Olen hakenut kaikki paperit esille, mutta emmityttää silti.
Ei tarttisi kuin laittaa vaan postiin.
Joo on kai se hyvä juttu.
Ja onhan sitä tullut oltua vaikka miten pitkään tässä maassa.
Ja suomalaisena saisi kaksoiskansalaisuuden.
Mutta on se silti niin periaatteellinen kannanotto.
Kun sattuu koko ajan jotain, eivät pidä lupauksiaan esim. Soudetaan ja huovataan.
Sitä miettii silloin, että haluaako sitä oikeesti olla ruotsalainen.
Toivon vastauksia niiltä, jotka ovat todella miettineet asiaa ajatuksen kanssa ja tulleet sitten ratkaisuun että miksi tai miksi ei.
Kaksoiskansalaisuus
22
327
Vastaukset
- Passit
Otimme koko perheelle kaksoiskansalaisuuden oikeastaan vaan siksi että passin ottaminen oli halvempaa ja nopeampaa kuin suomen passin ottaminen. Parin viikon päästä paperien lähettämisestä oli kansalaisuus myönnetty ja passin sai viikkoon. En miettinyt tarkemmin tätä haluanko olla ruotsalainen. Paperilla olemme ruotsalaisia mutta muuten suomalaisia...
- laita meneen
Laita vaan menemään paperit. Saathan sitten äänestää myös riksdagsvalissa. Se hyvä siinä ainakin, kun kerta täällä asuu ja oleilee.
Ei sitä siitään ruotsalaistu, jos ottaa kaksoiskansalaisuuden. Suomalainen on aina suomalainen... - hejaaasuomi
olen suomenkansalainen ja ainut minkä takia ottaisin kaksosikansalaisuuden olisi jos työ sen vaatii. minulle suomalaisuus merkitsee niin paljon etten voi kuvitella olevani myös ruotsinkansalainen. jotenki oisi hassua heijata suomen esim. jääkiekossa ja olla ruotsinkansalainen:)
nimimerkki passit. mielestäni sen hinta on niin harvoin maksettavissa ettei se vaikuta minun kansalaisuuteen ja kun sen ajoissa anoo niin ei ole ongelmia.
jos luulee äänestämällä tämän maan muuttuvan niin mikä ettei, oma uskoni politiikoihin on mennyttä ja ei semmoista puoluetta ole jota kannatan.
isänmaallisuus on suomalaisuus:D- Summa suuri
Kuusi henkiselle perheelle on suuri summa ja eteenkin pitkä odotusaika jos haluaa ottaa suomalaiset passit.
- hejaaasuomi
Summa suuri kirjoitti:
Kuusi henkiselle perheelle on suuri summa ja eteenkin pitkä odotusaika jos haluaa ottaa suomalaiset passit.
miten niin pitkä aika ? ei kai se perheen koosta ole kiinni. kuukauden sisällä me ainakin passit saatiin. kyllähän se maksaa jos on kuusi perheessä mut ei lopulta kuitenkaan jos on vara matkustaan koko perheen kanssa.
- Pitkä
hejaaasuomi kirjoitti:
miten niin pitkä aika ? ei kai se perheen koosta ole kiinni. kuukauden sisällä me ainakin passit saatiin. kyllähän se maksaa jos on kuusi perheessä mut ei lopulta kuitenkaan jos on vara matkustaan koko perheen kanssa.
Kuukausi on todellakin pitkä aika odottaa passia.
- Passi Suomesta
Suomalaiset passit saa halvemmalla kun käy hakemassa Suomesta. Ei oo pitkämatka laivasatamasta poliisilaitokselle.
Itse käyn Suomessa käydessäni uusimassa passin. - maaton ja juureton
Olen asunut täällä Ruotsissa jo pitkälti yli 40-vuotta,mutta en aio silti koskaan hakeutua Ruotsin kansalaiseksi.Vaikka ei ole enää suomalainenkaan (ainakaan suomalaisten mukaan) ei meistä tule ruotsalaisiakaan.Passin haen minäkin Suomessa käydessäni,saa poliisilaitokselta viikon sisällä.
- Ei vahinkoa
Luin jostain joskus, että ei saa täyttä eläkettä, jos ei ole ollut töissä 38 vuotta jos ei ole Ruotsin kansalainen.
On muuten vähän sama juttu, jos ulkomaalainen olisi asunut Suomessa yli 40 vuotta ja ei voisi hakea Suomen kansalaisuutta, varsinkaan jos saa pitää oman kansalaisuutensa.
Mitäpä tuo haitannee, jos on kahden maan kansalainen?
Se ranskalainen yks miespuolinen isonenäinen näyttelijä aikoo hankkia 8 eri maan kansalaisuuden.- ufifi
Kaksoiskansalaisuudella ei ole mitään käytännön merkitystä, ts se ei vaikuta mitenkään passin saanteihin tai vaikkapa eläkkeisiin. Koko kaksoiskansalaisuus puuhattiin aikoinaan esim sotalapsille, jotka käytännössä olivat ruotsalaistuneet, mutta haluttiin pitää suomeen jonkinlainen side, eli siitä se koko tuplakansalaisuuden idea tulee. Oltiin vähän kuin myös suomalaisia.
Nykyään koko homma on niin vanhanaikainen ja menneen talven lumia, että miten jaksatte miettiä koko asiaa.
- 2 kansallisuutta
On se iso asia ainakin minulle ollut, enkä ole yhtään vanhanaikainen.
Siinä on kyseessä myös tunnesyyt.
Ulkomailla ollessa voi kääntyä myös Ruotsin lähetystöön.- clclc
Ihminen, joka sanoo kaksoiskansalaisuuden olevan iso asia, ja että ulkomailla voi kääntyä molempien maiden konsulien puoleen on todella outo ihminen.
- Useakansallinen
No jopa oli outo oivallus!
Ole sinä rauhassa yksikansallinen, ei täällä muut arvioi sinun yksikansallisuuttasi.
Ei ole ainakaan kosmopoliitan vikaa sinussa.- clcl m
Nooh, kosmopoliitta ei takerru tuollaisiin jonninjoutaviin seikkoihin kuten kansallisuus, että miten se oli..
- Jäitä hattuun
Helpottiko?
- Söderman
Minulla on Ruotsin ja Suomen ksanalaisuutta, mutta kokeeni olla ensijaseksi Hälsinglantilainen(Hälsingland) ja toisekse Pohjoismaalainen. Kumpikaan ei voi hakea kanslaisuutta. Kansalaisuus on vain sopimus yksityishenenkilön ja valtion välissä. Ja olla suomalainen identtiteetinä, ei vaatii kansalaisuus
- 2 kansalaisuutta
Olen nyt hakenut kaksoiskansalaisuutta.
Pitkään mietitytti, mutta kun on asunut yli 40 vuotta tässä maassa, niin tuntuu ihan aiheelliselta. - h.elmeri
Olen ollut Ruotsin kansalainen jo kauan. Kun vaihdoin kansalaisuutta, ei mitään kaksoiskansalaisuutta edes tunnettu ja mihin minä sitä Suomen kansalaisuutta edes tarvitsisin. Aivan hyvinhän tämä tuntuu menevän ihan yhdellä kansalaisuudella.
- yhden maan asukas
En tiedä onko kansalaisuudella niin suurta merkitystä pohjoismaissa asuvalle toiselle pohjoismaan kansalaiselle.
He jotka hankkivat lapsia toisen maan kansalaisen kanssa ehkä on asiallista ajatella näitä kansalaisuusasioita.
Ja jos asevelvollisuus on suorittamatta, niin silloin.
Mutta en ole koskaan kuullut mitä muuta etua kaksoiskansalaisuudella on Ruotsissa asuvalle Suomenkansalaiselle tai päinvastoin. Tai jos joudun ulkomaanmatkalla ottamaan yhteyttä konsulaattiin niin onko sillä merkitystä kumman maan konsulaattiin ottaa yhteyttä.? - Aloittaja täällä
Tiedoksi:
Olen nyt myös Ruotsin kansalainen (on siis kaksoiskansalaisuus).
Tavallaan tää on jännää.
Lisää perspektiiviä.- oxoxoxlxl
olen suunnattoman utelias kuulemaan, että mitä perspektiiviä tuplakansalaisuus toi. Tuntuuko paremmalta?
- akshykshökshei!
Joo, se on tavallaan haaste.
Tätä kysymystä voi kehitellä eteenpäin.
Itselläni on vastaus siihen, että millä tavalla.
Mutta ei oo niin helppoo tällä palstalla keskustella sen "syvällisemmin".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103