvoin osallistumaan niille? Millainen hengellisyys on sinulle läheisintä?

      Omat kokemukseni ovat pääasiassa SLS:n eli Suomen Lähetysseuran lähetysjuhlilla käymisestä, joka on ollut itselleni tärkeää. Nuorena kävin KRS:n Suvipäivillä ja nuorten löytöretkellä. Myös Herättäjäjuhlille osallistun mielelläni, jos matka ei ole pitkä.

      Tuula -pappi

    • rauhaa1

      Itse osallistuin tänä vuonna Suviseuroille, radiosta ja netistä olen kuunnellut ohjelmaa herännäisten juhlilta ja rauhansanalaisten viimevuoden kesäseurojen puheita. Tykkään körttivirsien kuuntelemisesta ja minusta on mukavaa vertailla eri herätysliikkeiden saarnoja vaikka olenkin vanh.lest. Tutkikaa ja pitäkää se mikä on hyvää, eikös se Raamattu sano jotenkin näin? Liekö liittyy aiheeseen.

      Rauhansanalaisten kaikissa saarnoissa ei julistettu synninpäästöä Jeesuksen nimessä ja veressä, sen verran on etääntynyt vanh.lest saarnatyylistä. Mielestäni on mielenkiintoista kuunnelle saarnoihin sisällytettyjä aikaan liittyviä piiloviestejä jotka on usein suunnattu muita herätysliikkeitä tai kirkkoa vastaan.

      • rauhaa1

        ja kävin myös Suomen Lähetysseuran juhlissa Messukeskuksessa. Osallistuin Tuomasmessuun perjantai-iltana ja tutustuin esittelyihin. Voisin mennä ko. tilaisuuteen uudelleenkin, sielä oli kiva laulaa virsiä erilaisina sovituksina mihin itse tottunu. Ikävää että ko. tilaisuudessa väki oli selvästi varttunutta ja nuoria vähemmän. Miksi näistä tilaisuuksista ei informoida herätysliikkeitä/ssä enemmän? Ois mukavaa kun järjestettäis suvijuhlat joissa kokoontuis useampia herätysliikkeitä, esim. kaikki lestadiolaisuuden suunnat yhdessä. ois makeeta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1247
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      84
      841
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe