IXUS 120 15 /KORVAAVA TUOTE

UUSIKAMERA

Minulla tuo kamera ollut muutaman vuoden ja kaiken aikaa ongelmia valotuksen kanssa. Ulkona ylivalottaa ja sisällä alivalottaa. Nyt olen päättänyt heittää sen seinään. Huono puoli on, etten tiedä, mitä valita tilalle. Kuvaan tavallisia kuvia: lapsia, juhlia, maisemia täällä kotomaassa ja kirkkaassa paisteessa. Toivoisin, että näyttö olisi mahdollisimman iso, kuitenkin kamera mahtuisi taskuun. Kameran ei tarvitse olla markkinoiden halvin elikkä haluaisin hyvän pokkarin.
Kiitos avusta

5

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhfjgh

      Osta sellainen kamera, josta löytyy käsisäädöt, ja opettele käyttämään sitä.

      Laadukkaita pikkukameroita on esim. Canon S100 ja S110, Sony RX100, Panasonic LX7...

      S100 hinta on pudonnut jo reilusti alle 300 euron, eikä se häpeä laadullisesti yhtään tuolle uudemmalle sisarmallilleen. Sonyssa ja Panassa on isompi kenno, vähän parempi laatu ja isommat ulkomitat.

      Tuossa äkkiseltään muutama malli, mutta eivät suinkaan ole markkinoiden ainoat.

    • Tuollaista varten siinä on korjaukset. Ylivalottamisen usein korjaa ihan sillä, että kääntää kameraa hieman taivasta kohti ja painaa laukaisimen puoliväliin. Et kai vain käytä sitä kameraa auto-tilassa? Sisällä pokkarit eivät ole optimaalisia ilman salamaa.

      Ixuksessa on useita tapoja vaikuttaa valotukseen: valotuksen korjaus - 2 aukkoa, valotuksen väliaikainen lukitus painamalla laukaisin puoliväliin. Valotuksen lukitus painamalla laukaisin puoliväliin ja painamalla sitä korjausnappia sekä pistemittaus.

      Jos haluat vähän parempaa, iin osta vaikka Canon Powershot S110.

      • UUSIKAMERA

        Kiitos vastauksista. Mitä tarkoitat "ettet vain käytä kameraa auto-tilassa"? Siinä minä juuri sitä yleensä käytän, salaman olen ottanut pois ulkovalossa.
        Toinen kysymys noista käsisäädöistä. Jos on käsisäädöt, onko kyseessä järjestelmäkamera vai tarkoitatko niitä eri vaihtoehtoja, joita kamerassa on: ilotulitus, ranta, lapset, makro etc?
        Kiitos taas etukäteen


      • UUSIKAMERA kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mitä tarkoitat "ettet vain käytä kameraa auto-tilassa"? Siinä minä juuri sitä yleensä käytän, salaman olen ottanut pois ulkovalossa.
        Toinen kysymys noista käsisäädöistä. Jos on käsisäädöt, onko kyseessä järjestelmäkamera vai tarkoitatko niitä eri vaihtoehtoja, joita kamerassa on: ilotulitus, ranta, lapset, makro etc?
        Kiitos taas etukäteen

        Tuo on juuri se ongelma. Auto-tilassa kamera pyrkii päättelemään mitä kuvaat ja toimii sen mukaan. Joskus onnistuu, joskus ei. Ongelma on, että kokenutkaan kuvaaja ei voi mitenkään päätellä miten kamera missäkin tapauksessa toimii.

        Aseta se kamera P-tilaan. Sitten tutustu niihin valoksen korjauksiin ja eri valotustapoihin. Käytä kameran histogrammia. Katso erityisesti sitä ylivalotusta. Kun kuvaat ulkona olosuhteissa, jossa on vaihtelevaa valoa kannattaa alivalottaa hieman, etenkin, jos pääkohde on valossa. Toinen trapa on pistemittaus itse kohteesta.

        Käsisäädöt ovat järjestelmäkameroissa ja monissa kompakteissa. Canonilla ne ovat PowerShot S, G ja SX-sarjan kameroissa. Ne puutuvat Ixuksista, A-sarjasta ja D-sarjasta. Käsisäädöistä on hyötyä tietyissä tilanteissa, mutta ne eivät ole mikään autuaaksi tekevä asia ja niiden käyttö vaatii enemmän taitoa kuin valotuksen korjauksen.

        Minä en suosittele ostamaan vielä mitään,. Mene sillä kamerallasi kuvaamaan käyttäen annettuja ohjeita. Sitten voit miettiä mitä ostat tai ostatko mitään. Sinulla oin tästä kamerasta vielä oppimista ja samalla voit oppia yleisiä periaatteita.

        Nuo aihe-ohjelmat ovat eri asia kuin käsisäädöt. Niitäkin yleensä on syytä välttää, jos pyrkii maksimaaliseen laatuun. Yleensä korjaamalla valotusta ja valkotasapainoa saa saman tuloksen aikaan. Lapset ja Lemmikit on sellainen ohjelma, jota ei voi simuloida muuten. Makrolla voi kuvata lähempää. Tosin nykykamerat voivat kuvata aika läheltä normaalistikin joten esim. lehtiartikkelien kuvaamisessa ei tarvitse makroa.

        Sisällä salamalla kannattaa muistaa, että salaman kantomatka on varsin lyhyt vain 4 metriä.Herkkyyttä nostamalla oi ehkä saada hieman lisää. Canonilla on lisäsalama, jolla etäisyyden voi tuplata.


    • UUSIKAMERA

      Tuhannesti kiitoksia. En osta vielä mitään, vaan opettelen tuota

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe